Naantalin hyvät ja huonot alueet?

taina

Eli te jotka Naantalissa jo asutte, niin mitkäköhän mahtaa olla ne Naantalin hyvät asuinalueet? Perinteisestihän vuokra-asunnot tekevät alueesta "levottoman", joten missä päin Naantalia ne sijaitsevat? Ollaan Turusta ja etsitään omistusasuntoa Naantalista, mutta ei kauhean hyvin tunneta sitä. Ei olis kauhean mukava päätyä asumaan johonkin Varissuon tai Hovirinnan tapaiseen paikkaan.

77

29425

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on muuten

      , että vuokralla asuvat ovat, jolleivät köyhiä, niin ainakin älyllisesti tahi mielenterveydellisesti harhautuneita. Veisivät vuokralla-asujat Kiinaan halpatyövoimaksi, siitähän saisivat vuokralla-asumista.

      Täällä Naantalissa on vuokra-asuntoja kyllä oikeastaan vähän joka alueella, että en suosittele tänne tulemista. Tosin vuokrataso on korkea, mutta kyllä hulinaa riittää.

      Kannattaa varmaan jäädä Turkuun tai muuttaa Kauniaisiin.

      • räyhähenki

        Taidat itse asua vuokralla, kun noin ärsyttää. Jos joku ei halua asua vuokralähiössä, niin anna heidän olla. Ja sori vaan, mutta otetaanpa muutama esimerkki: Varissuo, Lauste, Halinen. Kaikki alueita, joissa ei uskalla yksin kulkea edes päiväsaikaan, ja totta vieköön, kaikki myös melkoisia vuokralähiöitä...


      • on muuten
        räyhähenki kirjoitti:

        Taidat itse asua vuokralla, kun noin ärsyttää. Jos joku ei halua asua vuokralähiössä, niin anna heidän olla. Ja sori vaan, mutta otetaanpa muutama esimerkki: Varissuo, Lauste, Halinen. Kaikki alueita, joissa ei uskalla yksin kulkea edes päiväsaikaan, ja totta vieköön, kaikki myös melkoisia vuokralähiöitä...

        Mutta hyvä Räyhähenki, minähän kerroin kuinka inhoan vuokralla-asujia. Heitä voidaan syyttää tästä Suomen alasajosta. Kuka enää haluaa sijoittaa Suomeen kun työttömiä vuokralla-asujia on joka kulmalla notkumassaa. Ja voin kertoa, että heitä roikkuu minunkin taloni pensasaitoihin kuseskelemassa täällä Naantalissa.


      • ulve
        on muuten kirjoitti:

        Mutta hyvä Räyhähenki, minähän kerroin kuinka inhoan vuokralla-asujia. Heitä voidaan syyttää tästä Suomen alasajosta. Kuka enää haluaa sijoittaa Suomeen kun työttömiä vuokralla-asujia on joka kulmalla notkumassaa. Ja voin kertoa, että heitä roikkuu minunkin taloni pensasaitoihin kuseskelemassa täällä Naantalissa.

        käytä järkeä kusemiseen tarvitaan aina valtion varoja.se työllistää kuseksijoita.joten oravanpyörä on valmiina työttömille


      • mää tiärän
        ulve kirjoitti:

        käytä järkeä kusemiseen tarvitaan aina valtion varoja.se työllistää kuseksijoita.joten oravanpyörä on valmiina työttömille

        jos oot muka parempi niin muuta sitte paremmalle alueelle ja jos oot parempi niin ei sun sitä täällä tartte kysellä.


      • Anneli
        räyhähenki kirjoitti:

        Taidat itse asua vuokralla, kun noin ärsyttää. Jos joku ei halua asua vuokralähiössä, niin anna heidän olla. Ja sori vaan, mutta otetaanpa muutama esimerkki: Varissuo, Lauste, Halinen. Kaikki alueita, joissa ei uskalla yksin kulkea edes päiväsaikaan, ja totta vieköön, kaikki myös melkoisia vuokralähiöitä...

        Olen asunut Taimossa ja nyt keskustan lähettyvillä. Keskusta minusta aavistuksen rauhallisempaa kuin Taimossa meillä ainakin on kuin asuisi maalla. Taimossa liikaa autoja ne rassasi pahasti.

        Anneli


      • kärttyinen opiskelija
        on muuten kirjoitti:

        Mutta hyvä Räyhähenki, minähän kerroin kuinka inhoan vuokralla-asujia. Heitä voidaan syyttää tästä Suomen alasajosta. Kuka enää haluaa sijoittaa Suomeen kun työttömiä vuokralla-asujia on joka kulmalla notkumassaa. Ja voin kertoa, että heitä roikkuu minunkin taloni pensasaitoihin kuseskelemassa täällä Naantalissa.

        inhoat vuokralla asujia vaikka osa heistä on opiskelijoita ja siis potenttisia tulevia omistusasunnon onnellisia omistajia? Valitettavasti harvalla opiskelijalla kun on varaa siihen punaiseen tupaan ja perunamaahan.


      • Naantalin pöllö

        Taidat olla edesmenneen valtakunnanjohtajan poika? Ei tervejärkinen ihminen, jolla on edes vähäinenkin määrä älyä tommoisia kirjoittele mitä sinä tosi-pöllö kirjoittelet. Jos jotakin ryhmää pitäisi kiinaan passittaa, niin sinun laisiasi ajettelijoita sinne olisi syytä kyskata. Muuta itse kauniaisiin. Tiedätkö, että ihminen on köyhäkin ihminen. Sinulta puuttuu kyky tajuta toisen ihmisen hätä!


      • Banaani Janne
        Anneli kirjoitti:

        Olen asunut Taimossa ja nyt keskustan lähettyvillä. Keskusta minusta aavistuksen rauhallisempaa kuin Taimossa meillä ainakin on kuin asuisi maalla. Taimossa liikaa autoja ne rassasi pahasti.

        Anneli

        Itse Naantalissa lähes kaksikymmentä vuotta asuneena voin sanoa että kaupunki on äärimmäisen rauhallinen ja kaikenkaikkiaan hyvä paikka asua. Ongelmia toki löytyy, mutta niistä ei normaaleille pulliaiselle juurikaan haittaa ole. Otetaan vaikka esimerkiksi tämä huume"ONGELMA"; jokaisella paikkakunnalla on huumeita toisissa enemmän, toisissa vähemmän. Huumepiireihin ei kuitenkaan kovin helposti eksy - ainakaan Naantalissa. Olen kuullut ystävieni huumeseikkailuista, ja itsekin muutaman kerran miedompia huumeita kokeillut. Tästä huolimatta kahdenkymmenen vuoden aikana en ole nähnyt yhtään ainoata huumepiikkiä lojumassa maassa, saatikka nähnyt huumehuuruisia joukkioita. Yritän vain sanoa että huumeet eivät ole paha asia, eikä Naantalissa, jonka huumeidenkäyttökulttuuri rajoittuu lähinnä nuorten kokeiluihin, ole mitään pelättävää huumeiden osalta.

        Lapsiperheitä Naantalissa on väestöön nähden todella paljon. Kasvavat nuoret tapaavat tehdä kaikenlaista jännittävää ja kiellettyä, joten pientä ilkivaltaa esiintyy. Mistään pahoinpitelyistä en puhu, vaan lähinnä satunnaisista amatööritaideteoksista(lue. graffiteista) ja kepposista. Nämä asiat kuuluvat normaalin kasvavan nuoren elämään eikä niitä pidä pelätä vaan niihin on osattava suhtautua oikealla tavalla. Vaikka joistain voi tuntua hölmöltä, asia vaan on näin.

        Viimeisenä, oikeastaan ainoana oikeana ongelmana on Naantalin liikenne. Joku tästä taisikin jo jotain kirjoittaa, mutta toistan vielä. Naantalissa on pidettävä silmällä liikennettä ja kuljettava varoen. Nuoret päristelevät mopoillansa ja (nuoret) aikuiset leikkivät rallia kaduilla. Lapsiperheiden on tärkeää opettaa nuorimmille kuinka terve ihminen käyttäytyy liikenteessä, näin ei synny ongelmia.

        Naantalin nuoriso liikkuu akselilla Nuhjala-Karvetti-Suopelto. Keskustassa on yleensä rauhallista, mutta kirkkopuistossa on toisinaan melskettä. Mitään Varissuohon verrattavaa aluetta Naantalissa ei todellakaan ole, kaupungin lähiöt kuten pahamaineiset käärmetalot ovat itseasiassa aika rauhallisia paikkoja elää. Kaikista rauhallisimpia alueita ovat Lietsala, Soininen, Luonnonmaa ja muut porvarialueet.

        Kaikenkaikkiaan Naantali on yksi Suomen kauneimmista ja viihtyisimmistä kaupungeista, ellei se kaikista viihtyisin. Lapsiperheelle kaupunki on loistava asuinympäristö. Kunta järjestää rutkasti harraste- ja virkistystoimintaa, ja ensimmäisen asteen koulutus on vertaansa vailla. Sääli sinäänsä, mutta Naantalissa ei lukion lisäksi juuri toisen asteen kouluja ole. Ehkä tämä onkin yksi syy miksi kaupunki on pysynyt niin rauhallisena niin kauan. Kesällä Naantali puhkeaa loistoonsa, oikeaksi kesäparatiisiksi. Vanha kaupunki on kaunis näky ja siellä on rentouttava vain kävellä. lapsiperheet suuntavat muumimaailmaan ja muut loikoilevat rannalla. Naantalissa on paljon nähtävää, itse teen yhä uusia löytöjä kun matkaan ympäri kaupunkia. Kesäkaupungin maine on kirinyt myös muualle, sillä kesäisin keskusta tulvii turisteja, jopa Japanista asti. Naantali on Suomen Malorca :].


      • Raisiolainen+++++

        elämää on vain kesäisin.
        Sinulla elämää on kai vain netissä.


      • .Sorbus.
        on muuten kirjoitti:

        Mutta hyvä Räyhähenki, minähän kerroin kuinka inhoan vuokralla-asujia. Heitä voidaan syyttää tästä Suomen alasajosta. Kuka enää haluaa sijoittaa Suomeen kun työttömiä vuokralla-asujia on joka kulmalla notkumassaa. Ja voin kertoa, että heitä roikkuu minunkin taloni pensasaitoihin kuseskelemassa täällä Naantalissa.

        Sinä asustelet "liekkimajassa".


      • Banaani Janne kirjoitti:

        Itse Naantalissa lähes kaksikymmentä vuotta asuneena voin sanoa että kaupunki on äärimmäisen rauhallinen ja kaikenkaikkiaan hyvä paikka asua. Ongelmia toki löytyy, mutta niistä ei normaaleille pulliaiselle juurikaan haittaa ole. Otetaan vaikka esimerkiksi tämä huume"ONGELMA"; jokaisella paikkakunnalla on huumeita toisissa enemmän, toisissa vähemmän. Huumepiireihin ei kuitenkaan kovin helposti eksy - ainakaan Naantalissa. Olen kuullut ystävieni huumeseikkailuista, ja itsekin muutaman kerran miedompia huumeita kokeillut. Tästä huolimatta kahdenkymmenen vuoden aikana en ole nähnyt yhtään ainoata huumepiikkiä lojumassa maassa, saatikka nähnyt huumehuuruisia joukkioita. Yritän vain sanoa että huumeet eivät ole paha asia, eikä Naantalissa, jonka huumeidenkäyttökulttuuri rajoittuu lähinnä nuorten kokeiluihin, ole mitään pelättävää huumeiden osalta.

        Lapsiperheitä Naantalissa on väestöön nähden todella paljon. Kasvavat nuoret tapaavat tehdä kaikenlaista jännittävää ja kiellettyä, joten pientä ilkivaltaa esiintyy. Mistään pahoinpitelyistä en puhu, vaan lähinnä satunnaisista amatööritaideteoksista(lue. graffiteista) ja kepposista. Nämä asiat kuuluvat normaalin kasvavan nuoren elämään eikä niitä pidä pelätä vaan niihin on osattava suhtautua oikealla tavalla. Vaikka joistain voi tuntua hölmöltä, asia vaan on näin.

        Viimeisenä, oikeastaan ainoana oikeana ongelmana on Naantalin liikenne. Joku tästä taisikin jo jotain kirjoittaa, mutta toistan vielä. Naantalissa on pidettävä silmällä liikennettä ja kuljettava varoen. Nuoret päristelevät mopoillansa ja (nuoret) aikuiset leikkivät rallia kaduilla. Lapsiperheiden on tärkeää opettaa nuorimmille kuinka terve ihminen käyttäytyy liikenteessä, näin ei synny ongelmia.

        Naantalin nuoriso liikkuu akselilla Nuhjala-Karvetti-Suopelto. Keskustassa on yleensä rauhallista, mutta kirkkopuistossa on toisinaan melskettä. Mitään Varissuohon verrattavaa aluetta Naantalissa ei todellakaan ole, kaupungin lähiöt kuten pahamaineiset käärmetalot ovat itseasiassa aika rauhallisia paikkoja elää. Kaikista rauhallisimpia alueita ovat Lietsala, Soininen, Luonnonmaa ja muut porvarialueet.

        Kaikenkaikkiaan Naantali on yksi Suomen kauneimmista ja viihtyisimmistä kaupungeista, ellei se kaikista viihtyisin. Lapsiperheelle kaupunki on loistava asuinympäristö. Kunta järjestää rutkasti harraste- ja virkistystoimintaa, ja ensimmäisen asteen koulutus on vertaansa vailla. Sääli sinäänsä, mutta Naantalissa ei lukion lisäksi juuri toisen asteen kouluja ole. Ehkä tämä onkin yksi syy miksi kaupunki on pysynyt niin rauhallisena niin kauan. Kesällä Naantali puhkeaa loistoonsa, oikeaksi kesäparatiisiksi. Vanha kaupunki on kaunis näky ja siellä on rentouttava vain kävellä. lapsiperheet suuntavat muumimaailmaan ja muut loikoilevat rannalla. Naantalissa on paljon nähtävää, itse teen yhä uusia löytöjä kun matkaan ympäri kaupunkia. Kesäkaupungin maine on kirinyt myös muualle, sillä kesäisin keskusta tulvii turisteja, jopa Japanista asti. Naantali on Suomen Malorca :].

        varmaankin yhdellä mainitsemistasi porvarialueista (rivitaloja ja omakotitaloja) voin suurimmin osin yhtyä kuvaukseesi.


    • 5 vuotta

      Terve,

      Olen asunut naantalissa suopellon alueella nyt 5 vuotta ja on kiistattomasti paras paikka missä olen ikinä asunut. Tarpeelliset palvelut kauppa kirjasto, p-autom. , leikkikentät, hevostallit, pururadat, päiväkodit ja koulut kävelymatkan päässä ja todella rauhallista. Kerran kiireessä jätin auton oven auki (apposelleen) kahdeksi vuorokaudeksi kunnes naapuri tuli kysymään että miksi auto on auki.
      Kadullani ei kuulemma ole koskaan varastettu autoa, murtauduttu taloon tai mitään muutakaan. Lapsilla on hyvät olot- kaikki toimii. Suosittelen lämpimästi mm. soinisten uutta aluetta, suopeltoa, keskustaa varauksin. Nuhjalan alue on levoton, Ruona on levoton paikotellen, Lietsalan takana teollisuusalue (vuokrakasarmit) levottomia myös keskustan alue on paikoin levoton. Muut ovatkin mielestäni rauhallisia.

      • vastaa

        itse asunut sekä keskustassa, että Nuhjalassa(jossa asun nykyäänkin), enkä kyllä allekirjoita Nuhjalan levottomuutta. Tosin en asu kaupungin vuokratalossa, mutta kerrostalossa kuitenkin, ja mainitsemalla "huonolla ja levottomalla" alueella.
        2vuotiaan lapseni kanssa voimme aivan rauhassa käydä leikkipuistossa niin päivällä kuin illallakin, eikä myöskään yöuntamme mikään häiritse. Kauppaan on aivan turvallista mennä vaikka yhdeksän aikaan illalla!!!
        Tervetuloa vaan lähiöön, turvallista ja suht rauhallista täällä on! :)


      • naantalilainen

        aika tarkkaan olet nämä alueet rajannut kun tuntuu itseltäni ainakin että nuhjala-suopelto raja on vähän häälyvä... jos etappi luetaan nuhjalaan (onhan sen osote nuhjalantie) ja suopellon koululta näkyy etapille niin eihän nuhjalassa voi olla hirveän vaarallista jos suopellossa on rauhallista.
        itse olen kokenut naantalin joka puolella turvalliseksi. naantalissa vuokra-asuntojen määrä on kuitenkin niin pieni ja suurin osa asukkaista asu omistusasunnossa: omakotitalossa, rivi- tai kerrostalossa.
        jos varkaita pelkää niin tiedoksi: siellä missä varakasta porukkaa siellä varkaita. eli kannattaa pitää pyörät lukittuina.


      • Naantalilainen

        Taimon ok-alue on rauhallinen, palvelut yhtä lähellä kuin Suopellon alueella. On asuttu vuokralla, omistusosakkeessa ja nyt sitten ok-talo. Jokaisessa on hyvät ja huonot puolensa !!! Mutta jos jotain kannattaa vältää, niin Naantalin Sienipolun kerrostalojen vuokrakämppiä, aikoinaan lähellä asunut ja se riitti !!!


    • Merika

      Ruonassa, varsinkin rannassa (Ranta-Ruona, en tiedä onko virallinen nimi) on kauniita ja rauhallisia paikkoja. Vuokra-asuntoja parissa kerrostalossa, mutta ei häiriöksi asti. Taimo on myös kiva siinä vieressä. Nuhjala on ongelma-aluetta mun mielestä, paljon vuokra-asuntoja ja ongelmaisia ihmisiä. Kirjasto ja kauppa tosin lähellä, mut eipä siitä keskustaankaan ole kuin pari kilometriä. Keskustan taloissa kirkkopuiston läheisyydessä olen kuullut olevan huumeongelmaa, joten en sinne muuttamista suosittelisi. Suovuori on mukavaa ja rauhallista aluetta, mut bussiyhteydet ei ole hääppöiset jos niitä on tarve käyttää.

    • ellu00

      Soinisissa ja Suopellossa varmaan rauhallisinta. Taimoa ja etenkin Ruonaa en suosittele...

      • Naantalilainen

        Ruona nykyään rauhallista aluetta ja en ymmärrä, miksi ellu00 ei suosittele sitä. Alueella asuu suurimmaksi osaksi vanhoja ihmisiä ja muutamia lapsiperheitä, häiriköitä erittäin vähän! Osassa taloista kauniit merinäköalat ja yleisilme on siisti. Itse olen muuttamassa takaisin Ruonaan juuri edellämainituista syistä ja lisäksi siellä asuneena voin sanoa, että siellä uskallan liikkua myös öisin yksin.


    • kari13

      Asun keskustassa ja pidän sitä parhaana paikkana, kaikki kaupungin palvelut kävelymatkan päässä. Tosin asunnot ovat kallita, kerrostalon kolmio yli 200 tuhatta euroa. Lähiöistä taas on pitkä matka keskustaan. Riippuu siitä mitä arvostaa. Minä arvostan sitä, että ei tarvi aina autolla lähteä liikkeelle, kun asuu keskustassa.

      • Ma elan

        on huonosti käyttäytyviä ihmisiä olivat he sitten osakkeenomistajia tai vuokralaisia. Toisilta ihmisilta vaan yksinkertaisesti puuttuu tapa ajatella sekä empaattisuus eli toisten ihmisten huomioonottaminen. Vamma tämäkin.


    • jo 20vuotta

      Siis olen asunut Naantalissa reilut 20 vuotta ja jos rauhallisuutta haluat niin ehdottomasti vanhakaupunki (kesällä tosin turisteja tölläämässä), mutta niillä pienemmillä kujilla ja Kuparivuoren rinteillä saa asustella oikein rauhassa. Sitten on hyvää aluetta myös keskusta ja MeriNaantali, sekä sillan yli mentäessä Luonnonmaa. Alueet "huonontuvat" heti Raisioonpäin lähdettäessä. Yleensäkin runsas kerrostalo asutus tekee alueesta rauhattomamman. Ruona on ainakin levotonta seutua, en suosittele. Rahalla saa ja hevosella pääsee, elikkä mitä hienompia omakotitaloja ja rahaa löytyy niin sitä "rauhallisempaa" seutukin yleensä on :) Köyhät kyykkyyn..

      • vuotta?

        ja sanot että raisioon päin mentäessä alueet huonontuvat. tuleppa tänne lietsalaan RAISION rajalle vaikka meille kahville vai pelkäätkö lapsiperheitä ja "halpoja asuntoja"?


    • -M-

      Olen asunut 23 vuotta täällä joten aika hyvin tiedän nämä alueet. Vältettäviä kohteita ovat ehdottomasti Ruona ja Nuhjala. Ovat levottomia alueita ja molemmassa "keskipisteenä" pubi. Voisin suositella ok-alueista Soiniemeä, Taimoa, Viialaa tai Kultarantaa.
      Kerrostaloista en osaa muuta sanoa kun sen että esim. Teräskatu on suht rauhallinen vaikka pihassa myös vuokrakerrostalo. Koulu ja urheilukenttä sekä päiväkoti on aivan vieressä ja kauppaankaan ei tule kuin 1 km (keskustaan n.4km). Ja asunnot suht edullisia Naantalin muihin hintoihin verrattuna. Asuu aika paljon lapsiperheitä=)

    • hovirintalainen

      hovirinta ei ole lähelläkään yhtä huono paikka kuin varissuo. niitä ei voi edes verrata. turpaan tuollaisia paskanjauhajia pitäisi vetää.

      • paljon nähnyt

        Olen asunut muumilaaksossa lähes 20 vuotta, Karvetissa, Tammistossa ja nyt Ruonassa. Tunnen hyvin myös kaikki muut asuntoalueet. Naantalissa on kaahailu ongelmia, poliisin takaa-ajoja ja automurtoja eniten Tammisto-Karvetti-Nuhjala sektorilla. Ainakin osan näistä tekee Raisiolaiset, välillä myös Turkulaisia ja Kaarinalaisia on jäänyt kiinni. Autoon liittyvät ongelmat siis keskittyvät kaupungin Raision puoleiseen reunaan. Haikarinkadulta poistettiin eräänä keväänä 7 ajoneuvoa, katu täyttyi hylätyistä ja ehkä varastetuista autoista.
        Pikkurikollisilla ja narkomaaneilla on yhteyksiä ympäri kaupunkiseutua, mikään lintukoto Naantalikaan ei siis ole. Pahimmassa maineessa lienevät Nuhjalantien alku, Haikarinkatu, Karvetin käärmetalojen seutu, Ruonan Isännäntien loppuosa, mutta näissäkin elää pääosin ihan "normaalia" porukkaa, eikä muutamat rauhattomammat talot pilaa koko alueen rauhaa.
        Naantalissa on toistaiseksi vain vähän ulkomaalaisia ja heistäkin useimmat ovat ympäri maailmaa, toisin kuin Turussa, jossa pääosa tulijoista on vain muutamasta tietystä maasta. Tähän tietysti on Naantalissa vaikuttanut nihkeä suhtautuminen pakolaisiin. Sisään muutettaan tietysti ympäristökunnista, mutta myös ympäri maata, sillä Naantali on laajalti hyväässä maineessa ja työpaikat ovat lähellä. Vuokrataloja on vuoro perään saneerattu ja vuokria nostettu, kovin halvalla ei pääse enää kuin muutamassa talossa ja nekin tullaan jossain vaiheessa saneeraamaan varmasti. Hissejä myös rakennetaan. Pienessä kaupungissa muutamat häiriköt ovat näkyvämmin esillä. Taimossa ongelmia on ollut koululla ja uimarannan seutuvilla. Itse en ole joutunut koskaan minkään näköisiin ongelmiin täällä, vaikka olen öisinkin kävellyt laajalla alueella. Oma normaali käytös ja terve järki riittää. Levotonta on baarien ympäristössä, mutta sielläkin ongelmat yleensä rajoittuvat korkeintaan baarin pihaan, viinaveikkojen välisiin kähinöihin. Nykyään Naantalissa on enemmän ilkivaltaa kuin ennen, pääosin kuitenkin sellaista pienimuotoista häirintää ja hajoittamista. Ongelmia ei suinkaan tuota vain eräät vuokratalojen nuoret ja lapset, vaan tiedän että näitä porukoita on yhtälailla, jos ei enemmänkin osaketalon nuorissa ja lapsissa. Tämä johtunee vanhempien kiireisestä elämäntyylistä, yhteisen ajan ja avoimmuuden puutteesta. Vanhemmat eivät välitä, eivät näe mitä omissa oloissa elävä nuori touhuaa, tai eivät ole itse riittävän vahvoja puuttumaan nuoren ongelmiin, saattavat vähätellä ongelmia. Keskustassa asuu pääosin keski-ikäisiä ja vanhuksia. Nuorten Naantalin keskusta on Aurinkotien molemmin puolin Nuhjalasta aina Kuparivuorelle asti. Naantalissa on suhteellisen vähän vuokrataloja, "paremman, rikkaan" kaupungin mainetta on vaalittu tietoisesti, eikä vuokrakasarmeja ole tehty. Vuokrataloalueet kattavat lähiöistä vain 30-15%. Kasvavassa kaupungissa tietysti myös ongelmat lisääntyvät, mutta kaikenkaikkiaan Naantali on vielä pikkukaupunkimainen. Tiivis puistomainen kaupunkirakenne, monivivahteinen. Joskin täällä on sisäänlämpeävä hallinto. Silti varmasti yksi parhaista kaupungeista elää Suomessa. Kehityksessä on onnistuttu siihen hähden hyvin että Naantali on pitkään ollut yksi suomen nopeiten kasvavista kaupungeista. Antaa kaikkien kukkien kukkia, rakennetaan hyvää yhteistä Naantalia, asuit sitten Nuhjalassa tai Luonnonmaalla. Minusta Naantalin rikkaus on juuri se monivivahteisuus.


      • Ann32
        paljon nähnyt kirjoitti:

        Olen asunut muumilaaksossa lähes 20 vuotta, Karvetissa, Tammistossa ja nyt Ruonassa. Tunnen hyvin myös kaikki muut asuntoalueet. Naantalissa on kaahailu ongelmia, poliisin takaa-ajoja ja automurtoja eniten Tammisto-Karvetti-Nuhjala sektorilla. Ainakin osan näistä tekee Raisiolaiset, välillä myös Turkulaisia ja Kaarinalaisia on jäänyt kiinni. Autoon liittyvät ongelmat siis keskittyvät kaupungin Raision puoleiseen reunaan. Haikarinkadulta poistettiin eräänä keväänä 7 ajoneuvoa, katu täyttyi hylätyistä ja ehkä varastetuista autoista.
        Pikkurikollisilla ja narkomaaneilla on yhteyksiä ympäri kaupunkiseutua, mikään lintukoto Naantalikaan ei siis ole. Pahimmassa maineessa lienevät Nuhjalantien alku, Haikarinkatu, Karvetin käärmetalojen seutu, Ruonan Isännäntien loppuosa, mutta näissäkin elää pääosin ihan "normaalia" porukkaa, eikä muutamat rauhattomammat talot pilaa koko alueen rauhaa.
        Naantalissa on toistaiseksi vain vähän ulkomaalaisia ja heistäkin useimmat ovat ympäri maailmaa, toisin kuin Turussa, jossa pääosa tulijoista on vain muutamasta tietystä maasta. Tähän tietysti on Naantalissa vaikuttanut nihkeä suhtautuminen pakolaisiin. Sisään muutettaan tietysti ympäristökunnista, mutta myös ympäri maata, sillä Naantali on laajalti hyväässä maineessa ja työpaikat ovat lähellä. Vuokrataloja on vuoro perään saneerattu ja vuokria nostettu, kovin halvalla ei pääse enää kuin muutamassa talossa ja nekin tullaan jossain vaiheessa saneeraamaan varmasti. Hissejä myös rakennetaan. Pienessä kaupungissa muutamat häiriköt ovat näkyvämmin esillä. Taimossa ongelmia on ollut koululla ja uimarannan seutuvilla. Itse en ole joutunut koskaan minkään näköisiin ongelmiin täällä, vaikka olen öisinkin kävellyt laajalla alueella. Oma normaali käytös ja terve järki riittää. Levotonta on baarien ympäristössä, mutta sielläkin ongelmat yleensä rajoittuvat korkeintaan baarin pihaan, viinaveikkojen välisiin kähinöihin. Nykyään Naantalissa on enemmän ilkivaltaa kuin ennen, pääosin kuitenkin sellaista pienimuotoista häirintää ja hajoittamista. Ongelmia ei suinkaan tuota vain eräät vuokratalojen nuoret ja lapset, vaan tiedän että näitä porukoita on yhtälailla, jos ei enemmänkin osaketalon nuorissa ja lapsissa. Tämä johtunee vanhempien kiireisestä elämäntyylistä, yhteisen ajan ja avoimmuuden puutteesta. Vanhemmat eivät välitä, eivät näe mitä omissa oloissa elävä nuori touhuaa, tai eivät ole itse riittävän vahvoja puuttumaan nuoren ongelmiin, saattavat vähätellä ongelmia. Keskustassa asuu pääosin keski-ikäisiä ja vanhuksia. Nuorten Naantalin keskusta on Aurinkotien molemmin puolin Nuhjalasta aina Kuparivuorelle asti. Naantalissa on suhteellisen vähän vuokrataloja, "paremman, rikkaan" kaupungin mainetta on vaalittu tietoisesti, eikä vuokrakasarmeja ole tehty. Vuokrataloalueet kattavat lähiöistä vain 30-15%. Kasvavassa kaupungissa tietysti myös ongelmat lisääntyvät, mutta kaikenkaikkiaan Naantali on vielä pikkukaupunkimainen. Tiivis puistomainen kaupunkirakenne, monivivahteinen. Joskin täällä on sisäänlämpeävä hallinto. Silti varmasti yksi parhaista kaupungeista elää Suomessa. Kehityksessä on onnistuttu siihen hähden hyvin että Naantali on pitkään ollut yksi suomen nopeiten kasvavista kaupungeista. Antaa kaikkien kukkien kukkia, rakennetaan hyvää yhteistä Naantalia, asuit sitten Nuhjalassa tai Luonnonmaalla. Minusta Naantalin rikkaus on juuri se monivivahteisuus.

        5:n vuoden kokemus mutta iltaisin usein kävelen Väinölästä - Kylpylän viertä Viialan kautta Karvettiin jalkapallokentän viertä Aurinkotielle. Siitä tulee mukava 30min per suunta.

        Koskaan ei ole tullut ketään vastaan jota olisin edes hieman pelännyt. Teen lenkkiä juuri pimeällä joten jos täällä mörköjä olisi olisin kyllä nähnyt..:)

        Naisena täällä uskaltaa kävellä pimeällä yksin toki järki päässä pitää aina pitää.

        Ann


      • Virtasen_mamma
        Ann32 kirjoitti:

        5:n vuoden kokemus mutta iltaisin usein kävelen Väinölästä - Kylpylän viertä Viialan kautta Karvettiin jalkapallokentän viertä Aurinkotielle. Siitä tulee mukava 30min per suunta.

        Koskaan ei ole tullut ketään vastaan jota olisin edes hieman pelännyt. Teen lenkkiä juuri pimeällä joten jos täällä mörköjä olisi olisin kyllä nähnyt..:)

        Naisena täällä uskaltaa kävellä pimeällä yksin toki järki päässä pitää aina pitää.

        Ann

        Mistä ihmeestä revitään näitä "tilastoja"? Joku edellä väitti lähiöistä olevan vuokrataloja 15-30%. perustuen mihin? kaupungin vuokrataloilla on kaikkiaan alle 900 asuntoa! Käsittäen siis koko nykyisen Naantalin (Nli-M:masku-R:lä-Velkua). Sitten Sato Yh Merimieseläkekassa ja pari muuta päälle, niin koko kaupungissa on noin tuhat = 1000 vuokra-asuntoa. Lisäksi ns. kovanrahan asunto-osakeyhtiöissä olevat yksityisten ihmisten omistamat sijoitusasunnot, joihin ei millään rupusakilla ole mitään asiaa. Joten, mistä näitä muka tilastoja oikein tulee?

        Sitten joku väitti Kirkkopuiston lähettyvillä olevissa taloissa asuvan huumehörhöjä....Siis missä? Alkuun tiedoksi: sen puiston nimi ei ole kirkkopuisto, kuten muualta tulleet sitkeästi luulevat, vaan Kaivopuisto. Ja tarkoittaako kirjoittaja, että niissä kovanrahan taloissa, joissa pieni kaksioikin maksaa liki 200 000,- asuisi vuokralla huumehörhöjä...joskus kymmenen vuotta sitten ns. vanhan terveystalon yhdessä osakkeessa oli jotain levottomuutta, mutta senkin aiheutti osakkeen omistaja itse, joten päivitä tietosi ennen kuin sitä nykytietona ja totuutena jaat.

        Itse asuin vielä muutama vuosi sitten vanhassa kaupungissa, mutta totuus on että siellä on levotonta kesäisin, kun muumituristit tunkevat pihallesi eväitä syömään ja kuseskelemaan nurkkiin tai yrittävät persaukisina säästää muutaman euron tuomalla autonsa pihallesi ilmaiseen parkkiin, josta siiten tuleekin parkkisakko. Nykyisin asun täällä saariston puolella ja rauhallista on. Sielu ihan lepää.

        Alkuperäiselle kirjoittajalle haluaisin sanoa, että mitä tänne Naantaliin tunkee, ellei aluetta tunne, vaan täytyy netissä kysellä? Tulee vielä kulttuurishokki, kun ei edes täällä ole ainainen kesä ja auringonpaiste. Suoraan sanottuna ei täällä myöskään kaivata sellaisia muuttajia, jotka sitten vaan haikailevat sinne vanhaan kotikaupunkiinsa, ja käyttävät sen tai Raision palveluita, täällä kun on tapana tehdä myös ostoja ja käyttää palveluita, jotta ne myös tulevaisuudessa säilyvät.


      • Asiantuntijako
        Virtasen_mamma kirjoitti:

        Mistä ihmeestä revitään näitä "tilastoja"? Joku edellä väitti lähiöistä olevan vuokrataloja 15-30%. perustuen mihin? kaupungin vuokrataloilla on kaikkiaan alle 900 asuntoa! Käsittäen siis koko nykyisen Naantalin (Nli-M:masku-R:lä-Velkua). Sitten Sato Yh Merimieseläkekassa ja pari muuta päälle, niin koko kaupungissa on noin tuhat = 1000 vuokra-asuntoa. Lisäksi ns. kovanrahan asunto-osakeyhtiöissä olevat yksityisten ihmisten omistamat sijoitusasunnot, joihin ei millään rupusakilla ole mitään asiaa. Joten, mistä näitä muka tilastoja oikein tulee?

        Sitten joku väitti Kirkkopuiston lähettyvillä olevissa taloissa asuvan huumehörhöjä....Siis missä? Alkuun tiedoksi: sen puiston nimi ei ole kirkkopuisto, kuten muualta tulleet sitkeästi luulevat, vaan Kaivopuisto. Ja tarkoittaako kirjoittaja, että niissä kovanrahan taloissa, joissa pieni kaksioikin maksaa liki 200 000,- asuisi vuokralla huumehörhöjä...joskus kymmenen vuotta sitten ns. vanhan terveystalon yhdessä osakkeessa oli jotain levottomuutta, mutta senkin aiheutti osakkeen omistaja itse, joten päivitä tietosi ennen kuin sitä nykytietona ja totuutena jaat.

        Itse asuin vielä muutama vuosi sitten vanhassa kaupungissa, mutta totuus on että siellä on levotonta kesäisin, kun muumituristit tunkevat pihallesi eväitä syömään ja kuseskelemaan nurkkiin tai yrittävät persaukisina säästää muutaman euron tuomalla autonsa pihallesi ilmaiseen parkkiin, josta siiten tuleekin parkkisakko. Nykyisin asun täällä saariston puolella ja rauhallista on. Sielu ihan lepää.

        Alkuperäiselle kirjoittajalle haluaisin sanoa, että mitä tänne Naantaliin tunkee, ellei aluetta tunne, vaan täytyy netissä kysellä? Tulee vielä kulttuurishokki, kun ei edes täällä ole ainainen kesä ja auringonpaiste. Suoraan sanottuna ei täällä myöskään kaivata sellaisia muuttajia, jotka sitten vaan haikailevat sinne vanhaan kotikaupunkiinsa, ja käyttävät sen tai Raision palveluita, täällä kun on tapana tehdä myös ostoja ja käyttää palveluita, jotta ne myös tulevaisuudessa säilyvät.

        Olen asunut ja työskennellyt Naantalissa vuosikaudet. Paikka on kesäkaupunki jonne tulijoita riittää. Kalleimmat kerrostaloalueet ovat keskusta ja Meri-Naantali, muiden alueiden hinnat ovat selkeästi halvemmat. Rivi- ja omakotitaloissa hinnat vaihtelevat kovasti ja merinäkymä on asia mistä ollaan valmiita maksamaan paljon. Uudet asunnot ovat n. 2.500-3.000e /m², edullisimmat käytetyt huoneistot saa hiukan yli 1000e/m².

        Naantalissa ei muuten ole yhtään "huonoa" aluetta, naapurikunta Raisiosta sellaisiakin alkaa jo löytyä. Mitä ikinä sillä sitten tarkoitetaankin.


      • Naantalisti
        Asiantuntijako kirjoitti:

        Olen asunut ja työskennellyt Naantalissa vuosikaudet. Paikka on kesäkaupunki jonne tulijoita riittää. Kalleimmat kerrostaloalueet ovat keskusta ja Meri-Naantali, muiden alueiden hinnat ovat selkeästi halvemmat. Rivi- ja omakotitaloissa hinnat vaihtelevat kovasti ja merinäkymä on asia mistä ollaan valmiita maksamaan paljon. Uudet asunnot ovat n. 2.500-3.000e /m², edullisimmat käytetyt huoneistot saa hiukan yli 1000e/m².

        Naantalissa ei muuten ole yhtään "huonoa" aluetta, naapurikunta Raisiosta sellaisiakin alkaa jo löytyä. Mitä ikinä sillä sitten tarkoitetaankin.

        Naantali on kyllä aivan upea paikka. Ne kutsumme sitä suomen monacoksi. Isovanhempani asuvat väinölässä tarkemmin väinöläntiellä joka on kyllä satumainen paikka, meri on naantalin sydän mielestäni eikä muumikansa ja suuret turistijoukot häiritse kesäisin. Sosiaalinen terveys siinä vaan paranee sekä mukava vain on huomata iloisia ihmisiä jotka ovat tulleet kaukaa pallon toiselta poskelta Suomeen. Rauhallisuudesta puheen ollen en ole todellakaan tuntenut minkäänlaisia levottomuuksisa naantalissa vaikka käytännössä naantali on kesä kotini!


      • tykkään olla
        Naantalisti kirjoitti:

        Naantali on kyllä aivan upea paikka. Ne kutsumme sitä suomen monacoksi. Isovanhempani asuvat väinölässä tarkemmin väinöläntiellä joka on kyllä satumainen paikka, meri on naantalin sydän mielestäni eikä muumikansa ja suuret turistijoukot häiritse kesäisin. Sosiaalinen terveys siinä vaan paranee sekä mukava vain on huomata iloisia ihmisiä jotka ovat tulleet kaukaa pallon toiselta poskelta Suomeen. Rauhallisuudesta puheen ollen en ole todellakaan tuntenut minkäänlaisia levottomuuksisa naantalissa vaikka käytännössä naantali on kesä kotini!

        rauhattomuus on vähän venyvä kasite. Toiset häiriintyvät naapurin jokaisesta äänestä vaikka vaan yskäisystä. Toisilla on pidempi pinna ja häiriintyy vasta pahemman laatuisesta örveltämisestä ja musiikin huudattamisesta. Itse asun vanhassa kaupungissa eikä mikään häiritse. Jaa otetaanpa sen verran takaisin, että kesäaikaan suurikuutioisten moottoripyörien kaasuttaminen häiritsee, kun ikkunan lasit helisevät.


      • Viialassa asuva
        Ann32 kirjoitti:

        5:n vuoden kokemus mutta iltaisin usein kävelen Väinölästä - Kylpylän viertä Viialan kautta Karvettiin jalkapallokentän viertä Aurinkotielle. Siitä tulee mukava 30min per suunta.

        Koskaan ei ole tullut ketään vastaan jota olisin edes hieman pelännyt. Teen lenkkiä juuri pimeällä joten jos täällä mörköjä olisi olisin kyllä nähnyt..:)

        Naisena täällä uskaltaa kävellä pimeällä yksin toki järki päässä pitää aina pitää.

        Ann

        Miten hiivatissa sä saat Viialan tuohon lenkkiin sopimaan? Jos käyt Viialassa, et 30 min aikana per suunta sitä lenkkiä tee.


      • Naantalilainen vuode
        Ann32 kirjoitti:

        5:n vuoden kokemus mutta iltaisin usein kävelen Väinölästä - Kylpylän viertä Viialan kautta Karvettiin jalkapallokentän viertä Aurinkotielle. Siitä tulee mukava 30min per suunta.

        Koskaan ei ole tullut ketään vastaan jota olisin edes hieman pelännyt. Teen lenkkiä juuri pimeällä joten jos täällä mörköjä olisi olisin kyllä nähnyt..:)

        Naisena täällä uskaltaa kävellä pimeällä yksin toki järki päässä pitää aina pitää.

        Ann

        Miten hiivatissa sä saat Viialan tuohon lenkkiin sopimaan? Jos käyt Viialassa, et 30 min aikana per suunta sitä lenkkiä tee.
        Viialan pellolla asun nyt ja kakarana kuljin ( kun vielä lujaa pääsin) NLIN keskusta Kaivolan alue aikaan 22 min, nykyään menee jo n30 min.


    • ee+5tty

      Ainaki mun mielest.

    • 3+18

      Rymättylässä kerrostaloja? Onko siellä enemmän kerrostaloja kuin piimätien 3 taloa sekä kirkon vieressä oleva yksi?

    • Väärinvalinnut

      Naapurikyttääjät pahimpia:)
      Muutin itse Turusta yhden lapsen kanssa Naantalin wanhaan Kaupunkiin noin 3 vee sitten, EI vuokralaisalueelle vaan n.k. hienoon omistusasumistaloon wanhaan kaupunkiin, varoitan tekemästä samaa vrhettä: tässä talossa kytätään- ja jopa roskapussimme viiletty auki.Auton vuosikerrasta kommentoidaan ja pokkana udellaan mitäs oikeen teet? Kun meistä ei ole meluhaittaa niin keksittiin nopeasti muuta (aiheetonta) valittamista.
      Minua harmittaa etten valinnut rennompaa aluetta.
      Kyrpiintyneet vanhukset joilla on kaikki aika maailmassa tsiigata muitten tekemisiä ja itse pitävät haisevia ja haukkuvia mäyräkoiria ei oikein vastaa ennakkokäsitystäni rauhallisesta ja idyllisestä talosta lähellä muumimaailmaa.Huh huh.

    • Naantali 25v kokemus

      Naantalissa 25v asuneena, parhaat paikat asua jos on rahaa:

      1.Luonnonmaan saari
      Naantalin parempi porukka asuu täällä, porvaris meininkiä ja rahallaa saa maata.

      mitä lähempänä melkeen asut siltaa, tai jos on merinäköala, niin sen kalliimpi tontti. omakotialueita siis kaikki melkein, viime vuosina on alueelle tullut myös vaso asuntoja, eipä ole minua häirinnyt. kävelee 20 min keskustaan. fillarilla 10min. silti ihan luonnon rauhassa, saaressa.

      2.Meri Naantali ja vanha kaupunki, vilkasta kesällä, pysäköinti ongelmallista, turismin kanssa ei ongelmaa niin sinne vaan, tosin kiinteistöjä kaupan todella harvoin, ja aika raikkaat on hinnat myös.

      2.soinisen alue taimossa

      jos on hiukan vähemmän rahaa, mutta aika paljon silti..

      uusi ok alue, taloja tulee ja menee, vilkas liikenne, n 6 km keskustaan, mihinkään et sieltä kävele, et kauppaan et bussipysäkille turkuun. sikäli huono. tontit pieniä.

      3. vanha taimo.

      vanhempia kotteroita, ihan ok alue

      4.keskustan kerrostalot, ok talo alue väinöläntiellä aika pro, mutta pieni alue joten ei kovin usein mitään myynnissä.

      5. muut alueet: enempi vähempi kerrostalo asutusta, ja halvempaa työläisperheen kukkarolle sopivaa. kaikki plavelut läsnä, ja sieltäkin hyppää nopeasti kesän rientoihin fillarilla satamaan ja vanhaan kaupunkiin.

    • Ent. asukas

      Aikoinaan asuin Naantalissa 8 vuotta ja ainoa mikä pelotti oli se, että talvella illalla pääkatua kulkiessa ei näkynyt yhtään ihmistä. Varsinainen tuppukylä, jos Turku ei olisi lähelle niin se olisi aivan kuolettava paikka (puhun siis talviajasta).

      Omistusasunto tai ei, mielenterveyshäiriöitä tuntuu olevan aika usealla nettikirjoittajalla.

    • naantalin-nuori

      Moikka, siis naantalissahan on älyttömästi vuokra-asuntoja, mut en mä nyt sit tiedä tekeekö ne alueista täällä mitenkään levottomia, ei ainakaan keskustassa päin (K-supermarket Ellen:in ympäristö). Omistusasuntoja löytyy Luonnonmaalta, keskustastakin, Rymättylästä, Merimaskusta, Kultarannasta, Taimosta, Karvetista, ja tietääkseni myös Ruonasta, ja varsinkin Ranta-Ruonasta. Mutta Varissuota tai Hovirinnan kaltasta paikkaa ei kyllä Naantalista löydy, ei meinaan ota maahanmuuttajia vastaan. Harvoin näkee ulkomaalaisia asukkaita.

    • wanhakaupunkilainen

      Muutin Naantalin vanhaan kaupunkiin toistakymmentä vuotta sitten ja olen viihtynyt erittäin hyvin, paras paikka Naantalissa. Kesällä on vilkasta ja talvella vähemmän vilkasta. En sanoisi kuitenkaan Naantalia tuppukyläksi talvellakaan. Kyllä se on ihan itsestä kiinni, jos olet sitä mieltä, että talvella täällä ei tapahdu mitään. Onhan täällä vaikka minkälaisia harrastusmahdollisuuksia. Itsestäsihän se on kiinni mitä haluat. Ei sinua kukaan kotoa tule hakemaan vaan kyllä sen verran pitää olla oma-aloitteellisuutta, että löytää oman harrastuksensa.

    • Entinen omakotiasuja

      Eivätkä kaikki vuokralla asuvat ole epäsiistejä idiootteja.. asioita tapahtuu kuten työttömäksi jääminen ja asunnon (okt) menetys. Fiksuillekkin..

      Elämä on.

    • pitkä miinus

      Hei. Naantali on kyllä mukava kesänviettopaikka, mutta asuisin itse mieluummin Nousiaisissa/Maskussa tai Velkualla... toisin sanoen paikassa jossa saa oikeesti olla rauhassa. Naantalissa on rakennettu viimeistenvuosien aikana liikaa. Virkistysalueita ei juurikaan ole. Metsiin on rakennettu asuntoja ja kaikkialla on 'aidalla eristettyjä alueita'. Toisin sanoen lähiö meininki on levinnyt Raisiosta Naantaliin. Edelleen Suosittelen : Muuta muualle.

    • hooodz

      tiedän näin 15 vuotta täällä alueella pyörineenä että on yksi häirintyneimistä pikkukaupungeista joka päivä saa nähdä kun vartijat hakee narkareita ja pummeja keskustan alueella ja ns''pahamaineinen bunkerin alue on tosi arka tapeluille öisi/iltaisin .. sekä pari kertaa on joutunut karkuun juoksemaan jotain hulluja jotka tappaa ovat uhanneet vaikka yleensä jäisin tapelemaan aitona kunon naantalilaisena mutta tällä kertaa oli mies yli voima toisilla... sekä pien rikolisia saa nähdä kaupoissa lähes jokapäivä .. jollet joka päivä niin ainakin kerran viikossa nuorisoa pää osin vaikka kyllä niihin pikku nilkeihin vanhempiakin konkareita sekaan mahtuu .. töhrimis kultuuri on lisääntynyt näitä ns''tageja '' on joka kulman takana vaikka en uskoisi selaisten ketään haitaavan :) ja huume ongelma on naantalissa yksi suurin ongelma ja nuorison ylenpaltinen päihteiden käyttö jota en tapaa muualla näkeväni 14v pojalla/tytöllä tiistai arkipäivänä kaljaa kädessä tai viina pulloa :) mutta onhan tä silti paremppi paikka ku vakke tai turku kyll tääl saa uskoakseni iha turvas elää jollei öisin käärmepoluil liikuskele :)

    • NLI vsta 1951.

      Ei Naantalissa ole huonoa asuinaluetta. Kyllä ne häiriköivät ihmiset asuvat yhtälailla omistusasunnoissa, sillä Naantalissa on paljon ns sijoitusasuntoja, jotka ovat vuokralla. Itse olen asunut ns arvostetussa omistusasuntotalossa ja jouduin muuttamaan melskaavien naapureitten vuoksi. Ja nuoret on nuoria, on ne sitten omistus- tai vuokra-asunnossa. Useasti omistusasuntojen nuoret vielä pahempia. Pysy Turussa.

    • Hulluja???????

      Haloo.....paras panna teltta siirrettävälle lavalle ja muuttaa sen mukaan,kun housut alkaa tutista.....
      .....käykää vähän Suomen rajojen ulkopuolella,niin ei tartte tällästä ihmisten lokerointia harrastaa....

    • Juulitus

      On kyllä kieltämättä kummaa, että vuokralla asujia pidetään huonompina ihmisinä. Itsekin asun kaupungin vuokra-taloissa, ja elämäntilanteeseen se sopii mainiosti. Pääsin vihdoin opiskelemaan lääkäriksi ja myin omakotitalon opintojen rahoitus mielessä.

      Valtiolta ei myöskään saa tukea lainanlyhennyksiin, vuokran maksuun taas minimaalinen apu järjestyy. Asun Tammiston alueella, eikä täällä mielestäni ole mitään hätää/vikaa/hämminkiä. Kerrostalossa toki asumisen ja elämisen äänet kuuluvat paremmin, nopeasti siihenkin tottui.

      Viikonloppuisin tietysti vähän musiikkia ja naurua kuuluu, siitä tuskin kukaan voi valittaa. Parasta Naantalissa on hyvät ulkoilualueet ja helposti saatavilla olevat palvelut (esim. terveyskeskukseen saa samalle päivälle ajan).

      Vaikeimpia alueita ovat varmasti vanha kaupunki ja tiiviit omakotitalo alueet. Kuulopuheiden mukaan aikamoista kyttäämistä...

      Naantalia sydämellisesti suositellen :)

    • Onnellinen iso Myy

      Ihan huvittaa ja naurattaa lukea näitä kommentteja täältä miten Naantali muka rauhaton ja turvaton paikka asua !
      Olen itse asunut Suomessa kolmellakymmenellä eri paikkakunnalla ja täytyy sanoa että Naantali on näistä ylivoimaisesti rauhallisin paikka asua.
      Itse asun jo viidettä vuotta näissä "pahamaineisissa" käärmetaloissa ja kylläpä elämä muuttui rauhaliseksi kun Turun Ilpoisista tänne muutin. Yöt on saanut nukkua rauhassa, minkäänlaista häirintää ei ole ollut koko aikana miltään osin, asukkaat ovat aivan ihania ( pari maahanmuuttajaperhettä mukaan lukien), hyvän päivän tuttuja ja ystävällisiä ihmisiä ympärillä.
      En edes tiennyt muuttaessani tänne että tämä seutu on luokiteltu rauhattomaksi asuinalueeksi, kun sen kuulin nauroin makoisat naurut. Ehkäpä tämä on joskus ollut sellainen muttei ole enää.
      Täällä naapuri auttaa toista ja kunnioittaa muita asukkaita.
      Lasten ei tarvitse pelätä pihalla leikkiessä, eikä sellainen ole ikinä tullut edes mieleenkään. Nuoriso ei mellasta , ovat ihan tavallisia fiksuja nuoria.

      Joskus päin vastoin tuntuu että onko tässä talossa ketään kotona viikonloppuisin kun on niin rauhallista !

      Ja vielä kotieläimistä, talossamme asuu tosi paljon koiria (ihania kaikki) itse en omista koiraa mutta kukaan ei ole häirinnyt asumista ja pihat ovat pysyneet siisteinä.

      Tässä kokemuksia Karvetista yhdeltä tyytyväiseltä asukkaalta, ei ole tullut mieleen muuttaa täältä enää minnekkään.

    • Laiturityttö

      Kiitos teille asiallisista ja valaisevista kommenteistanne. (Ainahan niitä pensaasta irvileukaileviakin täällä löytyy, mutta sama sen väliä ;) - Näistä-asiasssa pysyvistä on paljonkin apua muualta muuttaville.
      Eläkkeellä olevat vanhempani etsivät uutta kaupunkia viimeisille vuosilleen, rauhallisemmille vesille Etelä-Espoon hurjasta kasvusuhdanteesta.
      Vaikeaa on paikan valinta, miltein lotto-tuuria, samoilla nurkilla kun ovat ikänsä asuneet.
      Ps. Kauniainen se olis varmaan rauhallinen joo, vaan eipä ole niilläkään merta ;)

    • 6+17

      Luolalan järven aluetta ei suositella, sieltä löytyy jos jonkun sortin nistiä ja on naantalin ns. varissuo... siellä asuu naantalin monikulttuurisin väestö.

      • Naantalilainen

        Olet ilmeisesti yksi heistä, kun tuo kirjoitustaito on jäänyt vähän puolitiehen? Luolalanjärven kaakkoiskulmassa niin sanotulla Fortumin asuinalueella eli Voimatiellä on Naantalin kaupungin vuokrasuntoja kolmessa kolmikerroksisessa kerrostalossa ja kahdessa rivitalossa. Rakennukset ovat jo käyttöikänsä lopussa eikä niitä enää korjata, vaan ne puretaan muutamien vuosien sisällä. Viereen aloitetaan rakentamaan tämän vuoden syksyllä uutta Naantalin monipolttoainevoimalaitosta, joka on myös yksi syy talojen hävittämiseen. Taloissa asuu ihan normaaleja työssäkäyviä ihmisiä, mutta myös maahanmuuttajia jotka ovat luonnollisesti työttömiä. Itse kuljen alueen läpi muutamia kymmeniäkertoja vuodessa, ja ihan rauhalliselta alueelta noin asukkaiden puolesta vaikuttaa. Kukoistuskausi oli toki 60-70-luvuilla jolloin siellä oli oma puutarhurikin hoitamassa viheralueita ja taloissa asui paljon lapsiperheitä. Asukkaat töissä Imatran voimalla tai Nesteellä.

        Luolalanjärven koilliskulman kerrostalo eli entinen emäntäkoulun päärakennus on täysin peruskorjattu muutamia vuosia sitten ja asunnot ovat käsittääkseni haluttuja muun muassa korkean huonekorkeuden ja arkkitehtuurin takia. Edustaa 1900-luvun alun funkistyyliä. Suosittelen.


    • 3000 ei tajua

      tammiston alue ihan hyvä ,, ja humaliston alue kunhan saavat talot tehtyä pikkasen vastatuules ollu toi satama alueen talot mut tosikomias paikas ,,

      • ASFG

        Itse en suosittele Humalistoa, koska talot ovat näköyhteyden päässä Naantalin satamasta, Turun korjaustelakasta ja Armonlaaksontiestä. Melua siis on ympärivuorokauden.


    • landel takas

      humalisto alue kival paikal ,,sinne muutan heti kun saavat talot tehty ,,vanha kaupunki ja keskusta lyhyt matka ,pussiasema kans ,,pääsee tku tuulettuu kun kyllästyy ,,juppeihin tuppukyläs ,,taksilla takas tiätty ,,eihän muuten landel takas pääs

    • Tulevat naantalilais

      Ollaan muuttamas Naantaliin täält Sauvost ja suosikkina olis Käkölän alue ja Luonnonmaa, mut kuultiin, et siel olis huumeongelma räjähtämäs käsiin niinsanotust. Pitääks paikkansa? Meil pienii lapsii, ni rauhalline alue olis hakuses.

      • KP33

        No empä ole kuullut huumeongelmista. Ja Käkölässä asunee joku parisenkymmentä ihmistä. Rauhallista aluetta on, mutta laivosta ja satamasta sekä jalostamolta saattaa kuulua ajoittain ääniä tiettyihin paikkoihin Käkölässä.


    • Tulevat naantalilais

      Okei, eli kahdenlaist tietoo. Harmi, ku ei asu ketään tuttui siel, ni sais lisää vahvistust, mikäli on sittenki mukamas rauhallinen seutu.

      • Tervetuloa

        Muuttakaa tänne vaan. Ne jutut Naantalin huumeongelmista on muutaman ihmisen omassa päässään olevasta räjähdyksessä peräisin. Ei täällä ole huumeita sen enempää kuin muuallakaan. Olen kohta 50 vuotta asunut Naantalissa ja kasvattanut 3 lasta,luulisin tietäväni mistä puhun.


    • Luonnonmaalainen

      Juu, Naantali on ihana lintukoto. Oon asunu tääl ikäni ja en muuttais pois.

    • Guldaranda

      Luonnonmaa on huippusaari ja siellä Kultaranta on pop! Sauli ja Jenni mökkeilee kesäisin ja on siistiä, hyvinhoidettua maisemaa. Ihmiset ovat hyvin toimeentulevia ja kantaväestöä, on mukava etninen kioski herkkuruokineen. Ja Kultaranta Resortin Heineken House Naantalin paras pizzeria. Kyllä meidän kelpaa. No, ainoa haitta tai kauneusvirhe on ruuhka-aikaan osuva runsas liikenne. Ja kohta meillä on hieno kanava Matalahteen! Oi onnea!!!

      • eliellex

        No se kanava taitaa jäädä vaan haaveeksi.


    • Anonyymi

      Nyt kiinnostaa kysyä mikä on käärmetalo ja mitä mieltä nykyään Ruonan kerrostaloista jotka ovat rannassa?

    • Anonyymi

      Yleensäkin alueiden maineet muuttuvat vuosien aikana. Ei välttämättä pitkällä tähtäimellä ole huippuhienoja tai huippuhuonoja alueita, vaan kyllä jokaisella alueella voi asua aivan normaalisti.

    • Anonyymi

      Naantalissa ei liene ns. huonoja alueita. On hyvät alueet ja kohtalaiset alueet.

    • Anonyymi

      tämmöne tylsä rauhalline lähiö koko kylä. iha sama mis asut ni iha samanlaista mämmiä elämä siltäosin kun elämä jostain kaupunginosasta on kiinni

    • Anonyymi

      Naantali ho-ho-ja sijainti tosi huono aina joutuu lähtemään minne menetkin yleensä Turkuun sijainti on vaan niin huono. Eikä ole mitään erityisen HYVÄÄ aluetta. Talvella kolkko ja synkkää.

    • Anonyymi

      Huonoa aluetta Naantalissa on Karvetinkatu 5. Naapurit riitelevät keskenään ja haukkuvat toisiaan. Pakolaisia useissa asunoissa. Asunnot huonossa kunnossa. Saunatiloissa kosteus ja homevaurioita. Alkoholistien,pummien,narkkarien ,varkaiden talo. Ei kannata muuttaa..

      • Anonyymi

        nelostalosta taas ei voi etes puhua


      • Anonyymi

        Niinpä, ajat ovat muuttuneet Naantalissa. Rakennettu täyteen koko keskusta, Tammisto. Metsää raivataan ja keskustan pienetkin viheralueet ovat mennyttä. Huumeet pyörii täällä niin kuin muuallakin, juopot kuseksii kauppojen kylkiin. Täällä kelpaa elellä jos on rahaa tai on ns.sosiaalitapaus, saa uudet asunnot kuin lennossa,menevät jonojen ohi kummasti. Sostoimistossa harkinnan varaista tukea saa jos ryyppää vaikka eläkkeensä, oikeaan hätään ei apua tule jos päästä ei miellytä. Varakkat elää omassa kuplassaan, näistä löytyy niitä nokan nostelijoita.


    • Anonyymi

      >> Rauhoitettujen lintujen ohjeelliset arvot

      Ympäristöministeriön päätöksellä (n:o 1209/95) lähes kaikille Suomen pesimälintulintulajeille on määritelty ohjeellinen arvo. Lisäksi maa- ja metsätalousministeriön asetuksella 824/2001 (27.9.2001) määritellään riistalinnuille ohjeellinen arvo. Taulukon hinnat ovat euroissa.

      𝙈𝙚𝙧𝙞𝙠𝙤𝙩𝙠𝙖 𝙃𝙖𝙡𝙞𝙖𝙚𝙚𝙩𝙪𝙨 𝙖𝙡𝙗𝙞𝙘𝙞𝙡𝙡𝙖 𝟳𝟰𝟬𝟬€ <<

      https://www.birdlife.fi/suojelu/vaikuttaminen/rauhoitussaannokset/rauhoitettujen-lintujen-ohjeelliset-arvot/

    • Anonyymi

      Naantalissa on outo tunnelma,liikaa uteliaita ahdistavia ihmisiä. Luokkaerot suuret,vuokralla asujia pidetään kakkosluokan kansalaisina . Kannattaa,jos kerran pystyy muuttaa vaikka Maskuun,siellä on kaunista ja tilaa,metsää ym.

    • Anonyymi

      iloista ja riehakasta täyttä elämää. k-kaupasta

      • Anonyymi

        Mikä tuossa Naantalissa kiehtoo, rantabaarit kai kesällä. Varoa kannattaa noita autolla kaahareita,niitä täällä riittää. Omat rallitiet lidliin menevällä tiellä, kukaan ei näköjään uskalla tätä nuorisojoukkoa käräyttää poliisille. Ruokajonot on pitkät,varattomia riittää. Tyhmänylpeää, varakkaapaa ja muuten vaan juoruilevaa kansaa riittää. Mukaviakin on,vaan harvassa. Tyypillistä varsinais-suomalaista tai saaristosta tullutta nirppanokkaa. Muuta väljemmille vesille.


    • Anonyymi

      6 ja 7 on parasta

    • Anonyymi

      Muuten ihan hauska paikka tuo Makasiinipolku ja sen talot. Ovat kyllä vanhoja ja putkiremppaa ja muuta on tulossa. Se ikävin ja inhotuin asia on tuossa käärmetaloksi nimetyssä kerrostalossa eräs naarmuttajaksi kutsuttu nainen( iäkäs ). Naantalissa tunnettu kyllä ja ihmiset häntä varovat. On myös huu-haa- eukoksi kutsuttu höppänä.

      • Anonyymi

        Makasiinipolulla pihaalueella on kiva metsäpaikka, ilmeisesti kaupungin tonttia. Koskas kalliot rupee räjähtämään ja metsä kaadetaan uusien talojen tieltä. Lähtee viimeinenkin pieni Mustikkapaikka ja luonnonvaraisten eläinten koti. Naantalissa ei arvosteta luontoa,vain rahaa.


    • Anonyymi

      metsä ehkä paras alue tai meri
      kuhan saisi olla rauhas

      • Anonyymi

        Toisill on onni asua meren lähellä , kaikilla ei siihen ole varaa. Nuo vuokratalojen 90 luvulla tehdyt kerrostalot ovat tunkkaisia ja huonoja. Ei minkäänlaista ilmastointia, kesät helvettiä. Uusia on valmistunut,vaan äkkiä ne täyttyivät. Vaikka kuinka valittaisi huonosta sisäilmasta, 90 luvun lattioista,kaapeista ym.mitään ei tehdä. Naantalissa pidetään vuokralla asujia toisia kuin kerjäläisiä,vuokrarahat kyllä kelpaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1906
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe