Eräs tulikivitakkojen edustaja sanoi varmana tietona, että nykyaikaiset tiilitakat murenevat kasaan 10-15 vuodessa?! Mihinköhän perustaa väitteensä?
Minä ainakin kuvittelisin maalaisjärjellä, että nykyään tiilet pystytään polttamaan tarkasti kestäviksi ja tasalaatuisemmaksi kuin ennenmuinoin.
Tiili vs tulikivi
7
7200
Vastaukset
- Nuohoojan näkemys
Nykyisin tiiliä ei pyritä polttamaan kestäviksi, vaan energiaa käytetään polttaessa se minimi, jolla ne saadaan juuri ja juuri poltettua (talous/tuottavuuskysymys). Ennen vanhaan uunitiilet ylipoltettiin tahallaan lähes lasimaisiksi. Siksi vanhat tiiliuunit (mm. vanhat pönttöuunit, joihin ne laismaiset "rumat tiilet" sai piiloon) ja vanhat savupiiput (mm. vanhat, korkeat tehtaanpiiput) säilyvät ja säilyvät. Niistä tiilistähän tapellaan vielä purkuvaiheessakin.
Mutta eipä se tulikiviuuni juurikaan kestä pidempään kuin sen 10-15 vuotta. Aika haurastuvaa materiaalia se vuolukivikin on. - Wille
Nämä on taas niitä myyntimiesten puheita.Mulla on työn alla yli 100 vuotias pystyuuni,tarvittavat korjaukset ovat tulipesän ja pinnoituksen uusiminen,muuten se on ihan käyttökelponen.Ei ne entisajan tiiletkään aina olleet hyviä.Poltto oli epätasaista,siinä tuli hyvin kovaksi palaneita ja heikosti palaneita sekä kaikkea siltä väliltä.Ne sitten lajiteltiin käyttökohteen mukaan.Mielestäni nykyset hormitiilet on oikein hyviä ja tasalaatusia,nuo puheet niitten murenemisesta on ihan höpöhöpöä.Vanhoissa uuneissa on käytetty välillä hyvinkin huonosti poltettuja ja pehmeitä tiiliä,silti nekin on kestäneet vuosikymmeniä,niin että kyllä ne kestää nykysistäkin tiilistä muuratut.Uutta tiiltä vasaralla lyötäessä se helähtää,vanha heikosti poltettu tiili muksahtaa,tämä kertoo tiilen ominaisuuksita.(kestävyys,lämmönvaraus kyky)
- tulisijatieteilijä
...totta toinen puoli. Tällä hetkellä puramme 30-luvun tulisijoja (tiilisiä) ja 90-luvun takkoja/leivareita johon on viety korvausilma tuhkatilaan arinan alle..
- jantsu2
Ja seurata tarkkaan, milloin nuo tiilihökötykset meinaavat karata meijän mökistä! Nimittäin v.1983 tein tämän talon, johon muurari teki minulle köyhälle tulisijat ja hormit kotimaisista tiilistä. Meillä käytetään kolmea tulisijaa aika aktiivisesti, jotka ovat saman hormin ympärille sijoittuneena. Takka ainoastaan on kuumimman kesän ajan tarpeeton. Puuhellaa käytetään kesälläkin ja leivinuunissa minun leiväntekijäni tekee leipää myös helteilläkin. (On meinaan varma konsti saada sadekesänä viikon helle, kun aloittaa leivänteon.)
Nuohoojan käyntien yhteydessä tekemiensä säänöllisten kuntotarkastuksien mukaan kaikki paikat ovat vielä hyvässä kunnossa.
Joten voihan niitä olla heikkojakin tiilirakenteita, mutta aktiivista käyttöä ne kyllä kestää enemmän kuin kymmenen vuotta meidän kokemuksemme mukaan. - tulisijatieteilijä
jantsu2 kirjoitti:
Ja seurata tarkkaan, milloin nuo tiilihökötykset meinaavat karata meijän mökistä! Nimittäin v.1983 tein tämän talon, johon muurari teki minulle köyhälle tulisijat ja hormit kotimaisista tiilistä. Meillä käytetään kolmea tulisijaa aika aktiivisesti, jotka ovat saman hormin ympärille sijoittuneena. Takka ainoastaan on kuumimman kesän ajan tarpeeton. Puuhellaa käytetään kesälläkin ja leivinuunissa minun leiväntekijäni tekee leipää myös helteilläkin. (On meinaan varma konsti saada sadekesänä viikon helle, kun aloittaa leivänteon.)
Nuohoojan käyntien yhteydessä tekemiensä säänöllisten kuntotarkastuksien mukaan kaikki paikat ovat vielä hyvässä kunnossa.
Joten voihan niitä olla heikkojakin tiilirakenteita, mutta aktiivista käyttöä ne kyllä kestää enemmän kuin kymmenen vuotta meidän kokemuksemme mukaan.Niin, siis kyse oli minun kohdalla 90-luvun tulisijoista johon oli viety korvausilma tulisijan sisään..
80-luvulla ei ko idioottimaisuuksia vielä onneksi ollut laajassa tietoisuudessa. - Ömmmm?
tulisijatieteilijä kirjoitti:
Niin, siis kyse oli minun kohdalla 90-luvun tulisijoista johon oli viety korvausilma tulisijan sisään..
80-luvulla ei ko idioottimaisuuksia vielä onneksi ollut laajassa tietoisuudessa.Siis kerrotko tarkemmin mitä tarkoitat tällä korvausilma tulisijan sisään - systeemillä? Mitä sillä tarkoitat ja mitä vahinkoa siitä siis on?
Mistä sen korvausilman sitten pitäisi tulla? Meillä tulee korvausilma ikkunan yläpuolen luukuista ja uuniin ilmaa tulee arinan alta ja joissakin uuneissamme MYÖS toisioilmana uuninluukun yläreunasta ns. toisioilmana. Meillä siis on useita uuneja talossa. - tulisijatieteilijä
Ömmmm? kirjoitti:
Siis kerrotko tarkemmin mitä tarkoitat tällä korvausilma tulisijan sisään - systeemillä? Mitä sillä tarkoitat ja mitä vahinkoa siitä siis on?
Mistä sen korvausilman sitten pitäisi tulla? Meillä tulee korvausilma ikkunan yläpuolen luukuista ja uuniin ilmaa tulee arinan alta ja joissakin uuneissamme MYÖS toisioilmana uuninluukun yläreunasta ns. toisioilmana. Meillä siis on useita uuneja talossa.Korvausilma tulisijalle on keksitty aikakautena jolloin keksittiin koneellinen ilmanpoisto. Taloista tehtiin muovipulloja ja tulisijat ei vetäneet kun korvaava ilma yritti piipusta sisään. Kun pakkasilma (korvausilma) viedään suoraan ulkoa lattiassa tai sen alla tulisijaan jäädyttäen tulisijan rungon, lyödään tulet uuniin ja kas, 1000 celciusta kohtaa jään...Venttiilit ikkunoiden yllä on hyvä systeemi. Saksalaiset saa tuoda korvausilman ullakolta (Schiedel Isokern), kielletty meillä..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi254799- 883734
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483165- 542677
- 2072655
- 522625
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322420- 1532350
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1091565