Trexan

Snoopy

Millaisia kokemuksia muilla? Millainen päivä trexanin otto päivä on ollut? Onko hiustenlähtöä? Oletteko käyttäneet alkoholia lääkityksen aikana? Onko auttanut reuman hoidossa? Itse olen juuri aloittamassa lääkkeen käytön ja haluaisin kuulla muiden kokemuksia, KIITOS!

119

88797

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sopinut erinomaisesti

      terve,
      olen käyttänyt trexania useamman vuoden yhdistelmänä muiden kanssa. Se on lääke, joka on tehonnut, mutta myös vaatinut muita lääkkeitä rinnalleen.
      Mitään sivuvaikutuksia ei ole ollut, lievää väsymystä joskus, mutta sitä aiheuttavat tulehduksetkin.
      Muistelen kuitenkin, että aluksi taisi väsyttää ja siksi aloin ottaa lääkkeen yötä vasten.
      Foolihappoa olen käyttänyt satunnaisesti, viime aikoina säännöllisesti, välillä olin pitkään ilman, eli sen pois jättäminen tai ottaminen ei ole vaikuttanut sivuvaikutuksiin. Tosin lääkäri sanoi, että pitkällä tähtäimellä se vaikuttaa etenkin sydän- ja verisuonitauteja ennaltaehkäisevästi, ja siksi kannattaa ottaa, koska trexan puolestaan kuluttaa foolihappovarastoja.
      Olen syönyt trexania suun kautta ja viimeisen vuoden pistänyt. Annokset ovat vaihdelleet, nyt maksimissa, eli 25 mg viikossa. Pistäminen on ollut helppoa, ajoittaista kirvelyä pistokohdassa, muuten ok.
      Nyt lisäksi Humiraa, kortisonia ja Oxiklorinia, ja tarvittaessa kipulääkkeitä.

      • lumelääke

        Mä lopetin sen käytön parisen vuotta sitten. Sain todella pahoja hengenahdistuskohtauksia. Ilma ei kulkenut kumpaankaan suuntaan. Sitä hoidettiin pari kolme kuukautta astmana mutta sitten selvisikin että olin koko lääkkeelle allerginen. Tämä on todella harvinaista kylläkin. Trexan vie myös voimat helposti, mutta tämähän on yksilöllistä. Syöpälääkkeenäkin tämä tunnetaan.


      • Dipitii
        lumelääke kirjoitti:

        Mä lopetin sen käytön parisen vuotta sitten. Sain todella pahoja hengenahdistuskohtauksia. Ilma ei kulkenut kumpaankaan suuntaan. Sitä hoidettiin pari kolme kuukautta astmana mutta sitten selvisikin että olin koko lääkkeelle allerginen. Tämä on todella harvinaista kylläkin. Trexan vie myös voimat helposti, mutta tämähän on yksilöllistä. Syöpälääkkeenäkin tämä tunnetaan.

        Hyvä tietää että jollain toisella ollut tismalleen samoja kokemuksia trexanista. Lääkäri ei ottanut ollenkaan todesta kun kerroin hengenahdistuksesta, sanoi johtuvan jostain muusta. Pelästyin oikein todella hengenahdistusta, josko ois sydänkohtauksen oireita tms, mutta sydämessä itsessään ei tuntemusta, vain tukehtumisen tunne ja kuin ei ilmaa saisi. No Trexanhan se. Samoin voimien häviäminen, on paljon väsyneempi käytön aloittamisen jälkeen. Oireina myös ihon ja limakalvojen ja suun kuivuminen ja sitä myötä kova jano. Kun vähensin käytön ja nyt oikeastaan jo lopettanut ei kuivata enää, eikä ole ahistanutkaan henkeä mutta väsymys vaivaa edelleen. Huonoa oloa aiheutti n viikko käytön jälkeen, vähäistä kuitenkin vaan. Nyt keräämässä taas tahtoa lähteä lääkäriin hakemaan jotain muuta lääkettä.


      • Rintakipuja
        Dipitii kirjoitti:

        Hyvä tietää että jollain toisella ollut tismalleen samoja kokemuksia trexanista. Lääkäri ei ottanut ollenkaan todesta kun kerroin hengenahdistuksesta, sanoi johtuvan jostain muusta. Pelästyin oikein todella hengenahdistusta, josko ois sydänkohtauksen oireita tms, mutta sydämessä itsessään ei tuntemusta, vain tukehtumisen tunne ja kuin ei ilmaa saisi. No Trexanhan se. Samoin voimien häviäminen, on paljon väsyneempi käytön aloittamisen jälkeen. Oireina myös ihon ja limakalvojen ja suun kuivuminen ja sitä myötä kova jano. Kun vähensin käytön ja nyt oikeastaan jo lopettanut ei kuivata enää, eikä ole ahistanutkaan henkeä mutta väsymys vaivaa edelleen. Huonoa oloa aiheutti n viikko käytön jälkeen, vähäistä kuitenkin vaan. Nyt keräämässä taas tahtoa lähteä lääkäriin hakemaan jotain muuta lääkettä.

        Olen syönyt Trexania muutaman vuoden 8 tabletin kerta-annoksina, lisäksi Foolihappoa ja särkylääkkeitä. Muutama kuukausi sitten alkoivat kovat rintakivut ja hengenahdistus sekä hengästyminen muutaman metrin kävelystä. Lääkärit eivät ottaneet koko asiaa todesta, ensin sitä hoidettiin keuhkoputkentulehduksena vaikkei kuuntelussa mitään rotinoita keuhkoista kuulunutkaan. Jatkossa sain yskänlääkettä, mutta jouduin anomalla anomaan sairaslomaa vaikka olin niin sairas etten kunnolla pysynyt pystyssä enkä nukkumaan rintakipujen vuoksi. Tämä siis terveyskeskus ja työterveyslääkärikäynneiltä. Sitten soitin omalle reumalääkärilleni jonka kehotuksesta lopetin Trexanit, jokatapauksessa oireet jatkuivat vielä yli kuukauden sen jälkeen. Pahimman ajan otin omiin nimiin sairaslomaa kaksi viikkoa, kun lääkärit eivät sitä kirjoittaneet, muun ajan olin töissä todella sairaana. Nyt olen ollut oireettomana kuukauden ja aloitin Trexanin uudelleen, saas nähdä kuinka käy. Amerikkalaisilta nettisivuilta löysin aiheeseen liittyviä lääkäreiden kirjoituksia aiheesta ja siellä kerrotaan Trexanin joskus harvoin aiheuttavan kyseisiä sivuoireita, siellä mainitaan että voivat olla jopa vaarallisia.


      • Entä kokemukset Humirasta?

        Minua kiinnostaa reuman biologiset lääkkeet. Kerroit käyttäneesi Humiraa pitkään, mitkä ovat siitä kokemuksesi. Itselleni aloitetaan maanantaina Remicade ja hieman se peloittaa kun lukee mahdollisista sivuvaikutuksista. Trexan, kortisoni ja Salazopyrin ovat nyt käytössä.


      • reumatiks
        Rintakipuja kirjoitti:

        Olen syönyt Trexania muutaman vuoden 8 tabletin kerta-annoksina, lisäksi Foolihappoa ja särkylääkkeitä. Muutama kuukausi sitten alkoivat kovat rintakivut ja hengenahdistus sekä hengästyminen muutaman metrin kävelystä. Lääkärit eivät ottaneet koko asiaa todesta, ensin sitä hoidettiin keuhkoputkentulehduksena vaikkei kuuntelussa mitään rotinoita keuhkoista kuulunutkaan. Jatkossa sain yskänlääkettä, mutta jouduin anomalla anomaan sairaslomaa vaikka olin niin sairas etten kunnolla pysynyt pystyssä enkä nukkumaan rintakipujen vuoksi. Tämä siis terveyskeskus ja työterveyslääkärikäynneiltä. Sitten soitin omalle reumalääkärilleni jonka kehotuksesta lopetin Trexanit, jokatapauksessa oireet jatkuivat vielä yli kuukauden sen jälkeen. Pahimman ajan otin omiin nimiin sairaslomaa kaksi viikkoa, kun lääkärit eivät sitä kirjoittaneet, muun ajan olin töissä todella sairaana. Nyt olen ollut oireettomana kuukauden ja aloitin Trexanin uudelleen, saas nähdä kuinka käy. Amerikkalaisilta nettisivuilta löysin aiheeseen liittyviä lääkäreiden kirjoituksia aiheesta ja siellä kerrotaan Trexanin joskus harvoin aiheuttavan kyseisiä sivuoireita, siellä mainitaan että voivat olla jopa vaarallisia.

        Jos käytät ns coxiineja (arcox; celebga tms) särkylääkkeinä, ne voivat aihettaa vaikeaa hengenahdistusta, ja limaisuutta.


      • maa5

        minulle trexan ei sopinut llenkaan, vei minulta kokonaan pois vastustuskyvyn, eli jatkuvasti joku tulehdus jossakin, tulehdusarvot hipoivat 300 ja kahteenkertaan vietiin ampulanssilla seinäjoelle kun olin tajuttomana tulehdusarvojen ollessa niin korkeat. lopetettiin trexan ja sen jälkeen en ole edes flunssaa sairastanut. nyt lääkityksenä oxiklorin (1 kpl vrk) salazsopyrin (6 kpl vrk) ja kortisoni (1 kpl vrk) ja kipuja, tulehduksia tai muutaan vaivaa ei ole ollut trexanin poisjäännin jälkeen.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Miksi jättää foolihappo ottamatta. Sitä kuitenkin moni syö ravintolisänä ja puutokset kehossa aiheuttaa vähitellen ongelmia. Jos jopa lääkärit määrää tämän lääkkeen perään foolihapon, niin itse pidän todellakin huolen, että sen myös otan. Mieluummin jättäisin tuon trexaatin ottamatta, mutta se ei tällä hetkellä ole vaihtoehtona, valitettavasti.


    • Terttu

      Minä olen syönyt Trexania nyt n. 5,5 vuotta. Annos on ollut jo pitkään 20 mg/viikko yhtenä annoksena. Reumaan se on auttanut oikeastaan täydellisesti. Oireet ovat kokonaan poissa. Käytössä on myös kultapistokset (olivat jo kauan ennen Trexania).

      Sivuvaikutuksia minulla ei ole. Ainoastaan jos jätän foolihapon ottamatta muutaman viikon ajan, voi alkaa pieni pahoinvointi. Otan siis foolihappotabletin 5-10 tunnin kuluttua Trexanista eikä pahoinvointia tule.

      Veriarvot ovat normaalit, eli maksa-arvotkaan eivät ole nousseet edes normaalin ylärajalle.

      Trexanin ottopäivä ei eroa millään lailla muista p äivistä. Hiuksia ei ole lähtenyt missään vaiheessa. Alkoholia en käytä Trexanin ottopäivänä mutta muuten kyllä käytän kun ei nuo maksa-arvotkaan näytä hetkahtavan.

      Minulle siis Trexan sopii erittäin hyvin eikä aiheuta sivuvaikutuksia. Joillekin taas se ei sovi ollenkaan. Yksilöllistähän se on ja sopivuuden tietää vasta kokeilemalla. Toivottavasti sopii sinullekin ja auttaa.

      P.s. Minulle lääkäri tarjosi Trexania jo neljä vuotta ennen kuin sitten aloitin sen. Pelkäsin sen aloitusta mutta nyt kaduttaa. Ehkä olisin säästynyt yhden nivelen tuhoutumiselta, jos olisin aloittanut silloin 4 vuotta aiemmin.

      • OuluTar

        olen käyttänyt trexani ja salazopyriniä jo reilut 10 vuotta ja ovat olleet tosi iso apu minulle.Nykyisin jopa pääsen normaalisti sängystä ylös ilman lattialla ryömimistä ja olen voinut jatkaa työssä käyntia normaalisti.Pieniä sivuvaikutuksia toki trexanissa on,toisinaan väsymystä,hengästymistä ja mikreeniä,mutta niiden kanssa pärjää kunhan muuten elää terveellisesti.Alkoholi ja trexan eivät sovi lainkaan yhteen,itse en käytä lainkaan alkoholia.pitää muistaa huolehtia muutenkin itsestään,syödä terveellisesti,harrastaa liikuntaa ja elää säännöllistä eistäelämää,sillai saa lääkkesta suuremman avun ,ne ei yksin riitä pitämään reumaa kurissa,itse olet siinä tärkein tekijä.
        On myös suunnaton onni että kohdalle sattuu sellainen lääkäri joka ottaa sinut siipiesi suojaan ja on myös remasairauksien spesialisti,ikävä kyllä niitä on aika vähän täälä suomessa.Onneksi minulla on sattunut niitä kohdalleni täällä oulussa.


      • cerbere
        OuluTar kirjoitti:

        olen käyttänyt trexani ja salazopyriniä jo reilut 10 vuotta ja ovat olleet tosi iso apu minulle.Nykyisin jopa pääsen normaalisti sängystä ylös ilman lattialla ryömimistä ja olen voinut jatkaa työssä käyntia normaalisti.Pieniä sivuvaikutuksia toki trexanissa on,toisinaan väsymystä,hengästymistä ja mikreeniä,mutta niiden kanssa pärjää kunhan muuten elää terveellisesti.Alkoholi ja trexan eivät sovi lainkaan yhteen,itse en käytä lainkaan alkoholia.pitää muistaa huolehtia muutenkin itsestään,syödä terveellisesti,harrastaa liikuntaa ja elää säännöllistä eistäelämää,sillai saa lääkkesta suuremman avun ,ne ei yksin riitä pitämään reumaa kurissa,itse olet siinä tärkein tekijä.
        On myös suunnaton onni että kohdalle sattuu sellainen lääkäri joka ottaa sinut siipiesi suojaan ja on myös remasairauksien spesialisti,ikävä kyllä niitä on aika vähän täälä suomessa.Onneksi minulla on sattunut niitä kohdalleni täällä oulussa.

        Oulussa on maailman ihanin reumalääkäri, saa kyllä mahtavaa hoitoa ja ymmärrystä!


      • anneli
        cerbere kirjoitti:

        Oulussa on maailman ihanin reumalääkäri, saa kyllä mahtavaa hoitoa ja ymmärrystä!

        Moi,
        olen muuuttamassa täältä Seinäjoelta takaisin sinne Ouluun jäätyäni eläkkeelle tänä vuonna. Olen sairastunut nivelreumaan kolme vuotta sitten .
        Miten siellä Oulussa hoidetaan reumaatikkoja ja minne minun tulisi ottaa yhteyttä kun muutan Ouluun

        terveisin
        [email protected]
        kiitos vastauksista, sähköpostiin


      • Qwe

        Onko kokemuksia Olumiant reumalääkkeestä kenelläkään?


    • nimetön

      Oon tota trexania syöny nyt jonkun aikaa, en muista 1 tabletin kokoa mutta 8 tablettia/vko. En oo huomannu, että se oikeastaan mitään auttaisi, nivelet on välillä kipeät, välillä vähemmän kipeät tai ei melkein ollenkaan. Oudolta tuntu lukea näitä juttuja että hiukset lähtis, en muista että lääkäri ois tällasesta epäkohdasta maininnu mulle mitään ennen alottamista, onneks ei kuitenkaan oo lähteny ollenkaan. :D

      • Hemppa

        Minä söin Trexania noin vuoden. Kivut ja tulehdusarvot pysyivät ennallaan, siis mitään vaikutusta ei ollut. Jatkoin sitten lääkettä pistoksina. Ei ole kivaa tökkiä itseensä piikkejä. Onneksi (heh) sekään ei auttanut, niin että saatoin lopettaa Trexanin käytön kokonaan. Nyt edelleen etsitään tehoavaa lääkettä ja tutkitaan vielä, kuinka pahoja nivelten vauriot jo ovat.


      • Trx
        Hemppa kirjoitti:

        Minä söin Trexania noin vuoden. Kivut ja tulehdusarvot pysyivät ennallaan, siis mitään vaikutusta ei ollut. Jatkoin sitten lääkettä pistoksina. Ei ole kivaa tökkiä itseensä piikkejä. Onneksi (heh) sekään ei auttanut, niin että saatoin lopettaa Trexanin käytön kokonaan. Nyt edelleen etsitään tehoavaa lääkettä ja tutkitaan vielä, kuinka pahoja nivelten vauriot jo ovat.

        Kai nyt jokainen tajuaa, että mikään lääke ei tehoa kaikkiin käyttäjiin, vai mitä?


      • snoopy
        Trx kirjoitti:

        Kai nyt jokainen tajuaa, että mikään lääke ei tehoa kaikkiin käyttäjiin, vai mitä?

        Tottakait ymmärretään, jokainen ollaan yksilöitä! Mutta kyllä se vaan on mukava jutella täällä toisten kanssa asioista, kysellä ja vastata, Vertaistuki auttaa! Hyvää kevään jatkoja kaikille!


      • DrPepperi
        snoopy kirjoitti:

        Tottakait ymmärretään, jokainen ollaan yksilöitä! Mutta kyllä se vaan on mukava jutella täällä toisten kanssa asioista, kysellä ja vastata, Vertaistuki auttaa! Hyvää kevään jatkoja kaikille!

        Syön Trexania jo kahdeksatta kuukautta, vai pitäiskö sanoa, vasta. Annos 20 mg viikko, annosta on hilattu ylöspäin vähitellen. Rinnalle aloitettiin Salazopyrin EN viikko sitten. CRP 55, hgb 138 ja olen kuitenkin ihan reilun kokoinen mies. Ilmeisesti johtuu tuosta alhaisesta hemoglobiinista kun nenästä vuotaa verta usein.
        Otan Trexanin kanssa foolihappoa, ts. 3-5 tuntia tablettien oton jälkeen ja pahoinvointia ei juurikaan esiinny. Toisinaan kun innostun juomaan samana päivänä reilummin kahvia, eli jotain 5-6kuppia päivässä, niin tulee hieman oksettava olo vaikka muina päivinä sama määrä kahvia ei vaikuta mitenkään.
        Olenkin jättänyt kahvin melkeinpä kokonaan lääkkeenottopäivänä väliin.

        Onko muilla samoja kokemuksia?


      • Heipu
        DrPepperi kirjoitti:

        Syön Trexania jo kahdeksatta kuukautta, vai pitäiskö sanoa, vasta. Annos 20 mg viikko, annosta on hilattu ylöspäin vähitellen. Rinnalle aloitettiin Salazopyrin EN viikko sitten. CRP 55, hgb 138 ja olen kuitenkin ihan reilun kokoinen mies. Ilmeisesti johtuu tuosta alhaisesta hemoglobiinista kun nenästä vuotaa verta usein.
        Otan Trexanin kanssa foolihappoa, ts. 3-5 tuntia tablettien oton jälkeen ja pahoinvointia ei juurikaan esiinny. Toisinaan kun innostun juomaan samana päivänä reilummin kahvia, eli jotain 5-6kuppia päivässä, niin tulee hieman oksettava olo vaikka muina päivinä sama määrä kahvia ei vaikuta mitenkään.
        Olenkin jättänyt kahvin melkeinpä kokonaan lääkkeenottopäivänä väliin.

        Onko muilla samoja kokemuksia?

        2001 syyskuussa aloitettiin Salazopyrin EN ja Prednisolon. Helmikuussa 2002 lisättiin Trexan, foolihappo sekä Oxiklorin. Annostus tällä hetkellä 2x500mg Salazopyrin kolmesti päivässä, 300mg Oxikloron/pvä, 5mg Prednisolon/pvä, 25mg Trexan/vko ja foolihapot n. 5 tuntia Trexanin jälkeen. Oireet nivelissä pysyy kohtuullisesti kurissa, joskus aamukolotusta ja n. pari kertaa vuodessa jompaa kumpaa polvea punktoitu.
        Koko lääkitys väsyttää tolkuttomasti, naisihmisenä erityisesti juuri tietty aika kuukaudesta menee zombiena kulkiessa, elleikö pysty nukkuun ainakin 12 tuntia yössä tuona aikana. Pitkäaikanen Prednisolon on aiheuttanut lannerankaan osteopeniaa. Lieviä sivuoireita riittää...
        Trexan aiheuttaa vaihtelevalla menestyksellä lisää väsymystä, pahoinvointia etovasta tunteesta oksenteluun, nivelkipuja, päänsärkyä (mikä ei lääkärin mukaan johdu lääkkeestä, mutta oman kokemuksen mukaan juuri siitä). Hiukset on pysyneet, vaikka harventuneet. Iho on huonommassa kunnossa, olo voi olla aivan voimaton ja myös ns.kuumeinen. Aina ei tule mitään sivuoireita, joskus liiankin kanssa.
        Oikeaan aikaa (5 tuntia jälkeen) otettu foolihappo, riittävä uni, ei maitotuotteita tai vahvaa kahvia samana päivänä ja kunnon ruokaa päivän aikana, auttavat sivuoireiden poissa pysymiseen.


      • tiina`h
        Heipu kirjoitti:

        2001 syyskuussa aloitettiin Salazopyrin EN ja Prednisolon. Helmikuussa 2002 lisättiin Trexan, foolihappo sekä Oxiklorin. Annostus tällä hetkellä 2x500mg Salazopyrin kolmesti päivässä, 300mg Oxikloron/pvä, 5mg Prednisolon/pvä, 25mg Trexan/vko ja foolihapot n. 5 tuntia Trexanin jälkeen. Oireet nivelissä pysyy kohtuullisesti kurissa, joskus aamukolotusta ja n. pari kertaa vuodessa jompaa kumpaa polvea punktoitu.
        Koko lääkitys väsyttää tolkuttomasti, naisihmisenä erityisesti juuri tietty aika kuukaudesta menee zombiena kulkiessa, elleikö pysty nukkuun ainakin 12 tuntia yössä tuona aikana. Pitkäaikanen Prednisolon on aiheuttanut lannerankaan osteopeniaa. Lieviä sivuoireita riittää...
        Trexan aiheuttaa vaihtelevalla menestyksellä lisää väsymystä, pahoinvointia etovasta tunteesta oksenteluun, nivelkipuja, päänsärkyä (mikä ei lääkärin mukaan johdu lääkkeestä, mutta oman kokemuksen mukaan juuri siitä). Hiukset on pysyneet, vaikka harventuneet. Iho on huonommassa kunnossa, olo voi olla aivan voimaton ja myös ns.kuumeinen. Aina ei tule mitään sivuoireita, joskus liiankin kanssa.
        Oikeaan aikaa (5 tuntia jälkeen) otettu foolihappo, riittävä uni, ei maitotuotteita tai vahvaa kahvia samana päivänä ja kunnon ruokaa päivän aikana, auttavat sivuoireiden poissa pysymiseen.

        Voisko joku ystävällisesti kertoa mulle, miksi ei saisi maitotuotteita käyttää samana päivänä kun trexania? Mulle ei tällaisesta informoitu mitään.

        Sivuoireina trexanista mulle on tulle päänsärkyä, huonoa oloa, ja vatsa kipuja. Muuten lääkitykseni on salazopyrin EN 500mg/2*2tabl päivässä, prednisolon 5mg/pvä, oxiklorin 300mg/pvä, ja mobic.

        Ja mun käskettiin ottaa foolihapot seuraavana päivänä kun olen trexanin ottanut, täällä kun on nähtävästi monelle sanotu että 5-10 lääkkeen jälkeen.


      • pece
        tiina`h kirjoitti:

        Voisko joku ystävällisesti kertoa mulle, miksi ei saisi maitotuotteita käyttää samana päivänä kun trexania? Mulle ei tällaisesta informoitu mitään.

        Sivuoireina trexanista mulle on tulle päänsärkyä, huonoa oloa, ja vatsa kipuja. Muuten lääkitykseni on salazopyrin EN 500mg/2*2tabl päivässä, prednisolon 5mg/pvä, oxiklorin 300mg/pvä, ja mobic.

        Ja mun käskettiin ottaa foolihapot seuraavana päivänä kun olen trexanin ottanut, täällä kun on nähtävästi monelle sanotu että 5-10 lääkkeen jälkeen.

        http://www.terveysportti.fi/terveysportti/ekirjat.Naytaartikkeli?p_artikkeli=apo01181


      • ei auta minuakaan

        Minulta lähtee hiuksia trexanin vuoksi. Lääkkeen mukana tulevassa lapussa lukee kaikenlaisia sivuvaikutuksia ja hiustenlähtö on yksi niistä. Kyseessähän on syöpälääke, tosin nivelongelmissa annokset pienet. Mutta myrkky mikä myrkky.


      • minna minna
        ei auta minuakaan kirjoitti:

        Minulta lähtee hiuksia trexanin vuoksi. Lääkkeen mukana tulevassa lapussa lukee kaikenlaisia sivuvaikutuksia ja hiustenlähtö on yksi niistä. Kyseessähän on syöpälääke, tosin nivelongelmissa annokset pienet. Mutta myrkky mikä myrkky.

        Hei

        Kissankynsi auttaa hiustenlähtöön. Saa luontaistuotekaupoista


      • Potilaan vaimo

        Oletko vielä hengissä? Trexania ei saisi syödä kuin 1 tabletti viikossa.


      • HILLA
        Heipu kirjoitti:

        2001 syyskuussa aloitettiin Salazopyrin EN ja Prednisolon. Helmikuussa 2002 lisättiin Trexan, foolihappo sekä Oxiklorin. Annostus tällä hetkellä 2x500mg Salazopyrin kolmesti päivässä, 300mg Oxikloron/pvä, 5mg Prednisolon/pvä, 25mg Trexan/vko ja foolihapot n. 5 tuntia Trexanin jälkeen. Oireet nivelissä pysyy kohtuullisesti kurissa, joskus aamukolotusta ja n. pari kertaa vuodessa jompaa kumpaa polvea punktoitu.
        Koko lääkitys väsyttää tolkuttomasti, naisihmisenä erityisesti juuri tietty aika kuukaudesta menee zombiena kulkiessa, elleikö pysty nukkuun ainakin 12 tuntia yössä tuona aikana. Pitkäaikanen Prednisolon on aiheuttanut lannerankaan osteopeniaa. Lieviä sivuoireita riittää...
        Trexan aiheuttaa vaihtelevalla menestyksellä lisää väsymystä, pahoinvointia etovasta tunteesta oksenteluun, nivelkipuja, päänsärkyä (mikä ei lääkärin mukaan johdu lääkkeestä, mutta oman kokemuksen mukaan juuri siitä). Hiukset on pysyneet, vaikka harventuneet. Iho on huonommassa kunnossa, olo voi olla aivan voimaton ja myös ns.kuumeinen. Aina ei tule mitään sivuoireita, joskus liiankin kanssa.
        Oikeaan aikaa (5 tuntia jälkeen) otettu foolihappo, riittävä uni, ei maitotuotteita tai vahvaa kahvia samana päivänä ja kunnon ruokaa päivän aikana, auttavat sivuoireiden poissa pysymiseen.

        mulla kans Trexsan. Hiukset harventunu ja uupumus ja etova tunne, päänsärky. ja Iho karmeessa kunnossa .


      • hedwig1
        HILLA kirjoitti:

        mulla kans Trexsan. Hiukset harventunu ja uupumus ja etova tunne, päänsärky. ja Iho karmeessa kunnossa .

        Mulla ihan sama homma.Hirvee väsymys lääkepäivänä ja hiuksista tullut harvat ja haperoiset !Ihoon myös vaikuttanut, ennen ei ollut mitään finniongelmaa/huonoa ihoa


      • R.Euma
        Potilaan vaimo kirjoitti:

        Oletko vielä hengissä? Trexania ei saisi syödä kuin 1 tabletti viikossa.

        Ei pidä paikkaansa!


      • Anonyymi

        Hiukset lähtee. Hampaat särkee, hampaat kuvattu ei löydy mitään. Hampaita porattu auki, ei mitään löydy, nyt siirtynyt kipu niskaan, kuin jäykkäkouristus.
        Onko muilla mitään vastaavaa.


      • Anonyymi
        Potilaan vaimo kirjoitti:

        Oletko vielä hengissä? Trexania ei saisi syödä kuin 1 tabletti viikossa.

        Mistä moisen keksit.joka maanantaina otetaan se määrä mitä lääkäri on määrännyt,minä otin 5 tablettia joka maanantaina.hengissä vielä ollaan


    • oireyhtymä

      Onko kaikille määrätty Trexania niveltulehduksiin? Itselleni määrättiin silmäoireyhtymään mm.trexania, foolihappoa, kortisonia. Onko kokemusta auttaako ne silmiin?

      Sain pitkään kortisonia nesteenä suoneen, mutta siitä ei ollut mitään apua. Nyt kilpirauhasleikkauksen jälkeen lääkäri päätti kokeilla näitä. Tiedän että suurin osa saa avun silmiinsä jo tiputuksena laitettuna, mutta itselleni se aiheutti vain järkyttävät sivuoireet, jotka kestivät vielä pitkään hoidon lopettaminen jälkeenkin.

      Olisi mukava kuulla jos jollekkin on nämä reumaan, psoriakseen ja syöpään käytetyt lääkkeet auttaneet myös silmäoireyhtymään. Olen peloissani enkö usko että nämäkään auttaa, olihan kortisoni suonensisäisesti paljon tujumpaa tavaraa, miksi se nyt tablettina auttaisi yhtään paremmin.

    • nennuska83

      moi!mul alko reuma 9v sitten.nyt oon 24.mää oon syäny jo monta vuotta niitä.8 taplettii kerran viikos.juu jonkin verran on hiuksii lähteny tai ne on ohentunu...mut ei mitenkää sit taas hirveesti.juu oon juonu..ei se vaikuta siihen.trexan päivän oton jälkeen toisena päivänä otetaa foolihappoo ni se auttaa siihen ettei tuu sivuvaikutuksii.no jaa a..on ja ei.kyl mul silti on kipuja ja nivelet tulehtunu..sit pitää hakee kortisonipiikkii=/ ja mul tuli tosi paha akne noist.mut ei se oo 100 prosentin varmaa et se tuli niist mut aika varma.välil on parempii päivii ja välil nii et hyvä et saa maitopurkin nostettuu..

    • tiina.h.84

      Käytin trexania parin kk:den ajan, lääkkeen otto päiväni oli tiistai, torstaista tuonne sunnuntaihin saakka haittavaikutuksena alkoi tulla pahoinvointia ja erittäin kovaa päänsärkyä, haittavaikutukset oli niin kovat että lääkkeen lopetus oli paras ratkaisu.
      Mutta toisaalta se trexan oli todella hyvä apu, turvotus nivelistä katosi yllättävän nopeasti ja oireet väheni huomattavasti.
      Mutta sehän on yksilöllistä miten lääke auttaa ja mitkä on huonot puolet.
      Alkoholia ei suositella, mutta pienen määrän jos otin niin 3-4 vrk lääkkeen oton jälkeen. Toivottavasti lääkkeen kanssa sujuu hyvin.

    • Päpä

      Hei! Minäkin vasta alottanut Rexanin käötön, hieman normaalia väsyneempi ollut, mulla hiuksia alkanut lähtee aika reippaasti, se vähän harmittaa (onneks mulla paksu tukka alunperin) muuten hyvin sietänyt tätä lääkettä, jospa tuo hiustenlähtö loppuu, kun on kauemman aikaa käyttänyt tätä lääkettä.

      • aqualan81

        Lääkeyhdistelmänä trexan prednisolon salazopyrin oxiklorin, päälle kalkit ja fooli. Trexania olen nyt ottanut neljättä kertaa ja annostusta nostetaan kahden viikon välein. Ylläpitoannos tulee olemaan 25 mg/viikkon. Nyt vasta toista viikkoa 15 mg. Sivuvaikutuksia en ole havainnut vielä. Kortisoni laskettiin kolmen viikon jälkeen 10 mg:stä 5 mg:hen...ja sen kyllä huomaa, että kipuja on hieman palautunut osaan nivelistä varsinkin aamuisin. Iltapäivään mennessä helpottuu. Trexan eikä kait nuo muutkaan vielä kunnolla vaikuta. Särkylääkkeitä en kuitenkaan tarvitse. Kortisooni ehkä aavistuksen on turvottanut kasvoja?!?tai sitten kuvittelen. Annoksen laskeminen puoleen luulis kuitenkin vähentävän mahd. turvotusta.
        Onneks muista lääkkeistä ei ole tullut mitään oireita. Toivon, että tämä yhdistelmähoito heti hoidon alusta alkaen tainnuttaa reumaani...


      • jessie..
        aqualan81 kirjoitti:

        Lääkeyhdistelmänä trexan prednisolon salazopyrin oxiklorin, päälle kalkit ja fooli. Trexania olen nyt ottanut neljättä kertaa ja annostusta nostetaan kahden viikon välein. Ylläpitoannos tulee olemaan 25 mg/viikkon. Nyt vasta toista viikkoa 15 mg. Sivuvaikutuksia en ole havainnut vielä. Kortisoni laskettiin kolmen viikon jälkeen 10 mg:stä 5 mg:hen...ja sen kyllä huomaa, että kipuja on hieman palautunut osaan nivelistä varsinkin aamuisin. Iltapäivään mennessä helpottuu. Trexan eikä kait nuo muutkaan vielä kunnolla vaikuta. Särkylääkkeitä en kuitenkaan tarvitse. Kortisooni ehkä aavistuksen on turvottanut kasvoja?!?tai sitten kuvittelen. Annoksen laskeminen puoleen luulis kuitenkin vähentävän mahd. turvotusta.
        Onneks muista lääkkeistä ei ole tullut mitään oireita. Toivon, että tämä yhdistelmähoito heti hoidon alusta alkaen tainnuttaa reumaani...

        Mulla on trexan prendnisolon oxiklorin. Trexania menee 20mg viikossa, huhtikuusta aloitettu nostamaan tuohon annokseen. Kesästä asti lähtenyt hiuksia. Nyt ehkä vähän vähemmän tai sitten vaan vaikuttaa siltä koska oli pakko pätkäistä hiuksia kun näyttivät niin hiirenhännältä. Tammikuussa pakko keskustella lääkärin kanssa tosta jos ei oikeesti ala tippuminen vähenemään.
        Trexanista ei tuu mulle pahaolo jos vaan syön kunnolla juuri ennen sen ottamista. Väsymyksen takia olen siirtänyt lääkkeen ajankohtaa noin klo 17, jolloin syön kunnolla ja ehdin ottamaan foolin ennen nukkumaan menoa ja pahin väsymys iskee juuri silloin kun pitäisi mennä nukkumaan.


      • Camalia
        jessie.. kirjoitti:

        Mulla on trexan prendnisolon oxiklorin. Trexania menee 20mg viikossa, huhtikuusta aloitettu nostamaan tuohon annokseen. Kesästä asti lähtenyt hiuksia. Nyt ehkä vähän vähemmän tai sitten vaan vaikuttaa siltä koska oli pakko pätkäistä hiuksia kun näyttivät niin hiirenhännältä. Tammikuussa pakko keskustella lääkärin kanssa tosta jos ei oikeesti ala tippuminen vähenemään.
        Trexanista ei tuu mulle pahaolo jos vaan syön kunnolla juuri ennen sen ottamista. Väsymyksen takia olen siirtänyt lääkkeen ajankohtaa noin klo 17, jolloin syön kunnolla ja ehdin ottamaan foolin ennen nukkumaan menoa ja pahin väsymys iskee juuri silloin kun pitäisi mennä nukkumaan.

        Nappimuodossa otettuna alussa hirveät sivuvaikutukset, muttei tehoa. Nyt kun on siirrytty pistettävään, tehoa kyllä on, mutta myös todella mahtava päänsärky aina ottopäivänä. Foolihappoa olen ottanut nyt 10 mg ja kipulääkkeen päälle. Viimeksi kävi niin, että laukesi migreenikohtaus, jota kärvistelin kolme päivää. Aion kokeilla vielä pari viikkoa, mutta jos tilanteen tasaantumista ei ala tapahtua, on pakko ottaa yhteys hoitavaan lääkäriin lääkityksen vaihtamiseksi. Syy siihen, miksi vielä katselen, on se että ainakin nappimuotoisen kohdalla sivuvaikutukset hävisivät kuukauden jälkeen. Eli toisin sanoen, siedätys voi auttaa.


      • melli*
        Camalia kirjoitti:

        Nappimuodossa otettuna alussa hirveät sivuvaikutukset, muttei tehoa. Nyt kun on siirrytty pistettävään, tehoa kyllä on, mutta myös todella mahtava päänsärky aina ottopäivänä. Foolihappoa olen ottanut nyt 10 mg ja kipulääkkeen päälle. Viimeksi kävi niin, että laukesi migreenikohtaus, jota kärvistelin kolme päivää. Aion kokeilla vielä pari viikkoa, mutta jos tilanteen tasaantumista ei ala tapahtua, on pakko ottaa yhteys hoitavaan lääkäriin lääkityksen vaihtamiseksi. Syy siihen, miksi vielä katselen, on se että ainakin nappimuotoisen kohdalla sivuvaikutukset hävisivät kuukauden jälkeen. Eli toisin sanoen, siedätys voi auttaa.

        Minulla on käytössä Trexan ja Arava .Olisiko kellään käytössä sama yhdistelmä ja onko niin pahat sivuvaikutukset kun sanotaan , hiustenlähtöä ym. tauti diagnosoitiin vasta pari vuotta sitten eikä meinaa enää talttua kun pääsi niin pahaksi on kokeiltu jo salazopyriini ja muut yhdistelmät . Mitähän seuraavaks jos tämä ei auta .


      • Camalia
        melli* kirjoitti:

        Minulla on käytössä Trexan ja Arava .Olisiko kellään käytössä sama yhdistelmä ja onko niin pahat sivuvaikutukset kun sanotaan , hiustenlähtöä ym. tauti diagnosoitiin vasta pari vuotta sitten eikä meinaa enää talttua kun pääsi niin pahaksi on kokeiltu jo salazopyriini ja muut yhdistelmät . Mitähän seuraavaks jos tämä ei auta .

        Minulla on. Piikitettävä Methotrexate, Arava ja Salazopyrin. Haittavaikutuksia ei ole kuin tuosta piikitettävästä. On niitä vaihtoehtoja vielä jäljellä.


      • Tirlittany
        Camalia kirjoitti:

        Minulla on. Piikitettävä Methotrexate, Arava ja Salazopyrin. Haittavaikutuksia ei ole kuin tuosta piikitettävästä. On niitä vaihtoehtoja vielä jäljellä.

        Itse otan Trexania 8 pilleriä /vko. Saan lääkkeistä voimakkaita pahoinvointikohtauksia, jotka kestävät useamman päivän. En anna ylen, mutta etova tunne velloo jatkuvasti. Kohtausten vuoksi olen alkanut vältellä lääkkeenottoa, sillä pelkkä ajatuskin etoo. Tämä tietenkin pahentaa reumaoireita. Luuletteko, että pistokset olisivat helpompia hallita?


      • dassa
        Tirlittany kirjoitti:

        Itse otan Trexania 8 pilleriä /vko. Saan lääkkeistä voimakkaita pahoinvointikohtauksia, jotka kestävät useamman päivän. En anna ylen, mutta etova tunne velloo jatkuvasti. Kohtausten vuoksi olen alkanut vältellä lääkkeenottoa, sillä pelkkä ajatuskin etoo. Tämä tietenkin pahentaa reumaoireita. Luuletteko, että pistokset olisivat helpompia hallita?

        Otathan foolihapon noin 5 tuntia lääkkeen jälkeen. Sen pitäisi estää pahoinvointia.
        Itselleni tulee myös huono olo, ellen ole syönyt kunnolla. Yleensä otankin Trexanin päivällisen kanssa ja foolihapon sitten nukkumaan mennessäni.

        Taisin lukea myös sellaisesta mahdollisuudesta, että lääkkeen voi ottaa samana päivänä useammassa eri erässä...josko auttaisi asiaan??


      • sairastaja_
        dassa kirjoitti:

        Otathan foolihapon noin 5 tuntia lääkkeen jälkeen. Sen pitäisi estää pahoinvointia.
        Itselleni tulee myös huono olo, ellen ole syönyt kunnolla. Yleensä otankin Trexanin päivällisen kanssa ja foolihapon sitten nukkumaan mennessäni.

        Taisin lukea myös sellaisesta mahdollisuudesta, että lääkkeen voi ottaa samana päivänä useammassa eri erässä...josko auttaisi asiaan??

        Mulle pistetään Trexania piikkinä ja on pistetty jo monia vuosia.
        Ainoa sivuvaikutus minulle siitä on pahoinvointi.
        Koko se loppuilta kun piikki on pistetty on kamalan paha olo.
        Tuo on ollut aina ja niinpä haluaisin kysyä olisiko tuohon mitään parannuskeinoa.
        Minua ärsyttää tuo pahoinvointi TODELLA PALJON JA HALUAN EROON SIITÄ !

        Olisiko vinkkejä ja kokemuksia?
        Auttaisiko pahoinvointiranneke?


      • trexan
        Tirlittany kirjoitti:

        Itse otan Trexania 8 pilleriä /vko. Saan lääkkeistä voimakkaita pahoinvointikohtauksia, jotka kestävät useamman päivän. En anna ylen, mutta etova tunne velloo jatkuvasti. Kohtausten vuoksi olen alkanut vältellä lääkkeenottoa, sillä pelkkä ajatuskin etoo. Tämä tietenkin pahentaa reumaoireita. Luuletteko, että pistokset olisivat helpompia hallita?

        Käytän trexania samanlaisella annostelulla, kuin sinäkin. Ei ole ollut pahoinvointia, mutta muuten
        tunnen meneväni hiukan sekaisin ja yleinen voimattomuus ja ulkopuolisuuden tunne on pari päivää lääkkeen oton jälkeen. Väsyttää ja hikoiluttaa. Myös minä olen alkanut pelätä lääkepäiviä ja olenkin joskus ottanut pienemmän annoksen.


      • kipukirppu
        Tirlittany kirjoitti:

        Itse otan Trexania 8 pilleriä /vko. Saan lääkkeistä voimakkaita pahoinvointikohtauksia, jotka kestävät useamman päivän. En anna ylen, mutta etova tunne velloo jatkuvasti. Kohtausten vuoksi olen alkanut vältellä lääkkeenottoa, sillä pelkkä ajatuskin etoo. Tämä tietenkin pahentaa reumaoireita. Luuletteko, että pistokset olisivat helpompia hallita?

        Pistoksesta ei ainakaan minulle tule pahoinvointia, mutta kova väsymys iskee. Sen sijaan suunkautta 8 tbl aiheutti etovaa oloa ja pahoinvointia "yökötystä".


      • reucon
        melli* kirjoitti:

        Minulla on käytössä Trexan ja Arava .Olisiko kellään käytössä sama yhdistelmä ja onko niin pahat sivuvaikutukset kun sanotaan , hiustenlähtöä ym. tauti diagnosoitiin vasta pari vuotta sitten eikä meinaa enää talttua kun pääsi niin pahaksi on kokeiltu jo salazopyriini ja muut yhdistelmät . Mitähän seuraavaks jos tämä ei auta .

        Minulla ollut Trexan, Arava ja Prednisolon jo vuosia. Sivuvaikutuksia ei ole ja oireet pysyneet vähäisinä, tosin taudin eteneminen jatkuu edelleen. Nyt Arava on vaihtumassa Reumaconiin.


    • Avainlenkki

      Vuoden verran on tullut tuota popsittua reumaan tuota lääkettä. Muina lääkkeinä Salazopyrin ja Oxiklorin. Lääkäri aloitti kylmiltään minulla annostuksen suoraan 10mg:stä kerran viikossa ja ikinä en ole sellaista helvettiä kokenut. Vatsa oli tajuttoman kipeä, mutta pahinta oli se oksentaminen. Mikään ei pysynyt sisällä ja istuin vain vessan lattialla itkemässä oksentamisen välissä.

      Annostusta laskettiin viiteen milligrammaan. Yhä tuskaa. Sitten 2,5mg kaksi kertaa päivässä. Yhä tuskaa. Nyt 2,5mg kerran viikossa ja yhä on vatsakipuja ja pientä pahoinvointia, mutta nyt jopa siedettävissä määrin. Alkoholia en ainakaan samana päivänä ota, mieluiten en siinä ihan lähipäivinäkään. Sen verran rajusti potkii tuo lääke minulla.

      Toivoisin todella että voisin jättää tuon syömisen. Ei varmaankaan kaikilla ole yhtä rajua reaktiota tuohon, mutta itselleni aiheuttanut kyllä suurta epätoivoa.

      • Tirlittany

        Kiitos vinkeistä dassa. Lääkäri vaihtoi Trexanin pistettävään versioon, kuulemma pahoinvoinnin pitäisi loppua ja lääkkeen teho on myös parempi. Katsotaan miten sujuu!


      • ykskaksvaan

        Lauantai-iltana otin ekan tabun ja eilinen oli kyllä maan päällinen helvetti. Mikään ei mennyt alas - vesikin kerkesi kääntymään puolessa välissä ruokatorvea. Jos pahoinvointia ei oteta huomioon, niin muuten olo oli hyvä. Siis ei mitään väsytyksiä tms, vain vähän kuvottava olo ja jos jotain suustaan alas laittoi, niin kyllä se taatusti ylös tuli. Mutta ihan hyvin jaksoin esim. tallilla pyöriä ja koiran lenkittää. Jopa paremmin kuin aikohin.

        Tänään on vielä ollut vähän huono olo. Aamukahvilla sämpylää nakertelin. Ei se oikeastaan maistunut, mutta on ainakin toistaiseksi sisällä pysynyt. Hajut tekevät pahaa, mutta toivottavasti se tästä helpottaa vähitellen. Ja toivottavasti sivuoireetkini helpottavat, kun lääkettä on syöty vähän pidempään...


      • ykskaskvaan
        ykskaksvaan kirjoitti:

        Lauantai-iltana otin ekan tabun ja eilinen oli kyllä maan päällinen helvetti. Mikään ei mennyt alas - vesikin kerkesi kääntymään puolessa välissä ruokatorvea. Jos pahoinvointia ei oteta huomioon, niin muuten olo oli hyvä. Siis ei mitään väsytyksiä tms, vain vähän kuvottava olo ja jos jotain suustaan alas laittoi, niin kyllä se taatusti ylös tuli. Mutta ihan hyvin jaksoin esim. tallilla pyöriä ja koiran lenkittää. Jopa paremmin kuin aikohin.

        Tänään on vielä ollut vähän huono olo. Aamukahvilla sämpylää nakertelin. Ei se oikeastaan maistunut, mutta on ainakin toistaiseksi sisällä pysynyt. Hajut tekevät pahaa, mutta toivottavasti se tästä helpottaa vähitellen. Ja toivottavasti sivuoireetkini helpottavat, kun lääkettä on syöty vähän pidempään...

        Onko muilla vastaavia kokemuksia?

        Eli ensimmäisellä kerralla lääkettä seuraavana päivänä olo oli todella huono. Nyt toisella kertaa ei muita sivuoireita ilmennyt kuin väsymyksen poistuminen. Olen hyvin hämmästynyt, oireiden katoamisesta näin äkkiä. Mielenkiinnolla odotan, mitä tapahtuu annoksen noston yhteydessä.


      • nimimärkki
        ykskaskvaan kirjoitti:

        Onko muilla vastaavia kokemuksia?

        Eli ensimmäisellä kerralla lääkettä seuraavana päivänä olo oli todella huono. Nyt toisella kertaa ei muita sivuoireita ilmennyt kuin väsymyksen poistuminen. Olen hyvin hämmästynyt, oireiden katoamisesta näin äkkiä. Mielenkiinnolla odotan, mitä tapahtuu annoksen noston yhteydessä.

        Itselläni aiheuttaa lievää huonovointisuutta, mutta jos olen syönyt kunnolla lämpimän aterian niin ei mitään oiretta.


      • ykskaksvaan
        nimimärkki kirjoitti:

        Itselläni aiheuttaa lievää huonovointisuutta, mutta jos olen syönyt kunnolla lämpimän aterian niin ei mitään oiretta.

        ja näköjään jos trexanin ja foolihapon väliä tulee enemmän kuin 6 tuntia, pahaolo tulee muutaman päivän päästä. Muutaman kerran olen ottanut trexanin vasta yötä vasten ja foolihapon sitten aamulla. Sillon on huono olo yllättänyt jo seuraavana päivänä. Siis ei niin minulle. Syömisellä olen ehkä huomannut jotain vaikutusta vatsan löysyyteen, mutta en kovin mainittavaa vaikutusta kuitenkaan, joten en välttämättä syö kovin runsaasti lääkkeenoton yhteydessä. Ison lasin nestettä kuitenkin juon.

        Jostain luin vinkin, että pitäisi juoda runsaasti nestettä Trexanin ja foolihapon ottojen välisenä aikana. Pitää kokeilla. Josko helpottais viimisiäkin oloja.


      • mimii1598
        ykskaksvaan kirjoitti:

        ja näköjään jos trexanin ja foolihapon väliä tulee enemmän kuin 6 tuntia, pahaolo tulee muutaman päivän päästä. Muutaman kerran olen ottanut trexanin vasta yötä vasten ja foolihapon sitten aamulla. Sillon on huono olo yllättänyt jo seuraavana päivänä. Siis ei niin minulle. Syömisellä olen ehkä huomannut jotain vaikutusta vatsan löysyyteen, mutta en kovin mainittavaa vaikutusta kuitenkaan, joten en välttämättä syö kovin runsaasti lääkkeenoton yhteydessä. Ison lasin nestettä kuitenkin juon.

        Jostain luin vinkin, että pitäisi juoda runsaasti nestettä Trexanin ja foolihapon ottojen välisenä aikana. Pitää kokeilla. Josko helpottais viimisiäkin oloja.

        Sinä joka kirjoitit maaliskuussa nimellä Oulutar, mistä olet löytänyt ihanan lääkärin?? Oon käynyt monella tk lääkärillä ja v***** on rasittavaa. Tänään kävin ottamassa kortisonipistoksen ja lääkäri puhui samalla kännykkään, ja totesi väliin minulle, "oho, anteeksi, nyt tais osua luuhun.. voivoi". Kipulääkettä saa ruinata ja väittävät että panadoli auttaa vaikka nivelet syöpyneet...
        Anteeksi, on vähän OT mutta jos "oulutar" luet tämän niin vastaa!


      • cerbere
        mimii1598 kirjoitti:

        Sinä joka kirjoitit maaliskuussa nimellä Oulutar, mistä olet löytänyt ihanan lääkärin?? Oon käynyt monella tk lääkärillä ja v***** on rasittavaa. Tänään kävin ottamassa kortisonipistoksen ja lääkäri puhui samalla kännykkään, ja totesi väliin minulle, "oho, anteeksi, nyt tais osua luuhun.. voivoi". Kipulääkettä saa ruinata ja väittävät että panadoli auttaa vaikka nivelet syöpyneet...
        Anteeksi, on vähän OT mutta jos "oulutar" luet tämän niin vastaa!

        Luin itsekin tuon Ouluttaren viestin, ja kommentoinkin siihen, että Oulun kaupunginsairaalan reumavastaanotolla on se todella ihana reumatologi. Sinnehän pääsee siis tk-lääkärin lähetteellä, ainakin itse pääsin, tosin minulla oli jo aiemmin todettu reuma toisessa kaupungissa asuessani joten sinne pääsy oli helpompaa.


    • K

      Olen syönyt Trexania nyt reilun kuukauden nivelpsoriin, lääkkeenottopäivät ovat sujuneet yllättävän hyvin, mutta aina torstaisin ja perjantaisin närästää kovasti. Nyt sain suojalääkkeeksi Somacin, mutta sitäkään ei loputtomiin voi syödä . Liekö sitten pistoshoito edessä jos närästys ei lopu?

    • ex trexanisti

      Tehosi hyvin aktiivisessa vaiheessa. Söin kaverina foolihappoa.
      Sain aikuisiän aknen siitä, jonka hoksasin vasta vähän aikaa sitten. Vuosia meni tapellen ihon
      kanssa, ja myös rahaakin kankkulankaivoon. Katsoin sivuvaikutuksia ja siellähän se akne oli.
      Lopetin (lääkärin suostumuksella tietysti, koska syön myös Aravaa) ja jo kahdessa viikossa
      iho alkoi parantua. Nyt 3 kuukautta ja iho melkein täysin finnitön.
      Vähän harmittaa mutta tottakai sitä ennemmin on kivuton kuin finninaama.
      mulla ei ollut hiustenlähtöä. Alussa ottopäivänä pahoinvointia, joten kannattaa ottaa se iltaisin yötä vasten!

    • Mr.Kortisoni

      Kuinka nopeasti lääkkeen pitäisi vaikuttaa? Itsellä kohta kuukausi takana ja vielä ei ole mitään vaikutusta havaittavissa. Onko lääkkeestä ylipäätänsä ollut suurta apua kenellekkään reumanhoidossa.

      • jokueräs

        Muistelisin, että Trexanin tehosta voidaan sanoa jotain 2-3 kk aloituksesta. Toisilla alkaa auttaa nopeammin kuin toisilla. Lisäksi aloitusannoksella ja annoksen nostonopeudella lienee vaikutusta. Minä huomasin ensimmäisen kerran jotain vaikutusta 2 viikon kuluttua aloituksesta (tosin näin olen luullut kaikilla kokeilluilla lääkkeillä) ja oireisto hävisi lähes kokonaan ensimmäisen 3 kk:n aikana. Tosin tässäkin kohti lämmin sää selkeästi auttoi oireiden taltuttamisessa.

        Toisinpäin tuli homma sitten kokeiltua vuodenvaihteessa: eli trexan tauolle ja 3 päivää normaalin lääkkeenottopäivän jälkeen rupesivat nivelet kolottelemaan. Sitten taas tauon jälkeen napit naamariin, niin 2 päivää ja olo parani huomattavasti. Jouduttiin kuitenkin tauottamaan uudelleen, jolloin olo paheni huomattavasti - eikä ainakaan vielä loppua näy. Eli kyllä ainakin minun tautini hoidossa siitä on ollut suurta apua.


      • Mr.Kortisoni
        jokueräs kirjoitti:

        Muistelisin, että Trexanin tehosta voidaan sanoa jotain 2-3 kk aloituksesta. Toisilla alkaa auttaa nopeammin kuin toisilla. Lisäksi aloitusannoksella ja annoksen nostonopeudella lienee vaikutusta. Minä huomasin ensimmäisen kerran jotain vaikutusta 2 viikon kuluttua aloituksesta (tosin näin olen luullut kaikilla kokeilluilla lääkkeillä) ja oireisto hävisi lähes kokonaan ensimmäisen 3 kk:n aikana. Tosin tässäkin kohti lämmin sää selkeästi auttoi oireiden taltuttamisessa.

        Toisinpäin tuli homma sitten kokeiltua vuodenvaihteessa: eli trexan tauolle ja 3 päivää normaalin lääkkeenottopäivän jälkeen rupesivat nivelet kolottelemaan. Sitten taas tauon jälkeen napit naamariin, niin 2 päivää ja olo parani huomattavasti. Jouduttiin kuitenkin tauottamaan uudelleen, jolloin olo paheni huomattavasti - eikä ainakaan vielä loppua näy. Eli kyllä ainakin minun tautini hoidossa siitä on ollut suurta apua.

        Mukava kuulla myös positiivista kyseisestä lääkkeestä. Minä söin n.1/2 vuotta Salazopyrin-Prednisolon yhdistelmää. Auttoivat kyllä, mutta sitten maksa-arvot nousivat 200:aan, niin salazopyrin lopetettiin ja otettiin tilalle Trexan. Oireet pahenivat melko nopeasti kun Salazopyrin lopetettiin.


      • Mr.Kortisoni kirjoitti:

        Mukava kuulla myös positiivista kyseisestä lääkkeestä. Minä söin n.1/2 vuotta Salazopyrin-Prednisolon yhdistelmää. Auttoivat kyllä, mutta sitten maksa-arvot nousivat 200:aan, niin salazopyrin lopetettiin ja otettiin tilalle Trexan. Oireet pahenivat melko nopeasti kun Salazopyrin lopetettiin.

        2000 luvun alussa salazopyrin jota söin muutaman viikon ja tarvittaessa panadolia.alkoi kuumeilu jotenka lopetin syömisen saman tien.no verikokeeseen ja kas kummaa arvot ok.2 kk päästä uusiksi kokeet ja maksa-arvot 700.otettiin sisälle 2-viikkoa sairaalassa maksa-arvot 3000. mua ei pitäisi vissiin olla.mullaei kuitenkaankoko aikana mitään oireita vaikka maksa meinas sanoa pum.otettiinpa maksasta pala ja tutkittiin tampereella.syy SALAZOPYRIN.kiitos loppuelämän maksavauriosta.nyt menee trexania ja foolihappoa.trexan ok, vaikka mielialan vaihtelut kiusaa.muuten ei oireita.


    • jokueräs

      Ja taas mennään...

      Eilen lupa lääkäriltä aloittaa uudelleen pienemmällä annoksella. Eilen päivällä nappi naamarin ja ennen nukkumaan menoa foolihapot. Ja sitten on yö ja aamu halailtukin vessanpönttöä.

      Kaakao pysyi aamulla sisällä, mutta äsken menin sitten juomaan puoli kuppia kahvia - se oli menoa taasen.

      Nyt vaan uskotaan ja luotetaan, että helpottaa eka napin jälkeen, kuten edellisen aloituksen yhteydessä.

      • Onko toivoo vai ei?

        Täällä myös aika uutukainen trexanin käyttäjä. Sivuvaikutuksena ihan hirveä pahoinvointi. otan lääkkeen myöhään illalla, kun olen tosi väsynyt, jotta ehtisin nukahtamaan ennen pahoinvointia, joka tulee minulle n. 1/2 tunnissa. Jos sitä ennen en nukahda,meneekin yö sellaisessa "merisairaus"-pahoinvoinnissa. ja aamusta heti otan Foolihapon aina. Ei hirmuista apua. Pahoinvointi jatkuu n. 2 päivää. minulla ei vielä ole hiustenlähtöä, ohenemista ehkä. Mihinkään reumakipuun tuo lääke ei vielä ole auttanut, eli täydet tulehduskipulääkkeet, prednison ja ajoittaiset kortisonipiikit terkkarissa ovat hoitona.
        Itse mietin, että milloin tuosta hirvityslääkkeestä pitäisi näkyä hyöty??
        pelkkä lääkkeen ajattelu kääntää vatsan jo :-(.
        Tähän päälle kun laittaa mukavana plussana ihan tolkuttoman väsymyksen, niin sairaslomallahan vielä olen (koko tämä vuosi mennyt näin )

        Ja muuten nivelreumasta kysyisin. Oletteko päässeet hyvin työelämään takaisin?


      • jutu
        Onko toivoo vai ei? kirjoitti:

        Täällä myös aika uutukainen trexanin käyttäjä. Sivuvaikutuksena ihan hirveä pahoinvointi. otan lääkkeen myöhään illalla, kun olen tosi väsynyt, jotta ehtisin nukahtamaan ennen pahoinvointia, joka tulee minulle n. 1/2 tunnissa. Jos sitä ennen en nukahda,meneekin yö sellaisessa "merisairaus"-pahoinvoinnissa. ja aamusta heti otan Foolihapon aina. Ei hirmuista apua. Pahoinvointi jatkuu n. 2 päivää. minulla ei vielä ole hiustenlähtöä, ohenemista ehkä. Mihinkään reumakipuun tuo lääke ei vielä ole auttanut, eli täydet tulehduskipulääkkeet, prednison ja ajoittaiset kortisonipiikit terkkarissa ovat hoitona.
        Itse mietin, että milloin tuosta hirvityslääkkeestä pitäisi näkyä hyöty??
        pelkkä lääkkeen ajattelu kääntää vatsan jo :-(.
        Tähän päälle kun laittaa mukavana plussana ihan tolkuttoman väsymyksen, niin sairaslomallahan vielä olen (koko tämä vuosi mennyt näin )

        Ja muuten nivelreumasta kysyisin. Oletteko päässeet hyvin työelämään takaisin?

        mä syön 7 treksania viikossa ja foolihapon 4-6 tuntia sen jälkeen,oxygloriinia 1 joka päivä ja 2 zalatsia aamulla ja illalla. ei ihmeemmin sivu oireita, väsyttäähän ne. reuma-oireisiin ovat tehonneet suht.hyvin. työ-elämässä olen mukana,jokseenkin hyvin.


    • Hiukset harvenee

      Täällä nivelreumaatikko joka syö lääkkeeksi trexan 15mg tabl. kertaviikkoannoksena Prednison 5 mg / pvä. Mulle tuntuu tämä lääkitys sopivan, pääsen aamusin ihmeen ketterästi ylös. Sivuoireitakaan ei ole juurikaan, mitä nyt pientä vellomista ehken trexanin otto päivänä. Mä otan ton trexanin maanantaisin ja aina duunissa heti lounaan jälkeen. Maitotuotteita en käytä 2 tuntiin ennen / 2 tuntiin jälkeen oton, näin mulle lääkäri neuvoi. Foolihapon otan 3-5 tuntia trexanin jälkeen.
      Olen nyt syönyt tätä yhdistelmää melkein 2 vuotta ja nyt huomaan, että hiukset on harventunu tosi rajusti. Onneks on parin viikon päästä aika lääkärille, josko sais jotain ohjetta mitä voisi tehdä. Ehkä sitä sinkkiä, jota jollekkin ylempänä oli ehdotettu :) Kipuja en kyllä takaisin ottaisi, ennen olen harvemmalla tukalla!

      Tsemppiä kevääseen, trexanin kera tai ilman :)

    • Hermnansonni

      Oletko "Hiukset harvenee" koettanut laskea / lopettaa kortisonin syöntiä ? - itse olen syönyt sitä nyt jo useamman vuoden ja viimeksi reumalääkäri sanoi, että voisin koettaa laskea annosta. OIen pudotellut nyt syksyn 15 mg:stä 5 mg/pv - nyt kuitenkin tuntuu että kivut ovat palaamassa.... MIllä ilhmeellä tuosta kortisoinista pääsisi eroon ?

      • Hiukset harvenee

        Hiukset harvenee söi ekan vuoden kortisonia 7,5 mg/pv ja sit vähennettiin tuohon 5 mg/pv. Vähän aikaa meni kyllä sillon tottua uuteen pienempään annokseen, mutta totuin kuitenkin. Se voi olla, että lääkäri nyt ehdottaa taas vähentämistä, kaippa sitä pitää sitten kokeilla, iiiiks. Mäkin olen kuullut monelta, ettei siitä meinaa irti päästä, kun on kerran alottanut. Mulle kuitenkin sillon lääkettä alotellessa reumalääkäri sanoi, että 5-7,5mg/pv annos ei juurikaan aiheuta "haittoja". Liekkö sitten totta vai ei :)


    • Nanny2

      Olenkohan luulosairas? Minulle määrättiin Trexsan hoito. Otin ensimmäisen tabun maanantai iltapäivänä ja foolihapon b12-vit nukkumaan mennessä. Tiistaina ei mitään, keskiviikkona vilunväristyksiä, torstina lämmönnousua ja todellakuvottava olo ja vatsakipuja, samoin perjantaina, lauantaina lämpö nousi illalla jo 37.8 ja todella huono olo. Sunnuntaina ennen kaikkea kovat vatsakivut ja maanantaina ja tiistaina ripulia, ei enää lämpöä. Erinomainen laihdutuslääke, on mennyt melkein 2 kiloa! Soitin reuma polille, josta väitettiin minulla olevan vain viiruksen aihuttama mahatauti, trexsan ei kuulemma voi aihuttaa tuollaisia oireita! 5 päivään en pystynyt ottamaan muita lääkkeitäni (Mestinon ja Artryl) . Tänään tiistaina on jo aika OK olo mutta jo eilen olisi pitänyt ottaa seuraava Trexsan annos! Auttakaa kanssa sisaret ja veljet päättelemään oliko kyseessä tavallinen vatsatauti vai Trexsanin sivuvaikutukset. Myönnän, että kuullostaa naurettavalta, että tuo olemattoman pieni tabletti voisi saada aikaan moista mellakkaa elimistössäni mutta jos jatko on samanlaista niin kyllä on elämänlaatu mennyttä ja lievitän kipujani jatkossa muilla lääkkeillä.

    • Jokueräs

      Mulla ainakin alotuksen yhteydessä oireet ovat pahimmat. Toinen kerta on jo helpompi. Ja onko toi joku vatsatauti vai trexanin aiheuttama, niin selviää vain kokeilemalla. (Minusta kyllä kuulostaa siltä vatsataudilta).

      Minä soitin ekan kerran jälkeen reumapolille, kun olin oksentanut 3 päivää, että pitäkää lääkkeenne, mutta kovin he pystyivät perustelemaan, että ovat vain aloitusoireita ja näin olikin.

      • nanny3

        Kiitos kun annat toivoa paremmasta!


    • 7+1

      Itse aloittelin pari vuotta sitten ja minulla ei tullut yhden päivän pahoinvointia pahempia aloitusoireita.... sanoisinkin, että yhden tabletin perusteella ei vielä kannata luopua - syö kuukausi ja katso sitten. Muista käydä turvakokeissa, sillä minulla kyllä maksa-arvot nousi aika rajusti....

      • nanny3

        Jos olo kuukauden sellinen kuin viime viikon niin en kykene töihin. Kesälomaakaan en uhraa, mutta jos kuitenkin toisen viikon.....Onko joku joutunut lopettamaan sivuoireiden takia vai ovatko ne aina olleet hoidettavissa?


      • Jokueräs
        nanny3 kirjoitti:

        Jos olo kuukauden sellinen kuin viime viikon niin en kykene töihin. Kesälomaakaan en uhraa, mutta jos kuitenkin toisen viikon.....Onko joku joutunut lopettamaan sivuoireiden takia vai ovatko ne aina olleet hoidettavissa?

        On niitäkin tapauksia, jotka ovat joutuneet lopettamaan ja minullakin on muutamaan otteeseen tauotettu sivuvaikutusepäilyn takia, mutta toistaiseksi aina otettu takaisin selvitysten jälkeen.

        Mutta tosiaan ainakin minulla aloitus oli aivan hirveä, mutta helpotti tosi nopeasti. Ensimmäisellä kertaa tosiaan oksentelin tuon 3 päivää, mutta sen jälkeen en oksentanut kertaakaan, pieni kuvottava olo oli seuraavana päivänä. Mulla on tosi tarkkaa, että otan foolihapon 5 tuntia trexanin jälkeen, koska jos ottaminen venyy, niin pahaolo on taattu.

        Toisella alottamisella (7 vko tauon jälkeen) taisin käydä oksentamassa parina ensimmäisenä viikkona, mutta sekin oli vain ottamista seuraavana päivänä, sitten helpotti. Viimeisimmästä aloituksesta (tosin lyhyeltä tauolta) selvisin ilman sivuoireita.

        Ja tosiaan muista ne turvakokeet - mahdolliset muutokset veriarvoissa on syytä saada kiinni mahdollisimman pikaisesti. Maksa-arvojen nousu taitaa olla aika yleistä, mutta ehkä pelätyimpiä ovat vaikutukset verenkuvaan, kuten valkosolujen väheneminen. Näiden takia turvakokeet otetaan alkuun tosi usein.


      • zäätyp
        nanny3 kirjoitti:

        Jos olo kuukauden sellinen kuin viime viikon niin en kykene töihin. Kesälomaakaan en uhraa, mutta jos kuitenkin toisen viikon.....Onko joku joutunut lopettamaan sivuoireiden takia vai ovatko ne aina olleet hoidettavissa?

        Piikkitrexanin haittavaikutuksia:kurkkutulehdus,virtsatietulehdus,hammastulehdus.Mitään näistä en ollut aiemmin potenut.Kaikkiin tarvittiin antibioottihoito.Puolen vuoden käytön jälkeen lopetin kun kasvoihin ja oikeastaan koko iholle tuli 5 senttiä halkaisijaltaan olevia nesterakkuloita.Mitään pahoinvointia tms ei tullut.


    • joovdcfv

      minun mieheni syö trexania ja sen aikana ei voi tehdä lapsia. on ko kellään kokemusta tälläisestä asiasta. onko jotain vastaavaa lääketta tai jotain muuta keinoo että voisimme alkaa harkitsemaan lapsen tekoa. muutakuin lääkkeiden lopettaminen.

      • kfjakjä

        Minulla sama ongelma. Oltiin just aloitettu yrittäminen ja sitten tuli nämä lääkkeet. Saitteko jotain ratkaisua asiaan?. Minulle mieheni lääkäri vaan toivotti onnea ja lämmintä kättä kun otin lapsi asian esille ja hän sanoi ettei saa tehdä lapsia. Iski vähän epätoivoinen olo....


    • Jokueräs

      Onhan niitä joitakin reumalääkkeitä, joita ainakin nainen voi käyttää raskaana ollessaan... Kannattaa ehdottomasti keskustella reumalääkärin kanssa lasten hankinnasta. Ainakin minun kohdallani on jopa joka käynnillä kysytty lastenhankintasuunnitelmista, että voidaan tarvittaessa säätää lääkityksiä.

      Tässä kohden se lääkäri on parasasintuntija, enkä kamalasti luottaisi siihen mitä nettipalstalta saa tietoa... Muutaman kuukauden Trexan tauko tuskin kamalaa hallaa tekee, jos tauti on muuten saatu hyvin hoitoon, mutta tosiaan lääkäri tuntee tilanteen paremmin ja osaa tehdä oikeat ratkaisut - joko lääkityksen tauottamista tai vaihtamista.

    • Mr.kortisoni

      Apu tuli:) Nivelkivut ovat hellittäneet huomattavasti trexan/kortisoni yhdistelmällä. Olin skeptinen tätä lääkettä kohtaan, koska vaikutusta ei meinannut tulla, mutta n.4kk aloituksesta vaikutuksen rupesi huomaamaan. En ole yli 3 vuoteen voinut näin hyvin. Nyt kuitenkin pelkona on maksa-arvojen nousu ja lääkkeen lopettaminen, koska viimeksi verikokeissa arvo oli 100.

    • Jokueräs

      Ei kai nyt ALAT 100 vielä aiheuta lääkkeen lopettamista? Annosta tosin saatetaan joutua säätämään alas päin. Muuten tuo ALATin raja riippuu jännästi hoitavasta sairaalasta: EKKS annettiin raja jos ALAT nousee yli 100 pitää annosta pudottaa ja yli 150 niin pitää tauottaa. HUSissa puolestaan todettiin, että jos nousu on yli 2 x viitearvo (eli 90) niin lääkitystä pitää pudottaa ja 3 x viitearvo (135) lääkitys pitää tauottaa... Näille ohjeille naureskelin. Miehillähän ero näillä ohjeilla on suurempi, kun viitealueen yläraja taitaa olla 70. (eli pudotusraja 140 ja taukoraja 210).

      Jotenkin tuntuu järkeen käyvemmältä nuo viitearvoriippuvaiset rajat, koska miehillä tuo nousu 70 => 100 on kuitenkin aika pieni. Mutta minä en ole lääkäri vaan insinööri, joten ajattelen näitä asioita ehkä vähän eri näkökulmasta.

    • HusHus

      Aivan kauhealta kuulostaa tuo lääkkeiden määrä jota lääkärit määräävät. Itse en ole suostunut moisiin yhdistelmiin.Ainoa jota nyt otan, on Trexan, ja sekin pienimmällä mahdollisella annostuksella. Kamalia myrkkyjä ovat kaikki, kertoohan sen jo kaikki sivuvaikutuksetkin. Hus:ssa Helsingissä joka kerta eri lääkäri, Toinen toistaan ylimielisempiä. Hyvä jos päivää sanotaan. Joku lukee papareita koko vastaanotto ajan, toinen katselee tietokonetta. Mutta kaikenmaailman lääkkeitä kyllä määrätään. Minä en enää suostu ottamaan mitään ennen kuin olen itse ottanut lääkkeistä selvää. Lääkärit eivät kerro totuutta, määräävät ilmeisesti sen firman tuotteita joista saa parhaimmat proviisiot ja pikkujoulujuhlat. En ole vielä tavannut sellaista reumalääkäriä, joka todella olisi välittänyt potilaasta.

      • Behcet potilas

        Minulla on Behcetin tautiin lääkkeenä Prednisolon 20mg/vrk ja nyt alkoi Trexan 2,5mg/4 tablettia viikossa koska prednisolon ei tehoa kunnolla. Sivuvaikutuksina olen huomannut unettomuutta, väsymystä,mielialanvaihteluja,mustelmia tulee herkästi.


      • koe kaniini

        Hei vaan kaikille joilla on reumasairauksia.Mulla itsellä on neljä tautia,itse en usko näin olevan,ei ole tarkkoja faktoja.Mutta kun lääkärit on niin sanoneet, pitäisi mun uskoa.Toinen on sanonut,ettei sulla voi olla reuma.Mulla on ollut pahojakin kipuja sormissa ja jalkaterissä.Kortisonia on pistetty.Texania söin kateen eri otteeseen.Viimeksi 3kk.enkä enää ota,eipä ole kipujakaan.Mulla maksa-arvot laski yhden pykälän, mutta heti pomppas 87.mään kun otin kaljaa,mutta palautui normiksi.1.11.2011lääkäri käynnin jälkeen en ole tavinnut mitään lääkettä.Texan sai suunlimakalvot kipeiksi ja hiukset ohenivat paljon,olemus oli kuin haamulla.


    • reksanisti

      Minulle Trexan on se lääke, jolla nivelreumani saatiin aisoihin. Kun annos nostettiin 25 mg:aan, pääsin jopa kortisonista eroon. Prednisolon ja Oxiklorin toki menevät edelleen. Hiuksia on lähtenyt, ja paljon, ja kun ne eivät alunperinkään olleet vahvat, lopputulos välillä rassaa naisihmistä... mutta pääasiahan on tietysti se, että kivut ovat lähes kokonaan poissa eikä tulehduksia ole ollut aikoihin. Joskus on seuraavana aamuna lievää pahoinvointia, mutta se menee pois päivän mittaan.

      Näin positivinen kokemus minulla.

      • reksanisti

        Korjaan edellistä: Salazopyrin ja Oxiklorin siis menevät edelleen, ajatusvirhe ;)


    • Maiju61

      Minulla on kokemuksia sivuvaikutuksista. Olen syönyt helmikuusta 7,5mg kerta viikkoisesti Trexania reumarakkoon ja teho on ollut hyvä. Juhannuksen jälkeen alkoi loma mökillä ja helleviikko oli hirveä. Pienikin hetki ulkona ja varjossa teki ihon hirvittävän kosketusaraksi ja silmät olivat kipeät eli sain valoallergian/herkkyyden. Juhannuksen jälkeen kirjoitin lääkärille jatkosta ja lääkäri käski jatkaa lääkitystä ja jatkoin. Nyt eilen kirjoitin uudelleen, koska silmäkipu ja koko kehon kosketusarkuus on kamala, että mitä teen. Ei vastausta. On varmaan lomalla. Joudun varmaan tilaamaan silmälääkärin katsomaan onko silmät vaurioituneet. Tänään olisi lääkkeen ottopäivä mutta emmin keskeytänkö ilman lääkärin lupaa. Olen tuskainen ja neuvoton asian suhteen. Valoyliherkkyys oli yllätys minulle. Jos Trexanin lopetta jatketaanko foolihappoa?

    • Maiju61

      Minulle on käynyt myös niin, että lopettamisen jälkeen virtsarakko ei kestä oikeastaan minkäänlaisia ruoka-aineita. Minulla on Ic-tauti ja lääkkeen lopettamisen jälkeen tilanne rakon kohdalta paheni.

    • Still -80

      Mulla todettiin harvinainen Stillin tauti ja tänään otin ekan Trexan-annoksen. Taisi olla 10mg. Jatkossa kerran viikossa 15mg ja mun käskettiin ottaa sitä foolihappoa 5-10h jälkeen ja seuraavana aamuna uus satsi. Ottaako kukaan muu kahta kertaa lääkkeen jälkeen sitä? Lisäx syön Prednisolonia 60mg/vrk. Sitä just nostettiin 20 mg kun oireet palasi. Nyt jännitän että alkaako tää uus lääke viedä tulehdusarvoja alas ( nyt 91 pahimmillaan yli 170) ja niveloireita pois ja kuinka kauan pitää tota myrkkyä syödä. Onko täällä kellään muulla todettu tota samaa tautia? Olis kiva kuulla että kuinka nopeesti on parantunu, onko uusinu tai ihan mitä vaan vertaistukea.

    • Reijo60

      Hei kaikki raihnaiset :)

      En jaksanut lukea olisiko tällä palstalla keskusteltu jo Trexsan/ väsymys aiheesta ja ylipäänsä reuma/väsymys, kun veriarvot on ok ja vaimoni on kovin huolissaan kun olen väsynyt. En ikinä muista kysyä aiheesta lääkärillä käydessäni, kerran vuodessa. Trexsan annos on 15 mg/vko.

    • Mr.kortisoni

      Onko kukaan muu kuin minä, saanut Trexanin sivuoireena virtsaumpea?

    • Jussi 58v

      Olen saanut huomattavan avun Trexanista 20mg/viikko ja lisäksi kuukausittain pistämästäni biologisesta Simponista. Olen käyttänyt tuota Trexania v.2005 lähtien. Syksyllä 2010 aamuöisin alaselkäkipuni tulivat sietämättömiksi, niin sain lääkärin kirjoittamaan tämän Simponin ( hoidon tarpeellisuuden Kelalle), jonka pistän itse aina kerran kuussa. Selkäkivut hävisivät ja ihopsori lähti kokonaan pois, joten olen siitä onnellinen. Haittavaikutuksia ei kummastakaan lääkkeestä onneksi ole ollut. Ainoastaan sinä päivänä kun ottaa Trexania, ei ole niin hyvää ruokahalua kuin muina päivinä.

    • Trexan ei valitettavasti toimi kaikille, kuten eräs aiempi kirjoittaja jo totesi -olemme kaikki yksilöitä. Käytin sitä 1,5 vuotta kunnes lääkärini suostui myöntämään ettei siitä ollut minulle mitään hyötyä. Taisin säästyä kaikilta noista sivuvaikutuksista mistä te muut puhutte, en ollut yhtään kipeä vaikka söin niitä heti alusta lähtien 12 kpl viikkossa. Oxiklorin taas teki sen että varpaista lähti tunto, huomasin sen potkiessani kesän aikana laiturin reunaan ja tajuessani etten edes tuntenut tuota vaikka varvas tössötti rumasti "väärään" suuntaan. Kun lääkäri sitä ihmeissään tutki niin määräsi minun heti lopettavan Oxiklorinia. Sanoi että saattaa kestää 1,5-3 vuotta ennen kun tunto palaa noihin varpaisiin sen lääkkeen takia. No, siitä on nyt 8 tai 9 vuotta enkä edelleen tunne niitä varpaita. Toimivat kyllä, en vaan tunne niitä. Joten lääkkeillä voi kaikkea sattua :)

    • epätoivoinen

      Trexania nivelreumaan syönyt yhtäsoittoa noin 15 vuotta, lisäksi salazopyrin ja oxiklorin. Ainoina oireina joskus lievää kuvotusta ja väsymystä. Nyt kuitenkin viimeisen puolen vuoden aikana ollut hankalaa karvatupentulehdusta hiuspohjassa, joka antibioottikuurin jälkeen uusii. Voiskohan johtua Trexanista? Onko kellään muulla tällaista sivuvaikutusta?

    • Sihehi

      Minulla harvinainen Wegenerin granulomatoosi. Olen syönyt Trexania vuoden 2008 alusta alkaen 15mg/vk eikä ole ollut sivuoireita. Ihan alussa joskus oli lääkkeenottopäivänä hiukan huono olo. Lähinnä pyörrytti ei niinkään oksettanut.
      Kauhulla luin muiden sivuoireista. Minulla tätä lääkitystä jatketaan varmaan vielä vuosia, koska tauti on sillä pysynyt kurissa eikä sivuoireita ole ollut.

    • M63v

      Moikka!
      Minulla on aloitettu nivelreumaan Trexan 10mg/viikko ja siihen lisäksi suojalääkkeeksi Foliver 5 x 1mg 4-24h Trexanin jälkeen. Jo muutaman päivän kuluttua kivut hellittivät niin että tarvitsen kipulääkitystä korkeintaan yhtenä päivänä viikossa.
      Minkäänlaisia sivuoireita ei ole ilmaantunut.
      Niveliä särkee kyllä senverran että reuman olemassaolon huomaa ja pikkasen joutuu välillä varomaan askeleitaan esim. portaita alaspäin kulkiessa.
      Sormien nivelissä on selkeesti havaittavaa turvotusta jonka määrä vaihtelee: välillä kättä ei saa nyrkkiin mutta seuraavana aamuna kaikki on normaalia, vain pientä särkyä jäljellä. Aamuisin on kyllä jäykkyyttä nilkoissa mutta ne vertyy aika nopeasti.
      Molemmat pikkusormet ovat alkaneet kääntyä ulospäin ja niveliin on ilmaantunut pieniä kyhmyjä (tai nivelten läheisyyteen paremminkin)

      Koska kävely ei oikein onnistu kuntoiluna, olen alkanut harrastamaan uintia ja vesikävelyä; pysyy ainakin tää nykyinen kuntotaso jotenkin entisellään.

      Kivutonta kesää kaikille saman vaivan kanssa painiville!

    • tididimdimdimdimdam

      Moi!

      Mulla ei Trexan auttanut. Ensin oli tablettina - ei hyötyä mutta ei haittaakaan. Vaihdettiin pistokseksi, aluksi oli ihan okei, mutta ei suurempaa hyötyäkään ollut. Parin kuukauden käytön jälkeen alkoi olla huonovointisuutta(ei oksentelua tms, mutta päässä oli huono olo ja lisäksi väsymystä. Huono olo jatkui pitkälle seuraavaan päivään, lisäksi esim. "trexaninkeltainen" aiheuttaa nykyään sen saman huonon olon, samaten desinfiointiaineen haju). Trexan vaihdettiin Aravaan ja se on toiminut paremmin.

      • pattipolvi55

        Minulla colitis ulcerosa ja sivuoireena nivelkivut ja nesteen kertyminen polviin. Cu:aan saan Asacolia 2 2, niveloireisiin Salatzopyriniä 2 2 ja nesteen poiston yhteydessä kortisonia polviin. Nyt sain Trexania, jota en vielä ole käyttänyt, pelkään aloittaa, kun olo muutenkin jo huono. Vatsaoireet pysyneet vuosia poissa, mutta polvet ongelma, kun kivut ja nestekertymä vie kävelykyvyn. Pitkävaikutteinen kortisoni auttaa yleensä, joskus pitempään, sitten oireet uusii. Lääkäri ei kertonut Trexanin olevan syöpälääke, ja sivuvaikutuksista vain pahoinvoinnin. Hiustenlähtöä pelkään (paksu tukka), ja kykeneekö töihin (istumatyö, vaatii keskittymistä, huonovointisena ei onnistu). Loppuuko sivuoireet (hiustenlähtö, silmien valoherkkyys, iho-oireet, hengenahdistus, ym), kun Trexanin lopettaa, vai onko joku oire, mikä voi jäädä? Jos kortisonipistoksilla nesteenpoiston jälkeen polviin tulisin toimeen sen 1/2-1 vuotta, niin kannattaako edes Trexania aloittaa? Mitä vaikuttaa kultapiikit ja miksi niitä annetaan ja mihin? Minulla ei muualla juurikaan niveloireita kuin polvissa, ja välillä muuten ok, mutta kivut ei kokonaan poistu. Tulehduskipulääkkeitä en voi syödä, Panadolia vain.


    • th

      Moikka! Onko ketään joka söisi Trexania ihosairauteen ? mulla annos 5mg kerran viikossa. Lukiessani näitä huomasin että se on todella vähän. Riippuu ilmeisesti sairaudesta.

      • Psori

        Minulla psori, sekä iho- että niveloirein. Lääkityksenä alkuun Prednosolon 5mg x1, Salazopyrin EN 500mg 2x2 lisäksi kipulääkkeet ja kortisonipistokset niveliin. Näistä ei mitään apua, paitsi toki paikallishoidoista. Lisättiin Trexan 20mg/vk, joka pian muutettiin injektioiksi pahoinvoinnin vuoksi. Apu tuli kyllä parissa kuukaudessa, iho parani mutta nivelet eivät. Lisättiin Humira 40mg/2vk. Auttoi jo ensi pistoksella, ihmelääke minulle. Salazopyrin ja Prednisolon lopetettiin eivätkä oireet palanneet. En tarvitse kipulääkkeitä nykyään. Ainoa ongelma on, että vietän viikon ainoat vapaapäiväni pahoinvoinnin kourissa. Trexanin aloituksesta on yli 5vuotta.


    • m32joulu

      Nivelreumaan syönyt 1v Trexan 15mg, Salazopyrin 2x2, Oxiklorin ja Prednisolon vaihtelevasti. Foolihappo seuraavana päivänä eikä mitään oireita. Kahvia ja maitoa runsaasti joka päivä. Hiukset päässä. Kortisonin lopetus onnistui vasta vuoden päästä kun Trexan nostettiin 20mg. Töissä ja urheilussa normaalisti.

    • nainen47avioliitossa

      moi!
      vuoden ajan olen syönyt maanantaisin 6 kpl trexania ja nyt aloitettiin remicade jota olen saanut 2 kertaa, kaikki normaalit sivuvaikutukset on tullut ja niistä ei hätä olekaan mutta.......minulta on hävinnyt kokonaan halu harrastaa seksiä.voiko se johtua lääkityksestä? olen epätoivoinen.

    • Reiska, 73 v.

      Heippa Trexanin käyttäjät!
      Ikävää, että teillä on ollut niin paljon haittavaikutuksia Trexanista. Vuodesta 1978 alkaen olen sairastanut reumaa. Aluksi kultapistoksia, oxiklorinia ja kipulääkketä, mutta aina oli vaivoja, hivenen nivelsyöpymiä ja ranteet melkein jäykistyivät. Kaksikymmentä vuotta myöhemmin reumatologi Paimiossa esitti Trexania, ensin 3 pilleriä/vk (7.5 mg). Kipuja oli hivenen edelleen ja lääkeannos nostettiin 5:een pilleriin/vk (12,5 mg). Pillerit otan ap:llä, foolihappo illalla. Lisäksi Salazopyriniä 2/pv. Ei ole ollut minkäänlaisia sivuvaikutuksia, eikä kipulääkkettä (Naprometin) juurikaan tarvita. Joskus otan Naprometin-pillerin varmuuden vuoksi, mikäli on odotettavissa raskaampaa työskentelyä.

    • Nainen 52v

      Minulla on krooninen niveltulehdus, ollut yli 10v. Sain kampylobakteerin Vihdin oravavedestä, joka meni suoraan niveliin. Ei tullut ripulitautia. Aluksi söin Salazopyriniä sekä Prednisolonia, mutta kortisoonia ei ole hyvä syödä kokoajan, koska se ei ole hyväksy elimistölle sekä se lihottaa/turvottaa. Nyt syön sitä ainoastaan kuureina tarvittaessa. Lisäksi olen syönyt jo monta vuotta Trexania 20mg/viikossa aina sunnuntaiaamuisin sekä su illalla foolihappoa. Alussa Trexanista tuli hassu olo, kuin olisi pilvessä pari päivää, mutta nyt ei tunnu enää missään. Hiukset ovat edelleen paksut ja veriarvot olleet hyvät - aina, ainakin tähän asti. Kun niveltulehdus iski, niin en pystynyt lainkaan kävelemään, jalat olivat niin kipeät. Kävelin kepeillä kunnes tulehdus jatkoi matkaansa käsiinkin. Salazopyrinin ansiosta kaikki on hyvin. Reumalääkäri määräsi Trexanin, jotta pääsen eroon kortisoonista. Trexan on pienempi paha.

      Kyllähän edelleenkin on aina silloin tälloin nivelkipuja, varsinkin kun ilmanpaineet vaihtelee, mutta sille ei voi mitään. Sitten vain särkylääkkeitä kehiin. Mutta tärkeintä on, että pystyn liikkumaan /kävelemään. Ja kaikkeen auttaa positiivinen asenne, ei kannata jäädä surkuttelemaan.

    • pikku eukko.

      minulle räjähti kerralla raju nivel, lihas reuma sekä sjögrenin syndrooma olin hetkessä liikunta kyvytön valvoin kamalien kipujen kourissa kaksi viikkoa. kädet turposivatja polttivat punaisina en voinut edes juomalasia pitääkädessä olkapäät jaselkä särkivät makaaminen oli mahdotonta. vähän ennen lääkäriin pääsyä aloin nähdä harhoja valvomisen vuoksi, kävelimeinen oli surkeata kengät eivät mahtuneet jalkoihin. lääkär määräsi minulle trexania 15mg, kerran viikossa foolihappoa, oxiklorinin300mg,perdisolon5mg salazopyrin 500mg lisäksi särkyynpronaxen 500mg. kivut lakkasivat heti .myöhemmin oxiklorin lopetettiin noin puolen vuoden kuluttua aloituksesta sain siitä paiseita ihoon. olen nyt sairastanut 2v, ja lääkitys on 10mg trexan ja salazopyrin 4 tablettia päivässä. vointini on melko hyvä vähän pahoinvointia ja väsymystä trexanista mutta mielialalla se hoituu ajattelen positiivisesti, vatsaa joskus nipistelee, mutta iloitsen voidakseni liikkua, tanssia ja tehdä kaikkea kivaa. reuma lääkärini kaikki ovat ihania . olen saanut hyvää hoitoa vaasan sairaalassa. koko henkilökunta siellä on fantastisen mukavia.

    • nivelreuma..kai..

      Kohta kaksi vuotta nivelreuma diagnoosista, en syö muuta kuin salazopyriiniä, enkä huoli mitään solumyrkkyjä, kun en usko itseni myrkyttämiseen vaarallisilla kemikaaleilla.
      Miten teillä muilla on sairautta seurattu? Minua reumalääkäri tuskin vilkaisee, eli rahan tuhlausta käydä siellä pahoittamassa mielensä.
      Tuskin se ukkeli mitään minun elämästäni tietää 10 minuutin tapaamisen perusteella.
      Pitäisi varmaan jotenkin hakeutua kuvantamiseen, jotta selviäisi tämänhetkinen tilanne. Mistä löytyisi hyvä reumalääkäri Eteläsuomen alueelta, kun ensi vuonna saa valita hoitopaikkansa?

      • Tiinalikka1

        Minulla todettiin nivelreuma v 2010, kun olin ensin 2 kk syönyt tonnista Panadolia, lääkäri ei oikein ottanut todesta vaivojani..Vihdoin pääsin Raumalle reumapolille, puolentoista tunnin käynti, polvista punkteerattiin yhteensä 2,5 dl nestettä ja hevoskuuri lääkkeitä. Laskin, että alussa söin 76,5 tablettia viikossa! Hevoskuuri auttoi, vuoden päästä jätettiin kortisoni ja Oksiklorin pois, tuplattiin Trexan ja Salazopyrin, enkä tietäisi reumaa sairastavani, jos en lääkkeitä söisi! Yksikään nivel ei ollut ehtinyt syöpyä.
        Verrattuna aikaan, jolloin en päässyt kunnolla kävelemään, eikä mitkään kengät mahtuneet jalkaan, olo on tosi terve. Kaiken lisäksi hemoglobiiniarvoni on noussut lähes anemiasta 142:aan, en tiedä johtuuko lääkkeistä vai mistä. Maksa-arvot heittelee puolelta toiselle, mutta yli 70 ei vielä ole ollut.
        Rauman reumapolilla on tosi hyvä palvelu, vastaanottoaika on aina tunti.


    • PahaTrexanVaiEi?

      Olen nyt syönyt Trexania niveltulehdukseen pari viikkoa. Miten teillä muilla urheilevilla on lääke vaikuttanut kuntoon. Nostelen paljon puntteja ja harrastan lajeja joissa lihaskunnolla on erittäin suuri merkitys. Vaikuttaako lääke lihaskuntoon heikentävästi?

    • sairas polvi

      Olen syönyt trexania kuukauden ajan epämääräiseen polviturvotukseen. Annos on viikossa 7,5mg. Olen huomannut itsessäni masennuksen oireita lääkkeen aloituksen jälkeen, miten teillä muilla? Myös hiuksia lähtee enemmän kuin aiemmin..

    • reumaaaaaa

      3 kk trexania takana, annos 25 mg/vko. Polvi edelleen kipeä mutta ei ole reuma levinnyt ainakaan. Jalkaterät ja kädet kipeät iltapuoleen, aamulla ei mitään, jiten olisko ne nivelrikkovaivoja. Nyt on tukka lopettanut kasvamisen jaon ihan veltto, lähtenyt ei vielä ole. Ottopäivänä tylsistynyt olo ja seur. väsyttää, muutoin ei ireita.
      Lisäski kortison ja oxiklorin. Olen laihtunut ja selluliittia on kadonnut, onko muilla vastaavaa vai jyllääkö jo syöpäkin jossain?

    • salmiakki&karkki

      Mulla ei ole tullu haittavaikutuksia; Trexanin (20mg ylläpitoannos nyt, lokakuussa aloitettu, joskus v. 2004 oli Trexan ekaa kertaa koktailina, jäi välillä pois) otto torstaisin eli tänään. Seuraavat turvakokeet onneks vasta kolmen kk päästä, johan tässä kaks kk ravattiinki tk:ssa kahen viikon välein.

      Oireet ovat yhdistelmällä Oxiklorin-Prednisolon-Trexan ( jo aiemmin käytössä ollut Myocrisin) kaikonneet, olivat aika pahana vielä ennen lokakuun starttia.. :)

      • salmiakki&karkki

        Niin ja nivelreuma todettu v. 2004.


    • Hyvää_ja_huonoa

      Käytin Trexania noin 15 vuotta menestyksekkäästi Oxiklorinin kanssa samanaikaisesti. Nyt tuli stoppi. Minulle ilmaantui kuumepiikkejä aina Trexanin ottopäivälle. Parhaimmillaan kuume nousi yli 39 asteeseen. Nyt lääke on ollut kuukauden pois eikä kuumeilua enää ole. Aluksi ei lääkäri meinannut uskoa, mutta itse tarkistin pakkausselosteesta, että kuume on aika yleinen yliherkkyysoire. Nyt todennäköisesti aloitan Aravan. Sairastan kahta eri reumaa: nivelpsori ja SLE. Molemmille on ko. lääkitys sopinut tähän asti todella hyvin.

    • Anonyymi

      tosi kiva oli lukea asiallisia kommentteja.itse aloitin alkuvuodesta Trexan 10mg/v,foolihappoa olen ottanut trexan-päivänä sekä aamulla että illalla.vointini on todella hyvä mutta nyt viime aikoina on väsymys noussut huippuunsa,huimausta myös on ja tunne kuin olisi juovuksissa,askel heittää niin että pelkään kaatuvani.
      pahoinvointia ei ole ollut eikä iho-ongelmia,hiuksia kyllä lähtee enemmän kuin normaalisti ja nyt on alkanut hikoiluttamaan ja sen haistaa ainakin itse.
      ruokaa ei tee mieli,söisin pelkkää jäätelöä ja suklaata,
      Trexan on minulle kuitenkin ensimmäinen lääke joka on vienyt kivut pois,koko arsenaali on menty läpi.olen sairastanut reumaa yli 30 vuotta ja nykyiseen (kuten myös edelliseen) reumatologiini olen 100 %:n tyytyväinen

    • Anonyymi

      Hei,toivoisin kommentteja ja kokemuksia,aloitin tänään trexan 10mg. Mitä on odotettavissa,väsymystä?? Tissuttuttelen alkoholia suht usein,mutta en humalaan asti. Miten se vaikuttaa,vai vaikuttaako.miten trexan on vaikuttanut Otto päivänä,onko vastustuskyky heikentynyt..ym.. odottelen josko joku jaksaisi vastailla,hyvää kevään odotusta!!

    • Anonyymi

      Trexanin ottopäivää seuraava on väsyneempi.
      Kysynkin onko kenelläkään ollut kokemusta lomamatkan ajalle Trexanin tauottamisesta?
      Juuri matkapäiviksi tulisi.

    • Anonyymi

      kyllä se trexan ja foliohappo on hyvin toiminut on tietysti jokaisella jotain oireita .mutta älä ota alkoholia niitten kanssa äläkä syö greippiä tai karpaloa niitten kanssa, seuraavana päivänä saa ottaa .itse otan myrkyt joka perjantina, ja sitte saan olla rauhassa.

    • Anonyymi

      Aloitan Trexanin 1.5 tablettia, olen vältellyt lääkkeen ottoa nyt muutaman viikon. Sillä pelottaa nuo haittavaikutukset. Vaikka itsellä onkin pieni annos, olisiko kellään kokemuksia noinkin pienestä annoksesta vai onko tuo niin pieni kuin lääkäri kertoo (15mg).

      • Anonyymi

        Nivelreuma todettu 2020. Metoject 20mg pistoksena kasa muita samaan sairauteen. Lisäksi lähes samantien aloitettiin biologinen lääkitys. Metoject jouduttiin lopettamaan 2021 kesällä jatkuvan ripulin vuoksi. Nyt aloitettiin Trexan 10mg ja se kävi, ainakin toistaiseksi. Nostettiin 15 mg. Sain hengitysvaikeuksia ja niistä en ole päässyt eroon. Nyt ollut pari viikkoa nämä lääkkeet tauolla. En tiedä onko siitepölyallergiaa vai johtuiko trexanesta. En tiedä kauan haittavaikutukset kestää lääkkeen lopettamisen jälkeen. Huomenna soitan lääkäriin.


    • Anonyymi

      Minulla on lihasreuma, aloitin just trexan lääkityksen, luusto on mennyt kehnoon kuntoon 9 vuotta kun kortisonia olen syönyt. Minuakin pelottaa toi lääke, parilla eka kerralla tuli huono olo, viimeksi ei.
      Toiveena on että kortisonin saisi kokonaan pois, mutta kun olen pienentänyt määrää kivut tulee takasin.
      Tällä kertomuksia lukiessani huomaan että monilla on aika isokin tuo treksan lääkitys, ja vaikutus voi alkaa pitkänkin ajan kuluttua, katsotaan vuosi , toivottavasti hiukset ei ala lähteä kun ei niitä ole muutenkaan paljon.

    • Anonyymi

      Jotkut väittävät päässeensä jopa lääkkeistä eroon lopettamalla punaisen lihan ja hiilihydraattien syönnin, onko kukaan kokeillut muutosta ruokavalioon

      • Anonyymi

        Kokeilin ketodieettiä. Oireet häviää dieetin aikana. Oireet palaa kun lopettaa dieetin.
        Punaista lihaa syön. En tiedä miten kävisi jos sen jättäisi pois. Vähähiilihydraattinen ruokavalio voisi olla sopivin ja itselleni ainakin se terveellisiin vaihtoehto. Ja se nimenomaan olisi ruokavalio, ei määrätyn ajan kestävä dieetti.


      • Anonyymi

        Kokeilin. Ei auta seropositiiviseen nivelreumaan (sitrulliinipeptidivasta-aineet jne). Tämmöiseen nivelreumaan auttaa vain lääkkeet. Muuten kai kaikki hoitaisi reuma ruokavaliolla jos suinkin pystyisi.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      105
      1686
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      80
      1315
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1210
    4. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      3
      1186
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      143
      1173
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1065
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      21
      1061
    8. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      10
      997
    9. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      6
      976
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      11
      864
    Aihe