Kasvain munasarjassa...

nainen-83

Pitkään jatkuneen vatsavaivojen ja laihtumisen johdosta(noin 7kk) käännyin lääkärin puoleen ja tehtiin mittavia tutkimuksia.Labrakokeissa ei ollut mitään poikkeavaa.Ultraäänessä huomattiin,että munasarjassa on rakkula,joka oli liian suuri.Tästä syystä minut lähetettiin gynekologille.
Tänään gynekologilla selvisi, että siellä on nyrkin kokoinen kasvain.Lääkäri epäili,että se voi olla esim synnynnäinen hyvälaatuinen kasvain,joka on nyt alkanut kasvaa. Mutta jos näin,ni olisiko tämä kuiteskin pitänyt näkyä jo aikaisemmin esim papakokeessa?Lääkäri myös puhui,että se voidaan leikata esim tähystysleikkauksessa...mitä se on käytännössä?Tulin niin sanottomaksi siinä tilanteessa, että en tajunnut kysyä lääkäriltä sen enempää...ja itse lääkärikin oli melko "vähä puheinen" =( Tietenkään varmaksi ei osannut myöskään sanoa, että minkä laatuinen kasvain on.
Haluaisin tietää miten tämä vaikuttaa esim lapsen saanti mahdollisuuksiin myöhemmin?Tosin varmaan tapaus kohtainen.
Olen nyt aika tietämätön asiasta, joten jos joku ystävällisesti viitsisi kertoa enemmän asiasta.

Hyvää kevättä kaikille! =)

5

9340

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta

Papa-kokeessa ei tuollainen olisi pitänytkään näkyä. Siksi itse käyn parin vuoden välein yksityisellä munasarjaultrassa.

Korjatakoon joku, jos olen väärässä, mutta käsittääkseni toisen munasarjan menettäminen ei tee naisesta vielä steriiliä. Mutta, jos se on syöpä, niin en tiedä mitenkä siihen annetut hoidot vaikuttavat lapsensaantimahdollisuuksiin.

Tähystysleikkauksella pääsee pienemmillä leikkaushaavoilla. Sen jälkeen patologi tutkii patin laadun. Seuraavan kerran kun menet lääkäriin, niin kannattaa laittaa paperille ylös mitä haluat kysyä.

• Kirsikka

Minulla oli kymmenen vuotta sitten myös munasarjassa kasvain, joka leikkauksella poistettiin. Se osoittautui vain kystaksi. Toinen munasarja menetettiin leikkauksessa, koska kysta oli niin pahasti kiinni, ettei sitä saatu irrotettua, mutta toinen jäi, ja sillä pärjää hyvin ja riittää lapsen saantiin.

• kasvaimia

löytyi kolme kasvainta munasarjoista viikko sitten. leikkaukseen olen menossa nopeasti, yksityinen löysi patit. tosin ensimmäinen ei mutta vaihdoin lääkäriä koska en voinut hyvin ja tiesin että jotain on vialla. toinen löysin käsin tehtävässä tutkimuksessa suurimman (9cm) ja kaksi pienempää sen takana löytyi ultrassa. nyt vain mieli rauhallisena yritän pysyä. ensi viikolle sain jo ajan keskussairaalaan ja siellä kuuluu lisää. ei näitä löydy papassa eikä verikokeissakaan. todettiinko kysta laihtumisesi syyksi?

• munasarjakasvain

hei
      milloinka sinulla mahtaa olla se munasarjakasvaimen leikkaus? Toivottavasti aika jo selvillä.
      -
      Minulta leikattiin alle nelikymppisenä munasarjakasvainta, tai ei saatu pois vaan tyhjennettiin nesteestä yms. Nyt noin 12 v myöhemmin munasarjassa oli kasvain, joka sitten osoittautui syöväksi. Onnekseni ei levinneeksi.
      Kyllähän sitä välivuosina jotenkin seurattiinkin, mutta olisin toivonut että minulle olisi enemmän teroitettu sen mahdollista muuttumista pahnlaatuiseksi. Olisin takuulla tarkkaillut sitä enemmänkin, ts gynellä ultrassa.

Toivon että sinun kasvaimesi on vain hyvänlaatuinen. Kirjoita vaikka paperille muistilappu, mitä haluat kysyä lääkärillä käydessäsi seuraavan kerran. Ei sitä muuten siellä vastaanotolla millään muista kaikkea tärkeää mitä haluaa tietää.

• tällä viikolla

Tuli nopeasti alle viikko gynen lähetteestä) tieto sairaalasta että tällä viikolla on jo aika naistentautien polille ja hoitosuunnitelma tehty. Ilmeisesti aika pian on leikkauskin? Kiitos kun kerroit kokemuksestasi. Olen niin kyllästynyt kuulemaan "ole huoleti, ei siellä mitään vakavaa ole"-kommentteja koska koko ajan on takaraivossa ajatus että entä jos sittenkin tai onko mahdollisuutta uusiutua. Mutta keskiviikon jälkeen olen viisaampi ainakin leikkauksen suhteen!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      92
      1846
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1292
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1133
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1017
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      111
      952
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      853
    7. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      772
    8. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      771
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      731
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe