Vanhoillislestadiolaisuus ja homous

musigiant

Tervehdys!

Ois mielenkiintoista tietää, kuinka moni tätä palstaa lukeva henkilö on vanhollislestadiolaisesta perheestä lähtöisin. Itse olen vl-perheestä ja olen joutunut painiskelemaan homouden kanssa ja oikeastaan elämäni ei ole selvää vieläkään...

Olisi mukava tutustua uusiin kasvoihin ja löytää kohtalotovereita. Olisi kiva tietää, myös millaisiin ratkaisuihin kukakin on päätynyt esimerkiksi vl-seurakunnan, parisuhteen, homouden toteuttamisen tms. kannalta.

30

7739

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äiti

      jos haluat ajatuksia vaihtaa niin tässä olen

      • minä vain!

        oletko siis vanhoillislestadiolainen?tahtoisin itsekin ko. äideiltä komenttia miten ovat asian ottaneet ja "miten asia" teidän perheessä hoidettiin?


    • tuolla

      on aikasemmin tällä palstalla juttua aiheesta. Yksi ilmoittautuu. Luen erittäin harvoin.

      • ent lesta

        Minä tein aika "rohkeasti" ja tulin ulos kaapista koko suvulle. Hyvin on kaikki suhtautuneet, sitä en voi kieltää. Mutta uskovaisena he eivät ole minua enää pitäneet, enkä pidä itsekkään heidän mittapuun mukaan. Asun naisen kanssa ja olen lesbo siis.

        Naiseni on kiinnostunut uskosta yleensäkin, mutta hän ei voi ymmärtää, miksi uskovaiset eivät hyväksyisi meitä siioniin. En oikein minäkään, vaikka ymmärrän mitä he tarkoittavat.
        Tunnen monen monta lesboa jotka ovat olleet v.lestadiolaisesta perheestä. Homoja on varmasti vielä enemmän.

        Käytkö sinä aloittaja vielä seuroissa? Vai oletko ihan julkisesti kertonut itsestäsi?


      • musigiant
        ent lesta kirjoitti:

        Minä tein aika "rohkeasti" ja tulin ulos kaapista koko suvulle. Hyvin on kaikki suhtautuneet, sitä en voi kieltää. Mutta uskovaisena he eivät ole minua enää pitäneet, enkä pidä itsekkään heidän mittapuun mukaan. Asun naisen kanssa ja olen lesbo siis.

        Naiseni on kiinnostunut uskosta yleensäkin, mutta hän ei voi ymmärtää, miksi uskovaiset eivät hyväksyisi meitä siioniin. En oikein minäkään, vaikka ymmärrän mitä he tarkoittavat.
        Tunnen monen monta lesboa jotka ovat olleet v.lestadiolaisesta perheestä. Homoja on varmasti vielä enemmän.

        Käytkö sinä aloittaja vielä seuroissa? Vai oletko ihan julkisesti kertonut itsestäsi?

        Minä olen edelleen aktiivisesti vl-toiminnassa mukana eli käyn säännöllisesti seuroissa ja suurin osa sukulaisistani ja ystävistäni on v-lestoja. Usko on minulle tärkeä asia, enkä siitä haluaisi luopua, mutta toisaalta minulle olisi tärkeä asia myös se, että olisi vierellä kumppani, jota rakastaa ja joka välittäisi minusta. Osa ystävistäni tietää, että olen homoseksuaalinen ja suhtautuvat asiaan ihan mukavasti. Suurin osa tuttavistani ja sukulaisistani, ml. oma perheeni eivät tiedä tästä puolesta tai eivät ainakaan ole tuoneet sitä millään tavalla ilmi. Monille asia olisi varmasti järkytys, jos he saisivat tietää, joten olen päättänyt pitää asian omana tietonani.
        En tiedä, onko homoparisuhde lopultakaan kovin väärin... Jos minulle sellainen joskus siunaantuisi, niin eipä mua kauheasti haittaa, vaikka mut lestapiireistä erotettaisiin, koska voin uskoa siitäkin huolimatta Jumalaan ja Kristuksen sovitustyöhön minunkin puolestani.
        Toisaalta, lestadiolaisuudessa on paljon hyviäkin puolia ja olen tottunut elämään näissä piireissä, joten ei minulla ole tarvetta jättää tätä joukkoa.


      • ent lesta
        musigiant kirjoitti:

        Minä olen edelleen aktiivisesti vl-toiminnassa mukana eli käyn säännöllisesti seuroissa ja suurin osa sukulaisistani ja ystävistäni on v-lestoja. Usko on minulle tärkeä asia, enkä siitä haluaisi luopua, mutta toisaalta minulle olisi tärkeä asia myös se, että olisi vierellä kumppani, jota rakastaa ja joka välittäisi minusta. Osa ystävistäni tietää, että olen homoseksuaalinen ja suhtautuvat asiaan ihan mukavasti. Suurin osa tuttavistani ja sukulaisistani, ml. oma perheeni eivät tiedä tästä puolesta tai eivät ainakaan ole tuoneet sitä millään tavalla ilmi. Monille asia olisi varmasti järkytys, jos he saisivat tietää, joten olen päättänyt pitää asian omana tietonani.
        En tiedä, onko homoparisuhde lopultakaan kovin väärin... Jos minulle sellainen joskus siunaantuisi, niin eipä mua kauheasti haittaa, vaikka mut lestapiireistä erotettaisiin, koska voin uskoa siitäkin huolimatta Jumalaan ja Kristuksen sovitustyöhön minunkin puolestani.
        Toisaalta, lestadiolaisuudessa on paljon hyviäkin puolia ja olen tottunut elämään näissä piireissä, joten ei minulla ole tarvetta jättää tätä joukkoa.

        Ei minullakaan ollut tarvetta jättää uskovaisten joukkoa, mutta hyvin selvästi tehtiin selväksi, ettei ole sopivaa olla uskovainen ja homoseksuaali. Tai homoseksuaali ihan ok, mutta itseään ei saisi toteuttaa, vaan pitäisi päästä lihan himosta eroon ja elää selibaatissa.
        Mielestäni homoseksuaalisuus ei ole väärin. Uskon edelleen Jumalaan, vaikka elänkin erilailla kuin ennen. Mutta samallalailla en voi uskoa, eli mennä seuroihin jne hyvillä mielin, sillä minua katsotaan pitkään ja supatellaan. Sen jälkeen tullaan puhuttelemaan ja he yrittävät erottaa minut rakkaastani. Hyvää tarkoittavat, mutta eivät vain ymmärrä, että minäkin haluan rakastaa ja elää parisuhteessa.

        Varmaan yli puolet "vanhoista piioista" ja "vanhoista pojista" on homoseksuaaleja jotka elävät painostuksen vuoksi selibaatissa.

        Tiedän erään "vanhapiika pariskunnan" jotka elävät yhdessä, mutta ovat rakastavaisia. Tämä on ilmeisesti yhteisön mielestä ok, kun kaikki ajattelevat heitä vain ystävinä. Mutta tuntuu niin tekopyhälle valehdella muulle seurakunnalle...

        Itse en tuollaiseen pystyisi, en valehtelemaan muille niin raskaasti. Ja salailukin on varmasti todella raskasta, esim. laittaa sängyt eri huoneisiin jne.

        Joskus käydessäni homobaarissa ensimmäisiä kertoja, ihan järkytyin, kuinka monta tuttua naamaa näin sieltä seuroista! En ollutkaan yksin.
        Kukaan heistä ei lähtenyt baariin juopottelemaan vaan ainoastaan tavatakseen muita homoseksuaaleja.

        Itse kielsin uskon julkisesti n. 5 vuotta sitten. Mutta koen olevani kuitenkin sydämessäni uskomassa. Laulan edelleen mielelläni Siionin Lauluja ja Virsejä sekä toivon pääseväni tulevana kesänä suviksiin.

        En vaan ymmärrä niin ahdasta ajattelua. En usko, että homoseksuaalisuus on oikeasti syntiä. Raamattu on kirjoitettu vanhaan aikaan, jolloin on ajateltu vanhanaikaisesti. Varmuuden vuoksi Siioni on ottanut jyrkän kannan, kukaan ei uskalla tulla julkisesti "ulos kaapista" ja puolustaa homoseksuaaleja.

        Ja onpa niitä puhujiakin jotka ovat homoja. Mitäköhän he sydämessään ajattelevat vai pyytävätkö kuitenkiin tosissaan anteeksi homosyntejään.. Ken tietää.


      • musigiant
        ent lesta kirjoitti:

        Ei minullakaan ollut tarvetta jättää uskovaisten joukkoa, mutta hyvin selvästi tehtiin selväksi, ettei ole sopivaa olla uskovainen ja homoseksuaali. Tai homoseksuaali ihan ok, mutta itseään ei saisi toteuttaa, vaan pitäisi päästä lihan himosta eroon ja elää selibaatissa.
        Mielestäni homoseksuaalisuus ei ole väärin. Uskon edelleen Jumalaan, vaikka elänkin erilailla kuin ennen. Mutta samallalailla en voi uskoa, eli mennä seuroihin jne hyvillä mielin, sillä minua katsotaan pitkään ja supatellaan. Sen jälkeen tullaan puhuttelemaan ja he yrittävät erottaa minut rakkaastani. Hyvää tarkoittavat, mutta eivät vain ymmärrä, että minäkin haluan rakastaa ja elää parisuhteessa.

        Varmaan yli puolet "vanhoista piioista" ja "vanhoista pojista" on homoseksuaaleja jotka elävät painostuksen vuoksi selibaatissa.

        Tiedän erään "vanhapiika pariskunnan" jotka elävät yhdessä, mutta ovat rakastavaisia. Tämä on ilmeisesti yhteisön mielestä ok, kun kaikki ajattelevat heitä vain ystävinä. Mutta tuntuu niin tekopyhälle valehdella muulle seurakunnalle...

        Itse en tuollaiseen pystyisi, en valehtelemaan muille niin raskaasti. Ja salailukin on varmasti todella raskasta, esim. laittaa sängyt eri huoneisiin jne.

        Joskus käydessäni homobaarissa ensimmäisiä kertoja, ihan järkytyin, kuinka monta tuttua naamaa näin sieltä seuroista! En ollutkaan yksin.
        Kukaan heistä ei lähtenyt baariin juopottelemaan vaan ainoastaan tavatakseen muita homoseksuaaleja.

        Itse kielsin uskon julkisesti n. 5 vuotta sitten. Mutta koen olevani kuitenkin sydämessäni uskomassa. Laulan edelleen mielelläni Siionin Lauluja ja Virsejä sekä toivon pääseväni tulevana kesänä suviksiin.

        En vaan ymmärrä niin ahdasta ajattelua. En usko, että homoseksuaalisuus on oikeasti syntiä. Raamattu on kirjoitettu vanhaan aikaan, jolloin on ajateltu vanhanaikaisesti. Varmuuden vuoksi Siioni on ottanut jyrkän kannan, kukaan ei uskalla tulla julkisesti "ulos kaapista" ja puolustaa homoseksuaaleja.

        Ja onpa niitä puhujiakin jotka ovat homoja. Mitäköhän he sydämessään ajattelevat vai pyytävätkö kuitenkiin tosissaan anteeksi homosyntejään.. Ken tietää.

        Mä en ole ainakaan homobaarissa törmännyt entisin vl-jätkiin, tosin empä olekaan käynyt kun 2 kertaa eikä huvita mennä, koska ne on jotenkin niin vastenmielisiä paikkoja.

        Se on rohkeaa tulla kaapista ulos ja jättää lestadiolaisuus, mut mä taidan olla pelkuri enkä koe tarpeelliseksi tehdä niin. Mieluummin olen vaikka vähän vanhanaikaisesti ajatteleva.

        käyntikortissani on sähköpostiosoite, jos joku haluaa kirjoittaa ([email protected]) Messenger löytyy myös.


      • mari*
        ent lesta kirjoitti:

        Ei minullakaan ollut tarvetta jättää uskovaisten joukkoa, mutta hyvin selvästi tehtiin selväksi, ettei ole sopivaa olla uskovainen ja homoseksuaali. Tai homoseksuaali ihan ok, mutta itseään ei saisi toteuttaa, vaan pitäisi päästä lihan himosta eroon ja elää selibaatissa.
        Mielestäni homoseksuaalisuus ei ole väärin. Uskon edelleen Jumalaan, vaikka elänkin erilailla kuin ennen. Mutta samallalailla en voi uskoa, eli mennä seuroihin jne hyvillä mielin, sillä minua katsotaan pitkään ja supatellaan. Sen jälkeen tullaan puhuttelemaan ja he yrittävät erottaa minut rakkaastani. Hyvää tarkoittavat, mutta eivät vain ymmärrä, että minäkin haluan rakastaa ja elää parisuhteessa.

        Varmaan yli puolet "vanhoista piioista" ja "vanhoista pojista" on homoseksuaaleja jotka elävät painostuksen vuoksi selibaatissa.

        Tiedän erään "vanhapiika pariskunnan" jotka elävät yhdessä, mutta ovat rakastavaisia. Tämä on ilmeisesti yhteisön mielestä ok, kun kaikki ajattelevat heitä vain ystävinä. Mutta tuntuu niin tekopyhälle valehdella muulle seurakunnalle...

        Itse en tuollaiseen pystyisi, en valehtelemaan muille niin raskaasti. Ja salailukin on varmasti todella raskasta, esim. laittaa sängyt eri huoneisiin jne.

        Joskus käydessäni homobaarissa ensimmäisiä kertoja, ihan järkytyin, kuinka monta tuttua naamaa näin sieltä seuroista! En ollutkaan yksin.
        Kukaan heistä ei lähtenyt baariin juopottelemaan vaan ainoastaan tavatakseen muita homoseksuaaleja.

        Itse kielsin uskon julkisesti n. 5 vuotta sitten. Mutta koen olevani kuitenkin sydämessäni uskomassa. Laulan edelleen mielelläni Siionin Lauluja ja Virsejä sekä toivon pääseväni tulevana kesänä suviksiin.

        En vaan ymmärrä niin ahdasta ajattelua. En usko, että homoseksuaalisuus on oikeasti syntiä. Raamattu on kirjoitettu vanhaan aikaan, jolloin on ajateltu vanhanaikaisesti. Varmuuden vuoksi Siioni on ottanut jyrkän kannan, kukaan ei uskalla tulla julkisesti "ulos kaapista" ja puolustaa homoseksuaaleja.

        Ja onpa niitä puhujiakin jotka ovat homoja. Mitäköhän he sydämessään ajattelevat vai pyytävätkö kuitenkiin tosissaan anteeksi homosyntejään.. Ken tietää.

        Hei!

        Tuntui kuin olisi omia ajatuksiaan lukenut, samalla tavalla uskon minäkin edelleen vaikka vuosia olen elänyt vähän erilaista elämää kuin vl:t yleensä.

        Olen kaapissa edelleen ja tulen varmaan olemaankin, ei viitsi sairaita vanhempia järkyttää ennenaikaiseen hautaan. =)

        Olisi kiva vaihtaa vaikka sähköpostin kautta ajatuksia enemmänkin.


    • mie!

      Heippa sinulle, joka painiskelet näiden ko. asioiden kanssa!itte olen myös ko. perheestä lähtöisin ja painin perheeni kanssa vielki asian tiimoilta. Elän tällä hetkellä parisuhteessa...kieltäny uskon noin 4 vuotta sitten ko. asian takia!olisi kiva jutella kanssas!meitä on aika paljon!:)

      • tiitti-ihmettelijä

        te jotenki niinku haette hyväksyntää sille, että voisitte olla samaan aikaan elävässä uskossa ja toteuttaa itseänne- (mies miehen ja nainen naisen kans)siis osa tänne kirjottaneista.

        mutta Jumala vihaa syntiä ja rakastaa syntistä ihmistä! miettikäähän tuota..

        kyl oli mahtava lukea ja huomata että kirjotuksissa on vanh.lest.sävy. tämäkin nii aistittavissa.


      • nyt on selvästi
        tiitti-ihmettelijä kirjoitti:

        te jotenki niinku haette hyväksyntää sille, että voisitte olla samaan aikaan elävässä uskossa ja toteuttaa itseänne- (mies miehen ja nainen naisen kans)siis osa tänne kirjottaneista.

        mutta Jumala vihaa syntiä ja rakastaa syntistä ihmistä! miettikäähän tuota..

        kyl oli mahtava lukea ja huomata että kirjotuksissa on vanh.lest.sävy. tämäkin nii aistittavissa.

        Tuo nyt on aivan selvästi laestadiolaisten sisäpiiriasia, ehkä sellainen painostaminen ja pahuus kuuluu Laestadiuksen oppiin. Pitää kuitenkin aina muistaa, että sillä ei ole mitään tekemistä kristinuskon kanssa. Kristus ei koskaan edes tiennyt mitään erilaisista laestadiolaisista lahkoista, yhtä vähän hän tiesi Lutherinkaan seuraajista eli luterilaisista. Mielestäni on aina sitä parempi, mitä aikaisemmin ihmiset pääsevät eroon näiden ns. uskonpuhdistajien luomista uskonnoista, sitä vähemmän niistä on vahinkoa maailmalle.


    • teitä

      Itse olen homo ja lestadiolaisperheestä. Mielestäni homo voi vapautua ainoastaan jättämällä vanhanaikaisia uskontoja. Lestadiolaiset eivät tee muuta kun kyyläävät toisiaan ja uhkaavat saatanalla. Kirkkoon en myöskään kuulu koska papeilla ei ole tänä päivänä muuta mielessä kuin riitely naispappeudesta ja homoista. Miksi maksaa tällaiselle organisaatiolle penniäkään?

      Uskoa voi ilman kirkkoa tai lahkoa. Jos jumala on minut luonut niin hyväksyköön minut. Minä en aio mennä hautaan ellen ole saanut elää sellaisena kun olen syntynyt. Voisin kuvitella että lestadiolaiset ajavat monta nuorta itsemurhaan niin kuin myös moni muu uskonnonlahko. Milloin te heräätte?

      • tuli

        ...asiaa ja juuri sellaista kuin pitikin. Ei ihmisiä saa uskon myötä kieltää rakastamasta, se ei todellakaan aja muuhun kuin mielisairauteen ja mahdollisesti sitä kautta itsemurhaan. Olen kanssasi samaan mieltä, että kansan täytyy herätä ennenkuin on liian myöhäistä.


      • ent lesta
        tuli kirjoitti:

        ...asiaa ja juuri sellaista kuin pitikin. Ei ihmisiä saa uskon myötä kieltää rakastamasta, se ei todellakaan aja muuhun kuin mielisairauteen ja mahdollisesti sitä kautta itsemurhaan. Olen kanssasi samaan mieltä, että kansan täytyy herätä ennenkuin on liian myöhäistä.

        Olisi kiva kuulla ajatuksia rehellisesti ja suoraan "elävässä uskossa" olevilta. Huomaan välillä, että jotkut julkisesti uskovaiset kertovat, ettei heistä ole väärin olla homoseksuaali, mutta eivät halua sanoa sitä ääneen muiden uskovaisten kuullen.

        Selvästi ympäristön painostus on niin kova?

        Yritin etsiä uskontojen kohdalta Lestadiolaisten omaa keskustelua. Ei löytynyt. Onko poistettu?
        En kyllä ihmettele jos on poitettu, kun varmaan halutaan rauhoittaa tilannetta,sillä niin paljon on ollut häiriköitä. Tai oli ainakin joskus muinoin. En ole kyllä aikoihin edes käynyt katsomassa.

        Sääli jos on poistettu. Varmasti oli hyvä paikka kohdata uskovaisten ja uskonsa kieltäneiden.

        Vaikka olenkin virallisesti uskoni kieltänyt,koen olevani uskomassa ja mielestäni vanhoillislestadiolaisilla on erittäin paljon hyvää. Paljon enemmän kuin missään muussa.


    • minä

      luovuta sukuelimesi lääkärille ,niin ei tarvi painia sen asian kanssa ---mulla on myös VL tausta .... hyvin menee mulkutta..

    • homo

      Mitä tarkotaa " virallisesti uskosta kieltäytyminen". Onko niin, että lest. pitää ilmotaa virallisesti et olen luopunut uskosta eli uskomasta Jeesukseen, eli kerrot julkisesti olevasi luopio, en käsitä.

      • he ilmoittavat

        käsittääkseni he ilmoittavat, etteivät enää usko Laestadiukseen, sillä hänen seuraajistaanhan lestadiolaisissa lahkoissa on kysymys. Vrt. samalla tavalla kuin Lutheruksen seuraajia nimitetään luterilaisiksi, eihän näillä ole paljon mitään tekemistä kristinuskon kanssa.


      • subac
        he ilmoittavat kirjoitti:

        käsittääkseni he ilmoittavat, etteivät enää usko Laestadiukseen, sillä hänen seuraajistaanhan lestadiolaisissa lahkoissa on kysymys. Vrt. samalla tavalla kuin Lutheruksen seuraajia nimitetään luterilaisiksi, eihän näillä ole paljon mitään tekemistä kristinuskon kanssa.

        Kun vanhoillislestadioilainen "kieltää uskonsa virallisesti", hän ehkä kertoo perheelleen ja ystävilleen ettei enää usko samalla tavalla kuin lestadiolainen oppi opettaa.
        Eli ei sen virallisemmin missään seurakunnan edessä käy kuuluttamassa olevansa luopio. :)
        "Virallisesti" sanaa käytetään siksi, että useat on eläneet "ei uskoivasen" elämää jo pitempään niin ettei siitä ole esim. perhe tiennyt. Tulee ns "kaapista ulos" siinä suhteessa, ettei enää usko kuten vanhoillislestadiolaiset.


      • tinni-tunni
        he ilmoittavat kirjoitti:

        käsittääkseni he ilmoittavat, etteivät enää usko Laestadiukseen, sillä hänen seuraajistaanhan lestadiolaisissa lahkoissa on kysymys. Vrt. samalla tavalla kuin Lutheruksen seuraajia nimitetään luterilaisiksi, eihän näillä ole paljon mitään tekemistä kristinuskon kanssa.

        Aika ahkeraan sä jaksat tätä asiaasi väittää! Uskon kuitenkin että suurin osa ihmisistä, uskovista ja ei uskovista, on eri mieltä sun kanssa tässä asiassa. Siis että luterilaisuudella olisi mitään tekemistä kristinuskon kanssa! Eiköhän se katolinen kirkko ollut silloin Lutterin aikaan aika kauas luisunut kristillisyydestä ja Lutter vain puhdisti sitä kristillisyyttä.

        Tinni-Tunni


    • Ihmetyttää

      Olen vl-perheestä ja olen homo. Erosin vl-piireistä koska haaveilin omasta kumppanista! Selibaatti tarkoittaisi minulle myös sitä että en saisi tuntea rakkautta ja rakastaa, totetuttamalla itseäni tunnen olevani ehjä. Jotkut sanovat että rukoilemalla (uskolla) voin muuttua heteroksi. Vuoriakin kun voi uskolla siirtää. Se on vaan minusta loukkaamista meitä kohtaan. Erilaisuus on lahja, joka on annettu meistä jokaiselle jo syntyessämme.

      Muutama perheeni jäsen tietää että olen homo. Sanovat hyväksyvänsä minut mutta kuitenki sanovat ettei kannata kertoa sille ja sille, toisinsanoen häpeävät minua! Se satuttaa. En saisi olla oma itseni!

      Käyn välillä seuroissa. Mielestäni homoseksuaalisuus on yhä tabu vl-piireissä. Suvaitsemattomuutta on paljon. Se etten ole kertonut homoudestani johtunee siitä että perheeni houtuisi häpeämään minua! En sitä haluaisi mutta kun vl-kanta on mikä on, niin se heijastuu varmasti häpeänä, en tiedä, ehkäpä lähitulevaisuudessa tiedän!
      Rukoilen ihmisille ymmärrystä!
      Suvaitsevaisuus on arvostusta ja rakkautta tätä maailmankaikkeutta ja elämää kohtaan.

      • voiko olla?

        Voiko Vanhoillislestaadiolainen olla suvaitsevainen, vai estääkö usko sen?


      • musigiant

        Kyllä minäkin haaveilen omasta kumppanista. Miksi en haaveilisi? Kyllä jokainen tunne-elämältään normaali aikuinen ihminen, oli sitten homo tai hetero haaveilee omasta kumppanista. Toisilla haave oman kumppanin löytämisestä on voimakas, suorastaan sydäntäraastava, toiset ehkä suhtautuvat haaveisiin kumppanin löytymisestä tyytyen kohtaloon, minkä Jumala suo. Tieden monen ihmisen olevan jopa ahdistunut sen takia, että sopivaa kumppania ei tunnu löytyvän ja pelko loppuelämän viettämisestä yksinäisenä jäytää sydäntä.
        Vanhoillislestadiolaisuudessa pidetään syntinä, jos haluaa kumppania samasta sukupuolesta ja haluaa siis toteuttaa seksuaalisuuttaan. Minulla ei ole aikomusta mennä naimisiin naisen kanssa, joten vanhoillisen opetuksen mukaan joutuisin elämään sinkkuna. Minulle on yritetty selittää, että kyllähän ilman kumppania jääneet heterotkin joutuvat elämään yksin. Mielestäni näitä asioita ei voi kuitenkaan verrata keskenään, koska minun on mahdollista, jopa todennäköistä löytää samaa sukupuolta oleva kumppani.

        Minä en ole kertonut homoudestani juuri kenellekään, koska minäkään en halua tuottaa häpeää perheelleni, se on varmaan yksi tärkeimmistä syistä. Sillä häpeähän se on tunnustautua julkisesti homoksi vanhoillislestadiolaisissa piireissä, vaikka homous ei itsessään todellakaan ole mikään häpeän aihe, koska Jumala on minut tällaiseksi luonut.


      • poikalapsi
        musigiant kirjoitti:

        Kyllä minäkin haaveilen omasta kumppanista. Miksi en haaveilisi? Kyllä jokainen tunne-elämältään normaali aikuinen ihminen, oli sitten homo tai hetero haaveilee omasta kumppanista. Toisilla haave oman kumppanin löytämisestä on voimakas, suorastaan sydäntäraastava, toiset ehkä suhtautuvat haaveisiin kumppanin löytymisestä tyytyen kohtaloon, minkä Jumala suo. Tieden monen ihmisen olevan jopa ahdistunut sen takia, että sopivaa kumppania ei tunnu löytyvän ja pelko loppuelämän viettämisestä yksinäisenä jäytää sydäntä.
        Vanhoillislestadiolaisuudessa pidetään syntinä, jos haluaa kumppania samasta sukupuolesta ja haluaa siis toteuttaa seksuaalisuuttaan. Minulla ei ole aikomusta mennä naimisiin naisen kanssa, joten vanhoillisen opetuksen mukaan joutuisin elämään sinkkuna. Minulle on yritetty selittää, että kyllähän ilman kumppania jääneet heterotkin joutuvat elämään yksin. Mielestäni näitä asioita ei voi kuitenkaan verrata keskenään, koska minun on mahdollista, jopa todennäköistä löytää samaa sukupuolta oleva kumppani.

        Minä en ole kertonut homoudestani juuri kenellekään, koska minäkään en halua tuottaa häpeää perheelleni, se on varmaan yksi tärkeimmistä syistä. Sillä häpeähän se on tunnustautua julkisesti homoksi vanhoillislestadiolaisissa piireissä, vaikka homous ei itsessään todellakaan ole mikään häpeän aihe, koska Jumala on minut tällaiseksi luonut.

        Oli mukava lukea rauhallisen perusteltu kannanottosi tähän monelle kipeäänkin aiheeseen. Onko nykykäsitys vl-uskovilla siis tuo, että Luoja on luonut ihmisen hetyeroksi tai homoksi? Kuulostaa asialliselta ja ihmistä arvostavalta sekä myös tasapuoliselta käsitykseltä - verrattuna vaikkapa helluntailaisten ajatukseen, jonka mukaan homous on syntiinlankeemuskesta aiheutuvaa Saatanan työtä.

        Minulla on paljon kokemusta lestadiolaisuudesta lapsuudestani ja nuoruudestani, eikä kuva ole kovin myönteinen, vaikka toisaalta tunne arkeaan hyvin tervejärkisen normaalista eläviä uskovia. Onko homoasenne tabu asiana?


      • musigiant
        poikalapsi kirjoitti:

        Oli mukava lukea rauhallisen perusteltu kannanottosi tähän monelle kipeäänkin aiheeseen. Onko nykykäsitys vl-uskovilla siis tuo, että Luoja on luonut ihmisen hetyeroksi tai homoksi? Kuulostaa asialliselta ja ihmistä arvostavalta sekä myös tasapuoliselta käsitykseltä - verrattuna vaikkapa helluntailaisten ajatukseen, jonka mukaan homous on syntiinlankeemuskesta aiheutuvaa Saatanan työtä.

        Minulla on paljon kokemusta lestadiolaisuudesta lapsuudestani ja nuoruudestani, eikä kuva ole kovin myönteinen, vaikka toisaalta tunne arkeaan hyvin tervejärkisen normaalista eläviä uskovia. Onko homoasenne tabu asiana?

        Ei vanhoillisten kanta ole mihinkään muuttunut, eli vanhoillisten perusopetus taitaa olla se, että homous on syntiinlankeemuksen seurasta. Esittämäni asiat olivat lähinnä oman ymmärrykseni mukaisia. Toisaalta, ovathan kaikki vanhoillisten käsitykset asioista joidenkin ihmisten oman ymmärryksen mukaisia, lähinnä sellaisia, jotka ovat saaneet jossain vaiheessa eniten kannatusta ja ovat jossain määrin perusteltavissa myös Raamatulla. (Raamatullahan voi perustella yhtä sun toista)


    • homo

      Eihän vanhoillisl. hyväksy muita uskovia kuin omat eli muut uudestisyntyneet Jumalan lapset ovat vääräuskoisia ja kadotukseen menijöitä.
      Eli lahkosta on kysymys kaikkineen..
      Tämä on totuus tästä asiasta. Vanh.l. voisivat keskenään perustaa oman keskustelukanavan ja tuomita keskenään omiaan.

      • tadaa

        oon lestaperheestä... ei tarvi heti yleistäää.. mua ärsyttää äärimmäisesti tuollane luokittelu. itte en hyväksy henk koht ajatusta tuomita muita ja olla ite se paras... siitä just uskovaisen pitäis välttyä. ärsyttää esim mutsini joka tahtoo puhua paheksuvasti "epäuskoisista" ... KUKA voi määritellä toisen sydämentilan!?!? sieltä se usko lähtee, jumalasta pyhäåstä hengestä jne.. ei yhdestäkään LAHKOSTA:.


    • monimutkainen ?!

      Siis ei kai kannattaisi mistään vanh.lest. puhua erikseen, vaan yleensä elävään uskoon päässeistä ihmisistä ja suhteesta ns. vapaaseen seksiin. Onhan meitä kauhea määrä elävässä uskossa eläviä heteroja naimattomia ihmisiä, joiden ei tulis mieleenkään 'alkaa toteuttaa itseensä rakastamalla fyysisellä rakastelulla toista sukupuolta', siis avioliiton ulkopuolisiin/seen suhteeseen lähtöä. En voisi kuvitellakaan, vaikka toista sukupuolta kaipaan. Kyllä Jeesus on tärkeämpi ja Hän auttelee minua läheisen, toista sukupuolta olevan puutteessa. Se on ulkonelämää, kilvoittelua selibaatissa, mutta toisaalta niin kovin siunattua elämää kuitenkin. Miksi tämä ei käy lesboille ja homoille, siis olla koskematta, olla erotisoimatta sitä toista ja mennä sänkyyn? Mä en koskaan ole käsittänyt käsittänyt. Miksi homolla/lesbolla huono kestokyky elää 'ilman' kun niin on käynyt? Ja kun kuit. uskokin on löytynyt!

      Hetero/lesbo tai homo, mutta selibaatissa ja iloisesti uskomassa, siunausliitossa Jumalan kanssa. Sublimoidaan! Miksi se synnin tekemiseen lähteminen on niin tärkeää, että jatkuva riita asiasta valtakunnassa. - En kässää, 'sanoutua irti uskosta', eiks' synneistään ulos kilvoittelu olisi uskovan elämää, lankeemuksesta ylös ja uuteen alkuun Herran kansa. Elämässä ON ahdistusta ja kärsimystä tuottavia tekijöitä. Kukaan ei säästy. Eiks' pelastus ole tärkeintä, päämäärä. - Huhhuijaa.

      • sublimoinnista

        Kirjoitit asiallisesti. Olen homo, ja pystyn helposti elämään ilman seksiä. Silti minulla on rakkaussuhde erääseen mieheen, mutta siinä seksi on korvautunut hellyydellä. Sublimointi kannattaa, ja se onnistuu kun saa hellyyttä ja vaikkapa urheilee.

        Seksuaalisuuden tykahduttaminen on eri asia kuin sublimoiminen, ja se ei ole terveellistä.

        Seksi ei ole hellyyden korvike. Hellyys tulee ensin, ja seksi sitten, jos ollenkaan. Ymmärrän kyllä, että monien on "pakko" harrastaa seksiä. Heillä on vain niin voimakkaat vietit. Minusta kun seksin sublimoi, niin tilalle astuu hienovireisempi kanssakäyminen, jota siis hellyydeksi kutsun.

        Uskon niin, että eläviä uskovia voi löytyä kaikista seurakunnista. Ensin voi laajentaa uskovien piirin käsittämään kaikki lestadiolaiset, sitten koko luterilaisen kirkon, sitten myös koko kristinuskon. Minä en poissulje elävien uskovien yhteydestä tällä hetkellä mitään kirkkokuntaa maailmassa, oli se sitten vaikka Taolaisuus. Turha poisrajaaminen kapeuttaa vain näkökenttää.


      • ml213.

        Se on totta, miten sivullisena katsoen, monasti sinkkuna eläen oli paras vaihtoehto ja moni hetero todella näin elääkin. Mutta, monasti sinkkuna/yksin eläen liittyy sekin tosi asia, että tällä naimattomalla ihmisellä on ongelma luoda ja olla parisuhteessa.Siis hän e mahdollistu edes terveeseen pitkäkestoiseen seurusteluun,- ja näin hän on naimaton.Tunnen näitä ihmisiä useita.Siis kyse ei ole seksuaalisuudesta vaan vaikeudesta elää toisenm ihmisen kanssa läheistä elämää.


    • .

      kyllä heterotkin painiskelevat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1795
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1494
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1183
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1172
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1126
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1094
    Aihe