Kone A on suoraan kiinni Ethernet-kaapelissa, kone B on Wlanin kautta kiinni asunnon toisessa (toinen IP-osoite) Ethernet-reiässä. Talossa on siis sisäinen verkotus, itse "ADSL-modeemi" on jossain puhelinjakamossa tms..
Jos pistän koneen B kiinni suoraan tuohon Ethernetiin, ilman Wlania tavalliseen verkkokorttiin, toimii kaikki kuten pitääkin: löydän verkosta molempien koneiden jaetut kansiot ja pääsen niitä käpälöimään (samalla löytyy myös naapureiden lähiverkot). Mutta kun väliin tulee tuo Wlan reititin, ei homma menekään niin yksinkertaisesti. Koneilla kyllä pääsee nettiin, mutta tuo lähiverkkosysteemi ei enään toimi (eikä niitä naapureitakaan löydy. Wlan-koneelta löytyy vain sen oman työryhmän nimi ja sieltä vain oma kone). Ilmeisesti syynä on reitittimen NAT tai vastaava juttu joka nuo estää... Koneelta A lähetetty ping reitittimen osoitteeseen ei tavoita tuota konetta B.
Langaton reititin on Buffalo AirStation WHR-G54S ja sen asetuksia osaan kyllä käpälöidä, mutta en oikein tiedä mitä niille pitäisi tehdä... Eli nyt on siten, että reitittimen IP on se ethernetreiän vaatima osoite ja koneen IP on jokin lähiverkko-osoite. NATin voi ottaa pois päältä, mutta silloin tuo reititin toimii vain siltana.
Jotta "lähiverkon" saisi toimimaan, pitääkö joitain portteja aukasta reitittimestä, vai mitä pitäisi tehdä? "Lähiverkko" lainausmerkeissä, koska reitittimen näkökulmastahan se ei ole mikään lähiverkko.
Tuon reitittimen ohjekirja löytyy seuraavasta osoitteesta. Tiedostokoko 17 MB!
http://www.buffalo-technology.com/downloads/WHR-G54S-Manual_EU.pdf
Enemmän kuitenkin kaipaisin vain tietoa siitä, mitä oikein pitäisi teoriassa tehdä. Käytännön säätäminen kyllä mennee sitten ihan kokeilemalla.
reitittimen asetukset
8
15417
Vastaukset
- samaan LAN:iin
Ei tuossa oikeastaan mitään asetuksia tarvitse muutella. Kytket vain kaikki omat tietokoneesi Buffalo-tukiaseman LAN-liittimiin tai langattomaan verkkoon. Nyt sinulla on oma yksityinen kotiverkko. Internet-yhteyden saat kaikille koneillesi kytkemällä Buffalon WAN-liittimen taloyhtiön verkkoon. Naapureiden verkot pysyvät edelleen eristettynä omasta kotiverkostasi, mikä on yleensä hyvä asia.
- thumb
Juu noinhan se toki toimii, ja itse asiassa noin olen näitä pitänytkin viimeiset puoli vuotta. Mutta nyt on todellakin sellainen tilanne, että pitää koneet saada kytkettyä eri reikiin. WLAN on ihan käytännön syistä siinä (kannettavan) toisen koneen välissä.
- ei siis käy
thumb kirjoitti:
Juu noinhan se toki toimii, ja itse asiassa noin olen näitä pitänytkin viimeiset puoli vuotta. Mutta nyt on todellakin sellainen tilanne, että pitää koneet saada kytkettyä eri reikiin. WLAN on ihan käytännön syistä siinä (kannettavan) toisen koneen välissä.
Jos ei omaa välikaapelia voi vetää eikä tukiasemaa voi siirtää, olisi tietysti vielä tämä optio: ostat WLAN-sovittimen sille yksinäiselle koneelle ja kytket sen langattomasti kotiverkkoosi.
Jos sekään ei käy, on kai ainakin yksi vaivaton vaihtoehto eli sen tukiaseman muuttaminen silta-moodiin, mutta ilmeisesti naapuritkin ovat sitten samassa lähiverkossa.
Taidat kuitenkin etsiä vaikeaa ratkaisua: Buffalon palomuuriin pitäisi luoda säännöt, joilla se yksinäinen Buffalon WAN-puolella oleva koneesi liikenne sallitaan, mutta naapureiden liikenne pysäytetään. On se varmaan mahdollista jotenkin näin: oman koneen MAC-osoitteen salliva sääntö, naapureiden koneilta tulevan liikenteen esto, taloyhtiön reitittimeltä ja internetistä tulevan liikenteen salliva sääntö. Mutta onko se vaivan arvoista saada tuo kokonaisuus toimimaan? - thumb
ei siis käy kirjoitti:
Jos ei omaa välikaapelia voi vetää eikä tukiasemaa voi siirtää, olisi tietysti vielä tämä optio: ostat WLAN-sovittimen sille yksinäiselle koneelle ja kytket sen langattomasti kotiverkkoosi.
Jos sekään ei käy, on kai ainakin yksi vaivaton vaihtoehto eli sen tukiaseman muuttaminen silta-moodiin, mutta ilmeisesti naapuritkin ovat sitten samassa lähiverkossa.
Taidat kuitenkin etsiä vaikeaa ratkaisua: Buffalon palomuuriin pitäisi luoda säännöt, joilla se yksinäinen Buffalon WAN-puolella oleva koneesi liikenne sallitaan, mutta naapureiden liikenne pysäytetään. On se varmaan mahdollista jotenkin näin: oman koneen MAC-osoitteen salliva sääntö, naapureiden koneilta tulevan liikenteen esto, taloyhtiön reitittimeltä ja internetistä tulevan liikenteen salliva sääntö. Mutta onko se vaivan arvoista saada tuo kokonaisuus toimimaan?Ilmeisesti selitin vähän huonosti mitä oikein olen hakemassa.
Haen siis vain sellaista systeemiä, missä johto on korvattu radioaalloilla. Naapureiden verkot eivät siis haittaa - täysin päinvastoin - mainitsin niistä vain ohimennen...
Toisin sanoen, tuossa Buffalossa voi ja pitää sallia aivan kaiken läpi menevä liikenne, oli se ihan mitä tahansa. Johto seinästä tietokoneeseen tekee juuri sitä mitä olen etsimässä: koneella on uniikki IP-osoite ja bitti liikkuu ilman mitään estoja. Tietokoneen palomuurit ym. hoitavat sen estopuolen.
Buffalosta en vain ole vieläkään keksinyt miten sellaisen saisi aikaan. Jos pidän NATin, täytyy koneelle pistää "lähiverkko IP" ja silloin oikea IP onkin vain se Buffalo. Jos taas NATin pistää pois, toimii Puhveli vain siltana..
Tuolla on - nortti
thumb kirjoitti:
Ilmeisesti selitin vähän huonosti mitä oikein olen hakemassa.
Haen siis vain sellaista systeemiä, missä johto on korvattu radioaalloilla. Naapureiden verkot eivät siis haittaa - täysin päinvastoin - mainitsin niistä vain ohimennen...
Toisin sanoen, tuossa Buffalossa voi ja pitää sallia aivan kaiken läpi menevä liikenne, oli se ihan mitä tahansa. Johto seinästä tietokoneeseen tekee juuri sitä mitä olen etsimässä: koneella on uniikki IP-osoite ja bitti liikkuu ilman mitään estoja. Tietokoneen palomuurit ym. hoitavat sen estopuolen.
Buffalosta en vain ole vieläkään keksinyt miten sellaisen saisi aikaan. Jos pidän NATin, täytyy koneelle pistää "lähiverkko IP" ja silloin oikea IP onkin vain se Buffalo. Jos taas NATin pistää pois, toimii Puhveli vain siltana..
Tuolla onEli jos haluat, että kannettava näkyy suoraan muihin verkkoihin, tee seuraavasti:
1. Buffalosta dhcp-palvelin pois päältä
2. Kytke Buffalon lan-portti lähiverkkoosi, ei wan
Tällöin ei ole tuota nat-ongelmaa. Kai adsl jakaa dhcp-osoitteita? - samaan LAN:iin
thumb kirjoitti:
Ilmeisesti selitin vähän huonosti mitä oikein olen hakemassa.
Tuolla onEn nyt ihan ymmärtänyt, mikä ongelma sitten silta-moodin kanssa on (jos ei naapureiden verkot). Buffalon pohjassa pitäisi olla vipu, jolla sen saa silta-moodiin. Sitten kytket kaikki piuhat vain LAN-liittimiin. WAN jää käytöstä pois. Mitään asetuksia ei tarvitse muuttaa ja kaikki ovat samassa lähiverkossa.
- thumb
samaan LAN:iin kirjoitti:
En nyt ihan ymmärtänyt, mikä ongelma sitten silta-moodin kanssa on (jos ei naapureiden verkot). Buffalon pohjassa pitäisi olla vipu, jolla sen saa silta-moodiin. Sitten kytket kaikki piuhat vain LAN-liittimiin. WAN jää käytöstä pois. Mitään asetuksia ei tarvitse muuttaa ja kaikki ovat samassa lähiverkossa.
Aah.. eipä vaan tullut tuota mieleen, että WAN-porttiin ei tarvitse kytkeä sitä johtoa :)
Eli tuohan on varmasti se ratkaisu mitä olen etsimässä!
Kuitenkin - en saa edelleenkään toimimaan.
Laitteen pohjassa on kytkin, joka kääntämällä bridge-asentoon laitteen saa "jatkamaan jo olemassaolevaa langatonta verkkoa". DHCP, NAT ja WAN kytkeytyvät pois päältä. Ilmeisesti ihan hyvä asia.
Tässä talossa IP-osoite, yhdyskäytävä yms. pitää aina määritellä manuaalisesti. Pistin siis koneeseen nuo oikeat asetukset ja Buffalon annoin olla oletuksilla... mutta eipä vain toimi. Koitin pitää kytkimen Auto-asennossa (ja DHCP pois päältä ja päällä), mutta ei auta.
Onko syy kenties siinä, että ohjekirjan mukaan kun pistää bridgen päälle, laitteen ("LAN-side") IP-osoitteeksi tulee 192.168.11.100 mikä siis olis talon verkon mielestä ihan väärä. - thumb
thumb kirjoitti:
Aah.. eipä vaan tullut tuota mieleen, että WAN-porttiin ei tarvitse kytkeä sitä johtoa :)
Eli tuohan on varmasti se ratkaisu mitä olen etsimässä!
Kuitenkin - en saa edelleenkään toimimaan.
Laitteen pohjassa on kytkin, joka kääntämällä bridge-asentoon laitteen saa "jatkamaan jo olemassaolevaa langatonta verkkoa". DHCP, NAT ja WAN kytkeytyvät pois päältä. Ilmeisesti ihan hyvä asia.
Tässä talossa IP-osoite, yhdyskäytävä yms. pitää aina määritellä manuaalisesti. Pistin siis koneeseen nuo oikeat asetukset ja Buffalon annoin olla oletuksilla... mutta eipä vain toimi. Koitin pitää kytkimen Auto-asennossa (ja DHCP pois päältä ja päällä), mutta ei auta.
Onko syy kenties siinä, että ohjekirjan mukaan kun pistää bridgen päälle, laitteen ("LAN-side") IP-osoitteeksi tulee 192.168.11.100 mikä siis olis talon verkon mielestä ihan väärä.Komento takas. Sain vihdoin ja viimein toimimaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244586- 883714
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313463075- 542657
- 512589
- 2032583
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322390- 1522318
- 311945
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1071521