Miten syreenit pois?

sirpa leena

Ostin vanhan talon ja sen pihan on vallanneet hoitamattomat syreenipensaat, jotka levinneet laajalle aluelle. Oliskos vinkkejä niiden poistamiseen? taitaa olla aika vaikeaa on niin sikiävää lajia vai?

13

13180

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tai...........................

      teetätä, pihasuunnitelma ennen kuin alat poistaa vanhaa kasvustoa, saatat säästää euroja ja hermoja, aina ensin pitäisi katsoa yleisilme niin pihasta-rakennuksesta kuin ympäristöstä ennen kuin alkaa tositoimiin, juurineen ne on poistettava jos siihen päädyt että traktorikaivurille olisi töitä, voit myös siirtää/siirrättää ne esim.:tontinrajoille vaikka leikkaisit ne saat niistä nopesti suojaa,leikkaa ne heti kukinnan jälkeen niin seur, kesänäkin saat nauttia kukista

      • sirpa leena

        Kyse oli vanhasta rehevöityneestä talonpihasta ja kyllä sitä kasvustoa jää tarpeeksi. Niin ja rajalle ne saa jäädä, osaa täytyy vaan katkoa, jotta tuuheutusivat, kun ei ole kuin pieni tupsu lehtiä oksanpäässä. Ongelmallisimpina pidän noita perustusten vieressä olevia syreeneitä, kun ei niitä pysty oikein kaivamallakaan poistamaan. Ne ei kuulemma ole hyväksi rakennuksellekkaan...


      • myrkytys
        sirpa leena kirjoitti:

        Kyse oli vanhasta rehevöityneestä talonpihasta ja kyllä sitä kasvustoa jää tarpeeksi. Niin ja rajalle ne saa jäädä, osaa täytyy vaan katkoa, jotta tuuheutusivat, kun ei ole kuin pieni tupsu lehtiä oksanpäässä. Ongelmallisimpina pidän noita perustusten vieressä olevia syreeneitä, kun ei niitä pysty oikein kaivamallakaan poistamaan. Ne ei kuulemma ole hyväksi rakennuksellekkaan...

        on tietyissä tilanteissa ihan suositeltavaa.
        Tosin jos sitä myrkkyä ruiskii miten sattuu niin menee myös naapurin puskat hengettömäksi.

        Talon vieressä ei mitään kannata kasvattaa varsinkaan sellaista, jota sitten kastelee letkuilla ja kannuilla. Samalla kastelee talonsa perustukset ja vesi nousee siitä ylös alas ja sivuille. Sen jälkeen on hometalo.

        Leikkaisin nuo hävitettävät puskat parikymmen senttisiksi ja sitten kun uutta lehdistöä on esillä niin Roundup- suihkutus päälle. Isoa pensasta on hankala muuten ruiskuttaa, siksi ensin tuo alasleikkaus.
        Jos ette talon vierustaa aio lähiaikoina kaivella niin silloin ei noilla kuolleilla rangoilla ja juurilla ole niin väliä. Leikkaa ne oksat vaan niin lyhyeksi kuin pystyy.

        Tuo Rounup siis imeytyy lehtien kautta juuristoon asti estäen kasvin yhteyttämisen. Sen vuoksi kasvi menehtyy mutta siihen menee noin reilu viikko ennenkuin kellastumista kunnolla tapahtuu.

        Itse myrkyttelen noita rikkiksiä ja varsinkin juurilevintäiset saa Ärrällä tainnutettua.


    • peukku68

      katko ne sireenit joista haluat päästä eroon. Poista ihan raa'asti käsipelillä juurakkoa niin paljon kuin pystyt. Kuokka on hyvä värkki jos sellainen löytyy. Hyötyliikuntaa siis luvassa viikoiksi..

      Hanki vesomista estävää myrkkyä mm kannon tappiin laitettavia nappeja yms tarjolla. myrkyt on ihan vitsi sillä niitä pitää olla todella paljon että isot alat saa tuhottua..

      Ilmeisesti seinustalla olevat puskat ovat vanhan talon seinustalla? Sellaisen ilmassa olevan.. Silloin ei ole mitään merkitystä kaivamisella sillä siellä tuskin on eristeitä ja jos onkin niin pensaat ovat niille jo tuhojaan tehneet mikäli kaivauksella niin alas olisi mentävä. Juurakko ei häviä sireenissäkään kymmenessä vuodessa mihinkään joten poisto tai peittäminen on ainoa tapa päästä siitä eroon.

      Kyse siis vanhasta puistosyreenistä joka versoo juurillaan. Jotta ongelma ei toistu niin pidä huoli ettei pääse uudellaan leviämään esim ruohon leikkuulla ympärillä. Pensaat saat uusittua yksinkertaisesti leikkaamalla vanhat ja ränkyt haarat pois. Mitään vuosittaista leikkausta pensas ei vaadi kun se uusitaan säännöllisesti eikä päästetä ränkkyyntymään.

      • sirpa leena

        Kiitoksia vastauksista! "rossi pohjainen"? talo on kyseessä ja siinä seinustalla ne ovat.


    • annabelle

      olen muuttanut juuri rivariin jossa takapihalla ei kasva mitään.Haluaisin siihen juuri syreeniä ja paljon muutakin.Voisitko kertoa osoitteen niin tulen kaivamaan ylös.En ihan hirveitä matkoja välitä ajella.JOs muillakin on jotain "ylimääräistä" tarhoissaan, niin ilmoitelkaa mulle.Asun Jyväskylässä.Leikkaamalla lyhyeksi sen saa kasvamaan kunnon pensaiksi.Kukinta tulee paremmin esille kun ei kasva liian korkealla.Leikkaus vaan tekee lisää juurivesoja..en tiedä miten häviäis.

      • roundupilla saatu

        isotkin alueet puhtaaksi. Terkuin vaan puistopuutarhuri.

        Kotikäytössäkin minulla on tarpeen tullen tuollainen viiden litran painepönttö, johon lotrataan sitä väkevintä mahdollista ärrää.

        Töissäkin on tullut aine tutuksi ja siellä on joskus kyse sadoistakin neliömetreistä myrkytettävää aluetta.


      • ???
        roundupilla saatu kirjoitti:

        isotkin alueet puhtaaksi. Terkuin vaan puistopuutarhuri.

        Kotikäytössäkin minulla on tarpeen tullen tuollainen viiden litran painepönttö, johon lotrataan sitä väkevintä mahdollista ärrää.

        Töissäkin on tullut aine tutuksi ja siellä on joskus kyse sadoistakin neliömetreistä myrkytettävää aluetta.

        Oletko itseoppinut vai mitä?
        Miten ammattilainen voi suositella myrkkyjen kylvämistä ympäristöön? Ja vieläpä "ihan tosta vaan, antaa mennä"-asenteella...

        Itse olen saanut hiukan toisenlaista oppia...

        Käyttäkää niitä myrkkyjä vain VIIMEISENÄ keinona. Ja aina pakkauksen ohjeen mukaan!!


      • kevätär
        ??? kirjoitti:

        Oletko itseoppinut vai mitä?
        Miten ammattilainen voi suositella myrkkyjen kylvämistä ympäristöön? Ja vieläpä "ihan tosta vaan, antaa mennä"-asenteella...

        Itse olen saanut hiukan toisenlaista oppia...

        Käyttäkää niitä myrkkyjä vain VIIMEISENÄ keinona. Ja aina pakkauksen ohjeen mukaan!!

        Elekeepä hermostuko! :) Kyllä syreenit saa pois myrkyttäkin, mutta pitää olla lapio, (mies tai kaivuhaluinen nainen,auto ja köysi. Siirsimme onnistuneesti kymmeniä isoja syreeneitä pois kasvupaikaltaan, jossa ne olivat kasvaneet vuosikymmenien ajan ja levinneet. Ensin otetaan pois kaivamalla pienemmät taimet,jos halutaan saada kaikki talteen,kuin minä halusin. Sitten kaivetaan suuren syreenin ympäri ojaa ja sitä syvennetään varovasti myötäilemällä juuristoa. Varovasti etsitää se kohta jossa ei ole enään paksumpia juuria.Sitten kun on saatu urakka ohi, että ei paksuja noin ranteenpaksuisia juuria ole, sitten säkki pensaan ympäri ja köysi kiinni puskaan ja auton peräkoukkuun. Varovasti edeten vedetään pensasta pois päin. Jos tulee paksuja juuria vielä vastaan, niitä voi lapiolla auttaa poikki tai sahalla. Syreenillä on aika matalalla juuristo "vain noin metrin syvyydessä", ja ei kovin laajalla alueella. Pensaan ympäri noin metrin alalta pintamaata kun alkaa kaivamaan niin pensas pitäisi selvitä hengissä. Tietysti jos leikkaa oksistoa, niin saa helpommalla sen siirrettyä.Syreenin leikkauksen jälkeisenä kesänä ei kuki leikatuilla varsillaan, vaan tekee tosi isoja lehtiä. Leikatut kohdat kannattaa maalata haavansuoja aineella tai jollain maalilla, ettei siihen mene pakiteereja. Kukinta tulee noin parinvuoden kuluttua kokonaan alasleikkauksesta.


      • vaan ja kaivetaan
        kevätär kirjoitti:

        Elekeepä hermostuko! :) Kyllä syreenit saa pois myrkyttäkin, mutta pitää olla lapio, (mies tai kaivuhaluinen nainen,auto ja köysi. Siirsimme onnistuneesti kymmeniä isoja syreeneitä pois kasvupaikaltaan, jossa ne olivat kasvaneet vuosikymmenien ajan ja levinneet. Ensin otetaan pois kaivamalla pienemmät taimet,jos halutaan saada kaikki talteen,kuin minä halusin. Sitten kaivetaan suuren syreenin ympäri ojaa ja sitä syvennetään varovasti myötäilemällä juuristoa. Varovasti etsitää se kohta jossa ei ole enään paksumpia juuria.Sitten kun on saatu urakka ohi, että ei paksuja noin ranteenpaksuisia juuria ole, sitten säkki pensaan ympäri ja köysi kiinni puskaan ja auton peräkoukkuun. Varovasti edeten vedetään pensasta pois päin. Jos tulee paksuja juuria vielä vastaan, niitä voi lapiolla auttaa poikki tai sahalla. Syreenillä on aika matalalla juuristo "vain noin metrin syvyydessä", ja ei kovin laajalla alueella. Pensaan ympäri noin metrin alalta pintamaata kun alkaa kaivamaan niin pensas pitäisi selvitä hengissä. Tietysti jos leikkaa oksistoa, niin saa helpommalla sen siirrettyä.Syreenin leikkauksen jälkeisenä kesänä ei kuki leikatuilla varsillaan, vaan tekee tosi isoja lehtiä. Leikatut kohdat kannattaa maalata haavansuoja aineella tai jollain maalilla, ettei siihen mene pakiteereja. Kukinta tulee noin parinvuoden kuluttua kokonaan alasleikkauksesta.

        herneet nenästä.

        En ole itseoppinut mutta jos asiakas ei halua itse kaivaa, eikä maksaa siitä kaivamisesta niin halvinta on tietysti myrkyttää. Tottahan ohjeet osataan lukea. Yhteyttämisenhän tuo mainostamani myrkky estää.

        Opiskellessani puutarhuriksi 20 vuotta sitten jouduin myös kasvihuoneessa myrkyttelemään milloin mitäkin ötököitä ja ihan opettajan käskystä.

        Ei pidä olla liian fanaattinen näiden puutarha-asioidenkaan kanssa. Mikä sopii toiselle ei kiinnosta toista lainkaan.

        Asiakkaat haluaa täydellisyyttä mutta mielellään ilmaiseksi.


      • kevätär
        vaan ja kaivetaan kirjoitti:

        herneet nenästä.

        En ole itseoppinut mutta jos asiakas ei halua itse kaivaa, eikä maksaa siitä kaivamisesta niin halvinta on tietysti myrkyttää. Tottahan ohjeet osataan lukea. Yhteyttämisenhän tuo mainostamani myrkky estää.

        Opiskellessani puutarhuriksi 20 vuotta sitten jouduin myös kasvihuoneessa myrkyttelemään milloin mitäkin ötököitä ja ihan opettajan käskystä.

        Ei pidä olla liian fanaattinen näiden puutarha-asioidenkaan kanssa. Mikä sopii toiselle ei kiinnosta toista lainkaan.

        Asiakkaat haluaa täydellisyyttä mutta mielellään ilmaiseksi.

        Hei, en ole oppineisuuttasi epäillyt hetkeäkään, annoin vain mahdollisen esimerkin myrkyn käyttöä välttäville.Olen myös myrkyn kannalla,kun se on tarpeen. Itse rakastan juuri syreenejä ja sen vuoksi annoin oman mielipiteeni siihen,okei ei herneitä nenään vaan maahan ilmojen lämmityä. :)


      • Anonyymi

        Täältä saat sireenin taimia Saarijärveltä. Aion poistaa piha sireenit pihaltani.


    • Anonyymi

      Kaivinkoneella juurakot pois. Meillä kavennettiin olemassa olevaa sireeniaitaa ja toimi ihan hyvin. Toki loppuaidastakin pitää leikata vanhimmat sireenit pois.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5399
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3477
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1602
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      197
      1521
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      25
      1023
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      789
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      788
    Aihe