raskaus+ratsastus

haittaa?

jos on raskaana 5 viikolla, voiko ratsastus aiheuttaa keskenmenon?
hevonen, jolla todella suuret ja pomputtavat liikkeet, mietin voiko se pomputtaminen aiheuttaa keskenmenon?

entä ratsastaminen hevosella jolla pienemmät liikkeet, jolla osaan kovasti pomppimattakin ratsastaa?

13

9807

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      ...on joskus sanonut, että jos itse voisi aiheuttaa keskenmenon, niin abortteja ei tarvittaisi. Senkun ratsastat, kyllä kehosi ilmoittaa jos tai kun se ei enää sovi...että jos ratsastuksen takia tulee keskenmeno, niin raskaus ei silloin todennäk. ole ollut normaali.

      • odottava mamma

        sanottiin ekassa neuvolassa että ratsastusta pitäisi välttää. se ylös alas liike voi kuulemma johtaa siihen ettei lapsi kiinnity kunnolla. enkä meinannu itsekään enää selkään päästä kun oli niin vaikeaa.. mutta eiköhän tuoki oo oman kunnon ja uskalluksen mukaan!! itse palaan tunneille sitten kun lapsi on syntynyt ja on taas aikaa. tämän ratkaisun tein omaksi ja ennen kaikkea vauvan parhaaksi


      • Minna
        odottava mamma kirjoitti:

        sanottiin ekassa neuvolassa että ratsastusta pitäisi välttää. se ylös alas liike voi kuulemma johtaa siihen ettei lapsi kiinnity kunnolla. enkä meinannu itsekään enää selkään päästä kun oli niin vaikeaa.. mutta eiköhän tuoki oo oman kunnon ja uskalluksen mukaan!! itse palaan tunneille sitten kun lapsi on syntynyt ja on taas aikaa. tämän ratkaisun tein omaksi ja ennen kaikkea vauvan parhaaksi

        Mulle kerrottiin juuri tiistaina neuvolan fysioterapiatunnilla, että ratsastus ja muu "pomppiva" liikunta (hölkkä etc.) aiheuttaa lisävenytystä lantionpohjanlihaksiin, jotka ovat raskauden aikana muutenkin kovilla. Näiden lihasten löystyminen voi aiheuttaa pissankarkailua ja tietenkin sitä, ettei rakastelu tunnu oikein missään...


    • aion ratsastaa

      Minä ainakin ratsastan niin pitkään kunnes kroppa ilmoittaa että ei enää. Oon nyt todella alkuvaiheessa, rv 6, ja vielä en ainakaan ole keksinyt mitään syytä miksi lopettaa. Olen ratsastanut ja muutenkin urheillut sen verran pitkään, että kropan pitäis olla sen verran hyvässä kunnossa ettei ratsastuksesta tässä vaiheessa ole haittaa vauvalle.

      Mutta varmaan neuvolassa sitten kertovat tästäkin enemmän.

    • *toiveikas*

      Itsellä estehevosia kaksin kappalein ja kokemusta parinkymmenen vuoden takaa. Hyppäsin viikolle 9 asti, ja ratsastuksen lopetin kokonaan about viikolla 13. Alkoi tuntua epämiellyttävältä masussa, ja olo oli muutenkin niin epävarma. En halunnut ottaa sitä riskiä, että putoaisin, ja vauvalle tapahtuisi jotain.

      Suurin riskihän on se putoaminen. Jos putoaa, voi saada keskenmenon. Sitäpaitsi jos hevosella tosiaan on hurjan pomputtavat liikkeet, etkä osaa myödätä niitä täydellisesti, voi tärinä olla liian rajua. Ei se sikiö siitä vahingoitu, mutta istukalle voi tapahtua jotain.

      Mutta kukin taaplaa tyylillään! Jotkut ratsastavat loppuun saakka, toiset lopettavat jo plussaamiseen. Jos kokemusta löytyy paljon ja ratsastustaidot ovat hyvät, voi ratsastella niin kauan kuin hyvältä tuntuu. :)

      • sallii varovaisuudella

        Liikuntaa voi jatkaa rajoituksitta yli normaalisti sujuvan raskauden puoliväliin, noin 24. viikolle. Raskauden puolivälin jälkeen on syytä jättää tauolle ”rajut” lajit, tapaturma-alttiit ja kohtua voimakkaasti heiluttavat lajit sekä liikuntalajit, joissa kohtu voi joutua puristuksiin (esim. ratsastus, laskettelu, kamppailulajit). Liikkuessa voi käyttää vatsan tukena vatsaliiviä.


    • ina

      muistaakseni viikolle 24. Syy miksi lopetin silloin oli se etteivät ratsastushousut mahtuneet kiinni ja takapuoli jäi vähä paljaaksi...niin no tunnin jälkeen alko oleen myös alavatsa tai pikemminkin nuo jalkataipeet kipeät. Kävin ihan tunneilla ja opettajat tiesivät tilanteeni. Keventelin ravit ja mutenkin otin 2aika lisää" aina kun siltä tuntui. Neuvolassa vain kehuivat vatsalihaksiani. Pidin tunnilla sellaisia tukialushousuja. Nyt laskettu aika ylitetty neljä päivää...

    • jojo

      ainakaan päästäisi vaimoani hevosen selkään.. miettikääpä jos tippuu hepan selästä maahan ja tulee keskenmeno!!?

      • Matleena

        on esteheppa, jolla on korkea ravi. Aika alussa alkoi alavatsassa tuntumaan häijyltä. Ajattelin muutenkin, että en minä sieltä helpolla putoa, mutta onhan mahdollista, että heppa kaatuu tai jotain muuta sattuu. En halunnut ottaa riskiä, ehdin kyllä ratsastaa synnytyksen jälkeen. Lapsi on kuitenkin tärkeä, enkä halunnut riskeerata mitään.


    • Redyn

      Mä oon harrastanut ratsastusta kans useemman vuoden, ja tiiän ettei mikään hytkytys saa keskenmenoa aikaseks, jos silti tulee niin johtuu jostain muusta.Sikiö on turvassa kohdussa, ja kelluu ainoastaan hiukan vauhdikkaammin ; )
      Alkauraskaudessa ei oo haittaa mutta kannattaa lopettaa kun vatsaa alkaa tulla, silloin ei kannata enää ratsastaa istukan irtoamisen tai tipahtamisen takii.

      • odottava mamma

        mulla ainakin teki niin vaikeeta nousta satulaan jo parin ekan kuukauden aikana, että päätin lopettaa. Ja kyllähän siinä voi kiinnittymisongelmia olla, näin on moni lääkäri ja terkka sanonu. Varsinki jos ratsastaa paljon. Mä kävin vaan tunnin viikossa.


      • pöllöpää
        odottava mamma kirjoitti:

        mulla ainakin teki niin vaikeeta nousta satulaan jo parin ekan kuukauden aikana, että päätin lopettaa. Ja kyllähän siinä voi kiinnittymisongelmia olla, näin on moni lääkäri ja terkka sanonu. Varsinki jos ratsastaa paljon. Mä kävin vaan tunnin viikossa.

        en tiedä miten lie, mutta mun raskaus meni kesken viikolla 7, ja olin käynyt ratsastamassa sillä viikolla... toki saatto johtua jostain muustakin, mutta väkisten sitä miettii oliko syy tuossa ratsastuksessa, ettei kiinnittyny kunnolla.....


    • Mexica

      miehelläs voit ratsastaa melkeen loppuun asti ihan lopussasiinäkin on kuitenkin keskenmenon vaara kun tökitään jo päätä melkeen!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      17
      1225
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1118
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1114
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe