JUOTTEKO MAITOA ?

Muistan lapsuudessani, että vastalypsetty maito oli maittavaa. Ternimaidosta valmistettu uunijuusto herkkua.
Nyt kauppojen hyllyt notkuvat mitä kummallisempia purkkeja, joissa on etiketti
maitoa tai maitojuomaa.
Olen ymmälläni tämän runsaudenpulan keskellä.

32

1971

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juomaton

      Monilla tämän päivän ihmisillä on niin paha allergia maidosta, että on pakko valita.Englannissa esimerkiksi tätä ilmiötä ei tunneta? Syystä? Siellä ei pästoroida tai homogenisoida maitotuotteita.
      Itse joön piimää, koska en pidä maidosta.

      • Ajomies

        Hapanmaitotuotteisiin olen minäkin siirtynyt - vain kahviin laitan maitoa tai kermaa.
        Jugurtti myskin ja kaurahiutalaeiden kera maistuu.
        Joskus olen kokeillut noita soija- kaura- ja muita vaihtoehtoisia tuotteita lehmänmaidolle.
        Kokemukseni ovat vähäisiä ja eroja on kovin tuotteitten maussa ja koostumuksessa.


    • JUO MINKÄÄNLAISTA

      MAITOA!

      • juon maitoa ja kaikkia muitakin maitotuotteita. Maha oikein tykkää niistä! Ruokajuomana yleensä rasvaton maito, muita tuotteita miten milloinkin. Hyvää, ravitsevaa, monipuolista, on vitamiinit, kaliumit ja magnesiumit samassa tuotteessa. Ei tarvi erikseen kalliilla pillereitä ostaa.


      • Anonyymi
        sitroen kirjoitti:

        juon maitoa ja kaikkia muitakin maitotuotteita. Maha oikein tykkää niistä! Ruokajuomana yleensä rasvaton maito, muita tuotteita miten milloinkin. Hyvää, ravitsevaa, monipuolista, on vitamiinit, kaliumit ja magnesiumit samassa tuotteessa. Ei tarvi erikseen kalliilla pillereitä ostaa.

        Msito on sastanan keksintöö


    • Nenuli

      Kun lopetin maidon juonnin, kevytmaidon, niin minulta suolistovaivat paranivat. EI enää ilmavaivoaja ,vatsan turvotusta, mahan narinaa, pukamia, peräaukon haavaumia. Nuo ongelmat paranivat muutamassa kuukaudessa kun olin luopunut maidosta.

    • Matkalla!!

      Olemme matkoilla 2vko - 3kk kerrallaan. Kestosta riippuen useita matkoja / vuosi.
      Reisussa en kaipaa saunaa, ruisleipää enkä lenkkimakkaraa.

      Mutta rasvaton maito ja kirnupiimä ovat ensimmäisiä hankintoja kotimaahan tullessa.

      Muita maitojalosteita olen "sivistyneiltä" alueilta löytänyt mutta nuo mainitsemani puuttuvat.

      Aiemmin käytin ruokajuomana pilsneriä mutta viimeiset 10-vuotta nuo mainitsemani juomat ovat olleet pöydässäni.

      • näin minulla

        tehty taas ja maito ehkäsee suolistosyöpää.Itse kärsin liikahapposesta vatsasta ja maito auttaa siihen minulla.


    • Einott

      Maitoa se olla pitää tai täysmaitoa,eikä mitään litkuja.
      1-1,5l vuorokaudessa.
      Yöllä lypsettyäkin olen kokeillut,kalliinpaa eikä maussa ole eroa.
      (en muita tämän maidon tarkoitusta miksi sitä alettiin tuottamaan)

      • Ajomies

        Tästä yömaidosta kirjoiteltiin paljon aikanaan. Pitihän sitä vilkaista kun on itselläkin kokeilematta.
        Tässä eräs linkki - en tiedä pitäneekö vielä tiedot paikkansa, mutta osviittana kelvannee.
        http://www.ingman.fi/terveydeksi/yomaito.asp


    • Maitopoika

      Serkut etelästä olivat kesät meillä lapsuusvuosina heinähommissa ja heidän suurinta herkkuaan oli vastalypsetty lämmin maito, liekkö olleet vierotettu liianaikaisin tissistä vai mistä lie tullut moinen mieliteko. Itse en voinut juoda lämmintä maitoa, mutta kylmää senkin edestä.
      Kyllähän tämä tölkkimaito ei ole läheskään niin hyvää kuin aito lehmänmaito. Tölkkimaito on oikeastaan jätettä, kurria joka juotetiin ennenvanhaan vasikoille. Siitähän on kuorittu kallein osa pois eli rasvat.

      • Kaipaan ternimaitoa, siis ei kapseleina, uunijuustoon,mahdottoman hyvää.
        Ennen työkaveri toi kun vasikka oli syntynyt, nyt taidetaan vasikatkin vierottaa tuotannollisista syistä;)
        Läämintä lehmän maitoa maistoin kakarana,yäk.
        KYLMÄÄ rasvatonta maitoa juon, ihan juomalla ajoittain, joku puute kai silloin.


      • Maitopoika
        Annelinda kirjoitti:

        Kaipaan ternimaitoa, siis ei kapseleina, uunijuustoon,mahdottoman hyvää.
        Ennen työkaveri toi kun vasikka oli syntynyt, nyt taidetaan vasikatkin vierottaa tuotannollisista syistä;)
        Läämintä lehmän maitoa maistoin kakarana,yäk.
        KYLMÄÄ rasvatonta maitoa juon, ihan juomalla ajoittain, joku puute kai silloin.

        Eipä taida saada ternimaitoa mistään nykyään. Tiloilta suoraanmyyntikin on tietääkseni nykyään kielletty, johtuen eläintautien aiheuttamasta hysteriasta.


    • No milk today

      Sanovat viisaat että käsittelemätön lehmänmaito ei aiheuttaisi niitä haittoja mitä suurin osa ihmisistä maidosta saa. Oireet ja vaivat kun tulevat juuri siksi kun maito on pastöroitu.
      Vaan eipä hätää, maidonvalmistajat ovat keksineet laktoosittomat tuotteet, mutta mihin hintaan!

      Kun rasvaton maito(Lue: joppi, mitä joskus juotettiin vasikoille)tuli kauppoihin, se oli edullista ja vatsavaivat minultakin väheni kun join sitä. Kuinkas ollakaan kun ihmiset terveyssyistä siirtyivät sankoin joukoin käyttämään joppia, johan hinta nousi!

      Tänä päivänä käytän ainoastaan laktoosittomia ja hyla-tuotteita eli kalleimman taksan mukaan välttyäkseni turvotukselta ja pierukonsertilta.

    • nikki007

      En ole siihen tottunut lapsuudessa

      • kaikki nisäkkäät

        juo maitoa jossain vaiheessa, joitko sinä vihaviinaa tutista jo silloin? Ei ihme.


      • nikki007
        kaikki nisäkkäät kirjoitti:

        juo maitoa jossain vaiheessa, joitko sinä vihaviinaa tutista jo silloin? Ei ihme.

        Muistatko sinä;DD


    • miesvieläkurja

      Minä en juo maitoa. Vain piimää, rasvatonta.

      Maitoa pitää myydä eri nimillä, erilaisissa pakkauksissa, eri tavoin käsiteltynä ja maustettuna, koska kuluttajia on monenlaisia:
      – lievästi laktoosi-intolerantteja
      – selvästi laktoosi-intolerantteja
      – maitoallergisia
      – perinteistä kiinni pitäviä
      – lievästi eläinrasvoja karttavia
      – rasvakammoisia
      – luomu-tuotteisiin sitoutuneita
      – kokeilunhaluisia
      – lasten vanhempia, jotka eivät voi ostaa pedon kuvilla koristettuja purkkeja.
      – höynäytettäviä, jotka uskovat vain mainoksia
      – ikuisia laihduttajia
      – ikuisia epäonnistujia, jotka etsivät lohtua
      – jne
      – yhdistelmiä edellä olevista

      Tuotekirjon moninaisuuteen vaikuttaa myös useiden valmistajien välinen kilpailu.

      • maitonen

        Milloin maitopurkeissa on ollut petoja? Petoja!


    • olla ilman maitoa....sitä menee ruoan kanssa,kahviin laitan myös.Tuosta ternimaidosta,voi että kun olikin ihanaa aikoinaan,kun äiti teki ternimaidosta uunijuustoa ja pannukakkua...

    • Ansku

      koska mulla on tämä pierutauti.

      • Sitten

        Ilmapallo kauppiaaksi:))


    • gemmi

      Olin lapsena kesät mummolassa maalla ja siellä pakotettiin juomaan haisevaa lypsylämmintä:((

      • me käytiin äidistä salaa lypsämässä mukiin tissilämmintä maitoa ja kyllä oli hyvvee.


    • juotavaksi

      maito eikä johdannaiset. Vesi tai vissy on paras janojuoma.

    • OLE HYVÄ!
      • Ajomies

        Enpä löytänyt Goldien viesiä saati useampaa. Se tuli suoraan avaukseeni. Maito ja terveys tietysti kirjoittaa ja tutkii hieman "omaan pussiinsa".
        Nuo kohoavat prosenttiluvut osoittavat, että nollasta lähdettäessä saadaan komeita lukuja.
        Meillä maidon kulutus on laskenut, monien maitotuotteitten kuten hapanmaitoja- ja juustojen kohonnut selkeästi.

        Lääkärit varoittavat minua kovista rasvoista
        - erityisesti mustaleimaemmental on suurta herkkuani.
        Kun tarjous-emmental saattaa olla parisen euroa kilo siivutettunakin niin silloin leipä alkaa tuntua kalliilta kun kilohinta on selkeästi kalliimpi.
        En ole huomannut "maitomaiden" ihmisten olevan terveempiä kuin juomattomien - aliravitsemus ja nälkä on toki eri juttu.
        Tutkittu juttu on hieman aliravittujen elävän pidempään ja terveempinä kuin hyvinvoivat yliravitut ihmiset.


    • 82v

      Maito ja terveys tietysti kirjoittaa ja tutkii hieman "omaan pussiinsa".
      Ja maito ja terveys viittaa 1970 ja 1980 luvun tutkimuksiia, silloinhan maito ei ollut vielä niin ongelmallista.

      Maito ja terveys on aivan mainossivu.
      Toki kyllä 10-20 % ihmisistä kestää 2 lasillista maitoa päivässä, mutta suurempi määrä on kai nykyään suurin diabeteksen aiheuttaja, niin lapsilla 1 tyypin kuin sitten yli 50 v 2 tyypin

      minulla nousu kolesteroli rasvattomastakin maidosta, yli 6,5, nyt kun olen ollut maidotta 18-22v. ? on kolesteroli jotain 4,5.

      • 75v

        Johan on kumma juttu! Onkohan tuolle asiayhteydelle oikeaa todistusvoimaa?

        Minä voin todistaa samalla painoarvolla, että kokemukseni mukaan maito on terveellistä alentaen verenpaineen ja kolestrolin.
        Vuosikausia 1,5l / vrk etupäässä rasvatonta mutta myös punaista.


    • Siihen loppui maidonjuonti ku mummilassa kaksivuotiaana näin että se tulee lehmän tissistä. Jonkun aikaa vielä join kun äiti yritti narrata että kaupan maito on eri. Serkkupojat sitten kyllä valsutivat että samasta tissistä se tulee kaupankin maito.

      Nykyisin käytän laktoositonta maitojuomaa kahvissa. Maito en juo, viiliä ja jugurttia syön .kyllä

    • Anonyymi

      En juo. Lopetin lehmän 'hien' juonnin jo lapsena, vasta nuorena aikuisena todettiin lievä laktoosi-intoleranssi. Olen siis osannut kuunnella itseäni jo varsin aikaisessa vaiheessa. Maidon ravintoaineet olen ottanut sekä kalkkitablettina että muunlaisten maitotaloustuottiden muodossa. - Nm. Ei maistunut

    • Anonyymi

      Eikö uunijuustoa voi tehdä ,jos ei ole ternimaitoa?

    Ketjusta on poistettu 24 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      68
      3179
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      200
      2801
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2618
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2588
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2456
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2305
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1743
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1697
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      38
      1559
    10. Dear mies,

      Hymyiletkö ujosti, koska näet minut? 😌
      Ikävä
      18
      1416
    Aihe