Onko täälläolevista joku ostanut uutta
kannettavaa viime kuukausina? Tarkoituksena
olisi hankkia about tuhannen euron hintaista
kannettavaa, mutta tärkeää olisi laitteen
toimivuus ongelmitta myös Linuxissa. Ongelmiahan
kai tuottavat ainakin suspend/resume, WLAN
ja näytönohjain.
Vinkkejä ja linkkejä otetaan vastaan.
Please älkää ehdottako vanhan kannettavan ostoa,
haluan uuden.
Linux-yhteensopiva kannettava
9
1034
Vastaukset
Tietokone 11/2005, niin saat paljon infoa asiasta!
- töttörö
Mitä uudempi kannettava/muu tietokone sitä epävarmemmin toimivat ajurit. Eli jos haluat upouuden kannettavan, varaudu ongelmiin. Piirisarjat saattaa olla niin uudet, että harrastajat ei ole vielä ehtinyt tehdä kunnollisia ajureita ja valmistajahan ei niitä heti tarjoa.
HP:n kannettavista ainakin NX6110 ja NX6125 on saatavissa mandrivalla ranskassa, mutta kuten arvannet, ei sieltä konetta saa tällä meikäläisellä näppäimistöllä. Yleensäkin nuo HP:n kannettavat on aika hyvin linux-yhteensopivat. Itsellä on tuo NX6125 (turion64) ja ainut ongelma on äänikortin huono ajuri, joka vaikeuttaa hieman koneen käyttöä sammutusvaiheessa, mutta ei juurikaan muuten.- c=3
"Mitä uudempi kannettava/muu tietokone sitä epävarmemmin toimivat ajurit."
Eiköhän näin ole käyttöjärjestelmästä riippumatta.
Kannattaa tutustua myös Applen kannettaviin. käytettävyys on vuosia PC-kannettavia edellä ja mukaan saa toimivan Unix-pohjaisen käyttöjärjestelmän ja paljon ohjelmia. - äijänkäppänä
c=3 kirjoitti:
"Mitä uudempi kannettava/muu tietokone sitä epävarmemmin toimivat ajurit."
Eiköhän näin ole käyttöjärjestelmästä riippumatta.
Kannattaa tutustua myös Applen kannettaviin. käytettävyys on vuosia PC-kannettavia edellä ja mukaan saa toimivan Unix-pohjaisen käyttöjärjestelmän ja paljon ohjelmia.silmiini, liekö apuja
http://www.linux-on-laptops.com/ - löydy
äijänkäppänä kirjoitti:
silmiini, liekö apuja
http://www.linux-on-laptops.com/Eipä tuolta juuri löydy tällä hetkellä myytäviä malleja. Toinen paikka on
http://www.tuxmobile.org/,
mutta sielläkin on vain aktiivisesta myynnistä poistuneita laitteita.
- jepjep
Flybook on yksi joka toimii linux:lla, on vain hieman suolaisen hintainen. Muuten tosi makea, jos tarvitsee pientä, kevyttä ja pitkää akkukestoa.
- rtyuivbn
Tollaiseen http://www.apple.com/fi/ibook Ubuntu. Live-cd:llä testattu, toimii...
- niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii...
toimii tosiaan toi ubu tollasessa. On livenä testattu.
- ...
Acer 5002WLMi tökki Ubuntun kanssa, ei tunnistanut DVD-asemaa, aloittelijana en jaksanut lähteä itsekseni perehtymään ongelman ratkaisuun, mutta jotain infoa täältä:
https://launchpad.net/distros/ubuntu/ source/linux-source-2.6.15/ bug/21860
(Bug #21860 in linux-source-2.6.15 cdrom-detect (Ubuntu): "/dev/cdroms symlinks missing for SCSI (IDE SATA) CD-ROM (Acer TM4151)")
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1821800
- 108997
- 94884
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa19703- 52674
ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42578Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m172534Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45518Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä26511Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;193466