jotkut ei vaan liho

rehellinen

jotkut ei vaan liho ja se on totuus!!
monet kaverini syö paljon enemmän kun minä ja eivät harrasta yhtään liikuntaa ja ovat jotain 50 kilosia.. ärsyttää!! ärsyttävimpiä ovat ne jotka väittävät olevansa hoikkia koska kuntoilevat säännöllisesti ja syövät terveellisesti peräti kerran viikossa ja pah!! sitäpaitsi liikunnan avulla poltetut kalorit on pieni asia painonpudotuksessa jos vetää tyyliin joka päivä mäkkiruokaa ja suklaalevyn kuten monet hikat kaverini!! en ole ite ylipainonen mutta saan tehdä paljon työtä sen eteen etten liho. ärsyttää!! epäreilua!!

60

9861

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meidän perheen ongelmat

      Minä ja mieheni olemme tästä hyvä esimerkki. Syömme samaa ruokaa ja mieheni annoskoko on yleensä tuplaten tai isompi omaan annokseeni. Emme syö pullaa tai muita herkkuja, vaan tavallista kotiruokaa. Ravintolaruokaa syömme noin kerran kuussa. Mieheni on hiukan alipainoinen ja minä ylipainoinen. Lääkärikään ei ole osannut vastata tähän, miksi minä lihon ja miehelle ei kerry millään painoa tarpeeksi. Lisäämme jopa miehen annokseen joskus tahallamme lihottavia ainesosia, kuten kermaa, voita jne. Minä en itse niitä käytä. Silti lopputulos on tämä. Pidän kirjaa kaikesta syömisestä kuten miehenikin lääkärin tarkkailua varten, koska mieheni pitäisi saada paino nousemaan ja minun laskemaan. Tämä on välillä ihan toivotonta. Miksi toinen ei liho? Miksi minä en laihdu? Syömme lääkärin ohjeiden mukaisesti.

      • menee... :)

        Jep, samalla tyylillä mennään meillä! Itse lihoin kilpirauhasen vajaatoiminnan takia, vaikka silloinkin söin vähemmän kuin mieheni! Ja mies vain piruvie hoikistui, koska olemme aina kuntoilleet paljon. Silloin otti päähän... ;)

        Nyt on onneksi paino jo lähtenyt putoamaan, koska arvot ovat normalisoituneet ja olen alkanut noudattamaan entistä tarkemmin "omakeksimääni" dieettiä, siis lähinnä entisestä ruokavaliosta vielä karsin turhat hiilarit (vehnäjauhot, sokeri, peruna) pois ja lisäsin proteiineja.

        Luulen, että perimäkin vaikuttaa aika paljon siihen lihooko helposti vai ei. Perimää ei voi syyttää omasta lihomisesta, mutta alttiudesta kyllä. Esim. meidänkin perheessä on isoja ja rotevia (ei lihavia) ihmisiä, kun miehen perheessä taas on tosi laihoja ja lyhyitä ihmisiä.


      • LääkkäriJarkko

        Ensinnäkin, jos syöt alle kulutuksesi, laihdut varmasti. On täysin fyysinen mahdollomuus että joku kuluttaa enemmän energiaa kuin mitä saa. Muutenhan ikiliikkuja olisi nyt keksitty. Eli jos kulutuat enemmän, kehosi ottaa puuttuvan energian varastoista, eli rasvasta ja lihaksista (suunniilleen puolet ja puolet), eli laihdut. Takuuvarmasti.

        Koska et laihdu, syöt edelleen liikaa kulkutuksesi nähden. Tehokkain vaje on noin 500 kcal/pv. Sitä vähemmän ei kannata syödä, koska aineenvaihdunta hidastuu ja kärsit turhaann ilman mitään hyötä.

        Koska miehesi voi syödä enemmän lihomatta, se tarkoittaa että hänen kulutuksensakin on suurempi. Syita voi olla
        a) hän on mies, (miehilla on suurempi kulutus kui naisilla)
        b) hän painaa enemän kuin sinä (mitä painavampi ihminen on sitä enemmän hän kuluttaa)
        c) hänen rasvaprosenttinsa on pienempi kuin sinun (rasvakilo kuluttaa vähemmän energiaa kuin lihaskilo)
        d)hän liikkuu enemmän. Tarkoitan siis mikroliikuntaa
        e) henkilökohtainen aineenvaihdutna on korkeampi. Tämä ei eroa hirveästi mutta on kuitenkin osaselitys.

        Kokonaisero saattaa olla tuhatkin kaloria päivässä.


        Jos siis haluat laihtua, joko nostat kulutusta, tai vähennät energiansaantia. Muista: On fysikaalisesti mahdotonta ettet laihtuisi, jos kulutat enemmän kuin syöt.

        Koska kerran pidät kirjaa syömisestäsi, kerro mikä on päivän kalorimääräsi. Kerro myös painosi, pituutesi, ikäsi ja rasvaprosentisi, jos tiedät. Sukupuolen tiedän jo. Kerro myös liikuntatottumuksesi. Voin hyvin helposti tämän tiedon perusteella arvioida mikä on tilanteesi.


    • ole kyseessä

      Elimistö vain ottaa vastaan energian tarkempaan. Ei se riitä jos on laiha. Pitää nähdä muutakin hyvää esim liikkumisella saa aikaan koko kehon lihasten toimintakyvyn paranemista, mielenvirkeyttä, itsetunto kasvaa, jaksaa paremmin ja saa uusia kavereita muista liikkujista.

      ja "ajallisesti pitkässä juoksussa" laihtumista tulee tasaisesti ja kroppa jaksaa aina vaan paremmin kunhan ei vedä liian kovaa. aerobinen taso riittää. kannattaa kaikkien hommata sykemittari se kertoo olennaisimman kaikesta. syke yli 120 liikunta suorituksen ajan ja ennenkaikkea EI saa nostaa yli 160. alkaa tulemaan anaerobinen kynnys vastaan ja homma alkaa tuntumaan pahalta.

      • Niinhän se menee... :)

        Kuka sanoi, ettei liiku? Minä ainakin vetäisen melkein joka päivä lenkin joko sauvakävellen tai kuntopyörällä. Kesto pyöräillen väh. 40 min ja kävellen 1-2 tuntia. Lisäksi muutaman kerran viikossa lihaskuntoilua, pilatesta ja muuta kotijumppaa. Näin olen liikkunut jo pidempään ilman sen kummempia tuloksia. Kaiken a ja o on ruokavalio!


      • Strong but not ugly!
        Niinhän se menee... :) kirjoitti:

        Kuka sanoi, ettei liiku? Minä ainakin vetäisen melkein joka päivä lenkin joko sauvakävellen tai kuntopyörällä. Kesto pyöräillen väh. 40 min ja kävellen 1-2 tuntia. Lisäksi muutaman kerran viikossa lihaskuntoilua, pilatesta ja muuta kotijumppaa. Näin olen liikkunut jo pidempään ilman sen kummempia tuloksia. Kaiken a ja o on ruokavalio!

        taas kävi niin, että kun lisäsin merkittävästi liikuntaa ja pidin ruokavalion suht samana, laihduin reilussa puolessa vuodessa 17 kg.

        Eikä ole tullut takaisin, vaikka aikaa on kulunut pian viisi vuotta. Miksi? No, olen jatkanut liikkumista! Voila! :o)

        Mutta, me kaikki ollaan niin erilaisia, jokaisella jyllää ne ikiomat geenit!


    • katsopa viiskymppisiä

      Kun katsoo suomalaisia viisikymppisiä niin suurin osa on ainakin hivenen ylipainoisia. Hyvin harva keski-ikäinen on laiha. Nuorena saattaa tuntua että kaikki kaverit on maagisesti ja ikuisesti laihoja mutta hiljaa ne kilot kertyy. Toisille ne kertyy nopeammin, mutta kyllä jokainen lihoo jos syö väärin. Se vain tapahtuu eri tahtiin.

      Odota vaan, kohta ne sun kaveritkin on ylipainoisia, viimeistään kolmenkympin kieppeillä alkaa vararengas muodostua. Ja nämä ihmiset eivät osaakaan siinä vaiheessa enää muutta tottumuksiaan, ja lihominen jatkuu. Parempi että nuorena oppii syömään oikein ja tarkkailemaan painoa, on paremmat tsäänssit pysyä hoikempana pidempään.

      • ihan puppua

        Minun mies on 44 v, syö hirveät annokset ruokaa ja iltapalat päälle, mutta ei liho. Itse olen hoikahko, mutta koko ajan pitää olla tarkkana syömisissä eikä lipsua. Harrastamme kumpikin liikuntaa.


    • päivittäin vetävät

      kaverisi lihovat viimeistään kolmenkympin jälkeen, kun aineenvaihdunta alkaa hidastua.

      Harvassa ovat oikeasti ne ihmiset, jotka eivät liho, vaikka syövät rasvaista ja epäterveellistä ruokaa eivätkä liiku ollenkaan. Lihomistahti kyllä varmaan vaihtelee, mutta kymmenen vuoden jänteellä ylijäämäkalorit alkavat asettua vyötärölle.

      Itse olen ollut nuorena erittäinkin hoikka (suorastaan alipainoinen) ja kaverini oli jo lapsena pyöreyteen taipuvainen. Lihoin nuoruusvuosien jälkeen pikku hiljaa kymmenen kiloa lähinnä monta kertaa viikossa tapahtuvan karkinsyönnin ansiosta. Kaverini lihoi samassa ajassa kolmekymmentä kiloa. Hän tykkää pullasta ja kakuista ja muusta rasvaisesta ja makeasta, mutta muuten syö "terveellisesti" mutta ilmeisesti liian suuria annoksia kulutukseen nähden. Itselläni ovat annoskoot aina olleet paljon pienempiä.

      Yhtä kaikki laihdutamme nyt molemmat. Minä haluan päästä tästä kymmenestä kilosta ja hän kolme kertaa suuremmasta taakasta.

      Nyt laihduttaessani olen tarkkaillut hoikkien ihmisten syömisiä. Suurin osa on hyvinkin tarkka syömisistään (myös miehet) ja kun olen jutellut heidän kanssaan niin olen kuullut, että järjestään kaikki tuntemani hoikat ihmiset liikkuvat keskimääräistä enemmän tai harrastavat jotakin sellaista, joka kuluttaa energiaa (esim. puuhailevat kotona aktiivisesti jotain, liikkuvat portaita ei hissiä, viihtyvät puutarhatöissä tuntikausia tms.).

      • ei vieläkään

        ylimääräiset kilot näy. Nuorempana piti syödä 3 x päivässä lämmin ateria ja vielä lisäravinteet päälle, että sai ns. massaa/lihaksia näkyviin ja salilla viidesti viikossa.
        Nykyään ei ruoka/määrä/ syöntiaika vaikuta juuri painoon; muutaman kilon heittoa puoleen tai toiseen lyhyelläkin aikavälillä.


      • *iines*

        Olen aina ollut hoikka, niin kolmenkympin kuin viidenkympin jälkeenkin. Lapsia mulla on kolme. Synnytyksessä lähti samantien raskauden ylikilot.

        Nyt on ikää 55 vuotta ja painoa 46 kiloa (160 cm).En harrasta mitään liikuntaa, mutta tyylini on liikkua (esim. kaupungillakin) ripeästi ja siitä kaverit huomauttaa usein, että miksi juoksen kun ei ole kiire.

        Se nyt on vaan mun tyylini liikkua.
        Olisko sillä vaikutusta energian kulutukseen.


      • LääkäriJarkko
        *iines* kirjoitti:

        Olen aina ollut hoikka, niin kolmenkympin kuin viidenkympin jälkeenkin. Lapsia mulla on kolme. Synnytyksessä lähti samantien raskauden ylikilot.

        Nyt on ikää 55 vuotta ja painoa 46 kiloa (160 cm).En harrasta mitään liikuntaa, mutta tyylini on liikkua (esim. kaupungillakin) ripeästi ja siitä kaverit huomauttaa usein, että miksi juoksen kun ei ole kiire.

        Se nyt on vaan mun tyylini liikkua.
        Olisko sillä vaikutusta energian kulutukseen.

        Olet ns. mikroliikkuja. Energiankulutuksesi on selvästi korkeampi kuin toisilla. Näin ollen voit syödä enemmän lihomatta.

        Syy hoikkuutesi on a) termostaattisi on kunnossa, eli et syö yli mitä kehosi tarvitsee b) likkumisesi kuluttaa energiaa enemmän kuin muilla joten voit syödä myös enemmän


      • minätässähei
        *iines* kirjoitti:

        Olen aina ollut hoikka, niin kolmenkympin kuin viidenkympin jälkeenkin. Lapsia mulla on kolme. Synnytyksessä lähti samantien raskauden ylikilot.

        Nyt on ikää 55 vuotta ja painoa 46 kiloa (160 cm).En harrasta mitään liikuntaa, mutta tyylini on liikkua (esim. kaupungillakin) ripeästi ja siitä kaverit huomauttaa usein, että miksi juoksen kun ei ole kiire.

        Se nyt on vaan mun tyylini liikkua.
        Olisko sillä vaikutusta energian kulutukseen.

        kyllä munkin kävelytyyli on erittäin nopea minkä lisäksi harrastan liikuntaa säännölliseti 4-5 kertaa viikossa.. ja en syö karkkia kun kerran viikossa..olen vasta 18v , olen 175 ja painan 72kiloa.. ei se oo sun kävelytyylistäs kiinni vaan geeneistäs että olet hoikkana pysynyt!!! just tollaset tyypit kuin sinä ärsyttää mua!!


    • Jalostakaa rotua

      Sain perintönä hyvät geenit.
      Suvussamme on paljon hoikkia ja terveitä yksilöitä
      Terveyttä ei ole eriaikoina pystynyt hoitamaan, koska on ollut puutetta ruoka-aineista.

      Nykyään tehdään töitä lähes lakkaamatta ja lapset käyttävät taskurahansa karkkiin ja limsaan.

      Vanhempani olueeseen ja roskaruokaan.
      Voimme silti loistavasti kuntotesteissä.
      Leikkimielisissä kilpailuissa urheilussa.

      Patikoitaessa pitkiämatkoja ei hengästytä.

      Olemme perineet kaiken tämän hyvän olon ja terveyden.

      Terveystarkastuksissakin on ihmetelty sukumme hyvää fyysistä vointi.
      Olemme aina nauraneet ja vitsailleet asialla.

      Jumalako on siunannut meitä?

      Koulutuksessakin olemme pärjäneet aina.
      Onkohan älyllinen ja fyysinen hyvä kunto saatu jo geeneissä?

      • tiedän

        Kyllä se vaan niin menee, että toiset ei liho vaikka söis mitä. Tiedän, koska olen yksi heistä. Ainoastaan stressi lihottaa mua. Aamen. Mut toisaalta; urheilu on kivaa! :)


      • peili
        tiedän kirjoitti:

        Kyllä se vaan niin menee, että toiset ei liho vaikka söis mitä. Tiedän, koska olen yksi heistä. Ainoastaan stressi lihottaa mua. Aamen. Mut toisaalta; urheilu on kivaa! :)

        En minäkään ole koskaan lihonut, vaikka olen syönyt suunnilleen, mitä mieli tekee. Paitsi nyt, kun 40 v alkaa tulla täyteen. Viime vuosina olen huomannut jonkinlaisen vanteen uhkaavan vyötärölinjaani ja ratsastushousujen alkuakin on. Liikkumiseni ei ainakaan ole vähentynyt viime vuosina. Voi toki olla että lisääntynyt lohdutuspunkku, lasi illassa, on tehnyt tehtävänsä. Toisaalta, niin sanoi äitinikin, ettei mitään pehvanlevenemisongelmaa ollut hänelläkään ennen kuin 40 v tuli täyteen. Sitten onkin täytynyt pitää itsensä paremmassa kurissa.


    • VAKUUTTAVA SIPULI

      asia myös jonka varjolla voi syödä vaikka kuinka, lihomatta...ainakin mulla oli.

      • Miinastiina

        Minä kyllä laihdun, kun on stressiä. Ikäänkuin unohdan syödä, eikä ruoka maistu, jos on murheita, yms. Vuosia sitten, kun menetin erittäin läheisen ihmisen, niin laihduin melkein 10 kg. Alkoivat jo nimitellä luurangoksi, kun muutenkin olen pieni ja hoikka.


      • VAKUUTTAVA SIPULI
        Miinastiina kirjoitti:

        Minä kyllä laihdun, kun on stressiä. Ikäänkuin unohdan syödä, eikä ruoka maistu, jos on murheita, yms. Vuosia sitten, kun menetin erittäin läheisen ihmisen, niin laihduin melkein 10 kg. Alkoivat jo nimitellä luurangoksi, kun muutenkin olen pieni ja hoikka.

        se on taas toinen tekijä.....


    • LääkäriJarkko

      Yksikään tutkimus ei tue väitettä että olisi olemassa ns läpipaskoja.

      Miten muka tiedät että kaverisi syö paljon enemmän kuin sinä? Yleensä ihminnen ei tiedä edes paljonko itse syö ja kuluttaa, saati että pystyisi arvioimaan jonkun tuttavan syömisiä.

      Jos tosiaan tiedät mitä kaverit sýö ja kuluttaa niin laita tänne tiedot, esim syö 2135 kcl/ vrk ja kuluttaa 1980 kcla/ vrk. Jos tiedot on todennettavissa, kyseessä olisi maailmanluokan sensaatio.
      Veikkaan ettet tiedä edes omia lukujasi. Tosiasia on kuitenkin että kyseessä on yksinkertainen laskutoimitus. Jos kuluttaa enemmä kuin syö, laihtuu. Jos toisinpäin, lihoo. Jos tasapainossa, ei muutosta.

      • Laiha

        ..niin sen takia yksikään tutkimus ei todista että on "läpipaskoija" olemassa.
        Itse syön kolme kunnon annosta päivässä, kaikki ihan rasvaisia jne. Vihanneksia ja muuta terveellistä ruokaa syön myös. En harrasta liikuntaakaan säännöllisesti. Olen jo melkein kolmekymppinen eikä lantiomakkaroita näy!
        Olen terve, en polta, syön paljon ja kyllä olen olemassa! Tässä siis yksi "läpipaskoja"!
        Kaikki tutkimukset tehty - minussa ei ole mitään vikaa: minulla on yksinkertaisesti sellaiset geenit ja nopea ainevaihdunta. Piste!


      • LääkariJarkko
        Laiha kirjoitti:

        ..niin sen takia yksikään tutkimus ei todista että on "läpipaskoija" olemassa.
        Itse syön kolme kunnon annosta päivässä, kaikki ihan rasvaisia jne. Vihanneksia ja muuta terveellistä ruokaa syön myös. En harrasta liikuntaakaan säännöllisesti. Olen jo melkein kolmekymppinen eikä lantiomakkaroita näy!
        Olen terve, en polta, syön paljon ja kyllä olen olemassa! Tässä siis yksi "läpipaskoja"!
        Kaikki tutkimukset tehty - minussa ei ole mitään vikaa: minulla on yksinkertaisesti sellaiset geenit ja nopea ainevaihdunta. Piste!

        Sanoit taikasanan: aineenvaihdunta.

        Lämpipasko tarkoittaa että minkä syö, menee ulos, aineenvaihdunnan ohi, joten olisi - muka - mahdollista syödä yli kulutuksen lihomatta.

        Sinä ET syö yli kulutuksesi. Sinulla on nopea aineenvaihdunta, jolloin kulutuat enemmän.

        Tiedätkö kulutuksesi? Tiedätkö paljonko syöt? Ei se mitään todista että 'syöt kolme kunnon annosta'. Niinhän pitääkin tehdä jotta pysyy hoikkana. Ja rasvaa pitää tull 30% kaikesta energiasta.

        Energiataloutesi on tasapainossa, et siis ole mikään läpipasko. Jos energiasaantisi ei ole tasapainossa mutta silti et liho, olet lääketieteellinen ihme. Lyöpä kalorit pöytään niin katsotaan!


        Ja tutkimuksia on tehy, satoja. Joka ikinen tutkimus osoittaa nautitun energiamäärän yhteyden painoon.

        Niin yksinkertaista se on.


      • Laiha
        LääkariJarkko kirjoitti:

        Sanoit taikasanan: aineenvaihdunta.

        Lämpipasko tarkoittaa että minkä syö, menee ulos, aineenvaihdunnan ohi, joten olisi - muka - mahdollista syödä yli kulutuksen lihomatta.

        Sinä ET syö yli kulutuksesi. Sinulla on nopea aineenvaihdunta, jolloin kulutuat enemmän.

        Tiedätkö kulutuksesi? Tiedätkö paljonko syöt? Ei se mitään todista että 'syöt kolme kunnon annosta'. Niinhän pitääkin tehdä jotta pysyy hoikkana. Ja rasvaa pitää tull 30% kaikesta energiasta.

        Energiataloutesi on tasapainossa, et siis ole mikään läpipasko. Jos energiasaantisi ei ole tasapainossa mutta silti et liho, olet lääketieteellinen ihme. Lyöpä kalorit pöytään niin katsotaan!


        Ja tutkimuksia on tehy, satoja. Joka ikinen tutkimus osoittaa nautitun energiamäärän yhteyden painoon.

        Niin yksinkertaista se on.

        Aamulla syön Kaksi VOIleipää (oikealla voilla) jonka päällä on makkara (ei mikään kevyt). Päivällä syön salaattia majoneesilla, perunamuusia, lihaa, kastiketta yms. ravintola-lounaasta löytyvää. Siinä ravintolassa ruoassa käytetään oikeaa rasvaruokaa. Jälkiruoaksi esim. kermajäätelöä ja suklaakastiketta.
        Iltapäivällä kotona syön vaikkapa keittoa kaksi lautallista ja juon teetä pullan kanssa. Illalla voin syödä kokonaisen fazer-sinisen, tai sipseja, ja ennen nukkumaanmenoa vielä jotain kunnolla iltapalaksi.

        Laskepa siitä kalorit.

        Mun mies ei ole mitään helposti lihoavaa tyyppiä, mutta lihoo välillä vähän, vaikka syö vain puolet minun ruokamääristä.

        Minä olen käynyt ravitsemusterapeutilla, se teki mulle ruokalistan jonka avulla minun piti lihoa.. arvaa onnistuiko. Lääkäri teki johtopäätöksen: elimistöni imee vain sen ravinnon minkä tarvitsee, loput menee läpi.


      • Laiha
        Laiha kirjoitti:

        Aamulla syön Kaksi VOIleipää (oikealla voilla) jonka päällä on makkara (ei mikään kevyt). Päivällä syön salaattia majoneesilla, perunamuusia, lihaa, kastiketta yms. ravintola-lounaasta löytyvää. Siinä ravintolassa ruoassa käytetään oikeaa rasvaruokaa. Jälkiruoaksi esim. kermajäätelöä ja suklaakastiketta.
        Iltapäivällä kotona syön vaikkapa keittoa kaksi lautallista ja juon teetä pullan kanssa. Illalla voin syödä kokonaisen fazer-sinisen, tai sipseja, ja ennen nukkumaanmenoa vielä jotain kunnolla iltapalaksi.

        Laskepa siitä kalorit.

        Mun mies ei ole mitään helposti lihoavaa tyyppiä, mutta lihoo välillä vähän, vaikka syö vain puolet minun ruokamääristä.

        Minä olen käynyt ravitsemusterapeutilla, se teki mulle ruokalistan jonka avulla minun piti lihoa.. arvaa onnistuiko. Lääkäri teki johtopäätöksen: elimistöni imee vain sen ravinnon minkä tarvitsee, loput menee läpi.

        En tiedä paljonko kulutan, teen päätetyötä toimistossa ja ajan autolla. Käyn kerran viikossa jumpassa.

        Ja sellaista vielä, että voin olla syömättäkin kunnolla viikkoja enkä laihdu. Minuun paino ei siis liiku mihinkään. Elimistö itse ilmoittaa jos syön jo liian vähän - heikottaa. Silloin alan taas syödä kunnolla - eikä paino laske. Mutta helposti en saa painoani muuttumaan. Laihduin vain kerran elämässäni - kun sairastin influenssa kaksi viikkoa.


      • laiha
        Laiha kirjoitti:

        Aamulla syön Kaksi VOIleipää (oikealla voilla) jonka päällä on makkara (ei mikään kevyt). Päivällä syön salaattia majoneesilla, perunamuusia, lihaa, kastiketta yms. ravintola-lounaasta löytyvää. Siinä ravintolassa ruoassa käytetään oikeaa rasvaruokaa. Jälkiruoaksi esim. kermajäätelöä ja suklaakastiketta.
        Iltapäivällä kotona syön vaikkapa keittoa kaksi lautallista ja juon teetä pullan kanssa. Illalla voin syödä kokonaisen fazer-sinisen, tai sipseja, ja ennen nukkumaanmenoa vielä jotain kunnolla iltapalaksi.

        Laskepa siitä kalorit.

        Mun mies ei ole mitään helposti lihoavaa tyyppiä, mutta lihoo välillä vähän, vaikka syö vain puolet minun ruokamääristä.

        Minä olen käynyt ravitsemusterapeutilla, se teki mulle ruokalistan jonka avulla minun piti lihoa.. arvaa onnistuiko. Lääkäri teki johtopäätöksen: elimistöni imee vain sen ravinnon minkä tarvitsee, loput menee läpi.

        Mielestäni se, miten elimistö käsittelee ruokaa, riippuu paljon geeneistä ja ihmisten historiasta.
        Esimerkiksi pohjoismaissa ei ollut ikinä liikaa ruokaa, talvet elettiin niukasti, niinpä elimistö on tottunut kuluttamaan ravintoa hitaasti, varoen käyttämällä joka ikisen ravintopisaran.
        Välimerimaissa ihmisillä on aina ollut ruokaa yllinkyllin, ihmisethan syö siellä todella paljon enemmän kuin täälläpäin, eivätkä ne liiku niin paljon enemmän, kuin täkäläisetkään. (puhun kokemuksesta).
        Geenit siis muuttuvat vähitellen.
        Ehkä kyse on juuri ainevaihdunnasta, välimerimaiden ihmisille on kehittynyt nopeampi ainevaihdunta. Mulle tämä tarkoittaa periaatteessa samaa kuin "läpipasko".
        Itse en ole täysin pohjoismaalainen, siitä varmaan johtuu että minulla ewi ole suomalaisille tyypillistä hidasta ainevaihduntaa.


      • Jarkko
        Laiha kirjoitti:

        Aamulla syön Kaksi VOIleipää (oikealla voilla) jonka päällä on makkara (ei mikään kevyt). Päivällä syön salaattia majoneesilla, perunamuusia, lihaa, kastiketta yms. ravintola-lounaasta löytyvää. Siinä ravintolassa ruoassa käytetään oikeaa rasvaruokaa. Jälkiruoaksi esim. kermajäätelöä ja suklaakastiketta.
        Iltapäivällä kotona syön vaikkapa keittoa kaksi lautallista ja juon teetä pullan kanssa. Illalla voin syödä kokonaisen fazer-sinisen, tai sipseja, ja ennen nukkumaanmenoa vielä jotain kunnolla iltapalaksi.

        Laskepa siitä kalorit.

        Mun mies ei ole mitään helposti lihoavaa tyyppiä, mutta lihoo välillä vähän, vaikka syö vain puolet minun ruokamääristä.

        Minä olen käynyt ravitsemusterapeutilla, se teki mulle ruokalistan jonka avulla minun piti lihoa.. arvaa onnistuiko. Lääkäri teki johtopäätöksen: elimistöni imee vain sen ravinnon minkä tarvitsee, loput menee läpi.

        Koska et ilmoita grammamääriä, kalorimäärä voi olla mitä tahansa 1000 ja 3000 välillä.

        Koska et kerro ikääsi, painoasi, rasvaprosenttisi ym, oma kulutuksesi saattaa olla mitä tahansa 1000 ja 3000 välillä.

        Muista myös että laihtuminen ei ole sama asia kuin painon pudotus. Voit hyvin laihtua ilman että vaaka paljastaa sen. Samoin toisinpäin. Varsinkin kun puhutaan - 2 kg, niin vaaka on ihan hyödytön. JOs juot litran vetta painosi nousee kilon. Ei ole mitään tekemistä laihtumisen kanssa.

        Tosiaasia on että jos syöt alle kulutuksesi jonakin päivän, niin elimistö ottaa puuttuvan rasvasta ja lihaksista, eli laihdut. Vaaka ei sitä välttämättä heti näytä. Mahdollisesti vasta viikkojen jälkeen huomaa eron. On täysin mahdotonta että joku kone tai ihminen kuluttaisi enemmän energiaa kuin mitä se saa. Sellainen olisi ikiliikkuja.

        On myös täysin mahotonta että söisit yli kulutuksesi lihomatta. Jos todella mittaisit kalorimäärät, ja söisit esim 1000 kcal yli kulutuksesi lihot varmasti. Koska et mittaa kaloreita etkä kulutusta, on ihan turha spekuloida että ylimääräiset menisi suoraan läpi. Sellaista ei ole todettu missään tutkimuksissa koskaan.

        Jos lääkärisi muuta väittää hän ei tiedä mistä puhuu.


      • Laiha
        Jarkko kirjoitti:

        Koska et ilmoita grammamääriä, kalorimäärä voi olla mitä tahansa 1000 ja 3000 välillä.

        Koska et kerro ikääsi, painoasi, rasvaprosenttisi ym, oma kulutuksesi saattaa olla mitä tahansa 1000 ja 3000 välillä.

        Muista myös että laihtuminen ei ole sama asia kuin painon pudotus. Voit hyvin laihtua ilman että vaaka paljastaa sen. Samoin toisinpäin. Varsinkin kun puhutaan - 2 kg, niin vaaka on ihan hyödytön. JOs juot litran vetta painosi nousee kilon. Ei ole mitään tekemistä laihtumisen kanssa.

        Tosiaasia on että jos syöt alle kulutuksesi jonakin päivän, niin elimistö ottaa puuttuvan rasvasta ja lihaksista, eli laihdut. Vaaka ei sitä välttämättä heti näytä. Mahdollisesti vasta viikkojen jälkeen huomaa eron. On täysin mahdotonta että joku kone tai ihminen kuluttaisi enemmän energiaa kuin mitä se saa. Sellainen olisi ikiliikkuja.

        On myös täysin mahotonta että söisit yli kulutuksesi lihomatta. Jos todella mittaisit kalorimäärät, ja söisit esim 1000 kcal yli kulutuksesi lihot varmasti. Koska et mittaa kaloreita etkä kulutusta, on ihan turha spekuloida että ylimääräiset menisi suoraan läpi. Sellaista ei ole todettu missään tutkimuksissa koskaan.

        Jos lääkärisi muuta väittää hän ei tiedä mistä puhuu.

        Ja sinäkö sitten tiedät?? On sulla hyvä itsetunto!!
        Jos ravitsemusterapeutti tutkii minua ja elintapojani ja tekee mulle kahdeksi kuukaudeksi "lihomis"-ruokavalion enkä silti liho kiloakaan, niin sehän tietysti tarkoittaa ettei lääkäti tiedä mistään mitään.

        Luuletko tosiaan tietäväsi kaiken?? Ensin minulla oli hyvä mielikuva sinusta, uskoin että olet lääkäri, mutta nyt en usko =D Jos et voi ottaa vakavasti puheitani ja katsoa asiaa eri näkökulmalta ja tiedostaa sen että maailmassa on erilaisia ihmisiä, niin olet kyllä aikamoinen lääkäri!! =P

        Olen 175cm pitkä, 55 kiloinen, syön kuin hevonen enkä liiku paljon. En tiedä grammoissa paljonko syön, joka kerran kuitenkin helvitinmoisen lautasen erilaista ruokaa. Liikun autolla, teen toimistohommia. Miten siis voin kuluttaa enemmän kuin syödä??

        Voitko vain hyväksyä sen tosiasian että kaikki ei liho vaikka kuinka söisivät!


      • LääkäriJarkko
        Laiha kirjoitti:

        Ja sinäkö sitten tiedät?? On sulla hyvä itsetunto!!
        Jos ravitsemusterapeutti tutkii minua ja elintapojani ja tekee mulle kahdeksi kuukaudeksi "lihomis"-ruokavalion enkä silti liho kiloakaan, niin sehän tietysti tarkoittaa ettei lääkäti tiedä mistään mitään.

        Luuletko tosiaan tietäväsi kaiken?? Ensin minulla oli hyvä mielikuva sinusta, uskoin että olet lääkäri, mutta nyt en usko =D Jos et voi ottaa vakavasti puheitani ja katsoa asiaa eri näkökulmalta ja tiedostaa sen että maailmassa on erilaisia ihmisiä, niin olet kyllä aikamoinen lääkäri!! =P

        Olen 175cm pitkä, 55 kiloinen, syön kuin hevonen enkä liiku paljon. En tiedä grammoissa paljonko syön, joka kerran kuitenkin helvitinmoisen lautasen erilaista ruokaa. Liikun autolla, teen toimistohommia. Miten siis voin kuluttaa enemmän kuin syödä??

        Voitko vain hyväksyä sen tosiasian että kaikki ei liho vaikka kuinka söisivät!

        Älähän nyt ...
        Katsos minä kuulun siihen koulukuntaan joka ei humpuukiin ja uskomustieteisiin usko.

        Varsinkin laihdutusalueella on niin paljon yrittäjiä jotka myyvät mitä milloinkin muka ihmelääkkeenä. Mutta kun niitä tutkii, huomaa ettei niillä ole minkäänlaista vaikutusta.

        Samoin tunnen ihmisiä jotka ihan tosissaan uskoo että jotkut intialaiset gurut pystyvät leijailemaan ilmassa koska ovat valokuvía nähneet. Minä taas haluan että sitä tutkitaan tieteellisesti, ja silloin, jostain syystä, tällaiset yliluonnolliset tapahtumat tuppaa epäonnistumaan.

        On myös ihmisiä jotka uskovat etteivät pysty laihtumaan, vaikka miten vähän syövät. Minä haluan että asia tutkitaan. Ja kaikki tutkimukset osoittavat että jos kuluttaa yli syömisensä, laihtuu. Perusfysiikkakin sen sanoo.

        Ja sitten se että jotkut ei lihois vaikka kuinka syövät. Väitetään että syö hirveitä määriä, ja ei kulutua juuri mitään ja kuitenkaan ei liho. Vaimoni kuuluu ähän ryhmään, on hieman alipainoinen ja yrittää pätoivoisesti lihottaa itsenä, koska alipainokaan ei ole kovin terveellistä.

        Mutta sitten kun ruvetaan näitä tutkimaan, huomataan että luulo ei ole tieon väärti. Kun lasketaan joka gramma mitä syödään, ja laksetaan todellinen kulutus, huomataan mistä kiikastaa.

        Enkä sanonut että ravitsemusterapeuttisi ei tiedä mistään mitään. Hän on varmaan täysin pätevä. Viittasin siihen että hän (tai kuka se nyt oli) sanoi että ylimääräiset kalorit menee saman tien ulos. JOS hän noin on sanonut, se tarkoittaa henkistä laiskuutta, hän ei tunne alan tutkimuksia ja selittää vaikean tilanteen mieluummin uskomustieteellä kuin tosiasioihin perustuen.

        Toistan. Yksikään tutkimus ei viittaa siihen että olisi olemassa ihmisiä jotka pystyvät syömään yli kulutuksensa varastoimatta ylijäämäenergian. Se ei poista sitä mahdollisuutta että sellaisi voisi olla. Samoin kuin voisi olla intialaisia guruja jotka leijailevt. Mutta kunnes asia on todistettu, on huomattavan paljon todennäköisempää että selitys piilee virheellisessä mittaustavassa. Ja koska itse et edes mittaa, vaan yrität todistaa yliluonnolista asiaa mutulla, niin ei sitä nyt oikein vakavsti voi ottaa.


        Jos nyt kuitenkin oletetaan että olet oikeassa, eli syöt yli kulutuksesi etkä liho, olet lääketieteellinen ihme, ja sinun kannataisi hakeutua jonnekin mistä tätä ilmiötä voitais tutkia tarkemmin. Siitä voisi olla hyötyä kaikille liikalihavuudesta kärsiville. Muita sinunlaisia kun maailmassa tiettävästi ei ole. Tai ei anakaan ole koskaan tarttunut tutkijoiden haaviin.


      • Laiha
        LääkäriJarkko kirjoitti:

        Älähän nyt ...
        Katsos minä kuulun siihen koulukuntaan joka ei humpuukiin ja uskomustieteisiin usko.

        Varsinkin laihdutusalueella on niin paljon yrittäjiä jotka myyvät mitä milloinkin muka ihmelääkkeenä. Mutta kun niitä tutkii, huomaa ettei niillä ole minkäänlaista vaikutusta.

        Samoin tunnen ihmisiä jotka ihan tosissaan uskoo että jotkut intialaiset gurut pystyvät leijailemaan ilmassa koska ovat valokuvía nähneet. Minä taas haluan että sitä tutkitaan tieteellisesti, ja silloin, jostain syystä, tällaiset yliluonnolliset tapahtumat tuppaa epäonnistumaan.

        On myös ihmisiä jotka uskovat etteivät pysty laihtumaan, vaikka miten vähän syövät. Minä haluan että asia tutkitaan. Ja kaikki tutkimukset osoittavat että jos kuluttaa yli syömisensä, laihtuu. Perusfysiikkakin sen sanoo.

        Ja sitten se että jotkut ei lihois vaikka kuinka syövät. Väitetään että syö hirveitä määriä, ja ei kulutua juuri mitään ja kuitenkaan ei liho. Vaimoni kuuluu ähän ryhmään, on hieman alipainoinen ja yrittää pätoivoisesti lihottaa itsenä, koska alipainokaan ei ole kovin terveellistä.

        Mutta sitten kun ruvetaan näitä tutkimaan, huomataan että luulo ei ole tieon väärti. Kun lasketaan joka gramma mitä syödään, ja laksetaan todellinen kulutus, huomataan mistä kiikastaa.

        Enkä sanonut että ravitsemusterapeuttisi ei tiedä mistään mitään. Hän on varmaan täysin pätevä. Viittasin siihen että hän (tai kuka se nyt oli) sanoi että ylimääräiset kalorit menee saman tien ulos. JOS hän noin on sanonut, se tarkoittaa henkistä laiskuutta, hän ei tunne alan tutkimuksia ja selittää vaikean tilanteen mieluummin uskomustieteellä kuin tosiasioihin perustuen.

        Toistan. Yksikään tutkimus ei viittaa siihen että olisi olemassa ihmisiä jotka pystyvät syömään yli kulutuksensa varastoimatta ylijäämäenergian. Se ei poista sitä mahdollisuutta että sellaisi voisi olla. Samoin kuin voisi olla intialaisia guruja jotka leijailevt. Mutta kunnes asia on todistettu, on huomattavan paljon todennäköisempää että selitys piilee virheellisessä mittaustavassa. Ja koska itse et edes mittaa, vaan yrität todistaa yliluonnolista asiaa mutulla, niin ei sitä nyt oikein vakavsti voi ottaa.


        Jos nyt kuitenkin oletetaan että olet oikeassa, eli syöt yli kulutuksesi etkä liho, olet lääketieteellinen ihme, ja sinun kannataisi hakeutua jonnekin mistä tätä ilmiötä voitais tutkia tarkemmin. Siitä voisi olla hyötyä kaikille liikalihavuudesta kärsiville. Muita sinunlaisia kun maailmassa tiettävästi ei ole. Tai ei anakaan ole koskaan tarttunut tutkijoiden haaviin.

        vaan ihan tieteellisesti :) Lääkärin "lihotus"-kuurin aikana söin enemmän kuin kulutin, enkä lihonut. Minulla oli silloin tällöin ripuleita ilman mitään "oikeata syytä", olin terve yms.
        Lääkäri ei osannut selittää miksi en liho, vaikka viimeistään kuurin avulla olisi pitänyt lihoa. (hän oli muutenkin laskelmiensa jälkeen sitä mieltä, että minun ei pitäisi olla näin laiha) Hän oli sitä mieltä, että minulla on vaan nopea ainevaihdunta ja toiseksi kun minussa oli liikaa ruokaa, elimistöni "aiheutti" lyhyen ripulin ja liikaravinteet lähtivät pois.
        Enkä ole ainoa tapaus, lääkärinikin sanoi että on hänellä muutama samanlainen tapaus, eikä lihottaminen onnistunut. Kehotti vaan syömään terveellisesti ja huolehtia raudansaannista.


      • LääkäriJarkko
        Laiha kirjoitti:

        vaan ihan tieteellisesti :) Lääkärin "lihotus"-kuurin aikana söin enemmän kuin kulutin, enkä lihonut. Minulla oli silloin tällöin ripuleita ilman mitään "oikeata syytä", olin terve yms.
        Lääkäri ei osannut selittää miksi en liho, vaikka viimeistään kuurin avulla olisi pitänyt lihoa. (hän oli muutenkin laskelmiensa jälkeen sitä mieltä, että minun ei pitäisi olla näin laiha) Hän oli sitä mieltä, että minulla on vaan nopea ainevaihdunta ja toiseksi kun minussa oli liikaa ruokaa, elimistöni "aiheutti" lyhyen ripulin ja liikaravinteet lähtivät pois.
        Enkä ole ainoa tapaus, lääkärinikin sanoi että on hänellä muutama samanlainen tapaus, eikä lihottaminen onnistunut. Kehotti vaan syömään terveellisesti ja huolehtia raudansaannista.

        OK, kerro nyt sitten minullekin miten se kulutus mitattiin?

        Tiedän kyllä miten syöminen mitataan. Sait ilmeisesti tarkkaan punnittuja ja analysoituja annoksia etkä syönyt mitään muuta. Tai sitten mittaus tapahtui oman ilmoituksesi perusteella, joka ei kyllä ihan täytä tieteellisiä vaatimuksia.

        Mutta kulutus? Asuitko esim 3 viikkoa sairaalassa, kaikki anturit ym kiinni kokoajan, vai miten? Näitä kulutusmittauksia on aika kallista tehdä ja harvoin tehdäänkään Suomessa ainakaan kovin laajasti. Kertoisitko lähemmin.

        Olisi kiva myös nähdä ne luvut, monta kcal / vrk kulutuksesi oli pienempi kuin syöminen jne.

        Entä se lihominen/laihtuminen, miten se mitattiin? Punnitushan ei kerro siitä yhtään mitään, joten millä menetelmällä se tehtiin? Rasvaprosenttimittaus on halpa mutta ei hirveän luotettava jos puhutaan pienistä muutoksista. Tieteelliset vaatimukset täyttävä mittaus tarkoitaa yleensä jonkinlaist sektiota jossa voidaan ihonalaista rasvakerrosta mitata.

        Kerro tarkemmin. Minua ihan oikeasti kiinnostaa kun sanot että tutkittiin ihan tieteellisesti. Yleensä siihen ei mennä, vaan käytetään vaakaa ja ihan mutu-pohjalla arvioidaan kulutusta.


      • ketjun alottaja

        vittu että olet jälkeenjäänyt!! en kai mä väittäs että tiiän mitä mun kaverit syö jos en tietäis.. olen monta kertaa esim. lomalla ollut koko päivän kaverini seurassa ja nähnyt siis mitä hän viikon aikana itseensä änkee..ja myös arkena usein olemme kahdestaan koko ajan.. hän syö rehellisesti sanottuna paljon enemmän ja epäterveellisemmin kuin mä mutta on silti luuviulu se ei liiku ollenkaa.. mut sillä onkin tosi huono yleiskunto tosi usein kipeenä ja silleen..


      • minätässähei
        Laiha kirjoitti:

        Aamulla syön Kaksi VOIleipää (oikealla voilla) jonka päällä on makkara (ei mikään kevyt). Päivällä syön salaattia majoneesilla, perunamuusia, lihaa, kastiketta yms. ravintola-lounaasta löytyvää. Siinä ravintolassa ruoassa käytetään oikeaa rasvaruokaa. Jälkiruoaksi esim. kermajäätelöä ja suklaakastiketta.
        Iltapäivällä kotona syön vaikkapa keittoa kaksi lautallista ja juon teetä pullan kanssa. Illalla voin syödä kokonaisen fazer-sinisen, tai sipseja, ja ennen nukkumaanmenoa vielä jotain kunnolla iltapalaksi.

        Laskepa siitä kalorit.

        Mun mies ei ole mitään helposti lihoavaa tyyppiä, mutta lihoo välillä vähän, vaikka syö vain puolet minun ruokamääristä.

        Minä olen käynyt ravitsemusterapeutilla, se teki mulle ruokalistan jonka avulla minun piti lihoa.. arvaa onnistuiko. Lääkäri teki johtopäätöksen: elimistöni imee vain sen ravinnon minkä tarvitsee, loput menee läpi.

        oo onnellinen ettet liho!! tossa on sellaset 3000-3500 kaloria eli sillä kyllä pitäisi lihoa ellei ole jku ammattiurheilija ja superpitkä!!


      • Laiha
        LääkäriJarkko kirjoitti:

        OK, kerro nyt sitten minullekin miten se kulutus mitattiin?

        Tiedän kyllä miten syöminen mitataan. Sait ilmeisesti tarkkaan punnittuja ja analysoituja annoksia etkä syönyt mitään muuta. Tai sitten mittaus tapahtui oman ilmoituksesi perusteella, joka ei kyllä ihan täytä tieteellisiä vaatimuksia.

        Mutta kulutus? Asuitko esim 3 viikkoa sairaalassa, kaikki anturit ym kiinni kokoajan, vai miten? Näitä kulutusmittauksia on aika kallista tehdä ja harvoin tehdäänkään Suomessa ainakaan kovin laajasti. Kertoisitko lähemmin.

        Olisi kiva myös nähdä ne luvut, monta kcal / vrk kulutuksesi oli pienempi kuin syöminen jne.

        Entä se lihominen/laihtuminen, miten se mitattiin? Punnitushan ei kerro siitä yhtään mitään, joten millä menetelmällä se tehtiin? Rasvaprosenttimittaus on halpa mutta ei hirveän luotettava jos puhutaan pienistä muutoksista. Tieteelliset vaatimukset täyttävä mittaus tarkoitaa yleensä jonkinlaist sektiota jossa voidaan ihonalaista rasvakerrosta mitata.

        Kerro tarkemmin. Minua ihan oikeasti kiinnostaa kun sanot että tutkittiin ihan tieteellisesti. Yleensä siihen ei mennä, vaan käytetään vaakaa ja ihan mutu-pohjalla arvioidaan kulutusta.

        Askelmittari oli aina mukana, kirjasin päivän toiminnot jne. jopa siihen asti olenko lukenut esim. tenttiin (aivotoiminta kuluttaa paljon energia, kuten varmaan tiedätkin).
        En saanut mitään tarkkaan punnittuja annoksia, vaan sain menun, jossa oli ruokien teko-ohjeet ja kalorimäärät ja määrät mitä piti päivässä syöda.tein siis itse ruoat mitä söin. Kirjasin syömiset ylös.
        Sitten vaan mitattiin painoa (en ymmärrä miten punnitus ei muka kerro mitään.) sekä käsien, jalkojen , lantion ja vyltärön ympärystä, nähdäkseen tapahtuuko mitään.

        Mitään lukuja minulla ei enää ole, koska tämä tutkimus tehtiin jo vuonna 2000, heitin kaikki pois, kun ei niistä hyötyä ollut, en jaksanut säilyttää.


      • Laiha
        minätässähei kirjoitti:

        oo onnellinen ettet liho!! tossa on sellaset 3000-3500 kaloria eli sillä kyllä pitäisi lihoa ellei ole jku ammattiurheilija ja superpitkä!!

        Yritetään. Olen nyt oppinut syömään niin, ettei verisokeri ehdi laskea ja rautapitoisuudet kunnossa. Ruipeloksi sitä kuitenkin itsensä tuntee, mutta tyytyväinen olen oppinut olla. :)


      • LääkäriJarkko
        Laiha kirjoitti:

        Askelmittari oli aina mukana, kirjasin päivän toiminnot jne. jopa siihen asti olenko lukenut esim. tenttiin (aivotoiminta kuluttaa paljon energia, kuten varmaan tiedätkin).
        En saanut mitään tarkkaan punnittuja annoksia, vaan sain menun, jossa oli ruokien teko-ohjeet ja kalorimäärät ja määrät mitä piti päivässä syöda.tein siis itse ruoat mitä söin. Kirjasin syömiset ylös.
        Sitten vaan mitattiin painoa (en ymmärrä miten punnitus ei muka kerro mitään.) sekä käsien, jalkojen , lantion ja vyltärön ympärystä, nähdäkseen tapahtuuko mitään.

        Mitään lukuja minulla ei enää ole, koska tämä tutkimus tehtiin jo vuonna 2000, heitin kaikki pois, kun ei niistä hyötyä ollut, en jaksanut säilyttää.

        "en ymmärrä miten punnitus ei muka kerro mitään"

        Kertoo tietenkin jos puhutnaan kymmenien kilojen pudottamisesta/lihomisesta. Alle kolmen kilon muutkosita se ei kerro mitään.

        Mietipä tätä. Jos juot litran vetta, painosi nousee kilon. Jos käyt isolla hädällä, painosi putoo helposti puoli kiloa. Jos syöt jotain suolaista tai muut joka sitoo nestettä, painosi voi parin päivän aikana nousta kolmekin kiloa. Jos käytät nesteenpoistoainetta tai olet dieetillä joka poistaa nesteitä paino voi laskea
        kolme kiloa. Jos ryhdyt treenaamaan lihaksia yhtäkkiä, paino voi nousta kaksi kiloa viikossa, koska kehittyät lihakset sitovat energiaa ja vettä.

        Rasvamäärä kaikissa tapauksisa on täsmälleen sama, laihtumista ei ole tapahtunut. Vaaka näyttää ihan mitä sattuu, riippuen menitkö kuselle ennen punnitusta vaiko jälkeen.

        Jos siis tieteellisesti tutkitaan lihomista tai laihtmista, paino on aivan liian epätarkaa mitta. On täysin mahdollista että vaaka näyttää kaksi kilo vaikka rasvaa on palanut - kaksi kiloa. Tai päinvastoin.

        Toki, jos puhutan 10 kg esim, niin vaakakin näyttää suuntaa, ei kukaan sido niin paljon nestettä tai biomassaa suoleen.

        Jos siis kuvailemallasi tavalla on mitattu syömisiäsi ja kulutuuksesi ja painoa niin 'tutkimus' on ihan huuhaata, täysin uskomusten perusteella.


      • Laiha
        LääkäriJarkko kirjoitti:

        "en ymmärrä miten punnitus ei muka kerro mitään"

        Kertoo tietenkin jos puhutnaan kymmenien kilojen pudottamisesta/lihomisesta. Alle kolmen kilon muutkosita se ei kerro mitään.

        Mietipä tätä. Jos juot litran vetta, painosi nousee kilon. Jos käyt isolla hädällä, painosi putoo helposti puoli kiloa. Jos syöt jotain suolaista tai muut joka sitoo nestettä, painosi voi parin päivän aikana nousta kolmekin kiloa. Jos käytät nesteenpoistoainetta tai olet dieetillä joka poistaa nesteitä paino voi laskea
        kolme kiloa. Jos ryhdyt treenaamaan lihaksia yhtäkkiä, paino voi nousta kaksi kiloa viikossa, koska kehittyät lihakset sitovat energiaa ja vettä.

        Rasvamäärä kaikissa tapauksisa on täsmälleen sama, laihtumista ei ole tapahtunut. Vaaka näyttää ihan mitä sattuu, riippuen menitkö kuselle ennen punnitusta vaiko jälkeen.

        Jos siis tieteellisesti tutkitaan lihomista tai laihtmista, paino on aivan liian epätarkaa mitta. On täysin mahdollista että vaaka näyttää kaksi kilo vaikka rasvaa on palanut - kaksi kiloa. Tai päinvastoin.

        Toki, jos puhutan 10 kg esim, niin vaakakin näyttää suuntaa, ei kukaan sido niin paljon nestettä tai biomassaa suoleen.

        Jos siis kuvailemallasi tavalla on mitattu syömisiäsi ja kulutuuksesi ja painoa niin 'tutkimus' on ihan huuhaata, täysin uskomusten perusteella.

        etten juonut vettä litrottain, enkä syönyt liian suolaista ruokaa, minut punnittiin aina aamupäivisin samaan aikaan. Söin aina melko samaa ruokaa, juonut samoja määriä nestettä. (Jos siis et vieläkään tajunut, että minulla oli tarkka menu.)

        En jaksa selittää enää sulle. Kaikki tutkimukset ovat varmaan sinun mielestä huuhaata, jos ne eivät ole sinun tekemiä, tai jo ne ei ole tehty huippututkimuslaitoksessa.

        Sinä olet maailman paras lääkäri ja kaikkien kaupunkien terveyskeskusten ravitsemusterapeutit ja niidet tutkimustavat ovat väärässä! Näinhän se menee! Lippu sulle käteen!

        Tosi hyvä lääkäri olet, kun et näe oman nenäsi pidemmälle!


      • LääkäriJarkko
        ketjun alottaja kirjoitti:

        vittu että olet jälkeenjäänyt!! en kai mä väittäs että tiiän mitä mun kaverit syö jos en tietäis.. olen monta kertaa esim. lomalla ollut koko päivän kaverini seurassa ja nähnyt siis mitä hän viikon aikana itseensä änkee..ja myös arkena usein olemme kahdestaan koko ajan.. hän syö rehellisesti sanottuna paljon enemmän ja epäterveellisemmin kuin mä mutta on silti luuviulu se ei liiku ollenkaa.. mut sillä onkin tosi huono yleiskunto tosi usein kipeenä ja silleen..

        Tuo on ihan huuhaata että olet tarkkailut ja tiedät.

        Ei muutaman viikon syömisestä pysty sanomaan yhtään mitään, varsinkaan lomaviikon. Ja olet tarkkailut koko paivan! Vau.

        Etkä tiedä hänen kulutustasostaan. Henkilön peruskulutus kun voi olla mitä tahansa 1300 ja 3500 välillä. Sinne siiten liikuntakulutus päälle. Et kertakaikkian voi tietään näitä asioita ellet tee tieteellisiä mittauksia. Ja kaikki mittaukset mitä on tehty, osoittaa että mitää läpipaskoja ei ole olemassa.

        Kaikki tällaiset uskomustieteet jossa väitetään jotain mittaamatta sitä on täyttä tyhjää.

        Kyllä minusta on ihan selvää että maapallo on litteä, siitähän putoisi pois jos se olisi pyöreä. Ei sitä tarvitse tutkia eikä mitata, kyllähän sen tajuu ihan kuka tahansa. Ne on ihan jälkeenjääneitä nuo tiedemiehet kun ne yrittää todistaa muuta, en kai mä maapalloa litteäksi väittäisi jos en itse sitä näkisi! Ei ne tajuu mistään mitään.


      • LääkäriJarkko
        Laiha kirjoitti:

        etten juonut vettä litrottain, enkä syönyt liian suolaista ruokaa, minut punnittiin aina aamupäivisin samaan aikaan. Söin aina melko samaa ruokaa, juonut samoja määriä nestettä. (Jos siis et vieläkään tajunut, että minulla oli tarkka menu.)

        En jaksa selittää enää sulle. Kaikki tutkimukset ovat varmaan sinun mielestä huuhaata, jos ne eivät ole sinun tekemiä, tai jo ne ei ole tehty huippututkimuslaitoksessa.

        Sinä olet maailman paras lääkäri ja kaikkien kaupunkien terveyskeskusten ravitsemusterapeutit ja niidet tutkimustavat ovat väärässä! Näinhän se menee! Lippu sulle käteen!

        Tosi hyvä lääkäri olet, kun et näe oman nenäsi pidemmälle!

        Pointti on se että

        a) jotta tutkimus olisi validi, se pitää tehdä oikein, oikeilla mittareilla ja tarkkailun alla jotta virheitä ei tule mukaan

        b) kaikki hyvin tutkimustulokset osoittavat ettei läpipaskoja ole

        c) sinun tutkimustuloksesi osoittaa että mahdollisesti olisit läpipasko

        d) tutkimuksesi ei ole tehty tieteellisesti vaan prgamaattisesti käytännön sanelemana

        e) jo se sinua ilahduttaa niin toki voit katsoa olevasi vaikka humanoidi. Mitään oikeita johtopäätöksiä tutkimuksesasi ei kuitenkaan ´voi tehdä

        Hyvä lääkäri on nimenomaan sellainen joka pystyy erottamaan huuhaan ja oikean tiedon.


      • Laiha
        LääkäriJarkko kirjoitti:

        Pointti on se että

        a) jotta tutkimus olisi validi, se pitää tehdä oikein, oikeilla mittareilla ja tarkkailun alla jotta virheitä ei tule mukaan

        b) kaikki hyvin tutkimustulokset osoittavat ettei läpipaskoja ole

        c) sinun tutkimustuloksesi osoittaa että mahdollisesti olisit läpipasko

        d) tutkimuksesi ei ole tehty tieteellisesti vaan prgamaattisesti käytännön sanelemana

        e) jo se sinua ilahduttaa niin toki voit katsoa olevasi vaikka humanoidi. Mitään oikeita johtopäätöksiä tutkimuksesasi ei kuitenkaan ´voi tehdä

        Hyvä lääkäri on nimenomaan sellainen joka pystyy erottamaan huuhaan ja oikean tiedon.

        En todellakaan yritä todistaa mitään!! En ainakaan sitä, että olen humanoidi. Minulla on vaan nopea ainevaihdunta, mitä niin yliluonnollista siinä on??

        Niin kuin aikaisemmin kirjoitin esim. italialaiset syö neljä kertaa enemmän, eivät liiku sen enempää kuin suomalaisetkaan eivätkä silti liho. Kyse on vain elimistön tavasta vastaanottaa ruokaa.
        Huuhaata? Sama mulle! Yritin lihoa kolmen vuoden ajan tuloksetta. Ja se on fakta, ainakin mulle. Ette yksinkertaisesti pysty selittämään tätä, niin sehän tarkoittaa sitä ettei sitä ole olemassa.

        Miten selitätte sitten sen, että minun miehelleni joskus kertyy kiloja, vaikka hän syö vähemmän kuin minä, liikkuu työssään PALJON enemmän kuin minä?

        Ei tarvitse olla lääkäri tietääkseen että joillakin on nopea ainevaihdunta, joillakin hidas.

        Luulkaa mitä haluatte..


      • Laiha
        Laiha kirjoitti:

        En todellakaan yritä todistaa mitään!! En ainakaan sitä, että olen humanoidi. Minulla on vaan nopea ainevaihdunta, mitä niin yliluonnollista siinä on??

        Niin kuin aikaisemmin kirjoitin esim. italialaiset syö neljä kertaa enemmän, eivät liiku sen enempää kuin suomalaisetkaan eivätkä silti liho. Kyse on vain elimistön tavasta vastaanottaa ruokaa.
        Huuhaata? Sama mulle! Yritin lihoa kolmen vuoden ajan tuloksetta. Ja se on fakta, ainakin mulle. Ette yksinkertaisesti pysty selittämään tätä, niin sehän tarkoittaa sitä ettei sitä ole olemassa.

        Miten selitätte sitten sen, että minun miehelleni joskus kertyy kiloja, vaikka hän syö vähemmän kuin minä, liikkuu työssään PALJON enemmän kuin minä?

        Ei tarvitse olla lääkäri tietääkseen että joillakin on nopea ainevaihdunta, joillakin hidas.

        Luulkaa mitä haluatte..

        ... luulin että se viesti oli jonkun toisen kirjoittama (perjantai-ilta) eli mun edellinen viesti voi lukea yksikössä.


      • Laiha
        LääkäriJarkko kirjoitti:

        Tuo on ihan huuhaata että olet tarkkailut ja tiedät.

        Ei muutaman viikon syömisestä pysty sanomaan yhtään mitään, varsinkaan lomaviikon. Ja olet tarkkailut koko paivan! Vau.

        Etkä tiedä hänen kulutustasostaan. Henkilön peruskulutus kun voi olla mitä tahansa 1300 ja 3500 välillä. Sinne siiten liikuntakulutus päälle. Et kertakaikkian voi tietään näitä asioita ellet tee tieteellisiä mittauksia. Ja kaikki mittaukset mitä on tehty, osoittaa että mitää läpipaskoja ei ole olemassa.

        Kaikki tällaiset uskomustieteet jossa väitetään jotain mittaamatta sitä on täyttä tyhjää.

        Kyllä minusta on ihan selvää että maapallo on litteä, siitähän putoisi pois jos se olisi pyöreä. Ei sitä tarvitse tutkia eikä mitata, kyllähän sen tajuu ihan kuka tahansa. Ne on ihan jälkeenjääneitä nuo tiedemiehet kun ne yrittää todistaa muuta, en kai mä maapalloa litteäksi väittäisi jos en itse sitä näkisi! Ei ne tajuu mistään mitään.

        varmaan sitten hävettää, kun löydetään joku geeni, joka säätelee ruoansulatusta ja lihomista ja löydetään eroja ihmisten välillä. Eikös tuo geeni ole jo löydetty?


      • Laiha
        LääkäriJarkko kirjoitti:

        Pointti on se että

        a) jotta tutkimus olisi validi, se pitää tehdä oikein, oikeilla mittareilla ja tarkkailun alla jotta virheitä ei tule mukaan

        b) kaikki hyvin tutkimustulokset osoittavat ettei läpipaskoja ole

        c) sinun tutkimustuloksesi osoittaa että mahdollisesti olisit läpipasko

        d) tutkimuksesi ei ole tehty tieteellisesti vaan prgamaattisesti käytännön sanelemana

        e) jo se sinua ilahduttaa niin toki voit katsoa olevasi vaikka humanoidi. Mitään oikeita johtopäätöksiä tutkimuksesasi ei kuitenkaan ´voi tehdä

        Hyvä lääkäri on nimenomaan sellainen joka pystyy erottamaan huuhaan ja oikean tiedon.

        ei tarkoita sitä ettei sitä olisi olemassa!!??
        Sinä olet paras ja fiksuin lääkäri!!


      • Laiha
        LääkäriJarkko kirjoitti:

        Pointti on se että

        a) jotta tutkimus olisi validi, se pitää tehdä oikein, oikeilla mittareilla ja tarkkailun alla jotta virheitä ei tule mukaan

        b) kaikki hyvin tutkimustulokset osoittavat ettei läpipaskoja ole

        c) sinun tutkimustuloksesi osoittaa että mahdollisesti olisit läpipasko

        d) tutkimuksesi ei ole tehty tieteellisesti vaan prgamaattisesti käytännön sanelemana

        e) jo se sinua ilahduttaa niin toki voit katsoa olevasi vaikka humanoidi. Mitään oikeita johtopäätöksiä tutkimuksesasi ei kuitenkaan ´voi tehdä

        Hyvä lääkäri on nimenomaan sellainen joka pystyy erottamaan huuhaan ja oikean tiedon.

        ollut niin epävalidia ja miksi se on huuhaata? Missä kohti se oli tehty väärin ja mitkä oli ne väärät välineet?
        Mitään huipputarkkailua ei ollut, koska halusin itse selvittää onko minussa joku vika ja pystynkö lihomaan. Miksi olisin huijanut??

        Pitää varmaan soittaa terkkariin ja kysyä onko kyseisellä lääkärillä tutkintoa??


      • LääkäriJarkko
        Laiha kirjoitti:

        En todellakaan yritä todistaa mitään!! En ainakaan sitä, että olen humanoidi. Minulla on vaan nopea ainevaihdunta, mitä niin yliluonnollista siinä on??

        Niin kuin aikaisemmin kirjoitin esim. italialaiset syö neljä kertaa enemmän, eivät liiku sen enempää kuin suomalaisetkaan eivätkä silti liho. Kyse on vain elimistön tavasta vastaanottaa ruokaa.
        Huuhaata? Sama mulle! Yritin lihoa kolmen vuoden ajan tuloksetta. Ja se on fakta, ainakin mulle. Ette yksinkertaisesti pysty selittämään tätä, niin sehän tarkoittaa sitä ettei sitä ole olemassa.

        Miten selitätte sitten sen, että minun miehelleni joskus kertyy kiloja, vaikka hän syö vähemmän kuin minä, liikkuu työssään PALJON enemmän kuin minä?

        Ei tarvitse olla lääkäri tietääkseen että joillakin on nopea ainevaihdunta, joillakin hidas.

        Luulkaa mitä haluatte..

        "Ei tarvitse olla lääkäri tietääkseen että joillakin on NOPEA AINEENVAIHDUNTA, joillakin hidas. "

        AIVAN! Tästä on kyse. EI siitä, niin kuin alussa väitit, että osa kaloreista menisi suoraan ulos (eli läpipasko).

        Sinun kulutuksesi on vain niin suuri, siksi et liho. Eli kuten koko ajan olen sanonut, kulutat sen minkä syöt. Et näin ollen liho. Et siis syö yli kulutuksesi. (Taisit jossain niinkin väittää, ja väitit sitä vielä tutkitunkin.)

        Juuri tämän tutkimukset vahvistavat. Läpipaskoja ei ole.


      • LääkäriJarkko
        Laiha kirjoitti:

        ei tarkoita sitä ettei sitä olisi olemassa!!??
        Sinä olet paras ja fiksuin lääkäri!!

        En ole koskaan kyseenalaistanut oireitasi. Kyseenalaistin tutkimusta, koska väitit että se osoittaa että syöt yli kulutuksesi mutta et kuitenkaan liho. Sitä tuo tutkius ei osoita.

        Totesit jo itse tuossa ylempänä että kyse on nopeasta aineenvaihdunnasta.

        Minä ottaisin kyllä sinut mielelläni potilaakseni. On aina hauskaa kun potilas on suurempi asiantuntija kuin itse.


      • LääkäriJarkko
        Laiha kirjoitti:

        ollut niin epävalidia ja miksi se on huuhaata? Missä kohti se oli tehty väärin ja mitkä oli ne väärät välineet?
        Mitään huipputarkkailua ei ollut, koska halusin itse selvittää onko minussa joku vika ja pystynkö lihomaan. Miksi olisin huijanut??

        Pitää varmaan soittaa terkkariin ja kysyä onko kyseisellä lääkärillä tutkintoa??

        Asia jota et ilmeisesti ymmärrä on tieteellisen tutkimuksen ja mutu-tutkimuksen ero.

        Jos potilaalla on nuha ja vähän kuume, mutu kertoo että hän on vilustunut. Yleensä mutu riittää. Suurin osa diagnooseista tehdään ensin mutu-pohjalla, niin kuin sinunkin tapauksessasikin. Ei ollut mitään syytä tehdä asiasta tieteellistä tutkimusta.

        Silloin kun halutaan faktaa, esimerkiksi lääkkeen tehosta, niin tutkimuskriteerit ovat tosi tiukkoja. Silloin ei sovi sekoitta fiktiota ja faktaa eikä varsinkaan sinun tavallasi sekoittaa käsitteitä keskenään.

        Tällä tarkoitan että et ilmeisesti tajunnut mikä ero on nopealla aineenvaihdunnalla ja sillä että kalorit muka menee suoraan ulos. Edellinen on täyttä faktaa ja kokeellisesti todennettavissa. Jälkimmäinen on fiktiota ja sitä ei ole koskaan todennettu.


      • LääkäriJarkko
        Laiha kirjoitti:

        varmaan sitten hävettää, kun löydetään joku geeni, joka säätelee ruoansulatusta ja lihomista ja löydetään eroja ihmisten välillä. Eikös tuo geeni ole jo löydetty?

        On löydetty. Ei hävetä. Pointtisi?


      • Laiha
        LääkäriJarkko kirjoitti:

        "Ei tarvitse olla lääkäri tietääkseen että joillakin on NOPEA AINEENVAIHDUNTA, joillakin hidas. "

        AIVAN! Tästä on kyse. EI siitä, niin kuin alussa väitit, että osa kaloreista menisi suoraan ulos (eli läpipasko).

        Sinun kulutuksesi on vain niin suuri, siksi et liho. Eli kuten koko ajan olen sanonut, kulutat sen minkä syöt. Et näin ollen liho. Et siis syö yli kulutuksesi. (Taisit jossain niinkin väittää, ja väitit sitä vielä tutkitunkin.)

        Juuri tämän tutkimukset vahvistavat. Läpipaskoja ei ole.

        että mulla on nopea ainevaihdunta. Nopea ainevaihdunta on mulle ihan sama kuin läpipasko se vaan on "puhekieltä".

        Sinä kuitenkin väität koko ajan että ihmiset ovat samanlaisia ja kuluttavat energiaa samalla tavalla. Näin siis minä ymmärsin. Ymmärsin myös että et usko geeni-teoriaan, vaikka se on todestettu. Välimeren ihmisillä geenit muuttuivat niin että ainevaihdunta on nopeutunut...

        En vieläkään usko että olen oikeasti lääkäri. Jos olet, niin olet kyllä liian itserakas.


      • Laiha
        LääkäriJarkko kirjoitti:

        On löydetty. Ei hävetä. Pointtisi?

        ...monet kaksi vuotta sitten tieteellisesti mahdottomat asiat ovat mahdollisia nykyaikana. Sekä fysiikassa, kemiassa että lääketieteessä.

        Esim. ennen suoliston reagointia mielialoihin ei pystytty selittämään. Asia oli arvelua eikä faktaa. Muistan itsekin kun lääkäri naureskeli, kun sanoi että mahani reagoi varmaan streessiin. Sanoi että stressi vaikuttaa immuunijärjestelmään ja maha menee sitten helposti sekaisin. Miten kävikään? Sinäkin varmaan tiedät, että noin vuosi sitten suoliston seinämistä on löydetty ns. aivosoluja! Muutama vuosi sitten tälle olisi naurettu!

        Nykylääketiede ei tunne ihmisen kehon toimintaa niin hyvin, että voit väittää, ettei läpipaskoja (tai mitä tahansa muuta ei vielä todistettua) ole olemassa! Mistä voit olla varma, ettei parin vuoden kuluttua suolistosta löydetä, jotai sellaista, mikä esim. mulla aiheuttaa kivuttomia lyjytaikaisa ripuleita?

        Siinä on mun pointti!

        Sinä tietysti nyt väität että ne ripulit johtuu jostain ruoka-aineesta. Kerron nyt heti ettei johdu. Kaikkki allergiat tutkittu, ja myös niinä kahtena kuukautena, kun olin "lihotus-kuurilla" kirjasin mahan toimintaa. Mitään yhteyksiä tiettyyn ruoka-aineosaan ei löydetty. Näytti siltä, että kun söin ilman nälkää, mahani löystyi. Tai kun suolisto täyttyi liian täydeksi, mulle tuli kunnon tyhjennys.


      • LääkäriJarkko
        Laiha kirjoitti:

        että mulla on nopea ainevaihdunta. Nopea ainevaihdunta on mulle ihan sama kuin läpipasko se vaan on "puhekieltä".

        Sinä kuitenkin väität koko ajan että ihmiset ovat samanlaisia ja kuluttavat energiaa samalla tavalla. Näin siis minä ymmärsin. Ymmärsin myös että et usko geeni-teoriaan, vaikka se on todestettu. Välimeren ihmisillä geenit muuttuivat niin että ainevaihdunta on nopeutunut...

        En vieläkään usko että olen oikeasti lääkäri. Jos olet, niin olet kyllä liian itserakas.

        Väitit aiemmin että ravintoterapeuttisi sanoi että liika ravinot meni ripulina pois.

        Kysyit että miten muka voisit kuluttaa niin paljon ettet liho.

        Eli kyllä sinä väitit nimenomaan että et kuluta sitä mitä syöt. Minä taas en ole koskaan väittänyt että ihmiset ovat samanlaiia. Tuossa ylempänä esitiin että kulutuksesi saattaa olla mitä tahansa 1000 ja 3000 välillä. Missä mä olen väittänyt että kaikki kuluttaa saman? Olen ainoastaan väittänyt että on mahdotonta että osa energiasta menisi ohi kulutuksen.


        Jos sinä väittäisit että peruna kasvaa puussa, niin minä väittäisin että olet väärässä. Sinä vaan jatkaisit vänkäämistä ja olisit sitä mieltä että sinun tutkimuksesi osoittavat että perunta kasvaa puussa. Kunnes sitten lopuksi kerrot että sinulle peruna ja omena on ihan sama asia, puhekieltä vaan. Ei tommsen kannsa voi keskustella.

        Ja nyt sanot ettet usko että olen lääkäri. Tyypillistä tuollaiselle uskomustieteiden harrastajalle. Ei se ole uskosta kiinnni. Minä ole se mikä olen ihan riippumatta mitä uskot. Ilmoitatako terveyskeskusksessakin että tuon minä uskon lääkäriksi, tuota taas en. Olet aika säälittävä.


      • Laiha
        LääkäriJarkko kirjoitti:

        Väitit aiemmin että ravintoterapeuttisi sanoi että liika ravinot meni ripulina pois.

        Kysyit että miten muka voisit kuluttaa niin paljon ettet liho.

        Eli kyllä sinä väitit nimenomaan että et kuluta sitä mitä syöt. Minä taas en ole koskaan väittänyt että ihmiset ovat samanlaiia. Tuossa ylempänä esitiin että kulutuksesi saattaa olla mitä tahansa 1000 ja 3000 välillä. Missä mä olen väittänyt että kaikki kuluttaa saman? Olen ainoastaan väittänyt että on mahdotonta että osa energiasta menisi ohi kulutuksen.


        Jos sinä väittäisit että peruna kasvaa puussa, niin minä väittäisin että olet väärässä. Sinä vaan jatkaisit vänkäämistä ja olisit sitä mieltä että sinun tutkimuksesi osoittavat että perunta kasvaa puussa. Kunnes sitten lopuksi kerrot että sinulle peruna ja omena on ihan sama asia, puhekieltä vaan. Ei tommsen kannsa voi keskustella.

        Ja nyt sanot ettet usko että olen lääkäri. Tyypillistä tuollaiselle uskomustieteiden harrastajalle. Ei se ole uskosta kiinnni. Minä ole se mikä olen ihan riippumatta mitä uskot. Ilmoitatako terveyskeskusksessakin että tuon minä uskon lääkäriksi, tuota taas en. Olet aika säälittävä.

        Kun en tienyt että läpipasko ja nopea vaihdunta ovat eri asiaa. Ja jos mun lääkäri sano, että hänen laskelmien mukaan "normaalia" ainevaihduntaa omaavan ihmisen pitäisi lihoa sillä lihotuskuurilla, minä olen säälittävä!? Jos lääkäri selittää mulle "tavallisella" kielellä että mun elimistö hylkii liiat ravinnot, niin MINÄ olen säälittävä!

        Kiitos helvetisti ja näkemiin!


    • säännöllisesti

      Kun lähenet 30 ikävuotta, et todellakaan ole harmissasi että olet liikkunut ja syönyt tervellisemmin silloin kun kaverisi saivat vain löhötä ja syödä mäkkiruokaa. Liikkumattomuus alkaa nimittäin näkyä jo todella nuorena hoikassakin vartalossa ja se ei ole kaunista. Mielummin sitten vaikka vähän ylimääräistä, kunhan on suora ryhti ja tasapainoinen vartalo!

      Totta on että liikunnassa kulutetut kalorit ovat pientä, mutta muut liikunnan hyödyt ovat valtavat. Kaloreita on turha laskea, liikunta muokkaa vartaloa ihan eri tavoin kuin syömättömyys/laihdutus. Lihaskudos myös kuluttaa enemmän kuin rasvakudos, joten ruokailunkaan ei tarvitse olla liikkuvalla ihmisellä niin pilkun päälle.

    • ehdointahdoin

      väärinkäyttää elimistöä syömällä/juomalla liikaa ja roskaruokaa. Kyllä se tuhonsa tekee elimistön järjestelmiin vaikka olisi minkälaiset geenit.

    • Anonyymi

      Vanha ketju mutta so what, siis on ihmisryhmä joka ei lihoa vaikka söisi reilustikin eli siis mitä tuota vänkäämään, oli jokin kansainvälinen tutkimus missä ihmisille syötettiin epänormaalin isot määrät ruokaa.
      Ne jotka olivat taipuvaisia lihomiseen lihoivat reilusti mutta hoikat geneettiset vain muutaman kilon. Tutkimuksen jälkeen seurattiin kehitystä ja ne jotka olivat ns. lihomiseen taipuvaisia, eivät päässeet kiloistansa helpolla eroon kun taas nämä hoikat verrokit laihtuivat melko nopeaan entisiin mittoihin.
      Tutkimuksen perusteella pystyttiin osoittamaan että toisille rasva ei vaan kerry, geeneillä on osansa tähän asiaan. Sanotaan että väkisin totuttamalla syömään itsensä joka päivä aivan turvoksiin voi sekoittaa oman ruoan sulatuksensa ja saada sitä massaa ja ehkä jonkin kolesterolin/kirroosin/ähkyn mutta onko siinä järkeä, kannattaa mieluummin olla terve ja vaikka hoikka kuin väkisin turvottamalla kuulua joihinkin määreisiin.

      • Anonyymi

        Aloittaja on 16 vuotta vanhempi ja hänellä ei ole välttämättä enää samoja kaverita kuin teininä.


    • Anonyymi

      Itse taas haluaisin lihota, sillä syön kuin hevonen, eikä massaa vain tule.

      • Anonyymi

        VALEHTELET


    • Anonyymi

      Jos syö enemmän kuin kuluttaa lihoo. Myös sillä on merkitystä mitä syö. Jos vatsasi ei toimi säännöllisesti ja ulos tuleva tavara ei ole kiinteää, niin todennäköisesti syöt liian vähän kuitupitoista ruokaa. Kenties annoskokosi ovat myös liian suuria. Ruokailla pitäisi useita kertoja päivässä ja syödä pieniä annoksia kerrallaan, jolloin mahalaukku pysyy pienenä ja kylläiseksi tulee vähemmälläkin ruokamäärällä. Kannattaa opetella lautasmallin käyttö. Moni kilojen pudottamista yrittävä sanoo syövänsä tavallista perinteistä kotiruokaa ja siinä se vika sitten onkin miksi ei laihduta. Jos haluaa laihtua ja pysyäkin laihana, niin pitää sanoa hyvästit makkaroille, kinkuille ja perunaakin pitää syödä vain kohtuullisesti ja punaista lihaa vain joskus ja jouluna, suolan käyttöä ruuan laitossa pitää vähentää tai jopa korvata suola muilla mausteilla. Kyllä sitä liikuntaa pitäisi harrastaa vaikka sitten vain hyötyliikunnan merkeissä.

    • Anonyymi

      Porukka yrittää puhua lihomisesta ja sä neuvot lautasmallista ja pienistä annoksista, tiedätkö nyt ihan varmasti mihin ketjuun olet vastannut?

    • Anonyymi

      Tuo on taivahan tosi puhkoot kaloriteoreetikot mitä tahansa.
      Tuttavapiirissäni on kaksi luononlaihaa.
      Ihmetellessäni toisen ruokailua niin 50v ikäinen heppu sanoi, että hänen isänsä oli samanlainen. Hänen mainintansa kotiruokailusta oli uskon asia mutta työpaikalla aamusta työpäivän päättymissen saakka kestänyt läskileipien, pipareiden ja sokerin mussutus olisi energiasisällöltään riittänyt kookkaan miehen vuorokauden tarpeisiin. Heppu oli Alle 175cm pitkä pinky panter mallinen.
      Vielä nykyäänkin, jo vuosia eläkkeellä olleena pinky on omaa malliaan mutta entisestään kuivettunut.
      Toinen poikkesi hieman kaavasta. Ylenpalttinen syödä mässyttäminen yhdessä säännöllisen kaljoittelun kanssa alkoi hiljalleen näkymään 60v jälkeen.

      Minulle ja ikäiselleni sekä kokoiselleni kaverille tuli kuukauden auto / teltta reisun aikana paineroa 6kg. Söimme samat sapuskat. Ryyppäsimme saman verran. Talloimme samat, lyhyehköt matkat. Kaveri laihtui 3kg ja minun painoni nousi saman verran.
      Reilu 10 vuotta myöhemmin hepussa oli havaittavissa kunnollinen lihominen joten hän ei ollut mikääm pinky.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      357
      4086
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1769
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1530
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1507
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1338
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1315
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1312
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      200
      1287
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1187
    Aihe