Minua järkyttää nuo odottavat, raskaana olevat nuoret äidit, jotka vetää röökiä.
Eikö Päivämies lehti voisi millään rakkaudella julkaista lehdessään teemaa, joka käsittelisi tupakointia yhtään kaunistelematta.
Päivämies lehti on hurjan upea lehti ja siinä on erittäin antoisaa luettavaa, mutta yhtä puuttuu.
Tupakointia voisi käsitellä laajemmin. Siellä voitaisiin pohtia suviseuratupakointia, raskaana olevia äitejä, jotka polttaa. Siellä pitäisi haastatella juuri näitä polttajia itseään, eikä vaan sellaisia, jotka eivät polta.
Haastattelu tupakoivasta puhujaveljestä panisi ajattelemaan, onko moinen sopivaa täydellisen raittiuden julistajalle.
Tupakasta, jos mistä, puhuttavaa riittäisi. Artikkeli voisi viedä lukijat seurakentän tupakkakopin ääreen pohtimaan, onko tämä tarpeen ja mitä ajatuksia se seuravieraissa herättää.
Jumalan kansaa pitää alkaa valistamaan tupakoinnin turmeluksista muutenkin, kuin vain sanomalla sen olevan vain pikku pahe.
Päivämies lehti voi tehdä mainiosti tätä arvokasta raittiustyötä esittämällä tupakkateesit niin hienovaraisesti, kuin se vain on mahdollista, jos suoraviivainen hyökkäys ei sovi lehden periaatteisiin.
Koskaan en ole nähnyt juttua tupakoivista äideistä.
Siioni haluaa tukea äitejään kestämään ottaa vastaan kaikki lapset, niin samaan syssyyn se voisi myöskin tukea ja opastaa äitejään tupakoinnin haitoista erityisesti raskaana ollessaan.
Kuka tietää, vaikka joku raskaus pelastetaan tai kehitysvammainen jää syntymättä, kun nämä tupakoinnin riskit raskausaikana jäisi pois.
On sydäntäsärkevää nähdä siionissamme, kuinka monet nikotiinin orjan äidit vetää tupakkaa.
Eikö kukaan voi heitä tässä asiassa auttaa tai tukea, vaan pidetäänkö sitä niin omana henkilökohtaisena asiana, ettei siihen saa puuttua.
TUPAKKATEEMA PÄIVÄMIEHEEN
132
31863
Vastaukset
- Raikas ulkoilma
on niin nikotiininhimon riivaama, että valitettavasti hyvä ehdotuksesi ei mene läpi.
- Tupakkateema tulossa
Päivämiehessä tulee olemaan vuoden mittaan teemanumero tupakasta. En ymmärrä miksi täällä halutaan antaa sellainen kuva, kuin tupakointi olisi jotenkin suositeltava asia. Jokainen ihminen itse päättää omasta elämästään ja miten sen käyttää, eipä siihen muut juuri pysty vaikuttamaan.
- Raikas ulkoilma
Tupakkateema tulossa kirjoitti:
Päivämiehessä tulee olemaan vuoden mittaan teemanumero tupakasta. En ymmärrä miksi täällä halutaan antaa sellainen kuva, kuin tupakointi olisi jotenkin suositeltava asia. Jokainen ihminen itse päättää omasta elämästään ja miten sen käyttää, eipä siihen muut juuri pysty vaikuttamaan.
"En ymmärrä miksi täällä halutaan antaa sellainen kuva, kuin tupakointi olisi jotenkin suositeltava asia."
voit kirjoittaa noin, kun varmasti tiedät, että suviseuroissa on vuodesta toiseen kioski, josta myydään tupakkaa.
Suurta tupakan vastustamista tämä? - raitis ja reilu
Tupakkateema tulossa kirjoitti:
Vai saa jokainen ihminen vanhoillislestadiolaisuudessa päättää itse omasta elämästään.
Ja kissan jalat, sanon minä. Raskaaksi on tultava, raskausta ei saa keskeyttää. Siinä hyvä esimerkki siitä, miten omasta elämästään ei saa päättää.
Tupakalla sensijaan saa turmella itseään niin paljon, kuin sielu sietää, mutta raskauteen pitää vaikka kuolla, koska uskon laki sanoo niin.
Tämä ja monta muuta asiaa, joissa seurakunta päättää elämäntavoistasi ja harrastuksistasi, mutta tupakalla saa mällätä vapaasti.
Onpa hionoa kuulla, että tupakasta on tulossa teema Päivämieheen.
Lyön silti 500 euroa vetoa ja panen sen kolehtiin Jumalan kaikkitietävän nimeen, jos teema on sen kaltainen, kuin avauksen tekijä esittää - näin tämä asia
Raikas ulkoilma kirjoitti:
"En ymmärrä miksi täällä halutaan antaa sellainen kuva, kuin tupakointi olisi jotenkin suositeltava asia."
voit kirjoittaa noin, kun varmasti tiedät, että suviseuroissa on vuodesta toiseen kioski, josta myydään tupakkaa.
Suurta tupakan vastustamista tämä?Arvelisin ihan näin maatiaisjärjellä, että syy on se että se vähentää trafiikkia alueella. Eivät tupakoivat lopeta polttamista suviseurojen ajaksi ja eivät varmastikaan tajua varata tavaraa tarpeeksi monen päivän varalle. Minulla on varmasti näössä vikaa, kun en ole koskaan nähnyt siellä sitä kioskia vaikka kymmeniä vuosia olen seuroissa käynyt. Ensimmäisiä kertoja kun näin siitä juttua tällä palstalla, arvelin sen olevan pilaa. Nyt täytyy ensi kerralla ensi töikseen käydä katsastamassa pitääkö paikkansa että siellä tuollainen kioski on. Ehkä se johtuu siitä että pyrin elämään omaa elämää enkä jaksa toisten tekemisiä ja tekemättä jättämisiä murehtia.
En sano että vllät eivät polttaisi mutta ei se ihan heidän harrastus taida yksinoikeudella olla. Mahtais tupakkateollisuus kokea konkurssin aika nopeasti, jos se olisi vain vllien tupakanoston varassa. Arvelenpa että jos menisin paikallisen kaupan kassan viereen notkumaan ja tekemään tutkimusta, suurin osa askeista sujahtaisi muiden kuin vllien taskuun.
Todellakaan en ole tupakoinnin kannattaja, mutta ajattelen kuitenkin että jokainen elää omaan elämäänsä ja tekee itse omat valintansa.
Onneksi kuitenkin tuo tupakointi-ilmiö näyttää naisten kohdalla olevan sellainen jonka ikä usein korjaa. Minulla on monenikäisiä ystäviä. Kolmenkympin tienoilla olevista polttaa moni, mutta kymmenen vuotta vanhemmista ei löydy kuin yksi satunnainen tupakoitsija.
Täällä on muutama fanaatikko jotka jaksavat vaahdota tuosta tupakoinnista. Miltähän heistä tuntuisi jos heillä olisi (todennäköisesti on) joku pahe, josta he eivät mitenkään pystyisi luopumaan ja siitä saarnattaisiin hänelle koko ajan. Taitais silloin tulla mieleen että hoitakaa omat asianne. Kaikkien paheet eivät vain ole noin näkyviä. - terveisiä
raitis ja reilu kirjoitti:
Vai saa jokainen ihminen vanhoillislestadiolaisuudessa päättää itse omasta elämästään.
Ja kissan jalat, sanon minä. Raskaaksi on tultava, raskausta ei saa keskeyttää. Siinä hyvä esimerkki siitä, miten omasta elämästään ei saa päättää.
Tupakalla sensijaan saa turmella itseään niin paljon, kuin sielu sietää, mutta raskauteen pitää vaikka kuolla, koska uskon laki sanoo niin.
Tämä ja monta muuta asiaa, joissa seurakunta päättää elämäntavoistasi ja harrastuksistasi, mutta tupakalla saa mällätä vapaasti.
Onpa hionoa kuulla, että tupakasta on tulossa teema Päivämieheen.
Lyön silti 500 euroa vetoa ja panen sen kolehtiin Jumalan kaikkitietävän nimeen, jos teema on sen kaltainen, kuin avauksen tekijä esittäämutta enpä usko että sisältö on juuri avaajan ehdottama, koska hän ei ole mikään niistä asioista päättäjä. Tuntuu kuitenkin oudolta, jos kuvittelet että tupakkateemassa puhuttaisiin tupakoinnin puolesta?
- vasta...
Suurta tupakan vastustamista tämä?parilla viimeisellä kerralla ollut. Ei tosiaankaan voi puhua vuodesta toiseen, jos ei oo ollu ku ehkä kahtena kesänä.
- Huh huh
vasta... kirjoitti:
parilla viimeisellä kerralla ollut. Ei tosiaankaan voi puhua vuodesta toiseen, jos ei oo ollu ku ehkä kahtena kesänä.
on siirtynyt entistä tupakointi-myönteisempään suuntaan.
On siinä hengellinen herätysliike! - ..........................
Suurta tupakan vastustamista tämä?Olet siis sitä mieltä, että jos tupakkaa ei suoranaisesti vastusteta, niin sitä suositellaan? Kannattaisi ehkä miettiä katsantokantaa uudestaan.
- Raikas ulkoilma
.......................... kirjoitti:
Olet siis sitä mieltä, että jos tupakkaa ei suoranaisesti vastusteta, niin sitä suositellaan? Kannattaisi ehkä miettiä katsantokantaa uudestaan.
Tupakan savussa on noin 4000 kemikaalia, joista noin 50 on syöpää aiheuttavia eli karsinogeeneja. Savussa on muun muassa seuraavia myrkkyjä:
· Ammoniakki · asetoni · bentseeni · bentsopyreeni · DDT· elohopea · formaldehydi · hiilimonoksidi (häkä) · kromi · metanoli · nikkeli · nikotiini · nitrosoamiinit · radioaktiivinen polonium-210 · sinkki · syanidi · tolueeni · typen oksidit · vinyylikloridi
Tunnetuimmat tupakan haitallisten aineiden osat ovat terva-aineet, häkä ja nikotiini. - vikaa?
Tupakan savussa on noin 4000 kemikaalia, joista noin 50 on syöpää aiheuttavia eli karsinogeeneja. Savussa on muun muassa seuraavia myrkkyjä:
· Ammoniakki · asetoni · bentseeni · bentsopyreeni · DDT· elohopea · formaldehydi · hiilimonoksidi (häkä) · kromi · metanoli · nikkeli · nikotiini · nitrosoamiinit · radioaktiivinen polonium-210 · sinkki · syanidi · tolueeni · typen oksidit · vinyylikloridi
Tunnetuimmat tupakan haitallisten aineiden osat ovat terva-aineet, häkä ja nikotiini.Miksi laitoit tuollaisen vastauksen äskeiselle kysyjälle? Kun emme voi elää muiden elämää ja tehdä muiden puolesta valintoja, se ei tarkoita sitä olisimme jotenkin tupakoinnin ihannoijia. Jos olet yhtä rasittava livenä kuin tässä keskustelussa, kiitän onneani ettet kuulu tuttavapiiriini. Mikään ei ole niin rasittavaa kuin sellainen ihminen, joka kuvittelee olevansa parempi muita ja koko ajan toitottaa paremmuuttaan. Se että sinä et satu tupakoimaan ei tee sinua yhtään paremmaksi ihmiseksi. Täydellinen et ole sinäkään vaikka et tupakkaa sytytäkkään.
- Raikas ulkoilma
vikaa? kirjoitti:
Miksi laitoit tuollaisen vastauksen äskeiselle kysyjälle? Kun emme voi elää muiden elämää ja tehdä muiden puolesta valintoja, se ei tarkoita sitä olisimme jotenkin tupakoinnin ihannoijia. Jos olet yhtä rasittava livenä kuin tässä keskustelussa, kiitän onneani ettet kuulu tuttavapiiriini. Mikään ei ole niin rasittavaa kuin sellainen ihminen, joka kuvittelee olevansa parempi muita ja koko ajan toitottaa paremmuuttaan. Se että sinä et satu tupakoimaan ei tee sinua yhtään paremmaksi ihmiseksi. Täydellinen et ole sinäkään vaikka et tupakkaa sytytäkkään.
Minkähän takia Jumala ei ole vapauttanut sinua tupakka-nimisestä myrkyllisestä huumeesta? Yleensä Jumala vapauttaa ihmisen viinasta, tupakasta ja muista huumeista, kun ihminen tulee uskoon.
Vai oletko ateisti?
PS. Missä kohden edellistä kommenttiani väitin itseäni muita paremmaksi ihmiseksi? - ..........................
Tunnetuimmat tupakan haitallisten aineiden osat ovat terva-aineet, häkä ja nikotiini.Kiitos infopläjäyksestä, jonka yhteyttä kommenttiini en tosin aivan ymmärtänyt, ja joka entisenä tupakoijana oli minulla toki jo tiedossakin.
Otsikkoosi viitaten totean, että ei maistu enää, kiitos vain. - toisesta ketjusta
Minkähän takia Jumala ei ole vapauttanut sinua tupakka-nimisestä myrkyllisestä huumeesta? Yleensä Jumala vapauttaa ihmisen viinasta, tupakasta ja muista huumeista, kun ihminen tulee uskoon.
Vai oletko ateisti?
PS. Missä kohden edellistä kommenttiani väitin itseäni muita paremmaksi ihmiseksi?...johon myös jostain (?) syystä lisäsit viestisi joka ei liittynyt meneillään olevaan keskusteluun mitenkään. Sieltä voit lukea myös henkilökohtaisesta ongelmastasi ja sen hoitamisesta.
- häiriö luetussa?
Vai oletko ateisti?
PS. Missä kohden edellistä kommenttiani väitin itseäni muita paremmaksi ihmiseksi?Et vastannut kysymykseeni onko automaattisesti tupakoinnin ihannoija jos ei itse polta, ei pidä sitä hyvänä tapana mutta ei ole tuomitsemassa muita?
- sanoa
Vai oletko ateisti?
PS. Missä kohden edellistä kommenttiani väitin itseäni muita paremmaksi ihmiseksi?Kaikki sanamme sisältävät piiloviestejä. Ainakin itse kokisin olevani parempi muita, jos tuomitsisin heidät asiasta josta itse olen vapaa. Sillä edelleenkään minulle ei maistu tupakka, mikä on varmaan sinulle pettymys sillä KAIKKI lestadiolaisethan polttavat eikö vain? Niinhän sinä haluat paremmuudentunnossasi uskoa? Eikö ole hyvä että siltä osin olemme vapaat sillä muita paheita meillä molemmilla on, mutta yritetään elää niiden kanssa, eikös vaan.
- Näin se on
sanoa kirjoitti:
Kaikki sanamme sisältävät piiloviestejä. Ainakin itse kokisin olevani parempi muita, jos tuomitsisin heidät asiasta josta itse olen vapaa. Sillä edelleenkään minulle ei maistu tupakka, mikä on varmaan sinulle pettymys sillä KAIKKI lestadiolaisethan polttavat eikö vain? Niinhän sinä haluat paremmuudentunnossasi uskoa? Eikö ole hyvä että siltä osin olemme vapaat sillä muita paheita meillä molemmilla on, mutta yritetään elää niiden kanssa, eikös vaan.
= uskovaisen irvikuva.
- Tupakkakioski tuleen!
näin tämä asia kirjoitti:
Arvelisin ihan näin maatiaisjärjellä, että syy on se että se vähentää trafiikkia alueella. Eivät tupakoivat lopeta polttamista suviseurojen ajaksi ja eivät varmastikaan tajua varata tavaraa tarpeeksi monen päivän varalle. Minulla on varmasti näössä vikaa, kun en ole koskaan nähnyt siellä sitä kioskia vaikka kymmeniä vuosia olen seuroissa käynyt. Ensimmäisiä kertoja kun näin siitä juttua tällä palstalla, arvelin sen olevan pilaa. Nyt täytyy ensi kerralla ensi töikseen käydä katsastamassa pitääkö paikkansa että siellä tuollainen kioski on. Ehkä se johtuu siitä että pyrin elämään omaa elämää enkä jaksa toisten tekemisiä ja tekemättä jättämisiä murehtia.
En sano että vllät eivät polttaisi mutta ei se ihan heidän harrastus taida yksinoikeudella olla. Mahtais tupakkateollisuus kokea konkurssin aika nopeasti, jos se olisi vain vllien tupakanoston varassa. Arvelenpa että jos menisin paikallisen kaupan kassan viereen notkumaan ja tekemään tutkimusta, suurin osa askeista sujahtaisi muiden kuin vllien taskuun.
Todellakaan en ole tupakoinnin kannattaja, mutta ajattelen kuitenkin että jokainen elää omaan elämäänsä ja tekee itse omat valintansa.
Onneksi kuitenkin tuo tupakointi-ilmiö näyttää naisten kohdalla olevan sellainen jonka ikä usein korjaa. Minulla on monenikäisiä ystäviä. Kolmenkympin tienoilla olevista polttaa moni, mutta kymmenen vuotta vanhemmista ei löydy kuin yksi satunnainen tupakoitsija.
Täällä on muutama fanaatikko jotka jaksavat vaahdota tuosta tupakoinnista. Miltähän heistä tuntuisi jos heillä olisi (todennäköisesti on) joku pahe, josta he eivät mitenkään pystyisi luopumaan ja siitä saarnattaisiin hänelle koko ajan. Taitais silloin tulla mieleen että hoitakaa omat asianne. Kaikkien paheet eivät vain ole noin näkyviä.Onhan suviseuroissa apteekki josta vois myydä nikotiinikorvaushoitotuotteita... Suviseuramyymälästä niitä ei voi myydä, jos ei hae erikseen lupia...
- Huolestunut.
vikaa? kirjoitti:
Miksi laitoit tuollaisen vastauksen äskeiselle kysyjälle? Kun emme voi elää muiden elämää ja tehdä muiden puolesta valintoja, se ei tarkoita sitä olisimme jotenkin tupakoinnin ihannoijia. Jos olet yhtä rasittava livenä kuin tässä keskustelussa, kiitän onneani ettet kuulu tuttavapiiriini. Mikään ei ole niin rasittavaa kuin sellainen ihminen, joka kuvittelee olevansa parempi muita ja koko ajan toitottaa paremmuuttaan. Se että sinä et satu tupakoimaan ei tee sinua yhtään paremmaksi ihmiseksi. Täydellinen et ole sinäkään vaikka et tupakkaa sytytäkkään.
teidän koko perhe? Siis isä, äiti ja kaikki lapset?
- jotka eivät ole vielä
Huolestunut. kirjoitti:
teidän koko perhe? Siis isä, äiti ja kaikki lapset?
edes syntyneet...Aattelepa sitä.
- Huolestunut.
jotka eivät ole vielä kirjoitti:
edes syntyneet...Aattelepa sitä.
keskustella asiallisesti?
- kysymyksen sinulle
Huolestunut. kirjoitti:
keskustella asiallisesti?
En ymmärtänyt kysymystäsi kohdistettuna omaan viestiini. Jos yritin selittää, että emme voi mitään niille ihmisille jotka polttavat koska voimme tehdä valintoja vain omasta puolestamme, koin sinun kysymyksesi todellisena päänaukomisena.
Se tuntui kuuluvan siihen sarjaan että kaikki lessuthan ne polttaa, turha selittää. Väännän vielä rautalangasta että EN POLTA TUPAKKAA ENKÄ PIDÄ SITÄ HYVÄNÄ TAPANA VAIKKA OLEN VANHOILLISLESTADIOLAINEN. Ajattelin etten haaskaa aikaani epäasiallisiin kommentteihin. Enhän minäkään kysele sinulta ryyppääkö koko sinun perheesi todellakin lapsia myöten, sinä voit käyttäytyä yhtä asiallisesti. - Huolestunut.
kysymyksen sinulle kirjoitti:
En ymmärtänyt kysymystäsi kohdistettuna omaan viestiini. Jos yritin selittää, että emme voi mitään niille ihmisille jotka polttavat koska voimme tehdä valintoja vain omasta puolestamme, koin sinun kysymyksesi todellisena päänaukomisena.
Se tuntui kuuluvan siihen sarjaan että kaikki lessuthan ne polttaa, turha selittää. Väännän vielä rautalangasta että EN POLTA TUPAKKAA ENKÄ PIDÄ SITÄ HYVÄNÄ TAPANA VAIKKA OLEN VANHOILLISLESTADIOLAINEN. Ajattelin etten haaskaa aikaani epäasiallisiin kommentteihin. Enhän minäkään kysele sinulta ryyppääkö koko sinun perheesi todellakin lapsia myöten, sinä voit käyttäytyä yhtä asiallisesti.Minä vain kysyin. Eikös vanhoillislestadiolaisuudessa ole hyvin yleistä, että tupakoidaan perhekunnittain?
- odottaa asiallisia
Huolestunut. kirjoitti:
Minä vain kysyin. Eikös vanhoillislestadiolaisuudessa ole hyvin yleistä, että tupakoidaan perhekunnittain?
vastauksia...? Turhaan haaskaan aikaani. Mutta tämän tasoisen vastauksen voi esittämääsi kysymykseen antaa: Isän tullessa töistä istumme riviin kuistille, sisällä emme viitsi polttaa. Jokainen ottaa oman askinsa taskustaan, kaikilla on tietenkin omat sytkärit. Alle yksi vuotiasta joutuu vähän auttamaan, mutta kyllä hänkin äkkiä oppii. Sitten nautimme raittiista ilmasta ja vapaa illasta koko perheellä.
Joko olet tyytyväinen, tämän parempaa en keksi.
Kun muunlaiset vastaukset eivät tunnu kelpaavan. - Huolestunut.
odottaa asiallisia kirjoitti:
vastauksia...? Turhaan haaskaan aikaani. Mutta tämän tasoisen vastauksen voi esittämääsi kysymykseen antaa: Isän tullessa töistä istumme riviin kuistille, sisällä emme viitsi polttaa. Jokainen ottaa oman askinsa taskustaan, kaikilla on tietenkin omat sytkärit. Alle yksi vuotiasta joutuu vähän auttamaan, mutta kyllä hänkin äkkiä oppii. Sitten nautimme raittiista ilmasta ja vapaa illasta koko perheellä.
Joko olet tyytyväinen, tämän parempaa en keksi.
Kun muunlaiset vastaukset eivät tunnu kelpaavan.olen asian ymmärtänyt.
Eli vl-elämän motto:
Nuorena on vitsa väännettävä ja sätkä käärittävä. - molemmat tyytyväisiä
Huolestunut. kirjoitti:
olen asian ymmärtänyt.
Eli vl-elämän motto:
Nuorena on vitsa väännettävä ja sätkä käärittävä.Eikös niin. Säälin sinunlaisiasi ihmisiä, mutta jotain hupiahan sitä on ihmisillä oltava.
- Huolestunut.
molemmat tyytyväisiä kirjoitti:
Eikös niin. Säälin sinunlaisiasi ihmisiä, mutta jotain hupiahan sitä on ihmisillä oltava.
jokaista tupakoivaa vanhoillislestadiolaista. Sinä olet ilmeisesti yksi heistä.
- lukemansa
Huolestunut. kirjoitti:
jokaista tupakoivaa vanhoillislestadiolaista. Sinä olet ilmeisesti yksi heistä.
on keskustelun onnistumisen ensimmäinen edellytys. Sinulla ei se ei nyt näytä onnistuvan joten hyvää päivänjatkoa sinulle!
- p ä i v ä p e r h o n e n
Ja sekin on voimakkaasti vähenemässä.
Aika ja tavat tekevät hyvää työtä tärkeässä asiassa. - oiski
Tupakkakioski tuleen! kirjoitti:
Onhan suviseuroissa apteekki josta vois myydä nikotiinikorvaushoitotuotteita... Suviseuramyymälästä niitä ei voi myydä, jos ei hae erikseen lupia...
Ei muuta kuin oma tehdas pystyyn. tupakan nimi voisi olla vaikka Lars Leevi.
- oulun vl
Hyvinkin voisi käsitellä terveysteeman alla tupakointia. Täytyy vaan vetää jyrkkä raja terveyden haitallisuuden ja syntikäsitteen väliin. Jos täysikäinen ihminen tupakoi, se ei ole syntiä mutta terveydelle vahingollista.
Meillä on aivan tarpeeksi näitä itseleivottuja syntikäsitteitä ja siihen koriin ei tarvita enään yhtään tapakristillisyydestä nousevaa syntikäsitettä.
Suomen siionissa on tätä nykyä aivan sekaiset syntikäsitteet ja mistä se johtuu?
Toinen katsoo muumia ja toinen siitä pahentuu?- järkeilijä
Syntikäsitteestä puheen ollen naisten raskauksiin liittyy paljon syntikäsitteitä ja nimenomaan ehkäisyyn. Kun raskaus ei sujukkaan toivotulla tavalla, kaikki lääketieteellinen neuvo on toissijaista uskon rinnalla.
Terveys on toissijainen, mutta usko ensisijainen.
Terveys ja usko ovat siis toisensa pois sulkevia tekijöitä. Eikö ole raamatun mukaista, että myös terveys otettaisiin mukaan uskomisen rinnalle, kun se tällä hetkellä on niin, ettei oman terveyden tahallinen pilaaminen ja vaarantaminen kosketa uskomista mitenkään.
Minä käsitän asian niin, että kun on uskovainen, niin haluaa myös pitää terveydestään huolta, kun kerran luoja on antanut terveen ruumiin, niin pitääkö sitä ehdoin tahdoin turmella.
Tämmöinen käsitys siionissamme kuitenkin on, ettei terveysasiat kuulu uskonasioihin, vaan niitä pitää käsitellä aivan erillisenä saarekkeena.
Tietysti terveyttään voi vahingoittaa muillakin tavoin kuin tupakoimalla, niinkuin täällä on aikaisemmin jo keskusteltu.
Torfinn otti viinerit aikoinaan mukaan tupakkakeskusteluun.
Onko nyt asia niin, että vain sielua turmeltavat asiat ovat syntiä, mutta ei ruumista vahingoittavat. Sielua vahingoittaa vaikkapa teatterissa käynti, mutta ei ruumista, niinkuin tupakka. Tupakointi ei siis vahingoita sielua, vaan ruumista ja ruumiin vahingoittaminen ei lestadioalaisen opin mukaan ole syntiä.
Viinanjuonti on syntiä, vaikka se kohtuullisesti käytettynä ei vahingoita enempää ruumista kuin sieluakaan. Se vaan ei sovi kristilliseen kulttuuriin, niinkuin ei meikkaus tai korvakorutkaan. Syntikäsitteet on vaikeita. Kaikki ei ole syntiä, mutta niitä ei siltikään hyväksytä.
Tupakointi on ylitse kaiken etuoikeutettu tapa lestadiolaisuudessa. Se kuuluu lestadiolaiseen kulttuuriin, mutta jokin television katselu taas ei. Monissa muissa kristillisissä piireissä tupakointi ei kuulu kulttuuriin ja on siksi paheksuttavaa, jopa syntiäkin, koska raamatun mukaan Pyhän Hengen temppeliä ei saa turmella.
Lestadiolaisuudessa taas Pyhän Hengen temppeli ei ole ruumis, vaan sielu ja sitä ei heidän mukaansa voi tupakilla turmella, vaan esim. elokuvissa käymisellä ynnä muilla kielletyillä tavoilla. - oulun vl
järkeilijä kirjoitti:
Syntikäsitteestä puheen ollen naisten raskauksiin liittyy paljon syntikäsitteitä ja nimenomaan ehkäisyyn. Kun raskaus ei sujukkaan toivotulla tavalla, kaikki lääketieteellinen neuvo on toissijaista uskon rinnalla.
Terveys on toissijainen, mutta usko ensisijainen.
Terveys ja usko ovat siis toisensa pois sulkevia tekijöitä. Eikö ole raamatun mukaista, että myös terveys otettaisiin mukaan uskomisen rinnalle, kun se tällä hetkellä on niin, ettei oman terveyden tahallinen pilaaminen ja vaarantaminen kosketa uskomista mitenkään.
Minä käsitän asian niin, että kun on uskovainen, niin haluaa myös pitää terveydestään huolta, kun kerran luoja on antanut terveen ruumiin, niin pitääkö sitä ehdoin tahdoin turmella.
Tämmöinen käsitys siionissamme kuitenkin on, ettei terveysasiat kuulu uskonasioihin, vaan niitä pitää käsitellä aivan erillisenä saarekkeena.
Tietysti terveyttään voi vahingoittaa muillakin tavoin kuin tupakoimalla, niinkuin täällä on aikaisemmin jo keskusteltu.
Torfinn otti viinerit aikoinaan mukaan tupakkakeskusteluun.
Onko nyt asia niin, että vain sielua turmeltavat asiat ovat syntiä, mutta ei ruumista vahingoittavat. Sielua vahingoittaa vaikkapa teatterissa käynti, mutta ei ruumista, niinkuin tupakka. Tupakointi ei siis vahingoita sielua, vaan ruumista ja ruumiin vahingoittaminen ei lestadioalaisen opin mukaan ole syntiä.
Viinanjuonti on syntiä, vaikka se kohtuullisesti käytettynä ei vahingoita enempää ruumista kuin sieluakaan. Se vaan ei sovi kristilliseen kulttuuriin, niinkuin ei meikkaus tai korvakorutkaan. Syntikäsitteet on vaikeita. Kaikki ei ole syntiä, mutta niitä ei siltikään hyväksytä.
Tupakointi on ylitse kaiken etuoikeutettu tapa lestadiolaisuudessa. Se kuuluu lestadiolaiseen kulttuuriin, mutta jokin television katselu taas ei. Monissa muissa kristillisissä piireissä tupakointi ei kuulu kulttuuriin ja on siksi paheksuttavaa, jopa syntiäkin, koska raamatun mukaan Pyhän Hengen temppeliä ei saa turmella.
Lestadiolaisuudessa taas Pyhän Hengen temppeli ei ole ruumis, vaan sielu ja sitä ei heidän mukaansa voi tupakilla turmella, vaan esim. elokuvissa käymisellä ynnä muilla kielletyillä tavoilla.Syntikäsitteet eivät saisi olla kovin epäselvät. Niiden tulisi kestää raamatun edessä, muuten usko on harhateillä.
Vl-lestadiolaisuuden syntikäsitteen pitäisi olla sidottu raamattuun. Vl-kristillisyydessä: yhteinen syntikäsite on sidottu seurakunnan kautta kristuksen kirkkolakiin. Lain toimeenpanovaltaa käytettiin -70 luvulla massiivisiissa mittasuhteissa täysin epämäräisiin syntikäsityksiin perustuen. Seurauksia olemme saaneet lukea palstalta harva se päivä.
Onkohan nykyisin kelläkään tullut eteen tilannetta jossa koululaisten nukketeatteri-esitys kiristyy. Toisen perheen lapset saavat mennä esitykseen ja toisen eivät. Se joka kokee syntinä esityksen pahentuu toisen perheen käyttäytymiseen ja saattaa asian seurakunnan hoitoon. Jos nukketatterissa käyneen perhe pysyy kannassaan ja ei pidä sitä syntinä, ja johtokunta kallistuu asiassa sille kannalle että asia on syntiä, miten menetellä?
A. Annetaan perheiden elää omantunnon mukaan.
B. Vanhemmat sidotaan syntiin.
C. Lapset sidotaan syntiin.
D. Koko perhe sidotaan syntiin. - ....
oulun vl kirjoitti:
Syntikäsitteet eivät saisi olla kovin epäselvät. Niiden tulisi kestää raamatun edessä, muuten usko on harhateillä.
Vl-lestadiolaisuuden syntikäsitteen pitäisi olla sidottu raamattuun. Vl-kristillisyydessä: yhteinen syntikäsite on sidottu seurakunnan kautta kristuksen kirkkolakiin. Lain toimeenpanovaltaa käytettiin -70 luvulla massiivisiissa mittasuhteissa täysin epämäräisiin syntikäsityksiin perustuen. Seurauksia olemme saaneet lukea palstalta harva se päivä.
Onkohan nykyisin kelläkään tullut eteen tilannetta jossa koululaisten nukketeatteri-esitys kiristyy. Toisen perheen lapset saavat mennä esitykseen ja toisen eivät. Se joka kokee syntinä esityksen pahentuu toisen perheen käyttäytymiseen ja saattaa asian seurakunnan hoitoon. Jos nukketatterissa käyneen perhe pysyy kannassaan ja ei pidä sitä syntinä, ja johtokunta kallistuu asiassa sille kannalle että asia on syntiä, miten menetellä?
D. Koko perhe sidotaan syntiin.voi voi
- Albert
oulun vl kirjoitti:
Syntikäsitteet eivät saisi olla kovin epäselvät. Niiden tulisi kestää raamatun edessä, muuten usko on harhateillä.
D. Koko perhe sidotaan syntiin.70-luvulta. Koulumme kevätjuhlassa juontamisen hoitava luokka oli tehnyt isoon pahvilaatikkoon neliskanttisen reiän ja piirtänyt reiän viereen kolme pientä ympyrää. Eli pahvilaatikosta tuli television näköinen. Juontaja sitten istui pahvilaatikossa ja kuulutti ohjelman etenemisestä ikään kuin uutistenlukijana.
Hän heitti myös muutaman sketsin. Ja minä onneton erehdyin nauramaan television näköisestä pahvilaatikosta esitetylle vitsille. Paikalla olleet vl:t kyttäsivät toistensa naamasta myötämielistä suhtautumista ohjelman syntiseen juontoon. Ja löytyihän sitä minulta runsain mitoin!
Minua puhuteltiin juhlan jälkeen asiasta, en lainkaan ymmärtänyt mihin syntiin olin langennut ja vähän vastustelinkin aluksi, mutta pyysin tavan mukaan anteeksi välttääkseni julkisen hoitokokouksen riemut.
- tupakanpolttoa
minäkin ihmettelen lestadiolaisten tupakanpolttoa. Miksi te saastutatte Pyhän Hengen temppeliä? Meidänkin koulussa oli lestaadiolainen tyttö joka oli raskaana ja poltti silloinkin tupakkaa. Samainen tyttö myös kiroili.
- No smoke
ovat kuin perseeseen ammuttuja karhuja. Ei ihme - rahat menee ja terveys menee.
Antakaa palaa! - Believer
pystyy myrkyttämään suurta määrää vanhoillislestadiolaisia tupakalla, mutta ei muita uskovaisia?
Muut uskovaiset eivät juurikaan tupakoi - vanhoillislestadiolaiset sitäkin enemmän. - Lapsen asialla
on odottava äiti.
Mitäs sillä on väliä, jos henkilö tupakoinnilla itselleen kerjää syöpää ja lukuisia muita sairauksia. Sen sijaan tupakoiva äiti vaarantaa viattoman lapsen terveyden.
Vl-herätysliike kyllä opettaa (Raamatun vastaisesti), että ehkäisy on syntiä ja kaikki lapset otetaan, jotka annetaan. Nämä tarinat ovat oikeassa kädessä ja vasemmalla kädella sytytetään tupakka palamaan.
Kaksinaamaista.- Raamatun lukija
Sille, joka väitti, että ehkäisykielto on Raamatun vastainen: "Mutta Onan tiesi, ettei lasta pidettäisi hänen omanaan, ja aina kun hän makasi kälynsä kanssa, hän antoi siemenensä mennä maahan, ettei antaisi jälkeläisiä veljelleen.Herran silmissä hänen tekonsa oli paha, ja siksi Herra antoi hänenkin kuolla."
- onhan
Raamatun lukija kirjoitti:
Sille, joka väitti, että ehkäisykielto on Raamatun vastainen: "Mutta Onan tiesi, ettei lasta pidettäisi hänen omanaan, ja aina kun hän makasi kälynsä kanssa, hän antoi siemenensä mennä maahan, ettei antaisi jälkeläisiä veljelleen.Herran silmissä hänen tekonsa oli paha, ja siksi Herra antoi hänenkin kuolla."
Luitko ihan ite?
- teijän kanssa!!!!!!!!!!
paska mulla naurattaa ku luen näitä juttuja. huhhuh. eikös ole jokaisen OMA HENKILÖKOHTAINEN ASIA polttaako sitä tupakkia vähän, paljon vai ei ollenkaan. eikö ole jokaisen oma asia polttaako silloin kun on raskaan vaiko ei?? Ymmärrän kyllä huolesi tätä asiaa kohtaan mutta oletko ajatellut että kyllä muutkin ku lestaäitit polttaa raskaana. Monet ei-vl-äidit juovatkin samaan aikaan ja todeistetusti alkoholi on sikiölle haitallisempaa kuin rööki. Eläkää saakeli kuitenkaan puuttuko tähän että naiset polttaa, raskaan olevat naiset polttaa, äidit polttaa..... kun on sillä lapsella kato isäkin....ja eikös sekin vl-perheessä monesti tupruttele...ja siis näyttää huonoa esimerkkiä lapsilleen, altistaa heidät passiivisen tupakointiin... juu... se tästä lahkosta vielä muuten puuttukin että aletaan tehdä synti naisten tupakinpoltosta...
- heh heh
Kato tuotakin. Kun ulkopuoliset nauravat tuollaisilla höpötyksillä, jota sinäkin höpöttelet vähän väliä. Opi jo vihdoin jotakin.Äläkä naurettavia jauha.
- Marlboro
Jokainen saa tappaa itsensä tupakoimalla, jos haluaa.
- tarkista tietosi
Tarkistapa tietosi. Kaikki ei vl äidit eivät raskauden aikana juo ja polta! Sitäpaitsi lasi viiniä on taatusti raskausaikanakin terveellisempää kuin tupakointi. Lasi viiniä ei tarkoita jatkuvaa kännäystä! Oletko ikinä käynyt Välimerellä?
- sulle....
tarkista tietosi kirjoitti:
Tarkistapa tietosi. Kaikki ei vl äidit eivät raskauden aikana juo ja polta! Sitäpaitsi lasi viiniä on taatusti raskausaikanakin terveellisempää kuin tupakointi. Lasi viiniä ei tarkoita jatkuvaa kännäystä! Oletko ikinä käynyt Välimerellä?
muistaakseni en puhunutkaan tekstissäni lasillisesta viiniä. Turhaan väität vastaan, olen päihdetyön hoitaja. Tarkoitin että tupakointi on säännöllisesti poltettuna lievempää raskauden aikana kuin säännöllinen alkoholinkäyttö raskaanaollessa. esim. jos kännäät raskaana ollessasi yhdenkin viikonlopun (esim.8 kaljaa...) se on paljon... ja kokemuksesta tiedän että näin moni tekee tietentahtoen...
ja olen käynyt välimerellä. :) ei yksi viinilasillinen ruokailun yhteydessä mitään tee, niinkuin ei tee 2 savukettakaan päivässä oli raskaana tai ei. mutta suomalaiset juomatavat huomioon ottaen, kukaan ei juo yhtä lasillista viniä, pikemminkin yhden lasillisen viinaa..-. - näköjään
sulle.... kirjoitti:
muistaakseni en puhunutkaan tekstissäni lasillisesta viiniä. Turhaan väität vastaan, olen päihdetyön hoitaja. Tarkoitin että tupakointi on säännöllisesti poltettuna lievempää raskauden aikana kuin säännöllinen alkoholinkäyttö raskaanaollessa. esim. jos kännäät raskaana ollessasi yhdenkin viikonlopun (esim.8 kaljaa...) se on paljon... ja kokemuksesta tiedän että näin moni tekee tietentahtoen...
ja olen käynyt välimerellä. :) ei yksi viinilasillinen ruokailun yhteydessä mitään tee, niinkuin ei tee 2 savukettakaan päivässä oli raskaana tai ei. mutta suomalaiset juomatavat huomioon ottaen, kukaan ei juo yhtä lasillista viniä, pikemminkin yhden lasillisen viinaa..-.Vastauksessani en puhunutkaan alkoholisteista, ilmeisesti ammattisi vääristää käsityksiäsi. Jos normaali ihminen juo ruoan kanssa lasillisen viiniä, hän juo lasillisen viiniä. Alkkis juo enemmän ja kauemman. Suurin osa tapaamistani ihmisistä on kykeneväisiä juomaan yhden lasin ja vain sen, mutta kukaan tuntemistani tupakoitsijoista ei kykene polttamaan vain kahta päivässä, askiin joku on joskus onnistunut vähentämään (sekin tuskan takana). Tupakoitsijoille onnistuu vain totaali lopetus, ei vähentelyt. Päihdealan ammattilaisena sinun pitäisi tietää.
Ilmeisest tässä tulee esiin vanha kunnon turmiolan tommi ja VLlien opetukset: juo yksi olut ja olet rappiolla ja alkkiskierteessa lopun ikääsi. - tietysti olla, ehkä
näköjään kirjoitti:
Vastauksessani en puhunutkaan alkoholisteista, ilmeisesti ammattisi vääristää käsityksiäsi. Jos normaali ihminen juo ruoan kanssa lasillisen viiniä, hän juo lasillisen viiniä. Alkkis juo enemmän ja kauemman. Suurin osa tapaamistani ihmisistä on kykeneväisiä juomaan yhden lasin ja vain sen, mutta kukaan tuntemistani tupakoitsijoista ei kykene polttamaan vain kahta päivässä, askiin joku on joskus onnistunut vähentämään (sekin tuskan takana). Tupakoitsijoille onnistuu vain totaali lopetus, ei vähentelyt. Päihdealan ammattilaisena sinun pitäisi tietää.
Ilmeisest tässä tulee esiin vanha kunnon turmiolan tommi ja VLlien opetukset: juo yksi olut ja olet rappiolla ja alkkiskierteessa lopun ikääsi.ammatti voi vääristtää, en minä sitä, mutta en ole itsekään puhunut alkoholisteista. vai onko kunnon kännin vetäminen viikonlopussa jo sinunmielestä alkoholistin käytöstä, vieläpä jos se on n.8 kaljaa. ei . ei minustakaan. mutta juju piileekin siinä, että vaikka juotkin raskaan ollessasi vain kerran viikonlopussa kännit (etkä siis alkoholisti tutkimusten mukaan todellakaan ole alkoholisoitunut) tuo määrä aiheuttaa sikiölle vaaroja jopa enemmän kun vähäinen tupakanpoltto. mikä sitten onkin vähäistä, meidän ammatissa se on 2-5 savuketta per päivä. Tunnen monia vl-äitejä jotka polttavat normaalisti n 10 savuketta päivässä ja kuitenkin raskaaksi tultuaan vähentävät tupakoinnin joko kokonaan odotus- ja imetysajaksi tai sitten vähentää n. kahteen tupakkaan päivässä. Tämä kyllä osittain hoituu luonnollisestikin, koska raskausajan pahoinvointi tekee monille sen ettei tupakka maistu, siitä tulee paha olo. Sekä myös se, että todella moni äiti varjelee savulta lastaan. Se on se vaisto. Joten asioita ei aina kannattas yleisttää varsinkaan jos ei edes oo oikeassa... (täällä se on kuitenki helppoa kun voi anonyymisti ottaa kantaa asiaan ku asiaan.)
- raskaana ei juopotella
tietysti olla, ehkä kirjoitti:
ammatti voi vääristtää, en minä sitä, mutta en ole itsekään puhunut alkoholisteista. vai onko kunnon kännin vetäminen viikonlopussa jo sinunmielestä alkoholistin käytöstä, vieläpä jos se on n.8 kaljaa. ei . ei minustakaan. mutta juju piileekin siinä, että vaikka juotkin raskaan ollessasi vain kerran viikonlopussa kännit (etkä siis alkoholisti tutkimusten mukaan todellakaan ole alkoholisoitunut) tuo määrä aiheuttaa sikiölle vaaroja jopa enemmän kun vähäinen tupakanpoltto. mikä sitten onkin vähäistä, meidän ammatissa se on 2-5 savuketta per päivä. Tunnen monia vl-äitejä jotka polttavat normaalisti n 10 savuketta päivässä ja kuitenkin raskaaksi tultuaan vähentävät tupakoinnin joko kokonaan odotus- ja imetysajaksi tai sitten vähentää n. kahteen tupakkaan päivässä. Tämä kyllä osittain hoituu luonnollisestikin, koska raskausajan pahoinvointi tekee monille sen ettei tupakka maistu, siitä tulee paha olo. Sekä myös se, että todella moni äiti varjelee savulta lastaan. Se on se vaisto. Joten asioita ei aina kannattas yleisttää varsinkaan jos ei edes oo oikeassa... (täällä se on kuitenki helppoa kun voi anonyymisti ottaa kantaa asiaan ku asiaan.)
Kahdeksan kaljaa viikonlopussa ei raskaana ei ole alkoholismia, mutta kahdeksan kaljaa viikonlopussa raskaana on alkoholismia! Raskaana kännääminen osoittaa sen ettei viinasta pysty olemaan erossa ja mikä silloin muu on kuin alkkis.
- tämä oli idea
raskaana ei juopotella kirjoitti:
Kahdeksan kaljaa viikonlopussa ei raskaana ei ole alkoholismia, mutta kahdeksan kaljaa viikonlopussa raskaana on alkoholismia! Raskaana kännääminen osoittaa sen ettei viinasta pysty olemaan erossa ja mikä silloin muu on kuin alkkis.
no niin niin ! nimeen omaan! tätä just yritin keroa...eli että kun raskaana oleva äiti menee ottaan 8 kaljaa, se on tosi pahaa tuhoa sikiölle. eli tupakka (muutama savuke päivässä) on vaarattomampaa.
- minä yritin
tämä oli idea kirjoitti:
no niin niin ! nimeen omaan! tätä just yritin keroa...eli että kun raskaana oleva äiti menee ottaan 8 kaljaa, se on tosi pahaa tuhoa sikiölle. eli tupakka (muutama savuke päivässä) on vaarattomampaa.
Ja se mitä minä yritin kertoa oli se että kukaan ystävistäni ei ole kännännyt raskausaikana (lasi viiniä joskus ei ole kännäystä, siis ihan oikeasti lasillinen, yksi, eikä litranvetoista, vaan normaali viinilasi, eivätkä kaikki ole edes sitä ottaeet), vaikka muulloin kyllä saattaa maistua. Mutta yksikään tuntemani naistupakoitsija ei ole onnistunut vähentämään tupakointia raskauden aikana. Vain ne jotka ovat kokonaan lopettaneet ovat saattaneet päästä tupakasta eroon. Ei ole olemassa kevytpolttelua!
Olen yhä sitä mieltä että lasi viiniä raskauden aikana on terveellisempää kuin tupakointi!
Missä ihmeen pullossa (tai tynnyrissä) te asutte kun kuvittelette että kaikke ei vl äidit kännäävät raskausaikansa?!? Ehkä onkin parempi että ry:t eristävät teidät kokonaan muusta kansasta, muuten voi joskus selvitä ettei kaikki seuroissa puhuttu olekkaan totta. - Lapsi on numero 1
tämä oli idea kirjoitti:
"Tupakansavun myrkyt, kuten nikotiini ja häkä, kulkeutuvat suoraan äidin elimistöstä napanuoran ja istukan välityksellä sikiöön. Siksi raskauden aikainen tupakointi on erittäin vahingollista syntyvälle lapselle. Syntyvän lapsen veressä on nikotiinia yhtä paljon tai jopa enemmän kuin äidillään. Sikiön kyky poistaa nikotiinia elimistöstään on aikuista huonompi."
"Tupakoivan äidin rintamaidossa on nikotiinia viisinkertainen määrä veren pitoisuuksiin verrattuna. Vanhempien tupakointi kotona tarkoittaa lasten pakkotupakointia ja altistaa lapsen hengitystiesairauksille ja äkillisille välikorvantulehduksille. Savu pahentaa myös lasten allergia ja astmaoireita."
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000014874894 - asialinjaa
minä yritin kirjoitti:
Ja se mitä minä yritin kertoa oli se että kukaan ystävistäni ei ole kännännyt raskausaikana (lasi viiniä joskus ei ole kännäystä, siis ihan oikeasti lasillinen, yksi, eikä litranvetoista, vaan normaali viinilasi, eivätkä kaikki ole edes sitä ottaeet), vaikka muulloin kyllä saattaa maistua. Mutta yksikään tuntemani naistupakoitsija ei ole onnistunut vähentämään tupakointia raskauden aikana. Vain ne jotka ovat kokonaan lopettaneet ovat saattaneet päästä tupakasta eroon. Ei ole olemassa kevytpolttelua!
Olen yhä sitä mieltä että lasi viiniä raskauden aikana on terveellisempää kuin tupakointi!
Missä ihmeen pullossa (tai tynnyrissä) te asutte kun kuvittelette että kaikke ei vl äidit kännäävät raskausaikansa?!? Ehkä onkin parempi että ry:t eristävät teidät kokonaan muusta kansasta, muuten voi joskus selvitä ettei kaikki seuroissa puhuttu olekkaan totta.ekanakin...vaikka sinä et tunne ainoatakaan tupakoitsijaa joka olisi sen homman lopettanut raskaaksi tultaessaan, minä silti tiedän niitä. vaikka väität että sinun tuttavapiirissä ei ole yhtäkään jotka olisivat alkaneet ryypätä (ei vl-siis) enemän ku ennen raskaaksi tuloaan , minä tiedän.
ja puhutaan nyt yleisesti ja suoraan (unohda siis tutut, minäkin sen teen).
jos vertaa tupakoijaa joka polttaa kaksi savuketta päivässä, se ei ole niin paha kun että ihminen joisi raskausaikanaan menko runsaasti. neuvolass esim. neuvolatäti monesti sanoo raskaanaoleville, että pari tupakkaa ei ole haitaksi raskausaikana. Yleisesti ottaen nainen kun nainen raskaaksi tultuaan vähentää /lopettaa tupakointisa, koska hänellä on raskaudenaikaista pahoinvointia sekä halu suojella lastaan.
olisin onnellinen jos et pistelis sanojas suuhuni. alussa nimittäin kerroin olevan sitä mieöltä, että on turha puuttua lestaäitien tupakointiin (koska ikävä kyllä se on jokaikisen oma asia) lisäksi korostan, että tätä tupakka ongelmaa todellakin on muillakin kuin vain lestaäideillä. sinulle, kun väiti että missä tynnyrissä te asurtte ku kuvittelette että jokainen ai lesta juo, niin minä en kuvittele mitään. sama oletus minulla on ei vl:iä kohtaan ku sulla vl:lien tupakkaa kohtaan. itse en ole vl - tai se ottaa sut
Lapsi on numero 1 kirjoitti:
"Tupakansavun myrkyt, kuten nikotiini ja häkä, kulkeutuvat suoraan äidin elimistöstä napanuoran ja istukan välityksellä sikiöön. Siksi raskauden aikainen tupakointi on erittäin vahingollista syntyvälle lapselle. Syntyvän lapsen veressä on nikotiinia yhtä paljon tai jopa enemmän kuin äidillään. Sikiön kyky poistaa nikotiinia elimistöstään on aikuista huonompi."
"Tupakoivan äidin rintamaidossa on nikotiinia viisinkertainen määrä veren pitoisuuksiin verrattuna. Vanhempien tupakointi kotona tarkoittaa lasten pakkotupakointia ja altistaa lapsen hengitystiesairauksille ja äkillisille välikorvantulehduksille. Savu pahentaa myös lasten allergia ja astmaoireita."
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000014874894Tuttua tekstiä. minä tiedän mistä puhut mutta se on vähän voi voi!!!!!!!! kukaan, ei kukaan voi päättää polttaako raskaana oleva äiti tupakan vaiko ei! lisäksi sanon että tekstisi pitää paikkaansa jos äiti polttaa melko paljon tupakkaa (n.10 savuketta per päivä). Jännä että täässä vaahdotaan raskaana olevan äidin tupakanpoltosta, ja nyt siis lapsen terveys korostetusti nostetaan esille. Miten onkaan sitten ku lapsi on syntyny,,, kukaan ei enää puolusta äidin jaksamista (huomioon ottaen että äidillä saataa olla jo esim. 6 muutakin lasta) entä lapsi sitten, hän ei välttämättä saa tarpeeksi tuvaa, hellyyttä ja huomiota!
Ja totuus. monet tupakoivat äidit kaikesta huolimatta synnyttävät terveen lapsen (menee samaan puolustuskategoriaan kun teidän: äiti voi jaksaa tosi hyvin vaikka hällä on 12 lasta)...
ja vielä.- lukekaa alkoholistien ongelmast (ei siis nyt syytetä pelkästään lesta-äitejä vaan niitäkin jotka ei ole. sillä niistä moni käyttää alkkista... ja voi syntyy esim. FAS-lapsi...)
- sectori
Tupakoinnin hyväksyminen on jollain tavalla kieroutunutta. Miten pahaa ja haitallista asiaa voi ylipäätään mitenkään puolustella? Kaikista keuhkosairauksista 75% johtuu tupakasta. Tupakointi on kallista harrastusta, kun hoidetaan näitä keuhkopahoinvoivia yhteisillä rahoilla.
Vastuulliset vl-nuoret lopettakaa tupakointi, säästäkää rahat. Tulee parempi mieli. Vanhoille ei enää mitään voi, mutta nuorissa on tulevaisuus. Jos kaikki polttavat vl-nuoret, mukaanlukien raskaana olevat polttavat vl-äidit (joiden tulisi ensisijassa lopettaa) lopettaisivat säästyisi vuosittain 4 x 365 x 10 000 euroa = 14 600 000 euroa. Aika paljon vaikka sijoitettavaksi lähetystyöhön.
Tämä rahaesimerkki osoittaa myös sen, kuinka "löysässä" meidän rahamme oikeastaan näinä hyvinvoinnin aikoina on. Meillä kaikilla on varaa sijoittaa itseemme ja omaan turhuuteemme suuriakin rahoja ilman, että kärsimme puutetta. Tupakoitsijat tekevät kyllä pohjanoteerauksen sijoituksellaan. En näe tupakoinnista aiheutuvan mitään muuta kuin haittaa. - AntiNortti
TUPAKOINNIN AIHEUTTAMAT KUOLEMAT
Tupakoinnin aiheuttamiin sairauksiin kuolee Suomessa keskimäärin 5 000 ihmistä joka vuosi. Määrä on enemmän kuin Suomessa vuoden aikana huumeiden, alkoholin, liikenneonnettomuuksien, aidsin, itsemurhien ja murhien seurauksena kuolleiden määrä yhteensä.
Maailmanlaajuisesti tupakoinnin seurauksena kuolee joka vuosi noin 4 miljoonaa ihmistä. Teollisuusmaissa tupakka on syynä lähes joka viidenteen kuolemantapaukseen.
Suurin osa tupakoinnin aiheuttamista kuolemista johtuu sydän- tai aivoinfarktista. Tupakointi lähes kaksinkertaistaa sydäninfarktin riskin.
Tupakoitsijan riski kuolla alle 65-vuotiaana on kaksinkertainen tupakoimattomaan verrattuna.
Nuorten tupakointi on lisääntynyt ja aloitusikä laskenut. Joka neljäs nuori joka aloittaa tupakoinnin kouluiässä kärsii tulevaisuudessa tupakasta aiheutuvista sairauksista niin paljon, että se lyhentää hänen elinikäänsä.
Joka toinen tupakoitsija kuolee ennenaikaisesti tupakasta johtuvaan sairauteen. Puolet heistä menettää tupakan vuoksi yli 20 elinvuottaan. - AntiNortti
ÄIDIN TUPAKOINNISTA AIHEUTUVAT HAITAT VAUVALLE RASKAUDEN JA IMETYKSEN AIKANA
Tupakansavun myrkyt, kuten nikotiini ja häkä, kulkeutuvat suoraan äidin elimistöstä napanuoran ja istukan välityksellä sikiöön. Siksi raskauden aikainen tupakointi on erittäin vahingollista syntyvälle lapselle. Syntyvän lapsen veressä on nikotiinia yhtä paljon tai jopa enemmän kuin äidillään. Sikiön kyky poistaa nikotiinia elimistöstään on aikuista huonompi.
Raskauden aikainen tupakointi voi aiheuttaa:
* keskenmenon
*ennenaikaisen synnytyksen (14% ennenaikaisista synnytyksistä johtuu äidin tupakoinnista)
*lapsen alhaisen syntymäpainon (hapen saannin vähyyden vuoksi)
*kätkytkuoleman
Tupakoinnilla saattaa olla vaikutusta myös raskauden aikaisiin komplikaatioihin sekä lapsen alikehitykseen. Se kaksinkertaistaa lapsen riskin saada astma tai allergia.
Tupakointi ja imetys
Tupakoivan äidin rintamaidossa on nikotiinia viisinkertainen määrä veren pitoisuuksiin verrattuna. Vanhempien tupakointi kotona tarkoittaa lasten pakkotupakointia ja altistaa lapsen hengitystiesairauksille ja äkillisille välikorvantulehduksille. Savu pahentaa myös lasten allergia ja astmaoireita.
Tupakointi lisää imeväiskuolleisuutta. Kuolleisuuden riski on noin puolet suurempi 20 tai useampia savukkeita polttavilla kuin tupakoimattomilla äideillä. Myös äidin tupakoinnin ja kätkytkuolemien välillä on havaittu olevan yhteyttä. Äidinmaidon nikotiinipitoisuudet ovat viisinkertaiset veren pitoisuuksiin verrattuna. Nikotiinia on maidossa merkittäviä määriä vielä 3-5 tuntia savukkeen polttamisen jälkeen. Tupakoivat äidit lopettavat imettämisen aikaisemmin kuin muut.
Tupakoivien vanhempien lapset joutuvat keskimäärin puolta useammin sairaalahoitoon keuhkoputkentulehdusten ja keuhkokuumeen takia kuin tupakoimattomien kotien lapset. Äidin tupakointi vaikuttaa enemmän lapsen terveyteen kuin isän tupakointi. Sairastumisriski on yhteydessä kotona poltettujen savukkeiden määrään. Toistuvia välikorvantulehduksia joskus seuraava liimakorva on yhteydessä lapsen altistumiseen tupakansavulle. Savu altistaa lapsen äkillisille välikorvantulehduksille imetyksen kestosta riippumatta. Savukkeesta leviää ilmaan ja tupakoivan ihmisen suuhun, nenään ja keuhkoihin savun sisältämiä palamistuotteita. Suoraan ilmaan tulee kolme ja puoli kertaa enemmän tervaa ja lähes seitsemän kertaa enemmän häkää kuin mitä on tupakoijan keuhkoihin vetämässä savussa.
Tupakoinnin lopettaminen
Raskaus on hyvä syy lopettaa tupakointi. Yli puolet tupakoivista äideistä pystyy lopettamaan tupakoinnin ennen raskautta tai viimeistään raskauden alkuvaiheessa. Tupakoinnin lopettaminen kannattaa aina. Lopettaminen ei raskauden loppuvaiheessakaan ole liian myöhäistä. Myös pelkästä tupakoinnin vähentämisestä on hyötyä.
Osalle äidestä tupakoinnin lopettaminen on hyvin vaikeaa. Terveydenhuollon ammattilaisten tehtävänä on tarjota kaikki mahdollinen tuki tupakoinnin lopettamista harkitseville vanhemmille. Lopettamista helpottaa olennaisesti, jos toisetkaan eivät tupakoi perheessä. Äidin ja isän tulisi siis lopettaa samanaikaisesti.
Markkinoilla olevat nikotiinikorvaushoitovalmisteet soveltuvat hyvin lopettamisen tueksi. Niitä käytettäessä veren nikotiinipitoisuudet eivät nouse yhtä korkeiksi kuin savukkeita polttaessa. Nikotiinivalmisteita käytettäessä vältytään veren hiilimonoksidipitoisuuden nousulta. Valmisteita voidaan käyttää myös raskauden aikana:
"Tupakoitsijoiden synnyttämien lasten pienet syntymäpainot on liitetty nikotiinin verisuonia supistavaan vaikutukseen istukassa. Kuitenkin nikotiinikorvaushoito haittaa sikiön kehitystä vähemmän kuin tupakoinnin jatkaminen. Nikotiinihoidon katsotaan olevan aiheellista raskauden aikana, jollei 10-15 savuketta päivittäin polttavan naisen tupakoinnin lopettaminen muuten onnistu. Tällöin korvaushoito tulisi toteuttaa raskauden alkuaikana, jolloin sikiön kasvun on osoitettu hidastuvan vähemmän." (Kirsi Pietilä - Pekka Puska, Nikotiinikorvaushoidon turvallisuus, Suomen Lääkärilehti 1-2/2000)
Jos tupakoinnin lopettaminen osoittautuu mahdottomaksi, tupakoinnin vähentämisestäkin on hyötyä. Sama koskee tupakointia raskauden jälkeen. Tupakoinnista tulisi pidättyä ainakin 2-3 tuntia ennen imetystä.
Vanhempien tupakoinnin vaikutus lapseen
Lapsen tupakointi on selvästi yhteydessä vanhempien tupakointiin. Tupakoivien perheiden lapset alkavat polttaa useammin kuin tupakoimattomien. Lasten tupakointiin ei vaikuta mainittavasti se, tupakoiko perheessä vain toinen vanhemmista vai molemmat. Vanhempien tupakointi ei siten ole vain heidän oma asiansa vaan se vaikuttaa myös heidän lastensa terveyteen nyt ja tulevaisuudessa.
--------------
Lähde: Tohtori.fi- suviseuroissa
Tämä kirjoitus pitäisi ehdottomasti liittää suviseurojen tupakkikioskin seinään, niin hyvä kirjoitus se oli. Muutenkin lestadiolaista kansaa pitää alkaa valistamaan tupakan kiroilta.
Helpoin tapa olisi tietysti lopettaa tupakanmyynti suviseuroissa. Olen varma, että seurakansa tyytyisi siihen, eikä alkaisi mieltään osoittamaan.
- vl-poitsu
Tupakkakioskista pitäisi lopettaa tupakanmyynti ja laittaa luukulle lappu, että "EMME MYY TUPAKKAA HAITALLISTEN VAIKUTUSTEN TAKIA, NIKOTIININ VIEROITUSOIREITA VOIT LIEVITTÄÄ APTEEKISTA SAATAVILLA NIKOTIINIKORVAUSHOITOTUOTTEILLA"
... vähittäiskaupastakiiin ( 1.3.2006 alkaen )
- AntiNortti
TUPAKKA SYÖVÄN AIHEUTTAJANA
Tupakointi on pahin tunnettu yksittäinen syövän aiheuttaja. Kolmannes kaikista syöpätapauksista johtuu tupakoinnista.
Tupakointi liitetään usein yhteen vain keuhkosyövän kanssa, mutta se lisää riskiä sairastua myös muihin syöpiin. Sairastumisriskiin vaikuttavat sekä aloittamisikä, päivittäin kulutettu tupakan määrä että tupakkatuotteiden käyttöajan pituus.
Keuhkosyöpä
* Keuhkosyöpätapauksista lähes kaikki (90%) johtuvat tupakoinnista.
* Tupakoitsijan riski sairastua keuhkosyöpään on 10-50 kertainen tupakoimattomaan verrattuna.
* Sairastumisriski on sitä suurempi mitä nuorempana tupakointi aloitetaan, mitä enemmän päivittäin poltetaan ja mitä useampia vuosia tupakointi jatkuu.
* Keuhkosyövän paranemisennuste on huono. Viiden vuoden kuluttua taudin toteamisesta vain 10 % on enää hengissä.
* Kevytsavukkeet eivät vähennä keuhkosyöpäriskiä. Kevytsavukkeista tulee tervaa ja muita haitallisia aineita hengityksen mukana elimistöön jopa enemmän kuin tavallisista savukkeista. Kevytsavukkeen polttajat vetävät henkeensä yli kaksi kertaa enemmän tervaa kuin mitä savukkeen vähittäismyyntipakkauksessa ilmoitetaan. Valmistajien ilmoittamat tervan määrät eivät perustu todellisiin tupakointitapoihin. Uuden amerikkalaistutkimuksen mukaan kevytsavukkeiden polttajat vetävät pidempiä ja syvempiä henkäyksiä tiheämmässä tahdissa sekä käyttävät savun tehokkaammin kuin mihin tupakkavalmistajien koeasetelmat perustuvat.
* Tupakoinnin lopettamisen jälkeen riski sairastua keuhkosyöpään pienenee vähitellen. Kymmenessä vuodessa tupakoinnin lopettamisesta riski sairastua keuhkosyöpään on pienentynyt 20 %:iin.
Muut syöpäsairaudet
Tupakointi lisää riskiä sairastua
* munuaissyöpään
* kurkunpään syöpään
* ruokatorven syöpään
* haimasyöpään
* munuaisten syöpään
* suusyöpään
* huulisyöpään
* nielusyöpään
* virtsarakon syöpään
* kohdunkaulan syöpään
* mahasyöpään
* maksasyöpään
Tupakointi vaikuttaa myös leukemian ja aivokasvainten kehittymiseen ja saattaa lisätä myös naisten riskiä sairastua rintasyöpään.
----------------------
Lähde: Tohtori.fi - Pikku Pekka
vanhoillislestadiolaiset polttaa tupakkaa? Eikö se oo hirveen vaarallista?
- Ei lestadiolainen
Itse poltan tupakkaa, saahan sitä ihmisellä jokin pahe olla. Raskaana olevien kyllä suosittelisin lopettamaan. Tunnen muutaman lestadiolaisen eivätkä he ainakaan polta, ja eräs lestatyttö sanoi, ettei missään nimessä kannata aloittaa.
Minusta tuntuu, että täällä palstalla siitä pikku paheesta, vaikkakin epäterveellisestä, on nostettu kauhea älämölö, vaikka luultavasti suurin osa lestadiolaisista ei polta. Vai olenko väärässä? Sen olen kuullut, että Lars Levi poltti, mutta mitä sitten?- So what?
arvostat terveyttäsi. Tuhansien vanhoillislestadiolaisten tavoin.
- Hunttalan Matti
että vanhoillisten suviseuroissa myydään tupakkaa?!
Miksi viranomaiset eivät puutu siihen?- Tupac Shakur
Sitä minäkin ihmettelen. Niille pitäisi lukea syyte tupakan myymisestä täysi-ikäisille.
Tupac Shakur kirjoitti:
Sitä minäkin ihmettelen. Niille pitäisi lukea syyte tupakan myymisestä täysi-ikäisille.
En usko, että lakia aiotaan SRK:n jäsenyhdistysten seuroissa ja suviseuroissa rikkoa ???
Laki joka tapaukessa kieltää sen ! - lakipykälä
p ä i v ä p e r h o n e n kirjoitti:
En usko, että lakia aiotaan SRK:n jäsenyhdistysten seuroissa ja suviseuroissa rikkoa ???
Laki joka tapaukessa kieltää sen !meneekään, siis se että laki kieltää myynnin "seuroissa"? -- referoi pikkusen
- AntiNortti
TUPAKAN VAIKUTUKSET SEKSIELÄMÄÄN JA HEDELMÄLLISYYTEEN
Jotkut miehet tupakoivat osoituksena miehekkyydestään. Tupakoinnin miehisiä ominaisuuksia vahvistava vaikutus on kuitenkin harhaluulo, sillä tupakointi on päinvastoin miesten potenssin heikkenemisen keskeisimpiä aiheuttajia.
Tupakka heikentää erektiota. Erektiohäiriö johtuu nikotiinin vaikutuksesta autonomiseen hermostoon, josta puolestaan seuraa veren virtauksen väheneminen siittimen paisuvaiskudokseen.
Pitkäaikainen ja runsas tupakointi lisää impotenssin riskiä. Siittimen verenkiertoon tulee häiriöitä suurten verisuonien sisälle syntyvien rasva-ainekerrostumien (ateroskleroosin) sekä pienten verisuonien supistumisen seurauksena. Impotenssi pahenee, jos tupakoivalla miehellä lisäksi on veren rasvarunsautta, kohonnut verenpaine tai diabetes. Tupakoitsijan impotenssin kehittyminen alkaa jo varhaisella iällä, mutta häiritseväksi se muodostuu useimmiten 40-50 vuoden iässä. Tupakoinnin lopettaminen on impotenssin perushoitoa. Tutkimusten mukaan yli 45-vuotiaista impotenssista kärsineistä lähes puolet kokee vaivansa helpottuneen muutamassa kuukaudessa tupakoinnin lopettamisen jälkeen.
Hedelmällisyyden kannalta tupakointi on vahingollista. Lapsettomuuden riski kasvaa noin 35 %, jos nainen tupakoi. Yli 20 savuketta päivittäin polttavien naisten hedelmällisyyden on todettu laskevan puoleen tupakoimattomiin verrattuna.
Tupakointi lisää kuukautisten epäsäännöllisyyttä ja poisjäämistä sekä aiheuttaa epäsäännöllisyyttä munasolun irtoamiseen munasarjoista. Myös tupakoinnin aiheuttama estrogeenitason lasku saattaa vaikuttaa hedelmällisyyttä heikentävästi. Lääkäreiden mielestä tupakoinnin lopettaminen on lapsettomuudesta kärsivän naisen perushoitoa.
Runsas tupakointi vaikuttaa myös miehen hedelmällisyyteen heikentämällä siemennesteen laatua, siittiöiden määrää ja liikkuvuutta sekä vahingoittamalla siittiöiden rakennetta ja perimäainesta. Lapsettomuudesta kärsivälle miehelle tupakoinnin lopettaminen on perushoitoa.
-----------------------
Lähde: Tohtori.fi- väärin tupakasta
Kiitos sinulle Anti Nortti, kun valaiset tätä tupakka-asiaa. Eiköhän tämä pane ajattelemaan. Ja tämmöistä pirun pahetta uskovaiset suosii keskuudessaan, joka on suoraan itsestään sielunvihollisesta saatanasta.
Joka tupakointiin lankeaa, hän on saatanan vallassa. Itse hän ei sitä tajua ja kuinka voisikaan, sillä hän puolustautuu aina kysyttäessä sanomalla: "Eihän se ole syntiä, kuin paha tapa vaan!" Hänelle on vakuutettu monta kertaa, ettei tupakointi turmele sielua, joten hän voi olla ihan rauhassa ja hyvällä omallatunnolla vetää suitsutustaan. Hänelle on opetettu, ettei tupakka määrää hänen elinikäänsä ja että sairauskin on Jumalan kädessä poltti tai ei.
Niinpä hän vetääkin hyvillä mielin sätkäänsä, samoin raskaana oleva äiti, koska hänkin uskoo Jumalaan, joka antaa hänen lapselleen terveyttä tai sairautta, eikä hänellä itsellään ole siihen osuutta eikä arpaa. Miksi siis murehtia tupakan vaaroista, kun ainoa oikea usko opettaa, ettei tupakasta johdu mahdolliset haittavaikutukset, vaa Jumalasta.
Kun näin typerästi opetetaan, tupakointi jatkuu.
- Sotkamon suunnalta
Miksi?
Sotkamon suunnalle ei haluta mitään hengellistä tapahtumaa, jossa myydään tupakkaa. Jos haluatte tupakkakioskinne pitää, niin etsikää suviseuroille uusi paikka.
Nolaatte tupakkakioskilla paitsi itsenne myös paikkakunnan uskovaiset!- aimo hautamäelle
Miksi?
Sotkamon suunnalle ei haluta mitään hengellistä tapahtumaa, jossa myydään tupakkaa. Jos haluatte tupakkakioskinne pitää, niin etsikää suviseuroille uusi paikka.
Nolaatte tupakkakioskilla paitsi itsenne myös paikkakunnan uskovaiset! Tämän tärkeä viesti olisi lähetettävä Pääsihteeri Aimo Hautamäelle. Osoite on:
[email protected].
Lähettäkää tämä, itse en osaa.
Sotkamoon ei saa enää missään nimessä laittaa tupakkakioskia aiheuttamaan suuttumusta ja pahennusta. - ...pelaamaan...
aimo hautamäelle kirjoitti:
Miksi?
Nolaatte tupakkakioskilla paitsi itsenne myös paikkakunnan uskovaiset! Tämän tärkeä viesti olisi lähetettävä Pääsihteeri Aimo Hautamäelle. Osoite on:
[email protected].
Lähettäkää tämä, itse en osaa.
Sotkamoon ei saa enää missään nimessä laittaa tupakkakioskia aiheuttamaan suuttumusta ja pahennusta....suopotkupalloa, siellähän niitä kenttiä on. Ja vetele sammalsätkää välillä.
- Tupakoimaton isä
...pelaamaan... kirjoitti:
...suopotkupalloa, siellähän niitä kenttiä on. Ja vetele sammalsätkää välillä.
savuttelet syöpäsavuja lastesi silmille ja hukkaat rahojasi turhuuteen. Tupakkarahoillasi voisit ostaa jotakin mukavaa lapsillesi.
- AntiNortti
TUPAKOINNIN HAITTAVAIKUTUKSET SYDÄMEEN JA VERISUONIIN
Kolmasosa kaikista sydän- ja verisuonitaudeista johtuu tupakoinnista. Tupakointi lisää:
* sydämen rytmihäiriöitä
* stressihormonien erittymistä ja sympaattisen hermoston ylivireyttä
* kohottaa verenpainetasoa ja sydämen lyöntitiheyttä
* kiihdyttää valtimoiden kovettumista
* lisää verihiutaleiden paakkuuntumista sekä
* heikentää veren hapenkuljetuskykyä
Sydäntautien riski nousee huippuunsa jo vähäisestä tupakointimäärästä. Myös tupakoivan äkkikuoleman vaara kasvaa.
Hapenpuute
Tupakan sisältämä hiilimonoksidi eli häkä heikentää hapen kulkua sydänlihakseen. Jos sydänlihas ei saa happea tarpeeksi esimerkiksi rasituksessa, syntyy rintakipu eli angina pectoris.
Tupakan hiilimonoksidi sitoutuu veren hemoglobiiniin, jonka tehtävä verenkierrossa on hapen kuljettaminen mm. sydänlihakseen. Tupakoijalla hemoglobiinia jää vähemmän vapaaksi hapen kuljettamista varten.
Sydän yrittää korvata hapenpuutetta sykkimällä nopeammin. Se kuluttaa enemmän happea. Tupakoiva angina pectoris -potilas saa rasituksessa helpommin kipuja kuin tupakoimaton.
Sydämen kuormitus
Jokainen tupakointikerta piiskaa sydäntä entistä kovempaan työhön ja rasittaa sitä. Nikotiini nostaa tilapäisesti verenpainetta ja sydämen sykintätiheyttä sekä lisää sydämen pumppaaman veren määrää ja veren virtausta sydämen valtimoissa.
Tupakointi lisää sepelvaltimotaudin vaaraa niillä ihmisillä, joilla on ennestään korkea verenpaine. Tupakointi nopeuttaa vaikea-asteisen verenpainetaudin kehittymistä.
Verisuonten ahtautuminen
Tupakointi vähentää selvästi veren hyvää kolesterolia eli HDL-kolesterolia, jonka tehtävänä on kuljettaa kolesterolia kudoksista pois.
Tupakointi huonontaa valtimoiden sisäkalvon toimintaa ja lisää rasvan kertymistä valtimon seinämään. Näin kehittyvä ateroskleroosi ahtauttaa valtimot ja ne menettävät kovettuessaan kimmoisuuttaan. Tällöin sydämen on tehtävä enemmän työtä pystyäkseen pumppaamaan verta ahtautuneisiin ja kovettuneisiin suoniin. Sydäninfarktin ja aivohalvauksen vaara kasvaa.
Sepelvaltimotauti
Päivittäinen vuosia jatkunut tupakointi kolminkertaistaa sepelvaltimotaudin todennäköisyyden. 30-50 -vuotiailla tupakoitsijoilla sepelvaltimotaudin vaara on jopa viisinkertainen.
Tupakoinnin aiheuttamaan sepelvaltimosairauden syinä ovat:
* sydänlihaksen hapensaannin heikkeneminen
* verihiutaleiden kokkaroituminen
* verisuonten kalkkiutuminen
* sydämen rytmihäiriöiden ja kammiovärinäalttiuden lisääntyminen
Kohonnut veren kolesteroli tupakoijalla moninkertaistaa vaaran sairastua sepelvaltimotautiin. Tupakoijilla esiintyy enemmän ja vaikeampiasteista sepelvaltimoiden ja aortan kovettumista kuin tupakoimattomilla. Tupakoijat sairastuvat myös alaraajavaltimosairauksiin muita useammin ja yleensä vaikeammin. Heillä on suurempi mahdollisuus saada aortan pullistuma (aneyrysma). Jos tupakoija sairastaa diabetesta, valtimotaudin riski moninkertaistuu.
Impotenssi
Tupakointi on myrkkyä potenssille. Tupakointi pahentaa ateroskleroosia myös muissa kuin sepelvaltimoissa, esimerkiksi peniksen valtimoissa. Ateroskleroosi on yleisin impotenssin elimellinen syy.
Sydäninfarktin vaara
Tupakan arvioidaan aiheuttavan 20-25% sydäninfarkteista. Tupakoitsijoilla kuolemaan johtavan sydäninfarktin riski lähes kaksinkertaistuu. Tupakoivat infarktipotilaat ovat keskimäärin kymmenen vuotta nuorempia kuin tupakoimattomat infarktin saaneet.
Tupakointi vaikuttaa sydäninfarktin syntymekanismiin. Sepelvaltimon sisäseinämään kehittyy vuosien kuluessa ateroskleroosin seurauksena ateroomaplakki, joka ahtauttaa sepelvaltimoa. Kun tämä kova plakki repeää, suonen seinämään syntyy vaurio, ikään kuin haava. Vaurioituneen sepelvaltimon seinämästä paljastuu kollageenia ja ateroomamassaa. Muutamassa minuutissa paikalle saapuu verihiutaleita (trombosyyttejä) paikkaamaan vauriota. Näistä muodostuu sepelvaltimon tukos, joka estää veren ja hapen pääsyn sydänlihakseen. Tämä johtaa sydänlihasvaurioon, sydäninfarktiin.Tupakointi lisää tukkeutumisvaaraa, koska se kiihdyttää veren hyytymistä, verihiutaleiden kerääntymistä ja takertumista toisiinsa sekä kohottaa veren fibrinogeenipitoisuutta. Tupakointi myös lyhentää veren hyytymisaikaa ja tekee veren paksummaksi. Näin tupakoija voi saada sydäninfarktin helpommin kuin tupakoimaton.
Päivittäin tupakoivilla on 2-5 kertainen vaara saada sydänkohtaus verrattuna niihin, jotka eivät ole koskaan tupakoineet. Nuorilla tupakoitsijoilla suhteellinen riski on suurempi. Suurin osa tupakoinnin aiheuttamista kuolemista johtuu sydän- tai aivoinfarktista.
Jo 3-5 savuketta päivittäin polttavilla naisilla riski saada sydänkohtaus on kaksinkertainen tupakoimattomiin verrattuna. Tupakka vahingoittaa estrogeenihormonia, joka suojelee naista sydäntaudeilta. Tupakointi on naiselle 50 % vaarallisempaa kuin miehille.
Äkkikuoleman uhka
Tupakointia jatkaessaan infarktista kerran toipunut antautuu todelliseen vaaraan, sillä riski saada uusi infarkti on erittäin suuri. Sydäninfarktikuolleisuus on tupakoivilla 50-200 kertainen tupakoimatomiin verrattuna.
Tupakoivan sepelvaltimotautia sairastavan äkkikuoleman vaara on suuri, koska rytmihäiriöt ja kammiovärinäalttius ovat lisääntyneet.
Lopettamisen vaikutus sydän- ja verisuonisairauksiin
Tupakoinnin lopettaminen hyödyttää eniten juuri sydänsairauksien kohdalla. Sairastumisvaara pienenee lähes tupakoimattomien tasolle jo muutaman vuoden kuluttua lopettamisesta. Lopettamisesta koituva hyöty ei vähene iänkään myötä vaan kannattaa vanhempanakin sekä pitkään jatkuneen tupakoinnin jälkeenkin.- AntiNortti
Lähde: Tohtori.fi
- AntiNortti
TUPAKOINTI JA PSYYKKISET ONGELMAT
Tupakointi pahentaa monia psyykkisiä ongelmia, erityisesti univaikeuksia, ahdistushäiriöitä, paniikkihäiriöitä, impulssikontrollin häiriöitä, masennusta ja psykooseja. Ongelmien pahetessa tupakan kulutus kasvaa ja saattaa muuttua ketjupoltoksi. Intensiivinen tupakointi johtaa voimakkaaseen nikotiiniriippuvuuteen ja pahentaa tilannetta entisestään.
Tupakointi moninkertaistaa nuorten todennäköisyyden sairastua mielenterveyshäiriöihin jo muutaman vuoden kuluessa tupakoinnin aloittamisesta.
Tupakoinnin on todettu aiheuttavan depressiota. Erityisesti nuorten masennus ja tupakointi näyttävät kulkevan käsikädessä. Tupakoinnin ja depression välinen yhteys on kaksisuuntainen: tupakointi lisää depressiota ja depressio lisää tupakointia. Depressio myös vaikeuttaa tupakoinnin lopettamista.
Tupakointi vaikuttaa useiden lääkkeiden imeytymiseen ja heikentää mm. eräiden psyykenlääkkeiden ja kipulääkkeiden tehoa.
Monet psyyken ongelmista kärsivät pitävät tupakkaa ongelmiensa lievittäjänä vaikka tupakka itse asiassa on osa heidän ongelmaansa. He eivät jaksa yrittää tupakoinnin lopettamista silloinkaan, kun ovat tiedostaneet tupakoinnin haitallisuuden. Tupakoinnin lopettaminen on kuitenkin tärkeä osa psyyken hoitoa ja oman elämän hallinnan saavuttamista. Ongelmien purku olisi syytä aloittaa lopettamalla tupakointi.
--------------------------
Lähde: Tohtori.fi- on marjat
Ja tämmöistä vielä harrastavat ainoat oikeat uskovaiset. Kerrassaan brutaalia. Tupakoinnin takia koko vanhoillislestadiolaisuusliike mustamaalautuu, vaikka röökinpolttajia on heistä vain noin 15 %
Nämä lestadiolaiset, jotka polttaa, uskovat väärin. He kuvittelevat parantavansa ahdistustaan tupakalla, mutta asia onkin päinvastoin, heistä tulee entistä kärttyisämpiä ja ylimielisempiä.
Tuntemani tupakoitsevat uskovaiset ovat juuri erittäin hermostuneita ja mielialat vaihtelee ääripäästä toiseen - AntiNortti
anssi.p kirjoitti:
Se on just näin. Mistä sait tohtorilta tiedot. Laita linkki.
- Mainonnan ihmelapsi
Olen aloittelemassa loistavaa uraani mainosalalla. Minulla on mielessä pari lyhyttä mainoslausetta kahdelle yritykselle liittyen osittain tähän avaukseen.
1. Rantasen hautaustoimisto:
"Miksi elää, kun Rantanen hautaa halvalla!"
2. Tupakkatehdas X:
"Älä elä turhan pitkään - aloita tupakointi nyt!"
Olen vahvasti sitä mieltä, että minulta ei tule työt loppumaan mainosalalla. - SUVIKSISSA
Kaikui näköjään ihan kuuroille korville.
Edelleenkin alaikäiset (alle 18v) nuoret polttelevat tupakkaa julkisesti ja röyhkeästi jopa RY:iden ulko-ovenpielissä.
Savu leijailee inhottavana pilvenä sisätiloihin.
J Alarannan vetoomukset kaikuivat siis kuuroille korville.
Niin kävi myös Päivämiehen yhdelle-kahdelle asiaa terottavalle teemanumerolle.
Ei ollut tehoa niissä. En havaitse kentällä mitään toivottuja reaktioita.
Nyt olisikin jo otettava järeät aseet käyttöön niinkuin vanhoina hyvinä aikoina, eli:
-kaikki alaikäiset tupakoijat on välittömästi erotettava RY:iden jäsenyydestä.
Niin sitä tehtiin aikoinaan TV päätöksenkin kanssa.- ei tehoa yhtään
Siinä olis yksi järeä ase, kun lopettaisivat sen turmiota ja paheksuntaa herättävän tupakkikioskin pitämisen suviseuroissa.
Tupakointia pitää alkaa rajoittamaan, niinkuin muissakin yhteiskunnan julkistiloissa, kuten kapakoissa, työpaikoilla..
Tupakoijat pitää laittaa rauhanyhdistyksissäkin entistä ahtaammalle kieltämällä tupakointi yhdistyksen talon nurkilla kokonaan. Menkööt kilometrin päähän polttamaan, jotteivät turmiollisella elämäntavallaan häiritse muiden mielenrauhaa näköetäisyydellä.
Parasta olisi, jos tupakasta alettasiin entistä voimallisemmin puhua myös saarnoissa, leireillä, ja ennen kaikkea PÄivämies lehdesssä.
Myös raamattuluokissa vois siitä puhua, sillä mitä nuorempana valistuksen aloittaa, aina parempi.
Suviseurajärjestäjät voisivat kieltää tupakoinnin keskuskentältä kokonaan, koska se hirmuinen savupilvi haittaa siellä raittiita ja heidän oloaan ja aiheuttaa tietysti pahaa närää.
Mitä iloa koko suviseuroissa on, kun ei näe paljon muuta, kuin ympärillä kessua vetäviä.
Kuka voi iloita seurakentällä, kun näke vaan näitä tupakan orjia. - Suorat sanat
ei tehoa yhtään kirjoitti:
Siinä olis yksi järeä ase, kun lopettaisivat sen turmiota ja paheksuntaa herättävän tupakkikioskin pitämisen suviseuroissa.
Tupakointia pitää alkaa rajoittamaan, niinkuin muissakin yhteiskunnan julkistiloissa, kuten kapakoissa, työpaikoilla..
Tupakoijat pitää laittaa rauhanyhdistyksissäkin entistä ahtaammalle kieltämällä tupakointi yhdistyksen talon nurkilla kokonaan. Menkööt kilometrin päähän polttamaan, jotteivät turmiollisella elämäntavallaan häiritse muiden mielenrauhaa näköetäisyydellä.
Parasta olisi, jos tupakasta alettasiin entistä voimallisemmin puhua myös saarnoissa, leireillä, ja ennen kaikkea PÄivämies lehdesssä.
Myös raamattuluokissa vois siitä puhua, sillä mitä nuorempana valistuksen aloittaa, aina parempi.
Suviseurajärjestäjät voisivat kieltää tupakoinnin keskuskentältä kokonaan, koska se hirmuinen savupilvi haittaa siellä raittiita ja heidän oloaan ja aiheuttaa tietysti pahaa närää.
Mitä iloa koko suviseuroissa on, kun ei näe paljon muuta, kuin ympärillä kessua vetäviä.
Kuka voi iloita seurakentällä, kun näke vaan näitä tupakan orjia.on lähtöisin ittestään perkeleestä. Ei Jumala laita huumepötköä ihmisen hampaisiin.
- AntiNortti
TUPAKOINNIN HAITTAVAIKUTUKSET KEUHKOIHIN
Tupakointi aiheuttaa useita keuhkosairauksia:
* Tupakkayskä
* Hengenahdistus
* Keuhkoahtaumatauti
* Keuhkolaajentuma
* Ahtauttava keuhkoputkien tulehdus (COPD)
* Krooninen keuhkoputkentulehdus
* Keuhkosyöpä
Tupakointi aiheuttaa muutoksia keuhkoputkien värekarvojen ja limarauhasten toiminnassa. Keuhkoputkien puhdistautumiskyky heikkenee värekarvojen lamaantuessa. Kun samalla limaneritys lisääntyy, on seurauksena liman ja epäpuhtauksien kertyminen keuhkoputkistoon.
Tupakkayskä
Krooniseen keuhkoputkentulehdukseen eli bronkiittiin sairastuu joka toinen säännöllinen tupakoitsija. Mitättömältä tuntuva aamuyskä ja lisääntyneet hengitystieinfektiot voivat olla ensimmäisiä merkkejä keuhkoputkentulehduksesta. Tupakkayskää hoidetaan usein flunssana tai infektiona. Lääkäriin ei juuri hakeuduta, jolloin keuhko-oireet jäävät toteamatta. Tupakoitsijalle tulisi aina tehdä terveystarkastuksen yhteydessä uloshengitysvolyymin mittaus spirometrilla, jolloin saataisiin tieto keuhkojen tilasta.
Hengenahdistus
Lähes joka toisella tupakoitsijoista keuhkoputket ahtautuvat pysyvästi. Se ilmenee hengenahdistuksena ja fyysisen suorituskyvyn heikkenemisenä. Tupakointi lisää myös riskiä sairastua keuhkokuumeeseen ja saattaa aiheuttaa tai pahentaa astmaa ja allergisia oireita.
Keuhkolaajentuma
Tupakoinnin vahingollinen vaikutus ulottuu sekä suuriin että pieniin keuhkoputkiin ja keuhkorakkuloihin. Keuhkorakkuloiden entsyymitoiminta muuttuu tupakansavun vaikutuksesta niin, että rakkuloiden seinämien rakennetta alkaa tuhoutua.
Tupakointi heikentää hengityksen ulosvirtausta ja sen kompensoimiseksi elimistö pyrkii laajentamaan keuhkokudosta, mikä luo edellytykset emfyseemalle eli keuhkolaajentumalle.
Tupakkasairauden edetessä myös keuhkojen hiussuonirakennetta tuhoutuu ja elimistön hapensaanti vaikeutuu. Tämä saattaa edelleen pahentua vaikeaksi krooniseksi ahtauttavaksi keuhkosairaudeksi (COPD) ja johtaa jatkuvaan happirikastimen varassa elämiseen.
Kroonisista keuhkoputkentulehduksista ja keuhkolaajentumista 80 - 90 % johtuu tupakoinnista
Keuhkoahtaumatauti, ahtauttava keuhkoputkien tulehdus (COPD)
Keuhkoahtaumataudilla tarkoitetaan keuhkojen ilmavirtausta ahtauttavaa keuhkokudoksen sairautta. Tähän tautiryhmään luetaan kuuluviksi pitkäaikainen, ahtauttava keuhkoputkien tulehdus (COPD, chronic obstructive pulmonary disease) ja keuhkojen laajentuma.
Keuhkoahtaumatauti on kaikkialla maailmassa yleistyvä keuhkosairaus, jonka pääasiallinen aiheuttaja on tupakointi. Noin 20 % kaikista tupakoitsijoista sairastuu keuhkoahtaumatautiin. Suomessa on 300.000 - 400.000 eriasteista keuhkoahtaumaa sairastavaa henkilöä. Tauti on siis yleisempi kuin esim. astma. Vaikka keuhkoahtaumataudissa ja astmassa esiintyy monia yhtäläisyyksiä, kyse on kahdesta perusteeltaan hyvin erilaisesta sairaudesta.
Ahtautuminen alkaa pienimmistä keuhkoputkista ja johtaa vähitellen koko keuhkoputkiston ahtautumiseen. Tautiin liittyy tietyssä vaiheessa myös keuhkorakkuloissa tapahtuva kudostuho, jolloin keuhkojen happea ja hiilidioksidia vaihtava pinta-ala pienenee. Sairaus johtaa vähitellen keuhkojen toiminnan heikkenemiseen, sairastuneen invalidisoitumiseen ja lopulta kuolemaan.
Keuhkoahtaumataudin ensimmäinen oire on yleensä pitkällinen yskä (ns. "tupakkayskä"), johon liittyy liman eritystä. Vähitellen alkaa ilmetä rasituksessa tuntuvaa hengenahdistusta ja hengityksen vinkunaa. Taudinkuvaan kuuluvat pitkällinen keuhkoputkentulehdus ja keuhkolaajentuma (emfyseema) sekä hengitystieinfektiot ja jatkuva väsymys. Hengenahdistus kehittyy hitaasti ja usein sitä luullaan ikääntymiseen liittyväksi vaivaksi. Tämän vuoksi keuhkoahtaumatauti todetaan useimmiten vasta niin myöhäisessä vaiheessa, että huomattava osa keuhkojen toimintakyvystä on jo menetetty.
Keuhkoahtaumatauti ei alkuvaiheessa ilmene keuhkojen röntgenkuvista. Keuhkojen kuuntelussa ilmenevä vinkuna voi viitata joko keuhkoahtaumatautiin tai astmaan. Paras taudin toteamiskeino on keuhkojen toimintatutkimus eli spirometria. Tutkimuksessa tutkittava puhaltaa mittauslaitteeseen, joka osoittaa keuhkojen toimintakapasiteetin. Tämä tutkimus voidaan suorittaa keuhkosairauksien poliklinikoilla ja myös monessa terveyskeskuksessa.
Keuhkoahtauma on krooninen tauti. Sitä ei voida parantaa, mutta sen etenemiseen voidaan vaikuttaa. Tupakoinnin välitön lopettaminen on ensimmäinen keino taudin hidastamiseksi. Alkuvaiheessa potilaan elämänlaatua voidaan parantaa myös aktiivisella liikunnalla. Pidemmälle edennyt keuhkoahtauma edellyttää kuntoutusta ja hengityksen apuvälineitä sekä lääkehoitoa. Tärkeintä on sairauden varhainen toteaminen ja tupakoinnin lopettaminen.
Keuhkosyöpä
* Keuhkosyöpätapauksista lähes kaikki (90 %) johtuvat tupakoinnista.
* Tupakoitsijan riski sairastua keuhkosyöpään on 10 - 50 -kertainen tupakoimattomaan verrattuna.
* Sairastumisriski on sitä suurempi mitä nuorempana tupakointi aloitetaan, mitä enemmän päivittäin poltetaan ja mitä useampia vuosia tupakointi jatkuu.
* Keuhkosyövän paranemisennuste on huono. Viiden vuoden kuluttua taudin toteamisesta vain 10 % on enää hengissä.
* Kevytsavukkeet eivät vähennä keuhkosyöpäriskiä. Kevytsavukkeista tulee tervaa ja muita haitallisia aineita hengityksen mukana elimistöön jopa enemmän kuin tavallisista savukkeista. Kevytsavukkeen polttajat vetävät henkeensä yli kaksi kertaa enemmän tervaa kuin mitä savukkeen vähittäismyyntipakkauksessa ilmoitetaan. Valmistajien ilmoittamat tervan määrät eivät perustu todellisiin tupakointitapoihin. Uuden amerikkalaistutkimuksen mukaan kevytsavukkeiden polttajat vetävät pidempiä ja syvempiä henkäyksiä tiheämmässä tahdissa sekä käyttävät savun tehokkaammin kuin mihin tupakkavalmistajien koeasetelmat perustuvat.
Lopettamisen vaikutus keuhkoihin
Jo vuorokauden kuluttua tupakoinnin lopettamisesta keuhkot alkavat puhdistua limasta ja muista tupakoinnista aiheutuvista jätteistä. Kolmessa vuorokaudessa keuhkojen toiminta paranee ja hengittäminen tulee helpommaksi sekä keuhkoputkien supistustila helpottaa.
Muutamassa kuukaudessa yskä, vinkuva hengitys ja hengitysvaikeudet vähenevät ja keuhkojen toiminta normalisoituu. Keuhkosyövän riski alkaa pienentyä.
Kymmenessä vuodessa tupakoinnin lopettamisesta riski sairastua keuhkosyöpään on pienentynyt 20 %:iin.
Tupakoinnin lopettaminen on tärkein keuhkoahtaumataudin hoito- ja ehkäisykeino.
----------------------
Lähde: Tohtori.fi - Ihminen - ei savupiippu
Onko maailman ainoille oikeille uskovaisille (omasta mielestään) eli vanhoillislestadiolaisille annettu yläkerrasta määräys, että heidän kaikkien pitää polttaa tupakkaa? Vai mistä on kysymys?
- polta
Ei kaikki polta, ehkä tuommoiset 15 %, mutta kun tämä polttajien joukko saapuu yhtä aikaa suvareihin pienelle alalle, näyttää, kuin suuri joukko polttais.
Kuitenkin jo tämä pieni joukko näkyy ja kuuluu, onhan tupakoivan käytös poikkeavaa.
Suuri haaste olisi saada koko Jumalan kansa luopumaan turmiollisesta elämäntavastaan, mikä onkin vaikeaa, koska tupakan käyttöä ei pidetä uskon periaatteiden mukaan synnillisenä, vaan pahana tapana. Sehän tässä ihmetyttää, kun väheksytään tätä hirmuisen ällöttävää maailmallista riettautta ja edistetään pitämällä seurapaikalla tupakanmyyntiä.
Nykyään jo monet sairaalat ovat julistautuneet savuttomiksi ja onpa joku kauppaliikekin, joka ei periaatteesta myy tupakkaa.
Milloinhan nähdään se kaunis päivä, jolloin vanhoillislestadiolaisuudessa herätään paheksumaan tupakointia edes siinä määrin, ettei seurapaikoilla heikoille matkamiehille myytäsi tupakkia.
- Lapsirakas
pois lasten leluista ja vaatteista, jotka vl-isältä ja vl-äidiltä menee tupakkaan?
- vanhempia
Ainahan ne on jostain muusta pois, ellei ole niin varakas perhe, ettei tupakkarahat näy missään.
Koska tupakointi on maailmallista turhuutta, niin sen turhuuteen käytetyt rahat voisi lahjoittaa maailman kodittomille lapsille.
Kyllä varmasti viimeisellä tuomiolla kysytään, mitä annoite näille vähimmille. Miten paljon tupakoivat käyttävät varojaan turhuuteen. Ei he pysty tulisilmäisen tuomarin edessä keksimään mitään selitystä, vaan heille lausutaan: "Menkää pois minun luotani te kirotut..."
Tupakoivien vl-vanhempien lapset joutuvat kärsimään tupakansavusta ja mikä ikävintä, he saavat perinnökseen huonon elämäntavan, jolloin he itsekkin sortuvat perin helposti samaan orjuuteen.
On sellaisiakin vl-vanhempia, jotka antavat lapsilleen luvan tupakoida kouluissa ja leireillä.
He ovat vastuuntunnottomia omahyväisiä, jotka ei elä raittiuden periaatteiden mukaisesti.
... salaa. Koska parvekkeillakaan ja sairaala-alueilla ei saa polttaa, ei myös suviseura-alueellakaan, koska siellä on enemmistö tupakoimattomia ja paljon lapsia, niiden altistamista ei sallita.
Tupakkalakikin kieltää jo sen, ja samoin tupakan myynnin seura-alueella, koska siellä ei saa polttakkaan. - Horttanainen Paavo
äiti tai isä, joka polttaa tupakkaa, on todella säälittävä luuseri ja reppana.
Hän kuluttaa perheen rahoja turhuuteen, vahingoittaa omaa ja lastensa terveyttä, antaa erittäin huonon elämänmallin lapsilleen ja haisee huomattavasti pahemmalle kuin lehmänpaska. Sama haju tarttuu myös kotiin, jossa lasten pitää asua. - vanhoill.
"Kuka tietää, vaikka joku raskaus pelastetaan tai kehitysvammainen jää syntymättä, kun nämä tupakoinnin riskit raskausaikana jäisi pois."
En puolustele tupakointia mutta mitä vikaa on kehitysvammaisissa. Olisi toki tärkeää että varsinkin odottavat äidit eivät tupakoisi, mutta kehitysvammaiset ovat ihan yhtä tärkeitä ja haluttuja ihmisiä kuin muutkin. - Ukko
polttaa tupakkaa? Eikös ne väitä olevansa uskovaisia? Onko ne pelkkiä teeskentelijöitä?
- Hannu
..todellista parannusta, kun he elää siinä harhassa, että he ovat ainut valittu porukka porsasteli he miten vain ?
Valhe hengen vallassa he elävät !
- AntiNortti
TUPAKOINNIN AIHEUTTAMAT SUUVAURIOT
Tupakointi värjää hampaita ja ikeniä sekä lisää hammaskiveä. Lisäksi se saa hengityksen haisemaan pahalle. Nämä ovat sekä kosmeettisia että hygieenisiä haittoja.
Tupakoinnin aiheuttamia suun sairauksia ovat:
* ientulehdukset
* hampaiden kiinnityskudoksen tulehdus (parodontiitti)
* hampaiden löyhtyminen
* suun limakalvon valkotäplät (leukoplakia)
* suulaen limakalvon sarveistuminen (nikotiinistomatiitti)
* suusyöpä
Suu- ja ientulehdusten on todettu olevan osasyynä tupakoitsijoiden sydänveritulppiin ja aivohalvauksiin. Vanhoilla ihmisillä tämä riski korostuu. Tupakointi heikentää ikenien verenkiertoa, minkä vuoksi ientulehdus ei heti aiheuta verenvuotoa. Näin sairaus ehtii edetä pahaksi ennen kuin se huomataan.
Suomessa tavataan uusi suusyöpätapaus joka päivä. Suusyövän riski on moninkertainen purutupakan ja nuuskan käyttäjillä. Nuuskaaminen ja purutupakka aiheuttavat lisäksi ien- ja suutulehduksia sekä hampaiden reikiintymistä. - AntiNortti
TUPAKOINNIN HAITTAVAIKUTUKSET IHOON
Tupakointi on merkittävä ihon ennenaikainen vanhentaja. Tupakointi heikentää ihon pintaverankiertoa ja aineenvaihduntaa sekä vähentää ja huonontaa ihon kimmoisuuden ja kiinteyden kannalta tärkeitä valkuaisaineita - elastiinia ja kollageenia.
Tupakoivan iho muuttuu kalpeaksi ja harmahtavaksi. Ihossa tapahtuu samankaltainen muutos kuin liiallisen auringonoton seurauksena. Ensin iho paksuuntuu ja alkaa sen jälkeen muuttua ohueksi ja ryppyiseksi sekä menettää kimmoisuutta ja joustavuutta. Tapahtuu siis ihon ennenaikaista vanhenemista.
Tutkimusten mukaan naisilla, jotka ovat polttaneet 25 vuoden ajan noin 20 savuketta päivässä, oli 5-kertainen määrä ryppyjä tupakoimattomiin verrattuna. Jos he lisäksi olivat innokkaita auringonpalvojia, oli ryppyjen määrä 12-kertainen.
Koska tupakoivien naisten kuukautiset jäävät pois keskimäärin 2-4 vuotta aikaisemmin kuin tupakoimattomien, tämä johtaa tupakoivilla ennenaikaisen estrogeenitason alenemisen seurauksena entistä nopeampaan ihon ohenemiseen ja ryppyjen lisääntymiseen.
Yli 30-vuotiailla naisilla, jotka polttivat noin 20 savuketta päivässä, ilmeni noin 15 %:lla kiusallista liikakarvoitusta. Tämän katsotaan johtuvan siitä, että tupakoinnin alentaessa naisen estrogeenitasoa, miessukuhormonien suhteellinen osuus tulee suuremmaksi ja karvoitus lisääntyy.
Myös oleskelun tupakansavussa on todettu vaikuttavan haitallisesti ihoon, koska ihoon kertyy tupakansavussa olevia haitallisia ja myrkyllisiä aineita. On sanottu, että "tupakka vie terveyden ja naisilta myös kauneuden". Tupakoinnin lopettaminen on hyvää ihon ja kauneuden hoitoa.
--------------------
Lähde: Tohtori.fi - Ryytimaan hoitaja
Kai tiedät, että uskovainen ei tupakoi. Jos "uskovainen" tupakoi, niin hän on vain näyttelevä teeskentelijä.
Olkaa varovaisia - ottakaa myös pienet ketut kiinni.
Korkea veisu:
"15. Ottakaamme ketut kiinni, pienet ketut, jotka viinitarhoja turmelevat, sillä viinitarhamme ovat kukassa."- p ä i v ä p e r h o n e n
Puolestanne vastaa ette !
Kivaa kun tulee kesä - nyt on lämpimin ja kaunein päivä armonvuonna 2006 !
- Jusu
vanhollislestaadiolaiset että ne on uskovaisia? Kun ne polttaa tupakkaa?
- Valtauskova
Eikös raamatussa sanota, että viiniä voi juoda mutta siitä ei tule humaltua. Miksi siis lestat eivät hyväksy kohtuukäyttöä? Mitä tulee tupakointiin, en ymmärrä miksi uskova ei voisi tupakoida, kahviakin voi juoda.
Että Niin Niin rikkaita ettei ole köyhä eikä kippee !
Armoa mitataan ja annetaan kupein ja joskus lusikoin ?
Kaikki kohaus ja suhina luonnossa on "jumalan ilmoitus," että olen huomattu ja rikastakin rikkaampi - en ollenkaan niin köyhä ja arvoton kuin tuo "lessu-kessu" joka haiseekin niin pahalle - Hyi Hyi!
Mutta muistutan mites se menikään se opetus "rikkaasta miehestä ja Latsareuksesta" ?
- kannattaa myös
tehdä Päivämieheen, koska asia on niin tärkeä piireissä. Marlboro-miehet lienevät edelleen enemmistönä, mutta LM, Barclay, North State, Colt ym. kannattajiakin löytyy.
Onko mikään merkki kielletty, vai saako kaikkia vetää kuin viimeistä päivää? - Rööki
Aina vaan tupakan huonoista puolista, puhutaan joskus myös lukuisista hyvistä puolista!!!
- ei ole
Hyvistä tupakan puolista, haista kukkanen.
Tupakalla ei ole hyviä puolia ollenkaan. On vaan kuviteltu himojen tyydytys, joka kuitenkin on sairasta.
Nykyään jo ravintolatkin haluavat savuttomiksi. Tupakkaa siedetään yhä vähemmän ja vähemmän yhteiskunnassa.
Oli se aikaa, jolloin saattoi tupakoida sisälläkin ja missä vaan, seurapirteissäkin.
Onneksi ne ajat on takanapäin ja ollaan viisastuttu.
- Looginen pato
Tyypillisen kaupunkilaisten keuhkot näyttävät suurinpiirtein samanlaiasilta kuin tupakoitsijoiden keuhkot. Patologiopiskelijat eivät meinaa eroitta toisistaan.
oli pari päivää sitten uutisissa.- Tilitantti
http://www.silikonitieto.net/artikkeli_haku.phtml?arID=235&ID=27
Kannattaa kelata linkkiä myös hieman alaspäin toiseen kuvaan asti.
- Niminikkari
Vanhoillislestadiolainen herätysliike voisi ottaa käyttöön uuden nimen:
"Tupakkaherätysliike"
Kyseinen nimi kuvaisi paremmin herätysliikettä ja sen toimintaa kuin nykyinen.- pakkula
Vieläkin höpsis, en viitsi tehdä tästä asiaootman viestin ilmoitusta, vaikka muutamista tän
män kaltaisista olen tehnytkin. säästä na armahdan moppia niiltä enemmiltä ilmoituksilta.
Mikä edellisen vietin kirjoittajaa riivaa, kun pitää aina sinne tupakkaryhmään tunkea? Pidä siellä valistustasi, äläkä täällä tupakka kielteisten keskuudessa. Suviseuroissa on suuria ihmismassoja, jotka eivät siedä tupakkaa, minä muiden mukana ja kuljen enemmän sen ylivoimaisen enemmistön mukana. - Jt.
pakkula kirjoitti:
Vieläkin höpsis, en viitsi tehdä tästä asiaootman viestin ilmoitusta, vaikka muutamista tän
män kaltaisista olen tehnytkin. säästä na armahdan moppia niiltä enemmiltä ilmoituksilta.
Mikä edellisen vietin kirjoittajaa riivaa, kun pitää aina sinne tupakkaryhmään tunkea? Pidä siellä valistustasi, äläkä täällä tupakka kielteisten keskuudessa. Suviseuroissa on suuria ihmismassoja, jotka eivät siedä tupakkaa, minä muiden mukana ja kuljen enemmän sen ylivoimaisen enemmistön mukana.vl-puhujien tupakan sytyttäjän virkaa. Suviseuroissa Sotkamossa tämä ehdotus voidaan ottaa käsittelyyn puhujainkokouksessa.
Sytkärit ja tulitikut kustantaa veli Pakkulalle SRK, jotta hänen ei tarvitse laittaa omia rahojaan tuleen. - Kirjoittajasta
Jt. kirjoitti:
vl-puhujien tupakan sytyttäjän virkaa. Suviseuroissa Sotkamossa tämä ehdotus voidaan ottaa käsittelyyn puhujainkokouksessa.
Sytkärit ja tulitikut kustantaa veli Pakkulalle SRK, jotta hänen ei tarvitse laittaa omia rahojaan tuleen.itsestään, kuin hänestä, kelle vastaa.
- Jt.
Kirjoittajasta kirjoitti:
itsestään, kuin hänestä, kelle vastaa.
vanhoillislestadiolaisuudessa.
- pakkula
Jt. kirjoitti:
vanhoillislestadiolaisuudessa.
Valehtelijan ja ivailijan virka. En kadehti.
- Jt.
pakkula kirjoitti:
Valehtelijan ja ivailijan virka. En kadehti.
Tupakointihan nauttii suurta arvostusta vl-herätysliikkeessä. Sen oppivat lapset omilta vanhemmiltaan hyvin nuorina, vl-puhujat eivät vahingossakaan lausu pahaa sanaa tupakoinnista, suviseuroissa on erillinen kioski tupakan myyntiä varten jne.
Tupakka on kunniapaikalla vanhoillislestadiolaisuudessa. - on syntiä
Jt. kirjoitti:
Tupakointihan nauttii suurta arvostusta vl-herätysliikkeessä. Sen oppivat lapset omilta vanhemmiltaan hyvin nuorina, vl-puhujat eivät vahingossakaan lausu pahaa sanaa tupakoinnista, suviseuroissa on erillinen kioski tupakan myyntiä varten jne.
Tupakka on kunniapaikalla vanhoillislestadiolaisuudessa.Sitä kummastelen, kun se on kunnia-asia siitä huolimatta, vaikka raamatussa sanotaan selvästi, kuinka rumiimme on Pyhän Hengen temppeli, jota ei saa saastuttaa tai turmella.
Siis RUUMIS on se temppeli, eikä sielu. Lestadiolaisuudessa sanotaan, ettei sielua voi vahingoittaa tupakalla,koska se on kuolematon.
Ruumis ei kuitenkaan ole kuolematon ja juuri ruumiin saastutuksesta raamattu sanoo, ettei sitä saa turmella. Näin ollen lestadiolainen usko on ristiriidassa raamatun kanssa jo siksikin, kun väittää sielua kuolemattomaksi, vaikka raamattu sanoo selvästi, että sielukin kuolee. Missään ei ole paikkaa, jossa sielua sanottaisiin kuolemattomaksi.
Revi tästä sitten huumoria, kun opetetaan niin ja näin ja nurinpäin.
- Tervattomat keuhkot
tupakoinnillaan kaikkien uskovien mainetta. Ei ainoastaan omia keuhkojaan.
- Ilahtunut
Tämä avaus on noussut Viikon suosituimmat -listalle. Kaikki näkevät jälleen kerran, millaisia teeskenteleviä ja tupakoivia "uskovaisia" vanhoillislestadiolaiset ovat.
Mutta onhan heidän virallinen oppi se, että vanhoillislestadiolaiset ovat maailman ainoita oikeita uskovaisia. Vain vanhoillislestadiolaiset menevät oman oppinsa mukaan Norttiensa kanssa taivaaseen ja kaikki muut koko maailman uskovaiset menevät helvettiin.
Nostakaa kaikki hattua tupakoiville maailman ainoille Jumalan lapsille! - p ä i v ä p e r h o n e n
http://www.rkropisto.fi/FI/opisto/sisaoppilaitos/opiston-saannot.html
Edellä esimerkki näistä. Miksi nuuskan hallussapito on kielletty eikä tupakan ?
Ei perustu ainakaan mihinkään lakiin.
Ympäristö perustelut on vieläkin ontuvimpia.
Tupakka levittää käryä ja vaatteet haisevat jolloin asuin tilatkin haisevat. Nuuska ei haise.
Tupakan natsat koristavat hankien sulettua maisemaa. Nuuska sulautuu maastoon hajoten pian.
Nuuska on tosin 20 x voimakkaampi nitotiinivarasto ja selvä terveyshaitta, ruansulatuselimistölle tosi turmiollinen.
Kuitenkin tärkein sanoma: kouluympäristöön ei millään syyllä, ei milläään perustella kuulu, ei näy, ei tuoksu, nikotiinituotteet eikä -valmisteet. Tämän tulisi olla selvää, varsinkin ammattikasvattajille.
Kouluhallitus/opetusministeriö taatusti hoitaa, halusi tai ei, asiat "päiväjärjestykseen" näiltäkin osin.- siksi moinen sääntö
Etkö tiennyt, että laki kieltää Suomessa nuuskan myynnin.
siksi moinen sääntö kirjoitti:
Etkö tiennyt, että laki kieltää Suomessa nuuskan myynnin.
>>>>Nuuska on Suomen laissa kielletty
siksi moinen sääntö 18.3.2006 klo 18.52
Etkö tiennyt, että laki kieltää Suomessa nuuskan myynnin. - orjia
Tiedän ainakin yhden nuoren vanhoillislestadiolaisen isän, joka käyttää nuuskaa. Seurapenkissäkin hän nuohoaa suutaan ja laittaa mällin huuleen. Todella irvokas näky. Vierellä istuu väsyneen näköinen äiti lasten kanssa. Eiköhän äiti osannut ajatella pätkääkään, kun otti nuuskan orjan miehekseen.
Mahtaa olla kotielämä melkoista tuohustelua nuuskan kanssa. Siinä ei paljon suutelua ilkeä harrastaa tuollaisen miehen kanssa. - Raikkaat tuulet
orjia kirjoitti:
Tiedän ainakin yhden nuoren vanhoillislestadiolaisen isän, joka käyttää nuuskaa. Seurapenkissäkin hän nuohoaa suutaan ja laittaa mällin huuleen. Todella irvokas näky. Vierellä istuu väsyneen näköinen äiti lasten kanssa. Eiköhän äiti osannut ajatella pätkääkään, kun otti nuuskan orjan miehekseen.
Mahtaa olla kotielämä melkoista tuohustelua nuuskan kanssa. Siinä ei paljon suutelua ilkeä harrastaa tuollaisen miehen kanssa.
- Viesti Oulusta
on hyvin raamatullinen näky. Vie varmaan useimmat sen näyn näkevät parannuksen paikalle.
On jotain sellaista, mistä minä en ole ainakaan saannut mistään tietoa. Miksi ensimmäisen tupakan polttaminen saa esimerkiksi ihan hullun olon. Olen polttannut marraskuusta lähtien ainoastaan nukkumaan mennessä. Tuntuu helpolta, vaikka olen polttannut 35 vuotta. Joskus iltaisin tulee jännä olo. Tunne, että tarviin nikotiinia. Homma menee kuitenkin aina ohi.
- ...Siionin...
...sisäisistä asioista, siinä ei ole yhtään, mitään järkeä. Tämä palsta ei ole niiden oikea käsittelypaikka, ei alkuunkaan.
Niiden käsittely kuuluu Siionin sisälle, eikä tällaiselle foorumille internetiinj, täällä oleville ulkopuolisille.
Tyhmä on se, joka omaa pesäänsä likaa.
Jos nämä olisi edes SRK:n sisäiset sivut, niin olisi eri juttu.- Kyselijä
Pelkäätkö jotakin?
Kirjoittanut: Rehellisyys kunniaan 20.3.2006 klo 20.29
Eikö vl-herätysliikkeen asiat kestä päivänvaloa?"
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000015013539 - Sensuuri pois
kun "maailman ainoat Jumalalle kelpaavat uskovaiset" (= vanhoillislestadiolaisen herätysliikkeen oma Raamatun vastainen harhaoppi) polttavat tupakkia kuin rantapummit. He vahingoittavat omaa ja perheensä terveyttä, antavat huonon mallin lapsilleen ja tuhlaavat rahaa pelkkään syövän hankintaan.
Nyt tämän asian tietää suuri joukko ihmisiä, jotka eivät ehkä aiemmin voineet kuvitellakaan tällaista. - mattimöyhänen
Kyselijä kirjoitti:
Pelkäätkö jotakin?
Kirjoittanut: Rehellisyys kunniaan 20.3.2006 klo 20.29
Eikö vl-herätysliikkeen asiat kestä päivänvaloa?"
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000015013539Antamasi linkki ei toimi ainakaan nyt.
- Lasten asialla
Monissa vanhoillislestadiolaisperheissä on paljon lapsia. Moni vl-isä, vl-äiti tai molemmat polttavat tupakkaa.
Kysymys sinulle tupakoiva vl-isä/vl-äiti:
Miksi tuhlaat rahojasi turhuuteen eli tupakkaan ja samalla aiheutat terveysvaaran sekä itsellesi että lapsillesi? Tupakasta säästyvillä rahoilla voisit tuottaa paljon iloa lapsillesi.
Oletko hieno Jumalan kuva tupakka hampaissa?- p ä i v ä p e r h o n e n
... askin hintaan tulis yksi nolla lisää perään.
Miksi ei urheilumies Kalliomäki oo hoksannu, näinhän samalla päätöksel löis kaksi kärpästä yhtäaikaa,eli verotulot kasvaa (= samalla lapsilisien takaisin keruu malli lestoilta ! )
ja kansanterveyskulutkin alenevat ja jos ei niin röökaajat maksaa kulutkin.
- kohteliaasti
Kun vaikuttaa siltä, että monista lestadiolaisista on nikotiinilla vahva niskalenkki, niin lestat olisivat ehkä sopivia edistämään n.s. 'kohteliasta' tupakointia, jollaisesta jotkut puhuvat mutta jollaista en ole vielä tavannut. Nimittäin kohteliasta olisi suorittaa se tupakointi hyvin suodattavan avaruuskypärän sisällä.
Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273633- 412469
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut372323Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431582- 381569
- 141402
- 1281320
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2711304Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275