patterin poisto

eteisestä

Meillä on eteisessä vanha vesikiertoinen patteri. Ollaan mietitty eteisen remonttia, ja sitä, voisiko patterin poistaa. Asumme kerrostalon ylimmässä kerroksessa, ja putkia ylöspäin ei eteisessä siis kulje. Eteisessä ei ole ikkunaa, jonka takia patteria ei voisi poistaa. Onko joitain muita syitä, miksi sitä ei voisi ottaa pois? Riittääkö ilmoitus taloyhtiölle, vai tarvitaanko ihan jotain lupia -ja mitä.

9

12692

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja laittaa

vinttivarastoon jos joku kaipaa sitä myöhemmin.

• peukku68

ole lupaa mennä koskemaan taloyhtiön vermeisiin joita mm. patterit ovat. Ilmeisesti sen käyttötarkoitus on pitää eteinen lämpimää koska porraskäytävä harvoin on kovin lämmin.

Kannattaa miettiä olisiko sitten jokin muu patteriviritys hyvä jos tuo ei sovi suunnitelmiin esim noita kivoja putkihärveleitä ns moderneja rättipattereita tilalle...

• kyllä monia

vaihtoehtoja. Ne modernit kromihökötykset (tai ne uudemmat valkeat) nyt kuitenkin näyttäisivät hirveiltä eteisessä.. niinkuin nyt tuo vanhakin, joten eipä vaihtaminen oikein parannusta tuo. Lisäksi funtsittiin, jos patterin saisi naamioitua peittämällä sen jollain patterisuojuksella, mutta kaikkein paras olisi jos sen saisi vain yksinkertaisesti mäkeen siitä.. Luulisi 50 neliön lämpiävän jo neljällä muulla patterilla.. Patterista tietysti pääsee eroon irroittamalla, mutta mitenkäs se vesi.. voiko putket vain liittää yhteen, ja piilottaa lattian sisään. Kuulostaa erittäin luvattomalta ja riskialttiilta ratkaisulta.. Onko kukaan poistanut patteria, ja miten tuossa tapauksessa toimi? (siis kerrostalosta, ja vesikiertoista..)

• eetu
        kyllä monia kirjoitti:

vaihtoehtoja. Ne modernit kromihökötykset (tai ne uudemmat valkeat) nyt kuitenkin näyttäisivät hirveiltä eteisessä.. niinkuin nyt tuo vanhakin, joten eipä vaihtaminen oikein parannusta tuo. Lisäksi funtsittiin, jos patterin saisi naamioitua peittämällä sen jollain patterisuojuksella, mutta kaikkein paras olisi jos sen saisi vain yksinkertaisesti mäkeen siitä.. Luulisi 50 neliön lämpiävän jo neljällä muulla patterilla.. Patterista tietysti pääsee eroon irroittamalla, mutta mitenkäs se vesi.. voiko putket vain liittää yhteen, ja piilottaa lattian sisään. Kuulostaa erittäin luvattomalta ja riskialttiilta ratkaisulta.. Onko kukaan poistanut patteria, ja miten tuossa tapauksessa toimi? (siis kerrostalosta, ja vesikiertoista..)

Jos et tiedä, mitä teet, älä tee. Jos lämmitysjärjestelmä on ns. kaksiputkijärjestelmä, eli siinä on tulo- ja paluuputki, ei irralleen jääviä putkia saa yhdistää. Ne vain tulpataan. Jos systeemi on joku muu, voi yhdistäminen tulla kyseeseen. Olen tosin käytännössä aika varma siitä, että kaksiputkijärjestelmä on käytössä.

Säilytättekö kenkiänne ko. eteisessä? Jos säilytätte, niin silloinhan patterin voisi korvata lämmitettävällä kenkätelineellä. Näin kengät kuivaisivat paremmin.

• poistaa
        kyllä monia kirjoitti:

mutta putket ja venttiilit jää, niitä et voi mitenkään saada pois koska vaatisi verkoston tyhjentämisen tai linjan sulkemisen rempan ajaksi.

• kenkäteline
        eetu kirjoitti:

Jos et tiedä, mitä teet, älä tee. Jos lämmitysjärjestelmä on ns. kaksiputkijärjestelmä, eli siinä on tulo- ja paluuputki, ei irralleen jääviä putkia saa yhdistää. Ne vain tulpataan. Jos systeemi on joku muu, voi yhdistäminen tulla kyseeseen. Olen tosin käytännössä aika varma siitä, että kaksiputkijärjestelmä on käytössä.

Säilytättekö kenkiänne ko. eteisessä? Jos säilytätte, niin silloinhan patterin voisi korvata lämmitettävällä kenkätelineellä. Näin kengät kuivaisivat paremmin.

tuota en ole kuullutkaan. Onko mitään linkkiä tiedossa, tai missä niitä myytäisiin.. Minkä näköisiä (ja hintaisia) on tarjolla?
        Niin, ja noista putkista. En tietysti itse olisi putkihommiin alkanutkaa, mutta jotenkin olin kuvitellut, että jos jostakin putkesta tulee, ja toisesta menee, niin jos siitä välistä jotain poistaa niin pitää nuo putket yhdistää. Jos ne vain tulpataan, niin eikös kierto lopu siihen paikkaan?

• eetu
        kenkäteline kirjoitti:

tuota en ole kuullutkaan. Onko mitään linkkiä tiedossa, tai missä niitä myytäisiin.. Minkä näköisiä (ja hintaisia) on tarjolla?
        Niin, ja noista putkista. En tietysti itse olisi putkihommiin alkanutkaa, mutta jotenkin olin kuvitellut, että jos jostakin putkesta tulee, ja toisesta menee, niin jos siitä välistä jotain poistaa niin pitää nuo putket yhdistää. Jos ne vain tulpataan, niin eikös kierto lopu siihen paikkaan?

Kierto ei lopu, koska kaikki kierron patterit ovat rinnan toisiinsa nähden. Jos kierto loppuisi, yhden patterin venttiilin sulkeminen katkaisi virtauksen muistakin pattereista. Ja niinhän ei taida nykyisellään käydä :)

En osaa sanoa, mistä noita kenkätelineitä löytyy. Lapsuudenkodissani sellainen oli, mutta enpä tuota tiedä, vaikka olisi ollut itse rakennettu. Teline oli putkesta koottu, eli muistutti aika paljon pyyhkeen kuivauspatteria.

• tiedossa
        kenkäteline kirjoitti:

www.kaikille.com sieltä löytyy sellaisia lämmitettäviä kenkätelineitä.

• gwrgwr
        poistaa kirjoitti:

mutta putket ja venttiilit jää, niitä et voi mitenkään saada pois koska vaatisi verkoston tyhjentämisen tai linjan sulkemisen rempan ajaksi.

no mikäs ongelma siinä lämpöverkoston tyhjentämisessä on? soittaa putkimiehet ja huoltoyhtiön jannun paikalle. huoltoyhtiön mies vetää vedet poikki ja putkimiehet repii patterin irti ja tulppaa putket... helppoa ja vaivatonta

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6965
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1249
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1042
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe