Haalistunut

sea ray

Milläs saadaan tosi hapettuneet ja haalistuneet veneen kyljet näyttämään "uutta vastaavilta".Eli tarkoitus ois saada vanha tumman vihreä väri esiin ja kiiltämään.

16

4150

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toimii

      ja konevoimaa peliin, käsin ei jaksa.

      • venemestari

        missä on asiasta tyhjentävä artikkeli.Älä usko näitä amatööri kommenteja joilla kiilto ei kesstä kun hetken.


    • vahalla

      saa jo ihmeitä aikaan. Vahan täytyy olla vain laadukasta. Jos kyljet ovat vaikeasti haalistuneet kannattaa vahata ensin hiovalla vahalla. Konetta kannattaa käyttää, mutta kannattaa muistaa millä kierroksilla työskentelee. Koneenkin pitää olla sen verran laadukas, ettei pala pienillä kierroksilla.

      • vahalla

        se artikkeli ennenkun tuputat neuvuja.Vahalla ei ole suurtakaan merkitystä jos poja jää hapettuneeksi.


    • sellainen

      homma, että kokemuksesta ei ole ainakaan haittaa...ja se minkä saat lukemalla on hyvä hyödyntää ja sitten kohtuulliset laitteet sekä aineet ja harjoittelemaan. Kun saat veneen kiiltäväksi tiedät miten hapettumat saa poies ja kiillon takaisin. Seuraava vene meneekin sitten jo mukavammin, mutta mikään nopea homma myllytys ja muutaman vahakerroksen levitys ei ole, jos vene on vähänkin kookkaampi.

    • kokemuksia kaivataan

      Tässäkin on viitattu viimeisimmässä Venemestarissa olleeseen juttuu. Hyvä ja seikkaperäinen juttu ja meinaan sen eväillä tehdä oman peruskunnostukseni heti kun ilmat vähän lämpenee.

      Olisi kuitenkin kiva kuulla, josko jollain olisi ihan omakohtaista käytännön kokemusta vastaavasta projektista. Oliko kokemuksenne perusteella Venemestarin jutussa jotain korjattavaa/lisättävää/varoitettavaa ...

    • fiksari

      Yleensähän tuo tosissaan hoidetaan myllyttämällä ja vahaamalla. Mutta mitä olen hapettuneita Sea Ray:ta myllyttänyt, niin tulos on ollut huono. Muutama vanhempi kollega on ollut sitä mieltä, että jenkkiveneiden myllytystulokset ovat usein huonoja. Ilmeisesti siis jenkkiveneiden gelcoatit eivät ole yhtä säänkestäviä ja uudistamiskelpoisia kuin Suomiveneiden. Jep, kuulostaa uskomattomalta, jopa hullulta. Toisaalta materiaaleissa säästäminen on takuulla viety jenkkilässä pidemmälle, eli ei mikään mahdottomuus.

      Vai onko joku muu saanut myllytettyä 15 vuotta vanhan kauhtuneen jenkkiveneen väri gelcoatin myllytettyä uutta vastaavaksi? Minä en ole, mutta Suomiveneiden kanssa ei ole ollut ongelmia.

      Ps. tämä ei ole provo, vaan havainto. Mikäli muillakin on havaintoja, kirjoittakaa kiitos.

      • se juttu

        niin tiedät miksi sitä vesihiontaa tehdään eri karkeuksilla ja sitten myllytetään eri karkeuksilla ja lopuksi vaha.


      • veneeni
        se juttu kirjoitti:

        niin tiedät miksi sitä vesihiontaa tehdään eri karkeuksilla ja sitten myllytetään eri karkeuksilla ja lopuksi vaha.

        Mun paattini on 80-luvun puolivälistä, väriltään punavalkoinen (viininpunainen).
        Aurinko oli vuosien saatossa polttanut värin himmeäksi. Edelliskeväänä myllytin punertavat kohdat tuloksena; kyljet kiilsi viikon.
        Päätin viime keväänä maalata punaiset uusiksi ruiskulla.Paikallinen automaalari opasti käyttämään teollisuusmaalia, jossa väripigmenttiä on reilusti.

        Paatista tuli loppujen lopuksi upee kunhan malttaa vetää ns. tartunnan lähes pelkällä liuottimella pariin kertaan, gelkoatia ei rasvasta saa millään täysin puhtaaksi. Lopuksi vahaus maalin kuivuttua.


      • kuten
        veneeni kirjoitti:

        Mun paattini on 80-luvun puolivälistä, väriltään punavalkoinen (viininpunainen).
        Aurinko oli vuosien saatossa polttanut värin himmeäksi. Edelliskeväänä myllytin punertavat kohdat tuloksena; kyljet kiilsi viikon.
        Päätin viime keväänä maalata punaiset uusiksi ruiskulla.Paikallinen automaalari opasti käyttämään teollisuusmaalia, jossa väripigmenttiä on reilusti.

        Paatista tuli loppujen lopuksi upee kunhan malttaa vetää ns. tartunnan lähes pelkällä liuottimella pariin kertaan, gelkoatia ei rasvasta saa millään täysin puhtaaksi. Lopuksi vahaus maalin kuivuttua.

        lehdessä kerrottiin,ensiksi vesihionta pariinkertaan ja sitten myllytys vaiheet ja vaha.Vai myllytitkö suoraan fareglalla kun ukot laiturilla niin käski.Maalaamalla saa siistin mutta kestää kulutusta heikosti, en usko että moni laittaa autoaan seinään kiinni ja kävelee hiekkaisilla kengillä konepellillä.Se maali naarmuuntuu yhtä herkästi veneessä kun autossakin, tartunta ei ole ongelma.Jos et tehnyt "myllytystä" kunnolla ja kunnon vehkeillä ja jos olet amatööri etkä tee niitä töiksesi niin lopputulos on että ei kestä kun hetken.


      • ensin
        kuten kirjoitti:

        lehdessä kerrottiin,ensiksi vesihionta pariinkertaan ja sitten myllytys vaiheet ja vaha.Vai myllytitkö suoraan fareglalla kun ukot laiturilla niin käski.Maalaamalla saa siistin mutta kestää kulutusta heikosti, en usko että moni laittaa autoaan seinään kiinni ja kävelee hiekkaisilla kengillä konepellillä.Se maali naarmuuntuu yhtä herkästi veneessä kun autossakin, tartunta ei ole ongelma.Jos et tehnyt "myllytystä" kunnolla ja kunnon vehkeillä ja jos olet amatööri etkä tee niitä töiksesi niin lopputulos on että ei kestä kun hetken.

        se artikkeli ennenkun vastaatte ja kerrotte kokemuksia "ei kestä kun hetken". Jos olette tehneet kaikki nämä vaiheet joita lehden artikkelissa mainitaan ja vielä haalistuu hetkessä niin sitten kommenteja tänne.Lähes kaikki itsetehdyt myllytykset ilman ammattimiestä on tehty päin seiniä vailla kokemusta ja kunnon koneita ja tekniikoita.


      • kymmenen
        ensin kirjoitti:

        se artikkeli ennenkun vastaatte ja kerrotte kokemuksia "ei kestä kun hetken". Jos olette tehneet kaikki nämä vaiheet joita lehden artikkelissa mainitaan ja vielä haalistuu hetkessä niin sitten kommenteja tänne.Lähes kaikki itsetehdyt myllytykset ilman ammattimiestä on tehty päin seiniä vailla kokemusta ja kunnon koneita ja tekniikoita.

        Venettä tullut kiilotettua,eikä kertaakaan ole vesihiottu,mutta silti jaksaa kiiltää edelleen.Usein unohtuu sellainen asia kuin vahaus myllyttämisen jälkeen,sama asia kuin autossa,pinta vaatii suojaa,ja vaha sen tarjoaa.Mutta sekin toimii vasta sen jälkeen kun pohjat hyvin tehty.Tutulla finnsport 540 paatti,joka vieläkin kiiltää,mutta onkin ollut uudesta asti hänellä ja hyvässä hoidossa eli vahattu säännöllisesti,ts,useamman kerran vuodessa.


      • on pohjat
        kymmenen kirjoitti:

        Venettä tullut kiilotettua,eikä kertaakaan ole vesihiottu,mutta silti jaksaa kiiltää edelleen.Usein unohtuu sellainen asia kuin vahaus myllyttämisen jälkeen,sama asia kuin autossa,pinta vaatii suojaa,ja vaha sen tarjoaa.Mutta sekin toimii vasta sen jälkeen kun pohjat hyvin tehty.Tutulla finnsport 540 paatti,joka vieläkin kiiltää,mutta onkin ollut uudesta asti hänellä ja hyvässä hoidossa eli vahattu säännöllisesti,ts,useamman kerran vuodessa.

        kunnossa eikä ole haalistunut niin vahalla saa pidettyä siistinä.Mutta kun katsoo rannassa keväällä kun herrat vetävät sen lian päälle vahaa mikä sekin hangataan pois huonosti ja aurinko polttaa loput kiinni keeliin.Sitten lähes kaikki jotka täällä puhuvat että myllytin veneen mutta ei kestänyt kun hetken,niin ne on tehty päin honkia sen myllytys homman.


    • myllytys

      Täällä vastauksissa pyörii sana "myllytys". Mitä vaihetta sillä tarkoitetaan ? Koneella hiontaa yleisesti vai jotain erityistä vaihetta ?

      Ja olen muuten lukenut sen Venemestarin jutun, joten sitä ei tartte suositella ! Olen aika varma, että siinä ei "myllytyksestä" puhuttu ja sen takia tarvitsisin tuon selvennyksen.

      • myllytys

        tarkoittaa varmaan sitä vaihetta kun hiovalla aineella ja koneella kiillotetaan maalipintaa, sitä en tiedä miksi kiillotuksesta käytetään sanaa "myllytys".


    • TOPLAC maalista löytyy searayn vihreä 077, helppo maaalata ohjeiden mukaan ,3vuotta pysynyt kiinni kuin tauti ja kiiltää. ei enää myllytyksiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

      Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      93
      3970
    2. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

      Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      97
      3337
    3. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

      Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      130
      2654
    4. Miten juhlitte ensi lauantaina?

      Se on kalenteriin merkitty juhlapäiväksi, niin sitä kai kuuluu juhlia.
      Maailman menoa
      223
      2086
    5. Laita tunniste josta kaivattusi tietää sun kirjoittavan täällä

      Joku yksilöity yhteinen juttu joka on sun ja kaivattusi välillä. Tuntomerkkinä esim. punainen pipopää, tonttu-ukko tai m
      Ikävä
      90
      1843
    6. Mikä ihme teitä savolaisia tuossa

      p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.
      Tuusniemi
      21
      1809
    7. Varusmiehen kuolema

      Ei ollut vahinko, ei aiheuttanut vaaraa muille, eikä ollut rikos, mitä jää jäljelle? Oliko kyseessä oman käden kautta lä
      Kajaani
      100
      1803
    8. Mikä tekee naisesta

      Seksikkään ja viehättävän? Entä miehestä?
      Ikävä
      114
      1617
    9. Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?

      JOS siis sinä saisit päättää?
      Maailman menoa
      1
      1311
    10. Mitä ajattelet rakkaastasi tällähetkellä?

      Itse haluaisin jo hänen viereen..
      Ikävä
      57
      1222
    Aihe