juwel 180 ja tekniikka

vinkkejä

Totaalinen valkonokka kyselee kait tyhmiäkin, mutta harrastus on alkumetreillä, kirjoja luettu puolivuotta samaten surffailtu netisssä.
Mitä mieltä olette juvelista? tuliko tehtyä susiostos? Vai onko se laadukas, kestävä? (kallis ainekin oli kun mikä)
siis ostettiin Juvelin 180 paketti, joka olisi nyt sitten tarkoitus viikonloppuna laittaa pystyyn, kun saisi vain tuon jalustan kasattua (kalat tulee sitten vasta kypsytyksen jälkeen)
Käytännön vinkkejä kyselenkin kaipaan:

*Oma sisäsuodatin joka tuli mukana otettiin pois eilen illalla (luin netistä ettei tekisi mitään jos on hiekkapohja?), niin onko sillä mitään arvoa, kannattaako sitä koettaa kaupata kenellekkään, vai tekeekö kukaan tuolla mitään? Laitetaanko roskakoriin?
Me ostettiin tohon suoraan eheimin ulkosuodatin ja eheimin sisäsuodatin roskankerääjäksi.

*Alkuperäisistä loisteputkista: Tekeekö noilla mitään, vai millaiset siihen olisi hyvä hankkia tilalle? Mitä haittavaikutuksia pahimmillaan tulee vääristä loisteputkista?
Jotenkin on tullut lukiessa sellainen kuva, että yleensä noi pakettiputket ovat huonoja???

*tuossa Juwelissahan on kiinteä kansi, missä on loisteputket kiinni, niin riittääkö valaistusteho (30w) kasveille? Siihenkun ei taida saada sitten lisäputkia? Eikä pysty mitenkään virittelemään lisävalaisinta rinnalle?

*suodatinten asennuksesta myöskin: Miten laitan nuo kaikki vekottimet tuonne, että ne ovat oikeaoppisesti? Voinko laittaa tuon (onko se nyt) imuputken ja suihkuputken samaan päätyyn ja sisäsuodattimen vastakkaiseen? Vai miten ne ois fiksua laittaa?

Niin, pohjalle olen ostanut Bilteman hiekkapuhallushiekan, sitäkö ei todellakaan tarvitse pestä sen kummemmin kun huuhtaista vain?

*kumpi on parempi alkuvaiheessa vähän- vai paljon kasveja?

*kalasto on katsottu valmiiksi meidän kotikonnun vesiarvojen mukaan, meinasin että aloittaisin ensin 1:llä kalaparvella ja lisäisin sitten pikkuhiljaa? Vai koko suunniteltu kalasto kerralla?

*vedenvaihdot tulevaisuudessa kaiketi 1Xviikko noin puolet on ok?

*Kasvien kannalta tärkein: mitä laitan pohjalannoitteeksi (niitä en ole vielä ostanut), kun olen suunnitellut pohjalle piikkisilmiä? Tetran nestemäinen ravinne ok? Sitä kun tuli paketin mukana pullollinen. Vai mitä kannatatte jatkossa?
Ja tietenkin mikäli minulta jotain oleellista on jäänyt huomioimatta neuvoja tarvitsen todella vielä.

9

6637

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tulipyrstö

      itselläni on juwel rio 180 litranen akvaariopaketti pyökinvärisenä ja on ollut erittäin laadukas ostos.merkkinä juwel on yksi parhaimmista ja ei todellakaan ole susi ostos. mulla on siinä se alkuperäinen suodatin kiinni ja hyvin on toiminut.en ota sitä pois ennenkuin vikaa ilmenee.
      akvaario on kaunis katsella ja olohuone kelpoinen:)
      olet tehnyt hyvän ostoksen,mutta suodatin olisi kannattanut jättää paikoilleen ja ottaa sitten vasta pois jos näyttää siltä että tarvit ulkosuodattimen.

      • Nimetön

        Tilasin ittekkin sellasen Juwel Rio-akvaarion. Mulla oli ollu aikasemmin sellanen rio-kaappi vanhalle akvaariolle, mut sitten vanhasta akvaariosta alko silikonit pettää ja päätimme ostaa siihen kaapistoon kuuluvan akvaarion helsingin akvaariokeskuksesta. Siellä liikkeessä kyl sanottiin, et se suodatin on aika huono ja se kannattaa heittää heti pois. ku se myyjä sit kysy, et mikä suodatin mulla on siinä vanhassa akvaariossa, ni sanoin et sellanen eheim aquaball 2208 ja 2212 suodatin, eli siis kaks. Katotaan, se akvaario tulee viikon päästä kotiovelle ni sit voidaan kattoo, et millanen se on vaikka kyllä näin sen siellä liikkeessä.


    • tulipyrstö

      lisään vielä että bilteman hiekkaa ei tarvitse pestä. vettä vaihdan kerran kahdessa viikossa noin yksi kolmasosan.riippuu tietysti kalastosta.
      kasvit ovat ihan makuasia kuinka paljon niitä haluaa laittaa,mutta kalat tykkää jos niitä on siellä tarpeeksi.mulla on jonkun verran kasveja,mangrowe juurakko ja kookospähkinän puolikas.ilmakivi ja pari erikois kiveä.
      kaloja on tällä hetkellä 6tiikeribarbia, 4albiinomonnista,7serpatetraa, ja 2touhunuoliaista jotka ovat erittäin tehokkaita kotilon hävittäjiä ja niitä tulee väistämättä jokaiseen akvaarioon kasvien mukana.mä olisin kiinnostunut siitä ylimääräisestä suodattimesta jos halvalla myyt.kalasto kannattaa ottaa ensin yksi parvi ja sitten myöhemmin toinen jne.
      oma kalstoni on vielä kesken.
      kasvien pohjalannoitteeksi käy eläinkaupasta saatavat "savikuulat" kasvien juurelle hiekan alle.
      sulla on ilmeisesti aika hienoa hiekkaa,joten suosittelen että hankit hiekan sekaan kierteissarvikotiloita putsaamaan hiekkaa. niistä kotiloista ei ole haittaa.
      loisteputket ovat ainakin omille kasveilleni olleet riittävät,mutta paljon valoa vaativia kasveja ei kannata ottaa,koska nuo loisteputket ei riitä pitämään niissä niitlle kuuluvia värejä.
      osaavat varmasti eläinkaupassa neuvoa ja kokeilemalla oppii.

      muistathan että hankit kalaston joka sopii keskenään yhteen ja tuon kokoiseen akvaarioon.
      kypsytys vaiheessa ÄLÄ VAIHDA VETTÄ, jos teet kalattoman kypsytyksen.ja muista lisätä heti vedenparannus ainetta kun täytät akvaarion.

    • Asiantunti_a

      Juwel on laadukas paketti.

      * omasta sisäsuodattimesta on ristiriitaisia mielipiteitä. Paljon tilaa se ainakin vie.

      * minkämerkkisiä ovat alkuperäiset loisteputket? Paljonko Kelvineitä? Todennäköisesti ovat ok.

      * Taviskasveille valo riittää, hommaa vielä heijastimet.

      * Imuputki jompaankumpaan laitaan ja menoputki siten, että puhaltaa vastakkaiseen päätyyn pintaa pitkin. Sisäsuodatin toiseen laitaan kuin missä impuputki on.

      * Bilteman hiekalle riittää huuhtaisu.

      * Kasvien määrä alussa olisi hyvä olla suuri. Imevät ylimääräisiä ravinteita.

      * Varovainen kalastoaloitus on ok.

      * Vedenvaihto 30-50% viikossa, kalastosta riippuen.

      * Plantamin on ok, tosin kallis. Jotkut akvakaupat myyvät PMDD:tä (poor mans dosing drops), joka on itsetehty nestemäinen akvalannoite. Pohjalannoitteista tetran initial sticksit ovat kaiketi ok.

      * Muista kypsyttää akvasi. Joku huuteli kalallista kypsytystä, mutta sitä ei kukaan oikeasti voi suositella. Kypsytyksestä löydät lisää tietoa http://www.aquahoito.info/suomi/index.html

    • SEEPRARIPSIMONNI

      Mulla on 500l altaas juwelin iso sisäsuodatin 1200l/h
      Toimii kuin unelma ei tarvi putsata kun puolen vuoden välein,lisänä kyllä eheim isoin sisäsuodatin ja mattosuodatin.
      Sinuna olisin suodattimen jättänyt akvaarioon ei aina kannata uskoa mitä puhutaan.

    • petri.

      1. Juwelin suodattimen olisit voinut jättää ja ostaa kaveriksi ulkosuodattimen, molempia suodattimia ei olisi tarvinnut välttämättä ostaa.
      Älä heitä toimivaa käyttämätöntä suodatinta missään nimessä roskiin vaan myy se esim http://www.aqua-web.org sivuilla.

      2. Juwelin omia putkia on haukuttu levänkasvatuslampuiksi. Ota putkien nimet ylös ja kysy asiaa asiantuntevalta kauppiaalta. Tarvitta essa hanki paremman sävyiset.

      3. Valaistus on juwelissa tosi niukahkoa.Tuo määrä on aika pieni, suosittelen lisävalaistusta. Mutta ei hätää: tilaa kanteen asennettava lisävalosarja, niitä on saatavilla kysy esim http://www.akvaariokeskus.fi

      4. Laita suodattimet siten etteivät ne puhalla suoraan toisiaan vastaan. Esim ulkosuodattimen suihkuputki takalasiin oikelle puolelle puhaltamaan etulasia kohti ja sisäsuodatin vasempaan päätylasiin puhaltamaan oikeaa päätylasia kohti. Voit laittaa imu ja suihkuputken samaan päätyyn, sillä ei ole väliä.Onhanse siistimmän näköinenkin kun letkut tulevat ulos samasta aukosta. Suihkuputki laitetaan vaakatasoon, ei pystyasentoon kuten imuputki. Kokeile miten saat suodattimet parhaiten asettumaan virtauksen ja näön kannalta.
      En ole varma hiekasta, jotkut sanoo yhtä toiset toista. Huuhtaise varmuuden vuoksi.

      5. Kasveja kannattaa laittaa runsaasti erityisesti vastaperustettuun akvaarioon. Suosi nopeakasvuisia lajeja näin aluksi. Käytä lannoitetta esim PPMD :tä joka on hyvä ja halpa hinnaltaan, lisäksi erittäin riittoisaa. Tämän lisäksi ehkä jotain pohjatabletteja juurille. Perustamisvaiheessa voit laittaa hiekan alle vaikkapa punasavea tai tehdä turpeesta ja punasavesta sekoituksen pohjalle. Monet käyttävät lannoitukseen turve/punasavi palloja joita tekevät itse. Tetran lannoitteita älä hanki, ne ovat mielettömän hupaisia ja kalliita käyttää. En suosittele. PPMD tä ja punasavea ym saat tilattua http://www.akvaariotekniikka.fi Sitä ei ole myynnissä kaupoissa, en ole ainakaan nähnyt. Punasaven tehokkuudesta en tiedä, jos sillä kasvaa kasvit hienosti, en käyttäisi enää pohjatabletteja. Punasaven on sanottu vastaavan Tetran Initial Sticsejä.

      6. Kalastosta en tiedä. Itse en ole koskaan ahtanut kokoakvaariota kerralla täyteen. Varmaan samantekevää. Itse en kyllä uskaltaisi koko kalastoa laittaa yhdellä kerralla,miksi pitäisikään?
      Vedenvaihdot kerran viikossa ok.

      Onnea hyvälle harrastuksellesi. Toivottavasti neuvoista oli jotain apua, en ole kaikkitietävä mutta parhaani yritin :)

      • Skare

        Suomen Akvaariotekniikan tuotteita kuten punasaveja ja PMDD:tä myydään itse asiassa webbikaupan www.akvaariotekniikka.fi lisäksi myös Pienessä Akvaariokaupassa Helsingissä.


    • harakka
    • Juwelisti

      Hei!
      Muuten akvaario on ihan ok setti. Sisäsuodatin tosiaan vie hurjasti tilaa eikä ole kaunis, mutta ihan toimiva. Juwelin omat loisteputket ovat mielestäni levänkasvatuslamppuja... Kun vaihdat Seran tai muut putket valaistusteho riittää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 110
      2156
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      59
      2020
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1941
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1687
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1618
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1412
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1353
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1344
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1337
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe