nenähuuhtelukannu

....

onko kenelläkään tietoa/kokemusta nenähuuhtelukannusta eli ns. sarvikuonosta joita apteekeistakin saa? kuulin, että ei välttämättä tarvitse liuottaa suolaa veteen vaan ihan puhdas vesi käy, onko totta? entä mitä se "oikea" suola on mitä kuuluu käyttää? pakkaukseni ohjeessa on ainoastaan mainostettu jotain yksittäispakattuja suolapusseja 7e/20kpl... mutta jos käyttää esim. 2-4kertaa päivässä niin melko kalliiksi rupeaa ajan mittaan käymään.

27

24296

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Peppi

      Minä laitan kannuun vajaan teeslusikallisen merisuolaa. Myydään ihan ruokakaupoissa. Sitä ei todellakaan tarvitse laittaa kuin vähäsen. Huuhtelussa on oltava käden lämpöistä vettä. Viileä ja liian suolainen vesi tuntuu nenässä kamalalta. Kannu on ihan hyvä keksintö, jos vaikka on flunssa tai allerginen. Flunssa paranee paremmin ja ei tule poskiontelontulehdusta.

      • -näin

        Täysin suolaton vesi kirpaisee nenässä sen verran että seuraavan kerran muistaa kyllä lisätä suolaa mukaan. Eli ideaali on 37 astetta ja 0,9% suolaa. Kerran päivässä tai joka toinen päivä riittää. Vettä voi hieman lämmittää myös mikrossa.


      • voiko...
        -näin kirjoitti:

        Täysin suolaton vesi kirpaisee nenässä sen verran että seuraavan kerran muistaa kyllä lisätä suolaa mukaan. Eli ideaali on 37 astetta ja 0,9% suolaa. Kerran päivässä tai joka toinen päivä riittää. Vettä voi hieman lämmittää myös mikrossa.

        siis käyttää ihan kädenlämpöistä vettä johon heittää sekaan teelusikallisen merisuolaa ja sekoittaa kunnolla? äitini kertoi että joskus aikaisemmin monia vuosia sitten neuvottiin jotenkin keittämään vettä ja sitten sai laittaa suolaa ja odottaa taas että vesi jäähtyy jne joka kuulostaa aika monimutkaiselta. itse olen pari kertaa huuhdellut pelkällä vedellä ja täytyy kyllä sanoa että eihän se mitenkään mukavalta tunnu... joten jos nopeasti saa suolan sekoitettua niin kannattanee varmaankin kokeilla sitäkin vaihtoehtoa


      • -näin
        voiko... kirjoitti:

        siis käyttää ihan kädenlämpöistä vettä johon heittää sekaan teelusikallisen merisuolaa ja sekoittaa kunnolla? äitini kertoi että joskus aikaisemmin monia vuosia sitten neuvottiin jotenkin keittämään vettä ja sitten sai laittaa suolaa ja odottaa taas että vesi jäähtyy jne joka kuulostaa aika monimutkaiselta. itse olen pari kertaa huuhdellut pelkällä vedellä ja täytyy kyllä sanoa että eihän se mitenkään mukavalta tunnu... joten jos nopeasti saa suolan sekoitettua niin kannattanee varmaankin kokeilla sitäkin vaihtoehtoa

        >äitini kertoi että joskus aikaisemmin monia vuosia sitten neuvottiin jotenkin keittämään vettä ja sitten sai laittaa suolaa ja odottaa taas että vesi jäähtyy jne joka kuulostaa aika monimutkaiselta.

        Keittäminen on täysin turhaa, jos vesi on puhdasta. Jotain kaivovettä ehkä kannattikin ennen wanhaan keittää, jotta pöpöt kuolevat.

        Suolahan liukenee veteen helposti ja se riittää. 1 teelusikka suolaa on n. 2 grammaa eli siitä tulee n. 220 ml 0,9% liuosta.


      • justiinamuori
        voiko... kirjoitti:

        siis käyttää ihan kädenlämpöistä vettä johon heittää sekaan teelusikallisen merisuolaa ja sekoittaa kunnolla? äitini kertoi että joskus aikaisemmin monia vuosia sitten neuvottiin jotenkin keittämään vettä ja sitten sai laittaa suolaa ja odottaa taas että vesi jäähtyy jne joka kuulostaa aika monimutkaiselta. itse olen pari kertaa huuhdellut pelkällä vedellä ja täytyy kyllä sanoa että eihän se mitenkään mukavalta tunnu... joten jos nopeasti saa suolan sekoitettua niin kannattanee varmaankin kokeilla sitäkin vaihtoehtoa

        Ihan vaan rehelliseen esim 2 desin raejuustopurkkiin laitan kraanasta lämpöistä vettä ja about teelusikallisen suolaa huljautan siihen sekaan, ja menen vessaan vetelemään sitä sieraimiin plus että kurlailen suolavettä useita kertoja pv.

        Noin siis jos on flunssantapainen tuloillaan. Ja monet monituiset kerrat se on jäänyt tulematta, tai ylipäätään kestänyt päivän pari ja tosi lievänä vain sittenkin.

        Muitakin vastaiskuja flunssan yrittäessä teen, tosin ei flunssaa ole näkynnä! Edes muista milloin olisi viimeksi ollut. Mutta eipä niistä muista nyt sen enempää.

        ps. merisuolaa käytetään keittiössä pääsääntöisesti noin muuten, mutta se nyt se ja sama joskus mitä käyttää.


    • marleena

      Minä käytän ihan tavallista ruokasuolaa (en merisuolaa) teelusikallisen verran, kurkku-nenä-korvalääkärin suosittelemana. Pari vuotta sitten suositteli lääkäri sarvikuonoa, hyvin on auttanut, ei poskiontelotulehduksia ole sen jälkeen ollut, eikä oikein nuhaakaan. Heti kun tuntuu tukkoiselta, teen huuhtelun, hyvin auttaa.

    • usein...

      huuhtelette nenänne? parhaan tuloksen saa ohjeiden mukaan jos käyttää 2-4 kertaa päivässä mutta kuinka usein käytännössä sinä siis käytät? kerran päivässä, kerran viikossa?

      • nuhassa vai?

        tarpeen mukaan kuten tuossa on jo vastattu. ei siinä sen kummempaa ole. ei oo vaarallista.


      • ei....
        nuhassa vai? kirjoitti:

        tarpeen mukaan kuten tuossa on jo vastattu. ei siinä sen kummempaa ole. ei oo vaarallista.

        oikeastaan ole siis nuhaa vaan nenä aina tukossa, ollut noin 5v ja kaikenlaisia tutkimuksia on tehty, lääkkeitä kokeiltu ja nyt olen taas vaihteeksi varannut ajan uudelle erikoislääkärille... useasti on suositeltu kokeilemaan tuota nenäkannua ja nyt hommasinkin sellaisen. kyse ei siis ole siitä että käyttäisin sitä estääkseni nuhaa tai poskiontelontulehduksia (mulla ei ole edes koskaan ollut) vaan käytän sitä siihen että olis yksinkertaisesti helpompi hengittää eikä tarttis käyttää koko ajan kaikenlaisia suihkeita (kun mikään muu ei näytä auttavan paitsi vicks sinex jota ei saa käyttää 7vuorokautta enempää kerralla). joten mietin tässä vaan että pitääkö mun nyt ruveta käyttämään tota kannua 2-4kertaa päivässä seuraavien vuosien ajan vai onko siitä mitään hyötyä tällaisessa tapauksessa vaikka kerran viikossa käytettynä?


      • kaks2
        ei.... kirjoitti:

        oikeastaan ole siis nuhaa vaan nenä aina tukossa, ollut noin 5v ja kaikenlaisia tutkimuksia on tehty, lääkkeitä kokeiltu ja nyt olen taas vaihteeksi varannut ajan uudelle erikoislääkärille... useasti on suositeltu kokeilemaan tuota nenäkannua ja nyt hommasinkin sellaisen. kyse ei siis ole siitä että käyttäisin sitä estääkseni nuhaa tai poskiontelontulehduksia (mulla ei ole edes koskaan ollut) vaan käytän sitä siihen että olis yksinkertaisesti helpompi hengittää eikä tarttis käyttää koko ajan kaikenlaisia suihkeita (kun mikään muu ei näytä auttavan paitsi vicks sinex jota ei saa käyttää 7vuorokautta enempää kerralla). joten mietin tässä vaan että pitääkö mun nyt ruveta käyttämään tota kannua 2-4kertaa päivässä seuraavien vuosien ajan vai onko siitä mitään hyötyä tällaisessa tapauksessa vaikka kerran viikossa käytettynä?

        Ei tuohon kertaa/päivä ole mitään oikeaa vastausta. Toisilla on väljät nenäontelot ja he pärjäävät ilman nenähuuhteluita. Ahtailla tai "umpikujaisilla" onteloilla varustetuilla esiintyy ontelotulehduksia enemmän ja he tod.näk. hyötyvät nenähuuhtelusta eniten. Kokeile mikä sinulle sopii parhaiten ja kohtuu kaikessa.

        Tukkoisuuteen voi olla syynä myös ontelon rakenteellinen vika. Siihen auttaa kirurgia.

        Nykyisin käytän nenähuuhtelua ilomielin kerran päivässä. Tällä pysyvät tukkoisuudet ja ontelotulehdukset loitolla. Ennen huuhteiluita oli tukkoisuus ym. vaivat jatkuva riesa, niitä en takaisin enää halua.


      • oli-.,.-,-
        ei.... kirjoitti:

        oikeastaan ole siis nuhaa vaan nenä aina tukossa, ollut noin 5v ja kaikenlaisia tutkimuksia on tehty, lääkkeitä kokeiltu ja nyt olen taas vaihteeksi varannut ajan uudelle erikoislääkärille... useasti on suositeltu kokeilemaan tuota nenäkannua ja nyt hommasinkin sellaisen. kyse ei siis ole siitä että käyttäisin sitä estääkseni nuhaa tai poskiontelontulehduksia (mulla ei ole edes koskaan ollut) vaan käytän sitä siihen että olis yksinkertaisesti helpompi hengittää eikä tarttis käyttää koko ajan kaikenlaisia suihkeita (kun mikään muu ei näytä auttavan paitsi vicks sinex jota ei saa käyttää 7vuorokautta enempää kerralla). joten mietin tässä vaan että pitääkö mun nyt ruveta käyttämään tota kannua 2-4kertaa päivässä seuraavien vuosien ajan vai onko siitä mitään hyötyä tällaisessa tapauksessa vaikka kerran viikossa käytettynä?

        nenä tukossa kymmenisen vuotta, ja limakalvo raukat resuna kun flixionasea ja nasocorttia suihkuttelin, KUNNES joku valopää oli menny ja keksiny tehdä maitohappobakteerikapselin jauheesta vesiliuoksen, ja sitä suihkuttaa nenään. Pakkohan sitä oli kokeilla, ja joulusta asti olen käyttänyt tätä konstia ja nokka on auki! Alkuun teki kipeetä ku suihkutti, mut varmaan johtu siitä kun oli limakalvot kulunu muista suihkeista. Aamuisinkin on kiva herätä kun ei oo sieraimet niinku umpeen kasvaneet.Halpa ja mulla ainakin toimiva juttu. DDS on tuo valmiste mitä käytän. En ole muita vielä testannu.. Käyppä lukeen Allergia ja Astma foorumilta -> yleistä allergioista->kaikille nuhanenille. niistä jutuista vois olla sulle vinkkejä. JA VIELÄ YKSI HIENO HUOMIO: En ole flunssia sairastanu, vaikka kaikki on ympäriltä kaatunu petiin :)


      • 3 vuoden kokemuksella
        kaks2 kirjoitti:

        Ei tuohon kertaa/päivä ole mitään oikeaa vastausta. Toisilla on väljät nenäontelot ja he pärjäävät ilman nenähuuhteluita. Ahtailla tai "umpikujaisilla" onteloilla varustetuilla esiintyy ontelotulehduksia enemmän ja he tod.näk. hyötyvät nenähuuhtelusta eniten. Kokeile mikä sinulle sopii parhaiten ja kohtuu kaikessa.

        Tukkoisuuteen voi olla syynä myös ontelon rakenteellinen vika. Siihen auttaa kirurgia.

        Nykyisin käytän nenähuuhtelua ilomielin kerran päivässä. Tällä pysyvät tukkoisuudet ja ontelotulehdukset loitolla. Ennen huuhteiluita oli tukkoisuus ym. vaivat jatkuva riesa, niitä en takaisin enää halua.

        käytän sarvikuonoa ympäri vuoden, vaikka ei olisikaan flunssanuhaa. On helpottanut allergisen nuhan voimakkuutta. Jos flunssa iskee, niin monta kertaa päivässä. Jos nokka on niin tukossa, ettei vesi-suolaliuos mene läpi, niin pidän päätä kallellaan ja lorotan sieraimeen vettä sen verran kun menee, pidän vähän aikaa ja käännän pään toiseen suuntaan vinoon ja sama toiselle puolelle. Ja vartin päästä uudelleen. Ja vielä uudelleen. Ihan varmasti tunnin päästä ilma kulkee.

        Hemmetin halpa ja helppo vekotin ikävään vaivaan. Suosittelen!!!


      • aaa23
        oli-.,.-,- kirjoitti:

        nenä tukossa kymmenisen vuotta, ja limakalvo raukat resuna kun flixionasea ja nasocorttia suihkuttelin, KUNNES joku valopää oli menny ja keksiny tehdä maitohappobakteerikapselin jauheesta vesiliuoksen, ja sitä suihkuttaa nenään. Pakkohan sitä oli kokeilla, ja joulusta asti olen käyttänyt tätä konstia ja nokka on auki! Alkuun teki kipeetä ku suihkutti, mut varmaan johtu siitä kun oli limakalvot kulunu muista suihkeista. Aamuisinkin on kiva herätä kun ei oo sieraimet niinku umpeen kasvaneet.Halpa ja mulla ainakin toimiva juttu. DDS on tuo valmiste mitä käytän. En ole muita vielä testannu.. Käyppä lukeen Allergia ja Astma foorumilta -> yleistä allergioista->kaikille nuhanenille. niistä jutuista vois olla sulle vinkkejä. JA VIELÄ YKSI HIENO HUOMIO: En ole flunssia sairastanu, vaikka kaikki on ympäriltä kaatunu petiin :)

        Nenänhuuhteluun ei saisi käyttää lämmintä vettä suoraan hanasta, sillä lämminvesiputkistossa elää hirvittävä määrä pöpöjä - vesi putkistossa ei ole lähelläkään kiehuvaa, joten pöpöt eivät kuole millään.

        Lämmitä vedenkeittimellä vettä, laita se sarvikuonoon, lisää suola ja sekoita, ja sitten lisää kylmää vettä hanasta, kunnes on kädenlämpöistä. Kylmävesiputkistossa ei ole pöpöjä juuri lainkaan.


      • sarvikuonofani :)
        aaa23 kirjoitti:

        Nenänhuuhteluun ei saisi käyttää lämmintä vettä suoraan hanasta, sillä lämminvesiputkistossa elää hirvittävä määrä pöpöjä - vesi putkistossa ei ole lähelläkään kiehuvaa, joten pöpöt eivät kuole millään.

        Lämmitä vedenkeittimellä vettä, laita se sarvikuonoon, lisää suola ja sekoita, ja sitten lisää kylmää vettä hanasta, kunnes on kädenlämpöistä. Kylmävesiputkistossa ei ole pöpöjä juuri lainkaan.

        "Nenänhuuhteluun ei saisi käyttää lämmintä vettä suoraan hanasta, sillä lämminvesiputkistossa elää hirvittävä määrä pöpöjä - vesi putkistossa ei ole lähelläkään kiehuvaa, joten pöpöt eivät kuole millään. "

        Kyllä käy haalea vesi suoraan hanasta, ei ole pöpöt iskeneet.
        Kannattaa kokeilla. Eipä tullut poskiontelotulehdusta, vaikka oireet olivat siihen suuntaan.


      • huikeeta!!
        sarvikuonofani :) kirjoitti:

        "Nenänhuuhteluun ei saisi käyttää lämmintä vettä suoraan hanasta, sillä lämminvesiputkistossa elää hirvittävä määrä pöpöjä - vesi putkistossa ei ole lähelläkään kiehuvaa, joten pöpöt eivät kuole millään. "

        Kyllä käy haalea vesi suoraan hanasta, ei ole pöpöt iskeneet.
        Kannattaa kokeilla. Eipä tullut poskiontelotulehdusta, vaikka oireet olivat siihen suuntaan.

        siis todella hyvä laite, ekat vetäsin nieluun mut sit opin, ja nenä aukes. SUOSITTELEN! nyt odotellaan et avaako nenän vaan vai loppuuko poskiontelokierre...monestikohan päivään pitäis käyttää?


      • turvallinen käyttää
        huikeeta!! kirjoitti:

        siis todella hyvä laite, ekat vetäsin nieluun mut sit opin, ja nenä aukes. SUOSITTELEN! nyt odotellaan et avaako nenän vaan vai loppuuko poskiontelokierre...monestikohan päivään pitäis käyttää?

        Nenäkannu huuhtelee nenäontelon. Voi käyttää niin usein, kuin tuntee tarvetta. Laimeasta suolavedestä ei ole mitään haittaa. Haaleaa vettä olen itse ottanut hanasta, mutta jos pelkää bakteereja, niin voihan sitä ottaa kylmä kraanasta ja sitten mikrottaa.

        Poskionteloon vesi ei mene.


      • turvallinen käyttää kirjoitti:

        Nenäkannu huuhtelee nenäontelon. Voi käyttää niin usein, kuin tuntee tarvetta. Laimeasta suolavedestä ei ole mitään haittaa. Haaleaa vettä olen itse ottanut hanasta, mutta jos pelkää bakteereja, niin voihan sitä ottaa kylmä kraanasta ja sitten mikrottaa.

        Poskionteloon vesi ei mene.

        En tiedä mistä johtuu, mutta mulla ei kyllä ole auttanut. Olen moneen kertaan kokeillut pitkälläkin aikavälillä, ja aina sama juttu. Tuntuu että pahenee vaan vaivat ja tukkoisuus kun nenäkannua käytän, ja iskee varmasti oikein hirveä flunssa! =(


      • kanavakahjo
        sarvikuonofani :) kirjoitti:

        "Nenänhuuhteluun ei saisi käyttää lämmintä vettä suoraan hanasta, sillä lämminvesiputkistossa elää hirvittävä määrä pöpöjä - vesi putkistossa ei ole lähelläkään kiehuvaa, joten pöpöt eivät kuole millään. "

        Kyllä käy haalea vesi suoraan hanasta, ei ole pöpöt iskeneet.
        Kannattaa kokeilla. Eipä tullut poskiontelotulehdusta, vaikka oireet olivat siihen suuntaan.

        aaa23 on kyllä aivan oikeassa. Ehdottomasti puhtampaa on käyttää keitettyä vettä, mikä vielä liuottaa karkean merisuolan nopeasti. Sitten vain lisäät sen verran kylmää vettä, että saat kädenlämpöistä eli n. 37 asteista keittosuolaliuosta.

        Hommaan tottuu nopeati ja olo nenähuuhtelun jälkeen on miellyttävä, kun röörit on auki.

        Mullakaan ei ole kannuttelun jälkeen ollut yhtään poskiontelotulehdusta, joihin olisi tarvinnut syödä antibiootteja, kun aiemmin niitä oli parikin kertaa vuodesssa.

        Sairaanhoitaja


    • Kokemusta omaava

      Apteekista ostettaessa tulee kannun mukana mitta jota käyttämällä vesi on paljon mielyttävämpää.Hae sitten Ruohonjuuri luontaiskaupasta vuorisuolaa , se on paljon parempi kun merisuola tai tavallinen suola. Sitä sitten pikkasen vajaa mitallinen ja eikun huuhtelemaan. Auttaa varmasti .

      • suolaliuos

        No jos nyt ihan rehellisiä ollaan, niin sillä ei ole mitään väliä, mikä suola on kyseessä. Eli halvin ruokasuola käy ihan mainiosti.


    • Ikinuha

      Mä käytän HIENOA MERISUOLAA, se liukenee nopeammin kuin karkea.

    • JH

      Vesi & suola
      Kylmä tai suolaton vesi ärsyttää limakalvoja. Siksi nenänhuuhteluveden on oltava sopivan suolaista ja kädenlämpöistä. Kehon nesteet sisältävät 0,9% suolaa, joten Sarvikuonoon laitetaan 3g suolaa, (natriumkloridia; NaCl). Normaalisti verkoston vesi on laadultaan riittävää, mutta tarvittaessa voit myös keittää sen.

      1. Laita tasapäinen Sarvikuonomittalusikallinen tai tasapäinen teelusikallinen suolaa kannuun. Sopivinta on hienokiteinen merisuola: myös tavallinen ruokasuola käy. Erikoissuolat (kuten Pansuola, mineraalisuola, Seltin) eivät sovi nenänhuuhteluun.

      http://personal.fimnet.fi/laaketiede/sarvikuono/kohje.html

    • Ilman lääkkeitä

      Mitä mieltä olette, jos veteen lisää pari kolme tippaa Carmolista? Jos Carmolikseen kastutetulla pumpulipuikolla nuohoaa nenää vähänkin, tukkoisuudet katoavat nopeasti.

    • nenäkannu jees

      Kai se kokeilemalla selviää, tuo Carmoliksen käyttö. Itse en ehkä uskaltaisi äkkiseltään, mutta eipä ole muutenkaan tullut mieleen nuohota sillä nenää. Ja aloittaisin to-del-la laimealla liuoksella. Varmaan ikävää, jos kirvelee tms. jossain todella pitkällä nenäontelossa. Toisessa lasissa perus-suolavettä hätävaraksi...

      Muuten nenäkannu on ihan loistokeksintö, vaikka harvakseltaan käytänkin.

    • dhhhhhj

      Käytän kannua säännöllisesti ,kerran viikossa. Kun on flunssaaika niin nenästä tulee kamalasti roinaa. Olo on virkeämpi. Ennen väsytti enempi.

    • bobba

      Hyvä rahastus tää kannu mitä lekuritkin "suosittelee" oli ihan ihmeissään kun sanoin sille että teen vesilasiin kuumaa vettä ja siihen merisuolaa teelusikallinen,sekoitus ja imasee vuoronperään molempiin sieraimiin koko lasillisen..tyhmä lääkäri vaan vauhkoi siitä suolapiipustaan :D

      • ihan ok kumminkin

        Tietenkin se on rahastus. norjan joogamiehet ovat hoksanneet tehdä kovan bisneksen muovikipolla. Kätevä macgyveri virittelee vastaavan mukilla, teipillä ja kumiletkulla. Anyways kätevä systeemi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      82
      5896
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2536
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      2027
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      62
      1785
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1611
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1408
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1321
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1317
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1249
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1203
    Aihe