Valokuvien kehitys

aloitteleva kuvaaja

Moi!
Olen harrastanut digi- ja filmivalokuvausta jonkin verran ja nyt olisi mahdollisuus käyttää pimiötä. Olen ollut muutamia kertoja pimiössä tekemässä jonkun avustuksella. Laitteita osaan käyttää ym. mutta missä järjestyksessä ja mitä nesteitä laareissa käytetään? Jos joku viitsisi laittaa vaikka vain lyhyen briiffauksen, niin olisin kiitollinen..

6

5923

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Johanna

Juu, elikkä tässäpä olisi ohjetta:
      1. kehite 1 minuutti
      2. keskeyte 1/2 minuuttia
      3. kiinnite 2 minuuttia
      4. pesu 2 minuuttia vedessä

Tämä on ainakin mulla toiminut, mutta en osaa sanoa riippuvatko ajat käyttämistäsi aineista. Näin ainakin minun käyttämilläni aineilla. Toivottavasti olin avuksi!

• Hifi

Muistapa myös että kehite ei pidä keskeytysliuoksesta eikä kiinnitteestä. Toisin sanoen kehitteessä käytetään omia atuloita joita ei sitten kastella keskeytteessä eikä kiinnitteessä eikä tietenkään muilla atuloilla myöskään oteta kuvia kehitteestä.

• Irma Tarmo

Kemikaliopurnukoissa on ajat, eri laimennuksille ja paperi/muovipaperityypeille. Samoin kapasiteetti eli montako neliöö/litra turvallisesti syntyy taidetta.

Tärkeää on opetella oikea valotus kuvalle. Jos kehitteelle kerrotaan ajaksi pari minuttia ja kuvasi kypsyvät alle minutissa olet valottanut liikaa ja tulos on epätasainen. Ellei taas parissa minutissa sävyt ole kehittyneet loppuun asti olet valottanut liian vähän eikä se kuva siitä kummene vaikka kehittäisit viis minuttia.

Alkuun kannattaa tehdä niitä koeliuskoja kunnes silmä kehittyy kertomaan suoraa oikean valotuksen. Muutaman tuhannen kuvan jälkeen.

Liemet on niin halpoja ettei kannata nuukailla. Loppuunkäytetyn kiinnitteen käyttö kostautuu aikanaan, kun kuva tuhoutuu.

• Alfreed
    • aloitteleva kuvaaja

Kiitos kaikille neuvojille, vastauksista on paljon apua.

• jsh54

yleensä hakeutuminen paikallisen kameraseuran porukoihin auttaa huomattavasti. heiltä saa kunnon neuvot ja mahd. tilatkin. kokeilemalla ja litkujan käyttäreitä seuraamalla tietysti oppii, mutta kokeneeman harrastajan apu on verraton.
      nimim. kokemusta omaava

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi teki aloitteen?

😃 häh
      Ikävä
      111
      4389
    2. Onko kaivattusi ulkoisesti

paremman vai huonomman näköinen kuin exäsi? 🪤
      Ikävä
      80
      3564
    3. Just alkoi ottamaan päähän

Miten voikin mennä näin, että koko päivän haluaa vain nähdä toisen ja lähelle. Sitten aivan salamana mieleen tulee kaikk
      Ikävä
      22
      3421
    4. Oletko koskaan stalkannut kaivattuasi?

Jos olet, miten olet stalkannut? Jäitkö kiinni? Onko hän stalkannut sinua? Jos on, miten suhtauduit?
      Ikävä
      84
      3415
    5. Karhuryhmä

Kellään tarkempaa tietoa miksi ja missä karhuryhmä ollut? Perheväkivaltaa vai huumeperintää kenties taas?
      Jämsä
      27
      3306
    6. Mitä sä pelkäät

Ettei tää etene?
      Ikävä
      90
      2974
    7. Mitä kaikkea sä

Olisit valmis tekeen mun eteen vielä? Vai oletko mitään?
      Ikävä
      76
      2974
    8. Raisionkaaren koira hyökkäys

Taas nähtiin että koiriin ei voi luottaa. Eilen illalla vapaana ollut koira hyökkäsi Raisionkaarella kolmen henkilön kim
      Raisio
      67
      2865
    9. "Mielipide: Äärivasemmiston uhka on otettava vakavasti"

Demokratia näyttäisi olevan Halla-aholle enemmänkin välttämätön paha kuin tavoiteltava asia. Väkivallan ihannointi ja m
      Maailman menoa
      45
      2810
    10. Tapa jolla kohtelit minua viimeksi miellytti erityisesti

Osaat huomioida kauniisti ja katsot aina tilanteita yhteisen hyvän kannalta. Sitä arvostan erityisesti.
      Ikävä
      85
      2589
    Aihe