Olen harkitsemassa aluja kesäksi, ja ihmetyttää toi ET-luku. Mitä se merkitsee? Jos ET on pieni, mitä se tarkoittaa, ja mitä vastaavasti se että luku suurenee? Liittyykö se jotenkin vanteen leveyteen?
Mitä ET tarkoittaa?
19
59061
Vastaukset
- vazman
ET on vanteen offset, etäisyys vanteen kiinnityslaipasta vanteen keskilinjaan millimetreinä.Mitä suurempi negatiivinen luku,sitä enemmän vanne menee sisään päin.
Jos taas luku on pienempi negatiivinen,tai jopa positiivinen,on vanne ulospäin levittävä.
Negatiivisia lukuja ei useinkaan merkitä (-)-etumerkillä mutta sen kyllä näkee silmällä kumpi se on.- extraterrestial
et pitää olla muutaman millin sisällä alkuperäisestä, muuten ajo-ominaisuudet muuttuvat liikaa.
ALkuperäinen ET selviää nopeiten soittamalla rengasfirmaan, josta auton tyypin vuosimallin perusteella löytyy faktaa.
Älä osta aluvanteita tietämättä ET:tä - Mitä sattuu
extraterrestial kirjoitti:
et pitää olla muutaman millin sisällä alkuperäisestä, muuten ajo-ominaisuudet muuttuvat liikaa.
ALkuperäinen ET selviää nopeiten soittamalla rengasfirmaan, josta auton tyypin vuosimallin perusteella löytyy faktaa.
Älä osta aluvanteita tietämättä ET:täMulle möivät A6:seen aluvanteet joiden ET oli 10 mm poskellaan alkuperäisvanteisiin nähden (ET 45 mm -> 35 mm). Eli kumpikin puoli tuli 10 mm ulos ja raideväli siten kasvoi 20 mm.. Sanoivat, että ei se mitään haittaa... muuta kuin kyljet vähän enemmän kurassa...
Joten se rengasliikkeiden osaamisesta - ja Vianor lienee niitä suurimpia... - vazman
Mitä sattuu kirjoitti:
Mulle möivät A6:seen aluvanteet joiden ET oli 10 mm poskellaan alkuperäisvanteisiin nähden (ET 45 mm -> 35 mm). Eli kumpikin puoli tuli 10 mm ulos ja raideväli siten kasvoi 20 mm.. Sanoivat, että ei se mitään haittaa... muuta kuin kyljet vähän enemmän kurassa...
Joten se rengasliikkeiden osaamisesta - ja Vianor lienee niitä suurimpia...usein vannetoimittaja katsoo mikä on suositeltu et...esim. kun mennään isompaan vanteeseen niin et on pakko muuttua sen takia että rengas ei ota missään vaiheessa kiinni mihinkään.
- laaturengas
Mitä sattuu kirjoitti:
Mulle möivät A6:seen aluvanteet joiden ET oli 10 mm poskellaan alkuperäisvanteisiin nähden (ET 45 mm -> 35 mm). Eli kumpikin puoli tuli 10 mm ulos ja raideväli siten kasvoi 20 mm.. Sanoivat, että ei se mitään haittaa... muuta kuin kyljet vähän enemmän kurassa...
Joten se rengasliikkeiden osaamisesta - ja Vianor lienee niitä suurimpia...Minulla todella epämielyttävät kokemukset Vianorista... möivät 5 vuotta vanhat talvirenkaat uusina... kumiseos oli jo kovettunut.
Lisäksi sain kaupantekijäisinä naarmut aluvanteisiin, ei korvausta,oli kuulemma jo aikaisemmin!!!
Tosin yksikin liike voi pilata muiden maineen. - A6 - jatkaa...
vazman kirjoitti:
usein vannetoimittaja katsoo mikä on suositeltu et...esim. kun mennään isompaan vanteeseen niin et on pakko muuttua sen takia että rengas ei ota missään vaiheessa kiinni mihinkään.
Ei ollut kysymys tästä. Otin vakiolevyiset ja kokoiset renkaat jotka kyllä mahtuvat paikalleen oikealla ET:lläkin. Tuusulan Vianorin mesu vaan ihmetteli vannetta sovittaessaan, että jääpäs tähän paljon tilaa vanteen puolien ja jarrusatulan väliin....
Itse en hokannut asiaa enkä ottanut selvää jutuista ajoissa. Kyllä syy oli Vianorin ns osaamisessa. - =S_a_n_n_a=
ET-luku eli offset kertoo vanteen kiinnitystason ja vanteen keskilinjan välisen etäisyyden. Jos taso on aivan keskilinjassa, on offset 0. Positiivinen offset on milleinä keskilinjasta kohti vanteen ulkoreunaa päin ja negatiivinen vastaavasti keskilinjasta kohti vanteen sisäreunaa päin.
- rengasmyyjä
Mitä sattuu kirjoitti:
Mulle möivät A6:seen aluvanteet joiden ET oli 10 mm poskellaan alkuperäisvanteisiin nähden (ET 45 mm -> 35 mm). Eli kumpikin puoli tuli 10 mm ulos ja raideväli siten kasvoi 20 mm.. Sanoivat, että ei se mitään haittaa... muuta kuin kyljet vähän enemmän kurassa...
Joten se rengasliikkeiden osaamisesta - ja Vianor lienee niitä suurimpia...Aihe on vanha, mutta (aina) ajankohtainen. Työni puolesta (vuoksi) voin kertoa, että monella vannevalmistajalla (ei siis myyjällä) ei näihin uudempiin isoet:isiin välttämättä ole edes tarjota "sopivia" vanteita. Tuo 20mm et muutos ei VÄLTTÄMÄTTÄ vaikuta mihinkään muuhun kuin kylkien kuraantumiseen, mutta riski Suomen kinttupoluilla on olemassa. Joten asiantunteva myyjä tuo tämän mahdollisuuden esille vaikka sitten vannevaihtoehtojen vähenemisen kustannuksella. Jos asiakas sitten (siitä huolimatta) valitsee pienemmällä et-llä, se on oma valinta... :)
Ja jos yksi myyjä on "epäpätevä", se ei tarkoita koko ketjua... Ja minä olen rengasmyyjä ammatiltani - Anonyymi
TARVIIKO VALSSIN JA RUMMUN VÄLIIN LAITTAA LAIPPA
- ostamalla
ns. alkuperäistä pienemmän et-luvun aluvanteet et tarvii jo kiellettyjä välilaippoja väliin saadaksesi raidevälin leveämmäksi , ohan se komeeta ku renkaat pullottaa lokareista pihalle ja sadekelillä hiekkatienjälkeen on kylki ruvella kiveniskemistä , mut sehän on ihan hienoo hei , mut urheilullisemmaksihan alustaan saa jo pelkästään niillä , siihen sopivan kokonen R-mitta ja oikein matalaprofiiliset sliksit ni on niillä kiva kääntää jyrkkiin mutkiin tuplanopeuksilla mitä ennen
- Pounder
...myös vanteiden offset. Chrysler Stratuksessani (USA:ssa Dodge) ET on niinkin suuri kuin 50. Aika harvassa ovat sellaisen ET:n vanteet - yhtään ei ole tullut vastaan, vaikka haluaisin säilyttää geometrian entisellään. Eikä yksikään löytämistäni netin rengaspalveluista niin suurta lukua, ET35 tai ET38 ovat yleisin vannesuositus, ja ET40 tai ET 42 tulee vastaan silloin tällöin.
Ei juuri helpota koon arvioinnissa, ku alkuperäiset peltivanteet ja renkaat ovat autoon suorastaan naurettavan kapeat, jäävät auton sivulinjasta reilusti sisään. - Blondi851
anteeksi tietämättömyyteni, mutta en ymmärrä ollenkaan miten sen ET:n mittaan. Missä on vanteen kiinnitystaso ja keskilinja?
- Elvis oli kala
Kokeile Googlea ! ! !
http://www.vannehaku.fi/site_media/info/et.html?he - Meikävaanjoo
Eka vastaus puhuu päinvastaista kuin elviksen linkki ?
Nimimerkki kertonee uskottavuudesta, vai? - ta05
eka vastaus ja elviksen linkki on yksi ja sama eli molemmat ovat oikein.
- Kiloncobra
Päivastaisia ovat, eli toinen väärin...!! Jos ottaa ja lukee, mitä niissä sanotaan..
- noniinnnohh
Kiloncobra kirjoitti:
Päivastaisia ovat, eli toinen väärin...!! Jos ottaa ja lukee, mitä niissä sanotaan..
Alkuperäisestä poikkeava ET vaikuttaa aina auton ajo-ominaisuuksiin.
Jos käytät talvirenkailla eri ET:tä kuin kesärenkailla pyöräkulmia tulisi muuttaa vaihdon yhteydessä. - Anonyymi
noniinnnohh kirjoitti:
Alkuperäisestä poikkeava ET vaikuttaa aina auton ajo-ominaisuuksiin.
Jos käytät talvirenkailla eri ET:tä kuin kesärenkailla pyöräkulmia tulisi muuttaa vaihdon yhteydessä.Hyvä lisätieto tuo!
Talvirenkaat oli kuluneet tasaisesti, mutta uudet kesäkumit eri vanteilla ei kestäneet edessä 10 000 km:a ja merkkrenkaat vielä.. Nyt pitänee sitten alkaa metsästää joko uudet vanteet talvirenkaille tai kesäisille jotta molemmissa sama ET ja säädättää kulmat joka tapauksessa.
- Anonyymi
Eli POSITIIVINEN (E)inpress(T)iefe kaventaa raideväliä; pyörä tulee lähemmäksi auton ripustuksia/jarrulevyä..?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k232512- 622414
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1062290- 321537
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2381532- 321520
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt371442- 281220
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201186- 951171