Ensipyörä 600cc vai 1000cc

Jorma saatana

Niin, tässä olen ensipyörää ostamassa ja olen ollut sitä mieltä, että 600cc riittää aivan hyvin, mutta nyt onkin sitten mieli muuttunut. Muuttaakaa mun mieli takas :-)

Pystyykö 600cc:llä kyydittämään, vai hyytyykö se? Onko taloudellisesti suuria eroja: Vakuutukset, kulutus. Tapanko mä itseni 1000cc mopolla, kun kokemus on luokkaa suzuki PV50

Esim Yamaha FZ6 vs FZ1

31

8363

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Molemmat

Jos et osaa päättää!

• Jorma Saatana

Hyvä ratkaisu, hyvä kommentti...

• osta

voi se tonninen olla vähän turhan tykki ekaks pyöräksi, tosin eihän se pyörä yksin niitä onnettomuuksia aiheuta. joillekkin tyypeille on toi pv50 ihan väärä ajopeli. ehkä jotain 600 ja 1000 välistä???

työkaveri osti 600 eka pyöräksi ja ajoi sen kahdesti mettään, toinen kaveri osti 1200 ja hyvin on tiellä pysynyt.

• kommentti

kaikki pyörät on hienoja. Kukin ajakoon sillä millä tykkää.

Eikö nyt ole helpompi tehdä valinta?

• Pave

Lähinnä se kait on makuasia, kumman ostaa jos kerran lompakko antaa myöden. Nykypäivän 600 cc pyörillä pystyy tehojen puolesta täysin hyvin kyllä kyyditsemään, mikäli muuten ei tila käy ahtaaksi. Sillä osassa saattaa olla hieman pienempi runko konstruktio mikä saattaa tehdä olon ahtaaksi pidemmillä matkoilla, muta aina koeistumallahan sekin selviää. Sillä ei ole kovinkaan suurta merkitystä kuinka iso se pyörä on vaan lähinnä sillä miten sitä käytetään, joten jos järkeä on riittävästi mukana niin mikä estää ostamasta sitä tonnista? Ei ainakaan tarvi heti olla vaihtamassa isompaan.

• lauri

osta sinä poju polkupyörä siinä on sulle pyörää
      tarpeeksi........turhaa tuut tänne päätäs aukomaan
      eihän sulla oo edes ikää tarpeeksi...

• Jorma Saatana

Hah, mikä aasi. Asiallinen kysymys, niin joku tampio luulee, että mä auon päätäni. Tiedän kyllä, että näillä suomi24 sivuilla liikkuu tyhmää porukkaa, mutta noin saatanan tyhmään en ole kyllä vielä törmännyt. Tule sä pois sieltä isäsi työkoneelta leikkimästä... hah hah.

• Toivo

Osta 1400:n Kawa ja mene lentokentälle ajamaan
      kilpaa. Itse tekisin, jos rahat riittäis.

• Toivo 1

Oon samaa mieltä kanssas, mut parhaat prätkät on isokuutioisia.

• Raappana

Ostin eka pyöräx 1100...ei oo tarvinnut katua. Kun perusasiat opettelee huolella (jarrutukset,väistöt ym) niin pärjäilee isommallakin. Toisekseen ei tarvii koko ajan arpoo; oisko sittenkin pitänyt aloittaa isommalla......

• vaaaan

Osta se iso vaan heti suoraan niin ei tarvi leikkiä.Kusiaisissa on paperitehoa samanverran kuin tonnisessa mutta kuutioita on vaikea voittaa edes nykytekniikalla. Ei niitä pikkukieputtimia ja ksa vinguttaa. Osta roimaa alkumiehen voimaa. Lapset leikkii mopoilla.

• selventää

Miksi/Mihin tarvitaan yli 600 cc pyöriä.Väitän että radalla viedään nopeammin kevyttä ja ketterää kuin suurta ja kankeeta?=).Entä kauanko viitsii repiä 0-120 kiihdytyksiä?

• joskus..
        selventää kirjoitti:

Miksi/Mihin tarvitaan yli 600 cc pyöriä.Väitän että radalla viedään nopeammin kevyttä ja ketterää kuin suurta ja kankeeta?=).Entä kauanko viitsii repiä 0-120 kiihdytyksiä?

Ilmeisesti et oo kokeillut koskaan isompaa pyörää.
        Niin kuin joku jo totesi, ei niitä kusiaisia jaksa vinguttaa. Kun on kuutioita voi ajaa "rauhallisemmin". Moottori vääntää ja tehot oikeesti tuntuu. Vääntö on monasti mukavampi kuin suuret paperitehot, jotka tulee vasta lähellä max kierroksia.

• tarvi
        joskus.. kirjoitti:

Niin kuin joku jo totesi, ei niitä kusiaisia jaksa vinguttaa. Kun on kuutioita voi ajaa "rauhallisemmin". Moottori vääntää ja tehot oikeesti tuntuu. Vääntö on monasti mukavampi kuin suuret paperitehot, jotka tulee vasta lähellä max kierroksia.

roplata vaihteita koko ajan.

• poikkeus sääntöön
        joskus.. kirjoitti:

olen mennyt seuraavan tien 125-1100-600.Piikki oli käytetty,toiset uusia.Moottoripyöräilyyn kuuluu nautinto mutta saako sen pienemmällä/edullisemmalla pyörällä väitän että saa.Minä näin että teho mikä on 90%:sti käyttämättä on turhaa,normaali liikenteessä lakeja noudattaen.Radalle kuuluu vaihteiden kelaaminen ja kaarteiden läpiajot,ei pelkästään suorat,kova on ajaja joka vie radalla 170 hv:n isoa katupyörää kuin 600 kuutioista.

• just.a.boy

Pähkäilin samaa asiaa muutama vuos,si! Ja onneks kokeneemmat motoristi kaverit käski luottaa vaistoon! Eli mikä on se SUN! unelma?! Suoraa siihen ja loppu on si pelkkää nautiskelua! Vaik ostat ison ekan pyörän voi sillä kuitenki opetella ajaan "liikenne sääntöjen puitteissa" sillä totuus on kuitenki se,että laki tulee ensin vastaan vaik olis kevari alla!

• MT01

Autokauppias kaveri kertoi hyvän esimerkin: Ensimmäinen auto ostetaan tunteella, toinen järjellä.

Suosittelen itse ostamaan heti sen unelman josta om haaveillut, on se sitten talo tai mopo, jokaiseen välimalliin menee tuhansia euroja hukkaan, tietysti jollain täytyy aloittaa ja harjoitella.

• isompi

niin ei hrti tarvi vaihtaa pyörää.

• Mika__

Kaveri osti jonkun 600 kuutioisen Suzukin pari vuotta sitten. Ajeli sillä yhden ajokauden ja muutaman tuhat kilometriä, ja vaihtoi sen Blackbirdiin. Kuus'satanen oli kuulemma järkyttävä vinkuja moottoritienopeuksilla. Blackbird on kaverin mukaan ketterämpi, ottaa mutkat jouhevammin ja on muutenkin huomattavasti nautittavampi kuin pienempi pyörä. Alussa U-käännökset vähän tökki kun ei ollut tottunut 1100 kuutoisen herkempään kaasuun.

Isompi, tehokkaampi ja painavampi pyörä ei välttämättä tarkoita sitä, että onnettomuusriski kasvaa, ellei itse kasvata todennäköisyyttä tahallisella hurjastelulla.

Itsellä on 1800 kuutioinen kustomi. Kumpikaan meistä ei hurjastele vaan ajelee maltilla. Mielestäni tehoja saa pyörässä olla, jotta:
      - on enemmän vääntöä maantienopeuksilla
      - ohitukset sujuu rivakammin ja turvallisemmin
      - potkua riittää kyydittämiseen

Oma ura menee näin: 250cc, 800cc, 1800cc. Mä tarvin kaikki nuo välivaiheet, koska en ollut omistanut edes mopoa. Oli pakko aloittaa pienellä pyörällä. Customeilla on massaa ja kasisatanen oli aivan pakollinen välivaihe ennen 350 kg pyörään siirtymistä. 600 ja 1000 kuutioisten kyykkyjen välillä ei ole suurta painoeroa. 1000 kuutioinen ei vaadi vaadi perusajossa suurempaa käsittelytaitoa kuin kuus'satanen. Pistä suoraan kunnon pyörä!

• Hmm?

Mietihän vaan pystyykö 600cc:llä kyyditsemään tehojen puolesta, jos koneesta irtoaa päälle 100hp? Keskivertoperheautossa on saman verran tehoja, ja pystyykö niillä kyyditsemään? :D

• 600

Onnittelut ensinnäkin hienosta lajivalinnasta.

Itse valitsin ensimmäiseksi pyöräksi Hondan 600cc. Vajaa 120hp ja joku 68Nm vääntöä alle 170kg pyörään riittää enemmän kuin omiksi tarpeiksi.
      Väännössä häviää tonniselle, mutta erot kiihtyvyydessä tulee vasta nopeuksilla joista virkavalta rankaisee suurella ja ahneella kädellä, ellei pyörä ja kuski ole ennen sitä porautunut 400 metriä suomalaiseen umpimetsään...

Suomen teillä ei tule autoa vastaan jonka ohi et pääse nanosekunnissa nykyisillä kusiaisilla. Kokonsa puolesta se on myös hyvä käsitellä.
      Radalla ajoon 600cc on mielestäni paras kokoluokka. Olen kokeillut tonnista radalla ja ihan hauska oli, mutta 600 on nautittavampi.

Samas se millä matkasohvalla, customilla tai kyykyllä ajaa. Pääasia on, että ajaa!

Elämä on valintoja

• Jorma S

Kiitos viesteistä. Järkipuhetta molemmilla kannoilla. Olen valintani tehnyt. Aloitan harrastuksen 600cc pyörällä. Se "tuntuu" paremmalta ja sitä mieltä olen alussa ollut. Vielä ei liene aika siirtyä isojen poikien maailmaan. Prkl ku polttelee, ei millään jaksaisi enää odotella :-)

• Mopo

Jos valitset FZ6S:n, niin teet hyvän päätöksen! On hyvä pyörä ajaa ja voimaa sekä vääntöä vaikka kahden henkilön tarpeisiin. Moottori tietysti vinkuu yli 10.000:n kierroksilla, mutta mitä siitä! Kyllä sitten tapahtuukin. Maisema meinaan vaihtuu.

• Turo--Inkeri

jos tarkoitat sporttipyöriä, voi nykyinen 600-kuutioinenkin olla "liian" tehokas. En tarkoita pelotella, mutta 120hv ja ~160kg tarkoittaa tehopainosuhdetta, joka 10v sitten olisi piessyt kaikki markkinoilla olevat tonnisetkin. Ei siis kannata ainakaan kuvitella, etteikö myös 600-kuutioinen vaatisi todella paljon "respectiä", ja eritoten ellei sinulla ole paljon ajokokemusta.

• tehot
        Turo--Inkeri kirjoitti:

jos tarkoitat sporttipyöriä, voi nykyinen 600-kuutioinenkin olla "liian" tehokas. En tarkoita pelotella, mutta 120hv ja ~160kg tarkoittaa tehopainosuhdetta, joka 10v sitten olisi piessyt kaikki markkinoilla olevat tonnisetkin. Ei siis kannata ainakaan kuvitella, etteikö myös 600-kuutioinen vaatisi todella paljon "respectiä", ja eritoten ellei sinulla ole paljon ajokokemusta.

ovat liioteltuja.120 oikea teho on noin80.

• Turo--Inkeri
        tehot kirjoitti:

perustat erikoisen väitteesi??

• mieltä
        tehot kirjoitti:

En tosin tosta kaavastasi että 120 = 80. Ei ne kusiaiset mitään kummosia ole. Olen käynyt koittamassa viimevuosina eri merkkien kuussatkut ja kyllä ne helkutin voimattomia on. Alle 8000 rpm ei tapahdu yhtään mitään ja sen päälle sitten vähän enemmän...

Saas nähdä... kohta tulo-iivali puhuu taas... ja uusis tuijottaa.

• Kunnioituksella.

Itse aloitin liki 20 vuoden tauon jälkeen tonnisella. Pointti oli ja on edelleen se, että kunnioitus pyörää kohtaan säilyy parikin vuotta, eikä innosta "kikkailemaan". Apua saatana! jos pääsis leikkimään seiska-puolikkaalla oikealla, todellisella bomberilla, niin varmaan rikkoisin itteni kun en osais kunnioittaa...

• epeli...
        tehot kirjoitti:

Jaa milläs sinä niitä tehoja mittailet?Kyllä 600 riittää potku ja on monessa käyttötarkoituksessa jopa parempi vaihtoehto.Ajaja se sitten ratkaisee loput.Kaveri ajaa fz 6:lla ja hakkaa mutkapätkällä minut GSXR 750 kanssa mennen tullen.Ainut mikä ilo on ollu minun puolella on tosiaan tuo vääntö.Itse en enää lisää tehoa kaipaa vaan lähinnä käytännöllisyyttä.Ja siksi seuraavaksi aikomus siirtyä nakupyörään.malli ja kuutiot vielä mietinnässä.

• käskee
        Kunnioituksella. kirjoitti:

Itse aloitin liki 20 vuoden tauon jälkeen tonnisella. Pointti oli ja on edelleen se, että kunnioitus pyörää kohtaan säilyy parikin vuotta, eikä innosta "kikkailemaan". Apua saatana! jos pääsis leikkimään seiska-puolikkaalla oikealla, todellisella bomberilla, niin varmaan rikkoisin itteni kun en osais kunnioittaa...

itse en pyörää liiemmin kunnioita .kaasu ja jarru ,niillä käskee pyörää hyvin.

• nirppa

osta poju lada siinä sulle 4-pyörää

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      461
      2775
    2. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      15
      2615
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      267
      1575
    4. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      84
      1174
    5. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      440
      1121
    6. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      63
      1088
    7. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      156
      960
    8. Rakennetaanko yhdessä?

Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä
      Ikävä
      41
      928
    9. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      56
      879
    10. Mies haluaisin sinun kanssa

Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      79
      875
    Aihe