lannoitusesta hieman tarkemmin

tetra, pmdd, savipallot, yms

Luin jostakin, että voisi käyttää rinnakkain pmdd:tä sekä jotain muuta kaupallista nestemäistä lannoitetta? Millasella annostuksella? Mitä hyötyä/haittaa? Kumpi on käytännössä kasvijen kannalta parempi esim. tetran nestemäinen vai pmdd?
Entä pohjalannoitus? Riittävätkö pelkät savipallot/puikot todellakin? Vai kannattaako käyttää rinnalla jotain muuta? Mitä (esim tetran sarjasta)? Mikä on se oikeaoppinen annostelu noiden savipallojen suhteen? Ja kaupallisten? Mitä haittaa on jos niitä on työntänyt liikaa hiekkaan?

Sitten toinen mieltä askarrutava asia, meillä alkaa kesällä parketin hionta, joten akvaario joudutaan tyhjentämään siksi aikaa pois alta. Niin, kun otan hiekan, siellä on upotettuna ties kuinka paljon noita savipalloja, eikö ne sitten leviä vaihto-operaatiossa hiekkaan/onko haittaa? Koetanko vain onkia ne pois mitä saan ehjänä?

4

666

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • neoni

      Rinnakkain käytöstä ei kokemusta, mutta itse olen tullut toimeen pelkällä tetran plantaminillä.

      Mulla on pohjassa pelkät JBL:n savipallot ja hyvin kasvit rehottaa. Savipallerot ovat mulla jopa halkaistuna, joten kokonaisena riittää varmaan jo melko suurillekkin kasveille. Jättiläismiekkakasville laittaisin jo 2 palloa. Haittaa yliannostuksesta on varmaan pohjan tukkeutuminen, ja vaara lannoitteen pöllähtämisestä veteen.

      Pallerot tulevat leviämään hiekkaan ja veteen, mutta tuskin siitä muuta haittaa on kuin tuo em. pohjan tukkeutuminen ja tietenkin levät innostuu tuosta savesta.

    • Rihma

      Itse käytän Tetran FloraPrideä(PlantaMin) ja PMDD:tä samaanaikaan. Vedenvaihdon yhteydessä täysi annos PMDD:tä ja puoli annosta FP:tä(tulee muuten niin kalliiksi).
      Sekä vedenvaihtojen välissä vielä täysi annos PMDD:tä. Älkää kokeiltko ylilannoitusta ellei teillä ole todella paljon kasveja ja runsaasti valoa ja hiilaria, voinee tulla jonkinsortin leväinvaasio.
      Lannoitus ja hiilidioksidi pitää sovittaa altaan valaistuksen kanssa.
      Akvaariossa tulee vallita tietty tasapaino.

      Lisäksi lannoitan kasveja hiilidioksilla, samalla se pitää pH:n sopivan alhaisena kalastolleni. Runsaan kasviston takia altaassani on nitraatinpuutos, johon käytän kaliumnitraatti, myös Kekkilän Kukkasipulilannosta nitraatinlisäykseen olen kokeillut.
      Perustuksen yhteydessä laitoin pojalle Tetran Initial Sticksejä, kerran kuussa Tetran Cryptoja sekä JBL:n savikuulia harvemmin.
      PMDD on suht halpa lannoitusaine, verraten kaupallisiin, kannattaa kokeilla!

    • bentol

      kylne leviää mut osa jää ehjäksi. Ainakin kun me siirettiin pienemmästä altaasta isompaan niin savi kuulat tul näkyviin noukein ne eri purkkiin ja siirsin hiekan toiseen altaaseen ja kasvit kun vettä oli jo jonkin verran ja sitten ne savikuulat hiukan ainakin mein vesi sameni miut ei tukkinut pohjaa ihan mohjoksi menneet savokuulat heitin poijes

    • ville-j

      Noh, mikäähän ei estä laittamasta vaikka viittä eri valmistetta sinne, mutta miksi ihmeessä?

      PMDD sisältää samat mikro- ja makroravinteet kuin muutkin kaupalliset valmisteet.

      PMDD:n käyttö riippuu tietysti siitä, millainen resepti sinulla on. Itse sekoitan sitä pitkälle TMG:tä myötäillen, eli vastannee pitkälti Tropical Master Growta koostumukseltaan.

      Savesta:
      - kyllä leviää. Ja itse muuton yhteydessä heitin pohjahiekan menemään, koska en totisesti olisi alkanut sitä pesemään. Kävin hakee uuden hiekan akvaarioon. Säilytin bakteerikannan suodattimissa ja olin ruokkimatta kaloja muutaman päivän ja sen jälkeen varovasti vain.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      987
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      744
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe