Kerookaas mulle, että kun noi karkeakarvaiset kaniinimäyräkoirat on pentuna niin ihanan sileitä niin tuleeko niille vanhana sellaset pitkät karvat naamalle ym. muualle vai pysyykä ns. lyhytkarvaisena aina?
Kiitos!
Karkeakarvainen Kaniinimäyräkoira
7
1279
Vastaukset
- alempaa
kysymys ja vastauset otsikolla 'Kark.karvaisen pennun karvapeite'
Samat esille tulleet seikat koskevat kaikkia karkeakarvaisia mäyriksiä kokoon katsomatta.
Minkäikäinen pentusi on? - Henrietta
Siinäpä se ,jos kk pentu on luovutusiässä
(7-8viikkoa )vielä "ihanan sileä" mitä todennäköisyydellä siitä jää niukkakarvainen tai
jopa sileä (ei partaa) .
Karkeak. on yleisesti suositumpi ja "ihanampi" juuri partaisena söpöläisenä ,lyhytkarvainen
kun on eri rotua kokonaan.- karkkari ja lyhkis
on samaa rotua, eri karvanmuunnosta vain. Molemmat on mäyräkoiria, mutta mäyräkoirien ryhmässä on 9 eri rotua, eli kolmea kokoa, kussakin kolme eri karvanlaatua.
Kk ja lk mäyräkoiran risteytyksiä ei Suomessa sallita, mutta jo esim. Ruotsissa ja Norjassa kyllä. Sieltä tuodaan meille Suomeenkin koiria, joilla on takanaan sekä lyhyt- että karkeakarvaisia. Näitä sitten käytetään jalostukseen täällä, usein käyttöominaisuuksien vuoksi, rekisteröityinä joko lyhyt- tai karkeakarvaisiksi.
Niin ollen mäykyissä näkee yksilöitä, joista ei hyvällä tahdollakaan pysty sanomaan,mitä ne oikein ovat. On mm. riistanvärisiä 'lyhytkarvaisia' ja tosi niukkakarvaisia, parrattomia karkkareita.
Aina ei esim. lyhytkarvainen/-karvaiset yksilöt näy heti karkkarin sukutaulussa, vaan ne voivat olla kauempana. - erirotua
karkkari ja lyhkis kirjoitti:
on samaa rotua, eri karvanmuunnosta vain. Molemmat on mäyräkoiria, mutta mäyräkoirien ryhmässä on 9 eri rotua, eli kolmea kokoa, kussakin kolme eri karvanlaatua.
Kk ja lk mäyräkoiran risteytyksiä ei Suomessa sallita, mutta jo esim. Ruotsissa ja Norjassa kyllä. Sieltä tuodaan meille Suomeenkin koiria, joilla on takanaan sekä lyhyt- että karkeakarvaisia. Näitä sitten käytetään jalostukseen täällä, usein käyttöominaisuuksien vuoksi, rekisteröityinä joko lyhyt- tai karkeakarvaisiksi.
Niin ollen mäykyissä näkee yksilöitä, joista ei hyvällä tahdollakaan pysty sanomaan,mitä ne oikein ovat. On mm. riistanvärisiä 'lyhytkarvaisia' ja tosi niukkakarvaisia, parrattomia karkkareita.
Aina ei esim. lyhytkarvainen/-karvaiset yksilöt näy heti karkkarin sukutaulussa, vaan ne voivat olla kauempana.Luokitellaan kyllä eri roduksi (vaikka ovatkin mäyräkoiria).Karkeak. saa siirtää toiseen rotuun
eli lyhytk. jäädessään lyhytkarvaiseksi.
Samoin kuin normaalikokoinen alittaa rin.ymp.
mitan 35cm saa tuomarin vahvistuksella siirtää
toiseen rotuun eli kääpiöksi tai päin vastoin.
Kuitenkin luokitellaan "sekrotuiseksi" norm.
ja kääpiö yhdistelmä vaikka ovat samaa karvanlaatua !Siinä tilanteessa katsotaan että ovat eri rotua !!!
Todella hassu juttu mutta näin se menee . - kunnolla
erirotua kirjoitti:
Luokitellaan kyllä eri roduksi (vaikka ovatkin mäyräkoiria).Karkeak. saa siirtää toiseen rotuun
eli lyhytk. jäädessään lyhytkarvaiseksi.
Samoin kuin normaalikokoinen alittaa rin.ymp.
mitan 35cm saa tuomarin vahvistuksella siirtää
toiseen rotuun eli kääpiöksi tai päin vastoin.
Kuitenkin luokitellaan "sekrotuiseksi" norm.
ja kääpiö yhdistelmä vaikka ovat samaa karvanlaatua !Siinä tilanteessa katsotaan että ovat eri rotua !!!
Todella hassu juttu mutta näin se menee .mitä kirjoitin.
Tekstissäni todellakin lukee, että MÄYRÄKOIRIA ON 9 ERI ROTUA. Siinä ei ole minulle mitään epäselvää.
Toki rodusta toiseen siirtäminen on mahdollista, mutta siitähän alun alkaen ei ollut kyse, vaan pennun karvapeitteestä!
Jos muissa Pohjoismaissa on mahdollista luvallisesti sekoitella
eri karvanlaatuja keskenään, niin mitenkäs selität
tämän? Onko mielestäsi sekarosuisia vai rotupuhtaita yksilöitä? Mielestäni ne on sekarotuisia. Yhdistämällä vain samaa karvanlaatua
ja kokoa pysytään rodultaan puhtaissa koirissa. Tämä on minun periaatteenikasvatustyössäni.
Tiedätkä itse aiheesta enemmänkuin mitä tekstisi antaa ymmärtää? - Stiina
karkkari ja lyhkis kirjoitti:
Aina ei esim. lyhytkarvainen/-karvaiset yksilöt näy heti karkkarin sukutaulussa, vaan ne voivat olla kauempana.Kyllä virallisesti ovat eri 9 rotua !!
Valitettavasti lyhytk./karkkari saa vaihtaa
tosiaan rotua kun tuomari sen arvioi !!
Todellisuudessa kyseinen koira periyttää jos käytetään jalostukseen molempia karvanlaatuja .
Olen nähnyt karkeak. pentueen joukossa pitkäkarvaisen pennun ,siis kaksi eri "ROTUA" !!
- Iida
Onko sinulla tällainen "sileä" versio ?
Minkä ikäinen kkkan on ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 743397
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753127Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.683002On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662671Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442182- 611739
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251707- 351705
Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181679- 601628