tiedätkö mikä on sikuri?
pistähän joku jäynä sinäkin
tiedätkö mikä on sikuri
35
1987
Vastaukset
- Skorpioni-Unikko-Assi Passi
Sikuri on mauste- ja koristekasvi.
Kasvin juuristoa käytettiin ennen vanhaan
kahvin korvikkeena.- niinpä
entäs härkin
mitenkäs käpy ( kalastus) - Skorpioni-Unikko-Assi Passi
niinpä kirjoitti:
entäs härkin
mitenkäs käpy ( kalastus)Murrealuetuntemusta ei kovin laajalti ole.
Uskon kuitenkin, että härkin on ns. siipitukki,
käytetty 1700-luvulla ns. jalka, härkinmyllyissä.
kalstukseen liittyvää 'käpyä' - ei aavistusta. - Lokari
niinpä kirjoitti:
entäs härkin
mitenkäs käpy ( kalastus)on kyllä salaattiin käytetty myös.
Käpy on vissiin se millä kudottiin verkkoja ja paikatiin? Sanottiin verkon käpy.
Härkin oli jossain päin savoo sellanen niinkun vispilän tapainen. Oli tehty puusta jossa oli oksat sopivasti ylöspäin. - topi
Lokari kirjoitti:
on kyllä salaattiin käytetty myös.
Käpy on vissiin se millä kudottiin verkkoja ja paikatiin? Sanottiin verkon käpy.
Härkin oli jossain päin savoo sellanen niinkun vispilän tapainen. Oli tehty puusta jossa oli oksat sopivasti ylöspäin.Jatketaan: mikä on jätkän käyrä?
- Vaaka
topi kirjoitti:
Jatketaan: mikä on jätkän käyrä?
Eiks se oo makkara, siis käyrä lenkkimakkara, jota sai vielä 50-luvulla. Sikuri taas, ainakin mulle oli kahvin korviketta, ja käytettiin myös kahvia säästellessä, kun kahviakin oli saatavilla sodan jälkeen. Salaatin tapaan en ole sitä nähnyt käytettävän.
- Lokari
Vaaka kirjoitti:
Eiks se oo makkara, siis käyrä lenkkimakkara, jota sai vielä 50-luvulla. Sikuri taas, ainakin mulle oli kahvin korviketta, ja käytettiin myös kahvia säästellessä, kun kahviakin oli saatavilla sodan jälkeen. Salaatin tapaan en ole sitä nähnyt käytettävän.
niin näät salaatissakin.
Vaikka minä en heiniä syä, millonkaan. - Vaaka
Lokari kirjoitti:
niin näät salaatissakin.
Vaikka minä en heiniä syä, millonkaan.Kyllä mä siellä olin, New Yorkissa ja WTC:ssäkin, vaikka on korkean paikan kammo, edelleenkin. Aikaa on parikymmentä vuotta, mutta sikuria en kyllä salaatissa saanut. Taisivat T-luupihvit olla kova sana silloin.
- lokari
Vaaka kirjoitti:
Kyllä mä siellä olin, New Yorkissa ja WTC:ssäkin, vaikka on korkean paikan kammo, edelleenkin. Aikaa on parikymmentä vuotta, mutta sikuria en kyllä salaatissa saanut. Taisivat T-luupihvit olla kova sana silloin.
vieläkin ne sirloin teikit( pihvit)hyviä.
No jos et tykkää ruohoista kuten en minäkään et varmaan saanut sikurin varsia, salaatti kuppiis.
Täälä Californiassa kyllä niitä tarjotaan jos syö salaattia.
- topi3
Mikähän on kerppu?
- Lokari
sellainen lehtevä melkeen kun sauna vihta isompi kylläkin.
Joita syetettiin lampaille, sanoivat että joka lammasta kohti pitää olla hevoskuorma heiniä ja 100 kerppua.
Myös nahkiaisia myytiin ennen Oulun torihallissa kerppuina , oli vissiin 12 kappaketta savustettuja nahkiaisia siinä.
No mikäs on kikkeli? Ei se ole mitä luulette! - kerppu on
lehtikerppuja kerättiin puista eläinten
ruuaksi
mutta tiedätkös mikä on röijy - Lokari
kerppu on kirjoitti:
lehtikerppuja kerättiin puista eläinten
ruuaksi
mutta tiedätkös mikä on röijyröijy ole hartiahuivi.
Kukaan ei vielä ole sanonut mikä on kikkeli?
Se on kyllä työ kalu, jota käytetään rakennuksilla .
Ettei tulis väärää arviointia ja sanottas että minä puhun jotain muuta. - pimpparauta
Lokari kirjoitti:
röijy ole hartiahuivi.
Kukaan ei vielä ole sanonut mikä on kikkeli?
Se on kyllä työ kalu, jota käytetään rakennuksilla .
Ettei tulis väärää arviointia ja sanottas että minä puhun jotain muuta.pimpparauta?
- Lokari
pimpparauta kirjoitti:
pimpparauta?
kikkeli.
Pimpparauta on vissiin joku soittoo kuuluva vehje? - Vaaka
pimpparauta kirjoitti:
pimpparauta?
on äänirauta, jolla kuoronjohtaja löytää oikean sävelen.
- toivo
pimpparauta kirjoitti:
pimpparauta?
Entä ruokki, muuta kuin lintu?
- ruokki
toivo kirjoitti:
Entä ruokki, muuta kuin lintu?
entä luokki
- ei ole
Vaaka kirjoitti:
on äänirauta, jolla kuoronjohtaja löytää oikean sävelen.
se on kolmiorauta eli triangeli
- Lokari
ruokki kirjoitti:
entä luokki
tietävän mikä on kikkeli.
No se on sellainen teline johon muurari pistää
ruukia kun tekee saumausta tai pikku korjauksia.
No luokki tai luokka on hevosen valjaisiin kuuluva . Ruokki on luullakseni sekkainen jollä kannettiin vettä , melkeen kun ämmän länket.
Ruokilla kannettiin saavia ja ämmän länkillä sankkoja eli ämpäreitä.
Menikö pahasti vikaan? - toivo
Lokari kirjoitti:
tietävän mikä on kikkeli.
No se on sellainen teline johon muurari pistää
ruukia kun tekee saumausta tai pikku korjauksia.
No luokki tai luokka on hevosen valjaisiin kuuluva . Ruokki on luullakseni sekkainen jollä kannettiin vettä , melkeen kun ämmän länket.
Ruokilla kannettiin saavia ja ämmän länkillä sankkoja eli ämpäreitä.
Menikö pahasti vikaan?Ruokki on minun ja kotini kielenkäytössä ollut metallinen haka, jonka avulla suljettiin ovi.
Pantiin ovi ruokkiin. Sen saattoi avata vain sulkijan puolelta.
Kyseinen esine on edelleenkin käytössä, joskin se katsotaan nykyään turhan yksinkertaiseksi. Kaappeihin pannaan monimutkaisempia ja kalliimpia lukitsemislaitteita.
Sana tunnettiin ainakin Savossa. - Elwi
toivo kirjoitti:
Ruokki on minun ja kotini kielenkäytössä ollut metallinen haka, jonka avulla suljettiin ovi.
Pantiin ovi ruokkiin. Sen saattoi avata vain sulkijan puolelta.
Kyseinen esine on edelleenkin käytössä, joskin se katsotaan nykyään turhan yksinkertaiseksi. Kaappeihin pannaan monimutkaisempia ja kalliimpia lukitsemislaitteita.
Sana tunnettiin ainakin Savossa.Ruokki... siis sama kuin meilläpäin säppi.
Röijy on vissiinkin sellainen naisten päällyspusero
Ryijy taasen seinällä pidettävä hapsulankainen seinävaate, ei kuitenkaan samanlainen kuin raanu. - Muori
Elwi kirjoitti:
Ruokki... siis sama kuin meilläpäin säppi.
Röijy on vissiinkin sellainen naisten päällyspusero
Ryijy taasen seinällä pidettävä hapsulankainen seinävaate, ei kuitenkaan samanlainen kuin raanu.kysyi "mis mun röijy on?" ja tarkoitti sillä villatakkiaan.
- Elwi
Muori kirjoitti:
kysyi "mis mun röijy on?" ja tarkoitti sillä villatakkiaan.
ja mun isäukko sanoi, että lankatakki tai lankapaita, kun oli puhe villatakista tai villapaidasta.
- lestiina
Elwi kirjoitti:
ja mun isäukko sanoi, että lankatakki tai lankapaita, kun oli puhe villatakista tai villapaidasta.
sanoja:
rahi= penkki
purnu= jyvälaari
putsi= puinen tynnyri - Elwi
lestiina kirjoitti:
sanoja:
rahi= penkki
purnu= jyvälaari
putsi= puinen tynnyriPuhekieli muuttuu. Ajan ja ilmiöiden mukana sanoja unohtuu ja uusia omalle ajalle ominaisia syntyy.
Kuten matkapuhelin ---> sekin muuntunut muotoon kännykkä. - pena
Elwi kirjoitti:
Puhekieli muuttuu. Ajan ja ilmiöiden mukana sanoja unohtuu ja uusia omalle ajalle ominaisia syntyy.
Kuten matkapuhelin ---> sekin muuntunut muotoon kännykkä.Samalla muuttuu sanojen merkitys. Esimerkiksi "tasan" tarkoittaa nuorison kielessä usein "varmasti".
Nykyajan nuorison kielenkäyttö on köyhtynyt verrattuna siihen, mitä nuoriso puhui 50 vuotta sitten. Syy on yksinkertainen: kaunokirjallisuutta luetaan paljon vähemmän.
Murteet onneksi säilyvät. Siitä voi vakuuttua, kun menee vaikkapa kauppahalliin Tampereella, Kuopiossa ja Oulussa. - Lokari
pena kirjoitti:
Samalla muuttuu sanojen merkitys. Esimerkiksi "tasan" tarkoittaa nuorison kielessä usein "varmasti".
Nykyajan nuorison kielenkäyttö on köyhtynyt verrattuna siihen, mitä nuoriso puhui 50 vuotta sitten. Syy on yksinkertainen: kaunokirjallisuutta luetaan paljon vähemmän.
Murteet onneksi säilyvät. Siitä voi vakuuttua, kun menee vaikkapa kauppahalliin Tampereella, Kuopiossa ja Oulussa.pinnari?/ Pinnaaja?
- Elwi
Lokari kirjoitti:
pinnari?/ Pinnaaja?
Mattoa kudottaessa sellainen valmiin osan yli laitettava kiristäjä joka pitää myös reunat suorina. Onko se pinnari eli pännäri?
- Lokari
Elwi kirjoitti:
Mattoa kudottaessa sellainen valmiin osan yli laitettava kiristäjä joka pitää myös reunat suorina. Onko se pinnari eli pännäri?
sekin . Mutta minä kyllä ajattelin sitä kenkätehtaan työläistä.
Jolla on tuo ammatti nimitys.
Vaikka ei "pinnaakkaan" kun tekee kenkiä.
Pinnaa= laiskottelee. - lestiina
Elwi kirjoitti:
on pinnari. Jos sanalla on toinenkin merkitys, arvailen sillä olevan tekemistä polkupyörän pinnojen kanssa; pinna-avain?
Mattoa kudottaessa siitä saa tasaisen leveän pingottajan tai pingottimen avulla. En tiedä, jos sitä sanotaan muullakin nimellä.
Kun muovisia pesuvateja ei vielä ollut, oli sinkkisiä soikkoja ( soikko ), jotka olivat soikeita ja niissä oli korvat. - lestiina
Lokari kirjoitti:
sekin . Mutta minä kyllä ajattelin sitä kenkätehtaan työläistä.
Jolla on tuo ammatti nimitys.
Vaikka ei "pinnaakkaan" kun tekee kenkiä.
Pinnaa= laiskottelee.vastausta laatiessani aamu-TV:tä ja olit sillä välin vastannut, pinnari-nimityksestä puheen ollen.
Kiinnostaisi tietää, onko kenkätehtaan pinnari tekemässä kengän pintasilausta? - topi3
lestiina kirjoitti:
on pinnari. Jos sanalla on toinenkin merkitys, arvailen sillä olevan tekemistä polkupyörän pinnojen kanssa; pinna-avain?
Mattoa kudottaessa siitä saa tasaisen leveän pingottajan tai pingottimen avulla. En tiedä, jos sitä sanotaan muullakin nimellä.
Kun muovisia pesuvateja ei vielä ollut, oli sinkkisiä soikkoja ( soikko ), jotka olivat soikeita ja niissä oli korvat.... mikä on tissukka?
- pistepilkku
Elwi kirjoitti:
Puhekieli muuttuu. Ajan ja ilmiöiden mukana sanoja unohtuu ja uusia omalle ajalle ominaisia syntyy.
Kuten matkapuhelin ---> sekin muuntunut muotoon kännykkä.Kielen muuttumisesta vielä:
Nykynuoriso viljelee sumeilemattomasti sanoja "vittu" ja "huora" pisteen ja pilkun sijasta. Se kun on niin coolia! Mitenkähän käy mahdollisessa työpaikkahaastattelussa sitten aikanaan. Kieli muuttuu...toivottavasti ei kuitenkaan noin rajusti.
- Lokari
Se pinnari kiristä pääliset siihen lestin päälle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921423Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841390Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761165- 901115
- 81975
- 82971
- 39942
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66885Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v68866Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841