Onko sanoissa rakli ja raklo joktka kaajeiden sukupuolia kuvaavat aistittavissa rotusyrjintää ja ylenkatsomista?
Kuten sanonnassa "ne on vaan kaajeita" ennen kuin tummat lähtivät riitaa haastamaan tässä taannoin..
Käsitteistä
14
7709
Vastaukset
- Lti
Sanoissa rakli/räkli miten sen kukin tahtoo lausua ja raklo ei mieletäni ole mitään rotusyrjintäää,eikä mitään muutakaan.
Jos et ole viellä sitä huomannut myös meillä romaneilla on oma tapamme puhua ja nämä mielestäsi loukkaavat sanat kuuluvat kieleemme,eikä niiden ole tarkoitus loukata ketään,ainankaan minä en niitä siinä mielessä käytä.
Mitä tuohon "ne on vaan kaajeita" lauseeseen tulee,niin mitä oikein odotit???
Niinhän tekin kutsutte meitä milloin miksikin,mutta pienestä ei pidä pahastua =) - valakoone
Se sanonta ilmaisee just sen että muista ku mustalaisista ei tartte välittää mitään. Noi sanat tarkoittaa ei-mustalaista, nuorta semmosta ja kumpaakin sukupuolta. Eikä mikään oo niin rasisti ku mustalainen. No, yks sairas lahko muiden joukossa, ei sen kummempaa.
- Lti
Kiitos rakentavasta kommentistasi *nousee pystyyn taputtamaan*
Oletko koska ajatellut laskeutua sieltä puusta tänne maan kamaralle muitten talliaisten pariin vai aattelitko kauankin hidastaa väistämätöntä???
Puu kun lahoaa ja lopulta kaatuu voi pyllysäsi tämähtää epämukavasti ;) - Lti
Niin sitä vaan,että rakli/räkli tarkoittaa suomalaista naista ja raklo taas miestä,jos tätä et viellä tiennyt niin nyt tiedät..
Sinä sivistymätön moukka - valakoone
Lti kirjoitti:
Niin sitä vaan,että rakli/räkli tarkoittaa suomalaista naista ja raklo taas miestä,jos tätä et viellä tiennyt niin nyt tiedät..
Sinä sivistymätön moukkaOta ensin selvää ennen ku alat muita opettamaan. Sullahan sitä dorka tuntuu sivistystä löytyvän ku mustalaisilta tuut kysyyn neuvoja. Idiootti!!
- mä vaan
Lti kirjoitti:
Sinä sivistymätön moukkaei tarkoita suomalaista kaajia vaan se voi olla vaikka nigerialainen kaaji.
Sama raklon osalta...voi olla vaikka ampomaalainen silti raklo...hajuaako tuut
Minä ainakin olin onnellinen ja ylpeä, kun romaniystäväni muutama vuosi sitten ensimmäisen kerran kutsuivat minua räkliksi. Tuo nimitys oli minulle lopullinen osoitus siitä, että he olivat hyväksyneet minut ystäväkseen. Valkolaisen ei kuitenkaan pidä ikinä pyytää, että hänestä käytettäisiin romanikielisiä nimityksiä.
- Omassarauhassaparas
En ymmärrä romaneista mitään. Pysyn kaukana. Ei kiitos millekkään kaveruudelle.
- armoton.totuus
Se on hyvä se!
- Raklojäbä
Mielenkiintoinen keskustelu. Kiitos informaatiosta hyvät herrat.
- rko
keskustele olis tosikivaa kuulla mites teille kuuluui ettälapset täällä tAas kirjoittaa,mitäss teille.se on romaanos kysymys olen linnjoilla mut kidrjoita ,mites teillä,menneen ,paljo virheixtä et sori..•kiitos että vaivautuiset kirjoittaan,miten on.y
- noetpäsarvaa
oikeastaan noihin termeihin ei liity rotusyrjintä tai ylenkatsominen millään tavalla ne ovat samat kun suomen kielessä tyttö, poika, mies tai nainen ja samoin kuin ruotsissa käytetään sanoja han ja hon tai englannissa she, he romani tytöille ja pojillekin on omat nimitykset sekä lause ja taivutus muodot.sanan tarkoitus itsessään ei ole rotusyrjivvä mutta kaikki riippuu miten sanaa käytrtään. samoin kuin mustalais sana ei ole syrjimtää eikä moni ota sitä loukkauksena jos sitä ei liitetä tarkoituksellisesti loukkaavaan asiayhteyteen.
Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 176020
Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella
No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus04661- 563160
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2262876Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon332436Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella452350Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme222033Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731757- 381560
- 1791437