Vaajasalon silta!

jutska

Vaajasalon silta olisi todellinen ratkaisua moneen ongelmaan Kuopion seudulla. Ennenkaikkea se tekisi Kuopiosta keskisuomen ehdottoman metropolin, merkittävän tärkeän keupunkikeskuksen. Kuopion kasvualeen suuntautuminen lentokentän itäpuolelle on kaupungin elinkeinoelämän ja alueen elinvoimaisuuden kasvun kannalta hyvin tarpeellista. Silta esim. pienetäisi liikenne kuormia viitostieltä, Kallansilloilta ja lentokentän ohittavalta tieltä aivan ratkaisevasti. Nykyisessä liikennemäärien kasvuvauhdissa näissä kaikissa on tulossa hyvin pian suuria rakenteellisa investointitarpeita joita Vaajasalonsilta pienetäisi ratkaisevasti. Silta ratkaisussa hyvin merkittävää on myös että asiointimatka Kuopioon lyhenee itäisistäosista kaupunkia, Riistavedeltä, Joensuun suunnalta, Koillis-Savosta noin viisitoistakilometriä.
Tätä hankeestta on puhuttu ja jahkailtu mutta kyllä tälle hankkeelle pitäis nyt saada valtiovallan päätöksenteon puolelta lisää villoja ympärilleen ja vauhtia.

20

3434

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pantava toimeksi

      Silta on kiireellisesti pantava toimeksi.
      Työpaikathan näillä näkymin koko ajan vähenevät Savosta ja ovat vähenneet jo sadoilla.
      Idän ja lännen välinen yhteys oikaistuu ja nopeutuu.
      Savon pojillakin olisi nopeampi ajaa töihin tulevaisuudessa kukaties vaikka Sortavalaan.
      Ovatko itse savolaiset jarrumiehinä vaikka heille se etu olisi kaikkein hyödyllisin.

    • Äly hoi

      Olen kanssasi samaa mieltä. Nyt kun Vehmersalmikin on Kuopiota, silta toimisi porttina elinkeinoelämälle,matkailulle,ihmisten liikkuvuulle Vehmersalmelle, Koillis-savoon, itäosiin, itärajalle... Helpottaisi kaupungin tonttipulaa, olisi hyviä omarantaisia tonttia. Miksi hyötyä ei oteta kun sillan maksajakin olisi valtio, eikä Kuopion kaupunki kuten Parosen Saaristokassa.

      • jutska

        Niin juuri! Kaikkien yhteinen etu. Sitä minäkin ihmettelen kun asia otetaan esille niin aina löytyy niitä jotka hankaavat vastaan vaikka keltään ei ole mitään pois.


      • jutska

        Kyllä Vaajasalonsilta teitäkin tulee hyödyttämään kun vain oivallatte, eikä se mitään vie teiltä pois. Valtiovallan edustajana eduskunnanpuhemies Paavo Lipponen otti asian esille Tuusniemellä kun kävi puhumassa.


      • tosi asiaa
        jutska kirjoitti:

        Kyllä Vaajasalonsilta teitäkin tulee hyödyttämään kun vain oivallatte, eikä se mitään vie teiltä pois. Valtiovallan edustajana eduskunnanpuhemies Paavo Lipponen otti asian esille Tuusniemellä kun kävi puhumassa.

        Paljonko ajassa on hyöty sillasta esim. koillis-savolaisille. Matka ei mittään vaan se nopeus. Vuodesta toiseen kasikymppii ku jorotaa niin. Liittymiä tai kasvukeskuskii ei valissä ole ja kolaritilastot siedettävät kun vertaa moottoritien tilastoihin. Ne ei valita etäisyyksistä jotka uskaltaa ajaa hieman yli rajoitusten .Tiehän on yleisesti ottaen hyvä.Valtio ollaan yhtä kun me.Raha ei kasva edelleenkän puussa suomen valtiollakaan.


      • tarpeeksi.
        tosi asiaa kirjoitti:

        Paljonko ajassa on hyöty sillasta esim. koillis-savolaisille. Matka ei mittään vaan se nopeus. Vuodesta toiseen kasikymppii ku jorotaa niin. Liittymiä tai kasvukeskuskii ei valissä ole ja kolaritilastot siedettävät kun vertaa moottoritien tilastoihin. Ne ei valita etäisyyksistä jotka uskaltaa ajaa hieman yli rajoitusten .Tiehän on yleisesti ottaen hyvä.Valtio ollaan yhtä kun me.Raha ei kasva edelleenkän puussa suomen valtiollakaan.

        Varmasti kaksimymmentäminuttia vähintään, ja jos välin kulkee kaksikertaa päivässä niin kaksikertaa tuo aika. Matkassa noin 15km. ja kuljetuskustannusten säästön voilaskea siitä kun kertoo rekkojen kilometri taksalla sekä polttoaineiden kulutuksen, saasteiden määrän jne. Se on tärkeää että ruuhkaisen viitostien liikennemääriä saadaan näin jaettua heti Kuopiossa ja tulee toinen väylä pohjoiseen liikenneonnettomuuksien ja muiden katastrofien varalle.


      • pikee10
        tosi asiaa kirjoitti:

        Paljonko ajassa on hyöty sillasta esim. koillis-savolaisille. Matka ei mittään vaan se nopeus. Vuodesta toiseen kasikymppii ku jorotaa niin. Liittymiä tai kasvukeskuskii ei valissä ole ja kolaritilastot siedettävät kun vertaa moottoritien tilastoihin. Ne ei valita etäisyyksistä jotka uskaltaa ajaa hieman yli rajoitusten .Tiehän on yleisesti ottaen hyvä.Valtio ollaan yhtä kun me.Raha ei kasva edelleenkän puussa suomen valtiollakaan.

        Saaristokatu on suunniteltu 14.000 Saaristokadun asukkaalle (kun Saaristokaupunki on rakennettu kokonaisuudessaan), matka lyhenee 3 - 6 km Kuopion keskustasta, ajassa varmaankaan ei tule säästöjä kun körötellään 40 km/h, kyseenalaistan päästöjen säästön, Saaristokatu vie vain Saaristokaupunkiin. Onkohan liian kallis hanke, mitä merkistystä on jos matka lyhenee vähän, mutta aika ei, ettei vaan rahat mene hukkaan kustannusarvion koko ajan noustessa. Vaajasalon sillan vaikutusalue ja käyttäjämäärä on ihan eri luokkaa, Riistavesi, Vehmersalmi, Koillis-Savo, Joensuu, aina Itärajalle asti. Valtio ollaan kyllä kuin me, mutta valtion veronmaksajia koko Suomi (Vaajasalon sillan osalta), kun taas kunnallisveron Kuopioon maksajia huomattavasti vähemmän (Saaristokaudun rakentamisen osalta kuluja jakamassa). Tässäpä kannattaa verrata kummasta taskusta ne rahat ottaa, valtion vai kunnan - Vaajasalon silta vai
        Saaristokatu. Taitaa olla Saaristokatu poliittisesti päätetty, Parosen monumentiksi?


      • maalaisjärkeä..
        tosi asiaa kirjoitti:

        Paljonko ajassa on hyöty sillasta esim. koillis-savolaisille. Matka ei mittään vaan se nopeus. Vuodesta toiseen kasikymppii ku jorotaa niin. Liittymiä tai kasvukeskuskii ei valissä ole ja kolaritilastot siedettävät kun vertaa moottoritien tilastoihin. Ne ei valita etäisyyksistä jotka uskaltaa ajaa hieman yli rajoitusten .Tiehän on yleisesti ottaen hyvä.Valtio ollaan yhtä kun me.Raha ei kasva edelleenkän puussa suomen valtiollakaan.

        Tarkennan äskeistä vähän Saaristokadun osalta matka lyhenee Pirtistä 1 km, Savolanniemestä 2 km, Jynkänvuoresta 3 km, Rautaniemestä 5 km ja Lehtoniemestä 8 km. Uusia asuntoja Saaristokaupunkiin ennakoidaan sijoittuvan n. 10.000 ja v. 2020 Saaristokaupunginalueella on n.14.000 asukasta.


      • Monumentti.
        maalaisjärkeä.. kirjoitti:

        Tarkennan äskeistä vähän Saaristokadun osalta matka lyhenee Pirtistä 1 km, Savolanniemestä 2 km, Jynkänvuoresta 3 km, Rautaniemestä 5 km ja Lehtoniemestä 8 km. Uusia asuntoja Saaristokaupunkiin ennakoidaan sijoittuvan n. 10.000 ja v. 2020 Saaristokaupunginalueella on n.14.000 asukasta.

        Kyllä saaristokadun merkitys on enemmän monumentaalinen ja maisemallinen tosiaan. Aikahyöty ihmisille merkityksetön.


    • 2013

      nyt 7 vuotta menny siitä kun tää keskustelu luotiin, eikä ole vaajasalon siltaa näkynyt ehkä sitten ensi vuonna :)

      • savolainen projekti

        Ehkäpä ensi vuosituhannella jo suunnitellaan =)


    • tuskin ihan heti

      Nykyisessä ja lähitulevaisuuden rahatilanteessa tuskin tulee toteutumaan vielä kymmeniin vuosiin. Kallansiltojen rahoitus ehdittiin saada hyvänä aikana.
      Nyt on toisin. Pitäähän itse Vaajasalon suunnan 21 sillan (49 miljoonaa €) lisäksi rakentaa kokonaan uutta valtatietasoista asfalttitietä 18 kilometriä sekä Männistön kaupunginosan alittava 1,35 km:n pituinen tunneli (27 miljoonaa €).

      • Savo:/

        Totta, todella valitettavaa että hanke lykkääntyy ja lykkääntyy. Toki kallis hanke, mutta painonsa arvoinen kullassa


    • 50 vuotta

      Kun nyt tuo Kallansilta-projekti saadaan valmiiksi, niin väittäisin, että seuraavat 50 vuotta meidän tulee pärjätä sillä. Kun ei ole rahaa, niin ei ole. Hyvähän se on, että asiaa pidetään vireillä ja silleen, mutta sen varaan on turha mitään rakentaa.

      En koskaan tule näkemään sitä siltaa, enkä niin välitäkään nähdä.

    • Lossarijusa

      Nyt kun on tulossa kallis jännevirran silta niin pitäisi miettiä tämä vaaasalon silta uusiksi. Mitä ideaa on uusia vanhan reitin vanha silta?

      • miksköhän

        Mahtaiskohan teiden linjauksilla (isojen väylien) olla tekemistä asian kanssa? Mitä järkeä olisi rakentaa silta, joka johtaa keskelle ei mitään???


      • Tietietäjä

        Kuopiosta Vaajasalon KAUTTA Riistavedelle rakennetaan uusi tie siltoineen Männistön tunneli. Valtatie 9 siirrettäisiin tälle reitille lyhentäen Kuopio-Joensuu välimatkaa 10-20 km.


      • Sillanpäässä

        No just... Varmaan tosi todennäköinen visio. Nykyinen linjaus pysyy ja sitä parannetaan, koska se tulee halvemmaksi ja toisaalta liikennettä Joensuuhun on muualtakin suunnalta. Eli eiköhän Jännevirran silta ole naula koko älyttömyyden arkkuun... Sori vaan isäntämiehet, körötelkää edelleen.


    • Tietietäjä

      Kyllähän tuosta hankkeesta on tehty jo yleissuunnitelma. seuraavana vaan tiesuunnitelma ja rakennussuunnitelma ja rakentamaan. hintaa hankkeella muistaakseni 110 miljoonaa eli samanverran kun kallansillat. kyllä tämän pitäisi olla itä suomen kärkihanke vt 5 mikkeli-juvan sijaan joka maksaa 120 miljoonaa!

    • Anonyymi

      Sillat täytyisi rakentaa välille Männistö-Iso-Telkko-Vaajasalo ja siitä onkin yhteys jo toiselle puolelle mantereelle.
      Näin saataisiin sivistys Vehmersalmelle ja lyhyt matka viinakauppaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Karhuryhmä

      Kellään tarkempaa tietoa miksi ja missä karhuryhmä ollut? Perheväkivaltaa vai huumeperintää kenties taas?
      Jämsä
      28
      3386
    2. Mitä sä pelkäät

      Ettei tää etene?
      Ikävä
      97
      3176
    3. Mitä kaikkea sä

      Olisit valmis tekeen mun eteen vielä? Vai oletko mitään?
      Ikävä
      76
      3014
    4. Raisionkaaren koira hyökkäys

      Taas nähtiin että koiriin ei voi luottaa. Eilen illalla vapaana ollut koira hyökkäsi Raisionkaarella kolmen henkilön kim
      Raisio
      70
      2938
    5. "Mielipide: Äärivasemmiston uhka on otettava vakavasti"

      Demokratia näyttäisi olevan Halla-aholle enemmänkin välttämätön paha kuin tavoiteltava asia. Väkivallan ihannointi ja m
      Maailman menoa
      53
      2881
    6. Tapa jolla kohtelit minua viimeksi miellytti erityisesti

      Osaat huomioida kauniisti ja katsot aina tilanteita yhteisen hyvän kannalta. Sitä arvostan erityisesti.
      Ikävä
      86
      2658
    7. Ei me saada toisiamme

      Ei vaan saada. On vain haaveita ja uunelmia
      Ikävä
      35
      2470
    8. Mikä on luonteesi parhain ominaisuus

      ja mikä huonoin?
      Ikävä
      57
      2341
    9. Satuit vain olemaan

      Ensimmäinen joka avasi minussa sen nähdyksi ja rakastetuksi tulemisen puolen. Pitäisi vain muistaa että et ole ainoa. Se
      Ikävä
      43
      2195
    10. Vielä ei ainakaan

      Kukaan muu tunnu miltään sun jälkeen. Olit niin ainutlaatuista
      Ikävä
      32
      1953
    Aihe