Millainen olisi hyvä 5-6 metrinen Ht tai keulakoppivene merelle,olen lukenut vanhoja viestejä vuosien varrelta niin täydellistä ei ole ,kaikki saa haukkuja ja samalla kehuja..Bella 530 kiikkerä ja tuuliherkkä , Finnsport/Yamarin/Flipper luokkaa 540 kovia ajettavia aallokossa ja näin se lista vaan jatkuu ja jatkuu, onko semmoista mikä ei ole kiikkerä mutta samalla hyvä ajettava aallokossa?
Ht-vene merelle
47
45590
Vastaukset
- on liian
pieni jotta kaikki ominaisuudet olisivat kunnossa. Vasta 10 metriset täyttävät kaikki toiveet.
Kyllä 5,5 metriselläkin monet liikkuvat ja pärjäävät mutta silloin pitää keli ottaa tarkemmin huomioon. - Åke
Bella 561 HT on juuri sellainen kuin etsit.Se on vielä lisäksi todella nätti ja arvonsa hyvin säilyttävä vene.
- Bella
Itsellä on samanlainen Ja hyvin on ajanut asiansa merellä välillä Tammisaari-Loviisa. Ei ole kiikerä ja menee aallokossakin kivasti. Tosin kovemmalla tuulella isot selät (esim. porkkala ja porvoon edusta) tuottavat vaikeuksia enemmänkin mutta niistä päästään vasta viidellä lisämetrillä eroon.
- -StArFuRy-
No ainakin se Bella 530ht kantsii unohtaa. Nimimerkillä: kokemusta on .. Ei sovellu pätkääkään merelle. Järville ehkä. Osta joku Flipperi tai Finnsportti. Ne on hyviä veneitä, eikä todellakaan liian kovia ajaa, tai riippuu tietysti ihan kaasukahvan asennosta osin sekin asia. Itsellä on vanha 70-luvulta oleva täysin entisöity Fjord 19HT. Ne on aika hyviä veneitä, mutta ei paljoa markkinoilla näy, kun ei aikanaan niin kauheasti pikku Fjordeja suomeen tuotu aikanaan.
- veneilijä
Flipper 640 HT, 80/90 luvun taitteesta siihen 150hv nelari perään. Pituutta jo sopivasti, menee kivasti aallokossa. Vaikka painoa on jo hiukan enemmän, vauhtikaan ei silti puutu ja väljyyttä tiloissa, menee kahdeksankin henkeä hyvin kyytiin. Valmiit käytetyt paketit uudehkoilla koneilla tosin harvassa.
- Jube
Kyllä ne kaikki käy. Pienemmissä veneissä otettava tietenkin keli huomioon mutta kuka sitä nyt muutenkaan huonolla kelillä haluaisi lähteä. Bella 530 HT:itä näkee tosi paljon Hgin seudulla joten kai sekin käy. Ainakin siinä on pieni kulutus vaikkei kovan kelin vene olekaan.
- Kuutsa
Jube kirjoitti:
Kyllä ne kaikki käy. Pienemmissä veneissä otettava tietenkin keli huomioon mutta kuka sitä nyt muutenkaan huonolla kelillä haluaisi lähteä. Bella 530 HT:itä näkee tosi paljon Hgin seudulla joten kai sekin käy. Ainakin siinä on pieni kulutus vaikkei kovan kelin vene olekaan.
...Kyllähän jotkin ihmiset Kupla Volkkarilla ajaa ympäri talven vaikka siinä ei ole edes lämmitystä, ja joku on ylittänyt Atlannin kanootilla, mutta kannattaa ehkä kuitenkin ajatella mitä varten vene on tehty. Bella 530:n kohdalla esim. vene on jo suunnitellu asteella tehty vain suomen sisävesiä ajatellen, joka näkyy myös veneen CE-merkinnästä joka on D.
- Jube
Kuutsa kirjoitti:
...Kyllähän jotkin ihmiset Kupla Volkkarilla ajaa ympäri talven vaikka siinä ei ole edes lämmitystä, ja joku on ylittänyt Atlannin kanootilla, mutta kannattaa ehkä kuitenkin ajatella mitä varten vene on tehty. Bella 530:n kohdalla esim. vene on jo suunnitellu asteella tehty vain suomen sisävesiä ajatellen, joka näkyy myös veneen CE-merkinnästä joka on D.
Bella 530 HT kulkee 35 hv:n koneella (22 kn) kun taas yllä mainittu Flipper 640 vaatii 150 hv. Flipper on varmasti parempi vene, se on selvä, mutta kyllä ne hankintakustannuksetkin jotain merkkaa. Ei pidä laittaa veneilyn aloittamisen kynnystä liian korkealle. Aloitetaan halvemmasta ja siirrytään vähitellen parempiin.
- voi ei...
Jube kirjoitti:
Bella 530 HT kulkee 35 hv:n koneella (22 kn) kun taas yllä mainittu Flipper 640 vaatii 150 hv. Flipper on varmasti parempi vene, se on selvä, mutta kyllä ne hankintakustannuksetkin jotain merkkaa. Ei pidä laittaa veneilyn aloittamisen kynnystä liian korkealle. Aloitetaan halvemmasta ja siirrytään vähitellen parempiin.
HT-vene MERELLE
- merikarttaa,
voi ei... kirjoitti:
HT-vene MERELLE
havaitset ihmeellisen asian. Meri alkaa ihan jo rannasta. Espoossakin suorastaan pieneltä sisälahdelta. Ja saaria riittää 10 kilometriä. Eri kokoisia. Jokaisen taakse pääsee tuulensuojaan tarvittaessa.
Samoin Turun suunnalla. Päästäkseen suojattomaan paikkaan pitää ajaa huomattava tovi.
Ja vastaavasti. Poikkea joskus Vuoksen vesistöä koluamaan. Löytyy varsin avoimiakin selkiä joskaan ei toki kymmeniä kilometrejä. - Rantapatu
veneilijä kirjoitti:
Flipper 640 HT, 80/90 luvun taitteesta siihen 150hv nelari perään. Pituutta jo sopivasti, menee kivasti aallokossa. Vaikka painoa on jo hiukan enemmän, vauhtikaan ei silti puutu ja väljyyttä tiloissa, menee kahdeksankin henkeä hyvin kyytiin. Valmiit käytetyt paketit uudehkoilla koneilla tosin harvassa.
Menen tässä lähiaikoina katsomaan Flipper 640 venettä jossa kuuleman mukaan on 2-tahti kone. Tarkoittaako tämä heti että kone on ulkolaitaperämoottori vai onko sitä mallia tehty myös 2-tahti sisäkoneella ja perävetolaitteella?
Vene on nähtävästi aika vanha eli tuotantosarjan alkupäätä 80-luvun alusta. Onko paatissa jotain erityistä mallikohtaista joka pitäisi huomioida ostotilanteessa? Onko tässä veneessä ulko- tai sisäkoneella merkitystä ajo-ominaisuuksiin?
Kiitos kaikista näkemyksistä!!
- olisi
jos unohtaisit kaikki Bellat, Yamarinit, Finnsportit, Flipperit ja sen sellaiset jos merellä haluat oikeasti liikkua. Kokoluokka jonka mainitset on todekllakin aika pieni. Mutta katsele jos löytäisit sellaisen veneen kuin Vator 20 Wing. Se ei pauku eikä natise vielä silloinkaan kun "tunnetummissa" hardtoppareissa täytyy vauhtia pudottaa jotta ei ikkunat tulisi syliin, eli aallonkorkeus metri ja siitä yli. Pituus on tosin 6,2 mteriä, mutta koneeksi riittää 3 litrainen 140 MerCruiser. Kyseessä on perin harvinainen malli mutta kyllä niitä myynnissä näkee. 17 HT on hyvä merellä sekin, mutta liian pieni ja kiikkerä. Myös Marino 19 voisi olla sinulle sopiva ja Fjordit. Muista että veneen ikää ei kannata tuijottaa. Monet yli 20-v. vanhatkin ovat paremmin tehtyjä kun nykyajan tehotuotantokipot. Kunto ratkaisee ja monesti fiksuin yhdistelmä on vanhempi laatuvene ja uusi moottori. Että näillä eväillä...
- Nymar 610
on erittäin merikelpoinen takahytillinen vene. Sitä käytetään Pohjanmaan rannikolla ja Ahvenanmaalla. Se on hyvä runko. Sillä ei taritse ajaa hurjan lujaa, joten se kelkee melko pehmeästi myös kovassa kelissä.
- htht
kiitän vastauksista,täytyy katsoa ne edellämainitut veneet.
- tunnettu merkki
Kannattaa valita tunnettu merkki, niin siitä on helpompi päästä sitten joskus eroon. Ei niissä ominaisuuksissa niin kovin suuria eroja ole, kun ajatellaan käyttötarkoitusta. Kun noita HT-veneitä ei ole tarkoitettu avomerelle, vaan lähivesille ja pääasiassahan kauniilla ilmalla niillä liikutaan. Jos pääasiallisena käyttöpaikkana on sisäsaaristo, niin ei siellä keli pääse yllättämään. Sitä kannattaa miettiä, kuinka paljon on valmis sijoittamaan polttoaineeseen.
- ota avovene
Miksi ht ???
Itse myin ht-veneen pois.
Se oli kamalan tuuliherkkä - se koppi otti tuulee - piti trimmata yms....
Nyt on iso avovene. Se ei kallistele tuulessa!
Mukava ajaa.---- paljoo parempi! - Ykä
Tuntematta tarpeitasi paremmin lienee kenekään paha ottaa tiukasti kantaa, joita aina kuitenkin värittää omat mielymykset.
Muutama nyrkkisääntö on hyvä pitää mielessä.
1. Mitä syvempi v-pohja sitä pehmeämpi kulku
2. Mitä tukevampi sitä painavampi ja pehmämpi
kulku, vettä kuitenkin lentää myös enemmän.
3. Mitä syvempi V-pohja ja mitä painavampi sitä
pehmeämpi kulku ja sitä suurempi tehon tarve.
4. Mitä enemmän tarvitaan tehoa saman nopeuden
saavuttamiseski, sitä kalliimpi käyttää.
5. Mitä suurempi, sen parempi pahassa kelissä.
6. Tunnetusta merkistä maksat enemmän, mutta
saat vastaavasti myydessä enemmän.
Noilla pärjää jo pitkään kun suhteuttaa ne omiin tarpeisiin ja lompakon sietoon.- Valtsu
Lyhyeenkin viestiin voi näköjään saada paljon asiaa
Hyvä!
- Kuutsa
Siin on sulle vene! Ei keiku aallokossa, niinku pikku bellat tai flipperit ja muutenkin ajat vaikka tallinnaan tai Tukholmaan muias kaa shoppailee..
http://www.nettivene.com/viewBoat.php?id_boat=240950&sid_boat_type=&sid_make=344&sid_sub_type=&pfrom=&pto=&yfrom=&yto=&lfrom=<o=&pwfrom=&pwto=&search=Hae&PN[0]=simp_search&PL[0]=simpleSearch.php?sid_boat_type=@sid_make=344@sid_sub_type=@pfrom=@pto=@yfrom=@yto=@lfrom=@lto=@pwfrom=@pwto=@search=Hae
Sitten ku tingit viel hinnasta yhen nollan pois, ni puhutaan hyvästä ostoksesta =)- vinkistä mutta...
Tämän löysin jo jonkin aikaa sitten...
Olis enemmän meikäläisen makuun!
Tarttis vaan saada taas se nolla pois hinnasta... :)
http://www.nettivene.com/viewBoat.php?id_boat=233507&sid_boat_type=&sid_make=442&sid_sub_type=&pfrom=&pto=&yfrom=&yto=&lfrom=
- rulettaa!
Hanki kunnon Bella 530 Ht ja siihen kunnon 75 heppanen nelari ja apumoottori ja paljon uisteluvehkeitä katolle ja muista vielä ajaa aina fendarit vedessä laahaten!
- 530ht:n dissausta
Mutta täytyyhän "A Real Man" Vator veneilijöille suoda hupinsa. Ovathan he TOSIVENEILIJÖITÄ. Joten HE TIETÄVÄT OIKEAN TAVAN LIIKKUA VESILLÄ :-D
530 ht on ollut melko pitkään tuotannossa, eikä sen tuotantomäärät ole mitenkään laskussa, eli sille on olemassa vakaa kannattajakunta. Ja kyllä niitä merelläkin näkee.
Tiivistettynä sanoisin, että jos joku haluaa ostaa uudehkon Toyota Corollan, niin silloin ei kannata tarjota vaihtoehtona 500'000 km ajettua 20 vuotta vanhaa maasto Mersua, vaikka se maastossa kulkeekin paremmin. - mutta asiaa.
530ht:n dissausta kirjoitti:
Mutta täytyyhän "A Real Man" Vator veneilijöille suoda hupinsa. Ovathan he TOSIVENEILIJÖITÄ. Joten HE TIETÄVÄT OIKEAN TAVAN LIIKKUA VESILLÄ :-D
530 ht on ollut melko pitkään tuotannossa, eikä sen tuotantomäärät ole mitenkään laskussa, eli sille on olemassa vakaa kannattajakunta. Ja kyllä niitä merelläkin näkee.
Tiivistettynä sanoisin, että jos joku haluaa ostaa uudehkon Toyota Corollan, niin silloin ei kannata tarjota vaihtoehtona 500'000 km ajettua 20 vuotta vanhaa maasto Mersua, vaikka se maastossa kulkeekin paremmin.Huvinsa kullakin ;)
*** - -StArFuRy-
530ht:n dissausta kirjoitti:
Mutta täytyyhän "A Real Man" Vator veneilijöille suoda hupinsa. Ovathan he TOSIVENEILIJÖITÄ. Joten HE TIETÄVÄT OIKEAN TAVAN LIIKKUA VESILLÄ :-D
530 ht on ollut melko pitkään tuotannossa, eikä sen tuotantomäärät ole mitenkään laskussa, eli sille on olemassa vakaa kannattajakunta. Ja kyllä niitä merelläkin näkee.
Tiivistettynä sanoisin, että jos joku haluaa ostaa uudehkon Toyota Corollan, niin silloin ei kannata tarjota vaihtoehtona 500'000 km ajettua 20 vuotta vanhaa maasto Mersua, vaikka se maastossa kulkeekin paremmin.Aika kaukana on Bella Toyota Corolla laadusta x)
Itsellä ollu 2 Toyota Corollaa ja ex-vene sattu olee Bella 530HT (15v meidän perheessä se purkki)... Täysin paskahan se on suoraan sanoen merellä ajettaessa :D , sitten sen hyvin huomaa kun on koittanut laadukkaita jo samankin kokoluoka HT-veneitä.. Kait se suojasille järville käy, mut isommassa vasta-aallokossa hakaa kyl (pienessäkin) erittäin inhottavasti. Jo Airistonkin aallot on liikaa sille vähänkin tuulisemmalla kelillä. Nyt on onneks vähän "tukevampaa" vaikkakin vanhaa mutta laadukasta kalustoa käytössä :) -> Fjord 19HT
Mutta se Bellassa oli hyvää, et pääsee pienellä kulutuksella ja ihan ok tilat, mut oli se ainakin itsestä niin hirveää kyytiä välillä, et paatti vaihtus.
- Katsastusmies-1
HT-vene tuossa kokoluokassa on vielä niin pieni että katteesta saattaa olla enemmän haittaa kuin hyötyä, käyttötilanteesta riippuen.
Rantautuminen esimerkiksi voi olla hankalaa kun kiikkerän veneen minimaalisella sivukannella pitää taiteilla itsensä keulaan, avoveneessä vain astutaan keulasta rantaan tai laiturille.
Kauniilla ilmalla useamman ihmisen kuormalla saattaa tulla vastaan tilanne että jonkun täytyy istua sisällä tasapainon ja kulkuasennon vuoksi.
Huonossa kelissä ei kaukana olevasta huurtuneestakin ikkunasta ole helppo nähdä tarpeeksi hyvin, vaan on usein ajettava pää ulkona sateessa ja roiskeissa nähdäkseen.
Vaihtoehtona tilanteesta riippuen voisi olla reilun kokoinen avovene jossa on pulpetti ja roiskesuoja. Hintaero on huomattava ja usein se nautittavuus ja hyötykin ovat samaa luokkaa.
Mieti minkälainen vene on se oikea. Mikäli edelleen päädyt HT-veneeseen, on tuossa kokoluokassa vaikea löytää ei kiikkerää hyvää ajettavaa meriolosuhteisiin. Jos usein rantaudut luonnonstamaan tai laituriisi keula edellä, ajattele tyyppiä joka on "läpikuljettava", ettei sivukansilla tarvi tasapainoilla. tuon kokoiset veneet ovat väkisinkin kiikkeriä kun suomalainen raavas mies astuu sivukannelle. Kaikki tavarat ja varusteet pitää olla paikoillaan ettei kaadu/putoa.- lyhytkin
asuminen on v-maista. Kokemusta on ja nyt on siirrytty ht:hen.
- Åke
Et varmaankaan ole ollut Bella 561:n kyydissä, se on kokoisekseen aika tukeva, ei sieltä mitkään tavarat rantautuessa lentele.Joten älä kirjoita asioista joista et mitään tiedä!!
- Katsastusmies-1
Åke kirjoitti:
Et varmaankaan ole ollut Bella 561:n kyydissä, se on kokoisekseen aika tukeva, ei sieltä mitkään tavarat rantautuessa lentele.Joten älä kirjoita asioista joista et mitään tiedä!!
Kokoiseni kaveri 2m/135 kg kun käveli edellisen veneeni 7,5 m pitkän/950 kg sivukannella, kaatuivat kahvikupit pöydällä ja tavarat tippuivat lattialle.
Joten tiedän todella mitä puhun.
Nykyinenkin veneeni 9,0 m * 3,3m ja 4,5 to kallistuu pahoin liikkuessani sivukannella. Vaimo valittaa että tuntuu kuin putosis punkasta kun menen koiran kanssa aamulenkille hänen nukkuessaan.
En ole ollut BELLA 561:n kannella enkä aio mennäkkään.
Paljon suuremmatkin veneet kallistuvat pahoin, joten se siitä.
Edelliselle kommentoijalle sanoisin että yöpyminen alle 6 m HT-veneessä on kookkaille suomalaisille ahdasta. Olen vuosikymmenien aikana seurannut yöpymistä HT-veneissä vierassatamissa, eikä se tilojen puolesta kovin helppoa aina ole.
En ole molaamassa HT-veneitä, kehotan vain miettimään vastaako HT todella niitä odotuksia ja tarpeita joita veneelleen asettaa. Useassa tapauksessa reilu avovenekin on tyydyttänyt tarpeet. Alkuperäinen kysyjä kun halusi mielipiteitä ja kokemuksia.
Edelleenkin yhteenvetona sanon että HT-veneen valinta merelle ei ole yksioikoisen helppo juttu. - Katsastusmies-1
lyhytkin kirjoitti:
asuminen on v-maista. Kokemusta on ja nyt on siirrytty ht:hen.
monet tekevät. Suuri 6 hengen huvilateltta, joka nykyään on kohtuuuhintainen etenkin HT-veneen hintalisään verrattuna, tarjoaa asumistilaa jota ei veneessä löydy edes vaikka se on 30 jalkainen.
Tämä on se vaihtoehto jota kannattaa miettiä.
Avoveneessä asuminen ei varmaan ole vaihtoehto.
Walk-around voisi olla vaihtoehto HT-veneelle. Siinä yhdistyvät avoveneen ja katetun veneen hyvät puolet. - esamatti
Katsastusmies-1 kirjoitti:
Kokoiseni kaveri 2m/135 kg kun käveli edellisen veneeni 7,5 m pitkän/950 kg sivukannella, kaatuivat kahvikupit pöydällä ja tavarat tippuivat lattialle.
Joten tiedän todella mitä puhun.
Nykyinenkin veneeni 9,0 m * 3,3m ja 4,5 to kallistuu pahoin liikkuessani sivukannella. Vaimo valittaa että tuntuu kuin putosis punkasta kun menen koiran kanssa aamulenkille hänen nukkuessaan.
En ole ollut BELLA 561:n kannella enkä aio mennäkkään.
Paljon suuremmatkin veneet kallistuvat pahoin, joten se siitä.
Edelliselle kommentoijalle sanoisin että yöpyminen alle 6 m HT-veneessä on kookkaille suomalaisille ahdasta. Olen vuosikymmenien aikana seurannut yöpymistä HT-veneissä vierassatamissa, eikä se tilojen puolesta kovin helppoa aina ole.
En ole molaamassa HT-veneitä, kehotan vain miettimään vastaako HT todella niitä odotuksia ja tarpeita joita veneelleen asettaa. Useassa tapauksessa reilu avovenekin on tyydyttänyt tarpeet. Alkuperäinen kysyjä kun halusi mielipiteitä ja kokemuksia.
Edelleenkin yhteenvetona sanon että HT-veneen valinta merelle ei ole yksioikoisen helppo juttu.Kannattaa miettiä vaihtoehtona HT:lle myös daycruiser tyyppistä venettä. Niissä on usein mukavammin tilaa matkustamiseen ja oleskeluun ja kuitenkin löytyy edestä makuu/säilytystila kuten HT:stakin. Ihan vaan heittona.
- paikkansa
Katsastusmies-1 kirjoitti:
Kokoiseni kaveri 2m/135 kg kun käveli edellisen veneeni 7,5 m pitkän/950 kg sivukannella, kaatuivat kahvikupit pöydällä ja tavarat tippuivat lattialle.
Joten tiedän todella mitä puhun.
Nykyinenkin veneeni 9,0 m * 3,3m ja 4,5 to kallistuu pahoin liikkuessani sivukannella. Vaimo valittaa että tuntuu kuin putosis punkasta kun menen koiran kanssa aamulenkille hänen nukkuessaan.
En ole ollut BELLA 561:n kannella enkä aio mennäkkään.
Paljon suuremmatkin veneet kallistuvat pahoin, joten se siitä.
Edelliselle kommentoijalle sanoisin että yöpyminen alle 6 m HT-veneessä on kookkaille suomalaisille ahdasta. Olen vuosikymmenien aikana seurannut yöpymistä HT-veneissä vierassatamissa, eikä se tilojen puolesta kovin helppoa aina ole.
En ole molaamassa HT-veneitä, kehotan vain miettimään vastaako HT todella niitä odotuksia ja tarpeita joita veneelleen asettaa. Useassa tapauksessa reilu avovenekin on tyydyttänyt tarpeet. Alkuperäinen kysyjä kun halusi mielipiteitä ja kokemuksia.
Edelleenkin yhteenvetona sanon että HT-veneen valinta merelle ei ole yksioikoisen helppo juttu.Ei ht mihinkään pidempään reissuun sovi mutta alle 10 yötä kesässä käy vielä aikuisellekin. Ja tietysti vain kauniilla ilmalla koska muut toimet suoritetaan pääasiassa ulkona.
Telttailusta totean, että huvilateltan jokailtainen pystyttäminen vie äkkiä mielenkiinnon veneilystä ja teltan lisäksi tarvitaan patjoja yms. rekvisiittaa jotka pienehkössä avoveneessä täyttävät paikat yllättävän tehokkaasti. Meikäläisen telttakiintiö tuli viime kesänä täyteen patjaongelmien takia.
Itse olen vain 187cm mutta olen todennut, että varsinkin Bellan veneissä punkat ovat järjestään liian lyhyitä. Se jos mikä alkaa äkkiä ottamaan päähän. - Avovene märkä
Katsastusmies-1 kirjoitti:
monet tekevät. Suuri 6 hengen huvilateltta, joka nykyään on kohtuuuhintainen etenkin HT-veneen hintalisään verrattuna, tarjoaa asumistilaa jota ei veneessä löydy edes vaikka se on 30 jalkainen.
Tämä on se vaihtoehto jota kannattaa miettiä.
Avoveneessä asuminen ei varmaan ole vaihtoehto.
Walk-around voisi olla vaihtoehto HT-veneelle. Siinä yhdistyvät avoveneen ja katetun veneen hyvät puolet.Avoveneessä ei kyllä ole minkäänlaista suojaa sateella ja sateellakin joutuu joskus ajamaan. Ei ole teltasta silloin paljon apua. Ja voi teltan ottaa ht veneeseenkin!
- topi
Katsastusmies-1 kirjoitti:
Kokoiseni kaveri 2m/135 kg kun käveli edellisen veneeni 7,5 m pitkän/950 kg sivukannella, kaatuivat kahvikupit pöydällä ja tavarat tippuivat lattialle.
Joten tiedän todella mitä puhun.
Nykyinenkin veneeni 9,0 m * 3,3m ja 4,5 to kallistuu pahoin liikkuessani sivukannella. Vaimo valittaa että tuntuu kuin putosis punkasta kun menen koiran kanssa aamulenkille hänen nukkuessaan.
En ole ollut BELLA 561:n kannella enkä aio mennäkkään.
Paljon suuremmatkin veneet kallistuvat pahoin, joten se siitä.
Edelliselle kommentoijalle sanoisin että yöpyminen alle 6 m HT-veneessä on kookkaille suomalaisille ahdasta. Olen vuosikymmenien aikana seurannut yöpymistä HT-veneissä vierassatamissa, eikä se tilojen puolesta kovin helppoa aina ole.
En ole molaamassa HT-veneitä, kehotan vain miettimään vastaako HT todella niitä odotuksia ja tarpeita joita veneelleen asettaa. Useassa tapauksessa reilu avovenekin on tyydyttänyt tarpeet. Alkuperäinen kysyjä kun halusi mielipiteitä ja kokemuksia.
Edelleenkin yhteenvetona sanon että HT-veneen valinta merelle ei ole yksioikoisen helppo juttu.Kyllä se HT on aina millä kelillä ja missä olosuhteissa tahansa suojaisampi kuin avovene.Ei se teltan pystyttäminen esim. vierassatamiin välttämättä niin mukavaa ole, kyllä sitä mielummin nukkuu omassa veneneessä vaikka sitten vähän ahtaamminkin.
Eikä 135 kg !!! ole mikään miehen normaalipaino.
- on aika kehno
Tuulipussi -- siis tuo ht-vene on aika kehno käytössä.
Venetyypin yleisyys ihmetyttääkin!!!!- aika hyvä
HT vene on hyvä kompromissi monessa suhteessa. Halpa, katettu, avotilaa, voi yöpyä, menee trailerille ... Vähän ihmetyttää ettei niitä ole enempääkin.
- mk2
Siis tarkoitat että tuuli ottaa vain Ht-veneeseen
eikä siis isommilla hyteillä varustettuihin veneisiin. ( outoa minusta,mutta jos kerran tiedät) - tuulesta
mk2 kirjoitti:
Siis tarkoitat että tuuli ottaa vain Ht-veneeseen
eikä siis isommilla hyteillä varustettuihin veneisiin. ( outoa minusta,mutta jos kerran tiedät)Eipä ihminen fysiikan laeille paljon mahda. Ht:ssa on huomattavan korkea kylki avoveneeseen verrattuna ja kölitön pohja. Tästä yhtälöstä seuraa auttamatta, että tuuli vie ht-venettä enemmän kuin avovenettä. Omakohtaista kokemusta on kuten myös siitä, että asian kanssa oppii elämään.
Paras ajamani vene tuulen suhteen on ollut 12 metrinen kalastajamallinen akselivetoinen paatti. Laituriin tulo oli todella leppoisaa kun ei ollut köysien kanssa kiirettä.
Tommonen 12 metrinen vaan kulkee huonosti trailerilla henkilöauton perässä. - Kallav
Suojattu vene on hyvä kaikissa keleissä, varsinkin HT:t. Rupee tympimään kun tuulee ja sataa eikä ole suojaa. Avovene toimii vain kun lämpötila on hellelukemissa tai kun verkkokalastat.
- MiK
Tietysti Terhi 520 HT!
Meillä on sellainen ollut jo vuodesta 1977. Se on vankka ja kestävä paatti, jossa sisätiloja piisaa vaativampaankin ht-vemeilijän makuun.
Meitin reviiri ko. paatilla ulottuu pohjoisessa Raumalle, idässä Virojoelle. Etelässsä Tallinnaan, lännessä Kattegattiin ja Götan kanaville.
Tietty se hakkaa vasta-aallokossa, muttas saa olla aika keli, kun nopeus laskee alle 5:n solmun. Keula ja perä on tosi kantavat, joten vene ei helpolla täyty aalloista.
Asumisen puolesta vene on hyvä. Sen mitä venemessuilla katselin, niin saa olla 7-metrinen vene, jotta saa samat asumistilat keittiön käyttöönsä.
No kehumatta paras, tutustu itse Terhiin. Me mennään ensi kesänä viemään Terhi Riigaan.
Terv
MiK - k.r
Oletettavasti kaikki lukijat ymmärtää, ettei tämän kokoluokan veneellä voi saavuttaa kalliimman ominaisuuksia.
Itse ajattelin ennen HT-venettä, mutta ei kait nyt sentään! Käyttöä kannattaa miettiä. KOSKA:
A) Tuskin HT veneellä yövytään/tehdään pitkiä reissuja, ahdas.
B) HT-kate antaa suojaa, totta, mutta aina kun aurinko paistaa, se on vain tiellä. Merellä on parasta vapaus ja raikkaus! Tähän on ehkä paras ratkaisu esim. Buster XL peräkuomulla
C) Buster on erittäin hyvä ajaa merellä ja hyvä jälleenmyyntiarvo.
D) Jos valitsisin busterin ja HT-veneen väliltä, olisi helposti perusteltavissa, miksi avo buster on parempi. ..on se niin huoletonkin...:)- heips
Busterisi !!!
Kyllä olet todella TYHMÄ !!!
- tosi veneilijä
asta timola 410 ja siihen 9.9 hv kyllä pääsee ja kerkeää kovemmassakin kelissä!erittäin merikelpoinen!
- Bolaget1
Joo suosittelen Timola 410 venettä mutta pitää korottaa takapeiliä jotta sillä varmasti voittaa Kitön-Ajot www.kitoloppet.fi
- Sibbobo
Merikelpoinen vain osaavissa käsissä!
- Pete8s
Tohon kokoluokkaan Beneteau ANTARES 5.80 olisi oma valinta. http://www.beneteau.com/en/motorboats/produit.aspx?GAM_CODE=3&PRO_CODE=420
Venessä on vähän köliäkin niin pysyy suunnassa. Ranskalainen vene, tehty atlantille. Valmistaja mainostaa
-extremely seaworthy hull.- Pete8s
Oho, alkuperänen viesti olikin vanha juttu. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su1537800- 614360
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1403993Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene233902Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.423300Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla383208Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko253205- 482923
Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?422721- 492484