Mäntylattialle Osmo Color Tammi

Nette

Meillä on vanhassa kerrostalossa lakattu mäntylattia, joka on hiottu. Paikoitellen lattian sävy ilmeisesti puun tummumisesta johtuen on hieman läikikäs. Puukitillä on myös jouduttu joitakin painaumia korjailemaan.

Tarkoituksena olisi saada mäntylattiasta mahdollisimman paljon tammen värinen, eli käyttää Onko Osmo Colorin läpikuultavaa puuvahaa sävyä tammi. Kun teimme koepalan tammen sävyllä, puuvaha toi aika hyvin esiin puupinnassa olevia virheitä (naarmuja sävyeroa) ja lisäksi vaalein osa puusta eli puun syyt imi hyvin väriä ja ovat lopulta tummemmat kuin puussa olevat "suonet" ja ehkä tummemmat kuin jotkut oksakohdat. Sävy oli myös ehkä vähän likaisen näköinen.

Onko teillä kokemusta siitä miten vaaleammasta lattiasta saa tummemman, niin että puu näyttää hyvältä ja luonnolliselta? Pitääkö lattian hionnan olla moitteeton, että Osmo Colorin puuvaha näyttää hyvältä?

Onko kellään kokemusta siitä, että ensimmäinen kerros vedetty läpikuultavalla puuvahalla nro 1101 Ohut kirkas? Tuleeko sävystä parempi jos aikoo tummentaa lattian sävyä. Tarkoituksena on meillä päästä pois männyn kellertävästä sävystä ja päästä lähelle tammen sävyä. Miten tämä onnistuu parhaiten? Olisiko tammen sävyä hyvä vaalentaa sekoittamalla esim. puolet tammea ja puolet kirkasta, niin ettei sävystä tulisi likaisen näköistä?

10

13876

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ohi on

      Viime kesänä käsiteltiin uusi mäntyponttilattia osmolla. Toiveena oli myös välttää keltaisuus ja hakea joku lämpimän punertava sävy. Mikään valmiista sävyistä ei heti napannut, joten aloimme tehdä sekoituksia pienillä määrillä ja koelautoihin. Valitussa sävyssä taisi olla lopulta kolmea sävyä (kirsikka, pähkinä ja pyökki) ja osa kirkasta. Voin vakuuttaa, että on helpompaa jos kykenee tyytymään valmiisiin sävyihin, koska määrien titraaminen oli aikamoita puuhaa koepaloihin ja isompiin annoksiin.
      Pohjatyön tulee olla hyvä eli hionnan oltava ehdottoman onnistunut! Värillisellä vedettäessä kaikenlaiset aallot ja pyörintäjäljet tulee heti esiin! Vaikka omalle hiojallemme tarkat osmocolorin ohjeet annettiin hionnasta (nämä kannattaa todella lukea!), oli kuitenkin tehnyt puörivää hiontaa jossain reunassa ja uusiksi meni! Lopulta tehtiin itse vielä pintahionta käsin muistaakseni karheudella 120 ja sitten vielä värittömän osmon jälkeen keittiökäyttöön tarkoitetulla vihreällä karhunkielellä, yhteensä jotain 70 neliötä...Ei saa tulla liian liukas muttei ikävän karheakaan. Väritöntä ohutta kannattaa laittaa ensin, jotta syykuvioiden esiintulo ei ole ihan niin voimakasta, kun halutaan värillistä. Mutta kuitenkin syykuviointi on aika voimakasta. Tähän huomasimme avuksi sen, että laitoimme sävysekoitukseemme myös pyökki-sävyä. Tämä on osmossa hiukan harmahtavaa ja hiukan siis pehmensi kokonaiskirjavuutta.
      Vielä tekniikasta: osmoa laitetaan todella ohuelti. Kun teimme ensimmäisiä koesävytyksiä, laitoimme osmoa koelaudoille siveltimellä, josta tuli aivan liikaa eikä lopputulos vastannut sitä, mikä asiaan perehtyessä vähitellen selvisi: paras oli laittaa sienellä ohuelti ja toisella sienellä tulla perässä tasoittaen jälki.(näitä koesivelyjä ei siis saa tehdä käsiteltävällä lattialla vaan juuri samanlaisilla irtolaudoilla tai jossain näkymättömiin jäävässä paikassa). Nuo kittaukset on varmaan ongelmallisia - ei ehkä tule hyvän näköistä. Muistankohan oikein, että osmolla olisi jotain omia värillisiä kittejä? Lattiaan jäänyt läikikkyys saattaa osmotessa valitettavasti korostua.
      Tässä nyt jotain neuvoja ja muistelmia viime kesän kokemuksesta. Jälki on kyllä hieno, mutta tarkka sai olla!

      • Nette

        Kiitos kommenteista ja ohjeista. Päätimme sitten luopua Osmosta ja saada värisävy aikaiseksi petsillä. Tarkoitus on ensin petsata ja sitten öljytä ja vahata. Yllätyksenä tuli ettei Tikkurilan Parketti Ässä petsin päälle voi laittaa öljyä tai vahaa vaan lattia on aina lakattava. Pitää varmasti vaihtaa jonkin muun valmistajan tuotteisiin joilla petsaus öljy onnistuu. Netsistä löytyi sellainen yritys kuin Conwoy. Onko kellään kokemuksia tästä tai jostain muusta valmistajasta jolla petsi öljy onnistuu.


      • ohi on
        Nette kirjoitti:

        Kiitos kommenteista ja ohjeista. Päätimme sitten luopua Osmosta ja saada värisävy aikaiseksi petsillä. Tarkoitus on ensin petsata ja sitten öljytä ja vahata. Yllätyksenä tuli ettei Tikkurilan Parketti Ässä petsin päälle voi laittaa öljyä tai vahaa vaan lattia on aina lakattava. Pitää varmasti vaihtaa jonkin muun valmistajan tuotteisiin joilla petsaus öljy onnistuu. Netsistä löytyi sellainen yritys kuin Conwoy. Onko kellään kokemuksia tästä tai jostain muusta valmistajasta jolla petsi öljy onnistuu.

        Luulen tosiaan että petsin kanssa tulee samoja ongelmia peittävyyden ja epätasaisen lopputuloksen suhteen. Mutta kokeilemallahan sen näkee. Olen itse käyttänyt veteen sekoitettavia petsejä (Heraldin tms, pienissä paperipusseissa) eri tarkoituksiin ja niiden päälle luulisi voivan öljytäkin kun ovat kuivuneet.
        Muuten - sen epätasaisuuden voisi ottaa tietenkin tyylikysymyksenä: siitä tulee "rento" ja "konstailematon"...


      • Nette
        ohi on kirjoitti:

        Luulen tosiaan että petsin kanssa tulee samoja ongelmia peittävyyden ja epätasaisen lopputuloksen suhteen. Mutta kokeilemallahan sen näkee. Olen itse käyttänyt veteen sekoitettavia petsejä (Heraldin tms, pienissä paperipusseissa) eri tarkoituksiin ja niiden päälle luulisi voivan öljytäkin kun ovat kuivuneet.
        Muuten - sen epätasaisuuden voisi ottaa tietenkin tyylikysymyksenä: siitä tulee "rento" ja "konstailematon"...

        Taas suunnitelmat muuttuivat ja valitsimme lopulta Osmo Colorin sävyn antiikki tammi. Tumma sävy peittääkin hyvin kaikki pienet virheet ja lopputuloksesta tuli oikein hieno.


      • rempparaija
        Nette kirjoitti:

        Taas suunnitelmat muuttuivat ja valitsimme lopulta Osmo Colorin sävyn antiikki tammi. Tumma sävy peittääkin hyvin kaikki pienet virheet ja lopputuloksesta tuli oikein hieno.

        Olipas mukava lukea, että joku onnistunut osmo colorilla. Ostin itselleni pikkuruisen yksiön jossa erittäin kellertävä mäntyparketti. Ja samanlaisia suunnitelmia on, eli haluaisin sen keltaisuuden pois. Miten sinä sitten loppujen lopuksi päädyit toimimaan ja miten sait homman toimimaan?


      • Nette
        rempparaija kirjoitti:

        Olipas mukava lukea, että joku onnistunut osmo colorilla. Ostin itselleni pikkuruisen yksiön jossa erittäin kellertävä mäntyparketti. Ja samanlaisia suunnitelmia on, eli haluaisin sen keltaisuuden pois. Miten sinä sitten loppujen lopuksi päädyit toimimaan ja miten sait homman toimimaan?

        Nyt kun olen muutaman viikon katsellut sitä tummaa antiikkitammisävyllä osmottua lattiaa, se alkaa tuntua kuitenkin hieman liian tummalta. Tummassa näkyy heti kaikki pöly ja jostain kohdin väri ei näytä ihan tasaiselta jotkut lankut ei imenyt väriä yhtä hyvin kuin muualla.

        Nyt siis tuntuu, että makuuhuone pitää hioa uudestaan ja tehdä jonkinlainen vaalempi värisekoitus. Kuinkakohan syvälle tumma väri on mäntylattiassa mennyt? Onko hiomisen lisäksi jotain muita konsteja millä värin saisi pois, niin että mahdollisimman paljon puuta säilyisi. Lattiassa on mäntyparketti eikä hiottavaa ole kuin noin 5 mm jäljellä.

        Muut huoneet on hiottu puupinnalle ja odottelee käsittelyä. Nyt pitäisi vain keksiä mitä väriä laitetaan, että tulos on parempi.

        Tavoiteena olisi hieman harmahtavanruskea antiikkisennäköinen lattia. Tammisävyä olen kokeillut koepalaan ja siitä tuli likaisen näköinen. Minkälainen sävysekoitus olisi hyvä? Mietin itsekseni, että jos sekoittaisi 1:1:1 kirkas, tammi, harmaa. Tulisikohan tästä sellainen kelohonkaruskean sävy?

        Osmolla onnistuu parhaiten, jos ensin levittää läpikuultavan puuvahan kertaalleen (jos ei halua tummempaa sävyä) puhtaalla puuvillarievulla ja parin päivän päästä öljyvaha laadukkaalla siveltimellä. Ennen öljyvahan levittämistä kannattaa tarkistaa ettei huoneessa ja lattialla ole minkäänlaista pölyä.


      • johannes460
        ohi on kirjoitti:

        Luulen tosiaan että petsin kanssa tulee samoja ongelmia peittävyyden ja epätasaisen lopputuloksen suhteen. Mutta kokeilemallahan sen näkee. Olen itse käyttänyt veteen sekoitettavia petsejä (Heraldin tms, pienissä paperipusseissa) eri tarkoituksiin ja niiden päälle luulisi voivan öljytäkin kun ovat kuivuneet.
        Muuten - sen epätasaisuuden voisi ottaa tietenkin tyylikysymyksenä: siitä tulee "rento" ja "konstailematon"...

        Puhdasta h######ä saada lattia naarmuttomaksi millään valtakunnakoneella että osmocolorpinta onnistuisi. Komen vuokraamon kolmella eri hiomakoneella on on yritetty hioa laittaa mutta aina siinä näkyy jotain kiekuraa. Tasohiomakoneella - jonka piti olla se amtöörin hallittavissaoleva värkki - jättää kierteistä raapimisjälkeä joka mutkittelee koneen liikeidn mukaan. Kaukaa lattai näyttää hyvältä, läheltä kauhealta. Sanokaa hyvät ihmiset miten te hiotte lattian ettei siinä näy mitään ylimääräistä. Lattiamme in n 20 v. mäntypontti. Hermot menee - itse en saanut lattiaa joistakin kohdin hyväksi kuin käsihionnalla, jotenkin tuntuu ettei se voi olla noin vaikeaa...


      • väliinputoilija
        johannes460 kirjoitti:

        Puhdasta h######ä saada lattia naarmuttomaksi millään valtakunnakoneella että osmocolorpinta onnistuisi. Komen vuokraamon kolmella eri hiomakoneella on on yritetty hioa laittaa mutta aina siinä näkyy jotain kiekuraa. Tasohiomakoneella - jonka piti olla se amtöörin hallittavissaoleva värkki - jättää kierteistä raapimisjälkeä joka mutkittelee koneen liikeidn mukaan. Kaukaa lattai näyttää hyvältä, läheltä kauhealta. Sanokaa hyvät ihmiset miten te hiotte lattian ettei siinä näy mitään ylimääräistä. Lattiamme in n 20 v. mäntypontti. Hermot menee - itse en saanut lattiaa joistakin kohdin hyväksi kuin käsihionnalla, jotenkin tuntuu ettei se voi olla noin vaikeaa...

        Sama tulos itselläni. Käytin tosin masiinaa ensimmäistä kertaa ja kun hiomatulos näytti hyvältä niin jätin kokonaan käyttämättä hienompijakoiset hiomalaikat mitä koneen vuokraaja antoi mukaan. Käytin siis karkeuksia 16 ja 24.

        80:iin en siis enää koskenut. Eipä mikään ihmekään että nyt jo petsatessa näkyy kierteisiä hiomajälkiä - kun monet suosittelevat viimeiseen hiontaan 120:stä karkeutta.

        Tästäpä tulikin mieleeni kysyä että johtuisiko sinun tapauksessasi näkyvät naarmut myöskin siitä että on käytetty liian karkeaa hiomapaperia siinä koneessa?

        Postauksesta näyttää olevan sen 5v aikaa joten asia tuskin on enää ajankohtainen... :D


      • Wetroktaski
        väliinputoilija kirjoitti:

        Sama tulos itselläni. Käytin tosin masiinaa ensimmäistä kertaa ja kun hiomatulos näytti hyvältä niin jätin kokonaan käyttämättä hienompijakoiset hiomalaikat mitä koneen vuokraaja antoi mukaan. Käytin siis karkeuksia 16 ja 24.

        80:iin en siis enää koskenut. Eipä mikään ihmekään että nyt jo petsatessa näkyy kierteisiä hiomajälkiä - kun monet suosittelevat viimeiseen hiontaan 120:stä karkeutta.

        Tästäpä tulikin mieleeni kysyä että johtuisiko sinun tapauksessasi näkyvät naarmut myöskin siitä että on käytetty liian karkeaa hiomapaperia siinä koneessa?

        Postauksesta näyttää olevan sen 5v aikaa joten asia tuskin on enää ajankohtainen... :D

        Voi hyvää päivää,käytit sit raakahiontaan 16-24 paperia,ja vielepä taskilla...
        ja öljyä pintaan.... Toivottavasti on trolli eikä kukaan ole noin tyhmä...
        Lattioita 19 v tehnyt....
        Sen siitä saa kun halvalla haluaa.....


      • lattiamies
        Wetroktaski kirjoitti:

        Voi hyvää päivää,käytit sit raakahiontaan 16-24 paperia,ja vielepä taskilla...
        ja öljyä pintaan.... Toivottavasti on trolli eikä kukaan ole noin tyhmä...
        Lattioita 19 v tehnyt....
        Sen siitä saa kun halvalla haluaa.....

        Pakko olla trolli! Ja sen sanon, että ne osmolattiat on aina kinkkisiä vaikka hiot kuinka tarkkaan ja viimeiset 100-120 kymppisillä.

        Ne mallikapulat siellä kaupassa voisi polttaa, ne kun eivät vastaa todellista sävyä/pintaa alkuunkaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1488
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      755
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      690
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      664
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe