samettikukka

terhi

Viime keväänä laitoin samettikukan siemeniä kasvamaan. Hyvin onnistui muuten, mutta melko myöhään alkoivat kukkimaan. Syksyllä keräilin samettikukistani siemieniä, mutta nyt en enää muista kuinka ne piti kasvattaa...

Olisiko jollain parempi muisti kuin minulla? Kaikki vinkit ovet tervetulleita.
Kiitos!

34

33965

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mullakin

      Sama juttu oli itsellä viime vuonna. Siis yllättävän myöhään oli kukinta. No itse kasvatuksesta, mulla on lajikkeena tälläinen isokukkainen Golden Age. Kylvö on huhtikuun lopussa ja koulinta 1-2 vkoa kylvöstä. Istutus toukokuun jälkeen aurinkoiselle paikalle. Riviväli 30-35 cm, taimiväli 10-15 cm. (Huom, kyseessä siis se isokukkainen.)
      Kukinta n. 2 kk kylvöstä.
      Ryhmäsamettikukalla on taimiväli 20 cm, riviväli 20 cm. Kylvö huhtikuusta kesäkuun alkuun.(!) Hassua että tämän pussin ohjeessa lukee että vaatii esikasvatuksen ja kuitenkin on merkitty myös suorakylvö toukokuun alkupuolelta kesäkuun alkuun.

      • terhi

        Kiitos tiedoista! Minulla nuo siemenet ovat sellaisen matalan puna-oranssin pienen samettikukan siemeniä. Muistelinkin, että esikasvatuksen ei tarvinut olla kovin pitkä, mutta en ollut varma. Taidan kuitenkin laittaa osan siemenistä jo hyvissä ajoin kasvamaan. Tietysti vaarana on se, että taimista tulee honteloita... Mutta jospa kukinta olisi aikaisempi, jos aloittaa kasvauksen aiemmin.


      • terhi
        terhi kirjoitti:

        Kiitos tiedoista! Minulla nuo siemenet ovat sellaisen matalan puna-oranssin pienen samettikukan siemeniä. Muistelinkin, että esikasvatuksen ei tarvinut olla kovin pitkä, mutta en ollut varma. Taidan kuitenkin laittaa osan siemenistä jo hyvissä ajoin kasvamaan. Tietysti vaarana on se, että taimista tulee honteloita... Mutta jospa kukinta olisi aikaisempi, jos aloittaa kasvauksen aiemmin.

        Sanottiinko siinä pussin kyljessä, miten siemenet kylvetään. Pitikö ne peittää vai jättää mullan päälle? Ja oliko se samettikukka, jonka kylvöastian päälle oli hyvä laittaa muovikelmu (reikäinen tietty), jotta kasvuunlähtö olisi varmempaa? Vai sekoitanko nyt johonkin muihin siemeniin?
        Kiitos taas :)


      • mullakin
        terhi kirjoitti:

        Sanottiinko siinä pussin kyljessä, miten siemenet kylvetään. Pitikö ne peittää vai jättää mullan päälle? Ja oliko se samettikukka, jonka kylvöastian päälle oli hyvä laittaa muovikelmu (reikäinen tietty), jotta kasvuunlähtö olisi varmempaa? Vai sekoitanko nyt johonkin muihin siemeniin?
        Kiitos taas :)

        Kyllä itse ainakin peitän ohuelti ihan kaikki siemenet mitä kylvän. Ja tuo muovikelmu on ihan hyvä konsti kaikessa kylvämisessä, kosteus pysyy paremmin sisällä.
        (Meillä tulee hirveät määrät niitä muovirasioita joissa nykyään myydään esim. jauhelihaa. Käytän sellaisia toista kylvöastiana ja sitten poralla reiítän toisen jonka laitan kanneksi, siis niitä läpinäkyviä rasioita tietenkin.)


      • ovatkin
        mullakin kirjoitti:

        Kyllä itse ainakin peitän ohuelti ihan kaikki siemenet mitä kylvän. Ja tuo muovikelmu on ihan hyvä konsti kaikessa kylvämisessä, kosteus pysyy paremmin sisällä.
        (Meillä tulee hirveät määrät niitä muovirasioita joissa nykyään myydään esim. jauhelihaa. Käytän sellaisia toista kylvöastiana ja sitten poralla reiítän toisen jonka laitan kanneksi, siis niitä läpinäkyviä rasioita tietenkin.)

        hyviä idätys astioita just ne jauheliharasiat, samoin olen minäkin käyttänyt niitä, nehän ovat kuin minikasvihuoneita kun voi toisen aina laittaa kanneksi. Muovikelmu on myöskin hyvä pingottaa astian päälle ja siihen vaan reikiä.


      • anna_
        ovatkin kirjoitti:

        hyviä idätys astioita just ne jauheliharasiat, samoin olen minäkin käyttänyt niitä, nehän ovat kuin minikasvihuoneita kun voi toisen aina laittaa kanneksi. Muovikelmu on myöskin hyvä pingottaa astian päälle ja siihen vaan reikiä.

        Laitoin viime vuonna kasvamaan jo maaliskuun puolessa välissä ja osa kukki kesäkuun alussa kun istutin ulos. Samettikukka kestää pitkänkin taimikasvatuksen huonelämpötilassa (monet kukathan kasvavat liian hennoiksi hujopeiksi lämpimässä huoneilmassa). Siis jos vain viitsit niitä sisällä sietää niin pitkään, pistä kasvamaan vaan!


      • kupi
        terhi kirjoitti:

        Sanottiinko siinä pussin kyljessä, miten siemenet kylvetään. Pitikö ne peittää vai jättää mullan päälle? Ja oliko se samettikukka, jonka kylvöastian päälle oli hyvä laittaa muovikelmu (reikäinen tietty), jotta kasvuunlähtö olisi varmempaa? Vai sekoitanko nyt johonkin muihin siemeniin?
        Kiitos taas :)

        ne "neulat" mustapää alaspäin multaan. Sillain mulla on jokavuosi itämisprosentti 100.


      • terhi
        kupi kirjoitti:

        ne "neulat" mustapää alaspäin multaan. Sillain mulla on jokavuosi itämisprosentti 100.

        Minä ehdin jo laittaa osan siemenistä multaan sillä lailla kupeelleen köllöttämään. Pitää loput laittaa sitten pystyyn mustapää alaspäin. Siinähän voikin hyvin tehdä itämisvertailuja :)

        Nyt vaan ostamaan lisää taimimultaa...


      • mullakin edelleen
        terhi kirjoitti:

        Minä ehdin jo laittaa osan siemenistä multaan sillä lailla kupeelleen köllöttämään. Pitää loput laittaa sitten pystyyn mustapää alaspäin. Siinähän voikin hyvin tehdä itämisvertailuja :)

        Nyt vaan ostamaan lisää taimimultaa...

        Älä huoli, kyllä ne sieltä ihan hyvin itää vaikkei niitä "oikein päin" asettele!
        Nyt tuli kyllä minullekin kauhea into kylvää ne omat samettikukan siemenet!


      • minäkin olen
        terhi kirjoitti:

        Minä ehdin jo laittaa osan siemenistä multaan sillä lailla kupeelleen köllöttämään. Pitää loput laittaa sitten pystyyn mustapää alaspäin. Siinähän voikin hyvin tehdä itämisvertailuja :)

        Nyt vaan ostamaan lisää taimimultaa...

        laittanut pötkölleen vaan ja hyvin on toiminut.


      • vanilla
        terhi kirjoitti:

        Sanottiinko siinä pussin kyljessä, miten siemenet kylvetään. Pitikö ne peittää vai jättää mullan päälle? Ja oliko se samettikukka, jonka kylvöastian päälle oli hyvä laittaa muovikelmu (reikäinen tietty), jotta kasvuunlähtö olisi varmempaa? Vai sekoitanko nyt johonkin muihin siemeniin?
        Kiitos taas :)

        Aina olen laittanut pötkölleen ja hyvin on kasvaneet.Tärkeintä on itämislämpötila ja sitten voi jo laittaa alempaan ettei veny liikaa. Herkkusienirasiat on myös hyviä idätykseen ,sinisiä alhaalta ja reijitys kannessa.
        Mahtaako muilla olla jo valkeaa samettikukkaa kasvamassa,


      • myös
        vanilla kirjoitti:

        Aina olen laittanut pötkölleen ja hyvin on kasvaneet.Tärkeintä on itämislämpötila ja sitten voi jo laittaa alempaan ettei veny liikaa. Herkkusienirasiat on myös hyviä idätykseen ,sinisiä alhaalta ja reijitys kannessa.
        Mahtaako muilla olla jo valkeaa samettikukkaa kasvamassa,

        on valkosenakin ? en ole minä ainakaan tiennytkään.


      • Anu
        myös kirjoitti:

        on valkosenakin ? en ole minä ainakaan tiennytkään.

        ...Oo ikinä nähny valkosta samettikukkaa(tai samettiruusua,kuten minun lapsuudenkodissa sanottiin ja se minuunkin juurtunut)

        Joku uutuus kai?

        Terveisin Anu


      • viherpeukku
        myös kirjoitti:

        on valkosenakin ? en ole minä ainakaan tiennytkään.

        Sellainen melkein valkoinen on, ei ihan vitivalkoinen mut valkoiseksi voi kyllä sanoa. Ihan nättikin vielä.


      • kyllähän
        viherpeukku kirjoitti:

        Sellainen melkein valkoinen on, ei ihan vitivalkoinen mut valkoiseksi voi kyllä sanoa. Ihan nättikin vielä.

        siitä hyvin vaaleesta olen nähnyt kuvia vaan luulinkin että sitä on niinkun ihan oikeen valkosena.Sehän on niinkuin aavistuksen kellertävä.


      • viherpeukku
        kyllähän kirjoitti:

        siitä hyvin vaaleesta olen nähnyt kuvia vaan luulinkin että sitä on niinkun ihan oikeen valkosena.Sehän on niinkuin aavistuksen kellertävä.

        http://www.schetelig.com/index.php?136

        tuolta löytyy aika vaaleen samettiruusun tiedot ja kuva

        vanilla on nimi


      • ihan
        viherpeukku kirjoitti:

        http://www.schetelig.com/index.php?136

        tuolta löytyy aika vaaleen samettiruusun tiedot ja kuva

        vanilla on nimi

        kaunis tuo vaaleakin.Minä laitoin nytkin sitä kirkkaan keltaista isosamettikukkaa. Taikka olihan niissä sitä sekoitustakin,jossa on vähän eri sävyjä.


      • O-mukulakiurunkannus
        vanilla kirjoitti:

        Aina olen laittanut pötkölleen ja hyvin on kasvaneet.Tärkeintä on itämislämpötila ja sitten voi jo laittaa alempaan ettei veny liikaa. Herkkusienirasiat on myös hyviä idätykseen ,sinisiä alhaalta ja reijitys kannessa.
        Mahtaako muilla olla jo valkeaa samettikukkaa kasvamassa,

        Jos samettikukan taimet venähtävät, ne voi sekä kouliessa että lopulliselle kasvupaikalleen istuttaessa huoletta istuttaa paljon alkuperäistä syvempään tai sitten jonkin verran kallelleen. Ovat kovia kasvattamaan uusia juuria varren tyvestä.


    • istutin

      juuri minäkin, yhden siemenpussin. Viikko sitten kylvin ja nyt viikonloppuna koulin. Nyt on sitten yksiössä 120 tainta. Miestä vähän nauratti. Kysy, meinaako mennä torille myymään :) Siksi oli niin kivaa lukea nyt tätä eidän keskustelua.

      Onnea ja iloa kaikille kylvijöille!

      • sinnekkin

        myöskin!


      • Merja
        sinnekkin kirjoitti:

        myöskin!

        Ans kattoo mitä tapahtuu kylvin nimittäin tänään samettikukan siemenet suoraan kukkapenkkiin.Osa on kyllä sisällä kasvamassa.Saa sitten nähdä paleltuvatko kaikki ulkona itävät.


      • onko liian pieni
        Merja kirjoitti:

        Ans kattoo mitä tapahtuu kylvin nimittäin tänään samettikukan siemenet suoraan kukkapenkkiin.Osa on kyllä sisällä kasvamassa.Saa sitten nähdä paleltuvatko kaikki ulkona itävät.

        Iso samettikukkaa minä kylvin maaliskuun lopulla. Ja ny on semmoiset n. 3 cm taimet jo pystyssä, pari pientä lehteä jokaisessa. Onko jo hyvä aika alkaa niitä koulimaan? joku sanoi että viilipurkkiin voi istuttaa kaksi taimea, mutta onko sittenkin liian pieni kahdelle kun kyseessä on iso samettikukka?

        ihan ensimmäistä kertaa elämässäni kasvatan kukkaa siemenestä...


      • kokenut kasvattaja
        onko liian pieni kirjoitti:

        Iso samettikukkaa minä kylvin maaliskuun lopulla. Ja ny on semmoiset n. 3 cm taimet jo pystyssä, pari pientä lehteä jokaisessa. Onko jo hyvä aika alkaa niitä koulimaan? joku sanoi että viilipurkkiin voi istuttaa kaksi taimea, mutta onko sittenkin liian pieni kahdelle kun kyseessä on iso samettikukka?

        ihan ensimmäistä kertaa elämässäni kasvatan kukkaa siemenestä...

        Minä olen kasvattanut samettiruusuja jo 5 vuotta ja joka vuosi olen kylvänyt ne maaliskuun puolivälissä. Joten on jo hyvä aika kylvää siemenet jotta kukkisivat aikasemmin. Ja viilipurkki käy vallan mainiosti.


      • O-mukulakiurunkannus

        Älä välitä. Mulla kävi pari vuotta sitten niin, että kylvin siperianunikkoa pariin purkkiin. Vähän ajan päästä oli kolmiossa tuhat siperianunikkovauvaa. Sellaista se on. Kyllä meilläkin muut perheenjäsenet virnuilivat.

        Puutarhurointi on kaikista harrastuksista paras eikä vie edes paljon rahaa! Hinta-laatusuhde lienee ihan huippua. ;-)

        Kyllä niin hirveästi jo multasormet syyhyää. Ihan vähän olen kylvänyt, onneksi lasitettu eteläpartsi jo pian helpottaa tilanpuutteeseen, kunhan päästään vähän parempiin yölämpötiloihin.


      • Itu5
        kokenut kasvattaja kirjoitti:

        Minä olen kasvattanut samettiruusuja jo 5 vuotta ja joka vuosi olen kylvänyt ne maaliskuun puolivälissä. Joten on jo hyvä aika kylvää siemenet jotta kukkisivat aikasemmin. Ja viilipurkki käy vallan mainiosti.

        Minun ei ole onnistunut saada keltaisia pieniä ryhmäsamettikukkia itämään käytännöllisesti katsoen ollenkaan. Oranssi itää, samoin tumma ruosteenpunainen itää jo kylvöä seuraavana päivänä. Iso vaaleakin iti kunnolla viime vuonna. Nyt en sitä enää laittanut kun se vaatii niin paljon kastelua kesällä, varsinainen juoppo! Mutta ei vaan idä se pikkuinen keltainen! Missä on vika kun kaikki idätän samalla tavalla ja ihanteelliseksi olosuhteissa, uusilla siemenillä, puutarhakaupasta ostetuilla?


      • Pioni
        Itu5 kirjoitti:

        Minun ei ole onnistunut saada keltaisia pieniä ryhmäsamettikukkia itämään käytännöllisesti katsoen ollenkaan. Oranssi itää, samoin tumma ruosteenpunainen itää jo kylvöä seuraavana päivänä. Iso vaaleakin iti kunnolla viime vuonna. Nyt en sitä enää laittanut kun se vaatii niin paljon kastelua kesällä, varsinainen juoppo! Mutta ei vaan idä se pikkuinen keltainen! Missä on vika kun kaikki idätän samalla tavalla ja ihanteelliseksi olosuhteissa, uusilla siemenillä, puutarhakaupasta ostetuilla?

        Kaivoin siemenpussien "arkistosta" ( talletan aina pussit ) esiin ensimmäisen ostamani pussin kääpiösamettikukasta. Siis jostain viiden-kuuden vuoden takaa, vuosi puuttui, mutta kylvöpäivä oli sentään kyljessä, 9.4.

        Tiedot: Weibull Trädgård Ab, lajike: Tagetes tenuifolia, Ursula. Itämis% 70.

        Kestävä, kaunis, tuoksuva. Suosittelen. Onnea hankkeelle!


      • Anonyymi

        😉😊👍


    • Pioni

      Vielä samettikukista.
      Vanillaa olen kylvänyt ja koulinut normimenetelmällä, mutta kääpiöiden kanssa on tullut oikaistua seuraavasti: Iso ruukku ( vastaa n. 10 l ämpäriä ) puutarhamultaa täyteen, reilu kastelu ja kaadan kädestä reilun kourallisen siemeniä pintaan, levittelen ne "matoksi" ja ripsaisen kevyesti multaa päälle. Kastelen, reikämuovitan. Huhtikuun alkupuolella ehtii hyvin. Tuloksena on 60-70 cm leveät, hyvin tiheät puskat, jotka kukkivat hallojen tuloon saakka. Helppoa ja näyttävä lopputulos. Siemeniä tulee joka vuosi yli oman tarpeen, jaan muille multasormille. Lannoitan säännöllisesti Kekkilän "punaisella".

      • sammari fani

        Hyvä konsti, otan myöskin kokeiluun. Ja jos taimikosta tulle liian tiheä "turkki", osanhan voi nyppästä pois. Itse kerätyissä siemenissä, ainakin minulla, itävyys on huonompi kuin kaupasta ostetuilla. Ehdoton lemppari samettikukista on Glowing Embers ja sitä ei ole enää muutamiin vuosiin saanut kaupoista. Onnekseni keräsin syksyllä runsaasti siementä talteen.


    • Rönsy

      Miten hyvin samettikukka kestää kylmää?Milloin voi istuttaa ulos?

    • Pioni

      Rönsy, aika hyvin kestävät, mutteivat miinusasteita:
      Miten teillä muilla kävi itse kerättyjen siementen kanssa tänä keväänä?
      Minulle tuli täytenä pettymyksenä kääpiöiden huono itävyys. Oliko se viime vuoden sadekesä syynä?
      Kylvin kertomallani tavalla. Nyt on ainoastaan siellä täällä muutama vaivainen taimi.
      Odotin liian kauan, kaupan siemenistäkään ei oikein ehdi mitään syntyä jos vielä kylväisi. Laitan nyt niiden taimien joukkoon leijonankitoja, koulin niitä kunhan ennätän, ovat vielä kylvöastiassa.

      • Anonyymi

        Minulla myös ei ole itänyt omista siemenistä jotka keräsin syksyllä - kaupan pussista irti hienosti! Missähän on syy?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla myös ei ole itänyt omista siemenistä jotka keräsin syksyllä - kaupan pussista irti hienosti! Missähän on syy?

        Irti=iti


    • Jotaintulee

      Olen siemenestä kasvattanut samettiruusuja monituisia vuosia. Tämän kevään lajikkeen nimeä en muista, mutta kukka on samanmoinen, kuin tavallisissa matalissa samettikukissa. Kasvista tuli liika korkea, vaikka hyvässä valossa on saanut kasvaa tanakaksi ja näyttää kasvavan korkeutta edelleen.
      Mikä kyseinen lajike mahtaa olla? Minulle ainakin väärä lajike, aikaisempiin verrattuna.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      362
      4399
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1839
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1580
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1546
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1380
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1351
    7. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      205
      1345
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      53
      1333
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1225
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe