Naiskirjaiijan vaikeudet

Minna ja Märta

Tänään muistamme Minna Canthia ja voimme muistella myös Aino Kallasta, Maila Talviota, Maria Jotunia ja kaikkia muitakin sadan vuoden takaisia ja myöhempiä suuria kirjailijattariamme. Ruotsalaiselta puolelta olen aina ihaillut Sara Wacklinia, joka kirjoitti jo 150 vuotta sitten reipasta ja tasa-arvoista proosaa.

Helsingin Sanomissa Märta Tikkanen valittaa "naiskirjailijan" kovaa kohtaloa, kun hän itse ei ole saanut rahapalkintoja. Olisivatko hänen tendenssiromaaninsa palkinnon arvoisia? Hyvä tarkoitus ei tehnyt Hilja Haahden romaaneista hyviä, mutta tekeekö feministinen propaganda Tikkasen romaanit kirjallisuuspalkinnon arvoiseksi. Feminismin edistämispalkinnot ovat erikseen.

12

622

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anttoo

      Helvi Hämäläinen, Johanna Sinisalo, Irja Rane, Sirkka Turkka, Leena Krohn, Pirkko Saisio, Helena Sinervo, Eeva Joenpelto.

      Ainakin nuo naiset on palkittu huomattavalla rahapalkinnolla, kirjallisuuden Finlandialla.

      Selvä! Tietysti voidaan luetteloida ne naiskirjailijat, jotka EIVÄT ole saaneet palkintoa. Sitten onkin helppo esittää se vanha väite: palkittu nainen on "jouduttu" palkitsemaan naiseudesta huolimatta, koska hän nyt vain on niin suvereeni omalla alallaan. Ja jatkoväite: palkitsematta on jäänyt monta palkinnon ansaitsevaa naista, koska miehiä on suosittu.

    • Erotin

      Taidat elää lokeromaailmassa? Enpä ole koskaan lukenut Tikkasta, joten en tiedä niiden 'feminismipropagandan' tasosta. Naiseus on kuitenkin feminismiin olennaisesti liittyvä asia, joten turhaa mennä erottelemaan tyyliin 'feminismin edistämispalkinnot'. Minusta jo kirjailijoiden erotteleminen naiskirjailijoihin ja mieskirjailijoihin on tarpeetonta, mutta yleisesti hyväksytty piirre ainakin täällä Suomessa.

      • Minna ja Märta

        Suomessa on aina arvostettu kirjailijoita heidän teostensa perusteella. Vasta feministit ovat tuoneet keskusteluun käsitteen "naiskirjallisuus". Märta Tikkanen on nimenomaan korostanut kirjojensa feministisiä piirteitä. Hyvä tarkoitus ei silti luo hyvää kirjallisuutta, vaan tarvitaan muutakin.


      • Anttoo
        Minna ja Märta kirjoitti:

        Suomessa on aina arvostettu kirjailijoita heidän teostensa perusteella. Vasta feministit ovat tuoneet keskusteluun käsitteen "naiskirjallisuus". Märta Tikkanen on nimenomaan korostanut kirjojensa feministisiä piirteitä. Hyvä tarkoitus ei silti luo hyvää kirjallisuutta, vaan tarvitaan muutakin.

        Panee ihan miettimään Märta Tikkasen henkilökohtaista tilannetta ja vuosien takaista tilannetta ja perhe-elämää Henrik Tikkasen puolisona. Jotenkin tuntuu, että siinä perheessä nainen todella teki kaiken. Kaiken paitsi piirrokset Hesariin.


      • Erotin
        Minna ja Märta kirjoitti:

        Suomessa on aina arvostettu kirjailijoita heidän teostensa perusteella. Vasta feministit ovat tuoneet keskusteluun käsitteen "naiskirjallisuus". Märta Tikkanen on nimenomaan korostanut kirjojensa feministisiä piirteitä. Hyvä tarkoitus ei silti luo hyvää kirjallisuutta, vaan tarvitaan muutakin.

        Höpö höpö. Pojat aikoinaan puhuivat naiskirjailijoista halveksien, tuoden esiin, että ovat pelkkiä puuhastelijoita oikeisiin kirjailijoihin verrattuna. Feministit vain puolestaan yrittivät karsia liitteestä negatiivisuuden pois.

        Nykyään voitaisiin puhua vain kirjailijoista, tuomatta esiin sukupuolta.


      • Minna ja Märta
        Erotin kirjoitti:

        Höpö höpö. Pojat aikoinaan puhuivat naiskirjailijoista halveksien, tuoden esiin, että ovat pelkkiä puuhastelijoita oikeisiin kirjailijoihin verrattuna. Feministit vain puolestaan yrittivät karsia liitteestä negatiivisuuden pois.

        Nykyään voitaisiin puhua vain kirjailijoista, tuomatta esiin sukupuolta.

        Minna Canthin reliefi on Aleksis Kiven rinnalla yli satavuotiaan Kansallisteatterin näyttämön yläpuolella, suomalaisen näytelmäkirjallisuuden perustajina. Myös Aino Kallas ja Maria Jotuni nauttivat jo lähes sata vuotta sitten suurta arvostusta, nuoremmista puhumattakaan. Kirjallisuus on aina ollut Suomessa sekä miesten että naisten alaa. Jo Canth käsitteli nais-asiaa tuotannossaan, samoin Jotuni, miehistä Juhani Aho ja Teuvo Pakkala, näin sadan vuoden takaisissa asioissa pysyäksemme. L. Onervan "Mirdja" viime vuosisadan alkupuolelta oli jo kriittinenkin ns. naisemansipatiota kohtaan, mutta ei vanhoillisella tavalla.

        Koulussa ja kirjallisuudenhistorioissa ei koskaan tehty jakoa kirjailjoiden ja "naiskirjailijoiden" välillä, vaan se on feministien uutta ajattelua.

        Kuuntelin kerran luentoja joissa valitettiin, että naiset on kokonaan sivuutettu kirjallisuuden tutkimuksessa. Ko. naismaisteri oli uljaasti unohtanut nimet Mme de la Fayette ja Mlle Scrudery 1600-luvun Ranskasta, Ann Radcliffe, Jane Austen, Charlotte ja Emily Brontë, Mrs. Gaskell, George Elliot (Mary Ann Evans) Elsabeth Barrett, Christina Rosetti 1700-1800 luvun Englannista, vain mainitakseni ne, jotka heti tulevat mieleen. Tuhannet ovat jääneet unohduksiin, sillä klassikoiksi nousevat vain harvat.

        Naisasiaa kuten myös yhteiskunnallisia kysymyksiä on käsitelty kirjallisuudessa kauan. Kysymys ei ole mistään feministien keksinnöstä. Sen sijaan feministinen suuntaus pyrkii piirtämään rajoja kirjallisuuden ja "naiskirjallisuuden" välille, ja se aiheuttaa ongelmia.


      • kirjailijan akka
        Minna ja Märta kirjoitti:

        Suomessa on aina arvostettu kirjailijoita heidän teostensa perusteella. Vasta feministit ovat tuoneet keskusteluun käsitteen "naiskirjallisuus". Märta Tikkanen on nimenomaan korostanut kirjojensa feministisiä piirteitä. Hyvä tarkoitus ei silti luo hyvää kirjallisuutta, vaan tarvitaan muutakin.

        jotka ovat joutuneet elämään sovinistin kanssa.

        Meidän, jotka ovat kyllin onnekkaita elämään tasapainoisen miehen kanssa, ei tarvitse taistella naiseutemme puolesta, eikä meistä siksi tule feministejä sen negatiivisessä merkityksessä.


      • kirjailijan akka
        Anttoo kirjoitti:

        Panee ihan miettimään Märta Tikkasen henkilökohtaista tilannetta ja vuosien takaista tilannetta ja perhe-elämää Henrik Tikkasen puolisona. Jotenkin tuntuu, että siinä perheessä nainen todella teki kaiken. Kaiken paitsi piirrokset Hesariin.

        tässä juuri on villakoiran ydin. Eikä vain Tikkasten kohdalla, mutta heidän avioliittoaan on kuvattu julkisuudessa niin paljon, että se on kaikkien tiedossa.


      • Erotin
        Minna ja Märta kirjoitti:

        Minna Canthin reliefi on Aleksis Kiven rinnalla yli satavuotiaan Kansallisteatterin näyttämön yläpuolella, suomalaisen näytelmäkirjallisuuden perustajina. Myös Aino Kallas ja Maria Jotuni nauttivat jo lähes sata vuotta sitten suurta arvostusta, nuoremmista puhumattakaan. Kirjallisuus on aina ollut Suomessa sekä miesten että naisten alaa. Jo Canth käsitteli nais-asiaa tuotannossaan, samoin Jotuni, miehistä Juhani Aho ja Teuvo Pakkala, näin sadan vuoden takaisissa asioissa pysyäksemme. L. Onervan "Mirdja" viime vuosisadan alkupuolelta oli jo kriittinenkin ns. naisemansipatiota kohtaan, mutta ei vanhoillisella tavalla.

        Koulussa ja kirjallisuudenhistorioissa ei koskaan tehty jakoa kirjailjoiden ja "naiskirjailijoiden" välillä, vaan se on feministien uutta ajattelua.

        Kuuntelin kerran luentoja joissa valitettiin, että naiset on kokonaan sivuutettu kirjallisuuden tutkimuksessa. Ko. naismaisteri oli uljaasti unohtanut nimet Mme de la Fayette ja Mlle Scrudery 1600-luvun Ranskasta, Ann Radcliffe, Jane Austen, Charlotte ja Emily Brontë, Mrs. Gaskell, George Elliot (Mary Ann Evans) Elsabeth Barrett, Christina Rosetti 1700-1800 luvun Englannista, vain mainitakseni ne, jotka heti tulevat mieleen. Tuhannet ovat jääneet unohduksiin, sillä klassikoiksi nousevat vain harvat.

        Naisasiaa kuten myös yhteiskunnallisia kysymyksiä on käsitelty kirjallisuudessa kauan. Kysymys ei ole mistään feministien keksinnöstä. Sen sijaan feministinen suuntaus pyrkii piirtämään rajoja kirjallisuuden ja "naiskirjallisuuden" välille, ja se aiheuttaa ongelmia.

        Minna Canth oli realismin kirjailijapiireissä suosittu, mutta kuinka monen muun naiskirjailijan voit sanoa olleen arvostettu OMANA AIKANAAN koko yhteisössä? Sekoitat tämänhetkisen arvostuksen ja sen hetkisen arvostuksen keskenään. Esimerkiksi Eino Leino ohjeisti Hilja Onerva Lehtistä menemään naimisiin ajalle tyyppilliseen tapaan, mitä myöhemmin L.Onervana tunnettu kirjailija ei noudattanut.

        Nyt ei kysymyksenä ollut tasa-arvon käsittely kirjallisuudessa vaan ajan henki ja suhtautuminen eri sukupuolta oleviin kirjailijoihin ja heidän saamaansa arvostukseen omana aikanaan. Muutama poikkeus ei kesää tee. Olisi aika outoa, jos aikakaudelle tyypillinen epäarvostus ei heijastuisi myös kirjallisuudessa.

        "Myös Aino Kallas ja Maria Jotuni nauttivat jo lähes sata vuotta sitten suurta arvostusta, nuoremmista puhumattakaan"

        Miten se ilmeni silloin? Ketkä muut nuoremmat?

        Teepä pientä vertailua nais- ja mieskirjailijoiden toimintatavoista ja kerro esimerkiksi oliko naiskirjailijoiden yhtä helppo saada kustannussopimus tai rahoitusta ja julkaisu kuin mieskirjailijoiden? Sinähän lähinnä todistelit sitä, että Suomessa on ollut naiskirjailijoita, mutta et tuonut esiin, miten heidän arvostuksensa näkyi yhtäläisenä miesten vastaavien kanssa heidän omana aikanaan?

        Eiköhän suhtautuminen naiskirjailijoihin ole muuttunut yhtä matkaa sitä mukaan kuin yhteiskunnan arvomaailmakin.

        Nykyajalle tyypillinen väheksynnän laji on julistaa naiskirjailijat feministikirjailijoiksi ja tätä tyylikeinoa sinäkin käytät onnistuneesti. Huomaatko itse?


      • Minna ja Märta
        Erotin kirjoitti:

        Minna Canth oli realismin kirjailijapiireissä suosittu, mutta kuinka monen muun naiskirjailijan voit sanoa olleen arvostettu OMANA AIKANAAN koko yhteisössä? Sekoitat tämänhetkisen arvostuksen ja sen hetkisen arvostuksen keskenään. Esimerkiksi Eino Leino ohjeisti Hilja Onerva Lehtistä menemään naimisiin ajalle tyyppilliseen tapaan, mitä myöhemmin L.Onervana tunnettu kirjailija ei noudattanut.

        Nyt ei kysymyksenä ollut tasa-arvon käsittely kirjallisuudessa vaan ajan henki ja suhtautuminen eri sukupuolta oleviin kirjailijoihin ja heidän saamaansa arvostukseen omana aikanaan. Muutama poikkeus ei kesää tee. Olisi aika outoa, jos aikakaudelle tyypillinen epäarvostus ei heijastuisi myös kirjallisuudessa.

        "Myös Aino Kallas ja Maria Jotuni nauttivat jo lähes sata vuotta sitten suurta arvostusta, nuoremmista puhumattakaan"

        Miten se ilmeni silloin? Ketkä muut nuoremmat?

        Teepä pientä vertailua nais- ja mieskirjailijoiden toimintatavoista ja kerro esimerkiksi oliko naiskirjailijoiden yhtä helppo saada kustannussopimus tai rahoitusta ja julkaisu kuin mieskirjailijoiden? Sinähän lähinnä todistelit sitä, että Suomessa on ollut naiskirjailijoita, mutta et tuonut esiin, miten heidän arvostuksensa näkyi yhtäläisenä miesten vastaavien kanssa heidän omana aikanaan?

        Eiköhän suhtautuminen naiskirjailijoihin ole muuttunut yhtä matkaa sitä mukaan kuin yhteiskunnan arvomaailmakin.

        Nykyajalle tyypillinen väheksynnän laji on julistaa naiskirjailijat feministikirjailijoiksi ja tätä tyylikeinoa sinäkin käytät onnistuneesti. Huomaatko itse?

        Kirjoitat: "Nykyajalle tyypillinen väheksynnän laji on julistaa naiskirjailijat feministikirjailijoiksi". Juuri tätähän Märta Tikkanen omalta kohdaltaan tekee, ja aloituksessani ihmettelinkin miksi hän odottaa tunnustuspalkintoja juuri sillä perusteella.

        Mitä tulee kustannussopimuksiin ja yleiseen mielipiteeseen menneinä aikoina, minulla ei ole niistä tietoa. Sen tiedän, että Seitsemää veljestä ja sen kirjoittajaa ei omana aikaan arvostettu. Kaikkia kirjailijoita lienee julkisuudessa jollain tavoin tölvitty ja näköjään myos L. Onervaa.

        Feministinen tutkimussuunta voi tuoda kirjallisuudesta esiin uusia kiinnostavia piirteitä. Sen sijaan alustuksessani kritisoin tendenssikirjailijoita, Hilja Haahtea ja Märta Tikkasta, koska hyvä tarkoitus ei riitä hyvän kirjallisuuden luomiseen.

        Minulla on tallella vanhoja koulukirjoja viime vuosisadan alkupuolelta, ja niistä olen perehtynyt Aino Kallaksen novelleihin. Kai se osoittaa arvostusta, että kirjailijaa luetaan kouluissakin. Maria Jotunia esitettiin Suomen näyttämöillä ja Maila Talvio oli merkittävä kulttuurivaikuttaja. Kirjallisuushistoriassa on lisää nimiä, ja naispuolisia Finlandiapalkinnon saajia on lueteltu aikaisemmissa viesteissä.


      • Erotin
        Minna ja Märta kirjoitti:

        Kirjoitat: "Nykyajalle tyypillinen väheksynnän laji on julistaa naiskirjailijat feministikirjailijoiksi". Juuri tätähän Märta Tikkanen omalta kohdaltaan tekee, ja aloituksessani ihmettelinkin miksi hän odottaa tunnustuspalkintoja juuri sillä perusteella.

        Mitä tulee kustannussopimuksiin ja yleiseen mielipiteeseen menneinä aikoina, minulla ei ole niistä tietoa. Sen tiedän, että Seitsemää veljestä ja sen kirjoittajaa ei omana aikaan arvostettu. Kaikkia kirjailijoita lienee julkisuudessa jollain tavoin tölvitty ja näköjään myos L. Onervaa.

        Feministinen tutkimussuunta voi tuoda kirjallisuudesta esiin uusia kiinnostavia piirteitä. Sen sijaan alustuksessani kritisoin tendenssikirjailijoita, Hilja Haahtea ja Märta Tikkasta, koska hyvä tarkoitus ei riitä hyvän kirjallisuuden luomiseen.

        Minulla on tallella vanhoja koulukirjoja viime vuosisadan alkupuolelta, ja niistä olen perehtynyt Aino Kallaksen novelleihin. Kai se osoittaa arvostusta, että kirjailijaa luetaan kouluissakin. Maria Jotunia esitettiin Suomen näyttämöillä ja Maila Talvio oli merkittävä kulttuurivaikuttaja. Kirjallisuushistoriassa on lisää nimiä, ja naispuolisia Finlandiapalkinnon saajia on lueteltu aikaisemmissa viesteissä.

        "Nykyajalle tyypillinen väheksynnän laji on julistaa naiskirjailijat feministikirjailijoiksi". Juuri tätähän Märta Tikkanen omalta kohdaltaan tekee, ja aloituksessani ihmettelinkin miksi hän odottaa tunnustuspalkintoja juuri sillä perusteella."

        Aloituksestasi ei käy selville sanatarkasti kuka on sanonut ja mitä. Sinä sen sijaan aloituksessasi sanoit: "tekeekö feministinen propaganda Tikkasen romaanit kirjallisuuspalkinnon arvoiseksi. Feminismin edistämispalkinnot ovat erikseen."


    • taiteetkin pitää "sukupuolistaa". Eikö riitä, että kirjailija, maalari, säveltäjä jne. Tekee hyvää taidetta? Ei hyvällä taiteella tarvitse olla sukupuolisuutta ja ovathan naiskirjailijat käyttäneet usein myös "mihistä" nimimerkkiä jolloin teosta voidaan arvioida vain samoman mukaan, eikä se se ole Janus-kasvoinen, samoin kun koulussa usein väitettiin koetuloksista, että pärstäkerroin vaikuttaa arvosanaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tulipalossa henkilövahinkoja, itsenäisyyspäivä alkoi huonosti, poliisi tiedottaa lisää

      Savonlinna https://www.como.fi/uutiset/savonlinna-henkilovahinkoja-tulipalossa-poliisi-tiedottaa-lisaa/
      Savonlinna
      159
      8188
    2. Ennen ei ollut persuja ja työttömyyttä, lääkäriinkin pääsi

      Ennen oli kaikilla töitä Kauppiaille kelpasi kun saivat voittoa Yritystukia ei ollut Lääkäriin pääsi kaikki haluklaat Nu
      Maailman menoa
      96
      3974
    3. Millaista läheisyyttä

      Toivoisit ikävästi kohteesi kanssa?
      Ikävä
      112
      3847
    4. 55
      3343
    5. Antifasismi - mitä se on?

      Se on äärivasemmistolaista anarkistista toimintaa joka käyttää fasisminvastaisuutta keppihevosena oikeuttaakseen toimint
      Maailman menoa
      41
      2680
    6. Heräsin taas ikävään

      Ja aivan valtavaan haluun. Tahdon sinua R. ❤️
      Ikävä
      53
      1834
    7. Somali ei kätellyt Stubbia Linnan juhlissa

      Miksei somali osaa noudattaa hyviä käytöstapoja. https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/563a3dea-fa3f-41f3-b64f-406d2
      Maailman menoa
      356
      1737
    8. Yliajo Heinolassa

      Mikä ihme ihmisiä vaivaa nykyään? Vähän ensin kähistellään nakkikioskilla ja sen jälkeen kostoksi murhataan autolla! Voi
      Heinola
      43
      1711
    9. Kuka on menehtynyt?

      https://yle.fi/a/74-20198293 Kuulemani mukaan ryyppyporukka ollut hapualla ja kuolemanenkeli (F.G) eli mies jonka seuras
      Kankaanpää
      11
      1611
    10. Kauhea ikävä iski

      Mietin vain, mitä olet juuri nyt tekemässä. Mietin myös, välittyykö se sinulle, kun olet koko ajan mielessäni, tunnetko
      Ikävä
      18
      1448
    Aihe