Hei..
Haluisin kysyä tuosta Harmaasta norjanhirvikoirasta.. Mulla ei ole koskaan ollut koiraa (eikä nyt varmaan vähään aikaan tule olemaankaan) MUTTA naapurillani on tuo kyseinen koira, heillä käytetään sitä kyllä hirven metsästykseen. Ihastuin tähän koiraan täysin, aivan ihana luonne ja todella kaunis, juuri sellainen mun mieleeni oleva koira. En pidä liian villeistä ja vallattomista koirista jotka eivät pysy hetkeäkään paikallaan. Niin se tässä kysymys.. että voiko kyseisen koiran hankkia vain lemmiksiksi? sisäkoiraksi? Vai onko sillä sitten välttämätöntä metsästää? Toivoisin asiallisia vastauksia vaikka kysymys onkin ... =D tai ehdottakaa jotain saman tyyppistä/näköistä koiraa..
Harmaa norjanhirvikoira
7
510
Vastaukset
- AM
Älä missään tapauksessa hanki metsästyskoiraa lemmikiksi. Totta kai metsästyskoira voi näyttää rauhalliselta sisällä tai muutenkin silloin, kun sillä ei metsästetä. Tosiasiassa metsästyskoiralla kuitenkin on paljon energiaa, joka on purettava johonkin. Metsästys ja sen harjoittelu purkavat koiran energia hyödylliseen. Jos taas koiralla ei ole tekemistä, se aloittaa usein kodin tuhoamisen. Erityisesti pentuna metsästyskoirat saattaavat hävittää kenkiä, huonekalun jalkoja jne.
Kyseinen rotu on jalostettu pitkällä aikavälillä metsästämään. Sitä se tekee mieluiten. Koira voi olla onnellinen, vaikka sillä ei metsästetä, mutta sen vaistot ajavat sitä kuitenkin metsään. Erityisesti hirvikoirilla on laaja haku ja ne liikkuvat metsässä nopeasti. Pahimmassa tapauksessa hirvikoiraa ei voi pitää edes omassa pihassa irti ilman tukevaa aitaa, koska se niin herkästi lähtee metsälle. Koiran voi yrittää opettaa pois metsästyksestä, mutta mitä järkeä siinä on. Ota ennemmin koira, jolla metsästysvaistoa ei alunperinkään ole. - Tepa
Eräällä tuttavallani oli aikoinaan kaksi harmaata hirvikoiraa ihan vain lemmikkeinä. Minun tietääkseni he eivät koskaan metsästäneet niillä koirilla. Ne oli ihan mukavia koiria ja minä kävin niitä pikkutyttönä ulkoiluttamassa. Ei niitä pahemmin oltu koulutettu, joten sitä puolta en tiedä, että miten ne sopivat esim. tottelevaisuuskoulutukseen.
Mutta siis, itse olen sitä mieltä, että jos otat sellaisen koiran etkä metsästä niin kyllä sinun olisi varmasti tarjottava koiralle jotain vastaavia virikkeitä. Vietävä se kuitenkin usein metsään juoksemaan, että se saa toteuttaa luontaisia ominaisuuksiaan.- hirvikoira
kaksi harmaata. Mun mielestä ne sopii lemmikeiksi mutta niitä ei kannata pitää sisällä. Tiedän yhden joka harrastaa harmaiden kanssa tokoa.
Me harrastetaan metsästysstä ja näyttelyitä. Jos ei metsästä niillä niin kannattaa keksiä jotain muuta tekemistä vaikko tokoa tai agilityä. Mulle voi mailata osoitteeseen [email protected]
- tyhmä
No eikö kukaan joka tietää erilaisista roduista sit osaisi suositella jotain saman näköistä eli samanpituinen pehmeä turkki, pystykorvat jne, rauhallista ja ihmisystävällistä koiraa joka ei ois metsästyskoira? ehdotuksia?
- AM
Jos olet koiraa hankkimassa pelkän ulkonäön vuoksi, olet täysin väärillä linjoilla. Koiraa ei koskaan saa ostaa vain siksi, että se näyttää hyvältä. Tutustu ensin muihin rotuominaisuuksiin, eli luonteeseen, käyttötarkoitukseen yms., ennen kuin edes mietit ulkonäköä.
Koiran valitseminen pelkästään ulkonäön vuoksi on väärin sitä koiraa kohtaan. Toivottavasti et tee niin. - tyhmä
AM kirjoitti:
Jos olet koiraa hankkimassa pelkän ulkonäön vuoksi, olet täysin väärillä linjoilla. Koiraa ei koskaan saa ostaa vain siksi, että se näyttää hyvältä. Tutustu ensin muihin rotuominaisuuksiin, eli luonteeseen, käyttötarkoitukseen yms., ennen kuin edes mietit ulkonäköä.
Koiran valitseminen pelkästään ulkonäön vuoksi on väärin sitä koiraa kohtaan. Toivottavasti et tee niin.No olenko mitenkään väittänyt, että katsoisin pelkkään ulkonäköön? Minullahan oli tietyt vaatimukset myös luonteen suhteen eli en halua hirveän villiä tai rauhatonta koiraa enkä siis metsästyskoiraakaan, kun en metsästä. En halua kaunista koiraa, joka ei sitten ole luonteeltaan mieleiseni. Tai eihän tietenkään aina välttämättä voi onnistua minkään rodun kohdalla. Minusta tuo hirvikoira vain on ihana luonteeltaan ja kaunis ulkoisesti ja pyysin vinkkejä jostain samantapaisesta ei-metsästyskoirasta. Kiitos.
- hirvikoira&labradorin sekotus
tyhmä kirjoitti:
No olenko mitenkään väittänyt, että katsoisin pelkkään ulkonäköön? Minullahan oli tietyt vaatimukset myös luonteen suhteen eli en halua hirveän villiä tai rauhatonta koiraa enkä siis metsästyskoiraakaan, kun en metsästä. En halua kaunista koiraa, joka ei sitten ole luonteeltaan mieleiseni. Tai eihän tietenkään aina välttämättä voi onnistua minkään rodun kohdalla. Minusta tuo hirvikoira vain on ihana luonteeltaan ja kaunis ulkoisesti ja pyysin vinkkejä jostain samantapaisesta ei-metsästyskoirasta. Kiitos.
mulla on kohta 12 vuotias sekarotuinen jossa on hirvikoiraa niin paljon että ihmiset luule häntä puhtaaksi hirvikoiraksi,no kuiteskin on maailman lutusin koira ei tuhonnut pentuna kun yhden kerran postin.hirvikoiran luonteessa on yksi ominaisuus joka meidänkin neidillä paistaa läpi eli päkkipäisyys jos hän haluaa eri suuntaan minne minä niin sitten ollaan naru piukassa tien haarassa muuten aivan ihana haukkuu kun ovikello soi muuten hiljanen, tykkää metsässä huuhuilla eikä edes ymmärrä mikä hirvi on, oli kerran 50 metrin päässä ja mitä teki mein koira ei mitään!!!että tällänen mein koiruus
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481538Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 221050
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871026- 87955
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187896Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99835- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70769