Hän istahtaa mun pöytään on

Nimetön

on siis samalla melodialla kuin alkuperäinen Tuonne taakse tähden... tai jotain.Eli kappale esitettiin TV2:sen Hakupalat ohjelmassa.Minulla löytyy kyseinen video vhs-nauhalla ja siirrän sen jatkossa dvd-muotoon.
Aiheesta on Popedan "Ilkeesti kiitää"- kirjassakin lyhyesti.Oikeasti Nokialainen nuori kaveri,joka oli innokas Popeda-fani (eli kolleega) kyllä teki itsemurhan.Pojan kuoleman jälkeen,hänen pöytälaatikostaan löytyi paljon tekstejä täysin yllätyksenä vanhemmille.Siellä oli tietenkin tämä kyseinen "Tuonne taakse tähden..." eli kaverilla oli ollut elämän ja kuoleman kysymykset pohdittavanaan jo pidemmän aikaa, kuten tekstistä on helppo erottaa. Biisin videolla Pate laulaa autotallissa ja Costi soittaa Gibsonin Thunderbirdillä(?) tai joku semmoinen keppi ja aurinkoista kevättalven kuvaa kirkkomaalta (Kalevankangas vai Vatiala?).Teksti on niin koskettava,että se olisi raiskattu MTV:n tyyppisellä vilkkuu-välkkyy perseenheilutus tyylillä (tosi omaperäistä muuten)Nostan Popedalle hattua, että tekivät sen tv-kakkoselle,mutta...Pauli Hanhiniemen "Hän istahtaa mun pöytään"- on tekstinä niin ala-arvoinen,että oksat pois...Ainoa asia mikä siinä toimii on riimitykset,mutta sisältö on aivan tyhjänpäiväinen jorina ja tuo "enkeli taivaan tai helvetin"on jo sataan kertaan kaluttu ja naivi aihe.Anssi Kelakin sai aiheesta enemmän irti ensilevyllään. Ainoa anteeksiannettava selitys alkuperäisen dissamisessa on omaisten toivomus,suru ja tuska,mutta tuo Hanhiniemen teksti suorastaan kusee Costin Tri-Ampiin.
Kysyin Costellolta biisin soolon saundia ja hän kertoi sen soitetun Sans-Amp-räckin kautta.Kuuntelepa Live cd Pakkahuoneelta esim.Publipax-soolon (oksennuslääke)soundia Nykyisin hän soittaa Tri-ampia Lane6:in kautta, joten alkuperäinen hieno putkisoundi analoginen muutetaan ykkösiksi ja nolliksi,joten soundi kuolee aivan paskaksi eli yhtä hyvä kuin Popedan vinyylit siirretää suoraan raakana cd:lle.Tällöin kaikki dynamiikka kuolee.Digitaalisella re-masteroinnilla voidaan edes jotenkin pysyä siedettvässä tasossa. Tuosssa "Tuonne taakse..." on mielestäni Costin hienoin soolo,kerrankin hän malttoi pysähtyä hetkeksi kunnolla miettimään,mitä soittaa omien ja toisten fraseerausten ja kaahauksen sijaan.Onneksi Costi on ainakin jollain tapaa tajunnut,että on toinen toistaan huonompia Heavy-kitaristi-tiluliluttelijoita,ja nopein luulee olevansa paras, vaikka monta kertaa "less is more",eli soitetaan hiukan vähemman,mutta sitäkin tarkemmin ja tunteella,dynamiikalla tatsilla jne.Muuten...Onko vielä aikaa on oikeasti Costellon sävellys,toisin kuin kannet virheellisesti ilmoittavat.Eli kyllä Costi osaa, jos tosisaan halua,ehdottomasti yksi Popedan hienoimpia biisejä.

4

736

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juha82

      Ei paha sanoitus.Musta ihan OK.Ja biisi on oikeastaan varsin aliarvostettu.Se kitarasoolo muunmuassa! Se viimeinen osa ennen kertsiä,wau.Tämä Popedan 500cc on jäänyt levyistä muutenkin eniten taka-alalle.Se Popedamainen räminä,tiukka rock puuttuu,mutta onhan tuolla plätyllä vahvaa soitantaa ja hienoja juttuja oivallettu.Kuuntelepa mm. Beibi lähtee vankilaan 2 soolo-osaa,tahi kokonaan hianosti soiva Vaisto vaatii toimimaan.Mun beibi ei putoo milloinkaan on kyllä mulle isommman puoleinen hitti.Torvet soi kauniisti muutamassa biisissä(vaisto vaatii toimimaan,Kylän suurin kypärä)Kukaan ei voi siis kyseenalaistaa tän levyn musapuolta?Tuosta Hanhiniemestä vielä että on tehnyt mittavan uran sanoittajana.Ja tietenkin myös säveltäjänä.

    • Juha82

      Tuo biisi on todella unohdettu.Upea veto.

    • noniinjust

      kiva saada tuo biisi itsellekin :)

    • -

      Mikäli sinua enää tavoittaa, saisitko biisiä youtubeen meidänkin kuultavaksi?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4479
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1488
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1423
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1288
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. SOSIALI DEMOKRATIA

      AATE , JOKA ETENEE.
      22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe