Kosketusallergia koruista

nikkeliallergikko ainakin

En ole varmaankaan yli kymmeneen vuoteen kyennyt pitämään jotain korviksia pitkiä aikoja.
Olen pitkiä aikoja käyttämättä usein, ja päätin jälleen ostaa edulliset tarjouskorut Laatukorusta.
Laitoin sitten nämä uudet halvat korvaketjut korviini ja ehkä 2 päivää tulin pitäneeksi, kunnes korvanlehdet kutisivat ja kuumottivat ja päädyin ottamaan ne pois. Meni tovi laittaessakin niitä koruja, koska reiät olivat ilmeisesti pienentyneet kun ties milloin oon korviksia pitänyt viimeksi.
Nyt eräs päivä koetin laittaa ne taas korviin, niin eikös se sama kutina ja punoitus alkanut taas välittömästi. Näin oikein peilistä kuinka reiän ympärys punoitti.
Ei ilmeisesti koruliikkeiden halpiskorut taida olla aitoja, luulis että nikkeliä ei enää käytettäis kun allergia on niin yleistä, näin mä oon käsittänyt.
Myös en ole voinut pitää ristiriipusta (riparilahja) kaulassani enää, tuntuu että se riipuskohta juuri aiheuttaa kutinan ja punoituksen iholleni. Sen pitäis olla kultainen, mutta mene ja tiedä, ehkäpä ei olekaan.

6

583

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toinen metalliallergikko

      Ei tarvitse olla nikkeli, joka aiheuttaa ongelman, muutkin metallit (tai epäpuhtaudet metalleissa) voivat tehdä sitä. Itselläni tulee joistakin hopeakoruista samanlaisia ongelmia ja ongelmat ovat pahempia just silloin, jos laitan korut kun olen pitkään ollut käyttämättä. Se saattaa johtua ihan siitäkin, että tiukempiin reikiin keräytyy helpommin likaa, joka ei tule sieltä itsekseen ulos.

      Kannattaa ensin jonkin aikaa "venyttää" reikiä esim. kultakoruilla ja totuttaa korvanlehti taas metallin kosketukseen, niin sen jälkeen saattaa pystyä pitämään muitakin koruja. En tosin tiedä kuinka järkevää se on pitemmän päälle.

    • riittää.....

      Ei kannata käyttää muuta kuin kultaisia korviksia.Kaikki muut saat unohtaa.....Ei mitään "rihkamaa".Kannattaa uskoa,jos et halua märkiviä korvia.

    • rihkama

      Kultasepänliikkeistä ja askarteluliikkeistä saa ostaa kultaisia, hopeisia ja kirurginteräksestä valmistettuja koukkuja, joiden avulla allerginenkin voi huoletta koristautua mielin määrin.

      >;)

    • aurinkokello

      Mulle tulee oireita monista eri metalleista. Pahimpia ovat nikkeli ja kromi. Nikkeliä löytyy halpiskoruista, vaikka niissä lukisi "nikkelitestattu". Silloin niissä on vain tarpeeksi vähän nikkeliä voidakseen olla myynnissä. Voivat aiheuttaa allergiaa, eikä tarvi olla edes kovin herkkä.
      Kromia esiintyy ihan hirveästi joka paikassa ja se on yleinen allergia silloin jos on myös nikkeliallergiaa. Pahimmat reaktiot tulee jos on esim. suihkun kahva kromattu. Siihen lämmin vesi ja johan kutittaa heti suihkun jälkeen. Ei nojailla ovenkahvoihin yms.
      Hopea ei ole puhdasta hopeaa vaan sisältää usein nikkeliä tai kromia. Myös muita metelleja voi olla mukana. Tiedän monia joille hopea ei sovi.
      Kulta voi sisältää myös allergisoivia osia. Kannattaa ostaa kultakoruja vain kultasepältä joka tietää tasan tarkkaan mitä ne sisältää. Useimmat ulkomaiset kullat ovat allergisoivia. Kotimainen 18k on yleensä hyvää ja kestää käyttöäkin.

    • aurinkokello

      Lisään vielä, että saan pahoja oireita kirurgin teräksestä. Siitä valmistetut korut eivät sovi koskaan. Eikä minulle saa asettaa nykyisin yleisesti tikkien tilalla käytettäviä "niittejä", koska ne voivat lääkärin mukaan aiheuttaa oireita ja tulehdusta kuin nikkeli ja kromi koruissa.
      Eli kannaattaa pyytää oikeat tikit jos on metalliallergiaa.

      • minullakin

        myöskin pronssi aiheuttaa punoitusta ja kutinaa.
        En tiedä on pronssissa nikkeliä vai minkä aineiden sekoitus se on?

        Nuorempana käytin romukoruja, joista tämä sitten alkoi. Herneen kokoinen mätäpaise korvalehdessä, vihreetä mätää purkautui, yääk!
        Romukaulakoru kaulassa suihkuun, muutaman päivän kuluttua kaulaa kiersi punainen, kutiava näppylärinki.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10100
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      415
      4422
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      91
      3036
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2865
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2674
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2668
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      153
      1855
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1722
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1630
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1433
    Aihe