Meillä on uudisrakennus, betonilattia, jonka päälle tulee laminaattilattia. Betonilattiassa on kuitenkin jonkinverran epätasaisuuksia, johtuen varmaankin surkeista lattiamiehistä ? Kaltevuutta ja "reikiä". Onko kovin hankalaa tasoittaa lattia itse vai onko parempi pyytää ammattilaiset apuun? Mitään rakennusalan ammattilaisia emme itse ole, taloa olemme kyllä hyvin pitkälle itse tehneet, maalaisjärjellä ja neuvoja kysymällä. (betonivalussa meillä oli apuna ammattilaiset, tai ns.) jos otamme ammattilaiset, paljonkohan se suunnilleen kustantaisi; tasoitettavaa alaa on n. 70 neliötä.
lattian tasoituksesta
9
11335
Vastaukset
- laminaatin
voi siihen sellaisenaan sutasta, vaihtoon menee kuitenkin muutaman vuoden päästä tai talo myyntiin.
- Meppe
neliöhinta päälle kahdenkympin, ajatuksena, että kestää pitkään. Emmekä ole taloa myymässä.
- Maukka
Meppe kirjoitti:
neliöhinta päälle kahdenkympin, ajatuksena, että kestää pitkään. Emmekä ole taloa myymässä.
niin asennusporukka samalla oikaisee sulle sen betonipohjan. Täällä pohjoisessa ottavat siitä 40€/tunti tasoitteet, mutta ei niillä mene siinä kuin muutama tunti...
Näin voit olla varma, että lattiat ei notku ja pauku...
- asentaja10
Ei onnistu itse tehden lattian oikominen.
Yritä saada joku ammattilainen oikomaan, voi olla vaikea löytää ketään siihen työhön, mutta kysele. - Liippari
Terve! Tuntihommina tehdään yleensä. Aikaa menee muutama tunti ja riippuu asunnon koosta.
Tasoitteita alan liikkeistä tai tasoittajalta.
Kannattaa ottaa alan paikallinen ammattilainen.
Rakennusliikkeistä kannattaa kysellä!!
Kun on pohjat kunnossa, niin lattiakin kestää puolta pitempään hyvänä. Laminaatti on herkkä pienillekin lattia pateille ja montuille...
Ei muuta kun pohjat kuntoon... - Toinen liippari
On se kumma että vuodesta toiseen samat liipparit tekevät niitä monttuja ja patteja ja jättävät ne korjaamatta.
Meillä ainakin takuu pelaa eli jos on virheitä niin korjataan takuuseen, tietenkään ei olla kaikkein halvin tekijä mutta todennäköisesti kokonaishinnassa ei ole eroja kun on halvan jäljet ensin korjattu.
Tietenkään ei täydellistä voi vaatia mutta normien puitteissa täytyy toimia. Meillä sisäinen minimi vaatimus -5mm 2m.
Kyselkää esim. betoniasemalta missä kyseinen liippari on valanut lattioita viimeeksi ja käykää katsomassa jälkeä.- asentaja10
Ei tuossa mitään kummaa ole.
Teillä on toleranssi tuo -5mm/2m ja meillä se on -2mm/2m kun lattioita päällystämme.
Me joudutaan korjaamaan niitä teidän jättämiä monttuja ja patteja melkein jokaisessa lattiassa. - Toinen liippari
asentaja10 kirjoitti:
Ei tuossa mitään kummaa ole.
Teillä on toleranssi tuo -5mm/2m ja meillä se on -2mm/2m kun lattioita päällystämme.
Me joudutaan korjaamaan niitä teidän jättämiä monttuja ja patteja melkein jokaisessa lattiassa.Ongelma olisikin helppo korjata jos betoni olisi stabiili materiaali. Valitettavasti betonin ominaisuuksiin kuuluu kutistuminen,vääntyminen,halkeilu,puhumattakaan pohjista jotka useinmiten on rakentajan itse tekemät, kaikenlaiset kuopat styroksin alla aiheuttaa sen että valun jälkeen betoni hakee "löysät" pois ja silloin jäljelle jää monttu.
Myös liian nopea kuormittaminen (tiililetkoja) aiheuttavat painumia.
Kehoittaisin katsomaan BY 45 ja siinä katsomaan mitenkä päästään normeissa mainittuun tarkiimpaan lattiaan A0 jossa toleranssi -4 mm 2m. Tässäkin suoruudessa vaaditaan jo erikoistoimenpiteitä eli valetaan ensin pohjavalu sen jälkeen ohut pintavalu ja muutaman päivän jälkeen oikaistaan hiomalla.
Kyllähän me tehdään mutta yksikään omakotirakentaja ei ole valmis maksamaan 3x hintaa lattianvalusta.
Tiedän että suomi on täynnä ns. kyläliippareita joiden sentti on tuuma esim. tapauksia jossa asunnon lattia oli 5 cm patilla keskeltä. Tässäkin tapauksessa rakentaja maksoi tasoitteet ja ammattilaiselle että oikoi lattian. Ei varmaan tullut halvaksi.
Ps. olen myös törmännyt parkettiasentajiin jotka rahastavat lisätöillä eli haukutaan lattia kieroksi että päästään tuntitöinä tekemään oikaisu ja myydään kallista tasoitetta rakentajalle. Toisinaan tehdään itse parkettiurakka tappiolla ja rahastetaan lisätöillä.
- Valu-e
Tuli syksyllä kokeiltua otsikon mukaista itsetasoittuvaa Schönoxin tasoitetta ja hämmästyin upeasta lopputuloksesta.
Säkillinen sekoitetaan veteen, annetaan tekeytyä hetki, sekoitetaan uudelleen ja kaadetaan oikaistavalle pinnalle. Tasoite leviää itsekseen ja asettuu nätisti vaateriin.
Helppoa kuin heinän teko. Ei toki ihan halpaa, mutta mikä nyt olisi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6014718Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?242439HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa2652341- 1231659
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1271433Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3411344Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101173- 121045
Onko PS kaaoksessa?
Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P73906- 99823