Näin se on. kyllä oli rankaa 25km jälkeen kun keli muuttu täysin. Ei sitten minkäänlaista pitoa. Ois pitäny olla liisteri paikkapaikoin. Välillä oli hyvä pito sit ei mitään Aukeella hyvä, metässä olematon. Mutta mielestäni Pogosta oli paremmin järjestetty kun Finland. Oli mukava reissu.
Pogosta takana...
14
2802
Vastaukset
- cedrik
Pitäs tästä lähteä yöllä ajelemaan kohti Ilomantsia. Sukset on jo voideltu ja kamat pakattu. Tiedä sitten ehtiikö ajoissa perille, mutta jos ei ehdi itse kisaan niin hiihdellään sitten perässä omilla juomilla. :)
Olikos luisto hyvä? Nythän sinne kai sataa uutta lunta, joten keli on huomenna taas toisenlainen. Pehmeää ja raskasta keliä toivonkin, sopii tällaiselle kevyelle, hitaalle ja sitkeälle tyypille paremmin.. - Janne
..Pogosta maaalissa ja seitsemän tunnin matka kotiin ja mukava nousuhumala...
Olen nuoresta iästäni (33) huolimatta hihtänyt yli viidenkympin (50-100km) setin viistoista -kakskytä kertaa eläessäni... ja tänään Pogostan juhlahiihdon 53km oli niistä huonoin ja ylivoimaisesti vaikein. Olin harjoitellut paremmin kuin koskaan, olin viimeistellyt viim. neljä viikkoa paremmin kuin koskaan, olin tankannut paremmin kuin koskaan ja olin torstaina sairastunut keuhkoputkentulehdukseen...
Sykkeet olivat koko matkan 20 pykälää korkeammalla kuin piti. Hiihdin maitohapposeinään neljänkympin kohdalla. Sukset jäätyivät niin pahasti, että menin nurinkin...ja voitelin matkalla kolmesti...
Silti jäin vain 23min tavoitteestani...
ja ensimmäinen 26.5km oli vain minuutin nopeampi kuin jälkimmäinen...
Menikö siis hyvin vai huonosti??
Enpä tiedä... Mutta taas opittiin että voidellaan vasta varttia ennen...
terv. Janne- cedrik
Olisi pitänyt yöllä lähteä ajamaan, mutta kun katselin keliä niin väliin jäi tämän vuoden hiihto.
Kun kuulin veden tippuvan ikkunalaudalle vielä keskellä yötä niin se oli liikaa. Suolaloskan seassa ajaminen ei houkuttele. Varsinkin paluumatkalla se olisi ollut rankkaa. Pirkan 90 km hiihdonkin jälkeen olin nukahtaa rattiin ja vain Battery-purkki piti hereillä.
Jotain hyvää kuitenkin: Tulipahan sukset voideltua kunnolla ja urheilujuomavarastot täydennettyä. - Janne
cedrik kirjoitti:
Olisi pitänyt yöllä lähteä ajamaan, mutta kun katselin keliä niin väliin jäi tämän vuoden hiihto.
Kun kuulin veden tippuvan ikkunalaudalle vielä keskellä yötä niin se oli liikaa. Suolaloskan seassa ajaminen ei houkuttele. Varsinkin paluumatkalla se olisi ollut rankkaa. Pirkan 90 km hiihdonkin jälkeen olin nukahtaa rattiin ja vain Battery-purkki piti hereillä.
Jotain hyvää kuitenkin: Tulipahan sukset voideltua kunnolla ja urheilujuomavarastot täydennettyä....ajokeli oli aika hurja jo illalla kun saavuimme takaisin etelään Ilomantsista.
Sen lisäksi eilenkin jo kovin pehmeä hiihtoura tuskin parani ainakaan eilisestä vesitihkusta, räntä-ja lumisateesta....
Itse onneksi ehdin pois ladulta ennenkuin pyry alkoi...
terv. Janne - jts
maalissa oot!!ei kaikki aina mee sillee ko pitäs..mitä niitä murehtimaa!!oot nuori kaveri..kaikki pogostat on eessäpäin!joo toi voitelu varmaa opetti..ei liian aikasii..käy just tollee!!
- Janne
jts kirjoitti:
maalissa oot!!ei kaikki aina mee sillee ko pitäs..mitä niitä murehtimaa!!oot nuori kaveri..kaikki pogostat on eessäpäin!joo toi voitelu varmaa opetti..ei liian aikasii..käy just tollee!!
...kun olen nyt miettinyt, niin sillä kelillä mikä oli tunti ennen lähtöä Ilomantsissa, olisin tehnyt aamulla silti aivan saman voitelun...
En tiedä onko itärajan lumen selkeästi kuivempi koostumus syynä siihen, että Päijät-Hämeessä "samalla" kelillä hyväksi koettu voitelu, ei sitten tuolla toiminut ei sitten alkuunkaan.
Pää syy oli kyllä selkeästi huono mies. Niin, että onko niitä vaihtomoottoreita myynnissä??
terv. Janne - sattunut ikävä tapaus
Janne kirjoitti:
...kun olen nyt miettinyt, niin sillä kelillä mikä oli tunti ennen lähtöä Ilomantsissa, olisin tehnyt aamulla silti aivan saman voitelun...
En tiedä onko itärajan lumen selkeästi kuivempi koostumus syynä siihen, että Päijät-Hämeessä "samalla" kelillä hyväksi koettu voitelu, ei sitten tuolla toiminut ei sitten alkuunkaan.
Pää syy oli kyllä selkeästi huono mies. Niin, että onko niitä vaihtomoottoreita myynnissä??
terv. JannePogostan Hiihdossa menehtyi lauantaina 59-vuotias eteläpohjanmaalainen mieshenkilö.
Hän oli ennättänyt hiihtää 53 kilometrin matkasta reilut puolet, kun äkillinen sydänkohtaus päätti matkanteon. Nopeasti saamastaan ensiavusta ja elvytyksestä huolimatta mies menehtyi tapahtumapaikalla.
Kysymyksessä oli Pogostan Hiihdon kolmikymmenvuotisen historian viides kuolemantapaus. Edellinen sattui 1990-luvun lopussa.
Uudella vuosituhannella on hiihtoon osallistunut vuosittain reilusti yli 3 000 henkilöä, mutta traagisia tapahtumia ei ole sattunut.
http://www.karjalainen.fi/cgi-bin/vk?Newsp=karj&Depa=etusivu&Date=060319&Model=juttusivu.html&Story=2564760.txt&StDate=060319&StTime=00:00:00&SPage=True - jts
Janne kirjoitti:
terv. Jannemonet kerrat toi voitelujuttu!!yleensä oon tehny voitelun aamulla!jos startti ois vaikka klo 8..neljältä ylös..ja hommii..edellisenä päivänä oon hiihtäny paikanpäällä muutaman kilometrin lumen laatua tarkkaillen..kyllä tällee vanhempana on onnistunu jo melkein aina..ehkä se kokemus vaikuttaa!mut kantapään kauttaha nää asiat yleensä opitaa!!ei murehita menneitä..eessä on janne uuvet haasteet!!
- idu
sattunut ikävä tapaus kirjoitti:
Pogostan Hiihdossa menehtyi lauantaina 59-vuotias eteläpohjanmaalainen mieshenkilö.
Hän oli ennättänyt hiihtää 53 kilometrin matkasta reilut puolet, kun äkillinen sydänkohtaus päätti matkanteon. Nopeasti saamastaan ensiavusta ja elvytyksestä huolimatta mies menehtyi tapahtumapaikalla.
Kysymyksessä oli Pogostan Hiihdon kolmikymmenvuotisen historian viides kuolemantapaus. Edellinen sattui 1990-luvun lopussa.
Uudella vuosituhannella on hiihtoon osallistunut vuosittain reilusti yli 3 000 henkilöä, mutta traagisia tapahtumia ei ole sattunut.
http://www.karjalainen.fi/cgi-bin/vk?Newsp=karj&Depa=etusivu&Date=060319&Model=juttusivu.html&Story=2564760.txt&StDate=060319&StTime=00:00:00&SPage=TrueJoo, Keskipohjanmaa-lehti kertoi asiasta tänään myös. Kyseessä itse asiassa ei ollut eteläpohjalainen vaan keskipohjalainen mies. Aktiivinen kuntoilija ja urheilumies.
Todella surullista, tiedän perheen. - Janne
jts kirjoitti:
monet kerrat toi voitelujuttu!!yleensä oon tehny voitelun aamulla!jos startti ois vaikka klo 8..neljältä ylös..ja hommii..edellisenä päivänä oon hiihtäny paikanpäällä muutaman kilometrin lumen laatua tarkkaillen..kyllä tällee vanhempana on onnistunu jo melkein aina..ehkä se kokemus vaikuttaa!mut kantapään kauttaha nää asiat yleensä opitaa!!ei murehita menneitä..eessä on janne uuvet haasteet!!
..olen kanssasi samaa mieltä.
Kaikki mikä ei tapa, se vahvistaa!!
SE siitä kipeänä hiihtämisestä seurasi, että nyt olen sairaana poissa töistä kotona sohvaperunana!!
terv. Janne - rakkaudesta hiihtoon...
idu kirjoitti:
Joo, Keskipohjanmaa-lehti kertoi asiasta tänään myös. Kyseessä itse asiassa ei ollut eteläpohjalainen vaan keskipohjalainen mies. Aktiivinen kuntoilija ja urheilumies.
Todella surullista, tiedän perheen.Jospa hän menehtyikin juuri silleen kuin olisi halunnutkin rakkaudesta hiihtoon...
- Neomatrix
Olikohan tuo nyt ihan järkevää lähteä hiihtämään noinkin pitkää matkaa, jos on ollut sairaana? No, hyvä että selvisit hengissä, itse en kyllä uskaltaisi riskeerata terveyttäni jonkun hiihtotapahtuman takia...
- Janne
Neomatrix kirjoitti:
Olikohan tuo nyt ihan järkevää lähteä hiihtämään noinkin pitkää matkaa, jos on ollut sairaana? No, hyvä että selvisit hengissä, itse en kyllä uskaltaisi riskeerata terveyttäni jonkun hiihtotapahtuman takia...
...mutta kun mies uskoi vasta ladulla oikeasti olevansa kipeä, kun tuntemukset ja sykkeet olivat kaukana normaalista...
Ei toistu minun kohdallani!
Terv. Janne
- Testaaja
Hiihdin Pogostan Karhun uudella pitopinnoitteella (Avelanit) ja Optiwax-nauhalla. Luisto ei pettänyt missän, mutta hakaneulat suoristui, kun hanttasin. Muuten olsisi edellä mennytkin hantannut.
Pito pelasi kuin unelma - mäet sai mennä suorilla, siinä mössölumessa pinnoite on parhaimmillaan ja varsinkin olosuhteissa, missä on vaikea voidella millään. Aikaa tosin kului 5,12, mutta ei ihmekään näillä harjoitteluilla.
Hyvin järjestetty hiihto, ladut olivat ehkä ajettu jyrällä, kun reunat pettivät ja leveisivät. Ensivuonna taas ja toive olisi höylätyistä laduista jos lumitilanne vaan sallii. Sää ei ole eikä ollut nytkään ongelma.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."422106Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.1701858- 1161300
En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin711140- 91885
Olet kiva ihminen
En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli72857Auta mua mies
Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.78829Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma
Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki43826Ja tääkin vielä...
Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/1347931763- 54681