Työttömät vanhemmat ja lapsen päivähoito

Yksi tietämätön vain

Kuulin tässä jutun että myös työttömillä vanhemmilla olisi oikeus siihen että lapsi saisi olla joskus päivähoidossa.Pitääköhän asia paikkaansa?Jos asia on niin mistähän päivähoito paikkaa kysytään?Ja paljonko se tulisi meille maksamaan?Meillä ei juurikaan ole kahdenkeskistä aikaa eikä lapselle hoitajia..joskus olisi kiva esim. saada lapsi siksi aikaa hoitoon kun siivoaa tai jos sellasia asioita joita on vaikea lapsen kanssa hoitaa.

Huom!En kaipaa mitään moraalisaarnoja enkä ilkeilyjä.Tiedän kyllä jo sanomattakin että jotkut ovat sitä mieltä että lasta ei tarvitse koskaan hoitoon viedä, jos itse on kotona.

49

6274

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • make

      ei maksanu meillä mitään,koska molemmat työttömiä silloisella hetkellä,eli tuskin sinullekaan isoa laskua tulis.(jos ollenkaan)
      se mitä tulee siihen ,että onko oikeutettu hoitopaikkaan,jos on työtön niin ajatteleppa asia siltä kantilta,että myös sinä olet veronmaksaja jolle kuuluu myös nämä palvelut ja ennenkaikkea se ,että sun lapsesi on hoidossa auttaa myös lapsen sosiaalista kanssakäymistä muiden kanssa eli saa leikkiä plus touhuta muitten muksujen kanssa joka on lapsella eduksi sekä iloksi.
      mitään tunnontuskia ei kannata potea vaan reilusti lapsi hoitoon ja jos ei muuta niin osa-aikaseenkin on mahollista olipa työtön eli töissä.

      • lhlhlhlhlh

        päivähoitoon, vanhemmista ei niin väliä, missä ovat. Jotkut maksaa ,jotkut ei maksa,ihan sama. Mutta lapsella on OIKEUS päivähoitoon, se on oikein lailla säädetty! Ei ole rajoituksia, saako olla koko vai puolipäivää, suosituksia voi toki olla.
        Sinne vaan!


      • -jossu-
        lhlhlhlhlh kirjoitti:

        päivähoitoon, vanhemmista ei niin väliä, missä ovat. Jotkut maksaa ,jotkut ei maksa,ihan sama. Mutta lapsella on OIKEUS päivähoitoon, se on oikein lailla säädetty! Ei ole rajoituksia, saako olla koko vai puolipäivää, suosituksia voi toki olla.
        Sinne vaan!

        Niin mistähän siitä hommasta sitten voi kysellä?


      • star
        -jossu- kirjoitti:

        Niin mistähän siitä hommasta sitten voi kysellä?

        Voit hakea päivähoitohakemuksen, joko päiväkodista tai tulostaa sen netistä. Kaikilla lapsilla on subjektiivinen päivähoito-oikeus. päivähoitomaksut riippuu tuloistanne.......


      • veronmaksu

        No hohoijaa. Maksaa veroja ilmaisesta rahasta...
        Voiko sitä oikeasti sanoa veronmaksamiseksi. Eiköhän ne oikeat veronmaksajat kuitenkin ole niitä, jotka käyvät töissä ja maksavat verot palkastaan tms.

        Tosiasiahan on, että työttömän korvauksen maksaa työssäkäyvä veronmaksaja ja myös työttömän lapsen päivähoidon maksaa työssäkäyvä veronmaksaja. Kysymys on siitä, mikä on oikeudenmukaista.

        No, nykyinen lainsäädäntö joka tapauksessa sallii työttömien viedä lapsensa päivähoitoon. Tämä valitettava epäoikeudenmukaisuus tulee varmasti poistumaan, kun suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle. Rahaa ei silloin enää riitä kuin välttämättömään. Mutta nyt menemme näin ja jokainen tehköön omatuntonsa mukaan.


      • make
        veronmaksu kirjoitti:

        No hohoijaa. Maksaa veroja ilmaisesta rahasta...
        Voiko sitä oikeasti sanoa veronmaksamiseksi. Eiköhän ne oikeat veronmaksajat kuitenkin ole niitä, jotka käyvät töissä ja maksavat verot palkastaan tms.

        Tosiasiahan on, että työttömän korvauksen maksaa työssäkäyvä veronmaksaja ja myös työttömän lapsen päivähoidon maksaa työssäkäyvä veronmaksaja. Kysymys on siitä, mikä on oikeudenmukaista.

        No, nykyinen lainsäädäntö joka tapauksessa sallii työttömien viedä lapsensa päivähoitoon. Tämä valitettava epäoikeudenmukaisuus tulee varmasti poistumaan, kun suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle. Rahaa ei silloin enää riitä kuin välttämättömään. Mutta nyt menemme näin ja jokainen tehköön omatuntonsa mukaan.

        siis väitätkö ,että jos olen ollut kymmeniä vuosia töissä,niin en ole tienannu yhteiskunnalle sen verran verorahaa ,että olisin oikeutettu lapsen hoitopaikkaan,kuule älä nyt viiti puhua paskaa
        kiitos.


      • make
        veronmaksu kirjoitti:

        No hohoijaa. Maksaa veroja ilmaisesta rahasta...
        Voiko sitä oikeasti sanoa veronmaksamiseksi. Eiköhän ne oikeat veronmaksajat kuitenkin ole niitä, jotka käyvät töissä ja maksavat verot palkastaan tms.

        Tosiasiahan on, että työttömän korvauksen maksaa työssäkäyvä veronmaksaja ja myös työttömän lapsen päivähoidon maksaa työssäkäyvä veronmaksaja. Kysymys on siitä, mikä on oikeudenmukaista.

        No, nykyinen lainsäädäntö joka tapauksessa sallii työttömien viedä lapsensa päivähoitoon. Tämä valitettava epäoikeudenmukaisuus tulee varmasti poistumaan, kun suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle. Rahaa ei silloin enää riitä kuin välttämättömään. Mutta nyt menemme näin ja jokainen tehköön omatuntonsa mukaan.

        ja se että sun mielestä se on epäoikeudenmukaista ,niin tuo esille sen ,että olet ite kasvatettu jossain tynnyrissä plus ,että olet vielä reppana jääny aikoinas ilman hoitopaikkaa kun ei sua ole viety mihinkään,kun se olis ollu "väärin".


      • hyvinkin
        make kirjoitti:

        siis väitätkö ,että jos olen ollut kymmeniä vuosia töissä,niin en ole tienannu yhteiskunnalle sen verran verorahaa ,että olisin oikeutettu lapsen hoitopaikkaan,kuule älä nyt viiti puhua paskaa
        kiitos.

        Ja mistäs sinä tiedät onko aloittaja ollut päivääkään työssä. Hänen veronmaksamistaan sinä kommentoit, et omaasi. Sitäpaitsi kyllä sinä niitä veromarkkoja olet koko ajan kuluttanutkin ja varsinkin siinä vaiheessa kun työttömänä vielä viet lapsesi päivähoitoon.

        Kaltaisesi ihmiset eivät muuta mielipidettäni siitä, että päivähoidon ei pitäisi olla kuin työssäkäyvien lapsille tarkoitettu. Ja toki mikäli henkilö on esim. sairauden takia kykenemätön hoitamaan lastaan kotona päivähoito on oikeutettua. Tämä siis minun mielipiteeni.

