Mun kanin hampaissa on ns.ristipurenta eli ne ei osu yhteen eli evät kulu ollenkaa ja kani ei järsi mitään kovaa. Joudumme käymään jatkuvasti eläinlääkärillä leikkauttamassa joskus myös leikataa itse. Onks kellään kokemusta tälläsesta? Olen kuullut että hampaat vois leikkauttaa kokonaan pois, pitääkö paikkansa?
Kanin hampaat
8
1438
Vastaukset
- diiinnggg
enpä usko että kanilta vois ottaa kokonaan hampaat pois!! tai en tiiä...mut tuntuu aika hullulta...
- muppeli
olen kuullut että kaneilta on hampaita poistettu mm. silloin kun hampaat ovat huonolaatuiset (katkeilevat). käänny eläinlääkärin puoleen.
jos hampaat kasvavat nopaesti ja niitä saisi koko ajan olla leikkaamassa voi olla kanin kannalta parempi että ne poistetaan kokonaan. en usko kanin nauttivan hampaiden leikkuusta.- Hermanni75
Jos lähdetään siitä, että kanin perusruokaa on kuiva ja hyvälaatuinen heinä, (kanin) täysrehupelletti ja monipuolinen tuoreruoka, ja hyvää lisää siihen on esim. tuoreet pajun oksat.
Kaikki voimme varmaan edellisestä päätellä, että kanille on elintärkeää kova ja kuitupitoinen purtava.
Jos kanin syöminen pysyy normaalina hampaiden leikkaamisella, on asia OK niin kauan, kuin kanin terveydentila sen sallii.
Jos taas harkitaan hampaiden poistoa, herää kysymys, onko se sitten enää kanin elämää ollenkaan (viitaten sen perusruokaan alussa) ?
- Marriii
Kanilla on myös hampaita suussa takanakin, niitä ei vain näy. Kani siis voi elää normaalia elämäänsä. Jos hampaita koko ajan leikkaa ja ne halkeilee tulee suuhun paiseita ja ne voivat tulehtua. Lisäksi hampaiden leikkaaminen sattuu kania. Meidän perhe taitaa leikkauttaa meidän jänöltä kokonaan hampaat pois, niin saa nauttia enemmän elämästä :) .
- bumtsibum
niin, meillä on 2,5 vuotias kani, jolla on tosi nysät ylähampaat ja pitkät alahampaat, osuu kuitenkin yhteen ja pystyy syömään. Eläinlääkäri sanoi vain,että pitäisi saada syömään heinää, (pellettejä kyllä syö) mutta ei ehdottanut lyhentämistä eikä poistamista. ehkä ajan kanssa tulee sitten kuntoon, ihmetyttää kyllä värikin, on rusehtavat hampaat.
- tania78
Hampaiden leikkuu ei satu kania sen kummemmin kuin kynsienkään leikkuu. Eli siis ei satu.
Eläinlääkäri voi näyttää oikean tavan leikata.
Itse leikkelin aikoinaan 8v omani hampaita ja se tottui hommaan nopeasti.
En ole koskaan kuullut, että hampaita olisi poistettu kokonaan. Kyllähän kani kuitenkin järsii porkkanansa jne. etuhampailla. Poskihampaat ovat hienontamista varten.
Eli jos vain jaksaa leikellä ( kuten kynsiäkin pitää jaksaa) niin parempi ! - moi vaa sulle
Se nimenomaan sattuu kania!!!!
- tania78
Kanin hampaat ovat rakenteeltaan sellaiset, ettei suun sisällä ole samanlaista hermostoa kuin ihmisellä.
Tietysti jos kanin hammas revitään irti löytyy syvemmältä varmasti hermoja, jotka sattuvat.
Leikkaustoimenpide vastaa hampaan porausta osumatta hermoon ( kivuton) mutta vain nopeammalla ajalla. NAPS.
Jos viet kanin hoidettavaksi eläinlääkärille hän tekee vastaavan toimenpiteen eli leikkaa kanin hampaat NAPS.
Missään tapauksessa kania ei siis satuteta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."422126Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.1711893- 1161310
En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin711150- 96942
Olet kiva ihminen
En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli73889Auta mua mies
Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.78839Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma
Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki43836Ja tääkin vielä...
Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/1347931772- 54691