jos Vanhanen-Heinäluoma nukkehallitus vaihtuu ja kansalaiset älyää, ettei kateellisia demareita kannata äänestää. Demarit ovat perintöveron poiston jarruna.
Perintövero poistuu
6
1105
Vastaukset
- Sohvatiikeri
Kais tiät mitä se merkitsee? Nyt maksat 16% veroa (kiinteästä) omaisuudesta jota perit. Kun myyt sen, maksat 29% myyntivoiton veroa. Myyntivoitto on myyntihinta - perukirjan arvo.
Okei, vastaisuudessa maksat saman 29% veroa myyntivoitosta. Myyntivoitto on sama kuin myyntihinta.
Ja sitten vaan spekuloimaan, että mitä tämä tarkoittaa.- muuten
mennä tuo luovutusvoiton laskeminen siten, kuten nykyisessäkin tuloverolaissa sanotaan, eli jos ei ole perintö- ja lahjaverotukseesa vahvistettua arvoa vähennetään omistusajan mukaan laskettava hankitameno-olettama. Sen mukaan alle 10 v. omistetun omaisuuden myyntihinnasta vähennetään 20% ja yli 10 v. omaisuuden 40%. Erotus joko 80% tai 60% myyntihinnasta on sitten sitä verotettavaa luovutusvoittoa, josta menee voimassa olevan lain mukaan tuo 28% pääomatulojen vero.
- Sohvatiikeri
muuten kirjoitti:
mennä tuo luovutusvoiton laskeminen siten, kuten nykyisessäkin tuloverolaissa sanotaan, eli jos ei ole perintö- ja lahjaverotukseesa vahvistettua arvoa vähennetään omistusajan mukaan laskettava hankitameno-olettama. Sen mukaan alle 10 v. omistetun omaisuuden myyntihinnasta vähennetään 20% ja yli 10 v. omaisuuden 40%. Erotus joko 80% tai 60% myyntihinnasta on sitten sitä verotettavaa luovutusvoittoa, josta menee voimassa olevan lain mukaan tuo 28% pääomatulojen vero.
60*28 = 17%
80*28 = 22%
Eli verrattuna 16%:n perintöveroon, heti myydystä omaisuudesta menettää 6% enemmän, ja lisäksi progression vaikutuksen, ja kauan pidetystä 1 prosentin ja progression. - ...
Höpö höpö.
Myyntivoittovero lasketaan myyntivoitosta. Nykyistenkin säännösten mukaan voisi tapahtua seuraavaa:
-Minä lahjoitan sinulle pörssiosakkeita 3399 euron arvosta. Koska lahja jää alle lahjaverorajan, sinä et maksa lahjasta veroa. Lahjaveroilmoitus toki tehdään, jotta lahjalle saadaan vahvistettua arvo.
-Osakkeiden hinta nousee, ja sinä myyt ne siinä vaiheessa kun niiden hinta on 4399 euroa. Myyntivoittoa on tullut 1000 euroa, josta 28 (!) prosentin verokannan mukaan veroa menee 280 euroa.
Jos perintövero poistettaisiin, ei se muuta sitä tosiseikkaa, että perinnöllä on edelleenkin arvo. Perinnönsaajan hankintahinnaksi katsotaan se arvo, mikä omaisuudella on ollut kuolinhetkellä. - Sohvatiikeri
... kirjoitti:
Höpö höpö.
Myyntivoittovero lasketaan myyntivoitosta. Nykyistenkin säännösten mukaan voisi tapahtua seuraavaa:
-Minä lahjoitan sinulle pörssiosakkeita 3399 euron arvosta. Koska lahja jää alle lahjaverorajan, sinä et maksa lahjasta veroa. Lahjaveroilmoitus toki tehdään, jotta lahjalle saadaan vahvistettua arvo.
-Osakkeiden hinta nousee, ja sinä myyt ne siinä vaiheessa kun niiden hinta on 4399 euroa. Myyntivoittoa on tullut 1000 euroa, josta 28 (!) prosentin verokannan mukaan veroa menee 280 euroa.
Jos perintövero poistettaisiin, ei se muuta sitä tosiseikkaa, että perinnöllä on edelleenkin arvo. Perinnönsaajan hankintahinnaksi katsotaan se arvo, mikä omaisuudella on ollut kuolinhetkellä.Minun tietoni tulee verotoimistosta.
- frank
veron kannatusta taitaa vielä löytyä melkein joka puolueesta.
Vero kyllä poistuu aikanaan - ehkä pitää suurten ikäluokkien perinnöt vielä saada verotetuksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941729
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2391493- 891346
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651015Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9874- 46842
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35819