Erikoiskuljetukset

tiellä(kö)??

Onko minkälaisia kokemuksia erikoiskuljetusten kanssa tien päältä?? Ajan itse erikoískuljetuksia ja olisi mukava tietää kokemuksianne ja suhtautumistanne meihin jotka liikumme hitammin ja useimmin tukimme myös risteykset. Jos vaan mahdollista niin pysytään asia linjalla ja jätetään ne suoranaiset vittuilut ja haiskattelut pois :-))

7

3778

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hexa

      Ajan n.70tkm/v. pienellä autolla eikä koskaan ole ollut ongelmia näitten erikoiskuljetusten vuoksi. Tuleehan niitä vastaan ja eteen aina joskus mutta niiden etu- ja taka-autojen opastusta noudattamalla yhteispeli sujuu. Tuohan nämä kuljetukset vaihtelua siihen ajoon vaikka se joskus vähän aikaa veisikin.

    • ADR

      Muutamaan kiperään tilanteeseen olen joutunut.Erikoiskuljetuskavereilla on se paha tapa,että luulevat kaikissa raskaankaluston autoissa olevan la-puhelimen.Hoitavat vastaantulevien varoitukset liikaa sen varassa,että vastaantulijat kuulevat ohjeet lällärillä.Eli,etuauto kauemmas vastaan varoittamaan muita,silloin kun leveäkuljetus vaatii tieltä sivuun siirtymisen.Omassa autossani ei lälläriä ole.

    • rahtimiäs

      ainakin tähänasti sujunu yhteispeli.
      Ammatilaisia kun molemmat ollaan ;)
      Ja erikoiskuljettajat tietenkin POIKKEUKSETTA on niitä ammattilaisia, meistä ei voi ihan samaa ikävä kyllä sanoa:/

      • tiellä(kö)??

        No kyllä on rehellisyyden nimissä sanottava että kyllä meidänkin joukkoomme sopii niitä joita ei ammattilaisiksi voi kutsua. Esimerkki: Konepajalla on oma nuppiauto ja kuljetettavan kappaleen mitat ovat vaikka 6x6 metriä ja paino vaikka 10tn, se päätetään viedä omalla autolla koska siten säätetään rahtikuluja. No yleensähän näissä ei ole vakikuskia ja jos onkin niin useimmin kokemukset ovat erikoiskuljetuksista vähäisiä. Nyt kun lähdetään liikkeelle tulee se ongelma useimmin vastaan että kappaleen mittojen arviointi voi olla todella hankalalaa ja jos vielä matkaan sattuu tiettyjä nimeltä mainitsemattomia saattomiehiä niin siinähän on sitten jo soppa valmis joka on omiaan parantamaan erikoiskuljetusten mainetta tien päällä. Tosin onneksi tälläiset kuvitellut tilanteet ovat onneksi aika harvassa mutta kuitenkin. Lällärin puuttuminen on enemmänkin ongelma, koska silloin saattaa niitä yllättäviä ja joskus jopa vaarallisia tilanteita tulla eteen. Ne kellä tuo LA-puhelin on ja kuulevat sen että leveä kuljetus on tulossa niin olisi suotavaa että kuittaisitte sen että olette kuulleet ilmoituksen, vaikka valoja välkäyttämällä tai sitten puhelimen kautta. Se helpoittaa kaikkien matkan tekoa ja silloin jää etuauton kuljettajalta se mahdollisuus pois että eikö vastaan tuleva ymmärtänyt mitä on tapahtumassa. Onneksi olen itse onnistunut välttämään vahingot jotka olisi voineet syntyä niiden lukemattomien vaaratilandeiden johdosta, joita yleensä henkilöautot aiheuttavat. Mutta ei aina parane henkilöautojakaan syyttää koska myös heidän joukkoonsa sopii niitä jotka ajavat saman tai jopa huomattavasti suuremman vuosisuoritteen kuin me raskaanliikenteen "ammattilaiset", ja sen kyllä useimmin huomaa henkilöauton tullessa vastaan että kuka on ammattilainen ja kuka vaan sunnuntai ajelia. Mutta vastaisuudessakin ajetaan avoimella kämmenellä eikä sormet nyrkissä tai jopa se keskisormi pystyssä, niin teemme kaikille tämän työmme helpommaksi. Ja lopuksi vielä: Toki meillä jokaisella on omat kiireemme tuolla tien päällä, kellä hiostaa juitsarit niskaan ja kellä mikä muu syy tahansa niin ei me erikoiskuljetukset tahallaan teidän matkaanne viivytetä. Tuumaili tälläkin kertaa Läski


      • "1804"
        tiellä(kö)?? kirjoitti:

        No kyllä on rehellisyyden nimissä sanottava että kyllä meidänkin joukkoomme sopii niitä joita ei ammattilaisiksi voi kutsua. Esimerkki: Konepajalla on oma nuppiauto ja kuljetettavan kappaleen mitat ovat vaikka 6x6 metriä ja paino vaikka 10tn, se päätetään viedä omalla autolla koska siten säätetään rahtikuluja. No yleensähän näissä ei ole vakikuskia ja jos onkin niin useimmin kokemukset ovat erikoiskuljetuksista vähäisiä. Nyt kun lähdetään liikkeelle tulee se ongelma useimmin vastaan että kappaleen mittojen arviointi voi olla todella hankalalaa ja jos vielä matkaan sattuu tiettyjä nimeltä mainitsemattomia saattomiehiä niin siinähän on sitten jo soppa valmis joka on omiaan parantamaan erikoiskuljetusten mainetta tien päällä. Tosin onneksi tälläiset kuvitellut tilanteet ovat onneksi aika harvassa mutta kuitenkin. Lällärin puuttuminen on enemmänkin ongelma, koska silloin saattaa niitä yllättäviä ja joskus jopa vaarallisia tilanteita tulla eteen. Ne kellä tuo LA-puhelin on ja kuulevat sen että leveä kuljetus on tulossa niin olisi suotavaa että kuittaisitte sen että olette kuulleet ilmoituksen, vaikka valoja välkäyttämällä tai sitten puhelimen kautta. Se helpoittaa kaikkien matkan tekoa ja silloin jää etuauton kuljettajalta se mahdollisuus pois että eikö vastaan tuleva ymmärtänyt mitä on tapahtumassa. Onneksi olen itse onnistunut välttämään vahingot jotka olisi voineet syntyä niiden lukemattomien vaaratilandeiden johdosta, joita yleensä henkilöautot aiheuttavat. Mutta ei aina parane henkilöautojakaan syyttää koska myös heidän joukkoonsa sopii niitä jotka ajavat saman tai jopa huomattavasti suuremman vuosisuoritteen kuin me raskaanliikenteen "ammattilaiset", ja sen kyllä useimmin huomaa henkilöauton tullessa vastaan että kuka on ammattilainen ja kuka vaan sunnuntai ajelia. Mutta vastaisuudessakin ajetaan avoimella kämmenellä eikä sormet nyrkissä tai jopa se keskisormi pystyssä, niin teemme kaikille tämän työmme helpommaksi. Ja lopuksi vielä: Toki meillä jokaisella on omat kiireemme tuolla tien päällä, kellä hiostaa juitsarit niskaan ja kellä mikä muu syy tahansa niin ei me erikoiskuljetukset tahallaan teidän matkaanne viivytetä. Tuumaili tälläkin kertaa Läski

        Henkilöautoilijoiden suhtautumisessa EK-hommiin olisi korjattavaa...Varsinkin saattovalvoja nähdään usein poliisia leikkivänä idioottina joka huvikseen pysäyttelee ihmisiä.Itse olen saattanut paljonkin erikoiskuljetuksia ja ihmettelenkin sitä ketkä Suomessa saattaa ilmaiseksi kun meille luvat ja lailliset välineet omaaville saattovalvojille ei ole kysyntää.Kyllähän erikoiskuljetuksen ohjaajalla on suuri merkitys kuljetuksen suorittamisen kuin imagonkin kannalta.Kuljettajia yhtään väheksymättä.Ihmettelen ketkä/kuka ottaa kalliin erikoiskuljetuksen ohjaajaksi henkilön jolla ei ole edes EKL-ohjaajakorttia saati laillisia välineitä?Itse en kyllä uskaltais kun tietää suurinpiirtein mitä hölmöily voi tulla maksamaan rikottujen siltojen ym vahinkojen muodossa.


    • Sivusta seuraaja

      On ihan vähän kokemusta alalta:
      Aloitin silloin kun ei tarvinnut olla saattajalla valvonta korttia, poliisit hoiti isoimmat kuljetukset.
      Saattelin 10 vuotta pienempiä kuljetuksia muistaakseni alle 5 mr leveitä sai saattaa
      kuka vain, kun oli pelit ja vehkeet autossa.
      V 1980 oli ensimmäiset saattovalvonta kurssit 2 pv Jyväskylässä jossa minäkin
      sain "opin alalle" .
      Kokeet oli yksipäiväiset Helsingissä, jossa 126 kurssilaisesta 63 läpäisi testin.
      Siitä ura urkeni ja minun kohdallani kesti 30 vuotta, olisi kai kestänyt edelleenkin, mutta kun valvonta korttia ei uusittu enää 70 vuotiaalle, niin suurempien kuljetusten valvonta päättyi siihen.
      Kuitenkin 4 mr ja siitä alle leveitä kuljetuksia saattelen vieläkin oikein rahan edestä,
      kun kerran laki sen sallii.
      Matkaa minkä saattoajossa olen tehnyt, en ole koskaan räknännyt muuten kuin mikä kulloisellakin keikalla on laskutettavaksi tullut, (laskutukseni on hoitanut vaimoni koko ajalta)
      Minun kohdallani on ollut hyvää tuuria koko 40 vuoden ajan, yhtään kolaria tai muuta ojaanajoa ei ole koskaan tullut.
      Reissuttu on muuallakin kuin Suomessa sen enempi kerskumatta.
      Sen mitä haluan kehuskella niin kuljettajat jotka ovat saattamiani kuljetuksia ajaneet, on kokemukseni perusteella olleet ammattinsa osaavia kuskeja, josko joukossa on ollut muitakin, mutta jopa minultakin ovat kyselleet toiminta ohjeita ennen reissuun lähtöä.
      Saattokavereita on ollut suoraansanoen hyviä ja huonoja ja jopa mitään tekemättömiäkin, mutta tuttvuuteni viimeksimainittujen kanssa on päättynyt siihen ensimmäiseen ja viimeiseen keikkkaan.
      He ovat kyllä minua muistaneet joutavalla paskan puhumisella muille.
      Eipä ole toimintaani vaikuttanut kaikesta huolimatta.
      Kuitenkin haluan korostaa lopuksi kuljetuksen kuljettajien taitoa selviytyä suurenkin "taakan" pujottelussa etenkin nykyisessä liikenteessä.
      Toisiaan kadehtivat ja omasta mielestään osaavat saattomiehet älkööt lähtekö saman kuljetuksen mukaan, niitä toisistaan EI pitäviä saattajia on vielä tänäkin päivänä liian paljon liikenteessä, josko lie kuljettajiakin.
      Vastaan tulevan pien liikenteen kanssa on enempi vaikeuksia kuin suurempien.

      Maailma on kaikinpuolin mennyt liian viisaaksi tänä "hyvän toimeentulon " aikana.
      "TURVALLISTA MATKAA, KAIKILLE TEILLE"

    • TankerOil

      Tapahtui reilu kolme vuotta sitten 8-tiellä Rauman ja Eurajoen väillä eli olin tulossa muistaakseni Kaskisista säiliöyhdistelmälläni Turkuun päin ja Eurajoen ja Rauman välissä ajoin autoletkassa ja vastaan tuli leveäkuljetussaattue. Vähän aikaisemmin minut oli ohittanut auto joka jäi siihen eteeni jonossa. Kun ensimmäinen saattoauto käski ajamaan meitä jonossa ajavia tiensivuun tämä minut ohittanut auto ei pysähtynyt toisenkaan etuauton käskystä huolimatta vaan jatkoi ajamistaan. Leveäkuljetus oli koko tien levyinen ja se ajoi keskellä tietä. Kun tämä puupää autoilija tuli vastakkain leveäkuljetuslavetin kanssa niin tämä ajoi lavetin oikealta puolelta lavetilla olleen KUORMAN ALTA!!! Se mahtui sieltä juuri ja juuri. Näytti kyllä siltä että autosta lähtee katto mutta se mahtui kuitenkin alittamaan leveän kuorman. Oli se melkoinen tilanne ja varmasti hyvin kriittinen tilanne erikoiskuljetuksen kavereillekin. Mitä lie kyseisen henkilöautonkuljettajan päässä liikkunut vai liikkuiko mitään? Henki oli hiuskarvan varassa ja idiootti jäi henkiin vain hyvän tuurin avustuksella! Ilmeisesti tämä sankari vaan jatkoi sitten matkaansa kun oli jättänyt taakseen kyseisen tilanteen. Missään tienpientareella tai pysäkillä sitä en myöhemmin nähnyt. Tilannetta takaa siinä pysäkillä hytistä katsoessani en kyllä ollut uskoa silmiäni!

      Tällainen tilanne tuli mieleen erikoiskuljetuksista omalta kohdaltani.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos yhdistät nimikirjaimet

      Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      107
      6904
    2. Oletko katkera kun

      Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      4431
    3. Mies vinkkinä sulle

      Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      48
      3806
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

      Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      48
      3502
    5. Paljon niitä puheita

      susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      51
      3498
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      188
      3445
    7. Odotan että sanot

      Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      24
      2949
    8. Nainen vinkkinä sulle!

      Jos laitat selvän tunnisteen niin kutsun sinut n*ssittavaksi.
      Tunteet
      67
      2654
    9. Vietetään yö yhdessä

      Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      46
      2491
    10. Hei seksikäs

      Upottava katse sinulla ja tiedät sen.
      Ikävä
      13
      1854
    Aihe