        Vanhanapa olet lapsesi tehnyt, jos olet ehtinyt kymmeniä vuosia olla töissä siinä vaiheessa kun lapset ovat pieniä. Hieman epäuskottavaa...


      • naurata
        make kirjoitti:

        ja se että sun mielestä se on epäoikeudenmukaista ,niin tuo esille sen ,että olet ite kasvatettu jossain tynnyrissä plus ,että olet vielä reppana jääny aikoinas ilman hoitopaikkaa kun ei sua ole viety mihinkään,kun se olis ollu "väärin".

        Hah, hah. Huvittava lukea tällaisia viestejä, joilla yritetään "muka" loukata. Suoraan sanottuna aika säälittävä rimanalitus, jopa sinulta.


      • jouko
        hyvinkin kirjoitti:

        Ja mistäs sinä tiedät onko aloittaja ollut päivääkään työssä. Hänen veronmaksamistaan sinä kommentoit, et omaasi. Sitäpaitsi kyllä sinä niitä veromarkkoja olet koko ajan kuluttanutkin ja varsinkin siinä vaiheessa kun työttömänä vielä viet lapsesi päivähoitoon.

        Kaltaisesi ihmiset eivät muuta mielipidettäni siitä, että päivähoidon ei pitäisi olla kuin työssäkäyvien lapsille tarkoitettu. Ja toki mikäli henkilö on esim. sairauden takia kykenemätön hoitamaan lastaan kotona päivähoito on oikeutettua. Tämä siis minun mielipiteeni.

        Vanhanapa olet lapsesi tehnyt, jos olet ehtinyt kymmeniä vuosia olla töissä siinä vaiheessa kun lapset ovat pieniä. Hieman epäuskottavaa...

        niinpä niin se on sun mielipiteesi,mutta jos vanhemmat ei ole töissä,niin pitääkö siitä lasten kärsiä?kärsimyksellä tarkoitan sitä ,että pitääkö ne lapsen saamat kaverit ja opit jotka se saa päivähoitopaikasta myös vanhempien lisäksi jättää käyttämättä sen takia jos on työtön?oletko ajatellu ,että ne työttömän lapsetkin on niitä tulevia veronmaksajia!!,mutta tämäkin on vain minun mielipiteeni.


      • muualtakin
        jouko kirjoitti:

        niinpä niin se on sun mielipiteesi,mutta jos vanhemmat ei ole töissä,niin pitääkö siitä lasten kärsiä?kärsimyksellä tarkoitan sitä ,että pitääkö ne lapsen saamat kaverit ja opit jotka se saa päivähoitopaikasta myös vanhempien lisäksi jättää käyttämättä sen takia jos on työtön?oletko ajatellu ,että ne työttömän lapsetkin on niitä tulevia veronmaksajia!!,mutta tämäkin on vain minun mielipiteeni.

        Lapset oppivat vuorovaikutusta ym. ja saavat kavereita päiväkerhoissa, hiekkalaatikoilla, puistoissa ym. Turha väittää, että päiväkoti on ainoa paikka lapsen sosiaaliselle/henkiselle kasvulle. Mutta, jos vanhemmat eivät viitsi lapsiaan mihinkään viedä, se on tietysti toinen asia.

        Kyllä on uskomatonta, jos työttömiä pidetään niin avuttomina, etteivät lapsiaan osaa kasvattaa ja heille virikkeitä tarjota. Vai onko se todella totuus? Olen kyllä järkyttynyt, jos näin on.


      • ja mieti
        jouko kirjoitti:

        niinpä niin se on sun mielipiteesi,mutta jos vanhemmat ei ole töissä,niin pitääkö siitä lasten kärsiä?kärsimyksellä tarkoitan sitä ,että pitääkö ne lapsen saamat kaverit ja opit jotka se saa päivähoitopaikasta myös vanhempien lisäksi jättää käyttämättä sen takia jos on työtön?oletko ajatellu ,että ne työttömän lapsetkin on niitä tulevia veronmaksajia!!,mutta tämäkin on vain minun mielipiteeni.

        Tässä yksi linkki, josta löytyy asiaa.

        http://kunta.riihimaki.fi/kokoomus/artikkelit/artikkeli069.html


      • asioista tietävä
        veronmaksu kirjoitti:

        No hohoijaa. Maksaa veroja ilmaisesta rahasta...
        Voiko sitä oikeasti sanoa veronmaksamiseksi. Eiköhän ne oikeat veronmaksajat kuitenkin ole niitä, jotka käyvät töissä ja maksavat verot palkastaan tms.

        Tosiasiahan on, että työttömän korvauksen maksaa työssäkäyvä veronmaksaja ja myös työttömän lapsen päivähoidon maksaa työssäkäyvä veronmaksaja. Kysymys on siitä, mikä on oikeudenmukaista.

        No, nykyinen lainsäädäntö joka tapauksessa sallii työttömien viedä lapsensa päivähoitoon. Tämä valitettava epäoikeudenmukaisuus tulee varmasti poistumaan, kun suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle. Rahaa ei silloin enää riitä kuin välttämättömään. Mutta nyt menemme näin ja jokainen tehköön omatuntonsa mukaan.

        Luulevatko jotkut työssäkäyvät vanhemmat todellakin että se heidän hoitopaikastaan korkeintaan maksama 200 euroa kattaa kaikki lapsen hoidosta aiheutuvat kulut? Ei kuule alkuunkaan. Kyllä yhteiskunta tukee myös myös heitä. kahdelläkympillä päivässä et varmaan saa lapselle 8-10-tuntista hoitoa. Hoitopaikan todellinen hinta päiväkodissa on n.50 euroa vähintään. Mistäs luulette rahojen siihen tulevan,että kyllä yhteiskunta työssäkäyviäkin avustaa.


      • asioista tietävä
        asioista tietävä kirjoitti:

        Luulevatko jotkut työssäkäyvät vanhemmat todellakin että se heidän hoitopaikastaan korkeintaan maksama 200 euroa kattaa kaikki lapsen hoidosta aiheutuvat kulut? Ei kuule alkuunkaan. Kyllä yhteiskunta tukee myös myös heitä. kahdelläkympillä päivässä et varmaan saa lapselle 8-10-tuntista hoitoa. Hoitopaikan todellinen hinta päiväkodissa on n.50 euroa vähintään. Mistäs luulette rahojen siihen tulevan,että kyllä yhteiskunta työssäkäyviäkin avustaa.

        Siis hoitopäivän hinta vanhemmille 10 euroa päivähoidossa. Jos hoitopäiviä 20/kk.Ja tällä kymmenellä eurolla et varmaan saisi lapsen hoitoa järjestymään jos ei yhteiskunta sitä tukisi.


      • tietävä oletkin :-))
        asioista tietävä kirjoitti:

        Siis hoitopäivän hinta vanhemmille 10 euroa päivähoidossa. Jos hoitopäiviä 20/kk.Ja tällä kymmenellä eurolla et varmaan saisi lapsen hoitoa järjestymään jos ei yhteiskunta sitä tukisi.

        Ja joku ei näemmä tajua mistä ne yhteiskunnan rahat tulevat. Eivät ne taivaasta putoa.

        Minä, työssäkäyvä ihminen maksan veroina ne päivähoitomaksut. Työtön ei käy töissä, ei saa palkkaa, ei maksa veroa. Ymmärrätkö. Tai vaikka työttömyyskorvauksesta menee veroa, niin työtön saa sen rahan ilmaiseksi, tekemättä mitään, tulonsiirtona muilta veronmaksajilta.

        Itselläni ei ole päiväkoti-ikäisiä lapsia, mutta mielelläni osallistun työssäkäyvien tai esim. sairautensa takia lapsensa hoitoon kykenemättömien vanhempien lasten päivähoitomaksujen kustantamiseen. Mutta missään tapauksessa en halua maksaa työttömien lasten päiväkotimaksuja. Valitettavasti tähän minut pakotetaan nykyisen käytännön takia.


      • kymmeniä vuosia töissä
        make kirjoitti:

        siis väitätkö ,että jos olen ollut kymmeniä vuosia töissä,niin en ole tienannu yhteiskunnalle sen verran verorahaa ,että olisin oikeutettu lapsen hoitopaikkaan,kuule älä nyt viiti puhua paskaa
        kiitos.

        niin aika vanhana olet lapsesi saanut...


      • faija
        tietävä oletkin :-)) kirjoitti:

        Ja joku ei näemmä tajua mistä ne yhteiskunnan rahat tulevat. Eivät ne taivaasta putoa.

        Minä, työssäkäyvä ihminen maksan veroina ne päivähoitomaksut. Työtön ei käy töissä, ei saa palkkaa, ei maksa veroa. Ymmärrätkö. Tai vaikka työttömyyskorvauksesta menee veroa, niin työtön saa sen rahan ilmaiseksi, tekemättä mitään, tulonsiirtona muilta veronmaksajilta.

        Itselläni ei ole päiväkoti-ikäisiä lapsia, mutta mielelläni osallistun työssäkäyvien tai esim. sairautensa takia lapsensa hoitoon kykenemättömien vanhempien lasten päivähoitomaksujen kustantamiseen. Mutta missään tapauksessa en halua maksaa työttömien lasten päiväkotimaksuja. Valitettavasti tähän minut pakotetaan nykyisen käytännön takia.

        Minä maksan mielelläni veroja. Verovaroista kustannetaan minullekin eri elämänvaiheissa tarvitsemiani palveluita.

        Sinä et haluaisi maksaa työttömien lasten päiväkotimaksuja. Noh, minä en haluaisi maksaa huonoista elintavoista johtuvia sairaanhoitokuluja.

        Mutta tilanteet muuttuvat, ja noin niinkun keskimäärin kaikki ihmiset maksavat veroja, ja myös saavat jossain elämänsä vaiheessa jotain maksujensa vastineeksi.

        Ehkä sinäkään et juuri nyt ole työtön ja tarvitse lapsillesi maksutonta päivähoitoa, mutta miten mahtaa olla terveytesi kanssa? Joudutko käyttämään itse aiheutettuihin ongelmiin julkista terveydenhuoltoa, tai jos käyt yksityisellä, haetko Kelasta korvauksia?

        Jos työttömien lasten oikeus päivähoitoon poistettaisiin, rahallinen säästö katoaisi muutoshakemusten, valitusten ja selvityspapereiden mukanaan tuomaan lisätyöhön ja byrokratiaan.


      • Tuulikki
        muualtakin kirjoitti:

        Lapset oppivat vuorovaikutusta ym. ja saavat kavereita päiväkerhoissa, hiekkalaatikoilla, puistoissa ym. Turha väittää, että päiväkoti on ainoa paikka lapsen sosiaaliselle/henkiselle kasvulle. Mutta, jos vanhemmat eivät viitsi lapsiaan mihinkään viedä, se on tietysti toinen asia.

        Kyllä on uskomatonta, jos työttömiä pidetään niin avuttomina, etteivät lapsiaan osaa kasvattaa ja heille virikkeitä tarjota. Vai onko se todella totuus? Olen kyllä järkyttynyt, jos näin on.

        Otapa huomioon, että kaikilla lapsilla ei ole kavereita pihassa. Kaverit kun sattuvat olemaan töissäkäyvien lapsia.


      • Sivistys on lahja
        naurata kirjoitti:

        Hah, hah. Huvittava lukea tällaisia viestejä, joilla yritetään "muka" loukata. Suoraan sanottuna aika säälittävä rimanalitus, jopa sinulta.

        olisin odottanut sen asian tajuamista, että nyt eletään vuotta 2006 ja ihmisillä on tiettyjä perusoikeuksia, jotka on määrittänyt laki. Ja nämä lait perustuu yleisesti ottaen ihmisten hyvinvointiin.

        Olen aivan varma, että ne ihmiset jotka ovat nämä lait esim. päivähoidon osalta määrittäneet, ovat taatusti fiksumpia ihmisiä kuin sinä. Ovat tutkineet ja puntaroineet asioita.

        Ja heidän mielestään päivähoito-oikeus on kaikilla lapsilla. IHAN KAIKILLA. Ja se on nimenomaan oikeus, koska päivähoidossa opetaan lapsille niin paljon asioita, että se tuo mukanaan myös hyvää yleissivistystä, jota kaikki lapset eivät kotoaan todellakaan saa.


      • uskomatonta
        Tuulikki kirjoitti:

        Otapa huomioon, että kaikilla lapsilla ei ole kavereita pihassa. Kaverit kun sattuvat olemaan töissäkäyvien lapsia.

        Kai kotona olevat vanhemmat jaksavat sentään sen verran, että menevät lastensa kanssa vaikkapa yleiseen leikkipuistoon. Olen asununut monessa kaupugissa, sekä pienissä että isoissa. Kaikkialla on ollut yleisiä lasten leikkipuistoja, useampiakin. Voi kai nyt vanhemmilta jotain aktiivisuutta vaatia. Sitäpaitsi kyllähän mainitsemasi lapset oppivat sosiaalisia taitoja, jos heillä kerta on kavereita pihassa. He vain leikkivät kavereidensa kanssa silloin, kun nämä ovat kotona. Ei päiväkodin tarkoitus ole olla lasten leikkipaikka, vaan paikka, johon työssäkäyvät vanhemmat voivat jättää lapsensa hoitoon siksi aikaa, kun ovat työssä.

        Sitäpaitsi kaikissa kaupungeissa ja kunnissa järjestetään lapsille jonkinlaista toimintaa, päiväkerhoja, harrastuskerhoja, satutuokioita, vanhempi-lapsipiirejä, muskareita... Näitä kyllä löytyy, kyse on vain vanhempien viitsimisestä ja aktiivisuudesta.


      • niiin
        Sivistys on lahja kirjoitti:

        olisin odottanut sen asian tajuamista, että nyt eletään vuotta 2006 ja ihmisillä on tiettyjä perusoikeuksia, jotka on määrittänyt laki. Ja nämä lait perustuu yleisesti ottaen ihmisten hyvinvointiin.

        Olen aivan varma, että ne ihmiset jotka ovat nämä lait esim. päivähoidon osalta määrittäneet, ovat taatusti fiksumpia ihmisiä kuin sinä. Ovat tutkineet ja puntaroineet asioita.

        Ja heidän mielestään päivähoito-oikeus on kaikilla lapsilla. IHAN KAIKILLA. Ja se on nimenomaan oikeus, koska päivähoidossa opetaan lapsille niin paljon asioita, että se tuo mukanaan myös hyvää yleissivistystä, jota kaikki lapset eivät kotoaan todellakaan saa.

        Odotapa vain muutama vuosi, niin näet kuinka nämä samat fiksut ihmiset päättävät, että päivähoitolakia rajoitetaan. Ainoastaan lapset, jotka todella ovat päivähoidon tarpeessa pääsevät sinne. Raha kun ei kasva puussa, vaikka jotkut nykyään niin tuntuvat ajattelevan.

        Valitettavaa toki on, jos vanhemmat eivät osaa alle kouluikäiselle lapselle hänen tarvitsemaansa yleissivistystä antaa. Lapset ovat kyllä esikoulusta alkaen vähintään kymmenen vuotta koulussa ja siellä he sen yleissivistyksen oppivat. Alle kouluikäinen lapsi tarvitsee lähinnä huolenpitoa, rakkautta ja sosiaalisia taitoja, ne hän oppii kyllä muuallakin kuin päivähoidossa. Ikävää, jos esimerkiksi sinä et pystyisi lapsillesi näitä taitoja opettamaan tai viemään häntä esim. kerhoon oppimaan sosiaalisuutta. Minä kun uskon, että kyllä vanhemmat lapsensa ihan hyvin osaavat kotonakin kasvattaa tai sitten jotain on pahasti pielessä ja pitäisi miettiä jo ennen lasten tekoa, että onko kykenevä heitä kasvattamaan ja heille virikkeitä tarjoamaan.


      • paikkaansa
        faija kirjoitti:

        Minä maksan mielelläni veroja. Verovaroista kustannetaan minullekin eri elämänvaiheissa tarvitsemiani palveluita.

        Sinä et haluaisi maksaa työttömien lasten päiväkotimaksuja. Noh, minä en haluaisi maksaa huonoista elintavoista johtuvia sairaanhoitokuluja.

        Mutta tilanteet muuttuvat, ja noin niinkun keskimäärin kaikki ihmiset maksavat veroja, ja myös saavat jossain elämänsä vaiheessa jotain maksujensa vastineeksi.

        Ehkä sinäkään et juuri nyt ole työtön ja tarvitse lapsillesi maksutonta päivähoitoa, mutta miten mahtaa olla terveytesi kanssa? Joudutko käyttämään itse aiheutettuihin ongelmiin julkista terveydenhuoltoa, tai jos käyt yksityisellä, haetko Kelasta korvauksia?

        Jos työttömien lasten oikeus päivähoitoon poistettaisiin, rahallinen säästö katoaisi muutoshakemusten, valitusten ja selvityspapereiden mukanaan tuomaan lisätyöhön ja byrokratiaan.

        Elän terveellisesti, en todellakaan joudu käyttämään itse aiheutettuihin ongelmiin julkista sairaanhoitoa. Minä hyväksyn kyllä sairaanhoidon, se on mielestäni välttämätöntä. Työttömien ei ole mikään välttämättömyys viedä lastaan päivähoitoon. He voivat hoitaa lapsensa kotonakin.

        Verot on ok, kunhan niillä verovaroilla kustannetaan oikeita asioita. Subjektiivisen päivähoidon poistumisesta säästyneet rahat eivät mene valitusten ym. käsittelyn tuomaan lisätyöhön. Myös kotona olevat äidit vievät vanhempia lapsiaan hoitoon, kun vauva syntyy. Se on myös kielteinen ilmiö, koska voi aiheuttaa vanhemmalle lapselle turvattomuuden tunnetta, hän voi kokea, että hänet hylätään, kun vauva tulee taloon. Psykologit ja psykiatrit ovat olleet huolissaan tästä imiöstä.

        Vantaan kaupunkihan on jokin aika sitten aloittanut keskustelun, että kotona olevien vanhempien ei pitäisi tuoda lastaan ainakaan kokopäivähoitoon. Vantaalla tällaisten vähintään toinen vanhempi kotona, lapsi/lapset päivähoidossa olevien lasten hoitokustannukset maksavat Vantaan kaupungille 8 miljoonaa euroa. Ei mikään pikkuraha. Samaan aikaan useita kouluja on lakkautettu (ympäri suomen), pienten koululaisten koulumatkat pitenevät ym. Rahaa kun ei riitä kaikkeen. Mielestäni pitää miettiä, mitkä ovat niitä tärkeimpiä asioita, mistä lapset oikeasti hyötyvät. Mutta tällä palstalla moni näemmä pitää subjektiivista päivähoitoa tärkeämpänä kuin asioita, joihin minä laittaisin veromarkat.

        No, mutta antaa olla. Meillä on vain erilaiset arvot, erilainen maailmankatsomus, pidämme erilaisia asioita tärkeinä.


      • Hoitsukainen
        Sivistys on lahja kirjoitti:

        olisin odottanut sen asian tajuamista, että nyt eletään vuotta 2006 ja ihmisillä on tiettyjä perusoikeuksia, jotka on määrittänyt laki. Ja nämä lait perustuu yleisesti ottaen ihmisten hyvinvointiin.

        Olen aivan varma, että ne ihmiset jotka ovat nämä lait esim. päivähoidon osalta määrittäneet, ovat taatusti fiksumpia ihmisiä kuin sinä. Ovat tutkineet ja puntaroineet asioita.

        Ja heidän mielestään päivähoito-oikeus on kaikilla lapsilla. IHAN KAIKILLA. Ja se on nimenomaan oikeus, koska päivähoidossa opetaan lapsille niin paljon asioita, että se tuo mukanaan myös hyvää yleissivistystä, jota kaikki lapset eivät kotoaan todellakaan saa.

        Mitä ihmeen sivistystä? Kyllä arvot ja käytöstavat opitaan kotona. Yhden asian haluan kuitenkin nostaa esille, miksi päiväkoti on tärkeä. Nykyaikana huomataan herkemmin, jos lapsella on kehityksessä poikkeamia ja saadaan nopeammin apua, jos saadaan. Kotona saattavat sellaiset asiat jäädä huomaamatta esim.ADHD jne...


      • Erika
        uskomatonta kirjoitti:

        Kai kotona olevat vanhemmat jaksavat sentään sen verran, että menevät lastensa kanssa vaikkapa yleiseen leikkipuistoon. Olen asununut monessa kaupugissa, sekä pienissä että isoissa. Kaikkialla on ollut yleisiä lasten leikkipuistoja, useampiakin. Voi kai nyt vanhemmilta jotain aktiivisuutta vaatia. Sitäpaitsi kyllähän mainitsemasi lapset oppivat sosiaalisia taitoja, jos heillä kerta on kavereita pihassa. He vain leikkivät kavereidensa kanssa silloin, kun nämä ovat kotona. Ei päiväkodin tarkoitus ole olla lasten leikkipaikka, vaan paikka, johon työssäkäyvät vanhemmat voivat jättää lapsensa hoitoon siksi aikaa, kun ovat työssä.

        Sitäpaitsi kaikissa kaupungeissa ja kunnissa järjestetään lapsille jonkinlaista toimintaa, päiväkerhoja, harrastuskerhoja, satutuokioita, vanhempi-lapsipiirejä, muskareita... Näitä kyllä löytyy, kyse on vain vanhempien viitsimisestä ja aktiivisuudesta.

        lasten leikkipaikka.


      • Hoitsu minäkin
        Hoitsukainen kirjoitti:

        Mitä ihmeen sivistystä? Kyllä arvot ja käytöstavat opitaan kotona. Yhden asian haluan kuitenkin nostaa esille, miksi päiväkoti on tärkeä. Nykyaikana huomataan herkemmin, jos lapsella on kehityksessä poikkeamia ja saadaan nopeammin apua, jos saadaan. Kotona saattavat sellaiset asiat jäädä huomaamatta esim.ADHD jne...

        toisten huomioon ottaminen ja mitä varhaisemmin se taito on plakkarissa, niin sen parempi.

        Päiväkodit ovat ihan yhtä sivistäviä kuin koulut.
        Sivistys on siellä vain erilaista.
        Ei kaikki sivistys kirjoista tule.


      • kotonakin
        Hoitsu minäkin kirjoitti:

        toisten huomioon ottaminen ja mitä varhaisemmin se taito on plakkarissa, niin sen parempi.

        Päiväkodit ovat ihan yhtä sivistäviä kuin koulut.
        Sivistys on siellä vain erilaista.
        Ei kaikki sivistys kirjoista tule.

        Vähintään saman sivistysen kuin päiväkodista saa kyllä normaalista kodistakin. Kodista, joissa lasten kanssa käydään välillä kodin ulkopuolisessakin maailmassa.

        Ja tidoksi hoitsulle, koululla on monta monta muutakin tehtävää kuin kirjaoppi.


      • ole...
        kymmeniä vuosia töissä kirjoitti:

        niin aika vanhana olet lapsesi saanut...

        sama tyyppi,mutta kyllä se on mahdollista.Itse olen 40v ja mieheni 55v. esikoinen syntyi monen vuoden yritysten jälkeen vihdoinkin.Eli kymmeniä vuosia ollaan molemmat töitä jo tehty.Ei se niin ihmeellistä ole!


      • sitten
        tietävä oletkin :-)) kirjoitti:

        Ja joku ei näemmä tajua mistä ne yhteiskunnan rahat tulevat. Eivät ne taivaasta putoa.

        Minä, työssäkäyvä ihminen maksan veroina ne päivähoitomaksut. Työtön ei käy töissä, ei saa palkkaa, ei maksa veroa. Ymmärrätkö. Tai vaikka työttömyyskorvauksesta menee veroa, niin työtön saa sen rahan ilmaiseksi, tekemättä mitään, tulonsiirtona muilta veronmaksajilta.

        Itselläni ei ole päiväkoti-ikäisiä lapsia, mutta mielelläni osallistun työssäkäyvien tai esim. sairautensa takia lapsensa hoitoon kykenemättömien vanhempien lasten päivähoitomaksujen kustantamiseen. Mutta missään tapauksessa en halua maksaa työttömien lasten päiväkotimaksuja. Valitettavasti tähän minut pakotetaan nykyisen käytännön takia.

        tällä palstalla teet,jos ei ole edes päiväkoti-ikäisiä lapsia.Käyt tarkastelemassa ettei työttömien lapset vaan ole päässyt päivähoitoon rahoillasi ja ojennat heitä vähän?Onkos sinulla lapsia ollenkaan?Mistäs luulit äitiyspäivärahan tulevan?Veronmaksajien rahoista tietenkin?Entäs kelakorvaukset lääkkeistä,hammaslääkäristä,sairaspäivistä ymym?No veronmaksajien rahoista tietenkin!Kaikki ei ole omasta tahdostaan työttömiä!Sinäkin nautit niistä veronmaksajien rahoista ihan yhtälailla kuin kuka tahansa muukin,olit työtön tai et ja kaikki suomessa maksavat veroa eikä ilmaista rahaa ole olemassakaan!


      • missä haluan
        sitten kirjoitti:

        tällä palstalla teet,jos ei ole edes päiväkoti-ikäisiä lapsia.Käyt tarkastelemassa ettei työttömien lapset vaan ole päässyt päivähoitoon rahoillasi ja ojennat heitä vähän?Onkos sinulla lapsia ollenkaan?Mistäs luulit äitiyspäivärahan tulevan?Veronmaksajien rahoista tietenkin?Entäs kelakorvaukset lääkkeistä,hammaslääkäristä,sairaspäivistä ymym?No veronmaksajien rahoista tietenkin!Kaikki ei ole omasta tahdostaan työttömiä!Sinäkin nautit niistä veronmaksajien rahoista ihan yhtälailla kuin kuka tahansa muukin,olit työtön tai et ja kaikki suomessa maksavat veroa eikä ilmaista rahaa ole olemassakaan!

        Kai se nyt on itsestään selvää, että verorahoilla rahoitetaan monia palveluita. Mutta osa verorahoista voisi mennä vähän parempaan tarkoitukseen kuin turhaan päivähoitoon. Ja viime vuosina päiväkodeissa tapahtuneet lasten kuolemantapauksethan on usein selitetty sillä, että lapsia on liikaa hoitajaa kohden. Eikö siis ole tärkeä miettiä ketkä oikeasti sitä päivähoitoa tarvitsevat. Vai onko lapsen henki kuitenkin niin halpa.

        Eihän se tosiaan ole ilmaista rahaa mitä työttömät ilman omaa panostaan saavat. Työssäkäyvät veronmaksajat sen työllään ansaitsevat. Mutta loppujen lopuksi tässä on kyseessä se, että tarvitsevatko työttömien ym. kotona olevien vanhempien lapset välttämättä päivähoitoa. Minulla on sama oikeus kirjoittaa täällä kuin kellä tahansa muullakin. Veronmaksajana voin ottaa kantaa asioihin, joihin rahani laitetaan.


      • dfghjk
        uskomatonta kirjoitti:

        Kai kotona olevat vanhemmat jaksavat sentään sen verran, että menevät lastensa kanssa vaikkapa yleiseen leikkipuistoon. Olen asununut monessa kaupugissa, sekä pienissä että isoissa. Kaikkialla on ollut yleisiä lasten leikkipuistoja, useampiakin. Voi kai nyt vanhemmilta jotain aktiivisuutta vaatia. Sitäpaitsi kyllähän mainitsemasi lapset oppivat sosiaalisia taitoja, jos heillä kerta on kavereita pihassa. He vain leikkivät kavereidensa kanssa silloin, kun nämä ovat kotona. Ei päiväkodin tarkoitus ole olla lasten leikkipaikka, vaan paikka, johon työssäkäyvät vanhemmat voivat jättää lapsensa hoitoon siksi aikaa, kun ovat työssä.

        Sitäpaitsi kaikissa kaupungeissa ja kunnissa järjestetään lapsille jonkinlaista toimintaa, päiväkerhoja, harrastuskerhoja, satutuokioita, vanhempi-lapsipiirejä, muskareita... Näitä kyllä löytyy, kyse on vain vanhempien viitsimisestä ja aktiivisuudesta.

        puistoja kiereltyäni ei montaan lasta löydy ainakaan täältä päin.kuntien pitäisi järjestää toimintaa enemmän lapsiperheille.Juu onhan täällä kerhoja ,mutta paikkoja on rajoitetusti.Kerran odotin puoli vuotta paikkaa pojalleni(mitäs se puoli vuotta tehdään?)ehti muutaman kuukauden käydä ,kun sitten muutettin niin kauas etten voinut poikaa sinne kuljettaa.JA tämä kyseinen kerho on nyttemmin lopetettu. Niin onhan sitten seurakuntienkerhoja.MEillä päin ei sinne pääse alle 4-vuotiaat.No onhan avoimia kerhoja.Meidän lapset ja ei monenmuunkaan lapset jaksa kuunneella raamattua ,rukoilla ja laulaa virsiä puolta tuntia. Sen jälkeen vasta pääsee tohuamaan.
        Ja eikä täällä ole mitään leikkipuisto toimintaan.
        Juu kyllä meillä on kirjasossa satutunteja ,mutta juurikin meidän lasten päiväuniaikaan ja sekin yli 4 vuotiaille.Ja muskarit jotka olisivat suht lähellä (3km) niin nekin ovat juurikin päivisin uniaikaan.onhan niitä vaikka mitä temppukouluja ja luistelu ja uinti juttuja ,mutta niihin ei niin vaan mennä


      • hyvä
        missä haluan kirjoitti:

        Kai se nyt on itsestään selvää, että verorahoilla rahoitetaan monia palveluita. Mutta osa verorahoista voisi mennä vähän parempaan tarkoitukseen kuin turhaan päivähoitoon. Ja viime vuosina päiväkodeissa tapahtuneet lasten kuolemantapauksethan on usein selitetty sillä, että lapsia on liikaa hoitajaa kohden. Eikö siis ole tärkeä miettiä ketkä oikeasti sitä päivähoitoa tarvitsevat. Vai onko lapsen henki kuitenkin niin halpa.

        Eihän se tosiaan ole ilmaista rahaa mitä työttömät ilman omaa panostaan saavat. Työssäkäyvät veronmaksajat sen työllään ansaitsevat. Mutta loppujen lopuksi tässä on kyseessä se, että tarvitsevatko työttömien ym. kotona olevien vanhempien lapset välttämättä päivähoitoa. Minulla on sama oikeus kirjoittaa täällä kuin kellä tahansa muullakin. Veronmaksajana voin ottaa kantaa asioihin, joihin rahani laitetaan.

        Ihan oikein teet. Täällä sosiaalipummit kirjoittelee ja kyselee miten saavat kaikki mahdolliset edut. Olen täynnä subjektiivinen oikeus päivähoitoon juttuja. Voi näitä uus avuttomia. Kaikki edut ja hyödyt ne osaa ottaa. Kaikki niitä lapsia saavatkin. En pidä siitä, että veromarkkoja käytetään tällaisten hyysäämiseen.


      • ftr
        kymmeniä vuosia töissä kirjoitti:

        niin aika vanhana olet lapsesi saanut...

        Olen mennyt 16-vuotiaana töihin ja sain ensimmäisen lapsen 39-vuotiaana,joten olen aikakauan ehtinyt olla töissä minäkin,vaikka en aloittaja olekaan. En ole koskaan murehtinut veromarkoistani. Parempi,jos ovat menneet heikompiosaisille,josseivat niille,niin sitten ne kuitenkin menevät rikkaille ja kyllä se harmittaisi enemmän. Eipä niissä rahoissa mitään korvamerkkejä ole. Turha niitä murehtia,ei niitä ainakaan itse saa.
        Ennen tehtiin töitä,eikä mietitty veromarkkojen menoa. Nykyää koneet tekee työt ja papereita pyöritellään ja kauheita työntekijöitä ollaan . Ei kauheasti työt rasita kun täytyy miettiä verorahojensa käyttöä.


      • minämaksanveroja
        veronmaksu kirjoitti:

        No hohoijaa. Maksaa veroja ilmaisesta rahasta...
        Voiko sitä oikeasti sanoa veronmaksamiseksi. Eiköhän ne oikeat veronmaksajat kuitenkin ole niitä, jotka käyvät töissä ja maksavat verot palkastaan tms.

        Tosiasiahan on, että työttömän korvauksen maksaa työssäkäyvä veronmaksaja ja myös työttömän lapsen päivähoidon maksaa työssäkäyvä veronmaksaja. Kysymys on siitä, mikä on oikeudenmukaista.

        No, nykyinen lainsäädäntö joka tapauksessa sallii työttömien viedä lapsensa päivähoitoon. Tämä valitettava epäoikeudenmukaisuus tulee varmasti poistumaan, kun suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle. Rahaa ei silloin enää riitä kuin välttämättömään. Mutta nyt menemme näin ja jokainen tehköön omatuntonsa mukaan.

        "No, nykyinen lainsäädäntö joka tapauksessa sallii työttömien viedä lapsensa päivähoitoon. Tämä valitettava epäoikeudenmukaisuus tulee varmasti poistumaan"
        Jos jompi kumpi vanhemmista (tai molemmat) on työtön, se ei tarkoita sitä, että lapsi on työtön. Taisi tulla yllätyksenä. Olisi aika epäoikeudenmukaista, jos lapsi ei pääsisi sinne minne muutkin.
        Oletko kenties ajamassa Suomea luokkayhteiskunnaksi?


      • HyvienLastenÄiti
        make kirjoitti:

        siis väitätkö ,että jos olen ollut kymmeniä vuosia töissä,niin en ole tienannu yhteiskunnalle sen verran verorahaa ,että olisin oikeutettu lapsen hoitopaikkaan,kuule älä nyt viiti puhua paskaa
        kiitos.

        Yleensä ihminen ei ole ehtinyt olla kymmeniä vuosia töissä siinä elämänvaiheessa, kun hänellä on päivähoitoikäisiä lapsia. Poikkeuksia toki on, mutta lukumääräisesti ei kovinkaan monia.


      • RAISIONKAUPUNKI
        minämaksanveroja kirjoitti:

        "No, nykyinen lainsäädäntö joka tapauksessa sallii työttömien viedä lapsensa päivähoitoon. Tämä valitettava epäoikeudenmukaisuus tulee varmasti poistumaan"
        Jos jompi kumpi vanhemmista (tai molemmat) on työtön, se ei tarkoita sitä, että lapsi on työtön. Taisi tulla yllätyksenä. Olisi aika epäoikeudenmukaista, jos lapsi ei pääsisi sinne minne muutkin.
        Oletko kenties ajamassa Suomea luokkayhteiskunnaksi?

        ajamassa suomen lapsia isättömäksi luokkayhteiskunnaksi


      • joko.piisaisi
        RAISIONKAUPUNKI kirjoitti:

        ajamassa suomen lapsia isättömäksi luokkayhteiskunnaksi

        Mitä? Ajamassa lapsia luokkayhteiskunnaksi? Mitä se tarkoittaa?
        Voisit lopettaa jankuttamisesi. Luuletko, että se auttaa asiaasi?


      • hetipiisaa
        joko.piisaisi kirjoitti:

        Mitä? Ajamassa lapsia luokkayhteiskunnaksi? Mitä se tarkoittaa?
        Voisit lopettaa jankuttamisesi. Luuletko, että se auttaa asiaasi?

        kun RAISION KAUPUNGIN lastensuojelu lopettaa lapsen edun ja oikeuk-sien vastaisen jankkaamisen, ns. "levynsä" pyörittämisen valehdellessaan tuomioistuimessa lapsen olosuhteet, toiveet ja lausunnot mitä oikeasti on tapahtunut, yhdessä sovittu, viranomaiset itse selvitystyössään lausuneet perättömässä lausumassaan ja sairaudessaan.

        RAISION KAUPUNKI AJAMASSA SUOMEN LAPSIA ISÄTTÖMÄKSI LUOKKA
        YHTEISKUNNAKSI!!!

        RAISION KAUPUNKI- NARSISTINEN LAPSEN EDUN JA OIKEUKSIEN VASTAI
        NEN SAIRAS KAUPUNKI!!!


      • eri_otsikko
        hetipiisaa kirjoitti:

        kun RAISION KAUPUNGIN lastensuojelu lopettaa lapsen edun ja oikeuk-sien vastaisen jankkaamisen, ns. "levynsä" pyörittämisen valehdellessaan tuomioistuimessa lapsen olosuhteet, toiveet ja lausunnot mitä oikeasti on tapahtunut, yhdessä sovittu, viranomaiset itse selvitystyössään lausuneet perättömässä lausumassaan ja sairaudessaan.

