Mitä ET tarkoittaa?

Vannekuume

Olen harkitsemassa aluja kesäksi, ja ihmetyttää toi ET-luku. Mitä se merkitsee? Jos ET on pieni, mitä se tarkoittaa, ja mitä vastaavasti se että luku suurenee? Liittyykö se jotenkin vanteen leveyteen?

19

59449

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vazman

      ET on vanteen offset, etäisyys vanteen kiinnityslaipasta vanteen keskilinjaan millimetreinä.Mitä suurempi negatiivinen luku,sitä enemmän vanne menee sisään päin.
      Jos taas luku on pienempi negatiivinen,tai jopa positiivinen,on vanne ulospäin levittävä.
      Negatiivisia lukuja ei useinkaan merkitä (-)-etumerkillä mutta sen kyllä näkee silmällä kumpi se on.

      • extraterrestial

        et pitää olla muutaman millin sisällä alkuperäisestä, muuten ajo-ominaisuudet muuttuvat liikaa.
        ALkuperäinen ET selviää nopeiten soittamalla rengasfirmaan, josta auton tyypin vuosimallin perusteella löytyy faktaa.

        Älä osta aluvanteita tietämättä ET:tä


      • Mitä sattuu
        extraterrestial kirjoitti:

        et pitää olla muutaman millin sisällä alkuperäisestä, muuten ajo-ominaisuudet muuttuvat liikaa.
        ALkuperäinen ET selviää nopeiten soittamalla rengasfirmaan, josta auton tyypin vuosimallin perusteella löytyy faktaa.

        Älä osta aluvanteita tietämättä ET:tä

        Mulle möivät A6:seen aluvanteet joiden ET oli 10 mm poskellaan alkuperäisvanteisiin nähden (ET 45 mm -> 35 mm). Eli kumpikin puoli tuli 10 mm ulos ja raideväli siten kasvoi 20 mm.. Sanoivat, että ei se mitään haittaa... muuta kuin kyljet vähän enemmän kurassa...

        Joten se rengasliikkeiden osaamisesta - ja Vianor lienee niitä suurimpia...


      • vazman
        Mitä sattuu kirjoitti:

        Mulle möivät A6:seen aluvanteet joiden ET oli 10 mm poskellaan alkuperäisvanteisiin nähden (ET 45 mm -> 35 mm). Eli kumpikin puoli tuli 10 mm ulos ja raideväli siten kasvoi 20 mm.. Sanoivat, että ei se mitään haittaa... muuta kuin kyljet vähän enemmän kurassa...

        Joten se rengasliikkeiden osaamisesta - ja Vianor lienee niitä suurimpia...

        usein vannetoimittaja katsoo mikä on suositeltu et...esim. kun mennään isompaan vanteeseen niin et on pakko muuttua sen takia että rengas ei ota missään vaiheessa kiinni mihinkään.


      • laaturengas
        Mitä sattuu kirjoitti:

        Mulle möivät A6:seen aluvanteet joiden ET oli 10 mm poskellaan alkuperäisvanteisiin nähden (ET 45 mm -> 35 mm). Eli kumpikin puoli tuli 10 mm ulos ja raideväli siten kasvoi 20 mm.. Sanoivat, että ei se mitään haittaa... muuta kuin kyljet vähän enemmän kurassa...

        Joten se rengasliikkeiden osaamisesta - ja Vianor lienee niitä suurimpia...

        Minulla todella epämielyttävät kokemukset Vianorista... möivät 5 vuotta vanhat talvirenkaat uusina... kumiseos oli jo kovettunut.
        Lisäksi sain kaupantekijäisinä naarmut aluvanteisiin, ei korvausta,oli kuulemma jo aikaisemmin!!!
        Tosin yksikin liike voi pilata muiden maineen.


      • A6 - jatkaa...
        vazman kirjoitti:

        usein vannetoimittaja katsoo mikä on suositeltu et...esim. kun mennään isompaan vanteeseen niin et on pakko muuttua sen takia että rengas ei ota missään vaiheessa kiinni mihinkään.

        Ei ollut kysymys tästä. Otin vakiolevyiset ja kokoiset renkaat jotka kyllä mahtuvat paikalleen oikealla ET:lläkin. Tuusulan Vianorin mesu vaan ihmetteli vannetta sovittaessaan, että jääpäs tähän paljon tilaa vanteen puolien ja jarrusatulan väliin....
        Itse en hokannut asiaa enkä ottanut selvää jutuista ajoissa. Kyllä syy oli Vianorin ns osaamisessa.


      • =S_a_n_n_a=

        ET-luku eli offset kertoo vanteen kiinnitystason ja vanteen keskilinjan välisen etäisyyden. Jos taso on aivan keskilinjassa, on offset 0. Positiivinen offset on milleinä keskilinjasta kohti vanteen ulkoreunaa päin ja negatiivinen vastaavasti keskilinjasta kohti vanteen sisäreunaa päin.


      • rengasmyyjä
        Mitä sattuu kirjoitti:

        Mulle möivät A6:seen aluvanteet joiden ET oli 10 mm poskellaan alkuperäisvanteisiin nähden (ET 45 mm -> 35 mm). Eli kumpikin puoli tuli 10 mm ulos ja raideväli siten kasvoi 20 mm.. Sanoivat, että ei se mitään haittaa... muuta kuin kyljet vähän enemmän kurassa...

        Joten se rengasliikkeiden osaamisesta - ja Vianor lienee niitä suurimpia...

        Aihe on vanha, mutta (aina) ajankohtainen. Työni puolesta (vuoksi) voin kertoa, että monella vannevalmistajalla (ei siis myyjällä) ei näihin uudempiin isoet:isiin välttämättä ole edes tarjota "sopivia" vanteita. Tuo 20mm et muutos ei VÄLTTÄMÄTTÄ vaikuta mihinkään muuhun kuin kylkien kuraantumiseen, mutta riski Suomen kinttupoluilla on olemassa. Joten asiantunteva myyjä tuo tämän mahdollisuuden esille vaikka sitten vannevaihtoehtojen vähenemisen kustannuksella. Jos asiakas sitten (siitä huolimatta) valitsee pienemmällä et-llä, se on oma valinta... :)


        Ja jos yksi myyjä on "epäpätevä", se ei tarkoita koko ketjua... Ja minä olen rengasmyyjä ammatiltani


      • Anonyymi

        TARVIIKO VALSSIN JA RUMMUN VÄLIIN LAITTAA LAIPPA


    • ostamalla

      ns. alkuperäistä pienemmän et-luvun aluvanteet et tarvii jo kiellettyjä välilaippoja väliin saadaksesi raidevälin leveämmäksi , ohan se komeeta ku renkaat pullottaa lokareista pihalle ja sadekelillä hiekkatienjälkeen on kylki ruvella kiveniskemistä , mut sehän on ihan hienoo hei , mut urheilullisemmaksihan alustaan saa jo pelkästään niillä , siihen sopivan kokonen R-mitta ja oikein matalaprofiiliset sliksit ni on niillä kiva kääntää jyrkkiin mutkiin tuplanopeuksilla mitä ennen

    • Pounder

      ...myös vanteiden offset. Chrysler Stratuksessani (USA:ssa Dodge) ET on niinkin suuri kuin 50. Aika harvassa ovat sellaisen ET:n vanteet - yhtään ei ole tullut vastaan, vaikka haluaisin säilyttää geometrian entisellään. Eikä yksikään löytämistäni netin rengaspalveluista niin suurta lukua, ET35 tai ET38 ovat yleisin vannesuositus, ja ET40 tai ET 42 tulee vastaan silloin tällöin.
      Ei juuri helpota koon arvioinnissa, ku alkuperäiset peltivanteet ja renkaat ovat autoon suorastaan naurettavan kapeat, jäävät auton sivulinjasta reilusti sisään.

    • Blondi851

      anteeksi tietämättömyyteni, mutta en ymmärrä ollenkaan miten sen ET:n mittaan. Missä on vanteen kiinnitystaso ja keskilinja?

    • Elvis oli kala
    • Meikävaanjoo

      Eka vastaus puhuu päinvastaista kuin elviksen linkki ?
      Nimimerkki kertonee uskottavuudesta, vai?

    • ta05

      eka vastaus ja elviksen linkki on yksi ja sama eli molemmat ovat oikein.

      • Kiloncobra

        Päivastaisia ovat, eli toinen väärin...!! Jos ottaa ja lukee, mitä niissä sanotaan..


      • noniinnnohh
        Kiloncobra kirjoitti:

        Päivastaisia ovat, eli toinen väärin...!! Jos ottaa ja lukee, mitä niissä sanotaan..

        Alkuperäisestä poikkeava ET vaikuttaa aina auton ajo-ominaisuuksiin.
        Jos käytät talvirenkailla eri ET:tä kuin kesärenkailla pyöräkulmia tulisi muuttaa vaihdon yhteydessä.


      • Anonyymi
        noniinnnohh kirjoitti:

        Alkuperäisestä poikkeava ET vaikuttaa aina auton ajo-ominaisuuksiin.
        Jos käytät talvirenkailla eri ET:tä kuin kesärenkailla pyöräkulmia tulisi muuttaa vaihdon yhteydessä.

        Hyvä lisätieto tuo!

        Talvirenkaat oli kuluneet tasaisesti, mutta uudet kesäkumit eri vanteilla ei kestäneet edessä 10 000 km:a ja merkkrenkaat vielä.. Nyt pitänee sitten alkaa metsästää joko uudet vanteet talvirenkaille tai kesäisille jotta molemmissa sama ET ja säädättää kulmat joka tapauksessa.


    • Anonyymi

      Eli POSITIIVINEN (E)inpress(T)iefe kaventaa raideväliä; pyörä tulee lähemmäksi auton ripustuksia/jarrulevyä..?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

      Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      113
      4304
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      150
      3689
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

      SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      88
      3435
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      39
      2829
    5. Mitä ajattelit kun näit

      kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      129
      1730
    6. Nyt meni lopulliset lämmöt.

      Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      37
      1568
    7. Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta

      Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk
      Maailman menoa
      14
      1211
    8. Sulla on avaimet ja keinot

      Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      19
      1184
    9. Meitä ei tule

      Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌
      Ikävä
      22
      1144
    10. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

      Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      42
      1140
    Aihe