Vesieristys sertifikaatti?

KYSSÄR06

Laajennan omakotitalon, teetätän pesutilat saunan pitääkö tekijällä olla sertifikaatti vesieristykseen nykysäännösten mukaan?

34

25699

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suuseppä

      Nykysäännösten mukaan pitää olla. Eihän nuo säädökset ole meidän harmiksemme tehtyjä, vaan siksi, että asiat menisivät paremmin kuin aiemmin. Vaikka laki ei edellyttäisikään märkätilasertifikaattia, niin on kai itsestään selvää, että sellaisen haltijalta on lupa odottaa parempaa työn laatua ja tulevaisuudessa homeetonta saunaa ja pesutilaa. Vai kuinka ?

      • paskaa

        Älä puhu paskaa.Sertifikaatti ei ole pakollinen kenellekään.Säädökset ei sitä vaadi eikä myöskään vakuutusehdot.
        Jotkut työnantajat ja työn tilaajat vaatii mutta se on heidän oma asiansa.Yhtä hyvin voi vaatia vesieristyksen tekijältä metristä kyrpää.
        Molemmat on lakiteknisesti yhtä päteviä vaatimuksia.

        Sertifikaatti sirkusta pohtiessa pitää muistaa ,että sertifikaatti ei ole takuu hyvästä tai oikein tehdystä työstä. Ainoastaan todistus kurssin käymisestä ja näyttökokeen suorittamisesta.
        Kirjoittelin aiheesta enemmän muistaakseni tuolla kylppäri osastolla käy katsomassa jos aihe kiinnostaa.


      • joku vaan
        paskaa kirjoitti:

        Älä puhu paskaa.Sertifikaatti ei ole pakollinen kenellekään.Säädökset ei sitä vaadi eikä myöskään vakuutusehdot.
        Jotkut työnantajat ja työn tilaajat vaatii mutta se on heidän oma asiansa.Yhtä hyvin voi vaatia vesieristyksen tekijältä metristä kyrpää.
        Molemmat on lakiteknisesti yhtä päteviä vaatimuksia.

        Sertifikaatti sirkusta pohtiessa pitää muistaa ,että sertifikaatti ei ole takuu hyvästä tai oikein tehdystä työstä. Ainoastaan todistus kurssin käymisestä ja näyttökokeen suorittamisesta.
        Kirjoittelin aiheesta enemmän muistaakseni tuolla kylppäri osastolla käy katsomassa jos aihe kiinnostaa.

        Saahan autookin ajaa kortitta omalla pellolla.
        Ei tuota sertifikaattia ihan huvikseen kuitenkaan jaella.
        Pari kertaa vuodessa täytyy mm. lähettää todistus vtt:lle että yhä on kärryillä missä mennään. Se ei ole mikään tae, mutta kuitenkin tekijällä on homma hallussa.
        Ainakaan Hesassa ei onnistu enää tekemään vesieristystä oikein johdetuissa taloyhtiöissä, vaan tarkistavat tekijän pätevyyden.


      • Suuseppä
        paskaa kirjoitti:

        Älä puhu paskaa.Sertifikaatti ei ole pakollinen kenellekään.Säädökset ei sitä vaadi eikä myöskään vakuutusehdot.
        Jotkut työnantajat ja työn tilaajat vaatii mutta se on heidän oma asiansa.Yhtä hyvin voi vaatia vesieristyksen tekijältä metristä kyrpää.
        Molemmat on lakiteknisesti yhtä päteviä vaatimuksia.

        Sertifikaatti sirkusta pohtiessa pitää muistaa ,että sertifikaatti ei ole takuu hyvästä tai oikein tehdystä työstä. Ainoastaan todistus kurssin käymisestä ja näyttökokeen suorittamisesta.
        Kirjoittelin aiheesta enemmän muistaakseni tuolla kylppäri osastolla käy katsomassa jos aihe kiinnostaa.

        paljastaa sen ,että kuulut sarjaan "REISKAT". Ammattimiehestä tuskin voi sinun tapauksessasi puhua. Näiden "EI SE TARTTE KU" miesten takia koko Suomi on tällä hetkellä homeessa. Ja näitä "REISKOJEN" aiheuttamia vaurioita korjaavat juuri nuo sertifikaatin haltijat. Minun tiedossa ei ole yhtäkään työmaata johon pääsisi heittämään laattaa seinälle ilman tuota sertifikaattia. Joka paikassa se vaaditaan.


      • paskaa
        Suuseppä kirjoitti:

        paljastaa sen ,että kuulut sarjaan "REISKAT". Ammattimiehestä tuskin voi sinun tapauksessasi puhua. Näiden "EI SE TARTTE KU" miesten takia koko Suomi on tällä hetkellä homeessa. Ja näitä "REISKOJEN" aiheuttamia vaurioita korjaavat juuri nuo sertifikaatin haltijat. Minun tiedossa ei ole yhtäkään työmaata johon pääsisi heittämään laattaa seinälle ilman tuota sertifikaattia. Joka paikassa se vaaditaan.

        Älä puhu paskaa kerran et tiedä.Mulla on sertifikaatti,vaikka se ei ole pakollinen.Hankin sen ihan vaan rauhoittaakseni kaltaisiasi asioita ymmärtämättömiä.

        Mä olen kuule tehnyt hommia vuosikausia ilman sertifikaatteja ja kyllä niitä riitti siltikin.Virheitä on tehty niinkuin kaikki tekee mutta vakavista ei ole tullut peräpuheita.

        Joka paikassa ei vaadita sertifikaattia.Vain silloin kun työn tilaaja tai työn antaja vaatiise pitää olla ja silloinkin asiasta voi keskustella. Ne vaatimukset ei perustu mihinkään koska sertifikaatti ei ole pakollinen.

        Yhtä hyvin kylppärityön teettäjä voi vaatia tuota kyrpäkriteeriä, molemmilla vaatimuksilla on sama kynnys arvo.
        Jos se on kynnyskysymys niin sitten se on.Mutta VAIN työn teettäjälle tai tilaajalle.EI yhteiskunnalle,vakuutusyhtiölle tai työn tekijällle.

        Tuo edellisen ääliön kommentti ajokortista ei ole vertailukelpoinen koska ajokortti on yhteiskunnan säädöksillä asettama vaatimus mitä vtt:n sertifikaatti ei ole.


      • Suuseppä
        paskaa kirjoitti:

        Älä puhu paskaa kerran et tiedä.Mulla on sertifikaatti,vaikka se ei ole pakollinen.Hankin sen ihan vaan rauhoittaakseni kaltaisiasi asioita ymmärtämättömiä.

        Mä olen kuule tehnyt hommia vuosikausia ilman sertifikaatteja ja kyllä niitä riitti siltikin.Virheitä on tehty niinkuin kaikki tekee mutta vakavista ei ole tullut peräpuheita.

        Joka paikassa ei vaadita sertifikaattia.Vain silloin kun työn tilaaja tai työn antaja vaatiise pitää olla ja silloinkin asiasta voi keskustella. Ne vaatimukset ei perustu mihinkään koska sertifikaatti ei ole pakollinen.

        Yhtä hyvin kylppärityön teettäjä voi vaatia tuota kyrpäkriteeriä, molemmilla vaatimuksilla on sama kynnys arvo.
        Jos se on kynnyskysymys niin sitten se on.Mutta VAIN työn teettäjälle tai tilaajalle.EI yhteiskunnalle,vakuutusyhtiölle tai työn tekijällle.

        Tuo edellisen ääliön kommentti ajokortista ei ole vertailukelpoinen koska ajokortti on yhteiskunnan säädöksillä asettama vaatimus mitä vtt:n sertifikaatti ei ole.

        "Mulla on sertifikaatti,vaikka se ei ole pakollinen.Hankin sen ihan vaan rauhoittaakseni kaltaisiasi asioita ymmärtämättömiä."

        Noin juuri. Tuon sanoessasi todistit olevasi pelkkä "REISKA" etkä minkään alan ammattilainen. Hankit sen siis rauhoittaaksesi kaltaisiani tietämättömiä, etkä suinkaan lisätäksesi omaa tietoasi ja tehdäksesi parempia märkätiloja. Olen nähnyt kaltaisiasi kavereita tuolla työmailla vaikka kuinka monta, mutta jos ei ryyppäämisen tai riitaisan ilmapiirin vuoksi, niin sitten ammattitaidottomuuden vuoksi he eivät siellä ole kahta viikkoa enempää yleensä vanhentuneet kun ovat saaneet lähteä. Mikä on tietysti hyvä asia. Näin rakentamisen laatu paranee kaikenaikaa kun REISKAT seuloutuu pois ja oikeat ammattilaiset valtaavat nuo työpaikat. Olen 56 vuotias Suomalainen mies ja luulempa, että olen tehnyt noita töitä kauemmin kuin sinä olet ollut olemassa , joten se siitä.


      • hapa
        Suuseppä kirjoitti:

        "Mulla on sertifikaatti,vaikka se ei ole pakollinen.Hankin sen ihan vaan rauhoittaakseni kaltaisiasi asioita ymmärtämättömiä."

        Noin juuri. Tuon sanoessasi todistit olevasi pelkkä "REISKA" etkä minkään alan ammattilainen. Hankit sen siis rauhoittaaksesi kaltaisiani tietämättömiä, etkä suinkaan lisätäksesi omaa tietoasi ja tehdäksesi parempia märkätiloja. Olen nähnyt kaltaisiasi kavereita tuolla työmailla vaikka kuinka monta, mutta jos ei ryyppäämisen tai riitaisan ilmapiirin vuoksi, niin sitten ammattitaidottomuuden vuoksi he eivät siellä ole kahta viikkoa enempää yleensä vanhentuneet kun ovat saaneet lähteä. Mikä on tietysti hyvä asia. Näin rakentamisen laatu paranee kaikenaikaa kun REISKAT seuloutuu pois ja oikeat ammattilaiset valtaavat nuo työpaikat. Olen 56 vuotias Suomalainen mies ja luulempa, että olen tehnyt noita töitä kauemmin kuin sinä olet ollut olemassa , joten se siitä.

        noi sertifikaatit on ihan perseestä meidän työmaille jos joku on tulossa kyttää niin siitä tiedotetaan etukäteen eihän siitä oo mitään hyötyä.paikat on pomojen taholta pantu tip-top kuntoon siks aikaa kun se akka käy.en tee kylppäreitten vesieristyksiä mutta läheltä liippaa


      • kestää
        Suuseppä kirjoitti:

        "Mulla on sertifikaatti,vaikka se ei ole pakollinen.Hankin sen ihan vaan rauhoittaakseni kaltaisiasi asioita ymmärtämättömiä."

        Noin juuri. Tuon sanoessasi todistit olevasi pelkkä "REISKA" etkä minkään alan ammattilainen. Hankit sen siis rauhoittaaksesi kaltaisiani tietämättömiä, etkä suinkaan lisätäksesi omaa tietoasi ja tehdäksesi parempia märkätiloja. Olen nähnyt kaltaisiasi kavereita tuolla työmailla vaikka kuinka monta, mutta jos ei ryyppäämisen tai riitaisan ilmapiirin vuoksi, niin sitten ammattitaidottomuuden vuoksi he eivät siellä ole kahta viikkoa enempää yleensä vanhentuneet kun ovat saaneet lähteä. Mikä on tietysti hyvä asia. Näin rakentamisen laatu paranee kaikenaikaa kun REISKAT seuloutuu pois ja oikeat ammattilaiset valtaavat nuo työpaikat. Olen 56 vuotias Suomalainen mies ja luulempa, että olen tehnyt noita töitä kauemmin kuin sinä olet ollut olemassa , joten se siitä.

        Yritä nyt kestää 56-vuorias suomalainen mies.
        Kyllä sitä tuossa iässä saa mies jo myöntää (edes itselleen) että tulee joskus puhuttua puutaheinää vasten parempaa tietoa.

        Ihan vaan heitän kuriositettina ilmaan kysymyksen johon voit vastata tai jättää vastaamatta,että mitä luulet olevan kahden illan koulutusanti vesieristyksestä semmoiselle joka tekee niitäkin 8-10 tuntia päivässä työkseen yrittäjä pohjalta.

        No reiska mikä reiska.Kerros mulle ihan mielenkiinnosta mistä erotat reiskan ja "ammattimiehen"?


      • joku vaan
        paskaa kirjoitti:

        Älä puhu paskaa kerran et tiedä.Mulla on sertifikaatti,vaikka se ei ole pakollinen.Hankin sen ihan vaan rauhoittaakseni kaltaisiasi asioita ymmärtämättömiä.

        Mä olen kuule tehnyt hommia vuosikausia ilman sertifikaatteja ja kyllä niitä riitti siltikin.Virheitä on tehty niinkuin kaikki tekee mutta vakavista ei ole tullut peräpuheita.

        Joka paikassa ei vaadita sertifikaattia.Vain silloin kun työn tilaaja tai työn antaja vaatiise pitää olla ja silloinkin asiasta voi keskustella. Ne vaatimukset ei perustu mihinkään koska sertifikaatti ei ole pakollinen.

        Yhtä hyvin kylppärityön teettäjä voi vaatia tuota kyrpäkriteeriä, molemmilla vaatimuksilla on sama kynnys arvo.
        Jos se on kynnyskysymys niin sitten se on.Mutta VAIN työn teettäjälle tai tilaajalle.EI yhteiskunnalle,vakuutusyhtiölle tai työn tekijällle.

        Tuo edellisen ääliön kommentti ajokortista ei ole vertailukelpoinen koska ajokortti on yhteiskunnan säädöksillä asettama vaatimus mitä vtt:n sertifikaatti ei ole.

        No ammattilainen. Mites lasketaan kastepiste, Paljonko saa olla vesieristeen höyrynläpäisykyky maksimissaaan että sitä voi käyttää gyprokin kanssa? Ei taida lukea siinä pussin kyljessä vai mitä?


      • oppitunnit
        joku vaan kirjoitti:

        No ammattilainen. Mites lasketaan kastepiste, Paljonko saa olla vesieristeen höyrynläpäisykyky maksimissaaan että sitä voi käyttää gyprokin kanssa? Ei taida lukea siinä pussin kyljessä vai mitä?

        No kuules teekkaripoju. Nuo on suunittelijan heiniä eli koitas pysyä siellä tunnilla hereillä.
        Suorittavan portaan ei tarvi tietää noita.Työselityksessä on ohjeet vaikka pussin kyljessä ei. Jos ei siellä niin ryllissä.


      • joku vaan
        oppitunnit kirjoitti:

        No kuules teekkaripoju. Nuo on suunittelijan heiniä eli koitas pysyä siellä tunnilla hereillä.
        Suorittavan portaan ei tarvi tietää noita.Työselityksessä on ohjeet vaikka pussin kyljessä ei. Jos ei siellä niin ryllissä.

        Vain esim. nuo asiat nykyisin opettaa vesieristyskurssilla ihan meille asentajille. Olin hereillä kyllä.


      • Näitä riittää
        oppitunnit kirjoitti:

        No kuules teekkaripoju. Nuo on suunittelijan heiniä eli koitas pysyä siellä tunnilla hereillä.
        Suorittavan portaan ei tarvi tietää noita.Työselityksessä on ohjeet vaikka pussin kyljessä ei. Jos ei siellä niin ryllissä.

        tilaajat eivät raski tilata suunnitelmia.
        Pussissa lukee mitä lukee ja kovin pienellä, varmaan niitä lukumiehiä varten, pyh.
        Sitten tehdään niinkuin ennenkin, sutta ja sekundaa vaan?


      • vasikalle oikein
        Suuseppä kirjoitti:

        "Mulla on sertifikaatti,vaikka se ei ole pakollinen.Hankin sen ihan vaan rauhoittaakseni kaltaisiasi asioita ymmärtämättömiä."

        Noin juuri. Tuon sanoessasi todistit olevasi pelkkä "REISKA" etkä minkään alan ammattilainen. Hankit sen siis rauhoittaaksesi kaltaisiani tietämättömiä, etkä suinkaan lisätäksesi omaa tietoasi ja tehdäksesi parempia märkätiloja. Olen nähnyt kaltaisiasi kavereita tuolla työmailla vaikka kuinka monta, mutta jos ei ryyppäämisen tai riitaisan ilmapiirin vuoksi, niin sitten ammattitaidottomuuden vuoksi he eivät siellä ole kahta viikkoa enempää yleensä vanhentuneet kun ovat saaneet lähteä. Mikä on tietysti hyvä asia. Näin rakentamisen laatu paranee kaikenaikaa kun REISKAT seuloutuu pois ja oikeat ammattilaiset valtaavat nuo työpaikat. Olen 56 vuotias Suomalainen mies ja luulempa, että olen tehnyt noita töitä kauemmin kuin sinä olet ollut olemassa , joten se siitä.

        niin ei muuta kuin vasaralla ohimoon JA kovaa että veri lentää.


      • teoriitikko
        Suuseppä kirjoitti:

        paljastaa sen ,että kuulut sarjaan "REISKAT". Ammattimiehestä tuskin voi sinun tapauksessasi puhua. Näiden "EI SE TARTTE KU" miesten takia koko Suomi on tällä hetkellä homeessa. Ja näitä "REISKOJEN" aiheuttamia vaurioita korjaavat juuri nuo sertifikaatin haltijat. Minun tiedossa ei ole yhtäkään työmaata johon pääsisi heittämään laattaa seinälle ilman tuota sertifikaattia. Joka paikassa se vaaditaan.

        Vesieristys miten suuressa kytköksessä toisiinsa? En tiedä mihin "luokkaan" laitat minut? Olen tehnyt reilut kolmekymmentä vuotta kyseisiä "töitä", saanut koulutuksen home ja vesivaurioiden tutkimiseen. Katson tuon sertifikaatin tarkoittavan vastuun siirtoa sertifikaatin omaavalle, se ei kerro ammatti pätevyydestä. Asia on yhtä tärkeä kuin energia rakentaminen, siis mikä on Sertifikaatti?


      • Nyt veti vesiperän
        joku vaan kirjoitti:

        No ammattilainen. Mites lasketaan kastepiste, Paljonko saa olla vesieristeen höyrynläpäisykyky maksimissaaan että sitä voi käyttää gyprokin kanssa? Ei taida lukea siinä pussin kyljessä vai mitä?

        Kevyemmän kosteussulun yhteydessä vesieristeen paksuus ratkaisee teoriassa läpimenevän höyryn määrän kipsilevyllä. Eli läträämällä oikeilla aineilla pääset varmempaan lopputulokseen, kun laitat paksusti.

        Sertifikaatissa kysymys on sekä käsien, rahan putsauksesta. Isännöitsijän mukavuudenhalusta. Putsauksen kohteina ovat As. Oy osakkaat. Pörssiyhtiön mestari ei varmaan laitata kuin äärimmäisen snadisti työtä ja materiaalia. Se on budjetoitu näin. Sertifikaatilla tämä mestarimafia voi tyylikkäästi luistaa vastuusta. Vesivahinkoa ei näillä aineilla estetä, sillä liitokset ratkeavat myöhemmin muista syistä. Vaikka veden eristysjärjestelmä pitäisi, niin vuotavat pintamateriaalit irtoavat kuitenkin ennen pitkää.

        Tällainen järjestelmä on asiakkaille järjettömän kallis. Se on tosiasia, mutta siittä ei tarvitse rahastajamafian välittää.


      • ()
        Suuseppä kirjoitti:

        "Mulla on sertifikaatti,vaikka se ei ole pakollinen.Hankin sen ihan vaan rauhoittaakseni kaltaisiasi asioita ymmärtämättömiä."

        Noin juuri. Tuon sanoessasi todistit olevasi pelkkä "REISKA" etkä minkään alan ammattilainen. Hankit sen siis rauhoittaaksesi kaltaisiani tietämättömiä, etkä suinkaan lisätäksesi omaa tietoasi ja tehdäksesi parempia märkätiloja. Olen nähnyt kaltaisiasi kavereita tuolla työmailla vaikka kuinka monta, mutta jos ei ryyppäämisen tai riitaisan ilmapiirin vuoksi, niin sitten ammattitaidottomuuden vuoksi he eivät siellä ole kahta viikkoa enempää yleensä vanhentuneet kun ovat saaneet lähteä. Mikä on tietysti hyvä asia. Näin rakentamisen laatu paranee kaikenaikaa kun REISKAT seuloutuu pois ja oikeat ammattilaiset valtaavat nuo työpaikat. Olen 56 vuotias Suomalainen mies ja luulempa, että olen tehnyt noita töitä kauemmin kuin sinä olet ollut olemassa , joten se siitä.

        Suuseppå menee ottaa vaikka suihin eikä höpöttele omiaan.Sulla ei ole säännöksistä hajuakaan jos vastailet aloittajalle tollaisia.Laita tänne se pykälä jossa määrätään omakotitalon vesieristyksen tekijältä vaadittava serti???Talo yhtiöt ja niiden isännöitsijät on eri asia, kun ne on saatu aivopestyä et sertin omaavat ois jotenkin parempia tekijöitä.Ja paskan marjat,just kävin taas korjaamassa sertin miehen aloittaman tekeleen.


    • jussi

      Ei mulla mitää sertifikaattia ole, mutta artulla olen noita hommeleita tehnyt itselleni ja muille.

      Eipä ole kukaan vielä tullut puutteellisista vesieristyksistä sanomaan.

      Lienee turhanpäiväinen kapistus tuo sertifikaatti. Tekijästä ja moraalista se on kiinni!

      • Näitä riittää

        Tekijästä ja moraalista se on kiinni...
        Tietoa ei tarvita ollenkaan?

        Ei ole VIELÄ tultu valittamaan...
        Onko tehty firmana ja kuitilla, että takuuntapaistakaan voisi edes kuvitella olevan?

        Missä se moraali oikein on,
        mistä näitä reiskoja oikein sikiää?


      • jokke
        Näitä riittää kirjoitti:

        Tekijästä ja moraalista se on kiinni...
        Tietoa ei tarvita ollenkaan?

        Ei ole VIELÄ tultu valittamaan...
        Onko tehty firmana ja kuitilla, että takuuntapaistakaan voisi edes kuvitella olevan?

        Missä se moraali oikein on,
        mistä näitä reiskoja oikein sikiää?

        Pitkin hampain menin itsekkin as.omaiselle.kursille.
        Oma mielipide on että miten tätäkin valvot,itse tein märkäeristyksen kuten piti ja isännöitsiän piti valvoa/tarkistaa. Sattuipa olemaan matkoilla jossain kun soitin asian olevan ajan kohtaista,tuumas että odota paripäivää niin tulen katsomaan!?
        Tuumasin että enpä taida odotella ja työntilaajakin sanoi että ei, niin isännöitsiö valtuutti seinänaapurin ovelta kurkkaamaan että hyvältä näyttää...HEH
        PS.seinänaapuri laatoitti itse mattojen päälle.
        HMMMM.No lähetin valvonta laput vtt.lle. asia kunnossa.

        Hyvänä puolena on näyttökoe. siinä joutuu näyttämään osaamisensa ja katsomaan itse vierestä että pitääkö se kun pumpataan alipaine.

        Yhdenmukaistuu homma ja kurssilla kehoitettiin seuraamaan tuotteiden kehitystä ja työ tekniikoita.


      • voi ihmetellä
        Näitä riittää kirjoitti:

        Tekijästä ja moraalista se on kiinni...
        Tietoa ei tarvita ollenkaan?

        Ei ole VIELÄ tultu valittamaan...
        Onko tehty firmana ja kuitilla, että takuuntapaistakaan voisi edes kuvitella olevan?

        Missä se moraali oikein on,
        mistä näitä reiskoja oikein sikiää?

        Niin sitä voi ihmetellä tottatosiaan mistä teitä urpoja sikiää?

        Sertifikaatit,diplomit ym. Värikkäät paperit vakuuttaa,vaikka oikeasti pitäisi vakuuttaa hyvin tehty työ.

        Miksi se sun kaltaisille teuvo tasapäille on niin vaikea hahmottaa asioita jos ne ei mene jonkin virallisen kaavan mukaan?


      • hän on tumpelo
        voi ihmetellä kirjoitti:

        Niin sitä voi ihmetellä tottatosiaan mistä teitä urpoja sikiää?

        Sertifikaatit,diplomit ym. Värikkäät paperit vakuuttaa,vaikka oikeasti pitäisi vakuuttaa hyvin tehty työ.

        Miksi se sun kaltaisille teuvo tasapäille on niin vaikea hahmottaa asioita jos ne ei mene jonkin virallisen kaavan mukaan?

        ei kuulu parhaaseen A ryhmään


      • Näitä riittää
        voi ihmetellä kirjoitti:

        Niin sitä voi ihmetellä tottatosiaan mistä teitä urpoja sikiää?

        Sertifikaatit,diplomit ym. Värikkäät paperit vakuuttaa,vaikka oikeasti pitäisi vakuuttaa hyvin tehty työ.

        Miksi se sun kaltaisille teuvo tasapäille on niin vaikea hahmottaa asioita jos ne ei mene jonkin virallisen kaavan mukaan?

        Jahah.
        Hyvin tehty työ se nyt sitten taas vakuuttaa.
        Laatat mössöjen päälle vaan eikä rekkulaa ole vielä tehty.

        Kun sopivasti käy, hyvän ja huonon työn ero näkyy 10 vuoden päästä.
        Siinä sitten ollaan mädässä talossa, kun teikäläisen perävaloja ei enää näy.

        Jos homma tehdään valvotusti virallisen kaavan mukaan, se on ainakin tehty
        kestävästi, v*tuttaa se asennevammaista asentajaa kuinka paljon tahansa.
        Muun ei pitäisi maksajaa kiinnostaa.


    • Tenu Karvonen

      No mitäs vikaa matonpäällelaatoittamisessa on? Mattohan on se vesieriste ei pelkkä laatta.

      • amatimies

        Ei mitään. Kuin suoritin sertivikaattia niin siellä sanoittiin että tavallinen vesieriste on vaan millin paksu, mutta muovimatto on 3 milliä eli kolome kertaa parempi.

        Muista kastella matto hyvin ennen laatoitusta että laasti tarttuu kunnolla.


      • Melkein teltassa
        amatimies kirjoitti:

        Ei mitään. Kuin suoritin sertivikaattia niin siellä sanoittiin että tavallinen vesieriste on vaan millin paksu, mutta muovimatto on 3 milliä eli kolome kertaa parempi.

        Muista kastella matto hyvin ennen laatoitusta että laasti tarttuu kunnolla.

        Joo, ja se muovimatto ja laasti saattavat reagoida keskenään vuosikausia. Kukaan ei tiedä mitä kaikkea myrkkyä tulee.
        Asukkaita altistuu, sairastuu ja työkyky menee.

        Keksikää uusia menetelmiä ja myrkyttömiä aineita tai lakatkaa rakentamasta.
        Eikö todellakaan rakennusammattilaisten omaatuntoa jyskytä tekemänne jättilaistuhot?


      • gh5w
        amatimies kirjoitti:

        Ei mitään. Kuin suoritin sertivikaattia niin siellä sanoittiin että tavallinen vesieriste on vaan millin paksu, mutta muovimatto on 3 milliä eli kolome kertaa parempi.

        Muista kastella matto hyvin ennen laatoitusta että laasti tarttuu kunnolla.

        mattoa ei laiteta pesuTILOIHIN. koska se ei pidä vettä


      • renhen
        gh5w kirjoitti:

        mattoa ei laiteta pesuTILOIHIN. koska se ei pidä vettä

        Melkeinpä jo järkikin tuon sanoo, mutta niin sitä vaan monessa paikassa näkee. :D Mm. meillä duunissa on oikein uudelleen asetetut matot sauna-/suihkutiloissa. Hyvä se on - ennen kun taas korjataan! :D


    • raksahommia 27v

      Suosittelen ainakin kaikille niille sertifikaattikurssia jotka tekevät yrittäjäpohjalta
      vesieristys ja laatoitustöitä sertifikaatti ei takaa missään lopputulosta se vaan rauhoitaa asiakkaan mieltä ja mikä tärkeintä voit aina laskuttaa rinta rottingilla silmät kiinni kun kerrot asiakkaalle että on muuten sertifikaatti

    • VEsieristäjä

      Kannattaa olla, siellä oppii vesieristämisestä muutakin kuin eristeen telaamisen.

    • kari789

      On se kummaa, kun ne joilla ei ole sertiä, yrittää todistaa sen arvottomaksi. En usko että se on kenenkään osaamista ainakaan vähentänyt. Kai se sitten niin kovasti kirpasee, kun nykyään jo moneen yksityiskotiinkiin vaaditaan serti ja ilman sitä alkaa hommat käydä vähiin.

    • 3636

      Ne vesieristeiden "lailliset "tekotavat vaihtuvat tämän tästä. Kukaan ei oikein tiedä, mikä on oikein. Tuntuu että setifikaatin valvojat kokeilevat aina jotain uutta, kunnes todetaan sudeksi. Vanhoissa kerrostaloissa on toiminut pikieriste betonin alla vuosikymmenet, seinissä ei mitään. Nykyään tehdään siten kuin parhaat maasuttajat ovat ehdotelleet. Itse pistän edelleen hitsattavan muovimaton. Yhdestäkään ei ole tullut valituksia.

    • Tein itse ja säästin

      Laitoin ite vesieristyksen kylppäriin eikä ole kokemusta eikä sertejä. Kerran oon nähny alusta loppuun kun kaveri jolla sertit on niin laittoi. Koen olevani ammattilainen.

    • mul on sellanen

      Niin sertin saa parin päivän kurssilla, sekö sitten ratkasee osaako vaiko eikö, omakotitalon omistaja saa kyllä ihan itte päättää, kenet ottaa töihin, eikä oo akko olla serijä mut en ymmärrä mitä haittaakan siitä on, mut taloyhtiöt yleensä vaatii, että virmalla joka tekee ne on, mut tarkastaja tulee kyllä mittaan onko riittävät paksuudet eristettä, mut kannattaa ottaa kyl tekijä jolla ne on, vaikkei siitä välttämättä mitään hyötyy ookkan, mutta parin päivän kurssilla sen saa, ei se niin vaikeeta oo sitä hommata eli ota tekijä jolla se kummiskin on, et ainakan menetä mitään, ja on ainaskin jaksanu istua kurssilla pari päivää, kylhän siälä jossei ny uutta oppinu, sai kahvia ja pulllaa kuitenkin, ei tartte olla tekijällä omakotitalossa saat tehä vaik ite, mut laita riittäväti vihreetä litkua lattialle vaik kolmeen kertaan, sit ainaskin on riittäväti ja seiniin 2 kertaa ja nurkkavhvisteet kans lattioihin ja seiniin ainaskin 2 metriin, et voi epäonnistua sillain, niin vaikeeta se on.....kylhän nää tekee tästä jotain ydinfysiikkaa, mitä vesieristys ei tod oo.

    • Anonyymi

      Me ostettiin tuolta
      www.accconsulting.fi

      asiallinen kouluttajaja

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3789
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2284
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2015
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1287
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1218
    Aihe