Fantasia aiheinen novelli

Haltia

Tuli rätisi kivitakassa.Emir kiiruhti laittaamaan
takan luukut kiinni,jotta palavat kekäleet eivät lentelisi lattialle.Emir istuitui puusta tehdylle
pehmustetulle tuolille,katsomaan kuinka tuli paloi
iloiseti takassa,lämmittäen koko huoneen.
Hän otti pöydältä paksun kirjan,jossa oli koko
Xandarianin ja kaikkien sen pienten
kuningas kuntien kartat.Emir oli viisitoista kesää
nähnyt ja ainoa paikka missä hän oli ikinä ollut,
oli usvaniityt.Täällä hänet oli kasvatettu ja täällä hän oli pysyvä,tai niin hän ainakin luuli.
Ovi aukesi ja litimärkä mies astui sisään.
Hän oli Emirin setä,Dokos.Hän oli huolehtinut Emiristä siitä lähtien,kun hänen isänsä lähti ja äidistä ei tiedetty mitään.
-Sataa kaatamalla,setä valitti ja aivasti.
-No,eikös sinun pitäisi olla nukkumassa tähän aikaan,setä ihmetteli.
Sitten vasta Emir muisti,että huomenna olisi suuri päivä,jolloin pääsisin ensimmäistä kertaa kaupunkiin,aivan usvaniittyjen laidassa.
-Menen ihan kohta,Emir mumisi kartastoon syventyneenä.
-Menisit nyt,setä rupesi inttämään.
-Huomenna sinulla on pitkä matka edessä.
-Emir nousi ylös ja toivotti sedälle hyvää yötä,koska tiesi ettei sedän kanssa kannatanut väitellä.Emir otti kartaston mukaansa ja jätti setänsä kuivaamaan märkiä vaatteitaan takkahuoneeseen.Hän käveli portaat ylös ja meni omaan huoneeseensa.Hän mietti sängyssä millainen
matka huomisesta tulisi ja häntä ei väsyttänyt yhtään.Vähitellen Emirin silmäluomet alkoivat tuntua raskailta ja uni tuli väkisinkin.
Koko yön hän näki unia lohikäärmeistä,haltioista ja mahtavista sotureista.
Yllättäen unet olivatkin painajaisia...


No kyllä huomaa,että olen aloittelija tässä hommassa!=)Kaikki palautteet ovat tervetulleita!

12

1755

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lady of the Stories

      Kuulosti AIVAN Taru sormusten herrasta-stoorilta!ei kai olis hieman matkittu?muuten hyvä,paitsi OMA mielikuvistus käyttöön niin ensi kerralla onnistaa!

      • Haltija

        Joo,kieltämättä tuli vähän turhan samanlainen.
        No pitää ensi kerralla käyttää vähän enemmän mielikuvitusta =)
        Kerro ihmeessä kannattaako jatkaa?


      • jep

        Hmm !

        En nyt menisi väittään että olisi matkittu TSH:ta. Tekstin voisi rinnastaa lähes mihin tahansa fantasia kirjallisuuteen. Kaikissa fantasia-kirjoissa esiintyy tiettyjä samoja piirteitä. Siksipä niitä myös kutsutaan Fantasiakirjallisuudeksi.

        ja jos KIRJOITTAJA sattuu tämän lukemaan, niin laske ajankuluksesi monestikko käytit hän -sanaa. Tuo pisti ikävästi "silmään" tekstissä. Mut joo tietenkin jatka kirjoittelua. Ei sitä muuten kehity...


      • Haltia
        jep kirjoitti:

        Hmm !

        En nyt menisi väittään että olisi matkittu TSH:ta. Tekstin voisi rinnastaa lähes mihin tahansa fantasia kirjallisuuteen. Kaikissa fantasia-kirjoissa esiintyy tiettyjä samoja piirteitä. Siksipä niitä myös kutsutaan Fantasiakirjallisuudeksi.

        ja jos KIRJOITTAJA sattuu tämän lukemaan, niin laske ajankuluksesi monestikko käytit hän -sanaa. Tuo pisti ikävästi "silmään" tekstissä. Mut joo tietenkin jatka kirjoittelua. Ei sitä muuten kehity...

        Joo...siis olihan tuo aika perinteinen fantasia pätkä.En sitten ole mikään kokenut kirjoittaja, joten suokaa anteeksi jotkut virheeni.
        Hyvä silti,että huomautit tuosta hän sanan käytöstä. =)


      • senni
        Haltia kirjoitti:

        Joo...siis olihan tuo aika perinteinen fantasia pätkä.En sitten ole mikään kokenut kirjoittaja, joten suokaa anteeksi jotkut virheeni.
        Hyvä silti,että huomautit tuosta hän sanan käytöstä. =)

        keksit varmasti itsekin hyvän fantasia tarinan. Tuo oli liiaksi taru sormusten herrasta- kirjan kanssa samanlainen. Olet ilmeisesti lukenut sen? Ei hyvää tarinaa saa vain silää, että vähän muuntelee toisten kirjoituksia, mutta siitä voi olla hyvä aloittaa joissain tapauksissa. jatka vaan jos siltä tuntuu.


      • Haltia
        senni kirjoitti:

        keksit varmasti itsekin hyvän fantasia tarinan. Tuo oli liiaksi taru sormusten herrasta- kirjan kanssa samanlainen. Olet ilmeisesti lukenut sen? Ei hyvää tarinaa saa vain silää, että vähän muuntelee toisten kirjoituksia, mutta siitä voi olla hyvä aloittaa joissain tapauksissa. jatka vaan jos siltä tuntuu.

        Joo,siis olen lukenut kyseisen teoksen ja tulihan siitä vähän turhan samanlainen...
        No pitää käyttää jatkossa vaan vähän enemmän omaa mielikuvitusta! =)


    • Rêveuse

      Minä en kyllä näe tuossa mitään erityisempiä yhtymäkohtia TSH:n kanssa...Paljon enemmän muistuttaa kirjoitusasultaan jotakin Eddingsin tuotantoa...Joka tapauksessa melkoisen perinteinen fantasiapätkän alku. Yksi syy siihen, miksi itse en edes yritä, on se, että niistä tahtoo tulla liian perinteisiä.

      • chapeau

        En taaskaan käsitä, miksi kiusaan sinua, Rêveuse, näillä viesteilläni. Sinä kiehdot minua.

        Mutta, mutta. Aiheeseen. Minusta tämä on aivan huvittava kalabaliikki siitä, että onko stoori matkittu Sormusten herrasta vai ei. Ei se nyt mikään järisyttävän omaperäinen ollut, mutta älkää viitsikö heti teilata yrittäviä ihmisiä.

        Mitä nyt olen fantasiakirjallisuutta lukenut, niin vaikuttaa, että kirjallisuudenlajin nykyisessä valtamuodossa kliseiden kierrätys on välttämättömyyttä. Onko fantasia muka liian tarkkaan rajattua?

        Mutta nyt mahtipontinen haasteeni kaikille, jotka tämän lukevat. Kirjoittakaa jokainen jokin fantasia-aiheinen novellinpätkä tai aloitus tälle foorumille. Pyrkimyksenä tuottaa jotain uutta. Ottakaa kykynne käyttöön ja äänestäkää parhaita. Katsotaan, kuinka perinteisiä niistä mahtaa tulla.

        Kuka ottaa haasteen vastaan? Leikkimieltä mukaan, älkää häpeilkö. Palkintona mainetta ja kunniaa. Ihan mukaan vaan.


      • Rêveuse
        chapeau kirjoitti:

        En taaskaan käsitä, miksi kiusaan sinua, Rêveuse, näillä viesteilläni. Sinä kiehdot minua.

        Mutta, mutta. Aiheeseen. Minusta tämä on aivan huvittava kalabaliikki siitä, että onko stoori matkittu Sormusten herrasta vai ei. Ei se nyt mikään järisyttävän omaperäinen ollut, mutta älkää viitsikö heti teilata yrittäviä ihmisiä.

        Mitä nyt olen fantasiakirjallisuutta lukenut, niin vaikuttaa, että kirjallisuudenlajin nykyisessä valtamuodossa kliseiden kierrätys on välttämättömyyttä. Onko fantasia muka liian tarkkaan rajattua?

        Mutta nyt mahtipontinen haasteeni kaikille, jotka tämän lukevat. Kirjoittakaa jokainen jokin fantasia-aiheinen novellinpätkä tai aloitus tälle foorumille. Pyrkimyksenä tuottaa jotain uutta. Ottakaa kykynne käyttöön ja äänestäkää parhaita. Katsotaan, kuinka perinteisiä niistä mahtaa tulla.

        Kuka ottaa haasteen vastaan? Leikkimieltä mukaan, älkää häpeilkö. Palkintona mainetta ja kunniaa. Ihan mukaan vaan.

        Kaipa tuon voinee ottaa kohteliaisuutena? *hymy*

        Ei, en minä ketään halunnut kommentillani teilata. Ainoastaan muistuttaa, että tuo oli jotakin ihan muuta kuin Sormustenherra, joka hyvin pitkään kuului suosikkeihini. Suurimmaksi osaksi siksi, että Tolkien on monipuolinen kirjoittaja. Sellainen, joka minäkin tahtoisin olla. Jonakin päivänä.

        Ja toisekseen, minä olen kirjoittanut fantasiaakin. Mutta en sen tasoista, että se olisi julkaisukelpoista. Ei, ei todellakaan.

        Joten minä en uskalla ottaa hastettasi vastaan.
        Tai. Katsotaan...


    • ab

      just kivaa vai?

    • kotikirjailija

      Miekkamestari
      Punapukuinen ja valkopukuinen mies vaanivat toisiaan miekat iskuvalmiina. Väistö, hyökkäys, torjunta. Ottelija iskivät yhteen kerta toisensa jälkeen. Muoviset miekat viuhuivat ja paukkuivat toisiaan vasten. Valkoiseen asuun ilmaantui kerta toisensa jälkeen punaisia pisteitä ja viiltoja. Punaista pukua koristi, kantajansa mielestä aivan turhan monta mustaa merkkiä.
      Suuren urheiluhallin ilmatila oli täyttymässä hedelmänraadoista, paperitolloista, juomapulloista, pikaruoka-annoksista ja muista käsitavaroista, joita paiskottiin sekä kattoa kohti että naapurin naamaan. Ilmaa väreili äänistä kun väki tuuletti keuhkojaan karjuen minkä kurkuista lähti. Kamerat tallensivat näkymiä ja satakunta selostajaa oli läkähtyä sanoihinsa.
      Ottelu oli kestänyt jo kaksi tuntia ja kävi erä erältä raivoisammaksi. Yllykkeenä oli miljoona prisiä, seitsemän safiirin kaulakoru sekä ennenkaikkea planeetan laajuinen mainen ja mainossopimukset

    • kotikirjailija

      tuossa yllä alku tarinaan joka tapahtuu toisessa todellisuudessa. Vaikuttaako perinteiselt,? Tapahtumapaikka on toinen planeetta ja jutussa ajetaan myös avaruusaluksilla. siis onko fantasiaa ollenkaan vai lipsahtiko scifin puolelle?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8584
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2595
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      124
      2323
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1976
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1714
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1529
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1477
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1419
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1292
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe