Kumpiko?

Saabisti??

Olisi tarjolla kaksi vaihtoehtoa:
Saab 9000 2,3-16 '91
178000 km
ilmastointi, sähkölasit ja -peilit
huoltokirja
asiallisen näköinen ja kuntoinen
met. grafiitti

Saab 9000 CD 2,0 '90
250000 km
kattoluukku
huoltokirja
hyvä kuntoinen
musta

Hinta on molemmilla all 40000 mk(CD 2000 mk halvempi)
Muuten tuo eka on parempi, mutta kun Tuo CD taas on hienompi...
Neuvoja...
Miten noiden käyttökulut eroaa toisistaan, entä kulutus?
Millaisia on noiden mallien audiojuttujen laita? Oon vaan kuullu että saabissa olisi markkinoiden parhaat soundit(9-5? päteekö aikaisempiin?).

22

1829

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 9000 2.3 turbo

      Itse ottaisin tuon 2.3-16 jos tuo 2.0 CD on vapaastihengittävä (=aika mopo). Eikös -91 CC ole jo samalla keulalla kun CD:tkin. Ilmastointi on myös asiaa. Onkos molemmat manuaaleja? Käyttökuluissa ei varmaankaan suuria eroja ole.

      • Turbo Sensonic

        Itse valitsisin myös 2.3:n, koska sillä on ajettu vähemmän, ja ilmastointi ja sähkölasit ovat must (tosin ei se kattoluukkukaan pahasta ole).

        Tämä oli siis oma mielipiteeni, joka oli muodostettu annettujen tietojen perusteella. Jos autot näkisi luonnossa ja pääsisi niitä koeajamaan, voisi nähdä ja kokeilla, missä kunnossa autot ovat. Jos 2.0 olisi helvetin siistissä kunnossa ja 2.3 ryönäisessä kunnossa, voisi meikäläisenkin mieli muuttua. Mutta näkemättä autoja sanoisin, että tuo 2.3 olisi parempi valinta.


    • jep

      ***
      Eräässä saabin merkkikorjaamosa ( AutoCenter-Kristiina ) minulle kerrottiin, että 2,3l koneen tyyppivika on isohko öljynkulutus...pitäneekö paikaansa?

      Itse luultavasti päätyisin kuitenkin 2,3l malliin, jos ajokilometrit pitävät paikkansa.

      • Saab2,3i

        Eipä ole ainakaan minulla öljyä tarvinnut öljynvaihtojen välillä lisätä 2,3 i-16 koneeseen. Ajettu nyt liki 200000 km / 7 vuotta.


      • MarquisdeSaab

        Eipä ainakaan Aerossa kulu öljyä, pinta pysyy mittatikussa jotakuinkin samana koko vaihtovälin. Tosin kilometrejäkään ei vielä ole kuin hieman alle 150 tkm.

        Tottahan jokainen moottoriöljyä syö, mitä vanhempi sitä enemmän, mikä sitten on hyväksyttävää on eri asia. Veholla väittivät joskus että 250:lle dieselille on "ihan normaalia" viedä öljyä litra tre-hki välillä.


    • MarquisdeSaab

      Käyttökuluilla ei ole olennaista eroa... muistaakseni m.öljyn määrässä on 0.5 l ero, mutta siinäpä se suurin ero. Käytännössä 2.3 l moottori kuluttaa hieman vähemmän... ei tarvitse polkea kuin tulpatonta mopoa. Myöskään moottorien kestävyydellä ei ole eroa, tosin urbaanilegendat kertovat kiinnileikanneista tasapainoakseleista 2.3 l koneissa.

      Ulkonäkö sinänsä on makuasia, siihen on vaikea mitään kommentoida. Kuitenkin jos tuo -91 malli on loppuvuodesta rekisteröityjä ensimmäisiä CS-korimallisia niin siihen kannattaisi kallistua... ajettu vähän, säilyttänee paremmin arvonsa (viimeinen, tuoreimman näköinen, 9k malli) ja halpa. Vuosimallin -90 2.0i CD:stä tuo 40 kmk ei taas ole erityisen halpa hinta.

      • Saab2,3i

        Ohjekirja väittää 2,3 koneen öljytilavuuden olevan muistaakseni 4,3 l.

        Omaan autooni ei kuitenkaan ole mennyt suodatinvaihtojenkaan yhteydessä koskaan yli 4,0 litraa tikun maksimimerkkiin. Auto on tosin 3 vuotta tuoreempi ja 900:nen. Tämmöisissä asioissa voi malleilla ja vuosimalleilla olla eroja.

        Näkemättä autoja, valitsisin itse noista ilman muuta ilmastoinnilla varustetun 2,3 litrasen. Turboton 2,0 litranen kone, varsinkin 9k mallissa, on hieman tossu, tosin potkua kyllä löytyy välttävästi yläkierroksilla (yli 4000 rpm)


      • T16
        Saab2,3i kirjoitti:

        Ohjekirja väittää 2,3 koneen öljytilavuuden olevan muistaakseni 4,3 l.

        Omaan autooni ei kuitenkaan ole mennyt suodatinvaihtojenkaan yhteydessä koskaan yli 4,0 litraa tikun maksimimerkkiin. Auto on tosin 3 vuotta tuoreempi ja 900:nen. Tämmöisissä asioissa voi malleilla ja vuosimalleilla olla eroja.

        Näkemättä autoja, valitsisin itse noista ilman muuta ilmastoinnilla varustetun 2,3 litrasen. Turboton 2,0 litranen kone, varsinkin 9k mallissa, on hieman tossu, tosin potkua kyllä löytyy välttävästi yläkierroksilla (yli 4000 rpm)

        Ne tasapaino akseli viat ei ole ihan urbaania legendaa pelkästään. Tasapaino akseleiden hammaspyrät kuluu aika käsittämättömn paljon. Itse näin semmoset kun olin suunittelemassa 900 T16:seen 2.3 konetta niin siinä ollet rattat oli ihan loppu. Mopossakaan ei koskaan menny ne rataat nin sileiksi. Siitä pysty vaan arvaamaan missä kohtaan piikit on ollut.
        Mutta kun niitä vaihtaa riittävn ajoissa niin ei pitäis olla kait mitää ongelmaa.


      • MarquisdeSaab
        T16 kirjoitti:

        Ne tasapaino akseli viat ei ole ihan urbaania legendaa pelkästään. Tasapaino akseleiden hammaspyrät kuluu aika käsittämättömn paljon. Itse näin semmoset kun olin suunittelemassa 900 T16:seen 2.3 konetta niin siinä ollet rattat oli ihan loppu. Mopossakaan ei koskaan menny ne rataat nin sileiksi. Siitä pysty vaan arvaamaan missä kohtaan piikit on ollut.
        Mutta kun niitä vaihtaa riittävn ajoissa niin ei pitäis olla kait mitää ongelmaa.

        Paljonko tuolla koneella oli ajettu? Tulee vain mieleen että pitäisiköhän tuossa omassa ruveta vilkuilemaan tasapaino akseleita...

        Sinänsähän tuo ketjujen/rattaiden kuluminen on aika outo homma... joko on tullut mitoitettua väärin tai akseleiden tehontarve onkin odotettua suurempi... onkohan vika vain tietyissä vuosimalleissa vai onko se korjattu jossain vaiheessa


      • Saab2,3i
        MarquisdeSaab kirjoitti:

        Paljonko tuolla koneella oli ajettu? Tulee vain mieleen että pitäisiköhän tuossa omassa ruveta vilkuilemaan tasapaino akseleita...

        Sinänsähän tuo ketjujen/rattaiden kuluminen on aika outo homma... joko on tullut mitoitettua väärin tai akseleiden tehontarve onkin odotettua suurempi... onkohan vika vain tietyissä vuosimalleissa vai onko se korjattu jossain vaiheessa

        900 T16 on vähän eri kone kuin kesymmät versiot, joten koneen osatkin joutuvat kovemmalle koetukselle.

        Tuommoiset viat ovat monella merkillä tyypillisiä, 1. kun kone tulee markkinoille, 2. kun koneen teho on viritetty äärimmilleen (=tehokkaammaksi kuin aiemmin).

        Ei ainakaan minun ystäväpiirissä ole ollut tälläisiä ongelmia 2,3 litran saabeissa. Tosin ne ovat olleet kesyjä versioita siitä.


      • MarquisdeSaab
        Saab2,3i kirjoitti:

        900 T16 on vähän eri kone kuin kesymmät versiot, joten koneen osatkin joutuvat kovemmalle koetukselle.

        Tuommoiset viat ovat monella merkillä tyypillisiä, 1. kun kone tulee markkinoille, 2. kun koneen teho on viritetty äärimmilleen (=tehokkaammaksi kuin aiemmin).

        Ei ainakaan minun ystäväpiirissä ole ollut tälläisiä ongelmia 2,3 litran saabeissa. Tosin ne ovat olleet kesyjä versioita siitä.

        Aeron kone taitaa olla kaikista pisimmälle viritetty... toisaalta ei sen viritysasteen luulisi hirveästi vaikuttavan tasapainoakselien välitykseen kohdistuviin rasituksiin... riippuu tietysti tyypillisestä kierroslukualueesta jota käytetään, mitä suurempi sitä kovemmalle ketjut ja pyörät joutuvat.

        Taidan kuitenkin kuulostella koneen kilinöitä hieman tarkemmin :)


      • T16
        Saab2,3i kirjoitti:

        900 T16 on vähän eri kone kuin kesymmät versiot, joten koneen osatkin joutuvat kovemmalle koetukselle.

        Tuommoiset viat ovat monella merkillä tyypillisiä, 1. kun kone tulee markkinoille, 2. kun koneen teho on viritetty äärimmilleen (=tehokkaammaksi kuin aiemmin).

        Ei ainakaan minun ystäväpiirissä ole ollut tälläisiä ongelmia 2,3 litran saabeissa. Tosin ne ovat olleet kesyjä versioita siitä.

        Se kone oli 9000 2.3.Eihän vanha koppaseen 900:seen ole edes saanu koskaan 2.3l konetta!
        Sillä oli visiinkin ajettu joku karvan alle 200tkm.
        Ja kyllä se T16 on kesympi kuin 2.3T.Ainakin itse olen sitä mieltä.
        Käsitykseni mukaan kummiskin osia on parannettu ajan kuluessa.


    • Ei enää manuaalia...

      Itse kallistuisin CD:n kannalle, vaikka on mukamas laiska. On kuitenkin maantiellä vähän hiljaisesmpi alusta ääniltää, kun ei ole reikä peräkonttiin auki ja mahtuu enemmän tavaraa 5 aikuisen lisäksi. Ilmastoinnin puute on kyllä paha. Ei 250 tkm pitäisi vielä paljoa olla Saabin huolletulle koneelle. Hinta 40 tmk on kyllä vähän yläkanttiin. Sisätilat autoissa on samat, mutta CD on enemmän auton näköinen ja tavaratilaltaan suurempi. Kyllä sillä vapaasti hengittävälläkin kerkiää ihan riittävästi, vaikka olisikin 2,0 ltr:n koneella. Teho ero ei vapaasti hengittävillä ole suuren suuri, liekö 2,3 ltr koneessa ~150 hv, viisaat kertokoon, 2,0 ltr koneessa n. 130 hv. Kulutus ei paljon taida maantie ajossa vaihdella. Itselläni on 2,0 ltr autom. laatikolla, ja 90-100km/h nopeuksilla kulutus on likimain 7,5 - 8,0 l/100km.

      • Saab2,3i

        Omasta mielestäni konttiperä näyttää Volvomaiselta antiikkilootalta, ei autolta :-)

        Viistoperässä on käytännön kuljetuskyly aivan toista luokkaa kuin konttiperäisellä, ainakin näin omakotiasujan näkövinkkelistä. On tullut monta kertaa omalla vehkeellä kuljetettya tavaroita, jotka konttiperällä olisi jäänyt kuljettamatta -- viimeeksi iso telkkari tehdaspakkauksessa.

        Moottorien suurin käytännön ero on väännössä, ei huipputehossa. Vääntöähän sitä käytännön ajossa tarvitaan.

        Normikulutukset ovat luultavasti aivan samaa luokkaa kummallakin koneella. Näin ainakin 900 mallissa on, isompi kone kuluttaa normien mukaan muutaman desin vähemmän.


    • 9000 CC 2.0i-16 KAT -90

      Terve,
      valitettavasti täytyy todeta että 2.3l
      koneen tasapainoakselien vaurioituminen ja sitä myöten jopa jakopään vaurio sekä venttilien ja mäntien yhteenosuminen on valitettavan yleinen juttu. Lähes kaikkiin 2.3l alkupään koneisiin, siis 9000 oleviin, ne on vaihdettu kertaalleen jos eivät ole ehtineet rikkoontua. Kallista puuhaa joka tapauksessa ilman vauriotakin. 2.0i-16 kone on Saabin paras kone eikä säännöllisesti huollettuna ole ongelmia ajaa yli 350tkm ilman isompaa remonttia. Saabissa on kyllä sitten muita kiusallisia tyyppivikoja kuten etujarrusatulojen jumittuminen ja alustan lukuisien puslien löystyminen,etupyörien laakereiden ja vetonivelten rikkoontumiset etc. Osa näistäkin voidaan välttää ennakoivalla huollolla,esim. vetonivelten suojakumien tarkastukset/vaihdot ennen rikkontumista. Laakereita taasen säästää ajotyyli ja oikeanlaisten vanteiden käyttö jne. Silti Saab 9000 on yksi parhaista valmistetuista autoista ja minä yhden onnellinen omistaja.

      • Kolina-saappi

        Itsellänikin on 9000 CC 2.0 (-93). On kyllä todella hyvä ajaa, mutta vaikka korjautunkin tuon alapallonivelen, niin vieläkin jostain hiljaisella vauhdilla ajettaessa kuuluu sellainen yksittäinen napsunta/kolahdus. Hyvin vaikea paikallistaa, mutta todennäköisesti tulee edestä. Kolaus kuuluu kun tekee moottorijarrutuksen esim.


      • 9000 CC 2.0i-16 KAT -90
        Kolina-saappi kirjoitti:

        Itsellänikin on 9000 CC 2.0 (-93). On kyllä todella hyvä ajaa, mutta vaikka korjautunkin tuon alapallonivelen, niin vieläkin jostain hiljaisella vauhdilla ajettaessa kuuluu sellainen yksittäinen napsunta/kolahdus. Hyvin vaikea paikallistaa, mutta todennäköisesti tulee edestä. Kolaus kuuluu kun tekee moottorijarrutuksen esim.

        Joo, minulla sama juttu, mutta en ole vielä ehtinyt paikallistaa mistä se tulee. Lähtisin etsimään alatukivarren puslista/kallistuksenvakaajasta. moottorijarrutuksessa tullee pitkittäissuuntainen nykäys pyörään, joka voisi kolahtaa alatukivarren seudulle. Tämä on puhdasta arvailua, kun en ole ehtinyt tutkia. Katsastus viimeistään maaliskuun alussa eli kohta on ruvettava töihin. Onnea etsinnälle.


      • jussi
        9000 CC 2.0i-16 KAT -90 kirjoitti:

        Joo, minulla sama juttu, mutta en ole vielä ehtinyt paikallistaa mistä se tulee. Lähtisin etsimään alatukivarren puslista/kallistuksenvakaajasta. moottorijarrutuksessa tullee pitkittäissuuntainen nykäys pyörään, joka voisi kolahtaa alatukivarren seudulle. Tämä on puhdasta arvailua, kun en ole ehtinyt tutkia. Katsastus viimeistään maaliskuun alussa eli kohta on ruvettava töihin. Onnea etsinnälle.

        kolinalle vielä että tarkastaa moottorin tukikumit on varmaan kulunut.


      • CD omistaja jo v. 89
        Kolina-saappi kirjoitti:

        Itsellänikin on 9000 CC 2.0 (-93). On kyllä todella hyvä ajaa, mutta vaikka korjautunkin tuon alapallonivelen, niin vieläkin jostain hiljaisella vauhdilla ajettaessa kuuluu sellainen yksittäinen napsunta/kolahdus. Hyvin vaikea paikallistaa, mutta todennäköisesti tulee edestä. Kolaus kuuluu kun tekee moottorijarrutuksen esim.

        Vaikka sillä on enempi ajettu mutta CD on aina kuitenkin legendaarinen CD, todellinen Premium A1 luokan menopeli !


      • nopee hämäläinen
        CD omistaja jo v. 89 kirjoitti:

        Vaikka sillä on enempi ajettu mutta CD on aina kuitenkin legendaarinen CD, todellinen Premium A1 luokan menopeli !

        varmaan kerenny jo päättää valintansa tän yhdeksän vuoden aikana mitä tosta kysymyksestä on.


      • Slowhand Hämeestä
        nopee hämäläinen kirjoitti:

        varmaan kerenny jo päättää valintansa tän yhdeksän vuoden aikana mitä tosta kysymyksestä on.

        Äkkiä se aika vierähtää mut voihan se ainakin periaatteessa olla niin et kaupat on vielä kesken ! Ja sit vastasen varalle, jos joku sattuu kysymään.


      • nopee hämäläinen
        Slowhand Hämeestä kirjoitti:

        Äkkiä se aika vierähtää mut voihan se ainakin periaatteessa olla niin et kaupat on vielä kesken ! Ja sit vastasen varalle, jos joku sattuu kysymään.

        ja nyt voi ostaa vaikka molemmat jos ei oo vielä päättänyt.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tunniste

      Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      105
      5029
    2. Ketä julkkista

      kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      62
      4906
    3. Miten, milloin

      Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      86
      3990
    4. Miten mä olisin

      Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3530
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

      niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      59
      2961
    6. Haluan huomiota sulta

      nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2731
    7. Kerro kolme huonoa ja

      kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2247
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

      Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      44
      1794
    9. Rakastatko mua

      Vielä?
      Ikävä
      34
      1651
    10. Onko kaivattusi

      kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      37
      1578
    Aihe