Onko nyt m 42-kierre sama kuin Pentax K? Ja 0nko Pentax K eri kuin tämä pelkkä Pentax?
Objektiivikierteistä
3
714
Vastaukset
- Lainkaan sama
M 42 on "putkijenka", mutta K on bajonetti.
Ei käy yksiin, mutta M42:n on saatavissa K sovitteita.
Pentax K on kamera tyyppi K, jossa käytettiin K-kiinnitystä aiemman putkikierteen sijaan.- tollo
Kiitän.
- Alfreed
Ihan oikein, mutta "putkijenka" on vähän eri.
M42 on millikierre, halkaisijaltaan siis 42mm ja kierteen nousu on 1mm. Käytetään myös nimitystä Pentax-kierre (tai Praktica-kierre)
Sitten on myös olemassa T2-kierre (eli T-kierre) joka on myös 42mm, mutta ei sovi Pentax-kierteen kanssa yhteen koska nousu on 0.75mm.
Näitä ei pidä mennä sekoittamaan, koska nämä kierteet tuohoavat helposti toisensa ilman voimankäyttöäkin mikäli niitä yrittä kiertää toisiinsa.
Pentax K, taas on nimenomaan bajonetti (Käytetään lyhennettä PK). M42 -optiikan liittämiseksi PK-runkoon saa sovitteita parilla kympillä. Toisinpäin ei sitten onnistukkaan, koska objektiivin tarkennusalue ei enään rittäisi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 372340
- 551337
- 841313
Mies mä oon ihan helppo
Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...361276- 631191
Mies olen aika erakko nykyään
Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä39914Lavroville taitaa olla jo ikkuna raollaan?
Lavrovin syytä välttää korkeita paikkoja ja ikkunoiden läheisyyttä.Ettei vain keikahda ikkunasta pihalle.122798- 31751
Ylen johdon hulppeat bonukset alkavat taas
Suora kopio Iltalehdestä: "Asiasta kertoo Iltalehdelle Ylen hallituksen puheenjohtaja Matti Apunen. Mitä tulospalkkioi23606Skenaario
Elämä ja kuolema ovat merkillisin nyytti olevaisuutta. Mutta kun kumpaakaan ei ole, syntyy lapsuksia, joita korjaamaan57582