"Kansanradio" - 3

Katleija

Tässä on tilaa TOSIKOILLE ja VEITIKOILLE.

153

8603

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tulin juuri lenkiltä ja naureskelin itsekseni kun jostakin metsän kätköistä kuulin vihertikan innokkaat rääkäisyt.
      Kovin tuntui kärsivän äänenmurroksesta, mutta kuullosti sitäkin innokkaammalta! :)
      Kevät on tulossa siivekkäitten asukkaittenkin elämään. Toivottavasti ei lintuflunssa tee kovin pahaa jälkeä nyt kun kaikki muuttolinnut alkavat palailla pesimäpaikoilleen.

• uzma-m

on menossa taallakin,kylpparin ikkunalaudalla on pesa valmis mutta turkoosin varisia munia ei viela ole.En tieda linnun nimea englanniksi kottaraisen nakoinen ja kokonen mutta ei ole muuttolintu.
        Oranssin rukea ja mustavalkoinen toyhtopaa tikka tepusetteli pihassa,puut saivat kyytia.

• ii-li
        uzma-m kirjoitti:

on menossa taallakin,kylpparin ikkunalaudalla on pesa valmis mutta turkoosin varisia munia ei viela ole.En tieda linnun nimea englanniksi kottaraisen nakoinen ja kokonen mutta ei ole muuttolintu.
        Oranssin rukea ja mustavalkoinen toyhtopaa tikka tepusetteli pihassa,puut saivat kyytia.

...herätessäni ihmiettelin, kun olohuoneen ikkunan takana lenteli lintu edestakaisin. Avasin verhot, ja siellä olikin talitintti parvekkeella parvekelasien sisäpuolella! Se törmäili laseihin ja meni aina välillä lepäämään nurkkaan.

Menin avaamaan yhden lasin, ja lintu osasi heti lentää siitä ulos, kun tunsi ilmavirran.

Se lensi läheisen pihlajan oksalle tuijottamaan minua ja rauhoittumaan. Sitten se lensi pois. Ilmeisesti se ei ollut loukkaantunut, vaikka olikin aika rähjäisen näköinen törmäiltyään ympäriinsä ties kuinka kauan. Yritin lohduttautua sillä, että nyt on jo aika paljon ravintoa saatavilla, joten se ehtii syödä riittävästi, vaikka onkin pökerryksissä.

Katon rajassa on kaksi pientä reikää. Niistä se oli varmaan päässyt sisään. Ne täytynee tukkia.

• Katleija
        ii-li kirjoitti:

...herätessäni ihmiettelin, kun olohuoneen ikkunan takana lenteli lintu edestakaisin. Avasin verhot, ja siellä olikin talitintti parvekkeella parvekelasien sisäpuolella! Se törmäili laseihin ja meni aina välillä lepäämään nurkkaan.

Menin avaamaan yhden lasin, ja lintu osasi heti lentää siitä ulos, kun tunsi ilmavirran.

Se lensi läheisen pihlajan oksalle tuijottamaan minua ja rauhoittumaan. Sitten se lensi pois. Ilmeisesti se ei ollut loukkaantunut, vaikka olikin aika rähjäisen näköinen törmäiltyään ympäriinsä ties kuinka kauan. Yritin lohduttautua sillä, että nyt on jo aika paljon ravintoa saatavilla, joten se ehtii syödä riittävästi, vaikka onkin pökerryksissä.

Katon rajassa on kaksi pientä reikää. Niistä se oli varmaan päässyt sisään. Ne täytynee tukkia.

Eilen kuulin mustarastaan huilumaisen laulun. Tuntui niin keväiseltä. Tänään satoi lunta aika paljon. Mitenkähän ne linnut pärjää. Kai täältä kaupungista sentään ruokaa löytyy.

• jemina
        Katleija kirjoitti:

Eilen kuulin mustarastaan huilumaisen laulun. Tuntui niin keväiseltä. Tänään satoi lunta aika paljon. Mitenkähän ne linnut pärjää. Kai täältä kaupungista sentään ruokaa löytyy.

Varikset ovat jo pesäntekopuuhissa, pitivät aamulla sellaista meteliä, että pikku koirani pysähtyi ihmettelemään moista touhua. Mustarastas on jo laulaa luritellut useana aamuna, mutta nyt sakea lumipyry peittää näkymän ikkunastani. Sääennusteessa luvattiin ensi viikoksi pakkasia. Kevät keikkuen tulevi.
        Tämä on niitä päiviä, kun voi hyvällä omallatunnolla käpertyä sohvalle katsomaan eilen illalla nauhoitettua elokuvaa, tai sänkyyn lukemaan hyvää kirjaa. Yksineläjän pieniä iloja.

• Katleija
        jemina kirjoitti:

Varikset ovat jo pesäntekopuuhissa, pitivät aamulla sellaista meteliä, että pikku koirani pysähtyi ihmettelemään moista touhua. Mustarastas on jo laulaa luritellut useana aamuna, mutta nyt sakea lumipyry peittää näkymän ikkunastani. Sääennusteessa luvattiin ensi viikoksi pakkasia. Kevät keikkuen tulevi.
        Tämä on niitä päiviä, kun voi hyvällä omallatunnolla käpertyä sohvalle katsomaan eilen illalla nauhoitettua elokuvaa, tai sänkyyn lukemaan hyvää kirjaa. Yksineläjän pieniä iloja.

Olitkin vaatimaton sanoessasi "yksineläjän pieniä iloja". Oikein tekisi nyt mieli vaihtaa ajatuksia ja tehdä vertailua yksi ja kaksin elosta.

Vapaus on se plussapuolen asia, joka pullahti ensimmäiseksi mieleen. Kun on taaksejäänyttä tuo työelämäkin mikä meikäläistä määräsi viimeksi, niin tekemisissä ja lähtemisissä päätösvalta on itsellä ja vain itsellä. Se tuntuu hyvältä.

• jemina
        Katleija kirjoitti:

Olitkin vaatimaton sanoessasi "yksineläjän pieniä iloja". Oikein tekisi nyt mieli vaihtaa ajatuksia ja tehdä vertailua yksi ja kaksin elosta.

Vapaus on se plussapuolen asia, joka pullahti ensimmäiseksi mieleen. Kun on taaksejäänyttä tuo työelämäkin mikä meikäläistä määräsi viimeksi, niin tekemisissä ja lähtemisissä päätösvalta on itsellä ja vain itsellä. Se tuntuu hyvältä.

Parisuhteessa menemiset ja tekemiset yleensä määräytyvät, yhteisten mieltymysten tai kompromissin perusteella. Meillä sentään oli paljon yhteisiä harrastuksia, useimmiten kuitenkin harrastimme yhdessä sitä mikä miestäni miellytti, muualla esim. taidenäyttelyssä tai konsertissa kävin yksin. Mieheni taas pelasi lentopalloa ja kävi jääkiekkoa katsomassa. Viimeisinä vuosina menoja rajoitti mieheni sairaus, sen minkä liikuimme, liikuimme aina yhdessä.
        Yksinäisenä on vapaus tehdä mitä huvittaa, nyt kun työelämäkään ei enää pidättele, aikaa on. Rajana on oikeastaan vain raha ja oma saamattomuus. Totuttelen vasta tähän yksineloon ja useasti käy niin, että katselen lehdestä erilaisia menoja, päätän lähteä ja sitten se jää.
        Jotenkin kynnys on tällä hetkellä korkealla.

• Katleija
        jemina kirjoitti:

Parisuhteessa menemiset ja tekemiset yleensä määräytyvät, yhteisten mieltymysten tai kompromissin perusteella. Meillä sentään oli paljon yhteisiä harrastuksia, useimmiten kuitenkin harrastimme yhdessä sitä mikä miestäni miellytti, muualla esim. taidenäyttelyssä tai konsertissa kävin yksin. Mieheni taas pelasi lentopalloa ja kävi jääkiekkoa katsomassa. Viimeisinä vuosina menoja rajoitti mieheni sairaus, sen minkä liikuimme, liikuimme aina yhdessä.
        Yksinäisenä on vapaus tehdä mitä huvittaa, nyt kun työelämäkään ei enää pidättele, aikaa on. Rajana on oikeastaan vain raha ja oma saamattomuus. Totuttelen vasta tähän yksineloon ja useasti käy niin, että katselen lehdestä erilaisia menoja, päätän lähteä ja sitten se jää.
        Jotenkin kynnys on tällä hetkellä korkealla.

Yksinolon mukavuuksista saa jkv. maksaa. Peruskustannukset kuten asumiskulut, saunamaksut, tv-lupa, sanomalehti, puhelin, internet,(hää-,hautajais-, merkkipäiväkukat ja lahjat yms). Laskin huvikseni mitä nämä tekevät itselleni/kk. 270 euroa =1620 mk. Yhdestä kukkarosta. Mutta ei kai kukaan ole kaveria itselleen halunnut näiden syiden vuoksi.

• Skorpion
        Katleija kirjoitti:

Yksinolon mukavuuksista saa jkv. maksaa. Peruskustannukset kuten asumiskulut, saunamaksut, tv-lupa, sanomalehti, puhelin, internet,(hää-,hautajais-, merkkipäiväkukat ja lahjat yms). Laskin huvikseni mitä nämä tekevät itselleni/kk. 270 euroa =1620 mk. Yhdestä kukkarosta. Mutta ei kai kukaan ole kaveria itselleen halunnut näiden syiden vuoksi.

Oikeassa olet,kuinka moni vain osaa ajatella miten yksineläjän elämästä on karsittava kaikki ns. "turhat menot"= kampaaja,lehdet ,elokuvat,teatterit ym.Jopa julkiset liikenne maksut ovat joskus kalliita meille.Kirpputori on meidän kauppamme josta saa jopa merkkivaatteita ym.ihanaa millä vuokra asuntoaan piristää.Vuokraan menee yli puolet n.1.100e tulosta,siinä on vuokratuki laskettu mukaan .Siittä huolimatta jää vielä lapsen lapsillekin annettavaksi kun ostaa punaisella hintalapulla olevia ruokia ja on oma vapaus,teet vain sitä mitä itse haluat,ei häviä rahat,korut ym kaverin viinoihin eikä tarvitse haistella j katsella sitä örveltämistä.On kymmenien vuosien kokemus.Erossa sain parhaat,sain perillisten hyväksynnän teolleni

• Katleija

Otsikon alla ei ollut mitään ja ajattelin heittää tähän tällaisen aiheen, josta vähän jo aloiteltiin kansanradio kakkosessa. Voi kaitässä useampaakin sivupolkua edetä.
      Eli:

Kuuntelin aamuradiosta syömishäiriöiden tutkijaa, joka kertoi sellaisesta kuin Ortorexiasta. Se on taas uusi syömishäiriön muoto, jonka taustalla on halu syödä mahdollisimman terveellisesti. Häiriöstä on kyse, jos siitä tulee pakkomielle ja ajatukset pyörivät ruoan ympärillä liikaa. Googlettamalla suomenkielisiltä sivuilta löytyy jopa sivu, jolla voi testata itsensä.

Tutkija kertoi, kuinka ennen ruokakulttuuri oli erilaista. Äidit olivat yleensä kotona ja perhe söi ruoka-aikoina. Väliaikoina sai oikeastaan vain vettä. Nyt jokainen huolehtii itse syömisistään ja ruokaa on joka paikassa rutosti tarjolla ja tyrkyllä. Syntyy kaikenlaista vinoutumaa.

• olen minäkin kuullut. Ja totta onkin varmaan, että ruokailu pitäisi pysyä luonnollisena, ei jonkin ohjelman toteuttamisena.

Onhan ruokailu myös nautinto, tai siis yksi elämän nautittavuutta lisäävistä asioista. Ei saisi tehdä siitäkin suorittamista.

Ja sama koskee liikuntaa, sekin on ilo, joka varsinkin juuri näin keväällä siltä tuntuukin. Olemme lähdössä luontopolulle, eli metsässä on polku, jota hyvin voi kulkea pitkin kallioita ja tiheiköitä, nauttien lintujen äänistä ja auringosta. Myöskin jäällä voi vielä kulkea.

• mitä se on. Pojallani oli muutamia vuosia sitten tyttöystävä, joka ensi alkuun kieltäytyi syömästä laittamaani ruokaa kun olivat luonani käymässä.
        Sitten hän kertoi, että hänelle on tavattoman tärkeää mitä hän suuhunsa laittaa, että ruoka on "puhdasta" ekologisesti tuotettua.
        Hänellä oli taskut täynnä kaiken maailman ravintojuomapulvereita, joitten ekologisuudesta en mene takuuseen. Niitä hän sekoitteli veteen ja joi.
        Sanoin hänelle että tuo omat eväät tullessaan niin ei mene hänen ruokavalionsa pilalle. Niin hän tekikin. Tunnusti kyllä että hän haluaisi olla niinkuin toisetkin, eikä tutkia kaikkien ruokien koostumusta, kalorimäärää, rasvoja ja vitamiineja vaan syödä talonpoikaisjärkeä käyttämällä.

• Katleija
        MdK-MdK kirjoitti:

mitä se on. Pojallani oli muutamia vuosia sitten tyttöystävä, joka ensi alkuun kieltäytyi syömästä laittamaani ruokaa kun olivat luonani käymässä.
        Sitten hän kertoi, että hänelle on tavattoman tärkeää mitä hän suuhunsa laittaa, että ruoka on "puhdasta" ekologisesti tuotettua.
        Hänellä oli taskut täynnä kaiken maailman ravintojuomapulvereita, joitten ekologisuudesta en mene takuuseen. Niitä hän sekoitteli veteen ja joi.
        Sanoin hänelle että tuo omat eväät tullessaan niin ei mene hänen ruokavalionsa pilalle. Niin hän tekikin. Tunnusti kyllä että hän haluaisi olla niinkuin toisetkin, eikä tutkia kaikkien ruokien koostumusta, kalorimäärää, rasvoja ja vitamiineja vaan syödä talonpoikaisjärkeä käyttämällä.

Tuossa aamulla kuulemassani radiojutussa kertoi eräs nuori nainen olleensa psykiatrisella osastolla hoidossa tämän takia. Se voi niin pahaksi äityä. Kyllä tuo pulvereita syövä nuori nainenkin apua tarvitsisi.

• Pääsky64

ruuan kanssa niuhottajia eikä se ole kovin terveeltä tuntunut.

Olen laittanut syyksi itse mielessäni sellaisen kun lapset pannaan suoriutumaan liian nuorena liian täsmällisesti.
        Vanhemmat kehuu kuinka meidän lapsi osaa jo itse tehdä kaikki niin ja niin nuorena.
        Ohitettu lapsen luonnollinen kehitys ja yritetty sopeuttaa aikuisten maailmaan aikuisen arvoilla.

Koko kulttuuria ohjaa tyhjänpäiväiset puheet.Luonnolle vierasta.

Luulen että vanhoissa kulttuurimaissa ei ole niin pinnallista.
        Meillä on nielastu koko sivistyksen kakku kokonaisena mahaan ja nyt on huono olo.

Kulttuuri on aika tärkeä.

• ii-li
        Pääsky64 kirjoitti:

ruuan kanssa niuhottajia eikä se ole kovin terveeltä tuntunut.

Olen laittanut syyksi itse mielessäni sellaisen kun lapset pannaan suoriutumaan liian nuorena liian täsmällisesti.
        Vanhemmat kehuu kuinka meidän lapsi osaa jo itse tehdä kaikki niin ja niin nuorena.
        Ohitettu lapsen luonnollinen kehitys ja yritetty sopeuttaa aikuisten maailmaan aikuisen arvoilla.

Koko kulttuuria ohjaa tyhjänpäiväiset puheet.Luonnolle vierasta.

Luulen että vanhoissa kulttuurimaissa ei ole niin pinnallista.
        Meillä on nielastu koko sivistyksen kakku kokonaisena mahaan ja nyt on huono olo.

Kulttuuri on aika tärkeä.

...alkaa kotona tehdä itse ruokansa eikä syö samaa kuin muut, niin se saattaa olla oire syömishäiriön alkamisesta.

On viheliäistä, jos kylään tulee joku ruokaintoilija. Mikään tarjottava ei kelpaa. Se on paitsi epäkohteliasta myös nolostuttavaa isäntäväelle.

Onneksi tuttavapiirissäni ei ole "vihreän ravinnon" kannattajia. Pahimmillaan heille eivät kelpaa edes hedelmät eivätkä vihannekset, puhumattakaan leivästä. Kaiken täytyy olla just tarkalleen oikein ja idätettyä. Puuh. Olen käynyt joskus sen suunnan ravintolassa. Ruoka ei varsinaisesti ollut pahaa (surkeaa "leipää" lukuunottamatta), mutta minua ihmetytti, että ravintolassa oli kuitenkin jälkiruoaksi jonkinlainen makea myslipatukka, joka oli täysin teollinen valmiste.

Se ituideologia merkitsee minun käsittääkseni sitä, että idunsyöjät syövät hyvin likaista ja bakteereja täynnä olevaa ruokaa. Minua on alkanut iljettää itujen syöminen. Idätysastiahan on tehokas bakteeriviljelmä, eikä pelkkä huuhtelu bakteeriflooraa poista.

• merimona1
        ii-li kirjoitti:

...alkaa kotona tehdä itse ruokansa eikä syö samaa kuin muut, niin se saattaa olla oire syömishäiriön alkamisesta.

On viheliäistä, jos kylään tulee joku ruokaintoilija. Mikään tarjottava ei kelpaa. Se on paitsi epäkohteliasta myös nolostuttavaa isäntäväelle.

Onneksi tuttavapiirissäni ei ole "vihreän ravinnon" kannattajia. Pahimmillaan heille eivät kelpaa edes hedelmät eivätkä vihannekset, puhumattakaan leivästä. Kaiken täytyy olla just tarkalleen oikein ja idätettyä. Puuh. Olen käynyt joskus sen suunnan ravintolassa. Ruoka ei varsinaisesti ollut pahaa (surkeaa "leipää" lukuunottamatta), mutta minua ihmetytti, että ravintolassa oli kuitenkin jälkiruoaksi jonkinlainen makea myslipatukka, joka oli täysin teollinen valmiste.

Se ituideologia merkitsee minun käsittääkseni sitä, että idunsyöjät syövät hyvin likaista ja bakteereja täynnä olevaa ruokaa. Minua on alkanut iljettää itujen syöminen. Idätysastiahan on tehokas bakteeriviljelmä, eikä pelkkä huuhtelu bakteeriflooraa poista.

sai pahan vatsainfektion sinimailasen iduista.
        En suosittelisi itujen syömistä kenellekään.
        Tuossa pääsky puhui kulttuurista, tarkoittaen ilmeisesti ruokakulttuuriamme.
        Mielestäni vanha talonpoikainen oli terveellisintä ja luonnonmukaista.
        Kasvinsuojeluaineita ei käytetty ja meillä täällä maalaistalossa oli melkein kaikki omasta takaa. Siat teurastettiin syksyllä, kanojen munat olivat luomumunia. Omien lehmien maitoa ja meijeristä juustoa, jonka hinta vähennettiin maitotilistä. Juurekset omasta maasta, marjoja pensaista ja metsästä.
        Ajattelinkin kerran, että elimme niin omavaraisesti, että kaupasta haettiin vain kahvi, sokeri ja suola. Ruoka oli hyvää ja ravitsevaa, emmekä sairastaneetkaan lapsina juuri koskaan. Kotona leivotussa leivässä ei ollut lisäaineita, niinkuin epäilen nykyään kaupan tuotteissa olevan.
        Tähän meidän talon maihin kuuluu jonkun verran peltoakin, jonka olemme vuokranneet naapuriviljelijälle.
        Ottaiskohan muutaman vuohen, kun vanha navetta kunnostetaan keväällä hevosten takia talleiksi ja siihen sopisi jotain muitakin elukoita.
        Mies sanoi, että älähän nyt taas innostu!

• Pääsky64
        merimona1 kirjoitti:

Kasvinsuojeluaineita ei käytetty ja meillä täällä maalaistalossa oli melkein kaikki omasta takaa. Siat teurastettiin syksyllä, kanojen munat olivat luomumunia. Omien lehmien maitoa ja meijeristä juustoa, jonka hinta vähennettiin maitotilistä. Juurekset omasta maasta, marjoja pensaista ja metsästä.
        Ajattelinkin kerran, että elimme niin omavaraisesti, että kaupasta haettiin vain kahvi, sokeri ja suola. Ruoka oli hyvää ja ravitsevaa, emmekä sairastaneetkaan lapsina juuri koskaan. Kotona leivotussa leivässä ei ollut lisäaineita, niinkuin epäilen nykyään kaupan tuotteissa olevan.
        Tähän meidän talon maihin kuuluu jonkun verran peltoakin, jonka olemme vuokranneet naapuriviljelijälle.
        Ottaiskohan muutaman vuohen, kun vanha navetta kunnostetaan keväällä hevosten takia talleiksi ja siihen sopisi jotain muitakin elukoita.

sitä henkistä,titenkin kaikki mitä sanoit on yhtä tärkeää.
        Henkisellä sitä miten nuori kokee tämän maailman.

Meillä oli malli mihin kasvaa nuorilla on pois se kulttuuri ja tilalla ne pinnalliset höpötykset.
        Silikonit,maskarat,kaiken seksillä väritettynä,grammat liikaa tai liian vähän vyötäröt ja painot.Tv,n tyhjän päiväisyys.

Ne ruuat ja elämä oli väkevää elämän makuista.

• merimona1
        Pääsky64 kirjoitti:

sitä henkistä,titenkin kaikki mitä sanoit on yhtä tärkeää.
        Henkisellä sitä miten nuori kokee tämän maailman.

Meillä oli malli mihin kasvaa nuorilla on pois se kulttuuri ja tilalla ne pinnalliset höpötykset.
        Silikonit,maskarat,kaiken seksillä väritettynä,grammat liikaa tai liian vähän vyötäröt ja painot.Tv,n tyhjän päiväisyys.

Ne ruuat ja elämä oli väkevää elämän makuista.

Muuttuvassa maailmassa imemme vaikutteita muista kulttuureista, ja pinnallisuus taitaa olla tullut jäädäkseen. Kulttuurivaikutteita olemme omaksuneet tuolta suuren valtameren takaa, missä melkein kaikki on keinotekoista ja kertakäyttöistä.
        Katselin eräänä päivänä kaappejani järjestellessäni vanhaa albumia(enhän raskisi heittää mitään pois)mihin olin nuorena tyttönä liimaillut missien ja filmitähtien kuvia.
        Kuinka raikkaan ja suloisen näköinen olikaan Armi Kuusela. Nykymisseille on sen ikäisenä tehty jo kauneusleikkauksia, sekä kilotolkulla meikkiä naamalla jne.

• saara.dma
        ii-li kirjoitti:

Minäkin aikaisemmin idätin itse sinimailasen siemeniä mutta en ole enää viitsinyt. Ei niistä siemenistäkään oikein tiedä. Onkohan niissä mahdollisiseti jo bakteereille oiva ruokapankki.

Ituja voisi tietysti laittaa wokkipannuun vihannesten joukkoon, kun ne siellä kuumenevat ja pöpöt kuolevat. Mutta en tiedä, maksaako vaivan niitä idättää sitäkään varten.

• etsivivä-amadeus
        merimona1 kirjoitti:

Ei idut sairastuta,jos ne idättää ja hoitaa oikein.
        Minullakin omavaraisuus kasvisten suhteen.
        Nyt kun ja jos lintuinfulenssa laajenee,niin aion ituja kasvattaa kesälläkin,sekä versoja.
        Täytyy lukea alan kirjallisuutta ennenkuin ryhtyy moiseen puuhaan.
        En koskaan osta valmiita ituja kaupasta.

• ii-li
        etsivivä-amadeus kirjoitti:

Nyt kun ja jos lintuinfulenssa laajenee,niin aion ituja kasvattaa kesälläkin,sekä versoja.

...menee maha sekaisin, vaikka kuinka huuhtelisi.

Varmaan et ole täysin ortodoksinen elävän ravinnon syöjä, kun puhut kasviksista. Ymmärsin niin, että syöt myös vihanneksia ja hedelmiä. Se on tietysti hyvä. Ne kaikkein puhdasoppisimmat eivät syö mitään muuta kuin ituja ja versoja.

Onhan idut ravintopitoisia ja jotkut ihan hyviäkin. Esimerkiksi mungopavun idut ja herneen versot. Kun vielä niihin lisää sinapin ituja, niin tulee herkullinen yhdistelmä. Samoin vesikrassi on hyvää esimerkiksi muun ruoan joukossa tai leivän päällä. Miksikähän nuorta tilliä ei nimitetä iduksi tai versoksi? Auringonkukan siement ovat siemeninä paljon parempia kuin idätettyinä.

Joskus nuorempana idätin kotona, mutta kyllästyin siihen mahdottomaan klottaamiseen veden kanssa, ja kun takaraivossa koko ajan jyskytti se, miten paljon bakteereja niissä mahtaa olla.

Vehnän ituja tai versoja en ole koskaan syönyt, ja sinimailanen ei ole minusta hyvän makuista.

(Kerran erään Egyptinmatkan yhteydessä kävimme maatilalla. Siellä mm. viljeltiin sinimailasta eläinten rehuksi. Viljelijät saivat hysteerisen naurukohtauksen, kun kerroimme, että Euroopassa ihmiset syövät saman kasvin ituja.)

• mirjamarja ek
        etsivivä-amadeus kirjoitti:

Jos aikoo syödä erikoisvalioruokia, niin sehän vaatii kamalaa opiskelua, ravintotietoutta ja ties mitä, niin kuin tuo yksinkertainen asia kuin itujen kasvatus.
        Varmasti moni nuori, joka ei perehdy asiaan perusteellisesti, mutta haluaa seurata aikaansa, tekee itselleen karhunpalveluksen, kun rupeaa syömään "terveellisesti".
        Sitä paitsi mikään ei ole niin mautonta, kuin "terveellinen" ruoka. Sinä ei saa olla rasvaa, ei makeutusta, ei suolaa, ja monenmoiset luonnon omatkin aineet on kielletty.
        Mikä muuten takaa, että jokin "luomu" todella on se, jonka sen sanotaan olevan?
        Onko meillä tarpeeksi tietoa tuotteiden alkuperästä?

Seurasiko joku Brasilian sokeriruokoviljelystä kertovaa ohjelmaa? Sokerista tehdään etanoolia, jota mm. Ruotsissa jo voidaan käyttää autoissa bensan sijaan. Etanooliin tarvittava sokeriruoko kasvatetaan lähes orjatyöllä ja kaatamalla Brasilian metsät. Nuori, parhaassa iässään oleva peltotyöläinen kaataa useita tonneja ruokoa päivässä ja tienaa 12-tuntisen päivän palkaksi muutaman euron, ja osalle työläisistä ei anneta palkaksi kuin ruokakuponki kauppaan. Ruoko kasvatetaan maahan, josta on poltettu edellisen vuoden kasvu. Maa vaatii tavattomasti lannotteita. Eläimistöä ei ole jäljellä alueilla lainkaan. Ruokoa silmänkantamattomiin. Kaikki työ tehdään käsivoimin.
        Lopuksi näytettiin itseensä tyytyväinen ruotsalainen päättäjä, joka uskoi tekevänsä hyvänkin työn, kun kannattaa "puhdasta" ja "luonnonmukaista" vaihtoehtoa bensalle.

Yhteen aikaan Suomesta myytiin Saksaan ruista ja kauraa, joka tuli sitten takaisin kauniisti rasioihin pakattuna terveysruokana kymmenkertaisella hinnalla.
        Eihän siinä mitään vikaa varmasti ollut, mutta olisi voinut ostaa kotimaista ruispuurojauhoa paljon halvemmalla.

• ii-li
        mirjamarja ek kirjoitti:

Jos aikoo syödä erikoisvalioruokia, niin sehän vaatii kamalaa opiskelua, ravintotietoutta ja ties mitä, niin kuin tuo yksinkertainen asia kuin itujen kasvatus.
        Varmasti moni nuori, joka ei perehdy asiaan perusteellisesti, mutta haluaa seurata aikaansa, tekee itselleen karhunpalveluksen, kun rupeaa syömään "terveellisesti".
        Sitä paitsi mikään ei ole niin mautonta, kuin "terveellinen" ruoka. Sinä ei saa olla rasvaa, ei makeutusta, ei suolaa, ja monenmoiset luonnon omatkin aineet on kielletty.
        Mikä muuten takaa, että jokin "luomu" todella on se, jonka sen sanotaan olevan?
        Onko meillä tarpeeksi tietoa tuotteiden alkuperästä?

Seurasiko joku Brasilian sokeriruokoviljelystä kertovaa ohjelmaa? Sokerista tehdään etanoolia, jota mm. Ruotsissa jo voidaan käyttää autoissa bensan sijaan. Etanooliin tarvittava sokeriruoko kasvatetaan lähes orjatyöllä ja kaatamalla Brasilian metsät. Nuori, parhaassa iässään oleva peltotyöläinen kaataa useita tonneja ruokoa päivässä ja tienaa 12-tuntisen päivän palkaksi muutaman euron, ja osalle työläisistä ei anneta palkaksi kuin ruokakuponki kauppaan. Ruoko kasvatetaan maahan, josta on poltettu edellisen vuoden kasvu. Maa vaatii tavattomasti lannotteita. Eläimistöä ei ole jäljellä alueilla lainkaan. Ruokoa silmänkantamattomiin. Kaikki työ tehdään käsivoimin.
        Lopuksi näytettiin itseensä tyytyväinen ruotsalainen päättäjä, joka uskoi tekevänsä hyvänkin työn, kun kannattaa "puhdasta" ja "luonnonmukaista" vaihtoehtoa bensalle.

Yhteen aikaan Suomesta myytiin Saksaan ruista ja kauraa, joka tuli sitten takaisin kauniisti rasioihin pakattuna terveysruokana kymmenkertaisella hinnalla.
        Eihän siinä mitään vikaa varmasti ollut, mutta olisi voinut ostaa kotimaista ruispuurojauhoa paljon halvemmalla.

Minulla on hyvässä muistissa se uutinen, jossa kerrottiin, että luomuomenoista löytyi enemmän raskasmetalleja kuin "normaaleista" omenista.

Luomutuotteet ovat kalliita, ja kaupoissa ne yleensä ovat vanhoja ja nahistuneita sekä ruman näköisiä. Kun ei sitten edes luota niiden luomuuteen, niin ei ole mitään syytä ostaa niitä.

Ja sama juttu on "Reilun kaupan" tuotteet. En voi mitään sille, että minusta se "Reilu kauppa" tuntuu aivan häikäilemättömältä markkinointikikalta. TV:ssä olen nähnyt kaksi ohjelmaa "Reilusta kaupasta". Toinen ohjelma oli Etelä-Amerikasta ja toinen Afrikasta. Molemmissa oli sama viesti: "Meitä ei ole kukaan riistänyt aikaisemmin niin paljon kuin nyt. Olemme köyhtyneet nälkärajalle. Emme saa maksua tuotteistamme". Molemmissa ohjelmissa kerrottiin, että "Reilu kauppa" maksaa osuuskunnalle, mutta viljelijät eivät saa juuri mitään. Rahat häviävat matkalla. Ennen, kun he olivat monikansallisten yritysten sopimusviljelijöitä, he saivat aina rahansa.

• *Öttiäinen
        ii-li kirjoitti:

Minulla on hyvässä muistissa se uutinen, jossa kerrottiin, että luomuomenoista löytyi enemmän raskasmetalleja kuin "normaaleista" omenista.

Luomutuotteet ovat kalliita, ja kaupoissa ne yleensä ovat vanhoja ja nahistuneita sekä ruman näköisiä. Kun ei sitten edes luota niiden luomuuteen, niin ei ole mitään syytä ostaa niitä.

Ja sama juttu on "Reilun kaupan" tuotteet. En voi mitään sille, että minusta se "Reilu kauppa" tuntuu aivan häikäilemättömältä markkinointikikalta. TV:ssä olen nähnyt kaksi ohjelmaa "Reilusta kaupasta". Toinen ohjelma oli Etelä-Amerikasta ja toinen Afrikasta. Molemmissa oli sama viesti: "Meitä ei ole kukaan riistänyt aikaisemmin niin paljon kuin nyt. Olemme köyhtyneet nälkärajalle. Emme saa maksua tuotteistamme". Molemmissa ohjelmissa kerrottiin, että "Reilu kauppa" maksaa osuuskunnalle, mutta viljelijät eivät saa juuri mitään. Rahat häviävat matkalla. Ennen, kun he olivat monikansallisten yritysten sopimusviljelijöitä, he saivat aina rahansa.

herneitä ½ kg, ne maksoivat 68 centtiä, sillä kasvisproteiinia haluan saada ravinnokseni! Aivan samalla tavalla laitoin kuin tavalliset herneetkin, aika isossa kattilassa huuhdoin ne kylmällä vedellä kolmeen kertaan ja sitten uuteen veteen likoamaan yön yli. Aamulla ennen ulos lähtöäni keitin ne ja silloin ihmettelin,
        mistä johtui, ettei niiden pinnalle noussut yhtään vaahtoa pois kuorittavaksi, niin kuin tavallisten herneitten kohdalla aina käy. Kiehuva vesi niitten päällä oli kirkasta. Eikös vaahto ole merkki epäpuhtauksista?

Parin tunnin kiehumisen jälkeen nostin kattilan lasitetulle parvekkeelle jäähtymään, nyt kohta laitan pieniin rasioihin pakkaseen, josta sitten
        vähin erin erilaisin maustein ja lisukkein käyttelen.

• Palaanpa aiheeseen kuuluisat isä, tai äidit.

Suomessa vierailee näyttelijä Jane Fonda mainostamassa elämäkertakirjaansa

Täyttää kohta 70 ja on kuin nuoret tytöt!

Hän on yhteiskunnallinen vaikuttaja, sotien vastustaja, naisten innostaja ja vaikka mitä.

Vanhempien varjon ohi ajaminen lienee työlästä?

• sorsittu

Ennen nuoruudessa minua katottiin kieroon, kun oli opettajan lapsi.Ei ottaneet minua leikkiin, enkä ulos päässytkään. Tänä päivänäkin tunnen olevani nössö

• olla kuuluisan henkilön lapsi ja yrittää luoda omaa uraa samalla alalla kuin kuuluisa vanhempansa. Koko ajan vertaillaan kuuluisaan isään tai äitiin tai jos menestyy urallaan, se on tietysti vaan sen ansiota että on sen ja sen lapsi.

Täällä olen aina ihmetellyt kun esimerkiksi edesmenneen trubaduurin Evert Tauben poika, Sven-Bertil, oli koko ajan jonkinlainen taustahenkilö, vailla omaa identiteettiä. Hän oli vaan Evertin poika.
        Hän on itsekin kertonut omasta epävarmuudestaan kun on kasvanut niin kuuluisan henkilön varjossa.
        Vasta nyt, kun hän on jo 70 täyttänyt, alkavat ihmiset huomata että hän on hyvä näyttelijä ja kukapa osaisi tulkita isä-Evertin sävellyksiä paremmin kuin juuri hän!

• ii-li
        sorsittu kirjoitti:

Ennen nuoruudessa minua katottiin kieroon, kun oli opettajan lapsi.Ei ottaneet minua leikkiin, enkä ulos päässytkään. Tänä päivänäkin tunnen olevani nössö

Opettajan lapsi. Kyllä siitä oli riesaa! Piti olla mallikelpoinen joka käänteessä. - Kadehdin kirkkoherran poikaa, joka uskalsi olla oma itsensä eli kaikkien paheksuma lättähattu. Eipä silti: kadehdin lähes kaikkia, jotka saivat elää normaalia elämää eikä olla esimerkkejä siitä, miten hyvin dominoivat vanhemmat osaavat kasvattaa (=nujertaa) lpsensa.

Kun aina piti säilyttää kontrolli ja hyvä käytös, niin sehän kulutti energiaa ja rajoitti elämää. Tuntuu, ettei ole koskaan ollut nuori. Kesti kymmeniä vuosia, ennen kuin minusta tuli minä.

• Pääsky64
        ii-li kirjoitti:

Opettajan lapsi. Kyllä siitä oli riesaa! Piti olla mallikelpoinen joka käänteessä. - Kadehdin kirkkoherran poikaa, joka uskalsi olla oma itsensä eli kaikkien paheksuma lättähattu. Eipä silti: kadehdin lähes kaikkia, jotka saivat elää normaalia elämää eikä olla esimerkkejä siitä, miten hyvin dominoivat vanhemmat osaavat kasvattaa (=nujertaa) lpsensa.

Kun aina piti säilyttää kontrolli ja hyvä käytös, niin sehän kulutti energiaa ja rajoitti elämää. Tuntuu, ettei ole koskaan ollut nuori. Kesti kymmeniä vuosia, ennen kuin minusta tuli minä.

miten ylhäisiksi kuviteltiin opettajan lapset.Sellainen ei tullut mieleenkään että heillä olisi ollut vaikeuksia.
        Opettajalla oli kaunis koti ja laten vaattet oli kuniit.Puhuivat hienommasti ja rouva hieno.

Oli minullakin omat vaikeudet olla oma itse. Opettaja sanoi että hän kirjoittaisi sellaisen kirjan kun T...e etsii itseään.
        Vasta vanhana sen ymmärsin koulussa kiusattiin siitä kyllä.
        Vnahempana olin ihastunut opettajaani.meinasi sekoittaa koko koulun käynnin.

• ii-li
        Pääsky64 kirjoitti:

miten ylhäisiksi kuviteltiin opettajan lapset.Sellainen ei tullut mieleenkään että heillä olisi ollut vaikeuksia.
        Opettajalla oli kaunis koti ja laten vaattet oli kuniit.Puhuivat hienommasti ja rouva hieno.

Oli minullakin omat vaikeudet olla oma itse. Opettaja sanoi että hän kirjoittaisi sellaisen kirjan kun T...e etsii itseään.
        Vasta vanhana sen ymmärsin koulussa kiusattiin siitä kyllä.
        Vnahempana olin ihastunut opettajaani.meinasi sekoittaa koko koulun käynnin.

Kaikki pikkupaikkojen opettajien lapset ovat saanet juosta saman amok-juoksun kuin minäkin. Aina silmätikkuna.

Kaikkein pahinta oli se, että yleisesti uskottiin opettajan antavan omalle lapselleen parempia numeroita todistukseen kuin muille. Asia oli täysin päinvastoin. Todistukseni oli kuutosia ja seiskoja täynnä. Äitini jopa pyyteli tutuiltaan anteeksi sitä, että hän oli antanut minulla laulusta 9. "En voi sille mitään, että hän on luokan paras laulaja." Oli sekin hauskaa kuultavaa. Todistuksen perusteella olisin ollut lähes idiootti.

Olin vähän väliä jälki-istunnossa. Todellinen syy oli se, että äitini tarvitsi minua kantamaan kauppakassiaan. Hän näet kävi kaupassa jälki-istunnon aikana. - Olisi ollut paljon kohtuullisempaa pyytää minua kantamaan kauppakassia kuin syyllistää minua jälki-istunnolla. Minusta hänen kasvatusmentelmänsä olivat aivan kelvottomia. Nujertaminen, se oli hänen mottonsa. Lapsella ei saa olla omaa tahtoa. Olin jo aikuinen, kun ensi kerran uskalsin myöntää, että pidän jostakin ruoasta. Kotona oli pakko syödä mitä lautaselle pantiin, mitään vaihtoehtoa ei ollut. Kun kaikki muut olivat lähtenee pöydästä, minä istuin itkemässä, kun en kertakaikkiaan kyennyt nielemään makaronilaatikkoa.

Minä olen pystynyt antamaan anteeksi, vaikkei edelläkerrotusta siltä vaikutakaan. Fakta nyt vain oli se, mitä kirjoitin. - Kun äitini oli kuolinvuoteellaan, hän oli aivan kuin toinen ihminen. Silloin vasta tajusin, että on on aivan suurenmoinen nainen. Kävin kuukauden ajan hänen luonaan, puhuin hänen kanssaan, vaihdoin hänen vaippojaan, ja hän oli hyväksyvä viisas ihminen. [Ja lähdin aina pois, kun hän sanoi: "Painu tiehesi, en minä jaksa puhua sinun kanssasi".] :)

• Pääsky64
        ii-li kirjoitti:

Kaikki pikkupaikkojen opettajien lapset ovat saanet juosta saman amok-juoksun kuin minäkin. Aina silmätikkuna.

Kaikkein pahinta oli se, että yleisesti uskottiin opettajan antavan omalle lapselleen parempia numeroita todistukseen kuin muille. Asia oli täysin päinvastoin. Todistukseni oli kuutosia ja seiskoja täynnä. Äitini jopa pyyteli tutuiltaan anteeksi sitä, että hän oli antanut minulla laulusta 9. "En voi sille mitään, että hän on luokan paras laulaja." Oli sekin hauskaa kuultavaa. Todistuksen perusteella olisin ollut lähes idiootti.

Olin vähän väliä jälki-istunnossa. Todellinen syy oli se, että äitini tarvitsi minua kantamaan kauppakassiaan. Hän näet kävi kaupassa jälki-istunnon aikana. - Olisi ollut paljon kohtuullisempaa pyytää minua kantamaan kauppakassia kuin syyllistää minua jälki-istunnolla. Minusta hänen kasvatusmentelmänsä olivat aivan kelvottomia. Nujertaminen, se oli hänen mottonsa. Lapsella ei saa olla omaa tahtoa. Olin jo aikuinen, kun ensi kerran uskalsin myöntää, että pidän jostakin ruoasta. Kotona oli pakko syödä mitä lautaselle pantiin, mitään vaihtoehtoa ei ollut. Kun kaikki muut olivat lähtenee pöydästä, minä istuin itkemässä, kun en kertakaikkiaan kyennyt nielemään makaronilaatikkoa.

Minä olen pystynyt antamaan anteeksi, vaikkei edelläkerrotusta siltä vaikutakaan. Fakta nyt vain oli se, mitä kirjoitin. - Kun äitini oli kuolinvuoteellaan, hän oli aivan kuin toinen ihminen. Silloin vasta tajusin, että on on aivan suurenmoinen nainen. Kävin kuukauden ajan hänen luonaan, puhuin hänen kanssaan, vaihdoin hänen vaippojaan, ja hän oli hyväksyvä viisas ihminen. [Ja lähdin aina pois, kun hän sanoi: "Painu tiehesi, en minä jaksa puhua sinun kanssasi".] :)

nuoruus muistoista valittanut.Niin ajattelin kun luin.
        Näkee että kaikilla meillä on ollut omat ristimme.
        Meillä oltiin ymmärtäväisiä lapsia kohtaan. Mutta kun oli kaikkia uskonnon rajoituksia joka paikassa.
        Sieltä kait opin että en usko sääntöihin.Enemmän omaan harkintaan.
        Omien lasten kasvatuksessa en kuunnellut Vaasalaisten usuttamista että pitää antaa selkään.
        Ovat säännöt muuttuneet koko maassa.Opettajat oli etumaisina näyttäneet mallia.
        Kumma ettei meillä annettu selkään.

• ii-li
        Pääsky64 kirjoitti:

nuoruus muistoista valittanut.Niin ajattelin kun luin.
        Näkee että kaikilla meillä on ollut omat ristimme.
        Meillä oltiin ymmärtäväisiä lapsia kohtaan. Mutta kun oli kaikkia uskonnon rajoituksia joka paikassa.
        Sieltä kait opin että en usko sääntöihin.Enemmän omaan harkintaan.
        Omien lasten kasvatuksessa en kuunnellut Vaasalaisten usuttamista että pitää antaa selkään.
        Ovat säännöt muuttuneet koko maassa.Opettajat oli etumaisina näyttäneet mallia.
        Kumma ettei meillä annettu selkään.

Äitini ei antanut minulle selkäsaunaa kuin kerran. Piti käyttäytyä hyvin ja esittää uskovaista, kun kaupungin kaikki "tärkeät" ihmiset olivat uskovaisia. Peheen fasadi oli tärkeämpää kuin mikään muu. "Me" olemme kunnon väkeä!

Koulussa kaverini kyllä huomasivat sen, että että elin kaksoiselämää. Ikävä kyllä se tapahtui liian myöhään.

Vasta aikuisiällä olen tullut uskoon (oikeasti), silloin lapsena se oli pelkkää näyttelemistä. Onneksi minua ei pakotettu käymään kirkossa. Kirkonmenot olivat tylsin asia, mitä tiesin. - Ja kuinka ollakaan: Nykyisin kaipaan juuri sitä tuttua, vanhaa liturgiaa.

• Pääsky64
        ii-li kirjoitti:

Äitini ei antanut minulle selkäsaunaa kuin kerran. Piti käyttäytyä hyvin ja esittää uskovaista, kun kaupungin kaikki "tärkeät" ihmiset olivat uskovaisia. Peheen fasadi oli tärkeämpää kuin mikään muu. "Me" olemme kunnon väkeä!

Koulussa kaverini kyllä huomasivat sen, että että elin kaksoiselämää. Ikävä kyllä se tapahtui liian myöhään.

Vasta aikuisiällä olen tullut uskoon (oikeasti), silloin lapsena se oli pelkkää näyttelemistä. Onneksi minua ei pakotettu käymään kirkossa. Kirkonmenot olivat tylsin asia, mitä tiesin. - Ja kuinka ollakaan: Nykyisin kaipaan juuri sitä tuttua, vanhaa liturgiaa.

kun aloin tajuta jotain raamatusta ja kolmi yhteisestä.Vaikka olin joutunut kuuntelemaan pitkiä saanoja koko lapsuuden.

Kovassa elämän kokemuksessa usko antoi uuden voiman.En itse olisi ymmärtänyt vaan Maija Paavilainen antoi vihjeitä sinneppäin.Sitten pikkuhiljaa löysin kirkosta sen mitä tarvitsin silloin.
        Samaan uskon vielä paitsi itse olen muuttunut.
        Se onkin sitten toinen juttu.

• suhteisiisi?
        ii-li kirjoitti:

Tarkoitan ihmissuhteita yleensä, mutta erityisesti naisiin suhtautumistasi?

Kun nyt olet kertonut nimimerkkikilpesi suojassa meille tämän äidistäsi, meille - ja ehkä sinullekin- olisi hyödyllistä saada tietoa tuollaisen kasvatuksen vaikutuksista ihmisen elämään.

• Pääsky64
        suhteisiisi? kirjoitti:

Tarkoitan ihmissuhteita yleensä, mutta erityisesti naisiin suhtautumistasi?

Kun nyt olet kertonut nimimerkkikilpesi suojassa meille tämän äidistäsi, meille - ja ehkä sinullekin- olisi hyödyllistä saada tietoa tuollaisen kasvatuksen vaikutuksista ihmisen elämään.

eikö kaikilla ole ollut negatiivisia kokemuksia myös ja hyviä.
        Turhaan niitä ohjeita yrittää antaa ei ole yleistä ohjetta mihinkään.Yleensä tarmokas nainen on tällainen vielä nykyäänkin.

Enemmän alkoholin väärikäytön seuraksista lapsi perheessä kärsii.
        Kun on pystynyt antamaan anteeksi niin ei ole katkera luonne.
        Silloin ne kokemukset on voinut kestää ja voittaa katkeruuden.

• ii-li
        Pääsky64 kirjoitti:

Turhaan niitä ohjeita yrittää antaa ei ole yleistä ohjetta mihinkään.Yleensä tarmokas nainen on tällainen vielä nykyäänkin.

...vaikutukset pois. Kirjoitin yhteen aikaan ahkerasti "muistelmia". Silloin oli vielä niin vanhanaikainen tietokone, että tallensin jutut lerpuille. Se oli joskus 80-90-lukujen taitteessa. - Joka tapauksessa: kipeistä ja hauskoista asioista kirjoittaminen on vapauttava, hyvä kokemus. Kun on saanut ajatuksensa tekstiksi, niin ne ovat hoituneet ja ikävät asiat unohtuneet.

Juuri tänä aamuna muistelin eräitä hölmöyksiä, joita olen elämäni aikana tehnyt. On todella hyvä tunne, kun on sovussa yläkerran isännän kanssa. Tietää, että Hän on "heittänyt ne selkänsä taakse, eikä niitä enää muista". Niinpä ei minunkaan tarvitse.

• No siksi,
        Pääsky64 kirjoitti:

kun tässä yritetään keskustelua ylläpitää.

• saara.dma

Oletteko huomanneet, että yhteiskunnan muutosten myötä syntyy uusia ammatteja.

Luin juuri sellaisesta liikeideasta, jossa huoneisto tai talo "stailataan myyntiä varten". Siinä yrittäjä antaa ohjeita, millaisilla konsteilla asunto saadaan houkuttelevaksi myyntikohteeksi. Palvelun hintahaarukka on kuulemma 200 - 2000 euroa.

Normaalin siivoustyön lisäksi on kiinnitettävä huomio siihen, miltä huoneisto näyttää ensi silmäyksellä. Perheen koriste-esineet ja valokuvat raivataan pois näkösältä ja tilalle tuodaan vuokrattuja tauluja ja tarkkaan suunniltetuja kukkia.

Myös eteinen raivataan tyhjäksi yrittäjä jopa vuokraa eteisen naulakkoon tyylikkään päällystakin
      ja siihen sointuvan huivin!

• merimona1

maksamaan myytävänä olevan Helsingin kotini
        stailaamisesta mitään, vaikka vanhat huonekalut saattavat tehdä minun "näköisestäni" asunnosta
        museon näköisen, sellaisen nuoren moderneja kalusteita harrastavan silmissä.
        Tyhjänä sitä ei esitellä, sillä onhan se ehkä kuitenkin miellyttävämmän näköinen tuollaisena, kuin aivan riisuttuna.
        Wenzel Hagelstamin huutokauppakamari saa antiikkia myytäväksi, sillä nykyiseen kotiini ei mahdu kuin joitakin minulle rakkaimpia tavaroita.
        Tunnen luopumisen tuskaa, mutta sitähän tämää elämä joskus on : Täytyy vain pystyä päästämään irti.

• Pääsky64
        merimona1 kirjoitti:

stailaamisesta mitään, vaikka vanhat huonekalut saattavat tehdä minun "näköisestäni" asunnosta
        Tyhjänä sitä ei esitellä, sillä onhan se ehkä kuitenkin miellyttävämmän näköinen tuollaisena, kuin aivan riisuttuna.
        Wenzel Hagelstamin huutokauppakamari saa antiikkia myytäväksi, sillä nykyiseen kotiini ei mahdu kuin joitakin minulle rakkaimpia tavaroita.
        Tunnen luopumisen tuskaa, mutta sitähän tämää elämä joskus on : Täytyy vain pystyä päästämään irti.

omat tavarat.Miksi ei voi pitää kotia sellaisenaan loppuun asti.
        Ystäväni oli saman edessä kun jäi yksin.Nyt ei harmittele vaikka on pitänyt ison osakkeen.

• merimona1
        Pääsky64 kirjoitti:

omat tavarat.Miksi ei voi pitää kotia sellaisenaan loppuun asti.
        Ystäväni oli saman edessä kun jäi yksin.Nyt ei harmittele vaikka on pitänyt ison osakkeen.

viime keväänä maalle lapsuuden kotiini, jonka osakkuuden lunastin siskoltani.
        Talo, nykyinen kotini on täynnä huonekaluja ja muuta "roinaa", plus miehen tavaroita.
        Osakkeen Helsingissä olen aikonut myydä, sillä vuokraaminen on vaikeaa ja jotenkin riskaapeliakin hommaa, eikä myyminenkään saata ihan helppoa olla, sillä nykyään vain yksiöt ja kaksiot menevät parhaiten kaupaksi. Sinkkuja on asunnon tarvitsijoista suurin osa ja heille riittä pienempi luukku kuin tämä minun saunallinen suurenpuoleinen osakkeeni.
        Siinä ovat asuneet nuoret, viime kesänä avioituneet sukulaiseni, mutta nyt heille valmistui oma talo ja he muuttavat viikon sisällä siihen.

• Pääsky64
        merimona1 kirjoitti:

viime keväänä maalle lapsuuden kotiini, jonka osakkuuden lunastin siskoltani.
        Talo, nykyinen kotini on täynnä huonekaluja ja muuta "roinaa", plus miehen tavaroita.
        Osakkeen Helsingissä olen aikonut myydä, sillä vuokraaminen on vaikeaa ja jotenkin riskaapeliakin hommaa, eikä myyminenkään saata ihan helppoa olla, sillä nykyään vain yksiöt ja kaksiot menevät parhaiten kaupaksi. Sinkkuja on asunnon tarvitsijoista suurin osa ja heille riittä pienempi luukku kuin tämä minun saunallinen suurenpuoleinen osakkeeni.
        Siinä ovat asuneet nuoret, viime kesänä avioituneet sukulaiseni, mutta nyt heille valmistui oma talo ja he muuttavat viikon sisällä siihen.

maalla,siellä saa paneutua mietiskelemään ja laitella kukkia maljakoihin omasta pellosta.
        Vanhat pihat ovat kauneimpia jos ne on maalla missä ei tungeta vieri viereen kaikkea.
        Tuntuu erilaiselta sitä ei ole uusissa taloissa.

Kudoin yhden kesän pöytäliinoja meidän museolla. Nautin niistä hetkistä mitkä olin siellä pirtissä yksin.Ikivanhojen kangaspuiden kanssa.

• SeisKyt

Ihmettelenpä ostaako joku asunnon sen mukaan miten hyvin stailattu se on. Tai uusi asunto kalustettu huonekalukaupan näköiseksi. Eikö osata itse miettiä, miltä asunto omin kalustein ja suunnitteluin vaikuttaisi. Se, että asunto on siisti, on tietenkin mukavampi katsella. Mutta että vuokratut taulutkin seinillä!

• myytävistä asunnoista ja taloista on näitten asuntostailaajien myynti-idea.
        Täällä meillä on varsinkin suurkaupunkialueilla aika tavallista että asunnot stailataan myyntikuntoon.
        Ensi viikolla katson TV4:n Äntligen hemma-nimistä ohjelmaa, missä stailataan eräs asunto ja toinen jätetään stailaamatta ja sitten vertaillaan kummassa käy enemmän katsojia ja minkälaisen hinnan saavat asunnoistaan. Eli kannattaako nähdä vaivaa.

Itse uskon, että kannattaa ajatella, kuinka asuntonsa esittelee. Olen muuttanut niin monta kertaa että tiedän omasta kokemuksesta mihin seikkoihin kiinnitän huomiota kun menen vieraaseen kotiin ja kuvittelen sitä tulevaksi omaksi asunnokseni.
        Liian paljon huonekaluja saattaa tehdä asunnon ahtaamman ja pienemmän näköiseksi kuin mitä se todellisuudessa onkaan.

Suuremmat asunnonmyyntiliikkeet saattavat antaa asiakkaalleen kirjallisia ohjeita, mitä pitäisi ajatella ennen asunnon esittelyä, jos ei halua ottaa ammattistailaajaa avukseen.

• saara.dma

Kerron nyt liikeideasta, josta olen lukenut, en tiedä siitä sen enempää.

Suomessa eräs naisihminen keksi hienon idean. Hän asunee lähellä teurastamoa ja sai ajatuksen, että ihmisravinnoksi kelpaamattomat sian korvat voitaisiin jalostaa koiran ruoaksi.

Hän sai korvat (kai) ilmaiseksi ja valmistaa niistä koirien muonaa ja käsitykseni mukaan kypsennetyt korvat ovat hyvin suosittuja koirienkin mielestä.

Näin voi ihminen elättää itsensä omalla keksinnöllään ja jopa työllistää muitakin.

• ii-li
        saara.dma kirjoitti:

Kerron nyt liikeideasta, josta olen lukenut, en tiedä siitä sen enempää.

Suomessa eräs naisihminen keksi hienon idean. Hän asunee lähellä teurastamoa ja sai ajatuksen, että ihmisravinnoksi kelpaamattomat sian korvat voitaisiin jalostaa koiran ruoaksi.

Hän sai korvat (kai) ilmaiseksi ja valmistaa niistä koirien muonaa ja käsitykseni mukaan kypsennetyt korvat ovat hyvin suosittuja koirienkin mielestä.

Näin voi ihminen elättää itsensä omalla keksinnöllään ja jopa työllistää muitakin.

...pikkuteurastamo. Lihanjalostustehtaat kyllä käyttävät korvatkin makkaraan. Mutta, jos yrittäjä pärjää sillä, niin se on hyvä liikeidea silloin!

Joissakin kaupoissa on myynnissä valmiita kebab-lastuja. Ne näyttävät aivan samalta kuin lemmikkieläinten muoviin pakattu ruoka jossakin toisessa altaassa. Yritän vakuuttaa itselleni, ettei se ole samaa tavaraa, mutta en siltikään voi ostaa niitä kebab-lastuja.

• ii-li
        merimona1 kirjoitti:

Teet asunnostasi kodikkaan näköisen vanhoilla mööpeleillä. Nuoret ostajat ihastuvat huonekaluihin ja kotoisuuteen. He sattavat ajatella: "Tämä kyllä kaipaa remonttia, mutta tämähän on todella viihtyisä asunto."

• £eo

Voi viestiä omista tai yleisistä puheenaiheista oman versionsa ilman "eliitin" tuhahtelua.

Oli oikein hieno, ensimmäinen näin lämmin päivä.
      Kyllä tälläiset päivät vaikuttaa suomalaisiin yleisenä reipastumisena.

Jatkahan Katleija hyvää sarjaa; aina löytyy osanottajia kun aihe on vapaa.

• Katleija

Koetetaan muistaa. Ei vaadi paljoa, kun otsikon kirjoittaa. Kunhan joku aina aiheoksan laittaa.

• lassiiihhh

Mistä linkistä sinne pääsee sinne kansanradioon?

• Katleija

Se on radio-ohjelma, jossa kansalaiset pääsevät ääneen asioineen.

Radio Suomi - sunnuntaisin klo 12.06 - 12.40.
        Hauskasti toteutettu suosittu ohjelma.

• suorassa lähetyksessä :D

• Pääsky64
        MdK-MdK kirjoitti:

suorassa lähetyksessä :D

päivänä täyteen koko junttiradion,vain mikä se oli.
        Minä olin tänään hoitokodissa laulamassa ja ihme melkein kaikki hoidokit lauloivat mukana,jotenkin.
        Mies potilaalla alkoi hävettää kyyneleet silmissä,pyyhkäisi salaa ettei huomata.

Monella tuli mieleen olenkohan minä täällä joskus.
        Tekevät jo sellaisia hoitotestamenttia ettei saa pitkittää siellä ikää.

• ullapulla (toisinpäin)

kun laittaa vaan Hakukoneeseen YLE.fi
        Sieltä se tulla tupsahtaa ja sitten kirjoittaa sinne hakuun Kansanradio .. siellä on äänitettyjä ohjelmia --niitä voi sitten kuunnella jos on sellaiset ohjelmat ladattu koneelle kun se vaatii!!

• Katleija

Odottelin Citymarketin eteisen penkillä palvelulinjan autoa. Viereisellä penkillä somaliäiti. Rattaissa istui puolitoistavuotias tyttö ja veli oli koululainen. Kysyin pojalta mikä hänen nimensä on. Hän katsoi minua kauniilla ruskeilla silmillään ja sanoi Muhammed.

Hän kertoi hyvällä Suomen kielellä olevansa kolmannella luokalla. Kysyin pojan äidiltä onko hän oppinut suomea. "Vähän" hän sanoi. Sanoin,
      että lapset opettavat häntä. Tulevia suomalaisia. Siunasin heitä sydämessäni.

• ii-li

"Seuraava sukupolvi" tulee pärjäämään. Hyvä, että äiti oli oppinut suomea vaikkapa vain lapsiltaan. Naisena saatoit kysyä äidiltä sellaista, mutta, jos minä olisin kysynyt, niin en tiedä, mitä olisi tapahtunut.

Minulla oli aikoinaan amerikkalainen kouluttaja. Hänen äitinsä ja isänsä olivat suomalaisia siirtolaisia, mutta he pitivät tärkeänä, että tytär oppii täydellistä englantia. Se oli heille niin tärkeää, etteivät opettaneet tyttärelleen ollenkaan suomea. He muutivat nimensäkin amerikkalaistyyliseksi.

Tapasin sekä tyttären että hänen äitinsä Helsingissä. Äiti puhui aivan täydellista suomea ilman mitään finliskan vivahdetta. Tytär oli pahoillaan, kun ei osannut sanaakaan äitinsä kieltä. Tytär oli 50 ikäinen, äiti liki kahdeksankymmenen.

• Pääsky64
        ii-li kirjoitti:

"Seuraava sukupolvi" tulee pärjäämään. Hyvä, että äiti oli oppinut suomea vaikkapa vain lapsiltaan. Naisena saatoit kysyä äidiltä sellaista, mutta, jos minä olisin kysynyt, niin en tiedä, mitä olisi tapahtunut.

Minulla oli aikoinaan amerikkalainen kouluttaja. Hänen äitinsä ja isänsä olivat suomalaisia siirtolaisia, mutta he pitivät tärkeänä, että tytär oppii täydellistä englantia. Se oli heille niin tärkeää, etteivät opettaneet tyttärelleen ollenkaan suomea. He muutivat nimensäkin amerikkalaistyyliseksi.

Tapasin sekä tyttären että hänen äitinsä Helsingissä. Äiti puhui aivan täydellista suomea ilman mitään finliskan vivahdetta. Tytär oli pahoillaan, kun ei osannut sanaakaan äitinsä kieltä. Tytär oli 50 ikäinen, äiti liki kahdeksankymmenen.

jos sattui hyvänlainen ,olivat melkosia tyranneja.
        Oma kunnia niillä oli päällimmäisinä ja näyttämisen halu.
        Nykyäiti on erilainen trendikäs ja haluaa kyllä opettaa lapsille kaikki tavat yhtä sinnikkäästi.
        Itseppänen lapsen lannistaminen ei kuulu sen kasvatukseen.

• BilMan
        Pääsky64 kirjoitti:

jos sattui hyvänlainen ,olivat melkosia tyranneja.
        Oma kunnia niillä oli päällimmäisinä ja näyttämisen halu.
        Nykyäiti on erilainen trendikäs ja haluaa kyllä opettaa lapsille kaikki tavat yhtä sinnikkäästi.
        Itseppänen lapsen lannistaminen ei kuulu sen kasvatukseen.

Olisikohan ymmärrettävissä eräs seikka jota tänä päivänä hyvin harvoin tulee ajatelleeksi?

Meidän äidit, ja isoäitimme olivat kasvatettu palvelemaan!
        Olivat maanläheisesti kasvatettu. Opetettu huoltamaan ja hoivaamaan kaikkeä elämää.

Siinä toiminnassa eivät lukuvuodet koulunpenkillä painaneet tuskin mitään.

Pääasia oli, että oli valmis kohtaamaan karun todellisuuden ja selviämään siintä.

Tieto tuo taitoa, voimaa, sekä valtaa.

Nykyään on kaikilla mahdollisuus imeä tietoa niin paljon kuin "sielu sietää".

Kasvatusmetooditkin ovat täysin uudistuneet kiitettävällä tavalla. Enää ei yksikään äiti alista lastaan, vaan kannustaa eteenpäin elämän virrassa.

Oletan ainakin näin olevan.

• BilMan kirjoitti:

Olisikohan ymmärrettävissä eräs seikka jota tänä päivänä hyvin harvoin tulee ajatelleeksi?

Meidän äidit, ja isoäitimme olivat kasvatettu palvelemaan!
        Olivat maanläheisesti kasvatettu. Opetettu huoltamaan ja hoivaamaan kaikkeä elämää.

Siinä toiminnassa eivät lukuvuodet koulunpenkillä painaneet tuskin mitään.

Pääasia oli, että oli valmis kohtaamaan karun todellisuuden ja selviämään siintä.

Tieto tuo taitoa, voimaa, sekä valtaa.

Nykyään on kaikilla mahdollisuus imeä tietoa niin paljon kuin "sielu sietää".

Kasvatusmetooditkin ovat täysin uudistuneet kiitettävällä tavalla. Enää ei yksikään äiti alista lastaan, vaan kannustaa eteenpäin elämän virrassa.

Oletan ainakin näin olevan.

parhaan.
        Hän oli kansannainen, ei kouluja käynyt,kovalla työllä elämäänsä eteenpäin vienyt.

Ympäristölleen hän oli J,,,,n täti kaikille,sanoi mitä ajatteli, niin herroille kuin narreille.
        Suosiota ei kerjännyt, hänen aitoutensa,oli sydämmellistä.
        Muistan 75-vuotis päivänä tehtaanjohtaja tuli ja koppasi "tädin" syliin ja suuteli poskelle.

Minut saadessaaan hän oli jo 42 vuotias, menettänyt minua edeltävän lapsen ja oli kai peloissaan, että minäkin kuolen.
        Nuorinpana sain molempien vanhempieni huomion ja hellyyden.
        Ei niistä asioista puhuttu, ne sai kokea jokapäiväisessä elämässä.

Mistä minä olen erittäin onnellinen, minulta ei vaadittu mitään, ei tarvinnut olla pakosta mitään, sain olla mikä olin, se riitti.
        Kasvatusta ei sanotummin ollut, ne opit vain opittiin päivän puheissa, esimerkkeinä.
        Esimerkkinä voisin sanoa, että kotonani oli kunnia asiana hoitaa laskut ja velvotteet päivälleen, mieluummin etuajassa, se on ollut ohjeena minullakin.
        Olin hyväksytty kaikkine puutteineni ja siitä olen ollut onnellinen,samojatapoja olen lapsiini kohdentanut.
        Olenko osannut olla hyvä äiti, siitä en tiedä, lapseni ovat kyllä molemmat "kunniallisen kansalaisen " kirjoissa,heidänkin lapsensa myös, siltä osin olen onnistunut, se olenko pystynyt luomaan onnellisen lapsuuden,se onkin jo eri juttu.
        Suurempia odotuksia oli lasteni suhteen, onhan kouluttautuminen toista,kuin minun nuoruudessani ja elämä muutenkin vaativampaa,mutta kun lapsiani katselen, hyvin ovat onnistuneet näinkin.

Vanhemmistani olen onnellinen, itse sain kulkea elämäni tietä, heidän tukensa ja näkymätön rakkaus tukenani.(rakkautta ei näytetty halien ei suukotellen, se tunnettiin)

• Katleija
        SkillaN kirjoitti:

parhaan.
        Hän oli kansannainen, ei kouluja käynyt,kovalla työllä elämäänsä eteenpäin vienyt.

Ympäristölleen hän oli J,,,,n täti kaikille,sanoi mitä ajatteli, niin herroille kuin narreille.
        Suosiota ei kerjännyt, hänen aitoutensa,oli sydämmellistä.
        Muistan 75-vuotis päivänä tehtaanjohtaja tuli ja koppasi "tädin" syliin ja suuteli poskelle.

Minut saadessaaan hän oli jo 42 vuotias, menettänyt minua edeltävän lapsen ja oli kai peloissaan, että minäkin kuolen.
        Nuorinpana sain molempien vanhempieni huomion ja hellyyden.
        Ei niistä asioista puhuttu, ne sai kokea jokapäiväisessä elämässä.

Mistä minä olen erittäin onnellinen, minulta ei vaadittu mitään, ei tarvinnut olla pakosta mitään, sain olla mikä olin, se riitti.
        Kasvatusta ei sanotummin ollut, ne opit vain opittiin päivän puheissa, esimerkkeinä.
        Esimerkkinä voisin sanoa, että kotonani oli kunnia asiana hoitaa laskut ja velvotteet päivälleen, mieluummin etuajassa, se on ollut ohjeena minullakin.
        Olin hyväksytty kaikkine puutteineni ja siitä olen ollut onnellinen,samojatapoja olen lapsiini kohdentanut.
        Olenko osannut olla hyvä äiti, siitä en tiedä, lapseni ovat kyllä molemmat "kunniallisen kansalaisen " kirjoissa,heidänkin lapsensa myös, siltä osin olen onnistunut, se olenko pystynyt luomaan onnellisen lapsuuden,se onkin jo eri juttu.
        Suurempia odotuksia oli lasteni suhteen, onhan kouluttautuminen toista,kuin minun nuoruudessani ja elämä muutenkin vaativampaa,mutta kun lapsiani katselen, hyvin ovat onnistuneet näinkin.

Vanhemmistani olen onnellinen, itse sain kulkea elämäni tietä, heidän tukensa ja näkymätön rakkaus tukenani.(rakkautta ei näytetty halien ei suukotellen, se tunnettiin)

Se joka on rakkautta paljon saanut voi sitä toisillekin jakaa, tosi on. Sinä olet saanut. Hyvät muistot on minullakin äidistäni, mutta siitä ehkä joskus toiste.
        Kun äiti on kuollut, ihminen on menettänyt jotain hyvin merkittävää. Ikäänkuin aikakausi olisi vaihtunut. Olen kuullut liki kuolemaa olevan ihmisen huokaavan "äiti". Että siinä ihminen tulee pieneksi jälleen.

• Katleija kirjoitti:

Se joka on rakkautta paljon saanut voi sitä toisillekin jakaa, tosi on. Sinä olet saanut. Hyvät muistot on minullakin äidistäni, mutta siitä ehkä joskus toiste.
        Kun äiti on kuollut, ihminen on menettänyt jotain hyvin merkittävää. Ikäänkuin aikakausi olisi vaihtunut. Olen kuullut liki kuolemaa olevan ihmisen huokaavan "äiti". Että siinä ihminen tulee pieneksi jälleen.

Eurosportilta paralympialaisia.

Kyllä on todella mahtavaa porukkaa,
        laskevat yhdellä jalalla pujottelua ja toisilla ei
        käsiä.
        Sisukkaita ihmisiä,täysi kunnioitus heille.

• Katleija

Huolestuneena katsoin, että Kansanradio on joutunut hylättyjen listalle. En minäkään keksi nyt muuta jutun juurta, mutta sen sanon, että ei kuoriperunaa mikään voita.
      Siinä on sellainen ravintopakkaus, jonka kuoren alla ne parhaimmat aineet ovat. Jos perunan haluaa "pilata", niin senkun vain keittämään rasvassa tai lilluttamaan kermassa. Joku sanoo tietysti, että siitähän se maku vasta paranee. Hmmm..

• Hintriika

Ei tuppipottuja voita mikään! Joskus hienostelun vuoksi voi perunat keittää kuorittuina, mutta yksi on, jonka kohdalla sekin on synti. Nimittäin Lapin puikulat! Niitä en mene koskaan kuorimaan ennen keittämistä. En, vaikka olisi kuinka hienoja vieraita!

Ai, kun saisi joskus vielä oikeita uusia perunoita, sellaisia kuin ne lapsuudessa olivat omalta maalta juuri kuokittuina. Niitä ei tarvinnut kuoria edes keittämisen jälkeen. Ei muuta kuin voita nokkaan ja syömään! (En kyllä kesällä kuori puikuloitakaan tai muita uusia pottuja.)

• katleijaevk
        Hintriika kirjoitti:

Ei tuppipottuja voita mikään! Joskus hienostelun vuoksi voi perunat keittää kuorittuina, mutta yksi on, jonka kohdalla sekin on synti. Nimittäin Lapin puikulat! Niitä en mene koskaan kuorimaan ennen keittämistä. En, vaikka olisi kuinka hienoja vieraita!

Ai, kun saisi joskus vielä oikeita uusia perunoita, sellaisia kuin ne lapsuudessa olivat omalta maalta juuri kuokittuina. Niitä ei tarvinnut kuoria edes keittämisen jälkeen. Ei muuta kuin voita nokkaan ja syömään! (En kyllä kesällä kuori puikuloitakaan tai muita uusia pottuja.)

On se herkkuperuna tuo Lapin puikula ja hajoaa helposti keitettäessä. Liekkö kasassa pysyisikään kuorittuna. Ainakin pitäisi laittaa suolaa keitinveteen ja vähässä vedessä kypsyttää.

• ii-li

Olen joutunut syömään paljon ulkona lounaitani. Todella ani-aniharvoin saa kuoripeunoita. Kun niitä niin harvoin saa, niin huomaa, että niissä on hyvä maku, vaikka panisi suuhunsa vain pelkän perunanpalan. - Peruna on ollut Suomessa ja suuressa osassa Eurooppaa pari sataa vuotta tärkein C-vitamiinin lähde.

Onneksi niitä vastenmielisiä kumiperunoita ei juuri enää tapaa. Kuppilat ja suurkeittiöt ovat jollakin ilveellä oppineet säilyttämään ja kuljettamaan puolivalmisteiset perunat paremmin kuin ennen.

Mitähän tapahtuu perunoiden kuorille, kun perunoita kuoritaan tehdasmaisesti? Ovatkohan nekin mukana kaupan lihapullissa tai valmisruoissa?

• Katleija
        ii-li kirjoitti:

Olen joutunut syömään paljon ulkona lounaitani. Todella ani-aniharvoin saa kuoripeunoita. Kun niitä niin harvoin saa, niin huomaa, että niissä on hyvä maku, vaikka panisi suuhunsa vain pelkän perunanpalan. - Peruna on ollut Suomessa ja suuressa osassa Eurooppaa pari sataa vuotta tärkein C-vitamiinin lähde.

Onneksi niitä vastenmielisiä kumiperunoita ei juuri enää tapaa. Kuppilat ja suurkeittiöt ovat jollakin ilveellä oppineet säilyttämään ja kuljettamaan puolivalmisteiset perunat paremmin kuin ennen.

Mitähän tapahtuu perunoiden kuorille, kun perunoita kuoritaan tehdasmaisesti? Ovatkohan nekin mukana kaupan lihapullissa tai valmisruoissa?

Kai ne jotenkin hyödynnetään. Mehuteollisuuden jäte marjan siemenetkin on nostettu arvoon arvaamattomaan. Mustikan siemenet jauhetaan ja niistä puristetaan ihmeöljyä, joka on silmille ja ties mille terveellistä. Se on sitä innovaatiota. Terveysvaikutteiset ravintoaineet lisääntyvät lisääntymistään. Toivoisi kontrollin pelaavan mainonnassa, ettei ihmisille puppua syötettäisi.
        Perunan kuoret syötettiin ennen sioille.

• reetta2
        katleijaevk kirjoitti:

On se herkkuperuna tuo Lapin puikula ja hajoaa helposti keitettäessä. Liekkö kasassa pysyisikään kuorittuna. Ainakin pitäisi laittaa suolaa keitinveteen ja vähässä vedessä kypsyttää.

Pari kertaa viikossa syön ulkona, mutta ne perunat ovat joka paikassa niitä nahkaperunoita.
        Siis kuorittuja, esikypsennettyja ja pakastettuja jotka sitten kiehautetaan? ja ei kun tarjolle.
        Perunamuussi on perunahiutaleista tehtyä, maistuu rakeisena syödessä.
        Kuorineen keitettyjä perunoita saa vain kun itse keittää.

Ihmettelen ruokaloiden valmisruokia. Palapaisti, hernekeitto, lihapyörykät ym tulevat suoraan pakastettuina ruokaloihin. Maku ei ole paras mahdollinen.

Sitten ruoka on tarjolla altaissa ruokakärryissä, jokainen nokkineen nuuhkii miltä tuoksuu! Minkälainen bakteeri-viruspilvi leijaileekaan kärryn ympärillä.

Paras syödä "listaruokaa" saa valmiina lautasen eteensä, samoista tarvikkeista sekin on valmistettu.
        Ei ole "yksinkertaisen"kotiruuan voittanutta.

• ii-li ek
        Katleija kirjoitti:

Kai ne jotenkin hyödynnetään. Mehuteollisuuden jäte marjan siemenetkin on nostettu arvoon arvaamattomaan. Mustikan siemenet jauhetaan ja niistä puristetaan ihmeöljyä, joka on silmille ja ties mille terveellistä. Se on sitä innovaatiota. Terveysvaikutteiset ravintoaineet lisääntyvät lisääntymistään. Toivoisi kontrollin pelaavan mainonnassa, ettei ihmisille puppua syötettäisi.

...alkuruokia ravintoloissa Ranskassa ja joskus Suomessakin. Yleensä kovin kallista. Perunankuoria tryffelivaahdon kera (10.50 €, Ravintola Kaarre), paistettuja perunankuoria, jne. - 50-luvulla oli uskomus siihen, että perunoiden keitinvesi oli terveellistä, ja ihmiset joivat sitä.

Kyllähän peunankuoret ovat ihmisravinnoksi kelpaavia. Itse asiassa aikoinaan siat saivat kaikkein ravinteikkaimman osan perunasta. Silloin harvoin, kun saan kuoriperunoita syön ne usein kuorineen (etenkin syksyllä, kun kuori ei ole vielä kovin paksu).

• Katleija kirjoitti:

Tiedän, että täällä on mm Eslövissä laitos, missä tehdään perunankuorista biokaasua.

• isoäiti**
        ii-li ek kirjoitti:

...alkuruokia ravintoloissa Ranskassa ja joskus Suomessakin. Yleensä kovin kallista. Perunankuoria tryffelivaahdon kera (10.50 €, Ravintola Kaarre), paistettuja perunankuoria, jne. - 50-luvulla oli uskomus siihen, että perunoiden keitinvesi oli terveellistä, ja ihmiset joivat sitä.

Kyllähän peunankuoret ovat ihmisravinnoksi kelpaavia. Itse asiassa aikoinaan siat saivat kaikkein ravinteikkaimman osan perunasta. Silloin harvoin, kun saan kuoriperunoita syön ne usein kuorineen (etenkin syksyllä, kun kuori ei ole vielä kovin paksu).

Ne kuoret ne vasta herkkua ovatkin hyvin valmistettuna.

Perunassa ilmenneiden korkeiden lyijy- ja dioksiinipitoisuuksien takia
        moni on varmaan vähentänyt sen syöntiä.
        Kohu maidossa ja lihassa olevasta dioksiinista,
        mikä oli tullut sinne karjan syötyä perunankuoria
        sisältävää rehua, pelästytti vielä enemmän.

Itse kuorin perunat aina, koska näin on neuvottu
        välttämään kuorissa olevia myrkkyjä.
        Ainoastaan silloin kun tiedän niiden kasvaneen puhtaassa maaperässä
        syön kesäperunat kuorineen, esimerkiksi Suomessa.

Olen saanut juutalaisen opetuksen, mikä koskee
        suolan käyttöä perunoiden keitinvedessä.
        Suolaa on laitettava runsaasti, koska se on Lootin vaimon muistoksi,
        joka jähmettyi suolapatsaaksi.
        Juutalaiset latket/perunaletut ovat myös maistuva herkku.

• Pääsky64
        isoäiti** kirjoitti:

omistaa tuollainen perinne.Minussa Juutalaisuudessa on niin paljon salaperäistä ja lujaa ja pysyvää.
        Ennemmin ihmettelin enemmän miten pieni kansa on saanut koko maailman liikkeelle.Vieläkin vaikutta kaikkalla.
        Nyt käsitän paremmin kun on avartunut maailma ja omat käsitykset.

• Ihmetellen
        katleijaevk kirjoitti:

LIEKKÖ-sana jotain murretta? Outo sana tuossa paikassa. Laittaisin siihen tokko-sanan mieluummin. Anteeksi, kysynpähän vaan. Puhutaan niin paljon tuosta suomenkielen oikeamuotoisuudesta.

• ii-li ek
        isoäiti** kirjoitti:

...että perunankuoriin kertyy dioksiinia ja lyijyä. Missä maassa oikein asut? Suomessa en ole koskaan kuullut sellaista.

Runsas suola keitinvedessä on varmaan muutakin kuin Lootin vaimon muistoksi ainakin täällä meillä. Suola nostaa kiehumispistettä, ja perunoista tulee jauhoisempia, kun kiehumispiste on enemmän kuin 100 astetta.

Sen olen pannut merkille, että Israelissa kaikissa juutalaishoteilleissa on poikkeuksellisen runsas aamupala riippumatta hotellin kalleudesta tai halpuudesta. Kalaa on monessa muodossa, mutta ei koskaan lihaa, sillä aamupalalla tarjotaan maitotuotteita.

Israelissa lähes kaikki ravintolat ilmoittavat olevansa "kosher", mutta kokemuksieni perusteella se ei aina ole totta. Siinä maassa kosher on todella tärkeä asia.

Utelu: Jos sinulla on juutalaisen ruokaperinteen osaaminen, niin osaatko kertoa, miten "kosher" eroaa muslimien vastaavasta. En muista, miten muslimit omaansa nimittävät, mutta tiukka sekin on. Olen ymmärtänyt, että niissä on paljon yhteisiä piirteitä. Sianlihan välttäminen on varmaan kaikille tutuin.

• Lokari1

Haalaki perunoista.
        No ei nmitään laiskoja miehiä ole vaan ihan tavalisia kuorimatomia perunoita.
        terv: Lokari1.

• isoäiti**
        ii-li ek kirjoitti:

...että perunankuoriin kertyy dioksiinia ja lyijyä. Missä maassa oikein asut? Suomessa en ole koskaan kuullut sellaista.

Runsas suola keitinvedessä on varmaan muutakin kuin Lootin vaimon muistoksi ainakin täällä meillä. Suola nostaa kiehumispistettä, ja perunoista tulee jauhoisempia, kun kiehumispiste on enemmän kuin 100 astetta.

Sen olen pannut merkille, että Israelissa kaikissa juutalaishoteilleissa on poikkeuksellisen runsas aamupala riippumatta hotellin kalleudesta tai halpuudesta. Kalaa on monessa muodossa, mutta ei koskaan lihaa, sillä aamupalalla tarjotaan maitotuotteita.

Israelissa lähes kaikki ravintolat ilmoittavat olevansa "kosher", mutta kokemuksieni perusteella se ei aina ole totta. Siinä maassa kosher on todella tärkeä asia.

Utelu: Jos sinulla on juutalaisen ruokaperinteen osaaminen, niin osaatko kertoa, miten "kosher" eroaa muslimien vastaavasta. En muista, miten muslimit omaansa nimittävät, mutta tiukka sekin on. Olen ymmärtänyt, että niissä on paljon yhteisiä piirteitä. Sianlihan välttäminen on varmaan kaikille tutuin.

Katleija puhui jutunjuuresta aloittaessaan perunakeskustelun ja
        silloin tuli mieleeni dioksiinikohu Euroopassa. Tuotantotiloja oli pannassa,
        mitkä EU sittemmin vapautti, lihassa ja munissa olevien
        dioksiinipitoisuuksien takia.
        Kaoliinisavi sekoitettuna perunoihin oli yksi syyllinen
        ja tästä syystä peruna sai huonoa mainosta.

Vastaavanlainen kohina nousi ruotsalaisten tutkimuksesta akryyliamidista.
        Kuumakäsiteltyjen ruokien syönti alkoi mietityttää.
        Jälkipuheita kuuluu aiheesta vieläkin.

En ole juutalaisen ruoan asiantuntija mutta perheeseen ja
        tuttavapiiriin kuuluu erilaisten ruokavalioiden omaavia ja sieltä ovat tietoni peräisin.
        Kosheria ja maitotuotteita ei saa käsitellä samoissa astioissa, eikä samoilla työkaluilla
        ja käsineitä on myös käytettävä, ettei epäpuhtautta synny.
        Minusta israelilaiset maitotuotteet ovat erinomaisia.

Halaal on muslimilaisten puhdas ruoka.
        Veri on kai kielletty sekä muslimilaisessa että kosherkeittiössä.

Vähän kiireessä olen sillä
        huomenna on lähtö muslimimaahan ja pitkät lennot ovat edessä.

• ii-li
        isoäiti** kirjoitti:

Katleija puhui jutunjuuresta aloittaessaan perunakeskustelun ja
        silloin tuli mieleeni dioksiinikohu Euroopassa. Tuotantotiloja oli pannassa,
        mitkä EU sittemmin vapautti, lihassa ja munissa olevien
        dioksiinipitoisuuksien takia.
        Kaoliinisavi sekoitettuna perunoihin oli yksi syyllinen
        ja tästä syystä peruna sai huonoa mainosta.

Vastaavanlainen kohina nousi ruotsalaisten tutkimuksesta akryyliamidista.
        Kuumakäsiteltyjen ruokien syönti alkoi mietityttää.
        Jälkipuheita kuuluu aiheesta vieläkin.

En ole juutalaisen ruoan asiantuntija mutta perheeseen ja
        tuttavapiiriin kuuluu erilaisten ruokavalioiden omaavia ja sieltä ovat tietoni peräisin.
        Kosheria ja maitotuotteita ei saa käsitellä samoissa astioissa, eikä samoilla työkaluilla
        ja käsineitä on myös käytettävä, ettei epäpuhtautta synny.
        Minusta israelilaiset maitotuotteet ovat erinomaisia.

Halaal on muslimilaisten puhdas ruoka.
        Veri on kai kielletty sekä muslimilaisessa että kosherkeittiössä.

Vähän kiireessä olen sillä
        huomenna on lähtö muslimimaahan ja pitkät lennot ovat edessä.

Muistan sen keskustelun. Sehän oli kaikki vanhaa tietoa ja entuudestaan tuttua. En tiedä, miksi siitä silloin tuli sellainen haloo. Se vaikutti lähinna siten, että ihmiset saivat lisäpontta ruotsalaisetn ylivarovaisuuden arvostelemiseen.

Nyt muistan tuon halaal-sanan. Minulla oli muslimi työtoverina. Hän kertoi, miten hän lapsena aina kadehti muita, kun he söivät nakkeja. Ne kun olivat häneltä kiellettyjä. - Sitten tuli kauppoihin kalkkunanakkeja, ja hän osti niitä innoissaan, mutta pettyi pahan kerran.

No, hyvää matkaa. Toivottavasti sinulla on onnistunut loma.

• Mitenkä teillä se tanssiohjelma tähtien kanssa sujuu?
      Täällä meillä on aloitettu uusi ohjelma, sama konsepti kuin tanssiohjelmassa, eli ammattilainen opettaa amatööriä (jonkun alan julkkista). Tällä kertaa laulamisessa.
      Mutta ei taida tulla samaa menestystä kuin tanssiohjelmalle. :-)

• Katleija

No tuo Tanssii tähtien kanssa-ohjelmahan on aivan mainio. Se on pakko katsoa. Siinä on monta osatekijää, jotka siitä ohjelmasta tekevät kiinnostavan.

Silmän ja korvan iloa. Ensiksi tanssi ja musiikki. Koko kansan tuntemat julkkikset eri aloilta. Viimeisen päälle kaunistetut esiintyjät joka kerta vaihtuvine pukuineen ja kampauksineen. Tuomaristokin kiinnostava ja heidän arviointinsa esityksistä poikkeavat kovastikin toisistaan. Lisämausteen antaa vielä tilannekuvat ja haastattelut harjoitteluista.

Mielenkiintoista on, että saa itse olla mukana arvostelemassa. Minäkin olen netissä Iltasanomiin ja Iltalehtiin mielipiteeni ruksannut.
        Yllättävästi on kykyjä noussut esille. Pikajuoksija Markus Pöyhösen pakaralihakset, nopeat jalat ja ujo hymy ovat valloittaneet. Hänessä näemme vaalean lattarihurmurin. Musiikkituottaja Jone Nikulasta on tehty tosi komea tyyppi. Kummisetä elokuva tulee mieleen.Jne.

• uzma-m

parin kuukauden kuluttua tulemme Suomeen ja tulimme siihen tulokseen koko meidan porukan kanssa etta kannattaisi vuokrata kaksio ensin alkuun vuodeksi koska kaymme usein Suomessa vuoden aikana.
      Katselin noita oikotien mainoksia vaan en tunne Turkua, mistahan sita kannattaisi vuokrata,missa ovat palvelut ja bussit lahella,ja keskustaan ei pitka matka ja olis kauniit nakymatkin?
      Mina haluaisi Naanataliin vaan muut ei.
      Hesassa on niin paljon kalliimpaa ja Tampereella ei ollut kaksioita tarjolla.

• ii-li

Jos haluat vuokrata kaksion vuodeksi, niin keskusta on sen verran pieni, että sijainti voi olla vaikka "toispualel jokke".

Bussilla tai ratikalla pääset joka tapauksessa linja-autoasemalle, ydinakeskustaan ja rautatieasemalle nopeasti ja helposti.

Minä kyllä luulen, että hinnat ovat aika kovat Turunkin keskustassa.

Bussiliikenne toimii hyvin, joten asunto voi olla vaikka lähiössä. Turku on siitä erikoinen paikka, että parin kilometrin päässä keskustasta hinnat ovat edulliset. Kaikki ajattelevat, että "se on niin kaukana, ettei sinne halua kukaan muuttaa". En nyt muista lähiöitten mainetta, mutta siellä on kyllä myös sellaisia lähiöitä, jonne ei kannata muuttaa huonon maineen takia.

Helsingin lähettyvillä taas on kyllä edullisia alueita, mutta matkaa keskustaan on runsaasti. Bussi-, metro- ja junaliikenne on kuitenkin tiuhaa. Itse asun Espoossa. Asuinpaikastani vie Helsingin ydinkeskustaan lähes sata bussivuoroa päivittäin. Matka kestää 15-30 min. riippuen, mitä reittiä bussi ajaa. Espoossa ei kannata vuokrata asuntoa Espoon keskuksesta tai Suvelasta. Ne ovat kaukana kaikesta ja levottomia.

Kerava ja Kirkkonummikin ovat lyhyen junamatkan päässä.

• sta
        ii-li kirjoitti:

Jos haluat vuokrata kaksion vuodeksi, niin keskusta on sen verran pieni, että sijainti voi olla vaikka "toispualel jokke".

Bussilla tai ratikalla pääset joka tapauksessa linja-autoasemalle, ydinakeskustaan ja rautatieasemalle nopeasti ja helposti.

Minä kyllä luulen, että hinnat ovat aika kovat Turunkin keskustassa.

Bussiliikenne toimii hyvin, joten asunto voi olla vaikka lähiössä. Turku on siitä erikoinen paikka, että parin kilometrin päässä keskustasta hinnat ovat edulliset. Kaikki ajattelevat, että "se on niin kaukana, ettei sinne halua kukaan muuttaa". En nyt muista lähiöitten mainetta, mutta siellä on kyllä myös sellaisia lähiöitä, jonne ei kannata muuttaa huonon maineen takia.

Helsingin lähettyvillä taas on kyllä edullisia alueita, mutta matkaa keskustaan on runsaasti. Bussi-, metro- ja junaliikenne on kuitenkin tiuhaa. Itse asun Espoossa. Asuinpaikastani vie Helsingin ydinkeskustaan lähes sata bussivuoroa päivittäin. Matka kestää 15-30 min. riippuen, mitä reittiä bussi ajaa. Espoossa ei kannata vuokrata asuntoa Espoon keskuksesta tai Suvelasta. Ne ovat kaukana kaikesta ja levottomia.

Kerava ja Kirkkonummikin ovat lyhyen junamatkan päässä.

vuokrata, kuulemieni puheiden mukaan nimen voisi lukea takaperin.
        :-D

• Hintriika

Jos minun pitäisi vielä Helsingistä etsiskellä asuntoa, niin suuntaisin katseeni edelleenkin metroradan varteen eli Itä-Helsinkiin päin. Metro on ehdoton ykkönen liikennevälineenä ja yölläkin metron lopetettua pääsee kohtalaisesti radanvarsipaikkoihin.

Vuokratasokaan ei ole päätä huimaava keskustan hintoihin verrattuna. Halpaa vuokra-asuntoa ei Suomesta saa mistään kaupungista, jos on edes jotakin laatuvaatimuksia.

• Remontoitu
        Hintriika kirjoitti:

Jos minun pitäisi vielä Helsingistä etsiskellä asuntoa, niin suuntaisin katseeni edelleenkin metroradan varteen eli Itä-Helsinkiin päin. Metro on ehdoton ykkönen liikennevälineenä ja yölläkin metron lopetettua pääsee kohtalaisesti radanvarsipaikkoihin.

Vuokratasokaan ei ole päätä huimaava keskustan hintoihin verrattuna. Halpaa vuokra-asuntoa ei Suomesta saa mistään kaupungista, jos on edes jotakin laatuvaatimuksia.

Vuokra 660 € / kk sisältäen lämpimän veden. Talossa sauna, pesuhuone, ulkoiluvälinevarasto.
        Asunnossa parveke, suuri kylpyhuone, kaakeloitu,
        lämminlattiainen. Koko 55,5 m2.

Yhtiövastikkeen 241€ / kk maksaa tietenkin omistaja.

Bussi- ja junayhteydet hyvät.

• Remontoitu
        Remontoitu kirjoitti:

Vuokra 660 € / kk sisältäen lämpimän veden. Talossa sauna, pesuhuone, ulkoiluvälinevarasto.

viime kesänä.
        Lattiatkin uusittu.

• uzma-m
        Hintriika kirjoitti:

kaytannollinen tilapais asunto porukalle,vuoron peraan kaytais Suomessa mutta vuokran mina keraan muksuilta,sanoivat ei enenpaa kuin 125 euroa/ kk kertaa nelja,joo ajattelin Itakeskuksen lahelttyvilta,no ans kattoo mita loytyy.
        Kaikilla on lapsia kuus vuotiaita ja alle.
        kirkkonummi sopis mulle,eikos Espoo ole kamalan kallista seutua?

• ii-li
        uzma-m kirjoitti:

kaytannollinen tilapais asunto porukalle,vuoron peraan kaytais Suomessa mutta vuokran mina keraan muksuilta,sanoivat ei enenpaa kuin 125 euroa/ kk kertaa nelja,joo ajattelin Itakeskuksen lahelttyvilta,no ans kattoo mita loytyy.
        Kaikilla on lapsia kuus vuotiaita ja alle.
        kirkkonummi sopis mulle,eikos Espoo ole kamalan kallista seutua?

Espoossa on kalliita alueita, kuten Tapiola ja Westend, mutta muuten Espoo on aika edullinen. (Tapiola on muutenkin aivan yliarvostettu. Asunnot ovat vanhoja ja pieniä, eivätkä ne täytä nykyajan vaatimuksia.)

Olari, Matinkylä, Leppävaara ja monet muut paikat ovat kohtuuhintaisia ja helpon matkan päässä Helsingin ydinkeskustasta.

• ii-li
        ii-li kirjoitti:

Espoossa on kalliita alueita, kuten Tapiola ja Westend, mutta muuten Espoo on aika edullinen. (Tapiola on muutenkin aivan yliarvostettu. Asunnot ovat vanhoja ja pieniä, eivätkä ne täytä nykyajan vaatimuksia.)

Olari, Matinkylä, Leppävaara ja monet muut paikat ovat kohtuuhintaisia ja helpon matkan päässä Helsingin ydinkeskustasta.

metroradan varsi on hyvä suunta, samoin rautateitten lähiliikenteen suunnat. Espoossa Leppävaara on junaliikenteen piirissä.

• vuokraisäntä
        Remontoitu kirjoitti:

Ylihintainen on asuntosi, kun samalla hinnalla
        saa Espoon hyvältä alueelta asunnon omalla saunalla

• vuokraisäntä
        ii-li kirjoitti:

Tapiolassa on paljon hyviä pieniä asuntoja.
        50-luvulla rakennetut talot ovat käyneet läpi täysremontin ja ovat viihtyisiä isoine pihoineen
        ja näkymineen.

• ii-li
        vuokraisäntä kirjoitti:

Tapiolassa on paljon hyviä pieniä asuntoja.
        50-luvulla rakennetut talot ovat käyneet läpi täysremontin ja ovat viihtyisiä isoine pihoineen
        ja näkymineen.

Jokaikinen espoolainen maksaa veroissaan Tapiolan ylläpidosta. Tapiolan ulkonäköön
        käytetään monin verroin enemmän kaupungin rahoja kuin muihin asuntoalaueisiin. Siitä huolimatta se puutarhamaisuus on kaikonnut aikoja sitten.

Tapiola oli alunperin sosiaalista rakentamista. Kaikki talot olivat ARAVA-taloja. Alkuperäistä Tapiolaa ei ole enää olemassa. Alkuperäinen tarkoitus oli tehdä Tapiolasta avara. Arkkitehdit vain eivät ymmärtäneet, että puut kasvavat, ja liike-elämä ei tanssi arkkitehtien pillin mukaan. - Myöhemmin samalle alueelle on rakennettu vaikka kuinka paljon taloja, jotka eivät millään tavalla kuulu Tapiolan henkeen.

Ja nyt lintutaudin aikana olisi mielenkiintoista tietää, mitä tapiolalaiset aikovat tehdä niille tuhansille valkoposkihanhille, jotka häiritsevät ja likaavat koko kaupunginosaa.

• Martinlaaksoon
        vuokraisäntä kirjoitti:

Ylihintainen on asuntosi, kun samalla hinnalla
        saa Espoon hyvältä alueelta asunnon omalla saunalla

Siinä melessäkin hyvä.

• Katleija

Turku on pieni kaupunki Helsinkiin verrattuna. Kun puhutaan lähiöistä, on niistä yleensä hyvät bussiyhteydet keskustaan n. 15-20 minuutissa.
        En tiedä katsotaanko tämä mainokseksi, mutta esim. nettiosoitteessa http:/www.lehtolaakso.fi/asunnot.php on valikoimaa.
        Vähäsen alueiden luonnehdintaa sinulle:
        -Hirvensalo on kaupunkiin kuuluva asutettu merellinen saari, johon siltayhteys.
        -Runosmäki on keskisuuri lähiö, jossa luontoa ja 15 min bussimatka keskustaan. Lähettyvillä tenniskentät ja lenkkipolut.
        -Halinen on uusi lähiö, jossa myös maahanmuuttajia ja nuoria perheitä. Aurajoki lähellä. Ympärillä metsiä ja peltojakin. Keskustaan 15-20 min. bussilla.
        -Katariina asuntonäyttelyalue, lähellä ihana luonnonsuojelualue ja meri.
        -Koivula noin 1 km päässä edellisestä.
        - Varissuo on suuri lähiö, jossa kaikki palvelut lähellä. Keskustaan 20 min. Tiheät bussiyhteydet.
        -Lauste lähiö, jossa aika paljon vuokra-asuntoja. Maahanmuuttajia paljon. Mm. monikulttuurinen peruskoulu.
        Tässä jotain. Sinä sivustolla on jopa kartat ja hyvät hintatiedot.

• uzma-m
        Katleija kirjoitti:

Turku on pieni kaupunki Helsinkiin verrattuna. Kun puhutaan lähiöistä, on niistä yleensä hyvät bussiyhteydet keskustaan n. 15-20 minuutissa.
        En tiedä katsotaanko tämä mainokseksi, mutta esim. nettiosoitteessa http:/www.lehtolaakso.fi/asunnot.php on valikoimaa.
        -Runosmäki on keskisuuri lähiö, jossa luontoa ja 15 min bussimatka keskustaan. Lähettyvillä tenniskentät ja lenkkipolut.
        -Halinen on uusi lähiö, jossa myös maahanmuuttajia ja nuoria perheitä. Aurajoki lähellä. Ympärillä metsiä ja peltojakin. Keskustaan 15-20 min. bussilla.
        - Varissuo on suuri lähiö, jossa kaikki palvelut lähellä. Keskustaan 20 min. Tiheät bussiyhteydet.
        -Lauste lähiö, jossa aika paljon vuokra-asuntoja. Maahanmuuttajia paljon. Mm. monikulttuurinen peruskoulu.

selailinsita,minulla on lukkarin rakkautta Turun seuduille vietin siella pari onnellsta vuotta ennen maailmale lahtoani,siella on muutama sukulainenkin.
        kiitos myos muille olen ne lukenut ja mieleeni painanut,nuoriso haluaa Hesaan joten ole kiinnostunut kaikesta hesaan liittyvasta.

• fiiuliN
        Katleija kirjoitti:

Lieneekö antamaasi osoitteeseen tullut joku virhe.
        Minäkin yritin avata linkkiä katsellakseni, mutta tuli vain sanoma ettei sivua löydy.

• saara.dma
        fiiuliN kirjoitti:

Lieneekö antamaasi osoitteeseen tullut joku virhe.
        Minäkin yritin avata linkkiä katsellakseni, mutta tuli vain sanoma ettei sivua löydy.

Minulle kävi samoin, sivua ei näytetty. Mutta kun osoitekentälle hyppäävästä linkistä poistaa alkuosan, niin sitten oikea sivusto tulee näkyviin.

Uzmalle sanoisin, että mielestäni Turku on Suomen hienoin ja kaunein kaupunki, oikea "Suomen Turku". Lisäksi se on sopivan kokoinen, ei liian suuri eikä pieni. Siellä on hyvät liikennenyhteydet ja jopa mukava ajaa omalla autollakin.

• Katleija-T
        saara.dma kirjoitti:

Minulle kävi samoin, sivua ei näytetty. Mutta kun osoitekentälle hyppäävästä linkistä poistaa alkuosan, niin sitten oikea sivusto tulee näkyviin.

Uzmalle sanoisin, että mielestäni Turku on Suomen hienoin ja kaunein kaupunki, oikea "Suomen Turku". Lisäksi se on sopivan kokoinen, ei liian suuri eikä pieni. Siellä on hyvät liikennenyhteydet ja jopa mukava ajaa omalla autollakin.

Minä en tuota hoksannut, mutta kokeeksi kirjoitin tuon rotlan (myös http:/) osoiteriville, niin silloinkin aukesi.

• Hiontriika
        Katleija-T kirjoitti:

Minä en tuota hoksannut, mutta kokeeksi kirjoitin tuon rotlan (myös http:/) osoiteriville, niin silloinkin aukesi.

Eihän siinä muuta vikaa ole kuin puuttuu yksi /-viiva. Ovat niin ronkeleita nämä nykyajan vehkeet. Ennen ei yhden mutterin puuttuminen haitannut mitään!

Siitäpä sain aasinsillan aiheeseen, että nykyisin ei juuri mitään koneita enää edes oteta korjattaviksi. Ei kun roskiin pienimmänkin vian takia ja uusi tilalle! Sitten ihmetellään, mihin ihmiskunta tuottamansa jätteen kanssa joutuu.

• Hintriika
        Katleija-T kirjoitti:

Eihän siinä muuta vikaa ole kuin puuttuu yksi /-viiva. Ovat niin ronkeleita nämä nykyajan vehkeet. Ennen ei yhden mutterin puuttuminen haitannut mitään!

Siitäpä sain aasinsillan aiheeseen, että nykyisin ei juuri mitään koneita enää edes oteta korjattaviksi. Ei kun roskiin pienimmänkin vian takia ja uusi tilalle! Sitten ihmetellään, mihin ihmiskunta tuottamansa jätteen kanssa joutuu.

• uzma-m
        Hiontriika kirjoitti:

miten rikkaat maat tuhlaa,taalla kaytetaan kaikki moneen kertaan korjataan ja paikataan.

• mirjamarja evk
        Hiontriika kirjoitti:

Kuulemma nekin ovat nyt kertakäyttötavaraa, eikä halpiksia oteta korjaamoihin.
        Se ekomie, joka aikaisemmin eräässä TV-ohjelmassa lennähteli pelastamassa maailmaa, pitäisi taas herättää henkiin.
        Kyllä kierrätyksestä pitäisi tehdä jokaiselle ehdoton taito.

• Katleija-T
        Hiontriika kirjoitti:

Niinpä tietysti. Ei ole vanhaksi tulemista. Dementiankin oireita jo on. Onneksi ei ollut ensimmäinen kerta.

• Katleija-T
        Hintriika kirjoitti:

Meillä taas as.oy:n hallitus esitti muiden korjausten ohella ulko-ovien (pääovien) uusimista. Onneksi saimme estettyä vanhojen kauniitten rakennuksen tyyliin sopivien tammiovien menetys. Kysymys oli siitä, kun porraskäytävät maalataan, niin ovi muka näyttää vanhalta. Tilalle olisi tullut kylmät metalliset (hyi) ovet.
        Ovet kun eivät kaipaa muuta kuin hiontaa ja puuosien lakkausta, mutta ei kun kaatopaikalle vain olisi viety.

• Hintriika
        Katleija-T kirjoitti:

Niinpä tietysti. Ei ole vanhaksi tulemista. Dementiankin oireita jo on. Onneksi ei ollut ensimmäinen kerta.

Liekö minun vai koneen dementiaa, kun kirjoitin nimimerkin väärin, keskeytin lähetyksen, hioin Hiontriikan Hintriikaksi ja lähetin uudelleen, niin tuli molemmat näkyviin?

Ennenkin olen huomannut, että keskeyspainikkeella ei ole mitään virkaa. Teksti tulee perille, kun joku lähettää seuraavan viestin.

• kohta...
        Hiontriika kirjoitti:

kaatopaikoista ja joka välissä mappeja täynnä oikeudenkäyntiasiakirjoja ym vastaavaa.

• meni aina
        mirjamarja evk kirjoitti:

Se ekomie, joka aikaisemmin eräässä TV-ohjelmassa lennähteli pelastamassa maailmaa, pitäisi taas herättää henkiin.

äitinsä syliin tai sohvan taakse...

• mirjamarja evk kirjoitti:

Maahan muuttajille saisivat pitää oikein erikoiset oppitunnit kierrätyksestä ja jätteiden lajittelusta.

Se kun ei mene niiden päähän mihin laatikkoon mikin
        jäte kuuluu.
        ÄÄRRRRRMMMMRRRR

• saara.dma

... herkkupalat ovat hyvinvoinnillemme tärkeitä. Nyt olen tehnyt ylivertaisen hyvää naposteltavaa, joka ylittää huikeasti kaikki suklaakonvehdit ynnä muut viettelykset.

Leikkaa banaani viipaleiksi ja laita ne pakastimeen siten, että viipaleet pakastuvat erillään toisistaan. Pakkasessa banaani makeutuu ja ohuet viipaleet muuttuvt suussasulaviksi herkkupaloiksi.

Hemmotelkaa itseänne!

• Katleija

No noita on helppo tehdä, pitääkin kokeilla. Minä eräänä hyvänä pihlajanmarjavuotena pakastin pihlajanmarjoja. Tiedättehän että eri pihlajoissa on erimakuisia marjoja. Satuin löytämään puun, jossa oli ihanan makuisia suuria, mehukkaita marjoja. Perkasin, huuhtelin ja heitin muovipussiin hedelmäsokeria hiukan marjojen joukkoon. Ravistelin ja muotoilin pussin litteäksi nopean pakastumisen takeeksi. Nekin olivat mainioita "karkkeja" napostella ja lisäksi erittäin hyvä C-viatamiinin lähde.

• Katleija kirjoitti:

No noita on helppo tehdä, pitääkin kokeilla. Minä eräänä hyvänä pihlajanmarjavuotena pakastin pihlajanmarjoja. Tiedättehän että eri pihlajoissa on erimakuisia marjoja. Satuin löytämään puun, jossa oli ihanan makuisia suuria, mehukkaita marjoja. Perkasin, huuhtelin ja heitin muovipussiin hedelmäsokeria hiukan marjojen joukkoon. Ravistelin ja muotoilin pussin litteäksi nopean pakastumisen takeeksi. Nekin olivat mainioita "karkkeja" napostella ja lisäksi erittäin hyvä C-viatamiinin lähde.

kamalia !!!
        Lahden työvoimatoimisto on suljettu kesken päivän.

Vakavan virkailijan pahoinpitelyn takia.!!!!!

Ei ole helppoa heilläkään.

Pahoinpitelijä on otettu kiinni.

• Katleija-T
        muori67 kirjoitti:

kamalia !!!
        Lahden työvoimatoimisto on suljettu kesken päivän.

Vakavan virkailijan pahoinpitelyn takia.!!!!!

Ei ole helppoa heilläkään.

Pahoinpitelijä on otettu kiinni.

Ei me oikein tajutakaan kuinka paljon väkivalta on lisääntynyt. Se hyppää silmille joka päivä uutisissa ja lööpeissä. Palveluammateissa toimivat ovat vaaravyöhykkeessä nykyisin. Kadulla voi saada tuntemattomalta nyrkistä naamaan. Kuinka paljon on joukossamme ihmisiä, joden pääkuoren sisus on täysin epäjärjestyksessä ja räjähdysaltis. Mistä apu?

• ii-li
        Katleija-T kirjoitti:

Ei me oikein tajutakaan kuinka paljon väkivalta on lisääntynyt. Se hyppää silmille joka päivä uutisissa ja lööpeissä. Palveluammateissa toimivat ovat vaaravyöhykkeessä nykyisin. Kadulla voi saada tuntemattomalta nyrkistä naamaan. Kuinka paljon on joukossamme ihmisiä, joden pääkuoren sisus on täysin epäjärjestyksessä ja räjähdysaltis. Mistä apu?

Jokin aika sitten joku iski kesken metromatkan itselleen täysin tuntematonta poikaa kirveellä päähän.

Forumin edessä tapettiin ihminen keskellä katua. Hyökkääjiä oli kaksi. Molemmat vapautettiin, koska ei voitu todistaa, kumpi tapon oli tehnyt.

Sossun, työvoimatoimistojen, terveyskeskusten ja sairaaloiden työntekijät joutuvat varautumaan väkivaltaan. Poliisien kädet on sidottu. Jos jotakin pahaa sattuu, niin ensimmäiseksi syytetään poliisia, vaan ei sitä väkivallan tekijää.

Porissa oli se tapaus, jossa sivullinen meni puolustamaan hyökkäyksen uhria. Hyökkääjä haastoi puolustajan oikeuteen väkivallanteosta. Puolustaja olisi tuomittu ilman massiivisia mielenosoituksia.

Uhrilla ei ole oikeuksia. Hän saa kärsiä oman terveydellisen tai rahallisen menetyksensä lisäksi myös sen, että häntä pidetään syyllisempänä kuin hyökkääjää. Pahimmassa tapauksessa uhri saa rangaistuksen, ja hyökkääjä vapautetaan.

• Pääsky64
        ii-li kirjoitti:

Jokin aika sitten joku iski kesken metromatkan itselleen täysin tuntematonta poikaa kirveellä päähän.

Forumin edessä tapettiin ihminen keskellä katua. Hyökkääjiä oli kaksi. Molemmat vapautettiin, koska ei voitu todistaa, kumpi tapon oli tehnyt.

Sossun, työvoimatoimistojen, terveyskeskusten ja sairaaloiden työntekijät joutuvat varautumaan väkivaltaan. Poliisien kädet on sidottu. Jos jotakin pahaa sattuu, niin ensimmäiseksi syytetään poliisia, vaan ei sitä väkivallan tekijää.

Porissa oli se tapaus, jossa sivullinen meni puolustamaan hyökkäyksen uhria. Hyökkääjä haastoi puolustajan oikeuteen väkivallanteosta. Puolustaja olisi tuomittu ilman massiivisia mielenosoituksia.

Uhrilla ei ole oikeuksia. Hän saa kärsiä oman terveydellisen tai rahallisen menetyksensä lisäksi myös sen, että häntä pidetään syyllisempänä kuin hyökkääjää. Pahimmassa tapauksessa uhri saa rangaistuksen, ja hyökkääjä vapautetaan.

syyttää itseään nehän ne lait on tehneet.Kansan on pakko alistua.
        Puolustaja ei välitä tapahtuuko oikeus kunhan voittaa itse.Ei välitä edes haastatella osallisia ellei uhrin omainen puutu asiaan.
        P,,,a,porukkaa koko oikeuslaitos.

Poikani joutui hesassa kolmen roiston päälle tuloon.Voitti kaikki kun on karateka.Se oli järjestetty että olisivat saaneet korvausrahoja,eivät saaneet.Poika sai sakot.Sen opettaja joutui samaan tilanteeseen ja huusi poikaa apuun lähtivät karkuun.Auttamisesta olisi saanut ties mitä.

• oikeuslaitos
        Pääsky64 kirjoitti:

syyttää itseään nehän ne lait on tehneet.Kansan on pakko alistua.
        Puolustaja ei välitä tapahtuuko oikeus kunhan voittaa itse.Ei välitä edes haastatella osallisia ellei uhrin omainen puutu asiaan.
        P,,,a,porukkaa koko oikeuslaitos.

Poikani joutui hesassa kolmen roiston päälle tuloon.Voitti kaikki kun on karateka.Se oli järjestetty että olisivat saaneet korvausrahoja,eivät saaneet.Poika sai sakot.Sen opettaja joutui samaan tilanteeseen ja huusi poikaa apuun lähtivät karkuun.Auttamisesta olisi saanut ties mitä.

roistojen puolella.
        Tarjalle valtava palkankorotus.

• järjesti
        oikeuslaitos kirjoitti:

roistojen puolella.
        Tarjalle valtava palkankorotus.

Tarjan pyynnöstä

kiitokseksi vaalivoitosta.

• on maailman kaunein kulttuu...
        järjesti kirjoitti:

Tarjan pyynnöstä

kiitokseksi vaalivoitosta.

rumin resitentti.

• on maailman kaunein kulttuu... kirjoitti:

rumin resitentti.

Se on kumma kun nuo naakkaparvet pyörii taas
        Tuossa talon ympärillä.
        Olenkohan häijy kun tuli mieleen;sais lintulunssa
        vähän harventaa niiden rivejä.
        Niitä on tosi paljon täällä.

• Pääsky64
        muori67 kirjoitti:

Se on kumma kun nuo naakkaparvet pyörii taas
        Tuossa talon ympärillä.
        Olenkohan häijy kun tuli mieleen;sais lintulunssa
        vähän harventaa niiden rivejä.
        Niitä on tosi paljon täällä.

hesassa katselimme pikkusen kanssa naakkoja Ruotsalaisen kirkon ympärillä puissa.Sitten laulukirjasta löytyi laulu naakasta.
        "sitten pekka naakka
        lensi maahan saakka
        innoissansa lulaa ,naak,naak ,naak"
        Tätä me sitten laulettiin niille.
        Sinä katselet niitä "ironosesti".

• uzma-m

emanta luuraa?Kohta naivettyy kiva ratio.

• Onko siellä teidän mediassa ollut kovasti kohua tuosta vauvasta, jonka sisällä oli kaksi sikiötä?
        Täällä meillä oli tämän päivän lehdessä juttua tuosta parin kuukauden ikäisestä vauvasta, Naziasta, Islamabadissa. Toivottavasti hän pysyy hengissä!

• uzma-m
        MdK-MdK kirjoitti:

Onko siellä teidän mediassa ollut kovasti kohua tuosta vauvasta, jonka sisällä oli kaksi sikiötä?
        Täällä meillä oli tämän päivän lehdessä juttua tuosta parin kuukauden ikäisestä vauvasta, Naziasta, Islamabadissa. Toivottavasti hän pysyy hengissä!

kuoli,saali olisi ollut vanhammille niin toivottu tyttonen poikien jalkeen.Oli niin rnkka leikkaun pikkuinen ei kestanyt sita.

• uzma-m

olin tanaan itseani paljon paremmassa seurassa rraan lahetyston lounaalla.
        Keskustelun tuokion jalkeen siirrymme ruokasaliin lounaalle.poyta oli katettu koreaksi,erikoiset kristallilasit ja lautas paikan vieressa kokoelma tyokaluja,oli siina meikalaisella miettimista miten noita hienuksia kaytetaan,pidin keskustelua ylla vierustovereitteni kanssa ja silma kovamna tarkkailin mita muut tekivat,helpotuksesta huokaisin tarjoilia taytti lasini, enpa olis titanyt mita mihinkin kaytetaan,ainoan munauksen kai tein mansikka hyytelon kannssa,lautaseni vieressa oli pitkavartinen lusikka kaytin sita mutta muut kayttivat lautasen ylapuolella olevaa jalki ruoka haaruukkaa ja lusikkaa,mina otaksuin ne olivat kakun syontia varten,no niin kukas on naista poytatavoista selvilla,teinko isonki munauksen?

• ii-li
        uzma-m kirjoitti:

Keskustelun tuokion jalkeen siirrymme ruokasaliin lounaalle.poyta oli katettu koreaksi,erikoiset kristallilasit ja lautas paikan vieressa kokoelma tyokaluja,oli siina meikalaisella miettimista miten noita hienuksia kaytetaan,pidin keskustelua ylla vierustovereitteni kanssa ja silma kovamna tarkkailin mita muut tekivat,helpotuksesta huokaisin tarjoilia taytti lasini, enpa olis titanyt mita mihinkin kaytetaan,ainoan munauksen kai tein mansikka hyytelon kannssa,lautaseni vieressa oli pitkavartinen lusikka kaytin sita mutta muut kayttivat lautasen ylapuolella olevaa jalki ruoka haaruukkaa ja lusikkaa,mina otaksuin ne olivat kakun syontia varten,no niin kukas on naista poytatavoista selvilla,teinko isonki munauksen?

Minä olen aina noudattanut sitä vanhaa periaatetta, että otetaan sivulta ulommaiset työvälineet ensin käyttöön ja sitten seuraavat. Yleensä se on oikein. - Onneksi tarjoilijat huolehtivat laseista. En ole koskaan ymmärtänyt, miksi valkoviinilasi on isompi kuin punaviinilasi.

Olen aina ajatellut, että lautasen yläpuolella ovat jälkiruokatyökalut ja sivulla muut. Kerran kyllä tuli tenkkapoo: Vinosti lautasen vieressä oli jonkinlainen merkillinen työväline, jota en ollut ikinä ennen nähnyt. Se ei ollut lusikka, eikä se ollut veitsi. Se oli jonkinlainen teräväreunainen pienehköä kakkulapiota muistuttava väline, joka oli loivasti kovera. - Sitä käytettiin jälkiruoan syömiseen. Minulla ei ollut harmainta aavistustakaan sopiiko sellainen panna suuhun, kun jälkiruokahaarukkakin oli katettu. Yleensä teräväreunaisia kapineita ei ole tarkoitus panna suuhun, ja se oli liian isokin suuhun pantavaksi. - Olin kovin huojentunut, kun huomasin, etteivät muutkaan tienneet, mitä sillä kapistuksella tehdään.

Itämailla usein käytetään syömiseen pelkkää lusikkaa. Kerran pyysin ravintolassa veistä ja haarukkaa, kun niitä ei ollut katettu pöytään. Tarjoilija toi lisää lusikoita.

En ole koskaan oppinut oikeaoppisesti käyttämään syömätikkuja. Kyllä minä saan niillä ruoan suuhuni, mutta tiedän pitäväni niitä jotekin väärin kädessäni, koska sormet väsyvät niin kovasti.

Sen olen elämäni aikana oppinut, että välillä sormin syöminen on jotenkin "rennon tyylikästä".

• uzma-m
        ii-li kirjoitti:

Minä olen aina noudattanut sitä vanhaa periaatetta, että otetaan sivulta ulommaiset työvälineet ensin käyttöön ja sitten seuraavat. Yleensä se on oikein. - Onneksi tarjoilijat huolehtivat laseista. En ole koskaan ymmärtänyt, miksi valkoviinilasi on isompi kuin punaviinilasi.

Olen aina ajatellut, että lautasen yläpuolella ovat jälkiruokatyökalut ja sivulla muut. Kerran kyllä tuli tenkkapoo: Vinosti lautasen vieressä oli jonkinlainen merkillinen työväline, jota en ollut ikinä ennen nähnyt. Se ei ollut lusikka, eikä se ollut veitsi. Se oli jonkinlainen teräväreunainen pienehköä kakkulapiota muistuttava väline, joka oli loivasti kovera. - Sitä käytettiin jälkiruoan syömiseen. Minulla ei ollut harmainta aavistustakaan sopiiko sellainen panna suuhun, kun jälkiruokahaarukkakin oli katettu. Yleensä teräväreunaisia kapineita ei ole tarkoitus panna suuhun, ja se oli liian isokin suuhun pantavaksi. - Olin kovin huojentunut, kun huomasin, etteivät muutkaan tienneet, mitä sillä kapistuksella tehdään.

Itämailla usein käytetään syömiseen pelkkää lusikkaa. Kerran pyysin ravintolassa veistä ja haarukkaa, kun niitä ei ollut katettu pöytään. Tarjoilija toi lisää lusikoita.

En ole koskaan oppinut oikeaoppisesti käyttämään syömätikkuja. Kyllä minä saan niillä ruoan suuhuni, mutta tiedän pitäväni niitä jotekin väärin kädessäni, koska sormet väsyvät niin kovasti.

Sen olen elämäni aikana oppinut, että välillä sormin syöminen on jotenkin "rennon tyylikästä".

tarjoiliat rutiniinisesti kattavat poydan vaikka ei kaikkea tarvittaisikaan ja paras pitaa silmat auki ja huomioida mita muut tekevat.
        Kotona syomme usimmiten sormin chapatilla carrya napistellen.Riisi ruuat yleensa syodaan lusikalla ja haarukalla,ei veitsella ja haarykalla niinkuin Suomessa tehdaan,luiset kanapalat syon aina sormin.
        Enpa osannut enaa 'hienosti' perunaa kuoria Suomessa,taalla on aina kuorittuja perunoita.

• ii-li
        uzma-m kirjoitti:

tarjoiliat rutiniinisesti kattavat poydan vaikka ei kaikkea tarvittaisikaan ja paras pitaa silmat auki ja huomioida mita muut tekevat.
        Kotona syomme usimmiten sormin chapatilla carrya napistellen.Riisi ruuat yleensa syodaan lusikalla ja haarukalla,ei veitsella ja haarykalla niinkuin Suomessa tehdaan,luiset kanapalat syon aina sormin.
        Enpa osannut enaa 'hienosti' perunaa kuoria Suomessa,taalla on aina kuorittuja perunoita.

...ettei se perunoitten kuoriminen "vanhanaikaiseen" tapaan ole mitenkään sopimatonta. Sehän on kuitenkin se helpoin tapa. - Voihan hyvin olla, että se lautasella kuoriminen onkin vain keino pitkittää päivällistä ja edistää keskustelua. Hankalaa se nyt ainakin on. Nälkähän siinä tulee, kun pulaa niitten perunoitten kanssa niin fiinisti.

Teillä päin ei varmaankaan syödä (pieniä) rapuja, vai syödäänkö? Se on sellaista sottaamista, että, että siitä on hienostuneisuus kaukana. Sormia käytetään paljon, ryystetään äänekkäästi, ja jokainen suupala on niin suuren työn takana, että luulee välillä kuolevansa nälkään.

• fiiuliN
        ii-li kirjoitti:

...ettei se perunoitten kuoriminen "vanhanaikaiseen" tapaan ole mitenkään sopimatonta. Sehän on kuitenkin se helpoin tapa. - Voihan hyvin olla, että se lautasella kuoriminen onkin vain keino pitkittää päivällistä ja edistää keskustelua. Hankalaa se nyt ainakin on. Nälkähän siinä tulee, kun pulaa niitten perunoitten kanssa niin fiinisti.

Teillä päin ei varmaankaan syödä (pieniä) rapuja, vai syödäänkö? Se on sellaista sottaamista, että, että siitä on hienostuneisuus kaukana. Sormia käytetään paljon, ryystetään äänekkäästi, ja jokainen suupala on niin suuren työn takana, että luulee välillä kuolevansa nälkään.

Olen itse tuskin koskaan ollut hienossa ruokapöydässä, enkä rapujakaan syönyt.
        Pisti vain silmiini mainitsemasi "herkuttelu"
        Olenkin jossain yleisessä ruokapaikassa katsellut katkarapujen syöntiä.
        Jotenkin tuntuu näin ulkopuoliselta koko touhu "pahan näköiseltä".

Olenkin ajatellut että niiden täytyy olla kyllä herkkua koska niiden syöjiä esimerkiksi seisovassakin pöydässä usein näkee.
        Itse olen senverran vanhanajan tapoja omaava
        etten vieraiden nähden kyllä sormin syö.
        Kotona se on aivan otsinomiaan.

Perunat olen kuorinut aivan tavallisella tavalla haarukkaa ja veistä käyttäen, en koskaan lautasella.
        Nykyisin kyllä kuorin perunat aina raakana, en pidä kuoriperunoiden mausta.

Onneksi ei enää näin vanhana tarvitse enää mennä fiiniin ruokapöytään opettelemaan ruokailutapoja.

• ii-li kirjoitti:

kun en vain joutuisi noin hienoihin paikkoihin syömään, mokia tulisi.
        Sorminkaan en osaa syödä, puhumattakaan puikoista;))DD
        Perunan osaan kuoria lautasella,öhöm.

• uzma-m
        ii-li kirjoitti:

muut syo mina en,ayriaiset tulee Karachista,ja ne voi helposti pilaantua,
        Viime syksyna suomalaiset kutsuivat illan istuaisiin ja siella ei ollut muuta kuin suomalaisia rapuja ja salaattia,kirpea tilanne en ole elaissani rapuja syonyt,otin ison lajan salattia ja hautasin ravun sen alle,ei kukaan huomannyt etten syonyt rapua.
        En syo kiinalaista ruokaa tikuilla vaan haarukalla,en ole oppinut kayttamaan tikkuja,toinen vaikea juttu on spaketin syominen,en oo mestari siinakaan.

• uzma-m
        uzma-m kirjoitti:

paljon kirjoitus virheita,mies nukkuu ja kirjoitan TV:n valossa kattelen toisella silmalla inspector Morsea ja kuluneissa nappaimissa ei nay kirjaimet,pitaa vain arvata. sorry vaan.

• Markeliina
        uzma-m kirjoitti:

paljon kirjoitus virheita,mies nukkuu ja kirjoitan TV:n valossa kattelen toisella silmalla inspector Morsea ja kuluneissa nappaimissa ei nay kirjaimet,pitaa vain arvata. sorry vaan.

on kulunut, oli vaikea kirjoitella, kun en osaa aivan ulkoa kirjainten järjestystä.
        Poikani toi minulle irrallisen näppäimistölevyn (keyboardin) ja nyt käy taas tämä kirjoittaminen kuin tanssi.

Tuolla aiemmin puhuttiin perunan kuorimisesta lautasella. Tyttäreni kertoi juuri, että kun hän oli kouluaikaan vierailulla koulutoverinsa kotona ja siellä sitten ruokapöydässä kuori ns. hienosti perunan, niin perheen äiti oli nauranut hänelle.

Tyttäreni sanoi ikänsä muistavan tuon, koska hän oli ollut niin nolona.

Äitihän tässä saa katua, että oli opettanut moisen tavan lapselle.

• Katleija-T

Kiitos kysymästä ja kohteliasta on vastata, vaikka myöhäänkin. Aina ei ole inspiraatiota kirjoittaa. Mutta kyllä välillä on aina pakko käydä lukemassa, jotta pysyy jotenkin ajan tasalla aiheista. Kansanradiohallahan ei ole aihetta, vaan tämä on tarjolla "alustaksi" mille vaan aiheelle. Tämä joko jatkuu tai loppuu. Uusia tulee aina. Olkoon tämä luonnonkukka, joka ei keinolannoituksesta pidä. Jos ei sada, se kuivahtaa. Siemen jää maahan ja uusi alku kasvaa taas joskus.

• uzma-m
        Katleija-T kirjoitti:

Kiitos kysymästä ja kohteliasta on vastata, vaikka myöhäänkin. Aina ei ole inspiraatiota kirjoittaa. Mutta kyllä välillä on aina pakko käydä lukemassa, jotta pysyy jotenkin ajan tasalla aiheista. Kansanradiohallahan ei ole aihetta, vaan tämä on tarjolla "alustaksi" mille vaan aiheelle. Tämä joko jatkuu tai loppuu. Uusia tulee aina. Olkoon tämä luonnonkukka, joka ei keinolannoituksesta pidä. Jos ei sada, se kuivahtaa. Siemen jää maahan ja uusi alku kasvaa taas joskus.

ei ole minun tehtavani vaatia mitaan se oli vain ystavan kysely,anteeksi jos loukkasin.

• ii-li
        SkillaN kirjoitti:

kun en vain joutuisi noin hienoihin paikkoihin syömään, mokia tulisi.
        Sorminkaan en osaa syödä, puhumattakaan puikoista;))DD
        Perunan osaan kuoria lautasella,öhöm.

...että eri maissa on erilaiset säännöt. Jos on suomalainen, niin syö suomalaisella tavalla. Hienostelu ei kuulu oikein mihinkään. Syöminen ja seurustelu on pääasia. Rento suhtautuminen kaikkiin muodollisuuksiin on aina sopivaa. (Kunhan nyt ei sentään syö veitsellä.)

Englannissa on täysin sopimatonta syödä täytekakkua kahvilusikalla, Suomessa ja monessa muussa maassa nimenomaan taas tehdään juuri niin.

On hupaisaa huomata joskus Suomessa, kun näkee hienon englantilaisen klottaavan täytetkakun palan kanssa, kun hän yrittää syödä sitä sormin haukkaamalla kyljestä, lusikkaa kun ei sovi panna suuhun. Pitäisi olla haarukka, ja jos ei ole, niin käytetään sormia. Lusikka on tabu.

Sitten vielä monilla ravintoloilla on ihan omia kattaustapojaan. Kukaan ihminen ei voi olla selvillä kaikesta mahdollisesta.

Luin äskettäin lehdestä, miten suomalainen nainen ensi kertaa tapasi ulkomaiset appivanhempansa. Miehen kotimaassa syödään aina sormin. Tyttö oli harjoitellut sormin syömistä, mutta mies sanoi lopulta: "Et sinä osaa. Älä syö sormin minun vanhempieni nähden, vaan käytä ruokailuvälineitä."

• Katleija-T
        uzma-m kirjoitti:

ei ole minun tehtavani vaatia mitaan se oli vain ystavan kysely,anteeksi jos loukkasin.

Mää kirjotan ny tämän murttel sitävarte ku mää ossa paremmi itteän ilmast näi ja et sää saisit oikkian käsityksen mun vastauksestain. Sää vissi luulit et mää oli loukkaantunu, ku sää rupesit antteks pyytelemä. Mää en iha tosi, usko ny tuntenu lainkka nekatiivissi tuntei. Kumma kyl iha päinvastassi.

Mull on kato simmone vika, ett mää kirjotan liia ykstotisest ja virallisest. Se o töis opittu tyyli. Ei siit meinaa täälläkä irti pääst.

Mun olisis vaa tarttenu pahotell vastauksen viipymisest ja kertto sul et kival tuntus ku sää munt kaipasit. Sit mää kyll tarkotin simmost, ett jos mää kävisi ussein kirjottamas kansanrariosse ni mää tekisi itteän turha tärkkiäks. Sit toine syy miks mää en ol kehran naamatan näyttää kovi paljo on se, ett toi Koirankakka-aloitus loistaa tosa viäl. Se ol vikatikki se.

Sit mää pyyrän viel, ett jos sää vaa keksit jottan juttu ni pan kirjottaen. Hei ny.
        >ystävällisesti hymyillen

• uzma-m
        Katleija-T kirjoitti:

Mää kirjotan ny tämän murttel sitävarte ku mää ossa paremmi itteän ilmast näi ja et sää saisit oikkian käsityksen mun vastauksestain. Sää vissi luulit et mää oli loukkaantunu, ku sää rupesit antteks pyytelemä. Mää en iha tosi, usko ny tuntenu lainkka nekatiivissi tuntei. Kumma kyl iha päinvastassi.

Mull on kato simmone vika, ett mää kirjotan liia ykstotisest ja virallisest. Se o töis opittu tyyli. Ei siit meinaa täälläkä irti pääst.

Mun olisis vaa tarttenu pahotell vastauksen viipymisest ja kertto sul et kival tuntus ku sää munt kaipasit. Sit mää kyll tarkotin simmost, ett jos mää kävisi ussein kirjottamas kansanrariosse ni mää tekisi itteän turha tärkkiäks. Sit toine syy miks mää en ol kehran naamatan näyttää kovi paljo on se, ett toi Koirankakka-aloitus loistaa tosa viäl. Se ol vikatikki se.

Sit mää pyyrän viel, ett jos sää vaa keksit jottan juttu ni pan kirjottaen. Hei ny.

niinkai me me ollaa vaha semmost yks suoras sakkii lans suames,ei tuo koiran kakka mikkaa vika tikki ollu,odotas ku lmuet juhannukse aikkaa sullaa ja ensimmaine astuu markaa koira p,,kaa ni kyl siit st juttuu piisaa.
        Olin vaha herkal mielel ku meni sukse risti sukulaise kans.semmottiki sattuu,no ei sita tiar vaik tavattais piaki turu toril.

• fiiuliN
        Katleija-T kirjoitti:

ossaa turun murret vaik asustankin tääll, olen nähkääs karjalainen alkuperältäi ja kiertänyt sota-aikan kaik pitäjät, siks o monet murteet sekaisin.

Yritänkin kirjoittaa kirjakielellä, vaikka kyllä tämäkin huonoa on.

Pisti vain silmään tuo mainitsemasi koirankakka ketju ja sen sisältö. Minä taisin pilata ketjun jatkumisen poistaessani oman viestini. Siinä oli tosin yksi vastaus mutta se ei liittynyt mitenkään ketjun aiheeseen.

Ei se itse ketjun aihe mikään asiaton ole, ja aivan sopivaa olisi jos siihen tulisi jatkoakin.
        Ehkä minun kirjoitukseni oli vain eri kannalta katsottu, koska maaseudulla ja kaupungeissa on erilaista. Minä katsoin asiaa maaseutulaisen silmin enkä ottanut huomioon että täällä on enemmistö varmaankin kaupungeista.

Enkä ollenkaan poistanut viestiäni aloittamasi aiheen takia, vaan edellä olevan nikin, joka jo toistamiseen halusi opettaa miten minun sopii kirjoittaa. Vielä kahvitupaan meni neuvoinensa "olkoon tämä opiksi ja ojennukseksi".

Minua oikeasti loukkasi että joku kirjoittaja tällä palstalla yrittää opettaa toiselle kirjoitustapoja.

Olkoonkin etten ole käynyt muuta kuin kansakoulun, mutta oman mielipiteensä saa kai sellainenkin täällä ilmaista, ja omalla tavallansa.

Olet oikeassa siinä, että tämä oikein kirjoitus saattaa aiheutta sekasotkua, jutellen olisi varmasti selvempää.

Ja koska olen jo tällainen vanha "rypäle" suokaa kaikki anteeksi kirjoitutapani virheet. Loukata en haluaisi ketään

• Katleija-T
        fiiuliN kirjoitti:

ossaa turun murret vaik asustankin tääll, olen nähkääs karjalainen alkuperältäi ja kiertänyt sota-aikan kaik pitäjät, siks o monet murteet sekaisin.

Yritänkin kirjoittaa kirjakielellä, vaikka kyllä tämäkin huonoa on.

Pisti vain silmään tuo mainitsemasi koirankakka ketju ja sen sisältö. Minä taisin pilata ketjun jatkumisen poistaessani oman viestini. Siinä oli tosin yksi vastaus mutta se ei liittynyt mitenkään ketjun aiheeseen.

Ei se itse ketjun aihe mikään asiaton ole, ja aivan sopivaa olisi jos siihen tulisi jatkoakin.
        Ehkä minun kirjoitukseni oli vain eri kannalta katsottu, koska maaseudulla ja kaupungeissa on erilaista. Minä katsoin asiaa maaseutulaisen silmin enkä ottanut huomioon että täällä on enemmistö varmaankin kaupungeista.

Enkä ollenkaan poistanut viestiäni aloittamasi aiheen takia, vaan edellä olevan nikin, joka jo toistamiseen halusi opettaa miten minun sopii kirjoittaa. Vielä kahvitupaan meni neuvoinensa "olkoon tämä opiksi ja ojennukseksi".

Minua oikeasti loukkasi että joku kirjoittaja tällä palstalla yrittää opettaa toiselle kirjoitustapoja.

Olkoonkin etten ole käynyt muuta kuin kansakoulun, mutta oman mielipiteensä saa kai sellainenkin täällä ilmaista, ja omalla tavallansa.

Olet oikeassa siinä, että tämä oikein kirjoitus saattaa aiheutta sekasotkua, jutellen olisi varmasti selvempää.

Ja koska olen jo tällainen vanha "rypäle" suokaa kaikki anteeksi kirjoitutapani virheet. Loukata en haluaisi ketään

Ai olet sinäkin karjalaisia. Niin minäkin, mutta muistaakseni olen jkv. nuorempi sinua. En minäkään oikeaoppisesti turun murretta osaa, mutta huvin vuoksi ilman estoja välillä pelleilen.
        Minä en sattunut lukemaan sinun kirjoitustasi Koirankakka-ketjussa. Ei se ole sinun eikä kenenkään syy, jos ketju päättyy. Olen minäkin joskus poistanut kirjoitukseni. Siihenhän on ihan oikeus. Mikä on tehty, se on tehty eikä sitä kannata harmitella enempää.
        Sitten kuitenkin sekä lyhyet että pitkät ketjut painuvat nurkan taakse, unholaan (toivottavasti). Kirjoitellaan me vaan silloin kun siltä tuntuu. Sinulla on tuo riimittelyn taito.

• minä vain pääsky kukun
        Katleija-T kirjoitti:

Ai olet sinäkin karjalaisia. Niin minäkin, mutta muistaakseni olen jkv. nuorempi sinua. En minäkään oikeaoppisesti turun murretta osaa, mutta huvin vuoksi ilman estoja välillä pelleilen.
        Minä en sattunut lukemaan sinun kirjoitustasi Koirankakka-ketjussa. Ei se ole sinun eikä kenenkään syy, jos ketju päättyy. Olen minäkin joskus poistanut kirjoitukseni. Siihenhän on ihan oikeus. Mikä on tehty, se on tehty eikä sitä kannata harmitella enempää.
        Sitten kuitenkin sekä lyhyet että pitkät ketjut painuvat nurkan taakse, unholaan (toivottavasti). Kirjoitellaan me vaan silloin kun siltä tuntuu. Sinulla on tuo riimittelyn taito.

hereillä vaikka nukuttaa.Luin jonki jutun tuosta enkä osaa sanoa niihin mitään muuta kun koiran kakat likaavat.
        Meilläkin ovat pakottaneet alkamaan keräämään bio-jätettä.Ensimmäisen vein sinne paikkaan.
        EU,n syytä tämäkin sanon miehelle kun se ei laita niitä kahvinsakkoja sinne.
        Sanon että itsehän olit niin innolla menossa EUhun että kantele ja lajittele.

Oltiin laulamassa hoitokodissa ja kuoronjohtaja esitteli että tämä on Venäläinen laulu.Yksi mummeli sanoi vaikka sen ei pitänyt mitään ymmärtää,että onko se Molitohville vain Staalinille.
        Ymmärtää ne,sitten menin kokoukseen vielä tullessa.
        Mutta kaverilla oli monta menoa kun tuli kokouksesta kävi laulamassa ja meni kokukseen ja vielä synttäreille.Kukat oli hukkauneet matkalla.
        Nämä ratioon menevät puheet nyt riittää.

• Katleija-T
        minä vain pääsky kukun kirjoitti:

hereillä vaikka nukuttaa.Luin jonki jutun tuosta enkä osaa sanoa niihin mitään muuta kun koiran kakat likaavat.
        Meilläkin ovat pakottaneet alkamaan keräämään bio-jätettä.Ensimmäisen vein sinne paikkaan.
        EU,n syytä tämäkin sanon miehelle kun se ei laita niitä kahvinsakkoja sinne.
        Sanon että itsehän olit niin innolla menossa EUhun että kantele ja lajittele.

Oltiin laulamassa hoitokodissa ja kuoronjohtaja esitteli että tämä on Venäläinen laulu.Yksi mummeli sanoi vaikka sen ei pitänyt mitään ymmärtää,että onko se Molitohville vain Staalinille.
        Ymmärtää ne,sitten menin kokoukseen vielä tullessa.
        Mutta kaverilla oli monta menoa kun tuli kokouksesta kävi laulamassa ja meni kokukseen ja vielä synttäreille.Kukat oli hukkauneet matkalla.
        Nämä ratioon menevät puheet nyt riittää.

Noista biojätteistä tuli mieleen kahvin porot. Älkää heittäkö niitä biojätteisiin, jos teillä on hapanta maata vaativia kasveja. Ainakin alppiruusuille ovat kahvinporot tervetulleita. Olen kuullut, että ne tykkäävät piimästäkin, mutta kun piimä maksaa jo yli euron litra niin ei sitä raaski niille juottaa.

• mihin menneet ? ? ?
        Katleija-T kirjoitti:

Missä poppoo ? Mikään aihe ei kiinnosta. Onko se kevätväsymys ?

• ennen unia
        mihin menneet ? ? ? kirjoitti:

mutta vielä hiljaisempi on 60:sten palsta.
        Odotas, kun päästään tästä keväisestä takatalvesta eroon..

• Katleija-T
        mihin menneet ? ? ? kirjoitti:

Älä muuta sano. Ei tahdo oikein keskustelu sujua, mutta vaihtelevaahan tämä on. Kirjoitukset on äkkiä läpi luettu. Mitäs kirjoittaisi. No - kävin isossa marketissa ruokaa ostamassa tänään. On sitä valikoimaa satoja metrejä. Onneksi siinä on kahvipaikka keskellä kauppaa, että saa levähtää.

Voi sitä maitotuotteiden hyllyjä. Jogurttejakin on kymmeniä lajeja ja kaikenlaisia vanukkaita ja vaahtoja. Luovuttaa pitää osata. Kuinka niin? NO, voin ottaa joka viikonpäivälle eri jogurtin, mutta voi piti luopua ottamasta niitä 65 jäljelle jäävää erilaista purkkia. Sämpylöitä on kymmeniä erinimisiä, mutta yhteistä niillä on niiden keveys. Ovat kuin ilmapalloja. Yhden pussin niitäkin otan ja taas on jätettävä nuo muut 20 erilaista sämpylää ottamatta.

No nyt hyppäsi ajatus nykyaikaan ja parin valintaan. Kun valitsemme sen ihanan miehen sen yhden ja ainoan, niin taas on luovuttava niistä kaikista ihanista muista miehistä, jotka ohitsemme seilaavat. Tätä tämä elämä on, yhtä luopumista.

• Aatos 40 v. takaa
        Katleija-T kirjoitti:

Älä muuta sano. Ei tahdo oikein keskustelu sujua, mutta vaihtelevaahan tämä on. Kirjoitukset on äkkiä läpi luettu. Mitäs kirjoittaisi. No - kävin isossa marketissa ruokaa ostamassa tänään. On sitä valikoimaa satoja metrejä. Onneksi siinä on kahvipaikka keskellä kauppaa, että saa levähtää.

Voi sitä maitotuotteiden hyllyjä. Jogurttejakin on kymmeniä lajeja ja kaikenlaisia vanukkaita ja vaahtoja. Luovuttaa pitää osata. Kuinka niin? NO, voin ottaa joka viikonpäivälle eri jogurtin, mutta voi piti luopua ottamasta niitä 65 jäljelle jäävää erilaista purkkia. Sämpylöitä on kymmeniä erinimisiä, mutta yhteistä niillä on niiden keveys. Ovat kuin ilmapalloja. Yhden pussin niitäkin otan ja taas on jätettävä nuo muut 20 erilaista sämpylää ottamatta.

No nyt hyppäsi ajatus nykyaikaan ja parin valintaan. Kun valitsemme sen ihanan miehen sen yhden ja ainoan, niin taas on luovuttava niistä kaikista ihanista muista miehistä, jotka ohitsemme seilaavat. Tätä tämä elämä on, yhtä luopumista.

Katsoa voi vaan ei koskea- mietelmää olen pääkopassani pyöritellyt jo 40 vuotta. Siinä kahvillakin istuessa. Sinä lienet vapaa vaikka hipaisemaan.

• uzma-m kirjoitti:

Jos ruokailun "hienous" riippuu vieraista eikä ruokailuvälineistä, niin olin viime syyskesällä samassa lounaspöydässä meidän kuninkaamme kanssa.
        Ei ollut mitään hämminkiä, mutta pelkäsin että tiputan jonkun ruokapalan ennenkuin olen sen ehtinyt viedä suuhuni :D, tai että sählään muuten.
        Käsillä olen syönyt SriLankalla, kun jouduimme sattumalta hotellin ravintolassa hääjuhlaan.
        Ruoasta pyöriteltiin pieniä suupaloja sormen päillä. Jokaisella oli oma sormien huuhteluastia lautasen vierellä (niinkuin täällä meillä on yleensä rapukesteissä).
        Ex-mieheni oli erikoistunut aasialaisten ruokien valmistukseen ja halusi että söisimme hänen tekemänsä herkut puikoilla. Hankalaa se aluksi oli. Keihästelin lihapaloja puikolla kun eivät pysyneet puikkojen välissä, mutta sitten opin niksit puikkojen käytössä ja ne tuntuivat yhtä turvallisilta syömävälineiltä kuin veitsi ja haarukka.
        Katkarapuja syön mielelläni ja ovat helpommin syötäviä kuin tavalliset ravut. Enemmän ruokaakin niistä saa kuin tavallisista ravuista.

• "sisko"
        Katleija-T kirjoitti:

Johan osuit "siskosein" jäseneen. Niin monasti tuon samaisen havainnon olen tehnyt sen harvan kerran, kun isoissa marketeissa olen vaellellut, mielessäni ihmetellyt moista tavaravalikoimaa, maailman menoa. Valinnan vaikeuksia ja luopumista!

Mielitietyn valinta se tässä iässä vasta vaikeaa onkin... Sinä sitä muista ehdokkaista luopumista tässäkin tapauksessa suret. Taidanpa yhtyä tässäkin seikassa kantaasi!:))

• Katleija-T kirjoitti:

Kun sais edes sen yhden kiinni;)))

Mitähän sillä osais tehdä;DD

Tämä kone on sittemierkillinen,sekoittaa nuo
        kirjaimet,vaikka minä mielestäni laitan ne
        ihan oikeaan järjetykssen;))

• liisi
        Katleija-T kirjoitti:

Kirjoita nyt nopeasti uusi kansanradio numeron kera ylös sivun alkuun. Sitä nyt todella tarvitaan siellä.

• Olen vaihtamassa laajakaistan hankkijaa. En kuitenkaan ottanut selvää kuinka kauan uuden laajakaistan hankkimiseen menee, ajattelin että kun vanha yhteys katkaistaan niin uusi tulee noin vaan tuosta seinään :D.
      Eipäs vaan tullutkaan vaan kestää tämän kuun loppuun ennenkuin netin "moottoritie" aukeaa.

No mikäs muu neuvoksi, kun alkaa tuhraamaan vanhan modeemin kanssa. Saa yrittää vähintäänkin kymmenen kertaa ennenkuin pääsee linjalle.
      Sitten ei sivut tahdo aueta millään ja tuntuu että juuri nyt kun se ei ole mahdollista, olisi niin paljon mielenkiintoista asiaa, mistä haluaisi tietoja netin välityksellä.
      Olenkohan nettiriippuvainen?

Tosiasia on että koneen aukaiseminen on kuulunut aamurutiineihin. Makuukamarista mutka työhuoneen (tietokone auki) kautta kylpyhuoneeseen. Aamiaisen jälkeen kahvimukin kanssa koneen ääreen lukemaan postia ja vilkaisemaan keskustelupalstojen antia. Siitä se päivä on lähtenyt käyntiin.
      Hyvä puoli on että nyt tulee tehtyä paljon muuta hyödyllistä kun ei nettiyhteydet toimi samalla vauhdilla kuin ennen.

• Liisi

Moka mokan perään voi sattua, kun ei tiedä varautua. Meille sattui laajakaistaan siirtyminen etanan vauhtia toimitusruuhkan vuoksi. Toimitusajan tiedusteleminen olisi ihan asia yksi. Voisi sitten järjestellä ajatukset pääkopassaan. Sinulla on hyvin, kun pääset modemilla. Me onnettomat luovuimme samassa rytäkässä lankapuhelimesta. Siinä sitä oltiin pimeän kaivon pohjalla vailla yhteyksiä monet viikot. Se oli pitkä ikävä ajanjakso.Monen monet kerrat ehdimme kiukkuisina antaa palautetta, mutta aikaa kului monia viikkoja.
        Kun nyt laajakaistalla toimimme, kaikki koettu ikävyys on poispyyhkäisty. Tuntuu kuin olisi aina näin vaivattomasti toimittu, lähetelty isoja kuvamääriä ja tekstejä suit sait.
        Muista, hyvää ei odota koskaan liian kauan !

• ii-li
        Liisi kirjoitti:

Moka mokan perään voi sattua, kun ei tiedä varautua. Meille sattui laajakaistaan siirtyminen etanan vauhtia toimitusruuhkan vuoksi. Toimitusajan tiedusteleminen olisi ihan asia yksi. Voisi sitten järjestellä ajatukset pääkopassaan. Sinulla on hyvin, kun pääset modemilla. Me onnettomat luovuimme samassa rytäkässä lankapuhelimesta. Siinä sitä oltiin pimeän kaivon pohjalla vailla yhteyksiä monet viikot. Se oli pitkä ikävä ajanjakso.Monen monet kerrat ehdimme kiukkuisina antaa palautetta, mutta aikaa kului monia viikkoja.
        Kun nyt laajakaistalla toimimme, kaikki koettu ikävyys on poispyyhkäisty. Tuntuu kuin olisi aina näin vaivattomasti toimittu, lähetelty isoja kuvamääriä ja tekstejä suit sait.
        Muista, hyvää ei odota koskaan liian kauan !

Meille otettiin taloverkko, kun linjat saattiin kuntoon. Ei tarvinnut tehdä mitään muuta kuin kirjoittaa nimi paperiin. Taloverkkoyhtiö teki kaiken luvatussa ajassa. Sellaiselle pienelle firmalle joustavuus ja kaikkien lupausten täyttäminen on elintärkeää. Jokainen asukas olisi voinut valita minkä muun operaattorin tahansa, jos työ olisi viivästynyt. - Olen kovin tyytyväinen. Nyt on kaksi palomuuria ja virustorjuntaa: Taloverkkoyhtiön ja minun omani. Taloverkkoyhtiön serveri on sen omissa tiloissa, me taas kuulumme yhtiön omaan verkkoon. Siitäkin huolimatta koneelleni pääsi virus Microsoftin edellisen mokan aikoihin. Oma virustorjuntani poisti sen.

Hinta on vain 8 € kuukaudessa.

• Pääsky64
        ii-li kirjoitti:

Meille otettiin taloverkko, kun linjat saattiin kuntoon. Ei tarvinnut tehdä mitään muuta kuin kirjoittaa nimi paperiin. Taloverkkoyhtiö teki kaiken luvatussa ajassa. Sellaiselle pienelle firmalle joustavuus ja kaikkien lupausten täyttäminen on elintärkeää. Jokainen asukas olisi voinut valita minkä muun operaattorin tahansa, jos työ olisi viivästynyt. - Olen kovin tyytyväinen. Nyt on kaksi palomuuria ja virustorjuntaa: Taloverkkoyhtiön ja minun omani. Taloverkkoyhtiön serveri on sen omissa tiloissa, me taas kuulumme yhtiön omaan verkkoon. Siitäkin huolimatta koneelleni pääsi virus Microsoftin edellisen mokan aikoihin. Oma virustorjuntani poisti sen.

kun täällä on kaikenlaisia asioita eikä kukaan tunne olevansa väärässä luukussa.

• Keela
        ii-li kirjoitti:

Itse olimme erittäin pettyneitä yhtiöiden toimintaan. Aikataulut eivät pitäneet, työmiehiä kävi useita eikä edellinen tiennyt mitä seuraava teki. Asiakaspalveluhenkisyydestä ei ollut tietoakaan. Suututtaa tuollainen, onneksi projekti on ohi, mutta "palveluitaan" en todellakaan voi suositella varsinkaan isommille näin yhtiöille.

• ii-li

Vanha siirtyy jo tänään pois näkyvistä seuraavalle sivulle.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      98
      4781
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      140
      3203
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3145
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      413
      2264
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      236
      1392
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1233
    7. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1207
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      71
      1151
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      31
      1118
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      118
      1028
    Aihe