Testi: Saab 9-5 Aero vs. Volvo S60 T5

Turbo Sensonic

Netissä surffatessani löysin portugalilaisen Auto Motor -lehden kotisivut. He olivat testanneet em. autoja ja vertailleet niitä keskenään.

Jos joku on lukenut Ruotsalaisen Auto Motor & Sportin testin ja siitä varsinkin suorituskykytulokset, niin yllättäen portugalilainen lehti sai testeissä aivan toisenlaiset tulokset. Hmm, olisikohan Ruotsin autolehdistö vetänyt kotiinpäin, koska Volvo on kuitenkin isompi autovalmistaja ja heidän mallinsa on uusi.

Toisaalta autot ovat tavallaan eri kokoluokissa, joten on ymmärrettävää, että Saab kuluttaa enemmän ja Volvo on taloudellisempi.

Mitatut testitulokset:

Kiihtyvyys 0-100 km/h:
Saab 7,4 sekuntia
Volvo 7,8 sekuntia

Ohituskiihtyvyys 60-100 km/h:
III -vaihteella:
Saab 4,2 sekuntia
Volvo 4,9 sekuntia

IV -vaihteella:
Saab 5,8 sekuntia
Volvo 8,1 sekuntia

Ohituskiihtyvyys 80-120 km/h:
IV -vaihteella:
Saab 5,4 sekuntia
Volvo 6,8 sekuntia

V -vaihteella:
Saab 8,0 sekuntia
Volvo 9,7 sekuntia

Kulutus:
Kaupunki:
Saab 14,5l / 100 km
Volvo 13,0l / 100 km

Maantie:
Saab 7,2l / 100 km
Volvo 6,3l / 100 km

Siinäpä niitä testituloksia. Muistui muuten mieleeni tällä palstalla ollut artikkeli, jossa joku ehdotti, että Seat Leon 1.8T on varteenotettava haastaja 9-5 Aerolle ohituskiihtyvyydessä.

Joten pistetäänpä Saabin ja Seatin lukemat vielä kehiin (vaikka ovatkin eri kokoluokan autoja). Seatissa on 6- lovinen laatikko ja Saabissa 5 -lovinen. Vertaillaanpa ohituskiihtyvyyksiä kahdella suurimmalla vaihteella. Täytyy kuitenkin muistaa, että Seatin lukemat ovat tehtaan ilmoittamia, kun taas Saabin lukemat on mitattu:

Ohituskiihtyvvys 80-120 km/h:
Saab IV -vaihteella 5,4 sekuntia
Seat V -vaihteella 9,0 sekuntia

Saab V -vaihteella 8,0 sekuntia
Seat VI -vaihteella 11,5 sekuntia

Taitaapa olla aika hiljaista Seat -leirissä...

15

3187

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • varmasti...

      ai että 169kw tehoo ja 350nm vääntöö omaava 9-5 aero pieksee 184kw ja 330nm vääntöö omaavan s60:sen?? I don`t think so!! siis ihan täyttä paska puhetta. Mieti ite, on kuitenki pikkusen eri kokosia noi autot.... kelaa sitä...

      • 9-5 2,3t

        Saabin moottoreiden erikoispiirre on erittäin laakea vääntömomenttikäyrä. Tehohan on vääntömomentti kertaa kierrosnopeus ja tämän takia epäilen Saabin olevan noista kahdesta suorituskykyisempi.


      • Turbo Sensonic

        Suurempi teho ei välttämättä takaa parasta suorituskykyä, kelaa sitä. :)


    • 9-5 2,3t

      Mistä ihmeestä olet saanut päähäsi ruotsalaisen lehdistön vetävän kotiinpäin, jos Volvo saa Saabia paremman arvosanan. Molemmat ovat sikäläisittäin kotimaisia. Se, että Volvo on suurempi tehdas ei liity mitenkään tähän. Ei esim. saksalaisetkaan vedä Opelia kotiinpäin, koska se on suurempi tehdas kuin esim. BMW. Katselet kyllä maailmaa jonkinlaisten Saab-lasien läpi. Volvo on kautta aikain menestynyt kaupallisesti Saabia paremmin ja sen maine autona on Ruotsissa Saabia parempi esim. ruostumisen osalta jne. Silti itse pidän Saabista enemmän, muta kuulun vähemmistöön. Aivan samoin ihastellaan tällä palstalla sitä, kuinka vanha Saab pärjää talvitestissä melkein uuden Audin lailla. Toisinpäin asian voisi lukea niin, että valitettavasti Saabilla ei ole tarjota uusia malleja kuten Audilla, vaan vuodesta toiseen ollaan samoilla aataminaikuisilla autoilla mukana.

      • Highboost

        En ihmettele yhtään, että Saab kiihtyy nopeammin kuin Volvo,koska Volvon etupään geometria on aikalailla sekaisin S60 mallissa. Vaikka tehoa on enemmän kuin Saabissa niin siitä ei ole hyötyä koska pyörät pomppivat korkeussuunnassa sekä vetelevät sivuttaissuunnassa kovissa kiihdytyksissä,joten pitoa ei löydy niin nopeasti,joka näkyy kiihdytystuloksissa..


      • Turbo Sensonic

        Nimeäpä yksikin testi, jossa jo muutama vuosi sitten esitelty auto olisi voittanut aivan brand new automallin. Eihän sellaisia ole, eikä sellaista todennäköisesti "uskallettaisi" tehdä. Muutenhan kyseisen uuden automallin "nousukiito" voisi tyrehtyä aivan alkuunsa.

        Kyseisessä Ruotsalaisen Auto Motor & Sportin testissä kysyttiin testin jälkeen testaajien mielipiteitä, ja kumpikin testaajista olisi valinnut mieluummin Saabin ajettavakseen kuin Volvon. Aika outoa siis, että Volvo voitti kyseisen testin.

        Volvon voitto pohjustettiin kyseisessä testissä suorituskykymittauksella 0-100 km/h, joka AM&S:n testissä kääntyi Volvon eduksi 7,9 sekuntia vastaan Saabin 8,2 sekuntia.

        Lisäksi Volvon voittoa pedattiin aivan abstraktisten käsitteiden turvin, kuin merkkien imago, kvalitetskänsla ja imago lukijoiden keskuudessa. Aivan turhia käsitteitä, joilla ei ole mitään tekemistä testituloksien (lue faktojen) kanssa.

        Firmassamme oli viime viikolla käymässä ruotsalaisia vieraita ja vaikka en autoalalla työskentelekään, niin pakkohan oli kysyä herrojen mielipiteitä Saab vs. Volvo -kysymyksessä. "Volvo se pitää olla, Saab ei ole mitään", oli heidän kommenttinsa. Ja varmaan suurin osa ruotsalaisista ajattelee samalla tavalla, että Volvo on heille se läheisin ja kotoisin merkkinsä, joten vaikkakin syytät minua Saab -lasien läpi katsomisesta niin väitän, että tuossa kyseisessä AM&S:n testissä vedettiin kyllä vahvasti "kotiinpäin" Volvon hyväksi.

        Muun muassa takapenkin tiloista ja tavaratiloista Saab ja Volvo saivat yhtä paljon pisteitä, mutta jos olet käynyt koeajamassa molempia autoja huomaat, että Volvossa on selvästi niukemmat jalka- ja päätilat takapenkillä sekä selvästi pienempi tavaratila ja takaluukku. Aika ihme testaustuloksia siis.

        Tekniikan Maailman talvitestin tuloksen voin taas ymmärtää, koska sen testitulokset perustuivat faktoihin, eikä mihinkään imago&kvalitetskänsla -skeidaan, joista jokainen voi sanoa ihan mitä vaan, mutta niistä on vaikea esittää todisteita, eli faktaa. Yleinen mielipide ei mielestäni kelpaa faktaksi/testitulokseksi, varsinkin, jos puhutaan tuosta AM&S:n Saab 9-5 Aero vs. Volvo S60 T5 -testituloksesta.


    • K

      Ihan mielenkiintosia tuloksia. Ite olen kyllä aina ollut siinä uskossa, että tuo saabin aero on näiden tavallisten perheautojen aatelistoa just ohituskiihdytyksissä, vaikka en omistakkaan ruotsalaista autoa.
      Mistä osotteesta muuten löytyisi tuon kyseisen lehden kotisivut?

      • Tomppa

        ota huomioon auton painot Saabikin painaa yli 1600kg(korjatkaa jos olen väärässä?)


    • 156

      "Kiihtyvyys 0-100 km/h:
      Saab 7,4 sekuntia
      Volvo 7,8 sekuntia"

      oikeastiko näin heikosti kiihtyvät noilla tehoilla?

      • Turbo Sensonic

        Kiihtyvyysmittauksissa on eroja. Ruotsalainen Auto Motor & Sport mittasi 9-5 Aeron kiihtyvyydeksi 8,2 sekuntia, kun autoa verrattiin S60 T5:een, joka puolestaan kiihtyi 0-100 km/h 7,9 sekunnissa! Valmistajat ilmoittavat autojen kiihtyvyydeksi seuraavat luvut:

        Saab 6,9 sek.
        Volvo 6,7 sek.

        Ihmettelenkin sitä, kuinka esim. Tekniikan Maailma saa sentään mitatut kiihtyvyystulokset lähelle oikeita tehtaan ilmoittamia kiihtyvyyslukuja, kun Auto Motor & Sportissa mitatut tulokset jäävät kauas tehtaan ilmoittamista arvoista. Olisiko Auto Motor & Sportin mittausmetodeissa jotain häikkää? Mene ja tiedä?

        Tekniikan Maailma on mm. testannut Alfa 156:n kiihtyvyyden 0-100 km/h: 7,8 sekuntia, kun tehdas lupaa 7,3 sekuntia. Saksalainen Auto Bild mittasi Alfan kiihtyvyydeksi 8,2 sekuntia, eli aikamoisia eroja löytyy noista kiihdytysvertauksista.

        Tehoista vielä sen verran, että TM on myös testannut 9-3 Turbon kiihtyvyyden: 7,8 sekuntia. Saabissa on 185 hevosta, kun Alfasssa niitä on 192. Sama lukemat 0-100 km/h on siis saatu sekä Saabille ja Alfalle. Tämä osoittaa sen, että suurempi hevosvoimamäärä ei välttämättä aina takaa kaikkein parasta suorituskykyä.


      • Bimmer
        Turbo Sensonic kirjoitti:

        Kiihtyvyysmittauksissa on eroja. Ruotsalainen Auto Motor & Sport mittasi 9-5 Aeron kiihtyvyydeksi 8,2 sekuntia, kun autoa verrattiin S60 T5:een, joka puolestaan kiihtyi 0-100 km/h 7,9 sekunnissa! Valmistajat ilmoittavat autojen kiihtyvyydeksi seuraavat luvut:

        Saab 6,9 sek.
        Volvo 6,7 sek.

        Ihmettelenkin sitä, kuinka esim. Tekniikan Maailma saa sentään mitatut kiihtyvyystulokset lähelle oikeita tehtaan ilmoittamia kiihtyvyyslukuja, kun Auto Motor & Sportissa mitatut tulokset jäävät kauas tehtaan ilmoittamista arvoista. Olisiko Auto Motor & Sportin mittausmetodeissa jotain häikkää? Mene ja tiedä?

        Tekniikan Maailma on mm. testannut Alfa 156:n kiihtyvyyden 0-100 km/h: 7,8 sekuntia, kun tehdas lupaa 7,3 sekuntia. Saksalainen Auto Bild mittasi Alfan kiihtyvyydeksi 8,2 sekuntia, eli aikamoisia eroja löytyy noista kiihdytysvertauksista.

        Tehoista vielä sen verran, että TM on myös testannut 9-3 Turbon kiihtyvyyden: 7,8 sekuntia. Saabissa on 185 hevosta, kun Alfasssa niitä on 192. Sama lukemat 0-100 km/h on siis saatu sekä Saabille ja Alfalle. Tämä osoittaa sen, että suurempi hevosvoimamäärä ei välttämättä aina takaa kaikkein parasta suorituskykyä.

        Tehtaan ilmoittamiin kiihtyvyyslukemiin ei kovin moni auto lehtien testaajien käsissä pääse. Eri kiihtyvyyslukemat ovatkin yleensä vain vertailukelpoisia saman testin sisällä.
        Jo testipaikan ilmanpaine, kosteus, käytetty polttoaine ja tietysti tien ominaisuudet muuttavat testitulosta. Vielä suurempi merkitys käsivaihteisille autoille on kuskilla.
        Joten mielestäni voi vertailla vain saman testin aikana ajettuja vertailuja.


      • Turbo Sensonic
        Bimmer kirjoitti:

        Tehtaan ilmoittamiin kiihtyvyyslukemiin ei kovin moni auto lehtien testaajien käsissä pääse. Eri kiihtyvyyslukemat ovatkin yleensä vain vertailukelpoisia saman testin sisällä.
        Jo testipaikan ilmanpaine, kosteus, käytetty polttoaine ja tietysti tien ominaisuudet muuttavat testitulosta. Vielä suurempi merkitys käsivaihteisille autoille on kuskilla.
        Joten mielestäni voi vertailla vain saman testin aikana ajettuja vertailuja.

        Yep, olet oikeassa.


      • v6
        Turbo Sensonic kirjoitti:

        Kiihtyvyysmittauksissa on eroja. Ruotsalainen Auto Motor & Sport mittasi 9-5 Aeron kiihtyvyydeksi 8,2 sekuntia, kun autoa verrattiin S60 T5:een, joka puolestaan kiihtyi 0-100 km/h 7,9 sekunnissa! Valmistajat ilmoittavat autojen kiihtyvyydeksi seuraavat luvut:

        Saab 6,9 sek.
        Volvo 6,7 sek.

        Ihmettelenkin sitä, kuinka esim. Tekniikan Maailma saa sentään mitatut kiihtyvyystulokset lähelle oikeita tehtaan ilmoittamia kiihtyvyyslukuja, kun Auto Motor & Sportissa mitatut tulokset jäävät kauas tehtaan ilmoittamista arvoista. Olisiko Auto Motor & Sportin mittausmetodeissa jotain häikkää? Mene ja tiedä?

        Tekniikan Maailma on mm. testannut Alfa 156:n kiihtyvyyden 0-100 km/h: 7,8 sekuntia, kun tehdas lupaa 7,3 sekuntia. Saksalainen Auto Bild mittasi Alfan kiihtyvyydeksi 8,2 sekuntia, eli aikamoisia eroja löytyy noista kiihdytysvertauksista.

        Tehoista vielä sen verran, että TM on myös testannut 9-3 Turbon kiihtyvyyden: 7,8 sekuntia. Saabissa on 185 hevosta, kun Alfasssa niitä on 192. Sama lukemat 0-100 km/h on siis saatu sekä Saabille ja Alfalle. Tämä osoittaa sen, että suurempi hevosvoimamäärä ei välttämättä aina takaa kaikkein parasta suorituskykyä.

        Auto motor und sport on mitannut Alfalle 7.4 ( farkku) ja 7.5 oman käsityksen mukaan TM saa aina heikoimmat tulokset aikaiseksi.Tuolta löytyy Alfa vs Saab http://www.aftonbladet.se/bil/biltester/1998/9805/980502b.html. Jos ollaan tarkkoja Alfassa on 190.4 Hv. Mutta ihmetyttaa kyllä noi T5sen ja aeron tulokset kovasti no kuten sanottu testeissa on kyllä eroja.T4sen volvon tulokset kin on kyllä luvattoman heikkoja siinä 8 ja vähän päälle.


    • Janis Petke

      No kyllä Saab on näista se parempi ajaa. Aerossa on oikeasti ehkä jopa ripaus ajamisen iloa vaikka onkin etuvetoinen .

    • 9000 turbo

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3101
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1590
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      89
      1349
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1304
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      152
      1219
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      999
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe