Tuoksukoirista!

-Venus-

Onkos täällä ihmisillä kokemusta näistä ns.tuoksukoirista?
Olisi kiva tietää että miltä tuo tuoksukoirasi tuoksui/tuoksuu? Mikä on sen rotu ja sukupuoli, missä iässä tuoksu alkoi, mistä tuoksuu ( tuoksuuko kokoajan vai vain erityisissä tilanteissa )

Minussa kyseinen aihe on herättänyt kovasti mielenkiintoa ja toivoisinkin itse joskus pääseväni nauttimaan koirassani mahd.piilevistä kukkasista.. : )

24

3194

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kivaa jos tuoksuisi

vaikka kielolta,en ole kuullutkaan tommoisesta asiasta,jään mielen kiinnolla kuullostelemaan mikä jutska tässä on.

• tuoksuu otsa,alkaen noin 6-12kk iästä,tuoksu vaihtelee syreenistä myskiin.Koira tuoksuu ollessaan iloinen ja tyytyväinen.

• koirulia mennä

ilahduttamaan viisivuotia jo eikä tuoksu kuin kesällä kun käväsee lehmän lannassa

• paula

Meillä oli bordercollie joka tuoksui hyvin voimakkaasta myskille. Yöt se nukkui "omassa huoneessa" ja aamulla koko huone tuoksui.
      Meidän nuorin tiibetinterrieri tuoksui myös kun se tuli meille tuossa puolen vuoden iässä. Nyt tuoksu on kuitenkin hieman laimentunut.

• Wallahalla

Aiheesta on kyllä olemassa kirjoituksia...
        Meidän doggi tuoksui myös pääalueeltaan jollekin hyvälle...siitä on jo kauan enkä muista millaisia mielikuvia tuoksu toi mutta ihanalle tuoksui...jollekin pehmeälle...en osaa sanoa oliko se myskiä vai mitä!!

• Afgaanin ja Peken. Pekeen olen paremmin tutustunut. Sitä en osaa sanoa koska tuoksu alkaa, mielessä on muistikuva ystäväni uroksesta Rollesta joka jo pentuna tuoksui. Yleensä Rolle antaa sen tuoksun silloin kun on erittäin onnellinen ja tuntee mielihyvää. Tuoksu on kuin lahja. Niin hyvältä ja jäljittelemättömältä se tuntuu.

• nyt ollenkaan

mitä tämä tarkoittaa Mitä ihmeen tuoksukoiria? Onko ihan totta? Mistä johtuu?

• kultainennoutajani
        nyt ollenkaan kirjoitti:

voiko siis kultainennoutaja olla tuoksukoira? Itselläni on kohta 5v kultainen ja se tuoksuu jollekin hyvälle ja pehmeälle. Tuoksu ilmaantuu kun koira lepää rauhassa ja sit siihen menee rapsuttelee sitä. En tarkemmin tiedä mistä tuoksu tulee... Ja sit kun illalla aletaan nukkumaan niin koiramme nukkuu sänkymme alla ja tuoksu tulee sieltä niin voinakkaana että haistamme sen. Tuoksu tuo meille, tai ainakin minulle sellasen turvallisuuden tunteen ja yleensä nukahdan siihen, siis jos ollaan menossa nukkumaan.

• nyt ollenkaan kirjoitti:

en osaa selittää sitä. minulle on kerrottu niillä olevan jonkun tuoksurauhasen. siitä kertomastani Peke uroksesta niin Rollella se on päälaella. Siitä se sitä ihmeen salaperäistä aitoa ihanaa tuoksua levittää ollessa erittäin mielissään. On kuin lahjan saisi. Rolle on silloin sylissäni.

• paula
        umalehtinen kirjoitti:

en osaa selittää sitä. minulle on kerrottu niillä olevan jonkun tuoksurauhasen. siitä kertomastani Peke uroksesta niin Rollella se on päälaella. Siitä se sitä ihmeen salaperäistä aitoa ihanaa tuoksua levittää ollessa erittäin mielissään. On kuin lahjan saisi. Rolle on silloin sylissäni.

Päälaelta se tuoksu yleensä tulee.

• siru

et on joskus ollut koiramme lehdessä tästä ja siinä olis ollu just afgaanien tuoksusta juttua.

• PoliceGirl82

Kylla on olemassa ihan oikeasti noita "tuoksukoiria". Esim. monilla afgaaneilla on pienet rauahset ohimonseudulla (saattavat olla lahempana paalakeakin, mutta useimmiten ohimoilla) ja hyvalla tuulella ollessaan koira levittaa usein myskin tyyppista tuoksua ymparilleen.
        Olen kylla kuullut muistakin roduista, joilla ominaisuus olisi, mutta jotenkin mieleen on erityisesti jaanyt afgaani.

• ...

Aussieissa sekä lapinkoirissa esiintyy tuoksukoiria myös. Tuoksu tulee päälaen kohdilta. Kuvaavat tuoksua kukkaistuoksuksi, myskiksi, muuksi ihanaksi tuoksuksi. Kotona odotellaan koska pentu alkais tuoksumaan. Nyt tuoksuu vaan hauvelilta, ihanalta sellaiselta.

• ...

..hassua, mutta aussieiden tassut tuoksuu voipopcornilta. Se pitää paikkansa meilläkin.

• myös

muutamista rotikoistakin joilla pukkaa tuo tuoksu hyvänolon aikana juuri sieltä pään alueelta.

• huonompi tuuri

No voi voi, meillä 'tuoksuu' vain märälle ajokoiralle =)

• meidän

haukun tassut tuoksuu tosi hyvälle kun se nukkuu! Niitä aina haistelen!

• hassulta

ja lutuiselta! : )

• roosa

Minulla on samojedinarttu joka tuoksuu. Hyvällä tuulella ollessaan sen niska ja päälaki tuoksuvat ihanalta, olisko myski. Sen poikakin tuoksutti aiemmin usein, nykyään harvemmin.

• Hömelö

Tuo lähinnä haiskahtaa sademetsän raatokukalta.. Johtuen lähinnä siitä, että silloin kun koiran jotenkin hajun puolesta noteeraa, niin se yleensä on pieraissut hetkeä aiemmin..

• monessa polvessa

Tuossa jaloissa lojuu yksi, jonka sukulaisista suurin osa on tuoksukoiria. Hyvällä tuulella olo aiheuttaa, mutta myös suuri hätä. Eräs narttu sai koko kämpän tuoksumaan, kun sen jälkeläisille laitettiin tunnistusmerkintä tatuoimalla. Pentujen kiljunta sai sen tuoksumaan erityisen voimakkaasti.

• Sadi

mm. tämän keskustelun yhteydessä. Mulla on kotona mm. yks tuoksutessu.

• abenesra

heips,

Minun edellinen koirani, sekarotuinen saksanpaimenkoira-pystykorva-rottweileri, tuoksui silmistään mielestäni hunajalle. Ihmiset pitivät minua höpsönä kun kerroin. Nykyinen koirani, 4-vuotias sekarotuinen, bordercollie-hollanninpaimenkoira tyttö, tuoksuu vielä paljon enemmän: silmät ja otsapenger tuoksuvat hunajaiselle, korvien sisältä tulee vahvaa makeaa hunajaista tuoksua, ja tassunpohjat tuoksuvat jollekin popcornmaiselle, ei makealle mutta hyvälle. Tyttö on ihmeissään ja vähän pitää kai ahdistavana, kun emäntä nuuhkuttelee sitä vähän väliä. En ole huomannut, että tuoksu vaihtelisi ajan mukaan, aina kun nuuhkuttelen sitä noista kohduísta, se tuoksuu ihanalta!

outo juttu.

• Anonyymi

2013 meille tuli jackrussellinterrieri urospentu. Aika pian aloin ihmettelemään hajuveden tuoksua, tuoksui hennolle myskille, lämmin, miellyttävä tuoksu pään alueelta. Tämä rakas koira nukkui ja tuoksui mun kainalossa 12 vuotta, kunnes monien sairauksien myötä oli pakko päästää pois keväällä. Karmea ikävä, erityisesti iltaisin kun kainalosta puuttuu rakas karvainen, tuoksuva koira. Tuoksu on kiinnittynyt mun aivoihin, tulen muistamaan sen aina.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Karhuryhmä

Kellään tarkempaa tietoa miksi ja missä karhuryhmä ollut? Perheväkivaltaa vai huumeperintää kenties taas?
      Jämsä
      29
      3528
    2. Mitä sä pelkäät

Ettei tää etene?
      Ikävä
      96
      3236
    3. Raisionkaaren koira hyökkäys

Taas nähtiin että koiriin ei voi luottaa. Eilen illalla vapaana ollut koira hyökkäsi Raisionkaarella kolmen henkilön kim
      Raisio
      82
      3069
    4. Mitä kaikkea sä

Olisit valmis tekeen mun eteen vielä? Vai oletko mitään?
      Ikävä
      76
      3054
    5. "Mielipide: Äärivasemmiston uhka on otettava vakavasti"

Demokratia näyttäisi olevan Halla-aholle enemmänkin välttämätön paha kuin tavoiteltava asia. Väkivallan ihannointi ja m
      Maailman menoa
      55
      2939
    6. Tapa jolla kohtelit minua viimeksi miellytti erityisesti

Osaat huomioida kauniisti ja katsot aina tilanteita yhteisen hyvän kannalta. Sitä arvostan erityisesti.
      Ikävä
      86
      2698
    7. Ei me saada toisiamme

Ei vaan saada. On vain haaveita ja uunelmia
      Ikävä
      35
      2510
    8. Mikä on luonteesi parhain ominaisuus

ja mikä huonoin?
      Ikävä
      59
      2379
    9. Satuit vain olemaan

Ensimmäinen joka avasi minussa sen nähdyksi ja rakastetuksi tulemisen puolen. Pitäisi vain muistaa että et ole ainoa. Se
      Ikävä
      43
      2255
    10. Vieläkö toivot, että kuulisit

Minusta? Vai suutuitko kun en pystynyt vastaamaan sinulle?
      Ikävä
      88
      2022
    Aihe