nii tuli hankittuu tollanen vm93 2.1 16. nii mitäs pensaa se tykkäis parhiten juua?:)
mitäs pensaa
14
1715
Vastaukset
- C900
95E kelpaa. Paljon ongelmattomia ajokilometrejä Sinulle ja autollesi.
kiitos toivottavast on hyvä peli. tos jokku jutteli et 98 pitäis käyttää mut eikun 95 ja menoks:)
- pitää
nappe67 kirjoitti:
kiitos toivottavast on hyvä peli. tos jokku jutteli et 98 pitäis käyttää mut eikun 95 ja menoks:)
Se 95 E on selvästi kuivempaa tavaraa kuin tuo 98 E. Eräs moottoriasentaja sanoi voitelun toimivan paremmin tuolla paremmalla laadulla. Toiseksi käynnistyminen selvästi parempi kutenmyös bensankulutus piirunverran pienempi.
- C900
nappe67 kirjoitti:
Kuten varmaan olet huomannutkin, tämän palstan neuvoihin kannattaa suhtautua varauksella. Kun vastasin sinulle oktaanitarpeesta, niin jo oli joku korjaamassa. En viitsi täällä väittelemään asiasta. Minulla on runsaasti kokemusta 2.1 Saabista ja ajan sillä edelleenkin. Jos joku on tänne kirjoittamistani asioista eri mieltä, niin se on hänen murheensa.
Vielä muutamia vuosia sitten Saab-palsta oli luotettava ja täällä kirjoittivat ne, jotka Saabeista olivat hyvin perillä. Nykyään tänne laittavat tekstejään satunnaiset huseeraajat, joiden jutut ovat vailla todellisuuspohjaa ja heidän tarkoituksenaan lienee vain saada aikaan väittely.
Suosittelen kirjautimista saabclubin sivuille. Siellä kirjoitukset ovat toistaiseksi asialinjalla. - vaan
C900 kirjoitti:
Kuten varmaan olet huomannutkin, tämän palstan neuvoihin kannattaa suhtautua varauksella. Kun vastasin sinulle oktaanitarpeesta, niin jo oli joku korjaamassa. En viitsi täällä väittelemään asiasta. Minulla on runsaasti kokemusta 2.1 Saabista ja ajan sillä edelleenkin. Jos joku on tänne kirjoittamistani asioista eri mieltä, niin se on hänen murheensa.
Vielä muutamia vuosia sitten Saab-palsta oli luotettava ja täällä kirjoittivat ne, jotka Saabeista olivat hyvin perillä. Nykyään tänne laittavat tekstejään satunnaiset huseeraajat, joiden jutut ovat vailla todellisuuspohjaa ja heidän tarkoituksenaan lienee vain saada aikaan väittely.
Suosittelen kirjautimista saabclubin sivuille. Siellä kirjoitukset ovat toistaiseksi asialinjalla.Saabeja ollut kohta parikymmentä vuotta eri malliversioita tässäkin pihassa. Se että mielipiteiden ilmaisu sekä niiden perustelu tällä palstalla loukkaa jonkun clubilaisen itsetuntoa kertoo aika paljon tämän "puristin" siis puhdasoppisen saabistin asenteesta.
Se että on "väsynyt" väittelemään jostain aiheesta johon itse on ottanut jääräpäisen kannan, eikä sitä suostu muuttamaan vaikka faktat osoittaa päinvastaista riittää minulle analyysiksi teikäläisen luonteenlaadusta.
Tottakai tälläkin palstalla riittää päänaukojia vaan aina voi oppia uutta ihmeellistä asiaa.Juuri tuo jääräasenne häiritsee meikäläistä clubin ilmapiirissä. Todennäköisesti ko luonteenlaatu ilmennee vain muutamilla kiihkeimmillä saabisteilla jotka tosin ovat sitten eniten äänessä tälläkin palstalla. Jo pelkästää automerkin valinta Saabiksi osoittaa valveutuneisuutta auto- ja turvatekniikan saralla.
Olisikohan tarpeeksi arvovaltainen asiantuntijalausunto tuon korkeamman oktaaniarvon osalta uudenkaupungin autotehtaan koneinsinöörin(moottorilaboratorio) suositus käytää sitä parempaa laatua riipumatta siitä onko alla vapaastihengittävä tai turboahdettu saab.
Kävin ko tehtaassa yritysvierailun yhteydessä ja keskustelin silloisen johtavan insinöörin kanssa ko asiasta ja turbotekniikasta. Koska olin vakuuttunut näkemästäni ostin hieman myöhemmin siellä valmistetun turbosaabin joka löytyy muuten vieläkin tallista.
Se toinen taho joka suositteli 98E laatua on kolmisenkymmentävuotta korjannut ammatikseen erinlaisia moottoreita ja saanut siitä päivittäisen leipänsä. Hän sanoi että on väärää säästöä pihdata oktaaniarvossa. 98E voitelee selvästi paremmin yhdessä käytettävän voiteluaineen kera. Vaatiessani perusteluja siihen hän vastasi: Saman moottorisarjan kohdalla kiinnileikkautumiset ovat jokakerta osuneet 95e bensalla käytettyihin moottoreihin.
Koska tapoihini kuuluu perustella asiat joita esitän odotan sitä myös opponentilta. Joten perustele oma väitteesi ole hyvä! - (moottorilaboratorio)
vaan kirjoitti:
Saabeja ollut kohta parikymmentä vuotta eri malliversioita tässäkin pihassa. Se että mielipiteiden ilmaisu sekä niiden perustelu tällä palstalla loukkaa jonkun clubilaisen itsetuntoa kertoo aika paljon tämän "puristin" siis puhdasoppisen saabistin asenteesta.
Se että on "väsynyt" väittelemään jostain aiheesta johon itse on ottanut jääräpäisen kannan, eikä sitä suostu muuttamaan vaikka faktat osoittaa päinvastaista riittää minulle analyysiksi teikäläisen luonteenlaadusta.
Tottakai tälläkin palstalla riittää päänaukojia vaan aina voi oppia uutta ihmeellistä asiaa.Juuri tuo jääräasenne häiritsee meikäläistä clubin ilmapiirissä. Todennäköisesti ko luonteenlaatu ilmennee vain muutamilla kiihkeimmillä saabisteilla jotka tosin ovat sitten eniten äänessä tälläkin palstalla. Jo pelkästää automerkin valinta Saabiksi osoittaa valveutuneisuutta auto- ja turvatekniikan saralla.
Olisikohan tarpeeksi arvovaltainen asiantuntijalausunto tuon korkeamman oktaaniarvon osalta uudenkaupungin autotehtaan koneinsinöörin(moottorilaboratorio) suositus käytää sitä parempaa laatua riipumatta siitä onko alla vapaastihengittävä tai turboahdettu saab.
Kävin ko tehtaassa yritysvierailun yhteydessä ja keskustelin silloisen johtavan insinöörin kanssa ko asiasta ja turbotekniikasta. Koska olin vakuuttunut näkemästäni ostin hieman myöhemmin siellä valmistetun turbosaabin joka löytyy muuten vieläkin tallista.
Se toinen taho joka suositteli 98E laatua on kolmisenkymmentävuotta korjannut ammatikseen erinlaisia moottoreita ja saanut siitä päivittäisen leipänsä. Hän sanoi että on väärää säästöä pihdata oktaaniarvossa. 98E voitelee selvästi paremmin yhdessä käytettävän voiteluaineen kera. Vaatiessani perusteluja siihen hän vastasi: Saman moottorisarjan kohdalla kiinnileikkautumiset ovat jokakerta osuneet 95e bensalla käytettyihin moottoreihin.
Koska tapoihini kuuluu perustella asiat joita esitän odotan sitä myös opponentilta. Joten perustele oma väitteesi ole hyvä!Ukista ei löydy eikä ole löytynyt "(moottorilaboratorio)"
- pömpeli ...
(moottorilaboratorio) kirjoitti:
Ukista ei löydy eikä ole löytynyt "(moottorilaboratorio)"
jossa penkitettiin/testattiin turbokoneita. Olivat saaneet nesteeltä virheellistä bensaa joka rikkoi turbomoottoreita testeissä. Oli teettänyt pirusti töitä ennenkuin olivat älynneet ottaa jalostamoon yhteyttä josta pitkin hampain myönnettiin ongelmista prosessissa.
Enpäs älynnyt otta tyypin nimeä muistiin nythän sitä sitten tarvittaisiin. Todistajiksi löytyy yksi kokonainen luokka autotekniikanopiskelijoita. Tästä sitten keskustelu rönsyili oktaaniarvoihin.
Tietenkään ko laatuvirhestä ei ilmoitettu lehdissä suurilla otsikoilla vaan se vaiettiin.Moottoriongelmat katosivat uuden bensaerän myötä.
Jalostamovierailulla kävi sitten ilmi että sillointällöin saattaan prosessissa esiintyä häiriöitä. Bussikierroksella jalostamoalueella herätti ihmetystä valtavat liekkisuihkut joistain piipuista jonka nesteen edustaja kuittasi: Kun prosessissa tapahtuu häiriö niin tilannetta korjattaessa voidaan joutua tekemään säätelyä myös tuolla tavoin. Näin siis Porvoon jalostamolla. - C900
vaan kirjoitti:
Saabeja ollut kohta parikymmentä vuotta eri malliversioita tässäkin pihassa. Se että mielipiteiden ilmaisu sekä niiden perustelu tällä palstalla loukkaa jonkun clubilaisen itsetuntoa kertoo aika paljon tämän "puristin" siis puhdasoppisen saabistin asenteesta.
Koska tapoihini kuuluu perustella asiat joita esitän odotan sitä myös opponentilta. Joten perustele oma väitteesi ole hyvä!Kommentoin nimimerkin "pitää" kirjoitusta...miksi sinä nim. "vaan" siihen vastasit ?
Muutamia vastauksia kirjoitukseesi :
En ole saab-clubin jäsen. Vaihdan kyllä mielipiteeni, jos totean olevani väärässä. Nyt en sitä ole todennut.
En ole kiihkeä saabisti, automerkki ei ole minulle mikään "must". Kun olen lukenut runsaasti 93/95 saabeista, niin saatan lukemani perusteella jopa vaihtaa merkkiä.
Koneinsinööri voi antaa lausunnon, jos huvittaa. Tunnen monia inssejä ja myös itselläni on ins/DI-tutkinto takana. Se ei kuitenkaan takaa sitä, että kun on inssi, niin on oikeassa. Jos itse kuulut insseihin, niin sen tiedät. Omalla kokemuksella on kova painoarvo.
Kerroit asentajasta, joka on 30 vuotta saanut leipänsä moottorien korjaamisista ja hänen lausunnostaan. Et maininnut, mihin moottorisarjaan hänen kokemuksensa perustuu, oliko saab, josta nyt oli kyse. Itse on muista nähneeni kirjoituksia 2.1 moottorin kiinnileikkautumisista. Minä olen joskus ihmetellyt, miten ylipäätään jotkut asentajat ovat pystyneet tienaamaan leipänsä ja mistä he ovat oppinsa saaneet, kun asentaminen enemmän sähläämistä muistuttava toimenpide.
Kirjoitukseni oli mielestäni vain jonkilainen "purkaus"; ei siinä faktoihin pohjautuvia perusteluja ollut, miksi 2.1 koneessa pitäisi käyttää 98E:tä. Uskon, että tiedät, mitä faktalla tarkoitetaan.
Turbosaabin oktaanivaatimus saattaa olla 98, mutta 2.1 16v:lle piisaa 95. Vai olisiko käyttöohjekirjasessa painovirhe ?
Minä en tätä keskustelua enää jatka. 98E:n käyttäminen on jokaisen oma asia. Se maksaa enemmän, mutta jos haluaa sillä varmistaa jotain, niin siitä vaan. Minä käytän 2.1:ssa 95E-bensaa, kuten olen tehnyt jo vuosia. - vastaa ...
C900 kirjoitti:
Kommentoin nimimerkin "pitää" kirjoitusta...miksi sinä nim. "vaan" siihen vastasit ?
Muutamia vastauksia kirjoitukseesi :
En ole saab-clubin jäsen. Vaihdan kyllä mielipiteeni, jos totean olevani väärässä. Nyt en sitä ole todennut.
En ole kiihkeä saabisti, automerkki ei ole minulle mikään "must". Kun olen lukenut runsaasti 93/95 saabeista, niin saatan lukemani perusteella jopa vaihtaa merkkiä.
Koneinsinööri voi antaa lausunnon, jos huvittaa. Tunnen monia inssejä ja myös itselläni on ins/DI-tutkinto takana. Se ei kuitenkaan takaa sitä, että kun on inssi, niin on oikeassa. Jos itse kuulut insseihin, niin sen tiedät. Omalla kokemuksella on kova painoarvo.
Kerroit asentajasta, joka on 30 vuotta saanut leipänsä moottorien korjaamisista ja hänen lausunnostaan. Et maininnut, mihin moottorisarjaan hänen kokemuksensa perustuu, oliko saab, josta nyt oli kyse. Itse on muista nähneeni kirjoituksia 2.1 moottorin kiinnileikkautumisista. Minä olen joskus ihmetellyt, miten ylipäätään jotkut asentajat ovat pystyneet tienaamaan leipänsä ja mistä he ovat oppinsa saaneet, kun asentaminen enemmän sähläämistä muistuttava toimenpide.
Kirjoitukseni oli mielestäni vain jonkilainen "purkaus"; ei siinä faktoihin pohjautuvia perusteluja ollut, miksi 2.1 koneessa pitäisi käyttää 98E:tä. Uskon, että tiedät, mitä faktalla tarkoitetaan.
Turbosaabin oktaanivaatimus saattaa olla 98, mutta 2.1 16v:lle piisaa 95. Vai olisiko käyttöohjekirjasessa painovirhe ?
Minä en tätä keskustelua enää jatka. 98E:n käyttäminen on jokaisen oma asia. Se maksaa enemmän, mutta jos haluaa sillä varmistaa jotain, niin siitä vaan. Minä käytän 2.1:ssa 95E-bensaa, kuten olen tehnyt jo vuosia.No jos luet hieman rauhallisempana tekstin niin voisit huomata seuraavaa.
Neuvo 98 E käyttämisestä polttomoottorissa on yleispätevä. Oli sitten kyseessä autonmoottori, perämoottori,moottorisaha tai vaikkapa ruohonleikkuri. Kaikissa niissä mäntä vipeltää.
Tottakai meitä on moneksi ja mielipiteitä riittää joka lähtöön. Tämä 98E suositus on minun näkemykseni asiasta.Tosin siihen on vahvasti vaikuttanut aiemmin mainitut seikat kun on tapana kuunnella toistenkin perustelut valinnoilleen ja ottaa vinkistä vaarin.
Insinööritutkinto ei todellakaan takaa virheettömyyttä eri asoiden suhteen.Tarkoitukseni ei ollut kyseenalaistaa valintaasi bensan oktaaniarvon suhteen. Muistelen vaan saabilla olleen ongelmia joidenkin vaparimoottoreiden mäntien kohdalla.
No se 30v alalla toiminut asentaja on korjannut monenlaisia moottoreita työuransa aikana siis muitakin kuin autonmoottoreita. Ja kysessä ei ole todellakaan mikään sähläri vaan raudanluja ammattilainen jota pomo "polvillaan" pyytää pysymään talossa. Kysyntää olisi muuallekkin.
Itse luotan täysin ko henkilöön.
Turbosaabbiin käy kaikki suomessa myytävät bensalaadut onhan siinä ohjausjärjestelmä joka huomioi mitä laatua käytetään. Ajossa sen huomaa ahtopainemittarista sekä suorituskyvystä. Ei siinä huoltokirjassasi ole painovirhettä muttei siinä varmankaan kielletä 98 E:n käyttöä.
Ei sitä merkkiä tarvitse vaihtaa ellet välttämättä halua. On niitä ongelmia muillakin merkeillä ihan omasta takaa ja paljon.Niistäkin on kokemuksia siis omakohtaisia sellaisia ihan tarpeeksi tullut kerättyä.
Erityisesti on harmittanut kun itse on hämääntynyt tuliterästä autosta ennenkuin riittävää kokemusta ko mallista ja suositellut sitä myös muille. Kun jobinpostia alkoi kertyä ei sille tullut loppua millään ja kaikki kertautui myös toisessakin samanlaisessa autossa joka oli sisarellani.Merkki vaihtui toiseen. - Mats
vaan kirjoitti:
Koska tapoihini kuuluu perustella asiat joita esitän odotan sitä myös opponentilta. Joten perustele oma väitteesi ole hyvä!Niin, bensiinin oktaaniluvulla ei ole vaikutusta moottorin voiteluun, bensa ei saa sekoittua öljyn kanssa joten siinä mielessä 'vaan'´n kirjoitus on jotenkin vailla todellisuutta eikä moottorin kiinnileikkautumista voi suoraan korreloida bensiinin oktaanilukuun! Siinä tapauksessa jos puhutaan venttiilien 'voitelusta' niin tällöin bensiinillä on vaikutusta.
Mä muistelen että ainakin tuossa -92 2.1:ssä on bensaluukun sisäpuolella tarra 95E. Sitä olen aina käyttänyt eikä ole vielä mitään tarvinnut koneelle tehdä; ajettu 256 tkm. - pelaa
Mats kirjoitti:
Niin, bensiinin oktaaniluvulla ei ole vaikutusta moottorin voiteluun, bensa ei saa sekoittua öljyn kanssa joten siinä mielessä 'vaan'´n kirjoitus on jotenkin vailla todellisuutta eikä moottorin kiinnileikkautumista voi suoraan korreloida bensiinin oktaanilukuun! Siinä tapauksessa jos puhutaan venttiilien 'voitelusta' niin tällöin bensiinillä on vaikutusta.
Mä muistelen että ainakin tuossa -92 2.1:ssä on bensaluukun sisäpuolella tarra 95E. Sitä olen aina käyttänyt eikä ole vielä mitään tarvinnut koneelle tehdä; ajettu 256 tkm.Tuli kärsittyä mäntävaurio juuri laitetussa koneessa. Kone purettiin ja nähtiin mitä oli käynyt. Tuliterä mäntä oli leikannut kiinni ja ainoa syy tuntui olevan 95e käyttäminen jota ohjekirja ei kieltänyt mutta suositteli 98e käyttöä.
Näyttää siltä että vaparikoneessa se toimii aivan hyvin ainakin ajosuoritteesta päätellen ilman ongelmia ja lukemasta päätellen niitä on vielä luvassa parisataa tuhatta. Taisi itsellä käydä vain huono tuuri ja on väärin syyttää siitä 95e laatua. pelaa kirjoitti:
Tuli kärsittyä mäntävaurio juuri laitetussa koneessa. Kone purettiin ja nähtiin mitä oli käynyt. Tuliterä mäntä oli leikannut kiinni ja ainoa syy tuntui olevan 95e käyttäminen jota ohjekirja ei kieltänyt mutta suositteli 98e käyttöä.
Näyttää siltä että vaparikoneessa se toimii aivan hyvin ainakin ajosuoritteesta päätellen ilman ongelmia ja lukemasta päätellen niitä on vielä luvassa parisataa tuhatta. Taisi itsellä käydä vain huono tuuri ja on väärin syyttää siitä 95e laatua.joo oon täs körötelly reilu 400 kilsaa ja hyvin tuntuu menevän 95 sel. kiva on auto ei harmita et yhes liikkees myyjäl ei ollu hyvä päivä ja jäi 88 1.8 passatti ostamat.
- passattia
nappe67 kirjoitti:
joo oon täs körötelly reilu 400 kilsaa ja hyvin tuntuu menevän 95 sel. kiva on auto ei harmita et yhes liikkees myyjäl ei ollu hyvä päivä ja jäi 88 1.8 passatti ostamat.
Niin ole tarkkana takapään laakerien kunnosta on lankomiehellä kuuteen vuoteen vaihdettu puolenkymmentä kertaa. Ei eroa onko alkuperäiset taikka tarvikkeet. Tosin kontti piripintaan täynnä työkaluja ja muuta tavaraa. Muuten huippuvarma peli.
passattia kirjoitti:
Niin ole tarkkana takapään laakerien kunnosta on lankomiehellä kuuteen vuoteen vaihdettu puolenkymmentä kertaa. Ei eroa onko alkuperäiset taikka tarvikkeet. Tosin kontti piripintaan täynnä työkaluja ja muuta tavaraa. Muuten huippuvarma peli.
kiitos! mut oon ihan tyytyväinen toho saappii et katellaa millai se pelaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 733246
- 622545
Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.562186Mitä sanoa pituudeksi näillä mittaustuloksilla?
Jos jossain tarttee ilmoittaa pituus sentin tarkkuudella? Mitattu neljästi virallisesti ja mittaustulokset on olleet 1942105- 552012
- 421624
- 401610
Mä en jaksa suojella sua enää
Oot osa mun tarinaa ja ensirakkaus 🩷🌈 Olisiko niin kauheata, jos muutkin ystävämme tietäisivät? Se on jo niin vanha ”t141293EU:n uusin idea - jatkossa joudut tunnistautumaan kun katsot PORNOA!
"Pornon katsominen muuttuu täysin Euroopan komissio on kehittänyt sovelluksen, jolla internetin käyttäjä voi todistaa p1391218- 61113