En ole vähään aikaan tutustunut Saabeihin, joten kaipailisin hiukan tietoja, kun olen auton vaihtoa harkitsemassa.
Mitä malleja GM on rakentanut? Mitenkäs noihin sitten sopii Opelin osat, eikös samoja moottoreitakin ole käytetty? Saako uudempiin Saabeihin tarvikeosia ja entäs merkkilliikeiden toimivuus?
Kertokaa Saabin GM-malleista
6
932
Vastaukset
- Turbo Sensonic
Saab on GM:n omistuksessa ("puoli- sekä koko-omistuksessa") rakentanut seuraavat autot:
Saab 900:
(vuosimallit 1994-1998)
Auto esiteltiin Lokakuussa 1993 ja viimeinen 900:nen valmistettiin Maaliskuussa 1998.
Saab 9-3:
Maaliskuu 1998 -
Saab 9-3 korvasi 900:n. Autoon oli tehty noin 1000 uudistusta, jotka lähes kaikki olivat ulkoisesti näkymättömiä (mm. sähköjärjestelmät ym.). 900:n ja 9-3:n erottaa ulkoisesti kuitenkin etupuskurin alaosasta ja takaluukun erilaisuudesta, sekä sisältä siitä, että 9-3 on aktiiviset niskatuet SAHR (Saab Active Head Restraint).
Saab 9-5:
1997-
9-5 korvasi 9000:n Saabin mallistossa Maalis-Huhtikuussa 1997. Suurin positiivinen seikka on luultavasti ollut se, että 9-5 on ollut (ja on edelleen) turvallisin EuroNcapin testaama auto. Mikään muu auto ei ole kyseisessä testissä yltänyt 9-5:n pistemäärään. Volvo S80 on pisteidensä osalta kakkosena EuroNcapin kolaritesteissä.
Saabissa on ollut tiettyjä samoja moottoreita käytössä kuin Opeleissa, tosin niitä on hieman modifioitu enemmän Saabin tarpeita vastaaviksi. Tällaisia moottoreita ovat esim. 900:n 2.5V6, 9-3:n TiD ja 9-5:n 3.0V6.
Ainakin 900:een saa jotain osia tarvikeliikkeistä (mm. Motonet) ja merkkiliikkeiden huolto toimii loistavasti. Itse asiassa Tuulilasissa tehty "Merkkien Merkki" -tutkimuksessa Saabin huolto arvostettiin kuluttajien keskuudessa muistaakseni kolmen parhaan joukkoon.
Eipä Saabiin moni Opelin osa sovi. Ainakin sen voi tässä sanoa, että esim. Omegan vanteet käyvät suoraan 900:een, 9-3:een ja 9-5:een. Siinä taitaakin sitten olla osien yhteensopivuus.
Palkintoja, joita Saab on saanut GM -malleistaan:
Saab 9-5:
The Best Saab Ever (Saab 9-5 Aero). Teknikens Värld magazine, Sweden 1999
Top Car Saab 9-5 Wagon for its balance of performance, quality and value
American Automobile Association, USA 1999
Executive Car of the Year Diario de Noticias, Portugal 1998
Among Top Ten Luxury / Sports Sedans Consumer´s Review, USA 1998
Best estate model over £20.000 IBCAM British Steel Awards, Great Britain 1998
Best imported upper middle - segment car Auto Motor und Sport magazine reader´s poll, Germany 1998
Golden Tachometer as Best Sedan 1998
Luxury Car of the Year New Zealand
National Business Review, New Zealand 1998
Best Saloon model priced £30.000 - £60.000 IBCAM British Steel Awards, Great Britain 1998
Best buy Consumer´s Digest, USA 1998
Technology Award for the Saab Active Head Restraint Prince Michael Road Safety Awards, Great Britain 1997
Industry Award for the Saab Active Head Restraint The Windscreens O'Brien Safety Award, Australia 1997
Special Prize for the Saab Active Head Restraint The Danish Association of Polio, Traffic and Accident Victims (PTU), Denmark 1996
Saab 9-3:
One of the Top Ten Cars Fortune Magazine, USA 1998
Among Top Ten Family Cars Consumer´s Review, USA 1998
Turvallisin auto lapsiperheille
EuroNcap 1999
Saab 900:
"Best theft protection" (900 SE) NRMA Insurance, Australia 1995
"Top car in its price class" (900 SE 5dr) American Automobile Association, USA 1995
"Executive Car of the year" (900 SE Turbo) Portuguese Car Trophy, Portugal 1994
"Annual Special Prize" (SAAB Safeseat) Motoring Journalist´s Club, Denmark 1994
"Import Car of the year 1993/94" Automotive Researchers´and Journalists´Conference, Japan 1994
"The Scandinavian Design Prize 94" Scandinavian Design Council and others, Finland 1994
"Top Choice in Annual Car Of The Year Reader Telefax Poll" Autoweek Magazine, USA 1994
"Best buy" Consumers´ Digest, USA 1994
"Best New Car" Kiplinger´s Personal Finance Magazine, USA 1993
"Annual Special Prize" (SAAB Trionic) Motoring Journalist´s Club Danmark 1993
"Best Of What´s New" Popular Science, USA 1993
"94 Design Of The Year" Automobile Magazine, USA 1993
"Car Of The Year 1993" Moottori Magazine, Finland 1993
"94 Technology Of The Year" (SAAB Trionic) Automobile Magazine, USA 1993
900:n on myös saanut 1995 Englannissa palkinnon Sensonic -vaihteisto - Tepa
Olen ajellut nyt pari kuukautta 9-3 TiD:llä ja mittarissa on vähän toistakymmentätuhatta kilometriä.
Eikä ole moitteen sanaa sanottavaksi. Erittäin hyvä auto. Erinomainen ajaa myös liukkaalla tai muuten huonossa kelissä. Valot, penkit, ergonomia, night panel, tavaratilat ja niiden muunneltavuus sekä suorituskyky ovat erityisiä plussia.
Miinuspuolella vähän aukeavat takaovet, tuulilasinpyyhkimet, ahtaahko takapenkki, lokerojen yms. tilojen puute. Dieselissä myös hieman työkonemainen ääni kaupunkinopeuksilla (maantiellä ei bensiinimoottorista erota)häiritsee joskus.
Opelia en sen paremmin tunne, mutta en minä ainakaan voi sanoa, että 9-3 olisi huono auto, koska se on "GM-Saab". Sanoisin, että Saab on esim. Audiin (edellinen autoni) verrattuna selvästi aliarvostettu auto (tai Audi yliarvostettu ?).
Loppusaldo on kuitenkin positiivinen eli 9-3 on hyvä peli.- Allu
Onko Saabilla pelannut laadunvalvonta paremmin, kun ainakin Vectroista löytyy samaa konetta (joskin SAAB on tehnyt ohjauselektroniikkansa kuulemma itse) ja niissä on usemapiakin yksilöitä jotka nappaa alle 100tkm ajettuina 5-7l öljyä /10tkm ja manuskan mukaan 7 desiä tonnilla öljyä on normaalia...
- Turbo Sensonic
Paljonko 9-3 TiD kuluttaa normaaliajossa (kaupunki/maantie), eli mihin lukemiin olet omalla autollasi päässyt?
- Tepa
Turbo Sensonic kirjoitti:
Paljonko 9-3 TiD kuluttaa normaaliajossa (kaupunki/maantie), eli mihin lukemiin olet omalla autollasi päässyt?
Maantiepainotteisessa ajossa kulutus jää alle 6 litran, tyypillisesti tuntuu olevan 5,8, rauhallisesti ajaen 5,5 l/100 km. Nyt kovilla pakkasilla ajotietokone näytti 6,4 l/100 km (tietsikan lukemat vastaavat hyvin tankatuista litroista ja km mittarilukemista laskettua arvoa). Kollega on päässyt 5,2 l/100 km lukemiin ja kehui, että kulutus putosi kilometrien kertyessä ja osien haettua paikkansa, joten eiköhän se kesäkeleillä ole 5,4...5,5 l/100 km.
Kulutus on siis korkeampi kuin Volkkarin TDI:llä, mutta se lienee seurausta isommasta iskutilavuudesta ja Eberikin polttaa näin talvella jotakin (ja antaa lämpöä, jota Volsusta puuttuu). Ja kulkupuolikin on erinomaisessa mallissa, joten en pidä kulutusta lainkaan pahana. Kun tankkikin on 68 l, niin jatkuvasti ei tarvitse Essolle poiketa tankkaamaan.
Moottoriöljyn kulutusta olen seurannut tarkasti, koska tiesin jutut Opelin öljynsyönnistä. Olen lisännyt öljyä nyt ensimmäisen 10 tkm aikana litran verran ja se on mielestäni ok. Uusi moottori syö aina jonkin verran öljyä enemmän kuin sisäänajettu kone, jonka senkin pitäisi öljyä kuluttaa, jos kaikki on kunnossa.
Opelilla ongelmat sen sijaan jatkuvat. Juuri tänään asiakas kertoi uudesta TD Astrastaan, jolle 0W40 Mobil 1 maistui niin hyvin, että hän vaihtoi paksuun mineraaliöljyyn ! (ei paras valinta mielestäni sekään).Huollosta oli vain todettu, että "kyllä se siitä tasaantuu, kun olet ajanut 40-50 tkm" - Turbo Sensonic
Tepa kirjoitti:
Maantiepainotteisessa ajossa kulutus jää alle 6 litran, tyypillisesti tuntuu olevan 5,8, rauhallisesti ajaen 5,5 l/100 km. Nyt kovilla pakkasilla ajotietokone näytti 6,4 l/100 km (tietsikan lukemat vastaavat hyvin tankatuista litroista ja km mittarilukemista laskettua arvoa). Kollega on päässyt 5,2 l/100 km lukemiin ja kehui, että kulutus putosi kilometrien kertyessä ja osien haettua paikkansa, joten eiköhän se kesäkeleillä ole 5,4...5,5 l/100 km.
Kulutus on siis korkeampi kuin Volkkarin TDI:llä, mutta se lienee seurausta isommasta iskutilavuudesta ja Eberikin polttaa näin talvella jotakin (ja antaa lämpöä, jota Volsusta puuttuu). Ja kulkupuolikin on erinomaisessa mallissa, joten en pidä kulutusta lainkaan pahana. Kun tankkikin on 68 l, niin jatkuvasti ei tarvitse Essolle poiketa tankkaamaan.
Moottoriöljyn kulutusta olen seurannut tarkasti, koska tiesin jutut Opelin öljynsyönnistä. Olen lisännyt öljyä nyt ensimmäisen 10 tkm aikana litran verran ja se on mielestäni ok. Uusi moottori syö aina jonkin verran öljyä enemmän kuin sisäänajettu kone, jonka senkin pitäisi öljyä kuluttaa, jos kaikki on kunnossa.
Opelilla ongelmat sen sijaan jatkuvat. Juuri tänään asiakas kertoi uudesta TD Astrastaan, jolle 0W40 Mobil 1 maistui niin hyvin, että hän vaihtoi paksuun mineraaliöljyyn ! (ei paras valinta mielestäni sekään).Huollosta oli vain todettu, että "kyllä se siitä tasaantuu, kun olet ajanut 40-50 tkm"Kiva kuulla, että 9-3 TiD:si on pelannut moitteetta. Se osoittaa sitä, että vaikka kone onkin "Opelperäinen", niin Saab on saanut värkkättyä sen Saabiin sopivaksi ja luotettavaksi.
Ja mikä parasta, Saabin ajotietokoneen kulutus& "kuinka paljon voit vielä kyseisellä tankillisella ajaa" -lukemiin voi aina luottaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1115085
- 644949
- 863990
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753540Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv592981- 432741
- 152267
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️441814- 341661
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371588