Moi!
Olen harrastanut digi- ja filmivalokuvausta jonkin verran ja nyt olisi mahdollisuus käyttää pimiötä. Olen ollut muutamia kertoja pimiössä tekemässä jonkun avustuksella. Laitteita osaan käyttää ym. mutta missä järjestyksessä ja mitä nesteitä laareissa käytetään? Jos joku viitsisi laittaa vaikka vain lyhyen briiffauksen, niin olisin kiitollinen..
Valokuvien kehitys
6
5905
Vastaukset
- Johanna
Juu, elikkä tässäpä olisi ohjetta:
1. kehite 1 minuutti
2. keskeyte 1/2 minuuttia
3. kiinnite 2 minuuttia
4. pesu 2 minuuttia vedessä
Tämä on ainakin mulla toiminut, mutta en osaa sanoa riippuvatko ajat käyttämistäsi aineista. Näin ainakin minun käyttämilläni aineilla. Toivottavasti olin avuksi! - Hifi
Muistapa myös että kehite ei pidä keskeytysliuoksesta eikä kiinnitteestä. Toisin sanoen kehitteessä käytetään omia atuloita joita ei sitten kastella keskeytteessä eikä kiinnitteessä eikä tietenkään muilla atuloilla myöskään oteta kuvia kehitteestä.
- Irma Tarmo
Kemikaliopurnukoissa on ajat, eri laimennuksille ja paperi/muovipaperityypeille. Samoin kapasiteetti eli montako neliöö/litra turvallisesti syntyy taidetta.
Tärkeää on opetella oikea valotus kuvalle. Jos kehitteelle kerrotaan ajaksi pari minuttia ja kuvasi kypsyvät alle minutissa olet valottanut liikaa ja tulos on epätasainen. Ellei taas parissa minutissa sävyt ole kehittyneet loppuun asti olet valottanut liian vähän eikä se kuva siitä kummene vaikka kehittäisit viis minuttia.
Alkuun kannattaa tehdä niitä koeliuskoja kunnes silmä kehittyy kertomaan suoraa oikean valotuksen. Muutaman tuhannen kuvan jälkeen.
Liemet on niin halpoja ettei kannata nuukailla. Loppuunkäytetyn kiinnitteen käyttö kostautuu aikanaan, kun kuva tuhoutuu.
- Alfreed
Tässä on ihan hyvä perusohjeistus, googlella löytyy lisää vaikka kuinka.
http://kamerat.tky.fi/ohje.html - aloitteleva kuvaaja
Kiitos kaikille neuvojille, vastauksista on paljon apua.
- jsh54
yleensä hakeutuminen paikallisen kameraseuran porukoihin auttaa huomattavasti. heiltä saa kunnon neuvot ja mahd. tilatkin. kokeilemalla ja litkujan käyttäreitä seuraamalla tietysti oppii, mutta kokeneeman harrastajan apu on verraton.
nimim. kokemusta omaava
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen
KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.3884253Kuka on mystinen heppamies?
Nyt tänne vinkkejä siitä kuka on Martinan seurassa viihtyvä hevosmiljonääri. On tullut jo muutamia nimiä esiin keskustel1151606- 1351454
Jäätävä epävarmuus
Mistä tää hirveä epävarmuus molemminpuolin johtuu? Pohjimmiltaan uskon, että molemmat tietää, että tunteita on. Vai onko691184Perjantaita!
Miltä kaivattusi tuoksuu? Tuli mieleen kun täällä usein mainitaan pahasta hajusta. 🤔691013Yksi iso yllätys luvassa The Summit Suomi -finaalijaksossa - Tiesitkö nämä Summit-loppukolmikosta?
The Summit Suomi on tarjoillut yllättäviä pudotuksia ja melkoisen määrän pelkkää kisaajien vaelluksen kuvaamista Norjass151006Voi että! Sergey Hilman paljastaa Race Across the World -kuvauksista: "Tämä oli se paras jekku"
Tykätään! Aikamoinen pari tämä Sergey Hilman ja Sini Sabotage - herättävät varmasti vahvoja tunteita suuntaan sun toise12937- 38910
- 65891
Ei tullut konkurssia, tuli 3 karhua
Olipas hyvä uutinen. Näin sitä vaan tunnetaan. Persut eivät onnistuneet tuhoamaan.. tätäkään60889