Myllyhoito vs Minnesotahoito??

äiti on aina äiti

Mitä eroa näillä hoidoilla oikein on? Suunnilleen saman maksavat, saman pituisia jaksoja. Sama vai eri asia, onko näissä käyneitä? Kumpaa suosittelette??
Poikani on 34 vuotias. On suostuvainen lähtemään.

24

11613

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "lainaus"

Sinulle "äiti on aina äiti", tässä infoa n. kukauden takaa. Asiat ei ole miksikään muuttuneet, kysyjät ovat uudet.

hoitoa / hoitoa ?
      Kirjoittanut: "lainaus" 12.2.2006 klo 16.32

Hyvä Lisbeth, kyselit noista kahdesta eri laitoksesta, Nurmijärvi / Kalliola - Lapua / Minnesota. Ratkaisu on sinun tai jos saat maksajaksi kotikuntasi päihdeviranomaiset, niin ratkaisu on heillä. Ehkä miehesikin mielipidettä voidaan kysyä.

Kalliolan kuntoutusklinikalla on pitkät perinteet Suomessa. Toiminnan aloitti rovasti Sigfrid Sirenius, saatuaan kokemuksia Englannista, merimiespappina. Toiminta alkoi kristillinen työkeskus nimellä, alkuun kansanopistona. Sirenius halusi auttaa vähävaraisia ihmisiä paremman elämän pariin. Toiminta alkoi 1920 luvulla ja sitä jatkoi hänen vävynsä rovasti Topi Tarkka.

Alkoholismi oli mukana jo aivan alusta, kun rovasti S.Sireniuksen isä oli vaikeuksissa alkoholin kanssa elämänsä aikana. Tästä sai alkunsa Suomen Setlementtiliitto, jonka toimintaan Kalliolan Nurnijärven klinikka kuuluu.

Nurmijärven Vantalassa, jonka Sireniukset testamenttasi klinikaksi, on tomintaa ollut alkoholismi-sairauden voittamiseksi 24 vuotta, yleiskristillisessä hengessä, ilman voitontavoittelua.

Henkilökunta on alusta saakka ollut ammattiin koulutettua ja monilla on omakohtainen kokemus alkoholismista.

Alkon tutkija Toivo Pöysä ja muutamat Kalliolan setlementin ihmiset kävivät tutustumassa USA:ssa ja Kanadassa siellä käytössä oleviin hoitolaitoksiin ja toivat idean tänne Suomeen. Sitä on kutsuttu Myllyhoidoksi. Toiset käyttävät muita nimiä.

Toiminta on osoittautunut alkoholismin hoidon kannalta erinomaiseksi ja monet ovat saaneet pysyvän raittiuden aikaan. Heti alusta saakka on Kalliolan setlementti tehnyt yhteistyötä Suomen AA-ryhmien kanssa. Klinikan tiloissa on AA-laisilla mahdollisuus esitellä toimintaansa.

Kalliolan toimintaan ei ole koskaan kuulunut "mainostaa" työnsä tuloksia vaan se on jätetty niiden tehtäväksi, jotka sitä itse haluavat.Kalliolassa on mukana läheisille tarkoitettu hoitoviikko, joka on monille aivan perusasia, kun alkoholismia yritetään hoitaa.

Lapuan Minnesota-hoitolasta on kokemuksia vajaat 15 vuoden ajalta. Se toimii erään perheen perustamana ja yksityisenä yrityksenä. Henkilökunnan koulutuksesta ei ole tietoa, toisilla on kuitenkin oma päihdehistoriansa.

Lapuan Minnesota-hoitokoti, sen henkilöstö on jakanut päihdealan väkeä, samoin AA-laisia, vähän erilaisten mielipiteiden taakse. Toiset ovat olleet laitoksen informaatiotilaisuuksissa ja tulleet siihen tulokseen, ettei laitoksen kanssa voida tehdä yhteistyötä. Ehkä tuntemukset ovat samat, kun he ovat perustaneet omia hoitoryhmiä Suomeen?

Yleisesti voidaan sanoa, että lopulta todellinen ja ratkaiseva tekijä on alkoholismista kärsivän oma halukkuus, tehdä ratkaisu, jolla voi muuttaa elämänsä kulun.

Molemmista laitoksista voi asiakas lähteä, vaikka heti pois, jos tuntuu, ettei hoito sovi. Ikävä kyllä, hoitomaksu peritään etukäteen ja se jää laitokseen.

Hyvä Lisbeth ja perheesi; minä olen itse ollut juomarin vaimo ja mieheni on ollut Kalliolan klinikan alkuajan potilaana. Sieltä sai alkunsa hänen raittius, jota on kestänyt tähän päivään saakka. Olemme siitä ikikiitollisia, Kaitselmukselle johdatuksesta Kalliolaan.    

• Minnesota Lapualle

Kaipaisin ammatillisuutta, empatiaa ja asiantuntijuutta en tulosten markkinoinita jotka ovat sata prosenttisia kuten Turun sinappi.

Ajatus hieno, mutta sisältöä tutkineena,,, voi voi...

• olen kuullut niin paljon
        Minnesota Lapualle kirjoitti:

Kaipaisin ammatillisuutta, empatiaa ja asiantuntijuutta en tulosten markkinoinita jotka ovat sata prosenttisia kuten Turun sinappi.

Minnesotahoidosta on paljon negatiivista kuultavaa, kovasti mainostavat itseään ainakin....

• bisnes is bisnes

Totta äidin ssydän särkyy kun lapset on kemiallisesti riippuvaisia.
        On Suomessa moni ammatillisesti hoitavia laitoksia todella paljon. Minusta ei tule Lapuan Minne-Mannekiinia.
        Eikä perikunnastani sen katkaisuhoidon sanoman saattajia.
        Enkä ohjaa ketään sinne omassa virassani.
        5 000 egee hoito. päälle oma vastuu 29 egee vrk.
        Ei hyvänen aika se saa olla kuten on kerrottukin itsemaksavien paikka.
        Vaan eipä taida kaikki julkutkaan olla raittiina jotka on sieltä tulleet. Mannekiineja, saa lukea lööpeistä. Kyllä virallisesti ammatti-ihmiset ja moni ammatillinen tiimi työ päihdeasiakkaan ympärillä on sitä laatua.Myllyhoitoa on minnesota hoito mutta saahan sitä uskotella kaikkee ja kaikille..NIM: se sosiaali tantta joka on "kuivassahumalassa"

• minneman
        bisnes is bisnes kirjoitti:

On Suomessa moni ammatillisesti hoitavia laitoksia todella paljon. Minusta ei tule Lapuan Minne-Mannekiinia.
        Vaan eipä taida kaikki julkutkaan olla raittiina jotka on sieltä tulleet. Mannekiineja, saa lukea lööpeistä. Kyllä virallisesti ammatti-ihmiset ja moni ammatillinen tiimi työ päihdeasiakkaan ympärillä on sitä laatua.Myllyhoitoa on minnesota hoito mutta saahan sitä uskotella kaikkee ja kaikille..NIM: se sosiaali tantta joka on "kuivassahumalassa"

raha ei ratkase !5000 tonnia on halpa hinta raittuidesta!pitäähän potilaat ruokkia ja terapeuttien palkat maksaa ym muut kulut !ei oo valtion vaivana tukeja kerjäämässässä.!raittiit ei notku sossu tantan tiskillä rahaa ruinaamassa.

• se suuri
        bisnes is bisnes kirjoitti:

ero, joka on sossutantalla ja ajattelevalla ihmisellä.
        kauhuskenaario olis jos tavalliset ihmiset omaksuisivat tantan ajatusmaailman.

tantta ei tiedä tuon taivaallista muusta kuin omasta suppesta alastaan.
        sitten voikin mustamaalata luulojen perusteella.

• Jatko on sitte tärkeä
        Minnesota Lapualle kirjoitti:

meneminen antaa paremman tuloksen kuin jonkun vieminen.

• ei pakolla
        olen kuullut niin paljon kirjoitti:

Minnesotahoidosta on paljon negatiivista kuultavaa, kovasti mainostavat itseään ainakin....

ketään viedäkään. pakolla tai jonkun mieliksi ei raitistu vaan pelkästään omasta halusta.
        jos omaa halua ei ole nii silloin pitää jäädä odottelemaan sitä ja sitä odotellessa lopettaa täysin juopon paapominen eli JUOMISEN MAHDOLLISTAMINEN.

juomisen mahdollistaminen. siitä saa lisää tietoa ,kun kirjoittaa nuo sanat vaikka googleen.

• sinua

En osaa vastata kysymykseesi, mutta olen onnellinen puolestasi. Se tie mikä mikä tähän päivään on johtanut on tuttu minullekin. Ei presidentin mitali ansioituneille äideille ole mitään sen rinnallam mitä oman lapsen halu raitistua on. Jospa minunkin poikani vielä joskus...Onnea koko sydämestä!!!!

• oikea mulle

Älä sulje pois Lapuan Minnesotahoitovaihtoehtoa. Se on erittäin hyvä vaihtoehto. Kokeilin kaikkea, vuosien ajan. Mulle Lapua oli ainoa oikea. Kohta 6 vuotta raittiina...

• Kaikkiko tupakoivat?
        oikea mulle kirjoitti:

Älä sulje pois Lapuan Minnesotahoitovaihtoehtoa. Se on erittäin hyvä vaihtoehto. Kokeilin kaikkea, vuosien ajan. Mulle Lapua oli ainoa oikea. Kohta 6 vuotta raittiina...

Minnesotahoito edistää tupakointia. Minä olisin voinut aloittaa siellä tupakoinnin.
        Olisin vain sanonut, että minulta loppuivat tupakat,
        niin heti olisi tuotu tupakkaa, että poltapas tuosta.
        Omaehtoista liikuntaa ei hyväksytä, mutta porukassa tupakointia suositaan Minnesotahoidossa.
        Kaikki kansanterveysmittarit ja -suositukset kuitenkin kehottavat vähentämään tai lopettamaan tupakoinnin ja lisäämään liikuntaa. Minnesotahoito toimii täysin päinvastoin. Minnesotahoitomenetelmään kuuluu, että hoidon aikana EI SAA LOPETTAA TUPAKOINTIA! Ja ensimmäisen viiden päivän aikana ei saa olla yksin, ei edes liikkua ulkona raittiissa ilmassa ja selvittää ajatuksiaan eikä hankkia hyvää mieltä ja terveyttä liikunnasta. Minun kaaliini tämä ei mene.
        Sitten, he luullakseni levittävät läheisille väärää tietoa poisheittämisen syistä. Tätä en voi vahvistaa, mutta luulen näin heidän toimivan.

Minnesotahoidossa pienimmästäkin virheestä lentää ulos. Kaiken huipuksi he eivät edes välttämättä poisheitettäessään kerro, mikä kyseisen henkilön tekemä virhe oli. Luulen, että he haluavat tähän laitokseen ohjattavia hoidokkeja, eivät omilla aivoillaan ajattelevia yksilöitä. Tämä on mielipiteeni, johon muiden ei tarvitse yhtyä.

Olisi ollut mielenkiintoista kuulla heidän opetuksensa, mutta jos laitoksessa on kovempi kuin Suomen armeijassa, niin ei sellainen sovi siviilimaailmaan Suomessa. Suomessa sentään ihmisellä on viestinnän vapaus. Kyseisessä paikassa ihmiseltä otetaan kaikki viestintävälineet pois. Se sotii EU:n perusoikeuksia vastaan. EU:n perusoikeuksien mukaan ihmisellä on oikeus viesteihinsä.

• hienoa
        Kaikkiko tupakoivat? kirjoitti:

Minnesotahoito edistää tupakointia. Minä olisin voinut aloittaa siellä tupakoinnin.
        Omaehtoista liikuntaa ei hyväksytä, mutta porukassa tupakointia suositaan Minnesotahoidossa.
        Kaikki kansanterveysmittarit ja -suositukset kuitenkin kehottavat vähentämään tai lopettamaan tupakoinnin ja lisäämään liikuntaa. Minnesotahoito toimii täysin päinvastoin. Minnesotahoitomenetelmään kuuluu, että hoidon aikana EI SAA LOPETTAA TUPAKOINTIA! Ja ensimmäisen viiden päivän aikana ei saa olla yksin, ei edes liikkua ulkona raittiissa ilmassa ja selvittää ajatuksiaan eikä hankkia hyvää mieltä ja terveyttä liikunnasta. Minun kaaliini tämä ei mene.
        Sitten, he luullakseni levittävät läheisille väärää tietoa poisheittämisen syistä. Tätä en voi vahvistaa, mutta luulen näin heidän toimivan.

Minnesotahoidossa pienimmästäkin virheestä lentää ulos. Kaiken huipuksi he eivät edes välttämättä poisheitettäessään kerro, mikä kyseisen henkilön tekemä virhe oli. Luulen, että he haluavat tähän laitokseen ohjattavia hoidokkeja, eivät omilla aivoillaan ajattelevia yksilöitä. Tämä on mielipiteeni, johon muiden ei tarvitse yhtyä.

Olisi ollut mielenkiintoista kuulla heidän opetuksensa, mutta jos laitoksessa on kovempi kuin Suomen armeijassa, niin ei sellainen sovi siviilimaailmaan Suomessa. Suomessa sentään ihmisellä on viestinnän vapaus. Kyseisessä paikassa ihmiseltä otetaan kaikki viestintävälineet pois. Se sotii EU:n perusoikeuksia vastaan. EU:n perusoikeuksien mukaan ihmisellä on oikeus viesteihinsä.

kun joku luulee jotain ja oikein kirjoittaa luulonsa julki.
        sehän on silloin jo lähes totta !

eihän sinne hoitoon ole pakko mennä, voi hyvin jatkaa ryyppäämistä ja sekakäyttöään. kuka sinne painosti ja maksoi reissun ?

onko aloittaja nyt tyytyväinen tilanteeseen ? hoito olisi ollut mutta ei kiinnostanut alkua pitemmälle, juomaan piti vaan päästä .

sieltä pääsee pois koska haluaa ja pois sieltä joutuu ,jos tahallaan rikkoo sääntöjä. noinhan lienee tapahtunut kirjoittajan osalta.
        hoidon alusta hän osaa kirjoittaa mutta sitten loppuukin tieto !

luuleminen ja huhujen levittäminen auttanee jotain juomaan edelleen ilman pelkoa läheisten maksamasta laitoshoidosta.

"kun ei sovi mulle, herkälle taiteilijasielulle".

perkele sanois suoraan olevansa niin rapajuoppo, ettei raitistuminen kiinnosta kuin sitä näytellen silloin, kun pitää rahaa pummata läheisiltä juopumistarkoituksessa.

muuta selitystä en keksi tuolle mustamaalaus-höpöhöpölle.

"Minä olisin voinut aloittaa siellä tupakoinnin".
        onko joku paikka maailmassa missä et voisi aloittaa tupakointia ??

mutta sehän on hieno syy olla menemättä hoitoon. muistakaa kaikki juopot tämä. sinne ei voi mennä, koska siellä voi aloittaa tupakoinnin.

• on sitten

• vaan jatkoit juomista
        Kaikkiko tupakoivat? kirjoitti:

Kun ihminen on alkoholisti, hänen täytyy löytää syy juomiseen aina jostain muualta, kuin itsestä!

Suomi on vapaa maa, kuten kerroit. Sinulla on oikeus jatkaa juomistasi, josta sitten sen todellisen hinnan maksavat läheisesi ja lapsesi.
        Olisipa heilläkin vapaus ja oikeus jättää sinut, kuten sinä jätit hoidon.

Tiettävästi kukaan hoidon kesken jättänyt ei ole kyennyt elämään ilman alkoholia, vaan he kaikki ovat lähteneet juomaan vielä lisää... yhtä katkerina maailmaansa kuin hoitoon tullessaankin.

• raitis alkkis

Lapualla mennään sairauden ehdoilla ei laitoksen eikä potilaan niinkuin kalliolassa.hoito on kokopäiväistä teraupeuttien kanssa. Kalliolassa teraupeuttin näet aamulla ja sitten siellä keskustellaan keskenään?!! Ystäväni joutui kaupungin lähettämänä kalliolaan kun lapuaa ei hyväksytty( Hän joutui iltapäivisin "ryhmänjohtajaksi" koulutuksensa takia). Nyt hän juo ja ennen kun aloitti uudestaan haki apua kurssitovereiltaan mutta turhaan- 21 potilasta joista 18 joi!
      Olen tosi vihainen tälle tietämättömyydelle jota A-klinikat levittää.
      Itse hain apua n.20-vuotta, syötettiin masennuslääkkeitä ,diapamia jne. sanottiin että juoppa iisimmin! Olen saanut lottovoiton että ajauduin lapualle jokunen vuosi sitten. Minulle alkoholismin koko kuva valkeni vasta siellä, EI tarvi etukäteen olla niin valmis parantumiseen.

Sairaus on vakava eikä sitä voi hoitaa puolittain niinkuin kalliolassa.Ei siinä mitään empatiaa tarvita vaan selvää asiaa joskus kovallakin sanalla.

• alkoholisti

Kävin lapuat ym:t...
        Pitää olla halu raitistua ensinnäkin eikä hoitolaitos pelkästään raitista, pitää kiinnittyä esim. AA/NA-ryhmiin (hoito on loppuelämän kestävä itsehoito). Myllyhoidon sitten kävin lopuksi, ja raittiina saan elää tänään. Mun ei tarvitse juoda tänään. Voin vilpittömästi suositella Kalliolaa. En silti mollaa Lapuaakaan, täytyy olla vaan se HALU raitistua ja hoitaa itseään. Yksin siihen ei kykene omavoimaisena.

• Minnesotaveteraani

Siihen aikaan se maksoi noin 3000€, kun minun aikani oli lähteä.
      Maksoin itse ja olen saanut sen moninkertaisesti takaisin.
      Siellä ei toivuta juomisesta, vaan tuon oireen aiheuttajasta alkoholismista.
      Siksi hoitotulos on omaa luokaansa. Minun jatkohoitoryhmäni vuosien takaa on 100%:sti toipuneet alkoholismista. Kokoonnumme vuosittain yhteen vielä vuosien jälkeenkin. Olemme kaikki saaneet uuden elämän, olemme saaneet kokea iloa ja onnea. Elämä on kivaa!

Minnesotaveteraani

• ja onnea

kiva kuulla jonkun onnistuneen. halaus sulle, tuntematon toveri .

• elämäniloa taas

Olen itse ollut Lapualla hoidossa ja voin vaan sanoa että parempaa hoitoa ei ole, ja olen kokeillut useita, uskokaa. Raitistuneet alkoholistit tietävät mistä on kyse eikä heille voi valehdella, vaan 100% rehellisyys kelpaa." Läheisviikonloppu" ja jatkohoito kerran viikossa 48 viikkoa!!!!! takaa hyvää tulosta. Minulle hoito oli lottovoitto.

• pompoteltu

Minnesotahoito kyllä auttaa viinasta eroon, mutta siitä raittiudesta ja rehellisyydestä en ole varma. Alkoholistit näyttävät hoidon aikana kirjoittavan uuden version henkilöhistoriastaan. Oikea todellisuus peittyy "todellisuus"- terapian alle. Uudet halikaverit Minnesotahoidosta syrjäyttävät perheen ja kannustavat facebookissa parisuhdesekoiluihin, jotka usein alkavat jo Lapualla.Eivätkö päihdeterapeutit näe näiden tekaistujen elämäkertojen taakse vai ovatko he vain Minnesotassa töissä? Hyvä työpaikka se vanhalle juopolle onkin.
      Läheisterapeutti huomasi epärehellisyyden ja totesi ettei ko.alkoholisti ollut saavuttanut raittiutta, vaan hän on vain kuivilla. Läheisterapeutin havainnosta ei ole hyötyä alkoholistille, koska Minnesotahoidossakaan alkoholistin- ja läheistenhoito ei ole niin synkronoitu etteikö alkoholisti voisi huijata meitä kaikkia.
      Alkoholisti ei enään juo, mutta hän on kuin manian vallassa ja tekee selvinpäin enemmän hölmöilyjä kuin ennen juodessaan. Hän antaa itselleen luvan hölmöillä ikäänkuin palkintona siitä, että hän on luopunut alkoholista. Toinen samaan aikaan kuivunut alkoholisti vaihtoi viinan uhkapeliin. Yhteistä näille "kurssikavereille" on, että he syyttävät läheisiään jatkoryhmissä ja paistattelevat itsesäälissä.

Muutamat minnesotalaiset osoittavat ylemmyyttä tavallisiin AA-laisiin nähden ja loukkaantuvat syvästi "ostettua raittiutta"-kommentista, jota kuulee
      muissa ryhmissä. Tälläinen suhtautuminen osoittaa, että tervehtyminen on vasta alussa , vaikka aikaa on kulunut. Onko tervehtyminen edes mahdollista, jos ihminen elää valhetodellisuudessa?

Kuivilla olemisesta huolimatta alkoholi näyttää pöyrittävän. Ihminen, joka ennen söi hyvin arkisesti, on alkanut hienostella ruokaan sopivilla viineillä. Ei hän toki itse juo, mutta ostaa toisille hyvin näyttävästi ja viinitietouttaan vuolaasti jakaen. Näyttää nauttivan katsellessaan toisten juomista.

