Kertokaa Saabin GM-malleista

80-luvulla viimeksi Saabin kan

En ole vähään aikaan tutustunut Saabeihin, joten kaipailisin hiukan tietoja, kun olen auton vaihtoa harkitsemassa.
Mitä malleja GM on rakentanut? Mitenkäs noihin sitten sopii Opelin osat, eikös samoja moottoreitakin ole käytetty? Saako uudempiin Saabeihin tarvikeosia ja entäs merkkilliikeiden toimivuus?

6

945

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Turbo Sensonic

      Saab on GM:n omistuksessa ("puoli- sekä koko-omistuksessa") rakentanut seuraavat autot:

      Saab 900:
      (vuosimallit 1994-1998)
      Auto esiteltiin Lokakuussa 1993 ja viimeinen 900:nen valmistettiin Maaliskuussa 1998.

      Saab 9-3:
      Maaliskuu 1998 -
      Saab 9-3 korvasi 900:n. Autoon oli tehty noin 1000 uudistusta, jotka lähes kaikki olivat ulkoisesti näkymättömiä (mm. sähköjärjestelmät ym.). 900:n ja 9-3:n erottaa ulkoisesti kuitenkin etupuskurin alaosasta ja takaluukun erilaisuudesta, sekä sisältä siitä, että 9-3 on aktiiviset niskatuet SAHR (Saab Active Head Restraint).

      Saab 9-5:
      1997-
      9-5 korvasi 9000:n Saabin mallistossa Maalis-Huhtikuussa 1997. Suurin positiivinen seikka on luultavasti ollut se, että 9-5 on ollut (ja on edelleen) turvallisin EuroNcapin testaama auto. Mikään muu auto ei ole kyseisessä testissä yltänyt 9-5:n pistemäärään. Volvo S80 on pisteidensä osalta kakkosena EuroNcapin kolaritesteissä.

      Saabissa on ollut tiettyjä samoja moottoreita käytössä kuin Opeleissa, tosin niitä on hieman modifioitu enemmän Saabin tarpeita vastaaviksi. Tällaisia moottoreita ovat esim. 900:n 2.5V6, 9-3:n TiD ja 9-5:n 3.0V6.

      Ainakin 900:een saa jotain osia tarvikeliikkeistä (mm. Motonet) ja merkkiliikkeiden huolto toimii loistavasti. Itse asiassa Tuulilasissa tehty "Merkkien Merkki" -tutkimuksessa Saabin huolto arvostettiin kuluttajien keskuudessa muistaakseni kolmen parhaan joukkoon.

      Eipä Saabiin moni Opelin osa sovi. Ainakin sen voi tässä sanoa, että esim. Omegan vanteet käyvät suoraan 900:een, 9-3:een ja 9-5:een. Siinä taitaakin sitten olla osien yhteensopivuus.

      Palkintoja, joita Saab on saanut GM -malleistaan:

      Saab 9-5:
      The Best Saab Ever (Saab 9-5 Aero). Teknikens Värld magazine, Sweden 1999

      Top Car Saab 9-5 Wagon for its balance of performance, quality and value
      American Automobile Association, USA 1999

      Executive Car of the Year Diario de Noticias, Portugal 1998

      Among Top Ten Luxury / Sports Sedans Consumer´s Review, USA 1998

      Best estate model over £20.000 IBCAM British Steel Awards, Great Britain 1998

      Best imported upper middle - segment car Auto Motor und Sport magazine reader´s poll, Germany 1998

      Golden Tachometer as Best Sedan 1998
      Luxury Car of the Year New Zealand

      National Business Review, New Zealand 1998

      Best Saloon model priced £30.000 - £60.000 IBCAM British Steel Awards, Great Britain 1998

      Best buy Consumer´s Digest, USA 1998

      Technology Award for the Saab Active Head Restraint Prince Michael Road Safety Awards, Great Britain 1997

      Industry Award for the Saab Active Head Restraint The Windscreens O'Brien Safety Award, Australia 1997

      Special Prize for the Saab Active Head Restraint The Danish Association of Polio, Traffic and Accident Victims (PTU), Denmark 1996

      Saab 9-3:
      One of the Top Ten Cars Fortune Magazine, USA 1998

      Among Top Ten Family Cars Consumer´s Review, USA 1998

      Turvallisin auto lapsiperheille
      EuroNcap 1999

      Saab 900:
      "Best theft protection" (900 SE) NRMA Insurance, Australia 1995

      "Top car in its price class" (900 SE 5dr) American Automobile Association, USA 1995

      "Executive Car of the year" (900 SE Turbo) Portuguese Car Trophy, Portugal 1994

      "Annual Special Prize" (SAAB Safeseat) Motoring Journalist´s Club, Denmark 1994

      "Import Car of the year 1993/94" Automotive Researchers´and Journalists´Conference, Japan 1994

      "The Scandinavian Design Prize 94" Scandinavian Design Council and others, Finland 1994

      "Top Choice in Annual Car Of The Year Reader Telefax Poll" Autoweek Magazine, USA 1994

      "Best buy" Consumers´ Digest, USA 1994

      "Best New Car" Kiplinger´s Personal Finance Magazine, USA 1993

      "Annual Special Prize" (SAAB Trionic) Motoring Journalist´s Club Danmark 1993

      "Best Of What´s New" Popular Science, USA 1993

      "94 Design Of The Year" Automobile Magazine, USA 1993

      "Car Of The Year 1993" Moottori Magazine, Finland 1993

      "94 Technology Of The Year" (SAAB Trionic) Automobile Magazine, USA 1993

      900:n on myös saanut 1995 Englannissa palkinnon Sensonic -vaihteisto

    • Tepa

      Olen ajellut nyt pari kuukautta 9-3 TiD:llä ja mittarissa on vähän toistakymmentätuhatta kilometriä.

      Eikä ole moitteen sanaa sanottavaksi. Erittäin hyvä auto. Erinomainen ajaa myös liukkaalla tai muuten huonossa kelissä. Valot, penkit, ergonomia, night panel, tavaratilat ja niiden muunneltavuus sekä suorituskyky ovat erityisiä plussia.

      Miinuspuolella vähän aukeavat takaovet, tuulilasinpyyhkimet, ahtaahko takapenkki, lokerojen yms. tilojen puute. Dieselissä myös hieman työkonemainen ääni kaupunkinopeuksilla (maantiellä ei bensiinimoottorista erota)häiritsee joskus.

      Opelia en sen paremmin tunne, mutta en minä ainakaan voi sanoa, että 9-3 olisi huono auto, koska se on "GM-Saab". Sanoisin, että Saab on esim. Audiin (edellinen autoni) verrattuna selvästi aliarvostettu auto (tai Audi yliarvostettu ?).

      Loppusaldo on kuitenkin positiivinen eli 9-3 on hyvä peli.

      • Allu

        Onko Saabilla pelannut laadunvalvonta paremmin, kun ainakin Vectroista löytyy samaa konetta (joskin SAAB on tehnyt ohjauselektroniikkansa kuulemma itse) ja niissä on usemapiakin yksilöitä jotka nappaa alle 100tkm ajettuina 5-7l öljyä /10tkm ja manuskan mukaan 7 desiä tonnilla öljyä on normaalia...


      • Turbo Sensonic

        Paljonko 9-3 TiD kuluttaa normaaliajossa (kaupunki/maantie), eli mihin lukemiin olet omalla autollasi päässyt?


      • Tepa
        Turbo Sensonic kirjoitti:

        Paljonko 9-3 TiD kuluttaa normaaliajossa (kaupunki/maantie), eli mihin lukemiin olet omalla autollasi päässyt?

        Maantiepainotteisessa ajossa kulutus jää alle 6 litran, tyypillisesti tuntuu olevan 5,8, rauhallisesti ajaen 5,5 l/100 km. Nyt kovilla pakkasilla ajotietokone näytti 6,4 l/100 km (tietsikan lukemat vastaavat hyvin tankatuista litroista ja km mittarilukemista laskettua arvoa). Kollega on päässyt 5,2 l/100 km lukemiin ja kehui, että kulutus putosi kilometrien kertyessä ja osien haettua paikkansa, joten eiköhän se kesäkeleillä ole 5,4...5,5 l/100 km.

        Kulutus on siis korkeampi kuin Volkkarin TDI:llä, mutta se lienee seurausta isommasta iskutilavuudesta ja Eberikin polttaa näin talvella jotakin (ja antaa lämpöä, jota Volsusta puuttuu). Ja kulkupuolikin on erinomaisessa mallissa, joten en pidä kulutusta lainkaan pahana. Kun tankkikin on 68 l, niin jatkuvasti ei tarvitse Essolle poiketa tankkaamaan.

        Moottoriöljyn kulutusta olen seurannut tarkasti, koska tiesin jutut Opelin öljynsyönnistä. Olen lisännyt öljyä nyt ensimmäisen 10 tkm aikana litran verran ja se on mielestäni ok. Uusi moottori syö aina jonkin verran öljyä enemmän kuin sisäänajettu kone, jonka senkin pitäisi öljyä kuluttaa, jos kaikki on kunnossa.

        Opelilla ongelmat sen sijaan jatkuvat. Juuri tänään asiakas kertoi uudesta TD Astrastaan, jolle 0W40 Mobil 1 maistui niin hyvin, että hän vaihtoi paksuun mineraaliöljyyn ! (ei paras valinta mielestäni sekään).Huollosta oli vain todettu, että "kyllä se siitä tasaantuu, kun olet ajanut 40-50 tkm"


      • Turbo Sensonic
        Tepa kirjoitti:

        Maantiepainotteisessa ajossa kulutus jää alle 6 litran, tyypillisesti tuntuu olevan 5,8, rauhallisesti ajaen 5,5 l/100 km. Nyt kovilla pakkasilla ajotietokone näytti 6,4 l/100 km (tietsikan lukemat vastaavat hyvin tankatuista litroista ja km mittarilukemista laskettua arvoa). Kollega on päässyt 5,2 l/100 km lukemiin ja kehui, että kulutus putosi kilometrien kertyessä ja osien haettua paikkansa, joten eiköhän se kesäkeleillä ole 5,4...5,5 l/100 km.

        Kulutus on siis korkeampi kuin Volkkarin TDI:llä, mutta se lienee seurausta isommasta iskutilavuudesta ja Eberikin polttaa näin talvella jotakin (ja antaa lämpöä, jota Volsusta puuttuu). Ja kulkupuolikin on erinomaisessa mallissa, joten en pidä kulutusta lainkaan pahana. Kun tankkikin on 68 l, niin jatkuvasti ei tarvitse Essolle poiketa tankkaamaan.

        Moottoriöljyn kulutusta olen seurannut tarkasti, koska tiesin jutut Opelin öljynsyönnistä. Olen lisännyt öljyä nyt ensimmäisen 10 tkm aikana litran verran ja se on mielestäni ok. Uusi moottori syö aina jonkin verran öljyä enemmän kuin sisäänajettu kone, jonka senkin pitäisi öljyä kuluttaa, jos kaikki on kunnossa.

        Opelilla ongelmat sen sijaan jatkuvat. Juuri tänään asiakas kertoi uudesta TD Astrastaan, jolle 0W40 Mobil 1 maistui niin hyvin, että hän vaihtoi paksuun mineraaliöljyyn ! (ei paras valinta mielestäni sekään).Huollosta oli vain todettu, että "kyllä se siitä tasaantuu, kun olet ajanut 40-50 tkm"

        Kiva kuulla, että 9-3 TiD:si on pelannut moitteetta. Se osoittaa sitä, että vaikka kone onkin "Opelperäinen", niin Saab on saanut värkkättyä sen Saabiin sopivaksi ja luotettavaksi.

        Ja mikä parasta, Saabin ajotietokoneen kulutus& "kuinka paljon voit vielä kyseisellä tankillisella ajaa" -lukemiin voi aina luottaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7838
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3752
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

      Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1886
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1210
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1053
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      28
      1003
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

      Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      837
    8. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

      Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      792
    9. Vanha Suola janottaa Iivarilla

      Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      10
      750
    10. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

      1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      749
    Aihe