Teak-pinnat istuinkaukaloon

Waltti

Talven aikana laitan purjeveneeni istuinkaukaloon teak pinnoitteet. Mutta miten?

Käytänkö listojen kiinnittämiseen sikafleksiä ruuveja vai vain sikafleksiä? Molempia käytetään, kokemuksia?

Tiedättekö nettisivuja, mistä saisi ohjeita rakentamiseen?

Kiitos!

8

1889

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tulentallaaja

      Täällä olisi ruotsiksi jonkin feikkipinnoitteen asentamisohjeita.

    • ilu

      Käväiseppä kurkkaamassa "sika"-sivuilla, siellä on heidän ohjeensa teak-kannen tekoon ja korjaamiseen.
      Itselläni on veneessä n. 20 vuotta vanha kansi jota olen korjannut ilman ruuveja. Ne päät joissa on ollut ruuvit ovat halkeilleet ja päästäneet vettä alleen, josta seurauksena on ollut, että rimat ovat päistään irtoilleet.
      Taltalla niitä sitten "lyhentelin" ja laitoin uusia pätkiä väliin.
      Yksi hyvä keino on mielestäni, jos vaan on mahdollista, niin ruuvaa niitä ruuveja altapäin.
      Valitse aika paksuja ja hyväkierteisiä, jotka eivät ylety yli puolivälin puussa.

    • Matti A-25526

      Suosittelen sekä ruuvien että sikafleksin käyttöä. Sikaflex on se, joka varsinaisesti pitää teakin kannessa kiinni ja estää vuodot, mutta ruuveilla saat kuriin ne oikuttelevat teak-rimat, jotka haluaisivat vetää vähän kaarelle. Samaten jos kansi ei ole aivan platta-suora, niin ilman ruuveja joudut virittelemään monimutkaisia painovirityksiä.

      Laitoin talvella -01 moottoriveneen etukannelle noin 2.5 kertaa 2 metrin alueelle teak-pinnoitteen, ja kun se oli niin komee niin jatkoin laittamalla kesällä -01 takakannelle suunnilleen 2 kertaa 1.8 metrin alueen.

      Teak-rimojen hankinnassa käytin oikotietä, eli tein pahvista teak-rimoitettavien alueiden mallit ja vein ne Seppälän Venetarvikkeeseen Kotkan lähelle. Puuseppä teki rimat valmiiksi jiirisahauksineen, reunan urineen ja jopa ruuvinreikiä myöten. Sain valmiit rimat, tapit, liimat ja jopa ruuvit linja-autorahtina, ja sitten vain kokoamaan. Jos on omia työstömahdollisuuksia, niin teak-rimaa saa metritavarana ainakin Malmin Puukeskuksesta pohjois-Helsingistä.

      Puhdistin alustan huolellisesti asetonilla ja koekokosin rimoitukset paikalleen niin, että laitoin joka riman vain parilla ruuvilla kiinni. Sitten teippasin huolellisesti kannen teakin ulkoreunaa myöten, jotta Sika ei leviäisi kantta tahrimaan. Ei ole huono ajatus teippailla muutenkin suojapapereita työstettävän alueen ulkopuolelle. Sikaflex ON tahraavaa!!! Rimoissa olevia ruuvinreikiä hyväksikäyttäen porasin vastaavat ruuvien alkureiät kanteen, siis joka peevelin reiän (niitä on monta...). Sitten irrotin rimat. Viimeistään tässä vaiheessa kannattaa varmistua siitä, että rimat on numeroitu niin että ne osaa latoa takaisin samassa järjestyksessä.

      Levitin sitä maksamakkaran näköisissä pötköissä myytävää Sikafleksin mustaa kiinnitysmassaa hammaslastalla kanteen ja ladoin rimoja paikoilleen. Kun reiät oli porattu kanteen valmiiksi, niihin menee tässä yhteydessä kunnolla Sikaa eikä vuotoja tule. Ruuveja ei tarvitse kiristää hampaat irvessä, mutta sillälailla tasaisen kireälle. Sika alkaa tursuilla joka välistä. Tässä vaiheessa ymmärtää olla kiitollinen itselleen, jos on suojannut ympäröivät alueet huolellisesti ja varannut pari ylimääräistä paria hanskoja sekä roskiksen, johon kaiken tahraantuneen saa heitettyä helposti.

      Ruuvien päälle liimaa ja teak-tappi. Olin mielestäni kamalan fiksu kun keksin tehdä liiman kanssa näin: varastin lääkekaapista sen 10 ml:n ruiskun, jolla lapsille on annettu yskänlääkettä suuhun. Sekoitin epoksiliiman paperimukissa ja imaisin sieltä liimaa ruiskuun. Sitten vain ruiskulla pieni turaus liimaa joka reikään, ja tapit päälle vasaralla napauttamalla. (Hankin sittemmin lapsille uuden yskänlääkeruiskun.)

      Kun kaikki rimat ovat paikallaan, voi aloittaa saumaamisen. Sikaflex-firma suosittelee saumojen pyyhkimistä asetonilla ja primer-aineen penslaamista niihin ennen saumamassaa - olin kiltti poika ja näin tein. Kyllä se varmaan pitävyyttä parantaa. Saumamassan levityksestä on vähän eri koulukuntia, mutta minulle hommaa neuvonut kokeneempi kaveri piti tärkeänä kahta asiaa: 1) leikkaa tuubin kärki vinottain mutta ei liian leveäksi, jotta saumausaine varmasti puristuu sauman pohjaan asti eikä jätä ilmakuplia ja 2) laita niin paljon saumamassaa, että se on joka kohdasta selvästi kukkuralla. Massa hiukan kutistuu kuivuessaan, joten jos levität vain sauman piripintaan täyteen mutta ei enempää, jostain kohtaa se painuu kuitenkin kuopalle.

      Jos saumattavaa on paljon, kannattaa harkita sähkökäyttöisen pusertimen vuokraamista. Muuten tulee käsi seuraavaksi päiväksi aika kipeäksi. Myös saumausainetuubien lämmittäminen noin 30-40 asteisiksi esim. lämpimässä vedessä voi auttaa massan juoksevuutta. Jos tuntuu älyttömän raskaalta, voi yrittää vähän suurentaa tuubin kärjen aukkoa.

      Siitä ei kai ole mitään erityistä ohjetta, kumpi tehdään ensin, saumaus vai ruuvinreikien tapitus. Jos tapittaa ensin, voi ainakin olla varma ettei mene saumamassaa ruuvinreikiin tapitusta hankaloittamaan. Voi tehdä myös toisinpäin.

      Kun saumamassa on kuivunut, leikkaa terävällä taltalla kukkurat pois. Samalla taltalla voi napsutella ruuvinreikien ylipitkät tapit lähemmäs kannen tasaa. Ei kuitenkaan ihan pinnasta, koska ainakin yksi tappi katkeaa kuitenkin vinoon niin, että katkeamiskohta on riman pinnan alapuolella! Sitten vain tasainen hionta yli koko pinnan, ja baanalle herättämään kateutta naapureissa.

      • Matti A-25526

        Ruuveista vielä sen verran mitä vähän sivusinkin, että ole varovainen kun kiristät äläkä poraa mihinkään rimaan ruuvinreikää aivan päähän. Teak on kovaa mutta halkeaa helposti, jos ruuvin vääntää tolkuttoman kireälle. Helpoimmalla pääsee, jos on akkuporakoneessa tai -ruuvaimessa momenttisäätö, jonka voi laittaa aika pienelle: näin kaikki ruuvit tulevat tasaisen kireälle mutta ei tule kiristettyä liikaa.

        Kannen alta ruuvaaminen on tietysti mahdollista, mutta siinä on yksi haittapuoli. Ajan mittaan teak-kansi kuluu ja sitä hiotaankin, kun rouva alkaa väittää sen olevan epäesteettinen. Jos ruuvit tulevat altapäin, ennemmin tai myöhemmin yksi ruuvinkärki tulee näkyviin. Päältäpäin laitetut, tapitetut ruuvit eivät tietysti ole tässä suhteessa yhtään parempia, mutta ainakaan kanteen ei ala ilmestyä teräviä metallipiikkejä.


      • W.

        Kiitos hyvistä neuvoista!


      • Tutum

        Ihan mielenkiinnosta kysyisin, että kuinka paljon valmiiksi työstetyt rimat tulivat maksamaan?


      • Matti A-25526
        Tutum kirjoitti:

        Ihan mielenkiinnosta kysyisin, että kuinka paljon valmiiksi työstetyt rimat tulivat maksamaan?

        Häpeäkseni minun täytyy sanoa, että tarkkaan ottaen en muista ja veneen laskumapit ja muut paperit ovat kotona (älkää kertoko kenellekään mutta kirjoittelen tätä töissä). Sellainen mielikuva kuitenkin on, että neliöhinta näin tehdylle teakille kipusi pitkälle toisen tuhannen markan puolelle, kun Seppälän Venetarvike tosiaan toimitti ihan kaiken eli rimat, ruuvit, tapit, epoksiliiman, Sika-kiinnitysmassan, saumaprimerin ja Sika-saumausmassan. Sain heiltä kyllä asianmukaisen laskuerittelyn, eikä siinä työtunteja ollut mitenkään kohtuuttomasti. Tietysti teak-riman metrihintakin voi olla heillä lähtökohtaisesti korkeammalla kuin jossain Puukeskuksessa.


      • kansi
        Matti A-25526 kirjoitti:

        Häpeäkseni minun täytyy sanoa, että tarkkaan ottaen en muista ja veneen laskumapit ja muut paperit ovat kotona (älkää kertoko kenellekään mutta kirjoittelen tätä töissä). Sellainen mielikuva kuitenkin on, että neliöhinta näin tehdylle teakille kipusi pitkälle toisen tuhannen markan puolelle, kun Seppälän Venetarvike tosiaan toimitti ihan kaiken eli rimat, ruuvit, tapit, epoksiliiman, Sika-kiinnitysmassan, saumaprimerin ja Sika-saumausmassan. Sain heiltä kyllä asianmukaisen laskuerittelyn, eikä siinä työtunteja ollut mitenkään kohtuuttomasti. Tietysti teak-riman metrihintakin voi olla heillä lähtökohtaisesti korkeammalla kuin jossain Puukeskuksessa.

        noin 5000 vanhaa markkaa Seppälän venetarvikkeesta 5 vuotta sitten. ostin rimat vain reunojen kantit ajettuna eli tein kannen pitkästä rimasta. tekniikka likimain sama kuin edellä kerrottu paitsi kunkin riman sahaus sovittelupuuhat päälle. neliöitä noin 4,5.


        työ maksaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Upea peppuisella naisella

      Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      85
      6304
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

      Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3783
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

      isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3150
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

      https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      369
      1706
    5. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1398
    6. Upea peppuisella miehellä

      Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1330
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      46
      949
    8. Anteeksi kulta

      En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      946
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

      Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      880
    10. Tykkään susta todella

      Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      859
    Aihe