Alkoholistilla voi tietenkin myös olla mielenterveysongelmia tai persoonallisuushäiriöitä. Niitä on todella vaikea havaita, kun ne peittyvät alkoholismin alle.

• Alkoholistin läheine

Alkoholistilla on aina mielenterveysongelma. Usein pitäisi hoitaa enemminkin sitä, eikä toistella näitä iänikuisia moneen kertaan kuultuja jaaritteluja: "Nyt me kerromme sinulle ja läheisille, mitä alkoholismi on" - mennään ali sieltä, missä aita on matalin. Persoonallisuushäiriön ja mielenterveysongelman hoitaminen on usein vaikein pala alkoholistin kohdalla, ja niin haastava, että se tosiasassa ohitetaan ja peitellään alholiongelm alle. Kukaan ei osaa, ei halua eikä viitsi hoitaa mielenterveysongelmaisia alholisteja, liian vaikeaa, liian kamalaa ja liian vastenmielistä. Terapeutit tietävät tämän. Mutta terapeuttien rahapussit sen kun paisuu sitä pulleammiksi, mitä enemmän ongelmia on. En luota näihin terapeutteihin ollenkaan, puoskareita! Kaikki kokeiltu lähipiirissä, tiedän mistä puhun. Alkoholismin hoito ja käsitys siitä laahaa pahasti jäljessä, menetelmät ovat vanhentuneita. Jotain pitäisi tehdä! Kunnot asialliset hoitolaitokset, missä ei ratsasteta jollakin hoitomuodolla ja missä ei rahasteta potilaita.

• mielipide.

Suomi on pullollaan haluamiasi hoitolaitoksia. Jostain syystä tulosta ei vain synny ja alkoholisteja hoidetaan nimen omaan väärin psyykkisen kuvitellun sairauden takia. En sinänsä ihmettele että näin käy, koska alkoholismi sairautena pistää ihmisen käyttäytymään monien psyykkisten sairauksien tapaan.
        Se että lääkäreille jo koulussa kerrotaan ettei psyykkistä diagnoosia saisi tehdä enen kuin potilas on ollut käyttämättä alkoholia ja lääkkeitä vähintään puolivuotta silloin kun on kyse alkoholistista. Silti näitä tehdään johtuen alkoholismi sairauden tuomasta kiellosta sekä läheisillä että alkoholistilla.
        Lisäksi koko sairaudenkuvaa selventää se tosiasia, että halutaan henkilön olevan mielumin psyykkisesti sairas kuin päideriippuvainen.
        Ymmärän myös kantasi läheisenä olet varmasti kokeneut erittäin kovia ja asiaa on helpompi käsitellä mielenterveys ongelmana kuin niin sanotusti selkärangattomuutena. Läheinen saa kovasti kaipaamansa syyn alkoholistin käyttäytymiseen joka tuo lohtua.
        Tässä ongelmana on kuitenkin se tosiasia ettei oikeaa ongelmaa eli alkoholismia hoideta vaan sen oireita.
        Niin kauan kun oikea sairaus on hoitamatta eivät läheiset eikä alkoholisti saa omaa elämäänsä takaisin.
        Ainut neuvo jonka voin antaa läheisille on että hyväksyt tosiasiat ja alat pikkuhiljaa elää omaa elämääsi antamatta hyvien tai huonojen hoitopaikkojen tai alkoholistin enää varastaa omaa elämääsi.
        Mitä enemmän käytät energiaasi ja syytä muita omasta huonosta olostasi sitä enemmän tuhlaa omaa ja omien lähestesi elämää.
        Kun alkoholisti toipuu läheisille tulee ongelma kun oma elämä ei paranekkaan kun alkoholisti ei enää juo eikä ole kuivahumalassa. Tämä johtuu siitä, että myös läheiset sairastuvat alkoholistin rinnalla ja harha siitä että alkoholistin raitistuminen parantaisi omaa elämää vain vahvistuu. Riippumatta alkoholistisi tekemisistä olet itse vastuussa omasta itsestäsi ja onnellisuudestasi.

• uppup

Onks se deeku enää elossa viiden vuoden jälkeen?

• alkohole69

ruottis ollaan eellä tässäkin asiassa. mun mielestä on aivan sama millä lailla raitistuu, kunhan pääsee siittä helevetistä pois. ite kävin minne hoidon rymättylässä. ei siellä ainakaan valehdella:)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3141
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1600
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1462
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1369
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1324
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1236
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe