Kannattaako asunto sijoittaminen ?

duunari

Eli olisi tarkoitus hommata joku kt yksiö tai kaksio ja laittaa se vuokralle. Kannattaisiko tälläinen homma ? Miten veroasiat ym ym ? Kiitos vastauksista

15

3433

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • varmasti on netottu

      30v kuin pidät asuntoa minkä sijoitat niin varmasti on netonnu hintansa moneen kertaan, eikä ostoajan kohdalla ole mitään merkitystä silloin,pienissä asunnoissa hintavaihtelut ovat pieniä aina.

    • tällä hetkellä

      Oikea aika oli ostaa 5-10 vuotta sitten. Hinnat tuplaantuneet tässä ajassa. En usko että tuplaantuu seuraavan 5-10 vuoden aikana. Myös korkojen nousu uhkaa.
      Tämä on minun mielipiteeni, päätös on kuitenkin sinun.

    • hag

      Hyvin todennäköisesti kannattaa, mikäli

      - asunnon sijainti on sellainen, että vuokralaisia riittää ( kasvava kaupunki, oppilaitoksia? )
      - asuntoon sitomaasi pääomaa et tarvitse muuhun käyttöön pitkään aikaan ( et halua itse muuttaa enää )
      - järjestät rahoituksen ja lasket kassavirrat siten, että selviät poikkeuksellisemmistakin oloista. ( ei vuokralaisia, oma työtilanne )
      - selvität huolellisesti asunnon käyvän vuokran ennen ostopäätöstä, ja lasket tarjouksen siten että tuotto-% on riittävän paljon verrattuna riskittömään vaihtoehtoon. ( esim. 10% tavoitteeksi )

      Se, että löytyykö näillä edellytyksillä ostettavaa, onkin kokonaan toinen tarina.

      • Taskut "täynnä" r...

        Samaa mietin itse jo kolmisen vuotta sitten. Mutta ei ollut sopivia asuntoja tarjolla ja eipä ole niitä vieläkään. Hinnat ovat liian korkeita, jotta voisit odottaa mitään tuottoa. Vanhat asunnot/osakkeet odottavat melkein kaikki suuria peruskorjauksia. Yhtiövastikkeet ovat pilvissä. Esim. yksiössä saattaa olla vastike luokkaa 100 - 150 euroa koosta tietysti riippuen. Ja jos vuokra on luokkaa 300 - 400 euroa niin ei paljoa ole rahaa tulossa kun veroakin joutuu maksamaan 29%.
        Jos taas lainaa rahaa pankista saa sentään lainankorot vähentää noista mutta jos sukanvarresta pöyhit niin sekään ei onnistu.


      • mosse
        Taskut "täynnä" r... kirjoitti:

        Samaa mietin itse jo kolmisen vuotta sitten. Mutta ei ollut sopivia asuntoja tarjolla ja eipä ole niitä vieläkään. Hinnat ovat liian korkeita, jotta voisit odottaa mitään tuottoa. Vanhat asunnot/osakkeet odottavat melkein kaikki suuria peruskorjauksia. Yhtiövastikkeet ovat pilvissä. Esim. yksiössä saattaa olla vastike luokkaa 100 - 150 euroa koosta tietysti riippuen. Ja jos vuokra on luokkaa 300 - 400 euroa niin ei paljoa ole rahaa tulossa kun veroakin joutuu maksamaan 29%.
        Jos taas lainaa rahaa pankista saa sentään lainankorot vähentää noista mutta jos sukanvarresta pöyhit niin sekään ei onnistu.

        Nojoo, se vähän riippuu.
        Itse ostin ns. peruskuntoisen yksiön pari vuotta sitten, kun muutin pienempään asuntoon ja rahaa jäi.
        En tehnyt mitään remppaa, mutta sain helposti vuokralaisen, kun en vetänyt vuokraa pilviin, eli tuotto on nyt jotain 7-8 prossaa.
        Tiesin jo ostaessani, että putkiremppa on tulossa. Laskin, että teen sitten samlla pintarempan ja myyn pois. Remontin jälkeen nimittäin tuotto laskee jonnekin neljään prossaan eikä homma enää lyö leiville. Ja tarvin muutenkin rahaa.
        Omistusaikanani kämpän arvo on noussut semmoset 30 prosenttia ja rempan jälkeen nousee lisää, eli kannattaa realisoida.
        Velaksi ei kyllä kannata hommata.


      • 77788899999999999999
        Taskut "täynnä" r... kirjoitti:

        Samaa mietin itse jo kolmisen vuotta sitten. Mutta ei ollut sopivia asuntoja tarjolla ja eipä ole niitä vieläkään. Hinnat ovat liian korkeita, jotta voisit odottaa mitään tuottoa. Vanhat asunnot/osakkeet odottavat melkein kaikki suuria peruskorjauksia. Yhtiövastikkeet ovat pilvissä. Esim. yksiössä saattaa olla vastike luokkaa 100 - 150 euroa koosta tietysti riippuen. Ja jos vuokra on luokkaa 300 - 400 euroa niin ei paljoa ole rahaa tulossa kun veroakin joutuu maksamaan 29%.
        Jos taas lainaa rahaa pankista saa sentään lainankorot vähentää noista mutta jos sukanvarresta pöyhit niin sekään ei onnistu.

        Just näin se menee. Ei se asunnon vuokralla pitäminen hevin kannata nykyisillä vuokratasoilla, ja ei varsinkaan vielä näillä veroilla ja oheiskuluilla lisättynä jotka alati vaan kasvussakin.
        Itse asiassa kannattavuus ajaa suurin piirtein samoihin josko velkarahalla tai sitten omilla pelimerkeillä. Näin siksi kun velkarahan korot saa vähentää vuokrista,ja velkarahan korko on yleensä sen verran korkeampi kuin omille pelimerkeille tarvittava inflaatiokompensaatio verojen päälle. Ja sitten ne riskit. Huonolla tuurilla vuokralainen pistää asunnon sisältä paskasi, ja/tai jättää vuokransa maksamatta eikä häntä edes ulos saa kuin käräjöimällä johon menee kuukausia ja rahaa palaa.


    • asuntosijoitus

      Mutta vain silloin kannattaa ostaa, kun asuntojen hinnat ovat halvat!!!

      Nyt kun asuntojen hinnat ovat huipussaan... en suosittele sijoittamaan missään nimessä rahojasi kalliisiin asuntoihin.

      Alas ne hinnat tulevat aina. Odota kärsivällisesti.

      Maltti on valttia!!!... joka asiassa myös asuntokaupassa.

      Unohda sijoitus ja jää odotteleemaan....nyt ei ole paras aika sijoittaa asuntoihin eikä pörssiin...

      Kannattaa seurata rauhallisesti mihin suuntaan mennään...

      Tämä on minun kokeneen monen asunnon ostajan neuvo.

      Olen aina tehnyt pikku voittoja....mutta enpä osta silloin kun asuntojen hinnat ovat huipussa. Siihen ansaan en mene!!!

    • Vuokraisäntä

      Kaikkien vaivojen ja lopuksi verottajan putsaamana, ei tuo oikein paljoa kannata. Helpommalla saa parin prossan tuottoa korkorahastoilla.

    • Meklari45

      Juuri nyt kannattaa. Parhaan korkotuoton saat isommista kerrostaloasunnoista. Suosi uusia nousevia kasvukeskuksia pääkaupunkiseudulla.

      • Ostanut monta

        Millä laskukaavalla paras tuotto saadaan isoista kerrostaloasunnoista? tuotto lähes puolittuu isoa huoneistoa vuokratessa verattuna yksiöön.Markkinataloudessa hinta on aina kohdallaan rahaa saa pankista asuntokaupoille heti vaan!


    • ihQuu

      Hei kiimainen kakkapylly

    • Leena Ahlbäck

      Palvelen näitä sijoittaja-asiakkaita päivittäin. Hyvin tuntuu kannattavan. Hanki itsellesi hyvä kiinteistönvälittäjä, joka neuvoo hinnoissa, veotuksessa yms.
      Leena Ahlbäck 050 3525 999, kiintestönvälittäjä prhaimmasta päästä, kokeile!

    • Kannattaa ostaa aina ja mitä vaan, ja millä hinnalla vaan. Se on kauppamiehen sääntö nro 1.

    • Ei helppoa mutta voi

      Lähes kaikki sijoittaminen on riskibisnestä. Sijoittaja joutuu itse arvioimaan riskin tason, epäonnistumisen mahdollisuuden ja omat resurssinsa.
      Asunnon vuokralle laittamisesta on jatkuvaa työtä. Se ei sovellu niille, jotka haluavat päästä helpolla.
      Vaikka millaisia neuvoja täältä saisit, joudut itse kuitenkin arviomaan oman tilanteesi.
      Lue kaikki saatava materiaali, sijoittajaoppaat ja vaikka nämä keskustelut. Myös vuokranantajan ja vuokralaisen ketjut. Sieltä löytyy osa todellisuudesta.

      • 77789999999999999999

        Ja muista se että josko vain pelkkä inflaatio osoittaa verottajalle että olet jotain saanut itsellesi niin siitäkin maksat 30% veroa ja se on kaikki omistasi pois.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      136
      5778
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3535
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1903
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1895
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1730
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      74
      1576
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1483
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1378
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1366
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      24
      1317
    Aihe