Vaajasalon silta!

jutska

Vaajasalon silta olisi todellinen ratkaisua moneen ongelmaan Kuopion seudulla. Ennenkaikkea se tekisi Kuopiosta keskisuomen ehdottoman metropolin, merkittävän tärkeän keupunkikeskuksen. Kuopion kasvualeen suuntautuminen lentokentän itäpuolelle on kaupungin elinkeinoelämän ja alueen elinvoimaisuuden kasvun kannalta hyvin tarpeellista. Silta esim. pienetäisi liikenne kuormia viitostieltä, Kallansilloilta ja lentokentän ohittavalta tieltä aivan ratkaisevasti. Nykyisessä liikennemäärien kasvuvauhdissa näissä kaikissa on tulossa hyvin pian suuria rakenteellisa investointitarpeita joita Vaajasalonsilta pienetäisi ratkaisevasti. Silta ratkaisussa hyvin merkittävää on myös että asiointimatka Kuopioon lyhenee itäisistäosista kaupunkia, Riistavedeltä, Joensuun suunnalta, Koillis-Savosta noin viisitoistakilometriä.
Tätä hankeestta on puhuttu ja jahkailtu mutta kyllä tälle hankkeelle pitäis nyt saada valtiovallan päätöksenteon puolelta lisää villoja ympärilleen ja vauhtia.

20

3479

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pantava toimeksi

      Silta on kiireellisesti pantava toimeksi.
      Työpaikathan näillä näkymin koko ajan vähenevät Savosta ja ovat vähenneet jo sadoilla.
      Idän ja lännen välinen yhteys oikaistuu ja nopeutuu.
      Savon pojillakin olisi nopeampi ajaa töihin tulevaisuudessa kukaties vaikka Sortavalaan.
      Ovatko itse savolaiset jarrumiehinä vaikka heille se etu olisi kaikkein hyödyllisin.

    • Äly hoi

      Olen kanssasi samaa mieltä. Nyt kun Vehmersalmikin on Kuopiota, silta toimisi porttina elinkeinoelämälle,matkailulle,ihmisten liikkuvuulle Vehmersalmelle, Koillis-savoon, itäosiin, itärajalle... Helpottaisi kaupungin tonttipulaa, olisi hyviä omarantaisia tonttia. Miksi hyötyä ei oteta kun sillan maksajakin olisi valtio, eikä Kuopion kaupunki kuten Parosen Saaristokassa.

      • jutska

        Niin juuri! Kaikkien yhteinen etu. Sitä minäkin ihmettelen kun asia otetaan esille niin aina löytyy niitä jotka hankaavat vastaan vaikka keltään ei ole mitään pois.


      • jutska

        Kyllä Vaajasalonsilta teitäkin tulee hyödyttämään kun vain oivallatte, eikä se mitään vie teiltä pois. Valtiovallan edustajana eduskunnanpuhemies Paavo Lipponen otti asian esille Tuusniemellä kun kävi puhumassa.


      • tosi asiaa
        jutska kirjoitti:

        Kyllä Vaajasalonsilta teitäkin tulee hyödyttämään kun vain oivallatte, eikä se mitään vie teiltä pois. Valtiovallan edustajana eduskunnanpuhemies Paavo Lipponen otti asian esille Tuusniemellä kun kävi puhumassa.

        Paljonko ajassa on hyöty sillasta esim. koillis-savolaisille. Matka ei mittään vaan se nopeus. Vuodesta toiseen kasikymppii ku jorotaa niin. Liittymiä tai kasvukeskuskii ei valissä ole ja kolaritilastot siedettävät kun vertaa moottoritien tilastoihin. Ne ei valita etäisyyksistä jotka uskaltaa ajaa hieman yli rajoitusten .Tiehän on yleisesti ottaen hyvä.Valtio ollaan yhtä kun me.Raha ei kasva edelleenkän puussa suomen valtiollakaan.


      • tarpeeksi.
        tosi asiaa kirjoitti:

        Paljonko ajassa on hyöty sillasta esim. koillis-savolaisille. Matka ei mittään vaan se nopeus. Vuodesta toiseen kasikymppii ku jorotaa niin. Liittymiä tai kasvukeskuskii ei valissä ole ja kolaritilastot siedettävät kun vertaa moottoritien tilastoihin. Ne ei valita etäisyyksistä jotka uskaltaa ajaa hieman yli rajoitusten .Tiehän on yleisesti ottaen hyvä.Valtio ollaan yhtä kun me.Raha ei kasva edelleenkän puussa suomen valtiollakaan.

        Varmasti kaksimymmentäminuttia vähintään, ja jos välin kulkee kaksikertaa päivässä niin kaksikertaa tuo aika. Matkassa noin 15km. ja kuljetuskustannusten säästön voilaskea siitä kun kertoo rekkojen kilometri taksalla sekä polttoaineiden kulutuksen, saasteiden määrän jne. Se on tärkeää että ruuhkaisen viitostien liikennemääriä saadaan näin jaettua heti Kuopiossa ja tulee toinen väylä pohjoiseen liikenneonnettomuuksien ja muiden katastrofien varalle.


      • pikee10
        tosi asiaa kirjoitti:

        Paljonko ajassa on hyöty sillasta esim. koillis-savolaisille. Matka ei mittään vaan se nopeus. Vuodesta toiseen kasikymppii ku jorotaa niin. Liittymiä tai kasvukeskuskii ei valissä ole ja kolaritilastot siedettävät kun vertaa moottoritien tilastoihin. Ne ei valita etäisyyksistä jotka uskaltaa ajaa hieman yli rajoitusten .Tiehän on yleisesti ottaen hyvä.Valtio ollaan yhtä kun me.Raha ei kasva edelleenkän puussa suomen valtiollakaan.

        Saaristokatu on suunniteltu 14.000 Saaristokadun asukkaalle (kun Saaristokaupunki on rakennettu kokonaisuudessaan), matka lyhenee 3 - 6 km Kuopion keskustasta, ajassa varmaankaan ei tule säästöjä kun körötellään 40 km/h, kyseenalaistan päästöjen säästön, Saaristokatu vie vain Saaristokaupunkiin. Onkohan liian kallis hanke, mitä merkistystä on jos matka lyhenee vähän, mutta aika ei, ettei vaan rahat mene hukkaan kustannusarvion koko ajan noustessa. Vaajasalon sillan vaikutusalue ja käyttäjämäärä on ihan eri luokkaa, Riistavesi, Vehmersalmi, Koillis-Savo, Joensuu, aina Itärajalle asti. Valtio ollaan kyllä kuin me, mutta valtion veronmaksajia koko Suomi (Vaajasalon sillan osalta), kun taas kunnallisveron Kuopioon maksajia huomattavasti vähemmän (Saaristokaudun rakentamisen osalta kuluja jakamassa). Tässäpä kannattaa verrata kummasta taskusta ne rahat ottaa, valtion vai kunnan - Vaajasalon silta vai
        Saaristokatu. Taitaa olla Saaristokatu poliittisesti päätetty, Parosen monumentiksi?


      • maalaisjärkeä..
        tosi asiaa kirjoitti:

        Paljonko ajassa on hyöty sillasta esim. koillis-savolaisille. Matka ei mittään vaan se nopeus. Vuodesta toiseen kasikymppii ku jorotaa niin. Liittymiä tai kasvukeskuskii ei valissä ole ja kolaritilastot siedettävät kun vertaa moottoritien tilastoihin. Ne ei valita etäisyyksistä jotka uskaltaa ajaa hieman yli rajoitusten .Tiehän on yleisesti ottaen hyvä.Valtio ollaan yhtä kun me.Raha ei kasva edelleenkän puussa suomen valtiollakaan.

        Tarkennan äskeistä vähän Saaristokadun osalta matka lyhenee Pirtistä 1 km, Savolanniemestä 2 km, Jynkänvuoresta 3 km, Rautaniemestä 5 km ja Lehtoniemestä 8 km. Uusia asuntoja Saaristokaupunkiin ennakoidaan sijoittuvan n. 10.000 ja v. 2020 Saaristokaupunginalueella on n.14.000 asukasta.


      • Monumentti.
        maalaisjärkeä.. kirjoitti:

        Tarkennan äskeistä vähän Saaristokadun osalta matka lyhenee Pirtistä 1 km, Savolanniemestä 2 km, Jynkänvuoresta 3 km, Rautaniemestä 5 km ja Lehtoniemestä 8 km. Uusia asuntoja Saaristokaupunkiin ennakoidaan sijoittuvan n. 10.000 ja v. 2020 Saaristokaupunginalueella on n.14.000 asukasta.

        Kyllä saaristokadun merkitys on enemmän monumentaalinen ja maisemallinen tosiaan. Aikahyöty ihmisille merkityksetön.


    • 2013

      nyt 7 vuotta menny siitä kun tää keskustelu luotiin, eikä ole vaajasalon siltaa näkynyt ehkä sitten ensi vuonna :)

      • savolainen projekti

        Ehkäpä ensi vuosituhannella jo suunnitellaan =)


    • tuskin ihan heti

      Nykyisessä ja lähitulevaisuuden rahatilanteessa tuskin tulee toteutumaan vielä kymmeniin vuosiin. Kallansiltojen rahoitus ehdittiin saada hyvänä aikana.
      Nyt on toisin. Pitäähän itse Vaajasalon suunnan 21 sillan (49 miljoonaa €) lisäksi rakentaa kokonaan uutta valtatietasoista asfalttitietä 18 kilometriä sekä Männistön kaupunginosan alittava 1,35 km:n pituinen tunneli (27 miljoonaa €).

      • Savo:/

        Totta, todella valitettavaa että hanke lykkääntyy ja lykkääntyy. Toki kallis hanke, mutta painonsa arvoinen kullassa


    • 50 vuotta

      Kun nyt tuo Kallansilta-projekti saadaan valmiiksi, niin väittäisin, että seuraavat 50 vuotta meidän tulee pärjätä sillä. Kun ei ole rahaa, niin ei ole. Hyvähän se on, että asiaa pidetään vireillä ja silleen, mutta sen varaan on turha mitään rakentaa.

      En koskaan tule näkemään sitä siltaa, enkä niin välitäkään nähdä.

    • Lossarijusa

      Nyt kun on tulossa kallis jännevirran silta niin pitäisi miettiä tämä vaaasalon silta uusiksi. Mitä ideaa on uusia vanhan reitin vanha silta?

      • miksköhän

        Mahtaiskohan teiden linjauksilla (isojen väylien) olla tekemistä asian kanssa? Mitä järkeä olisi rakentaa silta, joka johtaa keskelle ei mitään???


      • Tietietäjä

        Kuopiosta Vaajasalon KAUTTA Riistavedelle rakennetaan uusi tie siltoineen Männistön tunneli. Valtatie 9 siirrettäisiin tälle reitille lyhentäen Kuopio-Joensuu välimatkaa 10-20 km.


      • Sillanpäässä

        No just... Varmaan tosi todennäköinen visio. Nykyinen linjaus pysyy ja sitä parannetaan, koska se tulee halvemmaksi ja toisaalta liikennettä Joensuuhun on muualtakin suunnalta. Eli eiköhän Jännevirran silta ole naula koko älyttömyyden arkkuun... Sori vaan isäntämiehet, körötelkää edelleen.


    • Tietietäjä

      Kyllähän tuosta hankkeesta on tehty jo yleissuunnitelma. seuraavana vaan tiesuunnitelma ja rakennussuunnitelma ja rakentamaan. hintaa hankkeella muistaakseni 110 miljoonaa eli samanverran kun kallansillat. kyllä tämän pitäisi olla itä suomen kärkihanke vt 5 mikkeli-juvan sijaan joka maksaa 120 miljoonaa!

    • Anonyymi

      Sillat täytyisi rakentaa välille Männistö-Iso-Telkko-Vaajasalo ja siitä onkin yhteys jo toiselle puolelle mantereelle.
      Näin saataisiin sivistys Vehmersalmelle ja lyhyt matka viinakauppaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkäsin rakas

      Tuottaa sulle nautintoa❤️🔥olet paras ja nautin itsekkin suunnattomasti
      Suhteet
      39
      2457
    2. Mies mä oon ihan helppo

      Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...
      Ikävä
      38
      1343
    3. Hyvää iltaa!

      Mikä on päivän viisaus?
      Ikävä
      84
      1313
    4. Olet onnellinen sinkku

      Näin se on nähtävä.
      Ikävä
      63
      1201
    5. Mies olen aika erakko nykyään

      Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä
      Tunteet
      40
      949
    6. Lavroville taitaa olla jo ikkuna raollaan?

      Lavrovin syytä välttää korkeita paikkoja ja ikkunoiden läheisyyttä.Ettei vain keikahda ikkunasta pihalle.
      Maailman menoa
      123
      832
    7. Haittaako jos

      kaivattusi käy tosi usein pissalla ja/tai kakalla?
      Ikävä
      31
      761
    8. Ylen johdon hulppeat bonukset alkavat taas

      Suora kopio Iltalehdestä: "Asiasta kertoo Iltalehdelle Ylen hallituksen puheenjohtaja Matti Apunen. Mitä tulospalkkioi
      Yle
      23
      616
    9. Skenaario

      Elämä ja kuolema ovat merkillisin nyytti olevaisuutta. Mutta kun kumpaakaan ei ole, syntyy lapsuksia, joita korjaamaan
      Sinkut
      58
      596
    10. Kuinka moni palstalaisista on näin hyvässä kondiksessa

      76-vuotias rokkari Rick Springfield esittelee elämäntyyliään : https://www.youtube.com/watch?v=GbxHuNy6d68
      70 plus
      20
      529
    Aihe