        RAISION KAUPUNKI AJAMASSA SUOMEN LAPSIA ISÄTTÖMÄKSI LUOKKA
        YHTEISKUNNAKSI!!!

        RAISION KAUPUNKI- NARSISTINEN LAPSEN EDUN JA OIKEUKSIEN VASTAI
        NEN SAIRAS KAUPUNKI!!!

        Lue tämän ketjun otsake ja mieti sitten liittyykö kirjoityuksesi siihen. Eipä liity. Miksi siis?


      • LUEPPAEDELLINEN
        eri_otsikko kirjoitti:

        Lue tämän ketjun otsake ja mieti sitten liittyykö kirjoityuksesi siihen. Eipä liity. Miksi siis?

        NIMIM. "JOKO:PIISAISI"; LUEPPA ITSE JA MIETI LIITTYYKÖ KIRJOITUKSESI SIIHEN. EIPÄ LIITY. MIKSI SIIS? VAINOAT KUTEN RAISION KAUPUNGIN LASTENSUOJELU VAINOAA LAPSIA JA LAPSEN ISÄÄ, LAPSEN OIKEUKSIA!


      • toimettomuutta
        missä haluan kirjoitti:

        Kai se nyt on itsestään selvää, että verorahoilla rahoitetaan monia palveluita. Mutta osa verorahoista voisi mennä vähän parempaan tarkoitukseen kuin turhaan päivähoitoon. Ja viime vuosina päiväkodeissa tapahtuneet lasten kuolemantapauksethan on usein selitetty sillä, että lapsia on liikaa hoitajaa kohden. Eikö siis ole tärkeä miettiä ketkä oikeasti sitä päivähoitoa tarvitsevat. Vai onko lapsen henki kuitenkin niin halpa.

        Eihän se tosiaan ole ilmaista rahaa mitä työttömät ilman omaa panostaan saavat. Työssäkäyvät veronmaksajat sen työllään ansaitsevat. Mutta loppujen lopuksi tässä on kyseessä se, että tarvitsevatko työttömien ym. kotona olevien vanhempien lapset välttämättä päivähoitoa. Minulla on sama oikeus kirjoittaa täällä kuin kellä tahansa muullakin. Veronmaksajana voin ottaa kantaa asioihin, joihin rahani laitetaan.

        Nykyäitien osaamattomuuden syynä on heille jäänyt vaje hoitaa omia lapsiaan. Siitä taas ei voi syyttää heitä, koska he mitä ilmeisimmin ovat näitä liian varhain äideistään eroitettuja ja pitkän hoitopäivän päiväkodissaan viettäneitä vuosi toisensa jälkeen. Eikö silloin päiväkodista muodostunut heille oikea koti ja omasta kodista yöpymis- ja viikonloppuhotelli. On nimttäin todistettu, että varhaislapsuudesta jää ihmisella tunnemuisti. Ihminen ei muista alkuvuosiaan, mutta tunnemuisti muistaa. Äidinrakkautta ei voi mikään korvata. Kun lapsi on käsitelty monen vieraan hoidossa tunteettomasti ja toisin mitä olisi päivät luonnollisessa symbioosissa äidin hoivassa, se jää näin pysyvästi myös tunnemuistiin. Oman lapsen kanssa toimitaan samoin ja luullaan, että toiminta on normaalia. Työttömyys tarkoittaa samaa kuin luvallinen toimettomuus.


      • Anonyymi

        Ajattepa sita et sun oma aika on pois sun lapsilta


      • Anonyymi
        uskomatonta kirjoitti:

        Kai kotona olevat vanhemmat jaksavat sentään sen verran, että menevät lastensa kanssa vaikkapa yleiseen leikkipuistoon. Olen asununut monessa kaupugissa, sekä pienissä että isoissa. Kaikkialla on ollut yleisiä lasten leikkipuistoja, useampiakin. Voi kai nyt vanhemmilta jotain aktiivisuutta vaatia. Sitäpaitsi kyllähän mainitsemasi lapset oppivat sosiaalisia taitoja, jos heillä kerta on kavereita pihassa. He vain leikkivät kavereidensa kanssa silloin, kun nämä ovat kotona. Ei päiväkodin tarkoitus ole olla lasten leikkipaikka, vaan paikka, johon työssäkäyvät vanhemmat voivat jättää lapsensa hoitoon siksi aikaa, kun ovat työssä.

        Sitäpaitsi kaikissa kaupungeissa ja kunnissa järjestetään lapsille jonkinlaista toimintaa, päiväkerhoja, harrastuskerhoja, satutuokioita, vanhempi-lapsipiirejä, muskareita... Näitä kyllä löytyy, kyse on vain vanhempien viitsimisestä ja aktiivisuudesta.

        Aivan nain.85-98 olin kotiaitı. työtön. Eipa tullut mieleenkaan vieda lapsia paivakotiin kun olin työtön
        Lapsılla sosıaalıasıa suhteıta naapurustoon lapsiin ja seurakunnan tarjoamaan paivakerhoon


    • amatsoni

      lapsella on subjektiivinen päivähoito-oikeus, eli lapselle saa hakea hoitopaikkaa. Hoitomaksu on vanhempien tuloista riippuvainen, pienituloisilta sitä ei mene lainkaan. Et kaipaa moraalisaarnaa, mutta toivottavasti kun lapsesi saa hoitopaikan niin hän ei joudu olemaan siellä ihan joka päivä ja ihan aamusta iltaankaan. Mun mielestä on ihan ok että muksut on hoidossa osan päivää tai joitakin päiviä viikossa, se voi olla lapsenkin edun mukaista.

    • kyllä on

      Oikeus on hoitopaikkaan, mutta sitä ei kaupungin tarvitse työttömille järjestää kuin 4 kk:n kuluttua hakemuksen saapumisesta.

    • viesti

      mukavaa viikonloppua, sellaista siellä on. Laita vaan lapsesi päiväkotiin.

    • ergtargta

      Itse kolmen lapsen äitinä en kyllä ymmärrä suomalaisia, jotka oikeasti tuntuvat VIHAAVAN päiväkoteja ja varhaiskasvatusta ja näkevät sen vaan "pahana" asiana, oikeasti sellaiset 4-6-vuotiaat lapset ihan oikeasti hyötyvät siitä, että ovat vaikka aamupäivisin päiväkodissa. Sitä nuorempi ei hyödy, mutta kyllä siitä 4v eteenpäin lapset oikeasti nauttivat päiväkodin kavereista, virikkeistä yms., joita koti ei enää tossa vaiheessa voi korvata. Itse pidin kaikki lapset kotona kun kolmas syntyi, mutta pian totesin että kun keväällä vanhin täytti 6v, niin varsinkin hän alkoi OIKEASTI kaipaamaan enemmän kuin mitä itse pystyin kotona tarjoamaan - hän kaipasi koko ajan leikkiseuraa, toimintaa ja itsellä suuri osa ajasta meni vauvan kanteluun, syöttämiseen, nukuttamiseen ja kotitöihin. Toki ulkoilimme päivittäin ja kävivät kerhossa, mutta ei kerta viikossa kerhoilua enää tossa vaiheessa riitä ja kun ne kaikki muut naapuruston lapset olivat myös siellä päiväkodissa! Sitten syksyllä lapsi meni iloisesti eskariin ja edellisestä talvesta viisastuneena pistin myös keskimmäisen lapseni 5-vuotiaana osa-aikaisesti 3 aamupäivänä päiväkotiin, joka osoittautui täysin oikeaksi ratkaisuksi! Jopa päiväkodissa sanoivat, että 5-vuotiaalle se on täysin oikea paikka olla osa-aikaisesti jos itse on kotona.

      • kylläkaipahana

        kun kielletään isää hakemasta omaa lasta huoltajana Raision kaupungin varppeen päiväkodista ja päiväkodinjohtajana Juha-Matti Sillanpää
        vielä niin munaton mies ettei itse uskalla ja suostu isän kanssa asiasta keskustelemaan..sosiaalitoimen/ lastensuojelun "häntäheikki"


    • Työssäkäyvä_äitsykkä

      Monella työssäkäyvällä vanhemmallakaan ei ole ns. omaa aikaa tai yhteistä aikaa puolison kanssa ilman lapsia. Töiden jälkeen lapset haetaan päiväkodista. Itse en ole koskaan siivonnut sen jälkeen kun lapsi syntyi ilman, että lapsi olisi paikalla. Tai olisinko ehkä kerran, kun mies meni lapsen kanssa ulos. Olisihan se joskus kiva tehdä kunnon siivous rauhassa. Kaikenlaisia muitakin hommia olisi mitä pitäisi tehdä...

      Mutta vastaukseksi kysymykseen: Toistaiseksi ainakin on vielä subjektiivinen päivähoito-oikeus. Eli kyllä voitte viedä lapsenne päivähoitoon vaikka olisitte työttöminä. Jotkut töissä olevatkin vie lapsen päiväkotiin vaikka olisi arkivapaa päivä.

      On olemassa myös kerhoja. Ja esim. Mannerheimin lasten suojeluliitosta voisi saada hoitajan. Tai voisitteko ajatella yksityistä hoitajaa silloin tällöin? Jos ei teillä ole ketään sukulaista tai ystävää joka voisi hoitaa lasta.

      Mielestäni on ok viedä lapsi joskus hoitoon. Saahan sitä päiväkodista/kerhosta mm. kavereitakin. Mutta en ihan ymmärrä miksi jotkut työttömät pitää lapsen päiväkodissa 8 h /vrk joka päivä.

      Eräs tuttuni vie lapsen joka päivä päiväkotiin vaikka on työttömänä. Ja ei ole kovin kauaa aikaa, kun kauhisteli päiväkoteja laitoksina. Ja hoiti lapsensa kotona 3-vuotiaaksi. Sitten on pari kaveriani, jotka hoiti myös lapset kotona, kunnes lapset täyttivät 3 v. Arvostelivat jatkuvasti työssäkäyviä äitejä ja kuinka lapsista tulee ongelmalapsia kamalissa päiväkodeissa. Mutta nyt itse sitten paiskivat töitä iltamyöhään ja on työmatkoja ym., käyvät kuntosalilla töiden jälkeen tai shoppailemassa. Ja ihmettelevät kun haen lapseni jo 15-15.30 välillä päiväkodista. Ilmeisesti sitten ei ole enää väliä, kun lapsi on jo sen maagisen 3 v, vaikka olisivat päiväkodissa kuinka kauan. Ja onneksi on isovanhemmatkin jotka hakevat päiväkodista, niin voi tulla vasta illalla myöhään kotiin. No joo, tämä ei kuulunut tähän...

      • Meininkinormaalimmaksi

        Suomessa on mahdollista saada järkeviä ideoita läpi. Saatiinhan kaikkien pikkulasten äitien kodeistaan irroittaminenkin täyspainoisesti läpi. Ja äidit olivat ymmällä. Vuosina -65--70. Yhteisverotus poistettiin valtion toimesta ja kyllähän miehet saivat hyvin estettyä naisten kotiinjäämisen, kun kuiteski hellekin auton osto sopi. Tämä kaikki isoille ikäluokille ja hieman vanhemmillekin kotiäideiksi tottuneille. Kaippa se valtio markkinavoimia pelkästään ajatteli ja hyvin on pyyhkinyt taloudellisesti. Mutta - ällistyttävää, kun ennen kyläni naiset pärjäsivät harvaan asutulla alueella omavaraistaloudessa 10 lapsensa kanssa, niin miten nyt? Jokainen 10 on kuuliaisesti verot maksanut ja totellut 1-2 lapsensa hoitoriepottelut. Miten kansa on voinut varsinkin viimeiset 30 v henkisesti? En viitsi puuttua luetteloimaan, mutta nuori kansa luulee sen kaiken outouden ja masennuksen olevan normaalia. Ei ole, henkinen hyvinvointi pitäisi olla kansan tärkein arvo!
        Hyvät äidit synnyttäkää nyt kiiruusti edes 5 lasta per äiti, niin kodissakin lapsilla on kaverit. Ja VAATIKAA itsellenne osapäivätyö 4 h ja 6 pv/vko. Ja viekää lapsenne sinne päivähoitoon. Jos pidempään teettekin työtä, ei lapselta voi vaatia "ylitöitä" 4 h riittää paiväksi. Sitten edes isovanhemmat apuun. Jos kansalla on ilmaiseen työttömyyskorvaukseen varaa, niin aivan varmasti saman rahan voi käyttää kattamaan sen toisen puolipäivän tunnit. Säästyy päiväkotivaroja ja edelleenkin; miksi lastensuojelu on ollut hiljaa ja suo kansamme lapsia stressattavan 9 h päivittäin. Koska työtä lapselle se on, että aamuvarhain lähtee ja iltamyöhään tulee. Peruskoululaisetkin pääsevät paljon vähemmällä tuntimäärällä päivittäin.


        Kertokaa yksikin pätevä syy elintasosuomessa, miksi ette voi tätä vaatia?

        Aikoinaan täysin keksitty mieletön kulttuuri pakoitti naisen 3 kk:n äitiysloman jälkeen kokopäivätyöhön ja kukaan viranomainen ei välittänyt, vaikka lapsella oli joka kuukausi hoitaja missä milloin, niin jonkun ideahan se hulluus oli ja kansa totteli kyselemättä. Nimittäin yhteisverotuksen poisto. Sillä poistolla nimenomaan saatiin miehet puuttumaan rahakukkaron vajeeseen lähettämällä vaimonsa kokopäivätöihin takaisin pian synnytyksen jälkeen. Naisten tasa-arvoksi se koko töihinlähtö naamioitiin, mutta oikeasti miehet olivat kaiken takana, jotta "hanki mutsi minkä kulutat" . Nykylasten äidit eivät voi ymmärtää, miten tällainen luonnoton äidistä eroittaminen sai alkunsa. Luulo jälkipolvillemme jäi, että tasa-arvo vaatii huomioida miesten surkeuden perheen elättäjänä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      956
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      923
    3. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      840
    4. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      741
    5. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      76
      737
    6. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      46
      719
    7. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      34
      697
    8. Vornanen alkaa olla kusessa

      Kaikki vanhat synnit on kaiveltu esiin ja niitä tosiaan näyttää olevan. Poliisin asussa esiintyminen vaaliteltalla, työt
      Joensuu
      82
      692
    9. Mitäs meinaatte vappuna

      ikävöivät ihmiset?
      Ikävä
      108
      684
    10. Mitä teet mies

      Tälleen vappuaattona? Mietityttää, että onkohan sulla joku nainen, jonka kanssa vietät vapun? 😔
      Ikävä
      20
      630
    Aihe