Onko kenelläkään kokemuksia otsikon mukaisesta Sabasta? Entä yleensä Saabin automaatin toimivuudesta/kestävyydestä?
Mitä tarkoittaa S mallimerkinnässä? Varusteet?
Millainen auto kestävyydeltään, huollontarpeeltaan jne. yleensä on tuollainen 1994-1995 valmistunut ysisatanen?
Kokemuksia Saab 900 S -95 Aut.?
29
2644
Vastaukset
- i16
vm.94 on ensimmäinen uusi korinen 900 näissä vm.94 on esim. liian pitkä 1-vaihde(manuaalivaihteisto) = hankalat lähdöt ja joitain muitakin asioita korjattiin jo vm.95
S on perusvarusteltu malli ja SE taasen paremmalla varustuksella. Tarkkaan en tiedä mitä varusteita.
Etujouset ainakin kannattaa tarkistaa etteivät ole poikki.- JM
Kyseisen auton teknisestä puolesta minulla ei ole kovin tarkkaa käsitystä, mutta kolaritesti ainakin meni todella onnettomasti. Sai muistaakseni kaksi tähteä.
Lisäksi olen kuullut paljonkin kommentteja, että kyseinen auto ei olisi niitä parhaimpia Saabeja. Itse en ostaisi tuota mallia. 9-3 taitanee olla tuon seuraaja ja laatu / taso on ihan toista luokkaa.
Kyllähän tuollakin autolla toki eteenpäin pääsee.. - i16
JM kirjoitti:
Kyseisen auton teknisestä puolesta minulla ei ole kovin tarkkaa käsitystä, mutta kolaritesti ainakin meni todella onnettomasti. Sai muistaakseni kaksi tähteä.
Lisäksi olen kuullut paljonkin kommentteja, että kyseinen auto ei olisi niitä parhaimpia Saabeja. Itse en ostaisi tuota mallia. 9-3 taitanee olla tuon seuraaja ja laatu / taso on ihan toista luokkaa.
Kyllähän tuollakin autolla toki eteenpäin pääsee..Kyllä itse uskaltaisin ostaa uuden mallisen 900 kunhan se ei ole vm.94 Isälläni on 900S turbo ja sukulaiseltani löytyy 900S eipä niistä ole vakavia vikoja löytynyt.
- Vielä Peugeotilla...
i16 kirjoitti:
Kyllä itse uskaltaisin ostaa uuden mallisen 900 kunhan se ei ole vm.94 Isälläni on 900S turbo ja sukulaiseltani löytyy 900S eipä niistä ole vakavia vikoja löytynyt.
Kiitos vinkeistä! Yksilöitähän kaikki käytetyt ovat, joten eihän niistä kukaan varmaksi voi sanoa. Mutta jos kerran on kokemuksia jo kahdesta, antaa se vähän kuvaa.
Tuo katselemani Ässä-Saabi taitaa olla jälkeenpäin varusteltu, koska siitä löytyy keskuslukitus, sähkölasit, abs, kuljettajan tyyny, jne. Vai onko tämä Saabin karvalakkimallin perusvarustus? Jos näin, niin loistava on perusmallikin!
Kyseinen yksilö on rekisteröity ja käyttöönotettu vuoden 1995 puolella, joten toivoa sopii, että muutokset ovat ehtineet siihen! Tuo mainittu ykkösvaihde nyt ei haittaa, kun on kysymyksessä automaatti, mutta muuten... - Saab2,3i (-94)
Vielä Peugeotilla... kirjoitti:
Kiitos vinkeistä! Yksilöitähän kaikki käytetyt ovat, joten eihän niistä kukaan varmaksi voi sanoa. Mutta jos kerran on kokemuksia jo kahdesta, antaa se vähän kuvaa.
Tuo katselemani Ässä-Saabi taitaa olla jälkeenpäin varusteltu, koska siitä löytyy keskuslukitus, sähkölasit, abs, kuljettajan tyyny, jne. Vai onko tämä Saabin karvalakkimallin perusvarustus? Jos näin, niin loistava on perusmallikin!
Kyseinen yksilö on rekisteröity ja käyttöönotettu vuoden 1995 puolella, joten toivoa sopii, että muutokset ovat ehtineet siihen! Tuo mainittu ykkösvaihde nyt ei haittaa, kun on kysymyksessä automaatti, mutta muuten...Lastentaudit ensimmäiseen vuosimalliin korjattiin tehtaan piikkiin.
Maahantuojan tavan mukaisesti niitä ei kuitenkaan korjattu automaattisesti, vaan osa niistä piti omistajan vaatia (esim. lämmityskanaviston osalta).
Jois kaikki muutokset on tehty, eli ensimmäinen omistaja on osannut ne vaatia, ei -94 ja -95 malli pahemmin toisistaan poikkea.
Itselläni ei ole tuon ensimmäisen vuoden lastentautikorjausten jälkeen tarvinnut muuta korjata kuin:
-etujouset (n. 100000 km)
-kiilahihna, tai oikeammin sen kiristinpyörä (n. 100000 km)
-ensimmäiset takajarrulevyt ruostuivat parissa vuodessa, silloin vaihdetut ovat edelleenkin teräkunnossa.
- alkuvuosimalleissa pakoputki kestää 3-4 vuotta. Uudemmissa materiaali on vaihtunut jossakin vaiheessa ruostumattomaan.
- Ovien maalaus kylkilistan alapuolella on luvattoman heikko ensimmäisissä vuosimalleissa
- Jotkut valittavat lämmityslaitetta, kun eivät viitsi lukea ohjeista miten sitä pitäisi käyttää. Lämpöä kyllä oikein käytettynä piisaa, joskin aavistuksen hitaahkosti. - i16
Saab2,3i (-94) kirjoitti:
Lastentaudit ensimmäiseen vuosimalliin korjattiin tehtaan piikkiin.
Maahantuojan tavan mukaisesti niitä ei kuitenkaan korjattu automaattisesti, vaan osa niistä piti omistajan vaatia (esim. lämmityskanaviston osalta).
Jois kaikki muutokset on tehty, eli ensimmäinen omistaja on osannut ne vaatia, ei -94 ja -95 malli pahemmin toisistaan poikkea.
Itselläni ei ole tuon ensimmäisen vuoden lastentautikorjausten jälkeen tarvinnut muuta korjata kuin:
-etujouset (n. 100000 km)
-kiilahihna, tai oikeammin sen kiristinpyörä (n. 100000 km)
-ensimmäiset takajarrulevyt ruostuivat parissa vuodessa, silloin vaihdetut ovat edelleenkin teräkunnossa.
- alkuvuosimalleissa pakoputki kestää 3-4 vuotta. Uudemmissa materiaali on vaihtunut jossakin vaiheessa ruostumattomaan.
- Ovien maalaus kylkilistan alapuolella on luvattoman heikko ensimmäisissä vuosimalleissa
- Jotkut valittavat lämmityslaitetta, kun eivät viitsi lukea ohjeista miten sitä pitäisi käyttää. Lämpöä kyllä oikein käytettynä piisaa, joskin aavistuksen hitaahkosti."Maahantuojan tavan mukaisesti niitä ei kuitenkaan korjattu automaattisesti, vaan osa niistä piti omistajan vaatia (esim. lämmityskanaviston osalta)."
Mutta mistä tavallinen ihminen tietää, että lämmityskanavisto on huonosti suunniteltu ja vielä sen, että siihen täytyy itse vaatia korjausta? Taitaa nykypäivänä olla sama käytäntö jokaisella merkillä. - Turbo Sensonic
Vielä Peugeotilla... kirjoitti:
Kiitos vinkeistä! Yksilöitähän kaikki käytetyt ovat, joten eihän niistä kukaan varmaksi voi sanoa. Mutta jos kerran on kokemuksia jo kahdesta, antaa se vähän kuvaa.
Tuo katselemani Ässä-Saabi taitaa olla jälkeenpäin varusteltu, koska siitä löytyy keskuslukitus, sähkölasit, abs, kuljettajan tyyny, jne. Vai onko tämä Saabin karvalakkimallin perusvarustus? Jos näin, niin loistava on perusmallikin!
Kyseinen yksilö on rekisteröity ja käyttöönotettu vuoden 1995 puolella, joten toivoa sopii, että muutokset ovat ehtineet siihen! Tuo mainittu ykkösvaihde nyt ei haittaa, kun on kysymyksessä automaatti, mutta muuten...Nuo mainitsemasi varusteet ovat ysisatasen vakiovarusteita.
Ysisatasta sai aikoinaan kolmella varusteluokalla (oikeastaan neljällä, jos otetaan Saab 900 Talladega mukaan varusteista puhuttaessa).
Niitä olivat:
900
900 S
900 SE
Pelkkä 900 oli karvalakkimalli. Ei esim. takalasinpyyhkijää, eikä paljon muutakaan hienouksia. SID 1 "ajotietokone", joka ilmoitti ainoastaan ulkolämpötilan. Ei vakionopeudensäätäjää, ACC:tä, eikä AS2:ta.
900 S:tä löytyikin jo sitten enemmän varusteita. SID 2 ajotietokone ym. Oma autoni on 900 S, ja siinä on silti lähes kaikki mahdolliset lisävarusteet, jota 900:een voi saada (lukuunottamatta AS3:ta). Mutta olenkin hieman varustellut autoani jälkeenpäin (koiraverkko, AS2 & jukeboksi). Tosin turbo -malleissa näyttäisi muttenkin olevan parempi varustelu, kuin vapaasti hengittävissä malleissa.
900 SE on 900:sta parhaiten vakiovarusteltu versio, jos 900 Talladegaa ei oteta huomioon. ACC, SID 3, vakionopeudensäätäjä ym.
ABS -jarruista vielä sen verran, että niissä on tapahtunut parannuksia vuosimallien 1996 ja 1997 välillä. Jarrulevyjen halkaisijaa ja paksuutta on kasvatettu. Lisäksi 1997 mallissa on 4 -kanavainen ABS -järjestelmä, kun 1996 mallissa tuo ABS -järjestelmä on kolmikanavainen.
900 on ollut Folksamin mukaan ollut kaikista turvallisin 1994-1998 liikenteessä ollut auto, mutta eräässä jenkkiläisessä kolaritestissä auto sai huonot kolaritestitulokset. Nyt herääkin kysymys, kuinka auto voi saada toisessa testissä huipputulokset ja toisessa heikot. Epäilenpä, että testausmetodeilla on paljon tekemistä asian kanssa.
Jos pystyy valitsemaan, kun on ostamassa 900:sta, niin kannattaa ostaa 1997-1998 mallin auto. Niistä on kaikki lastentaudit saatu "suodatettua" pois. Myös 1995 ja 1996 mallit ovat hyviä ostettavia käytettyinä, koska nuo lastentaudit ovat yleensä olleet ensimmäisen omistajan harmina, mikäli niitä on lainkaan esiintynyt. - Saab2,3i
i16 kirjoitti:
"Maahantuojan tavan mukaisesti niitä ei kuitenkaan korjattu automaattisesti, vaan osa niistä piti omistajan vaatia (esim. lämmityskanaviston osalta)."
Mutta mistä tavallinen ihminen tietää, että lämmityskanavisto on huonosti suunniteltu ja vielä sen, että siihen täytyy itse vaatia korjausta? Taitaa nykypäivänä olla sama käytäntö jokaisella merkillä.Tuohon aikaan oli sekä kotimaisissa että ulkomaisissa lehdissä paljon infoa uuden 900:sen vioista ja mitä tehdas on suostunut korjaamaan.
Valitettavasti Suomen maahantuoja, tai ainakaan merkkikorjaamo, ei niitä automaattisesti tehnyt. Muutokset tehtiin kun niitä älysi vaatia. Lämmityssysteemin puolella muutokset olivat poistoaukkojen koon kasvatus ja koelautasuutinten ilmaohjauksen parannus (nk. huurteenpoistosarja).
Muita korjauksia oli ainakin etujarruissa ja vaihteensiirrossa.
Jotakin muutakin yhtä sun toista pientä oli, mutta en enää muista kaikkea. - tietäjä.
Vielä Peugeotilla... kirjoitti:
Kiitos vinkeistä! Yksilöitähän kaikki käytetyt ovat, joten eihän niistä kukaan varmaksi voi sanoa. Mutta jos kerran on kokemuksia jo kahdesta, antaa se vähän kuvaa.
Tuo katselemani Ässä-Saabi taitaa olla jälkeenpäin varusteltu, koska siitä löytyy keskuslukitus, sähkölasit, abs, kuljettajan tyyny, jne. Vai onko tämä Saabin karvalakkimallin perusvarustus? Jos näin, niin loistava on perusmallikin!
Kyseinen yksilö on rekisteröity ja käyttöönotettu vuoden 1995 puolella, joten toivoa sopii, että muutokset ovat ehtineet siihen! Tuo mainittu ykkösvaihde nyt ei haittaa, kun on kysymyksessä automaatti, mutta muuten...Niin varaudu ostamaan opel, se on rakennettu ensimmäisen vectran pohjalevylle eli vikoja saattaapi olla reilustikkin, mutta mieti vielä!.
- i16
tietäjä. kirjoitti:
Niin varaudu ostamaan opel, se on rakennettu ensimmäisen vectran pohjalevylle eli vikoja saattaapi olla reilustikkin, mutta mieti vielä!.
Eihän se pohjalevy Saabin tasoa ole, mutta ei se mitään vikoja aiheuta! Alusta: jousitus ja jarrut ovat kuitenkin Saabin laatutyötä.
löytyy näitä saman pohjalevyn käyttäjiä muitakin esim. Mitsu Carisma ja Volvo S/V40 - Saab2,3i
tietäjä. kirjoitti:
Niin varaudu ostamaan opel, se on rakennettu ensimmäisen vectran pohjalevylle eli vikoja saattaapi olla reilustikkin, mutta mieti vielä!.
Kerropa tietäjä minullekin niistä Opel vioista, kun en ole niitä itse havainnut, vaikka sama auto on nyt ollut alla 7 vuotta/ 200000 km.
Edellinen auto oli Opel, joten sen pikkuviat ovat minulla hyvin tiedossa.
Ainoa Opel vika, minkä minä olen havainnut on 100000 km välein katkeilevat etujouset (eli kerran on toinen mennyt). - Turbo Sensonic
Saab2,3i kirjoitti:
Kerropa tietäjä minullekin niistä Opel vioista, kun en ole niitä itse havainnut, vaikka sama auto on nyt ollut alla 7 vuotta/ 200000 km.
Edellinen auto oli Opel, joten sen pikkuviat ovat minulla hyvin tiedossa.
Ainoa Opel vika, minkä minä olen havainnut on 100000 km välein katkeilevat etujouset (eli kerran on toinen mennyt).Olen kuullut paljonkin juttua noista 900:sen katkeilevista etujousista, mutta omassa autossani (vm. 1997) ei ole vielä katkennut ainuttakaan etujousta (pitäisi varmaan koputtaa puuta).
Olisivatkohan nuo katkeilevat etujouset juuri noita 900:sen alkuaikojen (1993-1994) lastentauteja, jotka on kitketty pois uudemmista 900:sen malleista? Mene ja tiedä? - Allu
Eikös mallit mee näin Saab Vectrassa:
- 900
- 900 S
- 900 SE - Turbo Sensonic
i16 kirjoitti:
Eihän se pohjalevy Saabin tasoa ole, mutta ei se mitään vikoja aiheuta! Alusta: jousitus ja jarrut ovat kuitenkin Saabin laatutyötä.
löytyy näitä saman pohjalevyn käyttäjiä muitakin esim. Mitsu Carisma ja Volvo S/V40Vaikkakin vuosimallien 1994-1998 900:ssa on Vectran pohjalevy, jousitus ja ripustukset ovat silti Saabin.
- Hela
Turbo Sensonic kirjoitti:
Olen kuullut paljonkin juttua noista 900:sen katkeilevista etujousista, mutta omassa autossani (vm. 1997) ei ole vielä katkennut ainuttakaan etujousta (pitäisi varmaan koputtaa puuta).
Olisivatkohan nuo katkeilevat etujouset juuri noita 900:sen alkuaikojen (1993-1994) lastentauteja, jotka on kitketty pois uudemmista 900:sen malleista? Mene ja tiedä?Minulla on omakohtainen kokemus katkeavasta etujousesta (vm. -94 900S). Etupäästä rupesi kuulumaan merkillinen kolina monttujen kohdalla. Vian syyksi ilmeni alhaalta katkennut jousi.
Katkeamisesta ei aiheutunut kuulemma mitään vaaraa, mutta totta kai kolinoista haluaa eroon ja tietenkin ehjän auton. Vika ei huollon mukaankaan ollut mikään harvinaisuus NG900 mallissa.
Viimeksi katsastaessani autoa, kerroin katsastusmiehelle jousesta ja kuulin, että se johtuisi karkaisumenetelmästä, jossa jousesta tulee liian kova ja se johtaa helposti jousen katkeamiseen. - Turbo Sensonic
Hela kirjoitti:
Minulla on omakohtainen kokemus katkeavasta etujousesta (vm. -94 900S). Etupäästä rupesi kuulumaan merkillinen kolina monttujen kohdalla. Vian syyksi ilmeni alhaalta katkennut jousi.
Katkeamisesta ei aiheutunut kuulemma mitään vaaraa, mutta totta kai kolinoista haluaa eroon ja tietenkin ehjän auton. Vika ei huollon mukaankaan ollut mikään harvinaisuus NG900 mallissa.
Viimeksi katsastaessani autoa, kerroin katsastusmiehelle jousesta ja kuulin, että se johtuisi karkaisumenetelmästä, jossa jousesta tulee liian kova ja se johtaa helposti jousen katkeamiseen.Miten tuo vika ilmeni muuten kuin kolinana monttujen kohdalla? Minkälainen tuo kolina oli? Oliko se kunnon kolinaa vai eräänlainen metallinen naksahdus?
Ilmenikö myös sellaista käyttäytymistä, että jompi kumpi etupyöristä olisi "elänyt" ajaessa/jarruttaessa? Pieni ravistuksen tunne ajaessa 80-120 km/h hieman kuoppaista tietä, vaikka renkaiden tasapainotus ja aurauskulmat olivat OK?
Itselläni oli vastaavanlaisia ongelmia tuo em. kolinan lisäksi, kunnes selvisi, että etujousien aluslevyt olivat kuluneet ja ne piti vaihtaa. Oli kuulemma tyyppivika, joka esiintyi aika yleisesti.
Osien hinta oli noin 150 mk ja niiden vaihdon jälkeen auto kulki taas kuin juna. Itsekin pelkäsin tuota etujousen katkeamista, mutta huollossa sanoivat, että jousissa ei ole mitään vikaa. - Saab2,3i
Turbo Sensonic kirjoitti:
Miten tuo vika ilmeni muuten kuin kolinana monttujen kohdalla? Minkälainen tuo kolina oli? Oliko se kunnon kolinaa vai eräänlainen metallinen naksahdus?
Ilmenikö myös sellaista käyttäytymistä, että jompi kumpi etupyöristä olisi "elänyt" ajaessa/jarruttaessa? Pieni ravistuksen tunne ajaessa 80-120 km/h hieman kuoppaista tietä, vaikka renkaiden tasapainotus ja aurauskulmat olivat OK?
Itselläni oli vastaavanlaisia ongelmia tuo em. kolinan lisäksi, kunnes selvisi, että etujousien aluslevyt olivat kuluneet ja ne piti vaihtaa. Oli kuulemma tyyppivika, joka esiintyi aika yleisesti.
Osien hinta oli noin 150 mk ja niiden vaihdon jälkeen auto kulki taas kuin juna. Itsekin pelkäsin tuota etujousen katkeamista, mutta huollossa sanoivat, että jousissa ei ole mitään vikaa.Vika ilmeni lähinnä kolinana kuopissa, ikäänkuin jokin olisi ollut irti. Ehkä sen juuri ja juuri havaitsi myös ajo-ominaisuuksissa, mutta tuo ääni oli merkittävin merkki ongelmasta.
Ainakin huolto väitti jousen olleen poikki ja vaihtaneen sen. Olen kyllä oppinut olemaan luottamatta paikalliseen huoltoon tälläisissä kysymyksissä.
Aivan hyvin on voinut olla niin, että sieltä olisi tarvinnut vain mainitsemasi aluslevy. Vastaavanlaisesta kusetuksesta olen saanut kyseisen liikkeen jo pari kertaa kiinni - laskussa töitä/osia joita ei ole todellisuudessa tehty/vaihdettu. - Turbo Sensonic
Saab2,3i kirjoitti:
Vika ilmeni lähinnä kolinana kuopissa, ikäänkuin jokin olisi ollut irti. Ehkä sen juuri ja juuri havaitsi myös ajo-ominaisuuksissa, mutta tuo ääni oli merkittävin merkki ongelmasta.
Ainakin huolto väitti jousen olleen poikki ja vaihtaneen sen. Olen kyllä oppinut olemaan luottamatta paikalliseen huoltoon tälläisissä kysymyksissä.
Aivan hyvin on voinut olla niin, että sieltä olisi tarvinnut vain mainitsemasi aluslevy. Vastaavanlaisesta kusetuksesta olen saanut kyseisen liikkeen jo pari kertaa kiinni - laskussa töitä/osia joita ei ole todellisuudessa tehty/vaihdettu.Omassa autossani kuului kuoppaan/töyssyyn ajaessa ensin kolahdus ja sen jälkeen tietynlainen resonaatioääni, jota voi "helähdykseksikin" kutsua. Kun nuo aluslevyt vaihdettiin, niin kolinaa & helähdystä ei enää kuulunut.
Tosin auton etupäästä (siis iskarien/jousien kohdalta) kuuluu silloin tällöin naksahdus, jos sillä ajaa syvään kuoppaan. Tämä on kuulemma tyypillistä NG900:lle. Alustan "kallistuksenvakaimet" aiheuttavat tuon naksahduksen.
Moni on myös ihmetellyt, miksi NG900:sen alustasta kuuluu kovalla pakkasella narinaa, kun auto on seissyt esim. yön yli ulkona pakkasessa. Tämä johtuu siitä, että nuo "kallistuksenvakaimet" ovat päässeet jäätymään/jäykistymään auton seistessä paikallaan. - 9000 2.3 turbo
Saab2,3i kirjoitti:
Vika ilmeni lähinnä kolinana kuopissa, ikäänkuin jokin olisi ollut irti. Ehkä sen juuri ja juuri havaitsi myös ajo-ominaisuuksissa, mutta tuo ääni oli merkittävin merkki ongelmasta.
Ainakin huolto väitti jousen olleen poikki ja vaihtaneen sen. Olen kyllä oppinut olemaan luottamatta paikalliseen huoltoon tälläisissä kysymyksissä.
Aivan hyvin on voinut olla niin, että sieltä olisi tarvinnut vain mainitsemasi aluslevy. Vastaavanlaisesta kusetuksesta olen saanut kyseisen liikkeen jo pari kertaa kiinni - laskussa töitä/osia joita ei ole todellisuudessa tehty/vaihdettu.Täräytä vaan reilusti liikkeen nimi "tiskiin". Kyllä ne oppii tekeen hommat oikein ku alkaa porukka vierastaan kyseistä paikkaa
- Hela
Turbo Sensonic kirjoitti:
Miten tuo vika ilmeni muuten kuin kolinana monttujen kohdalla? Minkälainen tuo kolina oli? Oliko se kunnon kolinaa vai eräänlainen metallinen naksahdus?
Ilmenikö myös sellaista käyttäytymistä, että jompi kumpi etupyöristä olisi "elänyt" ajaessa/jarruttaessa? Pieni ravistuksen tunne ajaessa 80-120 km/h hieman kuoppaista tietä, vaikka renkaiden tasapainotus ja aurauskulmat olivat OK?
Itselläni oli vastaavanlaisia ongelmia tuo em. kolinan lisäksi, kunnes selvisi, että etujousien aluslevyt olivat kuluneet ja ne piti vaihtaa. Oli kuulemma tyyppivika, joka esiintyi aika yleisesti.
Osien hinta oli noin 150 mk ja niiden vaihdon jälkeen auto kulki taas kuin juna. Itsekin pelkäsin tuota etujousen katkeamista, mutta huollossa sanoivat, että jousissa ei ole mitään vikaa.Kyllä se oli ihan kunnon kolahdus montun kohdalla. Ajo-ominaisuuksissa en huomannu mitään merkillistä. Tosin sillä muistaakseni ajettiin vain kaupunkiajoa sen kolinan ilmenemisen aikoihin. Kyseessä oli kyllä aidosti jousen katkeaminen
Jousien hintaa en muista (jäi varmaan alle 2 000 mk asennettuna), mutta sain valita otanko alkuperäiset Saabin varaosana vai laitetaanko ruotsalaiset tarvikejouset (lienee samat vimpaimet) ja jälkimmäiset oli selvästi halvemmat. - Saab2,3i
9000 2.3 turbo kirjoitti:
Täräytä vaan reilusti liikkeen nimi "tiskiin". Kyllä ne oppii tekeen hommat oikein ku alkaa porukka vierastaan kyseistä paikkaa
Kaipa sen voi sanoa syyllistymättä herjaukseen, koska kyseinen liike on lopettanut toimintansa ainakin Saab huoltamona. Kyseessä oli Scan-Auton eräs toimipiste. Tarkempaa en viitsi sanoa, koska -94 mallisia autoja ei paljon myyty ja ja vielä harvempi taitaa olla tapaus, että alkuperäisomistaja omistaa auton edelleen.
Näitä Turbosensonicin kommentteja lukiessa kyllä alkaa tuntua siltä, että jousen poikkimeno olikin tosiaan vain aluslevyn kuluminen (aivan sama oire) ja autoon myytiin turhaan kalliita osia --- tyypillistä kuten sanoin.
- Vielä Peugeotilla...
... on infoa yllin kyllin. Tiedänpä, mihin olen ehkä ryhtymässä. Kiitos vinkeistä!
Kyllä tuo Saba tuntuu Pösöä paremmalta vikoineenkin, jotta...- Turbo Sensonic
Hienoa!
Saab on aina Pösöä parempi vaihtoehto. Muutamana esimerkkinä Saabin paremmuudesta voisi mainita varaosien hinnan ja penkkien mukavuuden. Löytyy niitä esimerkejä monia muitakin, mutta nuo olivat nyt ne ekat, jotka tulivat mieleeni. Varaosat Pösöihin ovat aivan suolaisen hintaisia ja penkit on tehty joillekin pygmeille. Itse 190 cm pitkänä "karjuna" en kykene nauttimaan Pösöllä ajamisesta penkkien pienuuden takia. Ilmeisesti ranskalaiset ovat sitten niin lyhyitä, että Pösöjen penkitkin ovat heille sopivia... - Hela
Minulla on käytössä neljättä vuotta 900 S 2,3i automaatti. Kilometrejä on kertyny yhteensä 146 000 joista meidän perheen käytössä yli 60 000.
Vehe on ollu varsin mukava ja olemme siihen tyytyväisiä. Kolme selkeetä vikaa siihen on korjattu.
- etujouset (toinen katkes n. 110 000km kohdalla)
- apulaitteiden vetohihnan vetopyörän laakeri (hajos samoin n. 110 000 km)
- takajarrusatula ja levy (n. 145 000 km)
Jousen katkeaminen ei aiheuttanut muuta murhetta, kuin kolinaa.
Laakerin hajoaminen katkaisi myös hihnan ja auto vietiin hinurilla korjaamolle. (Vikaa ei olisi edes tullu, jos Länsiauton huollossa olisi varotettu 110 000 huollon yhteydessä ko. riskistä. Olisin vaihdattanu laakerin samalla kertaa).
Jarrusatulan vaihto johtu puolestaan siitä, että takajarru joutuu niin vähä duuniin, että mäntä pääs jämähtään. En olisi edes huomannu asiaa (toivottavasti), mutta huollossa tehtiin hyvää työtä (Auto-Westerlund) ja pyydettiin lupa korjata vika. Samalla vaihdettiin aika syöpyny jarrulevy.
Kokemusteni perusteella osta pois! - Turbo Sensonic
Hela kirjoitti:
Minulla on käytössä neljättä vuotta 900 S 2,3i automaatti. Kilometrejä on kertyny yhteensä 146 000 joista meidän perheen käytössä yli 60 000.
Vehe on ollu varsin mukava ja olemme siihen tyytyväisiä. Kolme selkeetä vikaa siihen on korjattu.
- etujouset (toinen katkes n. 110 000km kohdalla)
- apulaitteiden vetohihnan vetopyörän laakeri (hajos samoin n. 110 000 km)
- takajarrusatula ja levy (n. 145 000 km)
Jousen katkeaminen ei aiheuttanut muuta murhetta, kuin kolinaa.
Laakerin hajoaminen katkaisi myös hihnan ja auto vietiin hinurilla korjaamolle. (Vikaa ei olisi edes tullu, jos Länsiauton huollossa olisi varotettu 110 000 huollon yhteydessä ko. riskistä. Olisin vaihdattanu laakerin samalla kertaa).
Jarrusatulan vaihto johtu puolestaan siitä, että takajarru joutuu niin vähä duuniin, että mäntä pääs jämähtään. En olisi edes huomannu asiaa (toivottavasti), mutta huollossa tehtiin hyvää työtä (Auto-Westerlund) ja pyydettiin lupa korjata vika. Samalla vaihdettiin aika syöpyny jarrulevy.
Kokemusteni perusteella osta pois!Vaikka olenkin saanut Saab -huoltoliikkeistä aina asianmukaista palvelua, niin minuakin ihmetyttää eräiden Saab -huoltamoiden tietty "salailu" autossa olevista vian "oireista".
Ilmeisesti näin kalastetaan potetiaalisia asiakkaita ja varaosien ostajia, kun ei voida ottaa auton omistajaan yhteyttä sillä aikaa, kun auto on huollossa ja tiedustella, vaihdetaanko jokin kulunut osa vai ei. Sitten kun käy hakemassa autonsa huollosta, asiasta ei mainita halaistua sanaakaan. Outoa, mutta on tapahtunut myös minulle.
Siksi vaihdoin Saab -huoltamoa ja olen ollut erittäin tyytyväinen heidän työsuorituksiinsa ja palveluihinsa.
Huom! En maininnut, mikä huoltofirma oli tuolla "salailulinjalla", enkä aiokaan mainita. Voihan kyse olla inhimillisestä virheestäkin. Mene ja tiedä? - 900 S 2,0i Aut.
Hela kirjoitti:
Minulla on käytössä neljättä vuotta 900 S 2,3i automaatti. Kilometrejä on kertyny yhteensä 146 000 joista meidän perheen käytössä yli 60 000.
Vehe on ollu varsin mukava ja olemme siihen tyytyväisiä. Kolme selkeetä vikaa siihen on korjattu.
- etujouset (toinen katkes n. 110 000km kohdalla)
- apulaitteiden vetohihnan vetopyörän laakeri (hajos samoin n. 110 000 km)
- takajarrusatula ja levy (n. 145 000 km)
Jousen katkeaminen ei aiheuttanut muuta murhetta, kuin kolinaa.
Laakerin hajoaminen katkaisi myös hihnan ja auto vietiin hinurilla korjaamolle. (Vikaa ei olisi edes tullu, jos Länsiauton huollossa olisi varotettu 110 000 huollon yhteydessä ko. riskistä. Olisin vaihdattanu laakerin samalla kertaa).
Jarrusatulan vaihto johtu puolestaan siitä, että takajarru joutuu niin vähä duuniin, että mäntä pääs jämähtään. En olisi edes huomannu asiaa (toivottavasti), mutta huollossa tehtiin hyvää työtä (Auto-Westerlund) ja pyydettiin lupa korjata vika. Samalla vaihdettiin aika syöpyny jarrulevy.
Kokemusteni perusteella osta pois!Paljonko maksoi tuo laakeriremppa? Mikä oli laakerin osuus, entä hihnan ja työn?
Varoitteliko auto mitenkään tulevasta? Oliko esim. hihnan suunnalla räminöitä tms.? - Hela
900 S 2,0i Aut. kirjoitti:
Paljonko maksoi tuo laakeriremppa? Mikä oli laakerin osuus, entä hihnan ja työn?
Varoitteliko auto mitenkään tulevasta? Oliko esim. hihnan suunnalla räminöitä tms.?Hintaa en muista (hämärä kuva, että yli 2000 mk koko juttu), mutta koitan löytää sen laskun.
Homma ei kyllä varottanu mitenkään. Eka oire oli, kun autossa rupesi haiseen palanu kumi. Se taas johtu siitä, että hihna oli menny poikki.
Kun mä ihmettelin huollossa, että miten hihna katkee 4 pv määräaikaishuollon jälkeen, minulle kerrottiin, että hihnan katkeaminen johtuu sen vetopyörän laakerin hajoamisesta. Se vetopyörän laakeri puolestaan on muovinen, jotta siitä ei kuuluisi turhia ääniä. Siitä taas johtuu se, että ei kuulu myöskään mitään varottavia ääniä, vaan laakeri hajoaa ennalta arvaamatta.
Vika ei kuulemma ole harvinainen NG900 koneissa (ainakin tossa -94 vuosimallissa) ja yleensä se kuulemma laukee tossa 100 000 km jälkeen. Jos olisin ton tienny 4 pv aikaisemmin, laakeri olisi vaihdettu 110 000 km huollon yhteydessä. Olis säästyny ainakin sen hihnan vaihdolta. - 900 S 2,0i Aut
Hela kirjoitti:
Hintaa en muista (hämärä kuva, että yli 2000 mk koko juttu), mutta koitan löytää sen laskun.
Homma ei kyllä varottanu mitenkään. Eka oire oli, kun autossa rupesi haiseen palanu kumi. Se taas johtu siitä, että hihna oli menny poikki.
Kun mä ihmettelin huollossa, että miten hihna katkee 4 pv määräaikaishuollon jälkeen, minulle kerrottiin, että hihnan katkeaminen johtuu sen vetopyörän laakerin hajoamisesta. Se vetopyörän laakeri puolestaan on muovinen, jotta siitä ei kuuluisi turhia ääniä. Siitä taas johtuu se, että ei kuulu myöskään mitään varottavia ääniä, vaan laakeri hajoaa ennalta arvaamatta.
Vika ei kuulemma ole harvinainen NG900 koneissa (ainakin tossa -94 vuosimallissa) ja yleensä se kuulemma laukee tossa 100 000 km jälkeen. Jos olisin ton tienny 4 pv aikaisemmin, laakeri olisi vaihdettu 110 000 km huollon yhteydessä. Olis säästyny ainakin sen hihnan vaihdolta.... merkkiliikkeestä, kun huomenna poikkean muissa asioissa. Kilometrejä taulussa on 115000, joten niitä aikoja eletään.
Sama merkkiliike muuten huoltaa Opeleita ja Omegaan vastaava laakeri/hihnaremppa olisi kuulopuheiden mukaan maksanut n. 1300 mk (ilmeisesti vielä ilman työn osuutta). Tarvikeliike myi osat reilulla kolmella sadalla ja työn teki paikallinen paja "puoli-ilmaiseksi".
Mahtaakohan Saabin osissa olla vastaavaa hintaeroa!?!
- ei saappia mulle, kiitti
rahaa voit varata reilusti tuollaisen vanhan
saabin korjaamiseen.
Itse pääsin eroon vm. 97 900 turbo SE:stä ja
saa luvan olla viimeinen saab meidän
perheessä.
autolla oli ajettu jo 120 tkm ja korjaamisiin 60-
120 tkm/ 2 v. ajalla meni noin 35 tmk
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k375116- 823636
- 373050
- 613005
- 102936
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t562363- 411848
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91790- 181731
Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?
Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai1391718